Keresés

Részletes keresés

hmsoft Creative Commons License 2021.07.05 0 0 5317

Itt van például egy aránylag friss modell. A gyártó külön kiemeli, hogy a raktér belülről teljesen sima, a tartók a burkolat külső oldalán találhatók, és kiemeli az 1x1,5 méteres oldalajtókat, kirakás utáni tisztítás céljából. Itt-ott lehet még olvasni a témáról, hogy próbálkoztak önürítős kocsikkal, és a hagyományos, fenékajtós magasoldalfalúakhoz hasonló megoldással, de ezek még úgy sem elég hatékonyak sokszor, ha az ajtóknál-surrantónyílásoknál pneumatikus vibrátorokat (nem olyanokat :) ) építenek be. Mert télen, ha nedvesség éri és összefagy, a vibrátor sem mozdítja meg. Tehát itt valami egyszerű, markolós megoldás a nyerő, ami nyáron nem elég gyors, de legalább télen sem lehetetlenül el.

hm

Előzmény: hotto (5316)
hotto Creative Commons License 2021.07.05 0 0 5316

Na, akkor ráhibáztam... :)

Ebből hogyan rakodnak ki? Mint a hagyományos magas oldalfalúakból, alulra ürítéssel?

Előzmény: hmsoft (5315)
hmsoft Creative Commons License 2021.07.05 0 0 5315

Pedig ezek bizony faaprítékos (технологическая щепа) kocsik.

 

hm

Előzmény: hotto (5314)
hotto Creative Commons License 2021.07.05 0 0 5314

Ezekben a kocsikban pl. mit visznek?

 

https://www.youtube.com/watch?v=RzGLeLuRG-Q

 

(1:40-nél láthatóak)

Amerikában faaprítékot visznek ekkora kocsikban, de az ex-szovjet vasutaknál eddig nem nagyon specializálták ennyire a kocsikat, nem?

Előzmény: hmsoft (5313)
hmsoft Creative Commons License 2021.07.05 0 0 5313

Magasabbra is, szélesebbre is - utóbbival persze csínján, hiszen a legnagyobb szerkesztési szelvényt, a T jelűt, nem biztos, hogy fogadni lesz képes az áru címzettje. Az érceknél nincs gond, leginkább úgyis elég nehezek, nem töltik be a magasoldalfalúak biztosította teret, de a szénnel, főleg a "rögösebb", ezért szellősebben elhelyezkedő fajtákkal, már megtelik a kocsi. A rakodás módja erősen kihat arra egy-egy cégnél, hogy mennyire szabadon keverhetik az egyes típusokat. Van, akinek a saját és a bérelt állománya is azonos vagy nagyon hasonló rakterűekből áll - ők persze inkább a nagyobbak, ahol fontos minél rövidebb idő alatt feldolgozni egy-egy kocsicsoportot.

hm

Előzmény: division by zero (5312)
division by zero Creative Commons License 2021.07.05 0 0 5312

Amikor feljebb lépnek tengelyterheléssel, akkor mindig egy kicsit magasabbra veszik az "Eas"-ek oldalfalát? Első vonat vége elég látványosan mutatja a variációkat :-)

Rakodásnál nem okoz gondot, hogy össze-vissza vegyesen vannak kisebb-nagyobb kocsik?

 

Előzmény: hmsoft (5311)
hmsoft Creative Commons License 2021.07.03 0 0 5311

Érdekes videó a 380 kilométer hosszú Kirov-Kotlasz vonalról, amely a vorkutai vasutat köti össze az északi transzszibbel. Ahogy a vorkutai magisztrálison, úgy itt is a TE10 család m és u változatai (szinte kizárólag remotorizált gépek, tehát mk és uk) biztosítják a vonóerőt, időnként kreatívan legózva. A helyi-elővárosi forgalomba bedobtak néhány, a transzsziben feleslegessé vált ED9t melléket, az ajtóvezérlés miatt az érintett TEP70 példányokat ellátták a motorvonatokhoz való távvezérlési csatlással. (További gépészkedéssel az ED9t vpk. felhasználása sem volna lehetetlen, tolivonat jelleggel, bár az adott utasforgalom mellett érdemi hozadéka nem volna.) Szépen nyomon követhető a rövidperonos megállóhelyek szokásos rendje, ahol az első kocsi utolsó, és a második kocsi első ajtajához poziconálandó a megállás helye - persze az összes ajtó kinyílik, és az egyszerű szabályt nem ismerő utas ugorhat a zúzottkőre.

hm

hmsoft Creative Commons License 2021.07.02 0 0 5310

Egy kis magánvasúti életkép, a SzUEK házatájáról, a helyszín Ulan-Ude városától nem túl messze található, Burjátföldön. A szénbánya a visszafogottabbak közül való, egyelőre 5 millió tonna körül termel évente, ezt rövid időn belül 8-9 millióra növelik, mert a kereslet is nő, és mert van miből növelni (a jelenleg gazdaságosan kiaknázható négy terület közül így is jóformán csak kettőn dolgoznak - hiába, ezen a bolygón túl sok a szén). A transszibhez csatlakozó, 72 kilométeres sajátcélú vonalon két púp nehezíti az életet, a rakott elegyeket a másodikig kapcsolt toló segíti, onnan már elegendő a vonó 2TE25km két szekciója. Érdekes, hogy a SzUEK egy darabig a sárga-barna-szürke színtervet erőltette a kocsijain, aztán belátták, hogy a szénpor elnyom minden éles kontúrt, és visszatértek a zöldhöz - ehhez képest amikor az új gépeiket rendelték, megint ezt a festésmintát kérték. Látható, hogy mi lett vele. (A bánya egyébként külszíni - a meddő vastagsága tizen-egynéhánytól száz-egynéhány méterig terjed -, a termék energetikai célra használható, hosszú égésidejű, összesülésre nem hajlamos fajta.)

hm

paca664 Creative Commons License 2021.06.25 0 0 5309

Most hogy így belegondolok, még az is lehet hogy a négyeresben semmi vonatvezérlés nincs, csak a kocsiakku-töltés 110V-ja. Ezt valószínűsíti az is hogy a kábel mellett nagyfeszültségre utaló figyelmeztető jelzések vannak.

Előzmény: hmsoft (5307)
mn_ Creative Commons License 2021.06.24 -1 0 5308

Sziasztok! 

2021. a Vasút Európai Éve, ezért a TMH Hungary és az idén 95. születésnapját ünneplő Dunakeszi Járműjavító közös kezdeményezésben elindítja a Nagy Vasúti Kvízt, amiben keressük Magyarország legnagyobb vasútrajongóját! 

A kétfordulós verseny első állomása július 3-án szombaton valósul meg. Ezen a napon 10 órától egy online felületen kitölthető lesz a Vasúttörténeti Park szakértőinek segítségével összeállított kvíz, erre itt tudtok előzetesen regisztrálni: https://djj.hu/vasutikviz

A júliusi első forduló után a 10, legmagasabb pontszámot elérő játékos egy második körben ismét megmérettetésre kerül. A főnyeremény pedig egy szuper utazás a mesés Szentpétervárra, de a második és harmadik helyezett is részesül nyereményben. 😊

Kövessétek be a DJJ Facebook és Instagram oldalát, ha szeretnétek értesülni a játékkal kapcsolatos fejleményekről!

https://www.facebook.com/dunakeszijarmujavito

https://www.instagram.com/djj_hu/

hmsoft Creative Commons License 2021.06.23 0 1 5307

A négyeresnél a típusjelzés nem jó, mert az SzSV az 50 V-os akku-összekötésre szolgál. A 110 V-oshoz kétféle létezik, mindkettő SzSM vagy SzSMR jelzésű (ugyanezt használják a hajósok is, ott SzSMV a jelzés), a kéteresnek az érintkezői 60 A-rel, a négyereséi 25 A-rel terhelhetőek. (A leírások nem említik a négyerest, a webboltokban viszont azt látom. Úgy tűnik, az utóbbi években a kéteres visszaszorult és a négyerest szeretik jobban.)

 

A belső telefonnak nemcsak a kialakítását, a használatát sem vitték anno túlzásba. Kb. arra volt jó, hogy a vezető provodnyik mondjon valamit, ha közölnivalója volt az egész vonat felé, de nemigen akadt ilyen közölnivalója. Manapság jobban produkálják magukat, kellemes utat, szép időt, egyéb kutyafülét kívánva a közönségnek, azt viszont rádiós átvitellel teszik.

 

hm

Előzmény: paca664 (5306)
paca664 Creative Commons License 2021.06.23 0 0 5306

Azért ez a vonatfedélzeti telefon sem lehet agyonbonyolítva egyetlen érpárral.

A provodnyikfülkékben rendre látszik egy kétpólusú, ránézésre sima földeletlen 220V-osnak látszó fali csatlakozó, amit csupán annyi különböztet meg a többitől hogy rá van írva hogy "телефон".

Ez kb. olyan lehet mint az én kis elemes Mehano játéktelefonom volt, aminek szinten kétpólusú stekkere volt csak.

hmsoft Creative Commons License 2021.06.23 0 0 5305

Igen, én is arra tippelek, hogy egy 110 V-os variáció lesz a 4 eres, de majd még nézelődöm.

 

hm

Előzmény: paca664 (5304)
paca664 Creative Commons License 2021.06.23 0 0 5304

Köszönöm!

 

Mind a második (ami ezek szerint tényleg telefon és kétpólusú), mind a harmadik (az ismeretlen négypólusú) számomra ismerős.

 

Ismerek olyan személykocsit, amin a szuflé alatt csak e kettő (plusz a 18-eres UIC) van, a korábban említett 31/34-eres nincs.

 

Én ebből arra következtetek hogy az ismeretlen 4-eresnek is valami alap vezérlőjeleket és/vagy az akkutültés 110V-ját kell továbbítania.

Előzmény: hmsoft (5303)
hmsoft Creative Commons License 2021.06.23 0 0 5303

Ilyeneket találtam:
Ez az 50 V-os, eddig tiszta sor.
Ez a hangosító/belső telefon hosszabbítókábele.
És nézd csak: ez itt egy négyeres, viszont nem írja, hogy mire való. De legalább már van típusjelzésünk, abból tovább lehet menni.

hm

Előzmény: paca664 (5302)
paca664 Creative Commons License 2021.06.22 0 0 5302

Vagy az, ahogy esetleg korábban sejtettem, a telefoné.

Előzmény: paca664 (5301)
paca664 Creative Commons License 2021.06.22 0 0 5301

A homlokátjáró felső részén az a 110V-os kétpólusú, lehet ugye kábel nélküli, tűs dugaszoló is, csapódefél alatt? Én eddig csak olyat láttam ami kb. úgy néz ki mint a régi alumínium dobozos szendvicssütő hátuljában a dugaszolóaljzat.

Előzmény: hmsoft (5297)
hmsoft Creative Commons License 2021.06.22 0 0 5300

Amelyik ennyire szitál, abban nem gondolom, hogy kellemes. Még azoknak a vasércgolyócska-maradékoknak sem kellemes, mert addig-addig lötyög felettük a víz, amíg el nem kopnak. :) Viszont a második videón nem a futóművek tehetnek a mozgolódásról, hanem szépen látszik egy fekszinthiba, ami sorban megdobja az áthaladó kocsikat.

 

hm

Előzmény: hotto (5299)
hotto Creative Commons License 2021.06.21 0 0 5299

Az egy dolog, hogy illegális, de milyen érzés lehet egy ilyen vagonban utazni? :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=6bkcm0pDvE4

 

https://www.youtube.com/watch?v=ptcxJP_kX5s

 

hmsoft Creative Commons License 2021.06.21 0 0 5298

Az RZsD vezére felnyomta a Transzmasholdingot az Ipari-kereskedelmi miniszternél. A kiakadás tárgya: nem tetszenek a TMH keleti végekre szánt dízelmozdonyai, értve alatta, hogy nem hozzák az elvárt paramétereket. Extrém klimatikus körülmények között kellene extrém jó rendelkezésreállást felmutatniuk (tegyük hozzá a harmadik, most kevésbé hangoztatott attribútumot: mindezt extrém alacsony árért). Az anyacég viselt dolgai mellé felsorakoznak a  TMH karbantartást végző leányai, akik nem igazodnak a vasúttársaság által diktált üzemezéshez. Amint lehet, leülnek RZsD, TMH, Loko-Tyeh Szerviz, RoszLokomotyiv, minisztérium körben.

hm

hmsoft Creative Commons License 2021.06.21 0 0 5297

Nézegetem-nézegetem, hogy mi a fene lehet ez a négyeres, de olyan pont nincs sehol. A szokásos esetben a következő vezetékek lehetnek egy 1520 mm-es személykocsin:
- fűtési (nagyfeszültségű energiaellátási) - ja, mellesleg belekukkantottam egy elég friss PPPV-be, ott a nemzetköziekre bizony nem említi az UIC-ileg nemszabványos 3000 V~-t,
- alacsonyfeszültségű energiaellátási: ezzel lehet a szomszédos kocsi akkujáról megtáplálni az adott kocsit, szükségüzem jelleggel, akku hiba esetén; két változata van, 50 V-os és 110 V-os, az 50 V-os csatlás található alul, de nem négy- hanem csak kéteres, a 110 V-ost viszont a homlokátjáró felső részére szerelik, és szintén kéteres,
- 3 fázisú 380 V~ energiaellátási, rezsókocsitól táplálva (nem minden kocsin),
- az ep. fék két vezetéke (de azok a kocsi két végén a légtömlő köré vannak csavarva és a tömlőfejben van a csatlás),
- hangosítókábel/belső telefon: ez meg jóval kisebb a többinél, a csatlás a homlokátjáró felső részén található, és a vezeték csak kéteres,
- a már említett 34 eres vezérlési kábel.

A személykocsik villamos berendezésére vonatkozó, leggyakoribb séma jelzése EPV 10.01.03, egy későbbit úgy neveznek, hogy EPV 10.02.29.

hm

Előzmény: paca664 (5296)
paca664 Creative Commons License 2021.06.18 0 0 5296

Köszi!

 

Akkor már biztos hogy nem egyezik meg a személykocsissal, mert utóbbi csak négypólusú.

Előzmény: MTU-890 (5292)
kihúzóvágány Creative Commons License 2021.06.18 0 0 5295

Köszönöm, értem.

Eddig csak egy-vezetékes megoldásról tudtam (akkor viszont az említett tömlő-felfüggesztő elemnél kellett volna egy kapacitás - a szigetelt tartó-függesztőn kellett volna a kondenzátort alkalmazni, vagy külön kapcsoló - például a légfékcsap zárt helyzetében).

Előzmény: hmsoft (5293)
hmsoft Creative Commons License 2021.06.17 0 0 5294

Kiváló, főleg, hogy első blikkre stimmel az SzZsD-megrendelésű M62-esekével.

 

hm

Előzmény: MTU-890 (5292)
hmsoft Creative Commons License 2021.06.17 0 0 5293

Ehhez a vonat végén egy kondenzátort (kapacitív impedanciát9 kell csatlakoztatni a fékvezérlő vezetékhez.

 

Ilyesmi elég, ha csak a mozdonyon van. A tömlő kapcsolófején, ha az ep. fékes (369A típus), van egy érintkezőpár, amelyekhez két vezeték fut. Az érintkezőpár egyik érintkezőeleme rugózott fémgomb. Ha a két fejet összekapcsolják, ezek benyomódnak, amivel megszüntetik a két vezeték kapcsolatát, és összekapcsolódnak a szomszédos fej ugyanilyen (1-es illetve 2-es) számú vezetékeivel. Az alaphelyzetben lévő gomb pedig összeköti az 1-es és 2-es vezetéket. Tehát a mozdonytól az utolsó kocsi végében lévő kapcsolófejig kialakul a folytonos 1-es és 2-es vezeték, amelyek az utolsó kapcsolófejben érintkeznek egymással, a vonaton végighaladó hurkot képezve. Az utolsó tömlőt persze fel kell akasztani egy függesztőszerkezetre, amely fémből van, és így a gombon át a vezeték rövidre záródna. Hogy ilyesmi ne történjen, a személykocsikon alkalmazott függesztő szigetelt, középen meg van szakítva és bele van toldva egy lapított gumicső, vagy két műanyag lappal oldják meg.

 

hm

Előzmény: kihúzóvágány (5291)
MTU-890 Creative Commons License 2021.06.17 0 0 5292

Üdv!

 

Ez egy MÁV-os rajzból van:

 

Előzmény: hmsoft (5282)
kihúzóvágány Creative Commons License 2021.06.17 0 0 5291

Értelek: azért írtam a nálunk még látható régebbi megoldásokat, mert gondolom azok használata során figyelembevették a nemzetközi vasuti szabványokat (esetleg beszerzési forrásokat.

It ugye orosz kocsikra gondolsz: a személyvonatoknál alksalmaznak elektropneumatikus fékvezérlést: aq vonaton végigmenő elektromos vezetékre adott egyenáramú jel a fékparancs, viszont váltakozó áramú jel ellenőrzi (és jelzi a mozdonyon) ennek a fékvezetéknek a folytonosságát. Ehhez a vonat végén egy kondenzátort (kapacitív impedanciát9 kell csatlakoztatni a fékvezérlő vezetékhez.

Erre alkalmas lenne egy két-pólusú csatlakozó is, amit csak az iutolsó kocsinál kell használni.

Előzmény: paca664 (5288)
paca664 Creative Commons License 2021.06.16 0 1 5290

Mondok mást: a "kísérő a szomszédos kocsiban található" tábla már az ikerkocsik előtt is ismert gyakorlat volt, főleg a viszonylag kis befogadóképességű RIC-es kocsik "belföldre" száműzésekor.

Belaruszban a 601-es Polock - Gomel 5-ös kocsija egy, már a 12-jegyű pályaszámától megfosztott RIC-es háló volt, összesen 20 ággyal (és kupé díjszabással). Ezt a szomszédos kocsi kísérője gond nélkül el tudta látni.

 

Az ikerkocsisítás teljesen logikus irány. Kíváncsi vagyok hogy normálnyomtávon a hagyományos kocsis éjszakai vonatok meg tudnak-e úgy hízni hogy ne csak 1-1-1 háló-fekvő-ülőkocsiból álljon egy alap stokk, mert reálisan csak ezután fog felmerülni hogy két azonos, állandóan egymás mellett közlekedő kocsit kiszolgálásilag, gépészetileg is összekössenek.

Előzmény: hmsoft (5289)
hmsoft Creative Commons License 2021.06.16 0 1 5289

az üzemeltetési, kezelési koncepció azon alapszik hogy minden személykocsin van személyzet

 

...mivel a személykocsik többsége távolsági vonatban szereplő fekvőhelyes- vagy hálókocsi, tehát hálókocsi-kalauzra (provodnyik) úgyis szükség van (ágynemű, kávé-tea, tisztálkodószettek, sütemény-torta-fű-fa-virág, gyógyszerkészlet, elsősegélynyújtás, ... ja, és a feljáróajtó melletti fogantyúk letörlése utascsere előtt :) ). Oroszországban egyébként a legújabb divat a személykocsi-párok üzemeltetése. Jónéhány éve már, hogy elég sok egyéjszakás vonatban, de a többéjszakásoknál is itt-ott, két kocsira jut egy személyzet. Ezt "legalizálták" a járművek szintjén úgy, hogy az állandó párok közül gyárilag csak az egyikben alakítanak ki utaskísérői fülkéket (háló- és szolgálati), a másikban ugyanitt pelenkázóasztal, ital-ételautomata, és további berendezések vannak, az üzemeltető fantáziája függvényében. A párok egymás között holtjátékmentes vonó-ütközőkészülékkel is csatolhatók (de persze SzA-3-assal is). A kocsinként négy feljáróajtó közül az utaskísérő fülkével (vagy annak hűlt helyével) ellentétes végi, két ajtóról úgy tűnik, végleg lemondtak (ez a folyamat már korábban elkezdődött). A párokon belül, az utaskísérőfülkés kocsi két feljáróajtaja villamos hajtású (a párok előtti típusokon is már ez volt), tehát nyomógombos, de persze üzemszerűen úgy, hogy az utaskísérő nyitja-zárja, és zárja kulcsra, ha nem tartózkodik a közelben, és utascsere sem várható. Az utaskísérőfülke nélküli kocsi két ajtaja kézzel működtethető, üzemszerűen kulcsra zárt, kulcs az utaskísérőnél.

 

hm

Előzmény: paca664 (5284)
paca664 Creative Commons License 2021.06.16 0 0 5288

Köszönöm, de én ebben a topikban nem a magyar mérőkocsikról vagy különvonatokról beszélek. A szovjet személykocsikon viszont van egy kétpólusú csatlakozó is, szintén elhanyagolva.

Előzmény: kihúzóvágány (5286)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!