A bajai főtér különleges szépségű és egyedi hangulatú tér. E tulajdonságainak megőrzése a jövő nemzedékeknek erkölcsi kötelességünk. A Belvárosi Cukrászda helyére tervezett épület sokak szerint nem felel meg ennek a követelménynek.
Tizenvalahány évig jártam az Ilonka néni által igazgatott zeneiskolába, igaz engem nem tanított, de mindenre és mindenkire figyelt. ( Timáry Mária tanítványa voltam:))
újabb képre bukkantam a családi képek halmában, 1954.XI. 7-én készült
Köszönöm segítő szándékodat. Tulajdonképpen az történt, hogy a sír-kataszter számítógépre vételekor kitűnt, hogy vannak sírok, melyeknek a lejárati ideje elmúlt. Egy kis cédulával figyelmeztették a hozzátartozókat. A temetőgondnoki irodán megnyugtattak, hogy bő idő van az intézkedésre. Jó lenne a régi síremlékeket is felújíttatni. Ezt a Bajai Városvédő Egyesület is programjára tűzte. A város is igyekezik. Talán a jó szándék mellé az anyagiakat is meg lehet teremteni. Nem kis feladatról van szó, Bajának 11 sírkertje van. Recska Ilonka nénire visszatérve, érzem, hogy közös a megbecsülésünk iránta. Halálakor azt írtam róla a Petőfi Népébe: Minden zenepedagógus példaképe volt. Most, majd négy évtized után is így vélem.
A fórum szigorúan figyelmeztet, hogy nem nyithatok témát, magyarul topicot, ezért itt szeretnék néhány megjegyzést tenni a bajai utcanevekkel kapcsolatban. Tudom, hogy kissé olyannak tűnök ezzel, mint aki túl sokat lovagol egy témán, hiszen az utóbbi években több alkalommal is előhoztam részletesen az ügyet az újságokban, így a Petőfi Népében és a régi Bajai Tükörben. Látom értelmét most is elővenni, mert lényegesen kevesebb a hibásan írott utcanév a hozzánk ma érkezett Városi telefonkönyvben, mint volt régebben a különböző kiadványokban és várostérképeken. Azok a kiváló személyiségek, akikről az egyes utcákat elnevezték, haló poraikban is megérdemlik, hogy például ne Jánosnak nevezzük őket, ha a keresztségben a József nevet kapták. A részletekbe itt - terjedelmi okokból - nem mennék bele. Íme, néhány megjegyzésem. Következetlen az utcajegyzék abban, hogy jelzi-e a keresztnevet. Ahol nem, ott zárójelbe tettem. Berzsenyi u. (Dániel); Csokonai u. (Vitéz Mihály); Éber S. u. (Sándor); Felekiné u. (Munkácsi Flóra); Garibaldi u. (Giuseppe); Grassalkovich u. (Antal); Kazinczy u. (Ferenc); Nádasdy u. (Ferenc); Perczel u. (Mór vagy Miklós); Puskin u. (Alekszandr Szergejevics); Roosevelt tér (nem: w) és Theodore; Wesselényi u. (Miklós); Ybl sétány (Miklós). Az Éber Sándor nevet két jeles művész, apa és fia is viselte, a Grassalkovichot három Antal. Perczel Mór 48-as tábornok, testvére, Miklós Baján van eltemetve. Hibásan vannak írva: (csak a helyes írásmódot tűntetem fel) Allaga Géza u.; Bayer József u. (nem János); Báthori István u.; Bereczki Máté u.; Herman Ottó u.; Mathiász János u.; Péter-Pál u. (nem Péter családnevű személy); Zipernowsky Károly u. (nem: Zipernowszky Kálmán). A jegyzékből hiányzik az Alföldi József tér és a Déri Miksa köz. Következetlen a jegyzék a "doktorált" utcáknál is. Sőt, a "Dr. Aszalós Imre utca" a "D" betűnél szerepel, (az "A"-nál keresnénk), viszont Bartsch Samutól és Burg Etétől megvonták a doktori címet.
Úszik a város
Augusztus 10-én 60, egy nappal később 100mm esővíz zúdult néhány óra alatt Baja városára. A csatornák nem bírták a terhelést, az elfolyó csapadék több helyen az emésztők tartalmával is összekeveredett. A zivatar leginkább a Szegedi úttól délre lévő városrészben okozott komoly problémákat. A mélyebben fekvő kertek, utcák szinte tengerré változtak, de úszott a belváros is.
A Déri kertből tó lett, a hömpölygő víz a Szentháromság tér kövei közül kimosta a fugázó anyag jelentős részét. Csak a rend kedvéért jegyzem meg, hogy városunk e két ékességét az előző városvezetés utolsó nagy dobásaként újították fel, összesen 660 millió forintért. Mindkét beruházást óriási érdeklődés kísérte. Lapunk már a munkálatok során is többször megfogalmazta aggályait, a háttérben dilettantizmust, politikai kampányfogást sejtve. Az akkori emeszpé-eszdéeszes városvezetés azonban nem akarta tudomásul venni még a szakmai körökből származó kritikákat sem.
A Déri kertben elhelyezett gyöngykavics, a sárga kövekből kirakott lépcső, a tetszetős virá gok
és a maroknyi játszótér elégedetté tette őket. Szerintük így kell egy közparkot felújítani. A munkálatokra szánt 60 millió forintból a 40 milliós pályázati pénzt adminisztrációs hiba miatt nem sikerült lehívni: felelős nincs. A volt polgármester cinikusan utasított vissza minden ezzel kapcsolatos
kritikát, a 60 millió forint pedig elfogyott. Nagy részéből a vízelvezető rendszert korszerűsítették - nem sok sikerrel. Persze ez különösen sok csapadék volt, de sajnos egy átlagos eső után is hatalmas tócsák éktelenkednek a Déri kertben.
Még több vita, mondhatni vihar kísérte a Szentháromság tér felújítását. A közművek rekonstrukciójával még nem volt gond, a külszíni ténykedésről viszont már a laikusok is egyértelműen megállapították: kontármunka. A köveket úgy rakták, ahogy éppen sikerült, egyik-másik már az átadást követő napokban kifordult a helyéről. A szakmai magyarázat szerint a fugázó anyag az idők folyamán tartotta volna össze őket. Picit ellentmondani látszik ennek az a tény, hogy ezt a bizonyos összetartó anyagot minden egyes alkalommal kimossa az eső. Ilyenkor Baja főtere úgy néz ki, mint egy elhanyagolt földút valahol a pusztaságban. Arról nem is beszélve, hogy akkor mi tartja össze a köveket? Nem tudom, kinek mit jelent a szó: felújítás. Szerintem gondos, precíz munkavégzés eredményeként, egy mindenféle szempontból pozitív változás. Ehelyett mondjuk már ki végre -a Déri kert és a Szentháromság tér is hemzseg a hibáktól! 660 millió forintért kaptunk egy belvárosi
tavat és egy poros főteret. 2006. október elseje mérföldkő volt Baja életében. A mit miért nem lehet szemléletet felváltotta a mit hogyan kell megoldani gondolkodásmód. De ez távolról sem jelenti azt, hogy például az ilyen felújítások felelőseinek, megbízóknak és megbízottaknak nem kellene beszámolniuk akkori (és talán a mostani) tevékenységükről. A Szentháromság tér porol, a kövek mozognak, néhány év múlva ugyanúgy néz majd ki, mint a rekonstrukció előtt. A Déri kertből eső után belvárosi tó lesz. Mi pedig fizetjük a költségeket, ahelyett, hogy a felelősök nevét olvasnánk. Vagy ebben a következmények nélküli országban ezt is meg lehet úszni?
Fiedler AntalA tényekhez hozzátartozik Kedves Fiedler Elvtárs, hogy a jelenlegi városvezetés műszakilag átvette a két beruházást. A kampányban számonkérést, büntetést, börtönt helyzett kilátásba a bajai Fidesz. Ezt elhittük. Osztán semmi. A júniusi nagy esőzésből nem tanult a városvezetés. Augusztus? Vajon mit tesznek a következő esőzésig vezetőink?Nem érezzük Baján a "mit hogyan kell megoldani" gondolkodásmódot.A cikkében leírtak a jelenlegi vezetőinkre is érvényese, mert Ők sem jóbbak az elődeiknél.
sajnos csak kutyafuttában volt időm megnézni a Déri-kertet - vígasztalj meg:)
Elborzadva láttam a sárga lépcsőket és a csiricsáré játszóteret.
Elfogult vagyok, mert ki nem állhatom ezeket a színes burkolatköveket - randa kivagyiságnak tartom, de én még emlékszem a régi kertre! Annak stílusa volt - szép, harmonikus egységben voltak a kert lépcsői, korlátai és a többi kiegészítők a súlyponti emlékművel. Színben és formában is. Most felborult ez az egység és egy katyvasz lett a helyén. Jó, hogy a város közepén van egy játszótér (bár ez egy családi házas környezetben nem létfontosságú -talán), de hogy miért pont ezt a vásári bazársorra emlékeztető szörnyűséget kellett választani - az aztán nem fér a fejembe:( Látom, hogy a Sugó - parti bazársoron ( ami majdnem akkora balfogás volt, mint az 51-es út bevezetése a városba) újabb förmedvény készül - valami hajóformájú szörnyszülött . Istenem, a pénz nem jár ízléssel, de azért vannak felelős vezetők és szakmában jártas építész, hogy a jó irányba terelgessék a pénz szagától nekilódult fantáziájú kontárokat. Elnézést kérek, már nincs közöm az egészhez (bár szívem szerint bármikor visszaköltöznék és talán sikerül egyszer:)), de ezt muszáj volt megírnom.:)
üdvözlettel: mamicska ( talán még beazonosítható vagyok saját névvel is valamelyik topikban)
Mondják ezt a bajaiak. Meg: de rideg, nehezen élhető. Semmiben nincs eltérés az alulírott elemzésemmel.....:-(( Sőt.
Mostanában néztem jónéhány régi képet a térről. Valahogy sokkal élhetőbbnek tűnik, nézve az akkori gyalogosforgalmat, piacot, konflisokat, a sétány padjain üldögélőket, az ünneplőket. Mindezt az akkori lakosszám mellett!
Most egy dolog jellemzi a teret: a gépkocsi.
Ott állnak a tér minden pontján, mennek keresztbe és széltébe egyaránt.
Gyalogos szinte sehol.
Pedig a térnek épp az lenne a funkciója, hogy gyalogosok használják. Hiszen ezért épült így, ezért lett ilyen annakidején.
Azt hiszem, a városképért való aggódásban tökéletesen azonos véleményen vagyunk. Más helyen már írtam róla, itt csak röviden megismétlem: nem a jelenlegi helyzetet sajnáljuk, a jelenlegi rendezetlenséget szeretnénk fenntartani, hanem lehetővé tenni, hogy a Sugovica part méltó szerepet kapjon a szabadidő eltöltésében, a sportokban, a kulturált szórakozásban, a vízivároshoz méltó fejlett fürdőéletben. Egyébként ez volt az eredeti terv is. Áruház, szupermarket semmiképpen sem illik bele ebbe az elképzelésbe. A Sugovica jövendő sorsa - lévén Bajának szinte jelképe - nagyon fontos minden bajai számára. A vízi életre való tökéletesebb kiépítése a magaspart rendezése után különösebb nehézség nélkül megtörténhet. Ez lenne a jó megoldás, ezt szorgalmazzák a városvédők. Nem az áruházak létesítése ellen, hanem a Sugovica és a környezet védelmében emelünk szót. Részemről kérem a bajai emberektől, most elsősorban természetesen Öntől az előbbiekkel való egyetértését. Tisztelettel: Gál Zoltán
Nem is kő a ronda. Ma voltam megvizitálni a teret és környékét. Eltöltöttem egy órát, körbe-meg átsétáltam többször.
Olvastam, hogy fórum volt a főtér hasznosításáról, de hadd ne kommentáljam az ott megjelent sziporkákat, és ötletrohamokat.
Észrevételeim: a téren a gépkocsiforgalom nem kívánatos. hangos, elsősorban a gépkocsik futóműve, másodsorban a motorhangjuk, a harmincas sebességkorlátozásokat nem tartják be, beleértve ebbe a tér sarkain elhelyezkedő emelt szintek megközelítésénél is.
A korzó kialakítás nyilván meglesz még, ezzel nem is foglalkoznék.
A Duna szálló teraszától az áruház felé elhelyezett padok feleslegesek, mert azokon ülve legfeljebb a fél méterre parkoló autókat lehet látni, egyebet nem. A volt Állami Áruház, és az OTP előtt levő terelősziget szinte kiált egy teraszért-de ez elmondható a tér egészére is. A városháza előtti rész rendben is volna, ha nem a polgármesteri hivatal kocsijai állnának oda, de odaállnak, holott az épület mellett sok, akár fenntartottra is módosítható parkolóhely van, nem is messzi gyaloglásra.
A tér sarkában az Eötvös utca logikus folytatása lehetne a térnek, ennek ellenére lepukkant, koszos.Pedig szép átvezetést adhatna a Tóth Kálmán térhez. Ugyanitt a 11.számú ház felújításért kiált, az üzletek az aljában igénytelenek, részben üresek.
Az épülő, sok vitát kiváltott házról sok mindent elmondani nem tudok, viszont a Mabi ház kiáltó ellentéte a 11-esnek, kellemes csalódás volt.
Kedves Zoltán, előrebocsátom, egyáltalán nem lelkesedek az Interspar létrehozásához, de: Az az érv, hogy ormótlan, kocka épület tönkreteszi a látványt, nem igaz. A bizonyításhoz elég hozzá elővenni a régi képeket, és a látványt még a mai napig is meg lehet nézni a főtérről. Kérdezem én, mennyivel szebb a mai javítócsarnok és a körülötte elterülő ipari létesítmények? Megmondom:semmivel. Ugyanolyan ormótlan, kocka, de még hozzá szürke, koszos, és büdös is. Ezzel érvelni álságos, és önbecsapó. Szigorúan véve építészeti szempontból annyi a történet,hogy a kocka piros-fehérbe öltözik. Nem lesz sem szebb, sem rondább, mint a mostani.
A többivel egyetértek, főleg, ami a későbbi hasznosítást illeti.
valóságos merénylet lenne az a bevásárlócsarnok - nem ott a helye. Szerintem.
Miért nem építik a Tesco közelébe? Az nem rontja az üzletmenetet. Itt Pesten minden nagy bevásárlóközpont szinte a másik nyakára épül, mondván aki bemegy az egyikbe, az a másikat sem hagyja ki. Az Interspar van annyira tőkeerős, hogy képes legyen bárhol a városban megoldani környezetének folyamatos rendbentartását, parkosítását??
Látom, hogy most épül a főiskolánál is egy előadóterem. Ha rajtam múlna, már semmit nem engednék azon a területen felhúzni, egy budit sem. Még szabadidős cuccokat sem - az egyenlő a biztos szlömösödéssel - soha semminek nem lenne gazdája - főleg a kosznak nem.
Örömmel tapasztalom, hogy sokan vannak, akiket ha sorsuk elszólított is Bajáról, mégis változatlanul szeretik városukat. Szeretném a figyelmüket felhívni, hogy a www.baja.hu oldalon a Sugovica partra telepítendő szupermarket ellen emel szót a Bajai Városvédő Egyesület, és reményei szerint a város lakossága is. Természetesen vannak a szupermarket létesítésének pártolói is, és vannak, akik úgy vélik, hogy - mint a főtéri épület esetében -, úgysem lehet semmit tenni. A Sugovica parti nagyáruház létesítése ellen két fő érv van: ormótlan kockatömbje tönkreteszi a város panorámáját, és a vele járó nagy környezet-terhelés (a szuper marketet áruval feltöltő kamionok és a létesítendő többszáz gépkocsiparkoló forgalma.) Van olyan nézet, hogy amennyiben nem lehet most a régi tervet valóra váltani, tehát ide szabadidő- és sportlétesítményeket telepíteni, akkor hagyják a Sugovica partot békében pénzügyileg kedvezőbb időkig. (Nem szeretnék senki véleménye mögé bújni, jómagam is ezt a nézetet vallom.) A jelen esetben nem áll fenn, hogy mire egyáltalán megtudjuk, hogy mi épül vagy mit bontanak le valahol, addigra már késő. Remélhetőleg ez a jövőre is vonatkozik, hogy időben kikérik a bajaiak véleményét. Azt azonban bizton állíthatjuk, hogy a Városvédő Egyesület minden Baját szerető ember véleményére kiváncsi. Az Egyesület elnöke, Pethő Attila egy nagyon alapos összeállítást készített az Interspar Sugovica parti építkezésével kapcsolatban, melyet a www.baja.hu-n találhatnak meg.
Tisztelettel: Gál Zoltán a Bajai Városvédő Egyesület tagja.
Kedves Levelezőtársaim! Más alkalommal többször szóvá tettem, hogy véleményem szerint a Sugovica part további beépítése, ott nagyáruház létesítése esztétikai és környezeti szempontból egyaránt kárt okoz a városnak. Pethő Attila, a Bajai Városvédő Egyesület elnöke most ismét egy szomorú hírt közöl. Az Interspar Áruház hatalmas kockatömbje mégis megépül a Sugovica parton, a Bajcsy-Zsilinszky úton. Felmerül a kérdés, hogy szükségszerű-e, hogy minden esetben a városkép és a környezetvédelem ügye kerüljön hátrányba? Az eddigi tapasztalatok e téren elkeserítőek. Tisztelettel: