http://www.chem.elte.hu/departments/kolloid/KolloidJegyzet_Ver1.0.pdf
Részlet a jelzett részből:
"A 12. egyenlet alapján a következőket állapíthatjuk meg: az egyensúlyi
gőznyomás annál nagyobb, minél kisebb a folyadékcsepp. Ezért termodinamikai
egyensúly csak akkor lehet, ha egyetlen folyadékfázis van a rendszerben
(makroszkópos mennyiség sík folyadék, vagy egyetlen csepp). Ha két
folyadékcsepp van a rendszerben, akkor a kisebbik egyensúlyi gőznyomása
nagyobb, mint a másiké. Mivel a nagyobbik cseppre túltelített a gőz, a felesleg
azon kondenzálni fog. A kisebb csepp viszont párolog, hogy visszaálljon a
kondenzáció miatti gőznyomáscsökkenés. Ez a folyamat az izoterm desztilláció.
Ha a két csepp mérete azonos, a rendszer labilis állapotban van. Ha a fluktuáció
miatt bármelyik csepp görbülete (vagy felszínén egy görbületi elem) egy
parányit is változik, akkor megindul a folyamat, melynek során az egyik csepp
párolog, míg el nem fogy, a másik pedig növekszik. Ugyanezt a
gondolatmenetet ismételhetjük meg sok részecskét tartalmazó rendszerre is.
Termodinamikai egyensúlyban az összes részecske eltnik és egyetlen
összefüggő, minimális felület fázist képez."
Azaz ha kialakítunk egy gőzérben két anyagú felszínt, alul teflonos, zsíros tapintásút, ahol a vízcseppek a lehető legkisebb sugarú felszínt képeznek,
Felül egy nedvesedő, ionos anyagú felszínt ahol szétterül a vízcseppecske, azzal a megszorítással, hogy bizonyos méret felett a fenti cseppecske "ne férjen el a lépcsőn" és egy része (fele) kénytelen legyen a kapilláris lépcsőszélen elindulni
lefelé, miközben egy kis lapátot megforgatva "legurul" (lefolyik) alulra.
Így az alulra került csepp folytonosan párolog a fenti folyamatosan a kondenzáció miatt növekszik.
Ezáltal az alsó felszínt folyamatosan hűti a párolgás, a fentit melegíti a kondenzáció. Ezért a két felszín közötti hőcserét egy kűlső termoelem páron át
biztosítjuk.
A termoelemen ébredő feszültséggel motort hajtunk, hogy az elektronos áramot
és ezzel a hőaramot is biztosítsuk.
Ezzel az elrendezéssel, a lapáttal és a termoelemmel hajtott motorral
folyamatosan kifolyatjuk a rendszerben lévő energiát.