A neves buszok egy része nyilván külső megrendelők kérésére lett az ami,de a Reptér-busz szerintem a legnagyobb baromság,amit csak el tudtak követni.A külföldi ki sem tudja azt a szót ejteni,így az utikönyből is csak hasonlítgatni tudja ahhoz,ami a buszra van írva.(Olyan,mintha engem kivágnának Rhijad belvárosába,és a buszon csak arab kriksz-kraksz lenne,és nem lenne rajta,hogy airport.)Legyen csak 93 mint régen,és írják rá,hogy Airport-bus.A másik,ha már a Reptér-busznál tartunk,hogy több mindent kifogásolnék vele kapcsolatban:a szép új Volvókat ide tettem volna,mert mégiscsak repijárat,a másik,hogy egy szemétdomb a köki,úgy ahogy van.Legalább a Népligetig be kellene vinni,onnan már elérhető az 1-es villamos,a metró,ott a Volán pályaudvar,nyilván kulturáltabb lenne.
A többség egyetértett abban, hogy a gyorsjáratot az S az expresszet pedig az X jelölje. A neves buszokkal az a baj, hogy egy rakásat belőlüt megrendelnek a BKV-tól és gondolom egyéni igény az hogy, ne viszonylatszáma, hanem neve legyen a busznak. Elég hülyén nézne ki mondjuk egy Tesco-busz pl. 33-as számmal.
Tegnap este óta gondolkodtam eleget a dolgon.A következőt eszeltem ki,hogy ne legyen kavarodás.A várost átszelő,hosszú vonalakat tenném előre,és mint a vasút fő- és mellékvonalakra bontanám.Ha nem hagyunk akkora foghíjakat,mint most vannak,akkor ez beleférne a 200-ig tartományba.200-tól az éjszakaiak,és viszlát...Ha nem akarunk piros viszonylatjelzőket,akkor a mostani pirosak helyett az E-t alkalmaznám,a mostani E-k helyett pedig az R-et. (értsd:rapid) Nem túl magyaros,de külföldiek is járnak ide,és talán az egyértelműbb.(Debrecenben Y is van,legalábbis amikor legutóbb voltam,akkor még volt.)És a nevesített buszokat is visszaszámoznám.(A Ferenc-busz pl.régen 89-es néven futott.stb...)
Ne haragudj de ez egy elég hülye számozás. két ok miatt is.
1) Nincs elég számtartomány (ha valamelyik kerületnél megtelt mondjuk a 10 (mondjuk nullával együtt a 20) szám akkor random teszed valahova?)
2) Tehát ha be akarjátok még vezetettni az S-t, hogy az a gyorsjárat akkor a 25A gyors így nézne ki: S0410A, vagy S1410A. Gyönyörűen nézne ki egy viszonylatjelző táblán.
A 99-nek a 20.ker.benban van a vége,(Vasút sor),de szerintem ez a rendszer nagy felfordulással,és kevés haszonnal járna.Szerintem itt is be kellene vezetni a 200 feletti számozást,mint sok más országban.Azt hamarabb megszoknák az utasok.Az éjszakaiaknak pedig egy - tól -ig tartományt kellene biztosítani,mint Prágában,ahol az éjszakai villamosok(!)az 50-60-ig terjedő járatszámokat viselik.
Van jó néhány kihasználatlan viszonylatszám,ezeket újra fel lehetne használni...A kérdés az,hogy a közlekedő emberek hogyan fogadnák,ha ez nem csak egy betű elvételét jelentené?Más.Az egész járatszámozás logikátlannak tűnik,pl. a 78 a Belvárosban jár,a 79 Csepelen.(A 80-as pedig Keresztúr-Szarvas csárda tér között.)Szerintem itt nagyon nehéz lenne valamelyest logikus rendszert felállítani.
Kétségtelen tény,hogy a 67-es megszüntetése egy nagy baklövés volt,de ebben a kérdésben igazságot tenni nem lehet.Annyi érdek,vélemény,érv és ellenérv feszül egymásnak,hogy erre itt nem vállakoznék.De ha tényleg megépül a metró,akkor már értelmetlen lenne villamost is közlekedtetni a Thökölyn.Ami a számozást illeti,nagyon jó az 1-es ötlet.Miért nem kezdik újra elölről számozni a járatokat?(pl. a 38A is ilyen szálka a szememben.Ha már lerövidítették,miért kellett rögtön A-sítani is?)
Nem tudom a BKV mit szeretne kezdeni a 67V-vel.Beleolvastam az átszámozási reformokba,így pl.267-esnek lehetne besorolni,de nem is a viszonylat száma a lényeg,hanem az,hogy sűrűbben kellene járatni,és alacsonypadlós kocsikkal.Napközben nem is lenne szükség csuklós buszra,a szóló is megtenné,mert most is a reggeli csúcsidőn kívül soha nincs tele.Megszüntetni viszont nem lehetne,mert a belvárosba eljutni elég körülményes a MÁV-telepről,(és a 67V által érintett területről egyáltalán,de valami racionaálás kellene.És ha már változtatnak,akkor tényleg átszámozhatnák,és eltünhetne az a V betű onnan.(Tekintve,hogy a büdös életben nem lesz már 67-es villamos,aminek a pótlására beállították.)
Hát igen, a Normafánál (a 190-es megszűnése óta) ez volt az egyetlen járat, amire át lehet szállni, így valóban nem érte meg feleslegesen átszállítani ott az utasokat. De abban egyetértek (nem is csak a gyorsabb eljutás érdekében, de közlekedtetési taktika miatt is -- minthogy a [21] mellé legyen egy sima járat is, ne pedig kettő közlekedjen ugyanott), hogy az Istenhegyi úton kellett volna fölvinni. De szép gyakran járnak most már így együtt, ahogy elnézem, főleg hétvégén. :-)
Ez is jó, csak akkor a betétjáratok betűit kell felszámolni, mert pl. a 2A-s villamos így 2VA lenne, a 44Agy, meg 44AS. Ha a betű csak V (villamos), T (troli), S (gyorsjárat), X (express) és E (éjszakai), akkor is gond lehet, ha kitalálnak egy gyorsvillamost. :) Ezen kívül a ma halványbarna csíkkal keresztbelőtt elővárosi járatokra is kellene valami egyértelműbb jelölés. /a/
Még mindig jobb a 257-es, mint a kétféle 57-es, ami régen volt. Régebben rendszeresen hallani lehetett, ahogy a vezetőket kérdezték: "Tessék mondani, Hidegkútra megy?" Amire a válasz: "Igen, de előbb Remetére".
Azért vagyok ebben ingatag, mert két szempont ütközik.
Én olyan vagyok, hogy szeretem, ha valami szép logikus, tehát csak számok jelöljenek járatokat és azok a számok is olyan szép logikusak legyenek mint mondjuk egy irányítószám. Tehát én gátlástalanul átszámoznék, buszokat háromjegyű tartományba, elektromosokat 0-99 közé.
Igen ám, de nem hiszem, hogy az utasok zöme örülne, ha új számokat kéne megtanulnia. Inkább maradjon úgy, ahogy van, nem logikusan, de ahogy megszoktuk.
Vagy lehet kompromisszumot kötni, az illogikusságoknak csak egy részét fölszámolni: Eszerint a számütközések maradnának, de a különböző járattípusok egyértelmű betüjelet kapnak. Az 'S' mint gyorsjárat nekem tetszik, az express-re változatlanul az 'X'-et javasolnám, bevezetném a trolibuszok 'T', a villamosok 'V' jelölését. (A villamosra magára nem írnám ki a betüt, mert nem férne el, de amikor hivatkoznak rá szórólapokon, útikönyvekben, akkor a V betüvel együtt tüntessék fel! Legalább a külföldi is rájön, hogy a '2V' az a 2-es villamos pótló buszt jelent.)
Más: Csodálkozva vettem észre a 90-es buszt a Moszkva téren. Érdekes, hogy semmi hír, sajtóközlemény nem volt ügyében. Picit csalódott voltam, hogy a fekete és nem a piros 21-es vonalán hozták le a 90-est, pedig (ha jól sejtem) elsősorban Csillebérc minél gyorsabb megközelítésére lenne hivatott, ami Istenhegyi úti vezetést indokolna. Bár fura a 21gy csak egy perccel ér oda hamarabb a menetrend szerint. Akkor meg talán tök fölösleges?
A gáz csak az, hogy 157 már van, és Hűvösvölgy-Budaliget, Géza fejedelem utca útvonalon közlekedik. A 956==>56É ötletet viszont támogatom (annak a menetrendjét kicsit meg is lehetne szabályozni, mert igencsak kesze-kusza).
A neves járatok szerintem is...hát, hogy mondjam...elég bénák. Bocs, ez a helyes kifejezés szerintem. Nyugodtan lehetne azoknak is számot találni. Lehetne az a viszonylatszám a BKV+ helyett például.
A 18A ötlettel egyetértek, mert ez így teljesen idegen. A 257 tul. képpen 57, csak másik irányban, így lehetne az is 57A vagy ilyesmi (korábban ez nem is volt). De a 118 esete hasonlít kissé a 164-esre, ami bár egész nap, de jó ritkán közlekedik, és ugyanott megy, csak kissé tovább.
* Szép dolog a számtartományok kiadása, de idővel úgy sem tartható, csak ha nagyon nagy tartalékokat építünk bele, másrészt egy egész várost kellene új szisztémára szoktatni.
* A neves járatok nyelvünk sajátosságai miatt kimondottan nehézséget okoz a külföldieknek. Semmi bajom a nevekkel, de száma is legyen.
A számütközéseket számolnám fel (pl. troli/busz 73, 78, ... ), ezt villamosnál is érdemes, az egyértelműség miatt. Ahol ütközés van, ott az "erősebb", régebbi, vagy egyég szempontból "magától értetődő" tartaná meg az eredeti számát, a másik kap +100, +200-at, esetleg a 300-as tartományt is igénybe kellene venni. (Pl. a 78-as troli maradna, de a 78-as busz 278-as lenne.) Ha később egy buszjárat trolivá válik (pl. 9-es, 95-ös), vagy egy villamos buszjárattá :(, a számát megtarthatná.
A gyorsjáratok esetén a csak színre alapuló különbségtétel problémás, még nem színtévesztők is kerülhetnek olyan helyzetbe, hogy csak egészen közelről tűnik fel a különbség (Miskolcon kb. akkor vezették be a +100-as rendszert, amikor Budapest elvetette, ennyiből tehát itt az előny). A "GY" se rossz, de talán túl sok helyet vesz el. Lehetne "S", ami a magyaroknak a "sebes(ség)"-re emlékeztet, míg a külföldieknek a "speed" szóra. :) Rakható a szám elé is, így a mai 44Agy is kezelhető (S44A). A pár "E" járat sem keveredne az éjszakaiakkal, ha az "E" a szám elé kerül.
A ma meglévő számütközéseket és a feloldásra való javaslatokat pedig gondolom lesz, aki összeírja.