Keresés

Részletes keresés

spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3899


Dancer
before 600 bc
Villa Giulia, Rome, Italy
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3898


Funeral dance, Etruscan fresco from a tomb cover, 5th century bc. In the Museo e Gallerie Nazionale di Capodimente.
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3897


Funeral dance, Etruscan fresco from a tomb cover, 5th century bc. In the Museo e Gallerie Nazionale di Capodimente.
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3896
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3895


Lyre-player and dancing woman, Tomb of the Triclinium, Tarquinia, 470 B.C.
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3894


Back wall, detail, Francesca Giustiniani Tomb, Tarquinia, ~ 5th century B.C. The man holds a crook in his left hand. Not seen in this image, to the left of the woman, is a chariot, and the woman may be protesting his departure in the chariot
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3893


Male dancer, Tomb of the Triclinium, Tarquinia. Note the poncho-like garment.
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3892


Male dancer, Tomb of the Trinclinium, Tarquinia, ~470 B.C.
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3891


Dancers, Tomb of the Bacchants, Tarquinia, ~510 B.C.
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3890


Man in flight, Tomb of the Augurs, Tarquinia, ~ 530 B.C.
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3889


Athletes and armed dancer, Tomb of the Chariots, Tarquinia, ~490 B.C.
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3888


Back wall of the Tomb of the Lionesses, Tarquinia, ~520 B.C. Below the lionesses is a large vase with two attendants. On the left is a Lyre-player and the left a man plays the twin pipes. There may be a relationship between the large vase and the Celtic ritual shown on the Gundestrup cauldron, noted above, where the dead are revived by dipping in the cauldron.
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3887


Dancers, Tomb of the Lionesses, Tarquinia, ~520 B.C. The young man carries a metal olpe, or jug, and in the young lady's right hand are castanets.
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3886


Woman dancer, Tomb of the Triclinium, Tarquinia
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3885


Dancing woman, Tomb of the Lionesses, Tarquinia, ~520 B.C. Located on the back wall; behind her is a vase or cauldron which may have to do with rebirth, as in Celtic beliefs. See the Gundestrup caldron, where Celtic warriors are dipped into a cauldron and given a new life.
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3884


Dancer
Italic, Etruscan, Late Archaic Period, about 500 B.C.
Height: 13.3 cm (5 1/4 in.)
Bronze
Classification: Sculpture
Catalogue: Greek, Etruscan, & Roman Bronzes (MFA), no. 197; Sculpture in Stone and Bronze (MFA), p. 121 (additional published references).
Accession number: 01.7482
Museum purchase with funds donated by contribution

Female dancer (possibly a votive statuette) wearing a tight ankle-length dress without folds; many incised lines, dots and circles indicate a textile pattern. She wears pointed-toed shoes (Etruscan calcei repandi). On her head is an elongated cap. Probably made by a provincial workshop.

http://www.mfa.org/collections/sub.asp?key=20&subkey=24
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3883


Etruscan Dancer
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3882


A reproduction of an Etruscan tomb painting. A dancer celebrates the life of the deceased. The original dates from about 480 B.C.

At the Museum of Fine Arts, Boston.
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3881
Előzmény: spiroslyra (3880)
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3880


BBMaui, Rome, Italy. Bacchus, Vatican Museum. Bacchus was the god of wine and partying. Naturally, he was one of Rome's most popular gods. Son of Zeus. (Greek name Dionysus)
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3879

A tragédiától a mimusig

A hagyomány szerint a Kr.e. 365. évi pestisjárvány idején mutatták be Rómában az első engesztelő etruszk fuvolás-táncos játékot, s innentől vált rendszeressé az ilyen típusú előadás az állami ünnepeken, állami temetési szertartásokon.

Bacchus
Bacchus
Színház az ókori Rómában

A római drámajátszás gyökere nem a görögöknél, hanem részben az etruszkoknál, részben az itáliai népi játékokban keresendő. A latinra fordított drámákon keresztül érvényesülő görög hatás a már meglévő kereteket formálta át, s ebben jelentős szerepet játszottak a dél-itáliai görög gyarmatvárosok. A hagyomány szerint a Kr.e. 365. évi pestisjárvány idején mutatták be Rómában az első engesztelő etruszk fuvolás-táncos játékot, s innentől vált rendszeressé az ilyen típusú előadás az állami ünnepeken, állami temetési szertartásokon, fogadalomtételen stb. A népi játékokat oszkusz gyökerűnek tartja a szakirodalom, ezek a mindennapi élet témáit feldolgozó felelgetős-veszekedős előadások voltak, melynek főszereplője két bohóc. A „színház” még a Kr.e. 2. században is gerendákból és deszkákból összeácsolt 1-1,5 méter magas ideiglenes színpad volt, aminek előnye, hogy bárhol fel lehetett állítani, hiszen könnyen szétszedhető és összerakható installációt jelentett. Nem használtak díszletet, egyszerű kellékek és ruhák segítségével álarc nélkül formálták meg a vándorkomédiások zenés-táncos elemekkel vegyített előadásaikat. A nézők az emelvény körül állva követték az előadást.

Az első jelentős kőszínházat Pompeius építtette Kr.e. 55-ben, ennek a nézőterén 40.000 ember fért el. A nézőtér szabályos félkör alakú volt, s fölé napvédő ponyvát erősítettek. A jegyek meghatározott helyekre szóltak és fizetett ültetők segítettek az eligazodásban a nézőknek.

Bacchus-maszk
Bacchus-maszk

Mivel a római darabokban nem szerepelt kar, ezért a színházban nem volt szükség a görögöknél megszokott orkhésztrára sem. A korábbi színpadokon is szerepet játszó hátsó deszkafal elé azonban készült egy festett díszletfal is (pl. két szomszédos lakóházat festettek rá), így a közöttük keletkezett folyosón a színészek zavartalanul közlekedtek, váratlanul előbukkanhattak, ami a komédiában fontos dramaturgiai szerepet kaphatott. A Kr.e. 1. századtól az előretolt díszletfal elemei cserélhetővé, mozgathatóvá váltak, ami a mozgatásra, süllyesztésre, emelésre használt szerkezetekkel együtt a korábbinál képileg mozgalmasabb előadásokat tett lehetővé, a cothornos (cothurnus) elterjedése azonban a színészek játékát statikusabbá tette. A díszes előfüggöny – ami a középkorban eltűnik és majd a 17. századtól tér vissza – a császárkorban terjedt el.

Római kori színház maradványai
Római kori színház maradványai

A görög hagyományú római kori dráma azonban gyorsan kiment a divatból, sokkal népszerűbb volt a cirkusz ill. a mimus. Ez utóbbi a színházban előadott zenés-táncos darab, aminek lényege a rögtönzés. A köznapi élet eseményeit dolgozták fel romantikus táncos némajátékban, ahol a szereplők maszkján nem is volt szájnyílás. A mimusban a női szerepeket nők játszották, voltak közöttük kétes hírnevet szerzők is, talán a leghíresebb Theodóra, aki bizánci császárné lett.

Források:

A színház világtörténete Gondolat Kiadó 1972
Székely György: A színjáték világa Gondolat Kiadó 1986
Színházi kalauz Gondolat Kiadó 1981


Farkas Judit

http://www.sulinet.hu/tart/fcikk/Kk/0/32082/1
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3878

THE DANCE
Historic Illustrations
of Dancing
from 3300 B.C. to 1911 A.D.
BY
AN ANTIQUARY
LONDON
JOHN BALE, SONS & DANIELSSON, LTD.
83-91, GREAT TITCHFIELD STREET, OXFORD STREET, W
Respectfully dedicated to Dr. Eleanor Maxwell.
1911


One of the most important nations of antiquity was the Etruscan, inhabiting, according to some authorities, a dominion from Lombardy to the Alps, and from the Mediterranean to the Adriatic.

Etruria gave a dynasty to Rome in Servius Tullius, who originally was Masterna, an Etruscan.
Etruscan dancer. From a painting in the Grotta dei Vasi dipinti--Corneto.
Fig. 20: Etruscan dancer. From a painting in the Grotta dei Vasi dipinti--Corneto.

It is, however, with the dancing that we are dealing. There is little doubt that they were dancers in every sense; there are many ancient sepulchres in Etruria, with dancing painted on their walls. Other description than that of the pictures we do not possess, for as yet the language is a dead letter. There is no doubt, as Gerhardt [1] suggests, that they considered dancing as one of the emblems of joy in a future state, and that the dead were received with dancing and music in their new home. They danced to the music of the pipes, the lyre, the castanets of wood, steel, or brass, as is shown in the illustrations taken from the monuments.
Etruscan dancing and performances. From paintings in the Grotta della Scimia Corneto, about 500 B.C.
Fig. 21: Etruscan dancing and performances. From paintings in the Grotta della Scimia Corneto, about 500 B.C.

That the Phoenicians and Greeks had at certain times immense influence on the Etruscans is evident from their relics which we possess (fig. 20).

A characteristic illustration of the dancer is from a painting in the tomb of the Vasi dipinti, Corneto, which, according to Mr. Dennis, [2] belongs to the archaic period, and is perhaps as early as 600 B.C. It exhibits a stronger Greek influence than some of the paintings. Fig. 21, showing a military dance to pipes, with other sports, comes from the Grotta della Scimia, also at Corneto; these show a more purely Etruscan character.
Etruscan Dancing. From the Grotta del Triclinio.--Corneto.
Fig. 22: Etruscan Dancing. From the Grotta del Triclinio.--Corneto.

The pretty dancing scene from the Grotta del Triclinio at Corneto is taken from a full-sized copy in the British Museum, and is of the greatest interest. It is considered to be of the Greco-Etruscan period, and later than the previous examples (fig. 22).

There is a peculiarity in the attitude of the hands, and of the fingers being kept flat and close together; it is not a little curious that the modern Japanese dance, as exhibited by Mme. Sadi Yacca, has this peculiarity, whether the result of ancient tradition or of modern revival, the writer cannot say.

Almost as interesting as the Etruscan are the illustrations of dancing found in the painted tombs of the Campagna and Southern Italy, once part of "Magna Grecia"; the figure of a funeral dance, with the double pipe accompaniments, from a painted tomb near Albanella (fig. 23) may be as late as 300 B.C., and those in figs. 24, 25 from a tomb near Capua are probably of about the same period. These Samnite dances appear essentially different from the Etruscan; although both Greek and Etruscan influence are very evident, they are more solemn and stately. This may, however, arise from a different national custom.

That the Etruscan, Sabellian, Oscan, Samnite, and other national dances of the country had some influence on the art in Rome is highly probable, but the paucity of early Roman examples renders the evidence difficult.
Funeral dance in the obsequies of a female. From a painted tomb near Albanella.

http://www.bencourtney.com/ebooks/dance/
Előzmény: spiroslyra (3873)
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3877


Funeral dance in the obsequies of a female. From a painted tomb near Albanella.
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3876


Etruscan Dancing. From the Grotta del Triclinio.--Corneto.
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3875


Etruscan dancing and performances. From paintings in the Grotta della Scimia Corneto, about 500 B.C.
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3874


Etruscan dancer. From a painting in the Grotta dei Vasi dipinti--Corneto.
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3873


Etruscan bronze dancer with eyes of diamonds, found at Verona. Now in the British Museum.
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3872


Vargyas Brigitta

Arbeau L’Orchesographie

Lukianoszt: „ […] a
világmindenség keletkezésekor született meg a tánc is, mint amaz ősi Szerelem kísérő
tüneménye. Mert a csillagok kartánca és a bolygóknak az állócsillagokhoz való harmonikus
rendje ennek az elsőszülött táncnak példaszerű megnyilvánulásai” (Lukianosz
1959, 17–18).

Az első „táncolók”
égitestek
legősibb táncaink alapformája
táncetnográfia
körtáncok
európai tánckultúra
kör
csillag
páros
kombináló formák
vallásosság és táncélet
Nazianzi Szent Gergely
Julian császár tánca
pogány tánc
Szent Bazil
angyalok tánca
húsvéti hálaadó körtánc
„pilota”
Haraszti 1937, 15)
ősegyház táncolva énekelték a himnuszokat
orgia
táncdüh
táncpestis
tánceksztázisnak
istentiszteleti táncot tiltó zsinati határozatok (vö. Haraszti 1937, 15).
a pogány-, illetve zsidó szertartásformák „megkeresztelése”
frigyláda előtt táncot járó Dávid
zsidók pusztai tánca
Mózes
aranyborjút táncoltak körbe
(Szent Máté tizenegyedik és Szent Lukács hetedik fejezetében) a […] farizeusok szemére hányja, hogy énekeltünk és furulyáztunk, de ti nem táncoltatok (Arbeau 1589, 3v).
táncapológia
Szókratész
Xenophón
Lukianosz
Museus
Orpheusz
Bacchus
Vulcanus
ókori tánctér
(Arbeau 1589 3r.).
(Arbeau 1589, 3r).
Demetrius
álarcos táncelőadást
Mars és Venus parázna násza
at, végtelen sok azoknak a száma, akik dicsérték és nagyra becsülték azokat
(Arbeau 1589, 3r).
kör-, a lánc-, füzértáncok
nő és férfi alkotta pár
egyneműek tánca körforma
(Haraszti 1937, 18; Martin 1990, 280–295.)
vegyes formák,
(vö. Gurevics 1974, 258)
kötött körforma
''kilép a körből és improvizál!''
mezítelenül tánc

Pintér Márta : „Talán emiatt sem véletlen, hogy a páros táncok nem alakultak ki egy
olyan társadalomban, ahol a fejlett szerelmi kultúra ellenére (vagy éppen ezért) nagyon
vigyáztak a nász tisztaságára.” (Pintér 2001, 24) ''


Előzmény: spiroslyra (3871)
spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3871

Világosság 2005/2–3. Eötvös Collegium – mûhely

Vargyas Brigitta
Ember és tánc a reneszánszban
Arbeau L’Orchesographie címû mûvének kultúr- és tánctörténeti
megközelítése

Lukianosztól egy részlet: „ […] a
világmindenség keletkezésekor született meg a tánc is, mint amaz ősi Szerelem kísérő
tüneménye. Mert a csillagok kartánca és a bolygóknak az állócsillagokhoz való harmonikus
rendje ennek az elsőszülött táncnak példaszerű megnyilvánulásai” (Lukianosz
1959, 17–18).
Az első „táncolók” tehát, a lukianoszi gondolatmenet szerint, a Gaia és Uránosz szerelméből
születő égitestek. Ez a gondolat egyrészt érdekes, mert az emberi alkotótevékenységtől
elvonatkoztatva, kozmikus távlatokba helyezi a tánc mint mozgásforma
megszületését. Másrészről, akaratlanul is, roppant találó, hiszen éppen egy olyan
mozgásban (a Nap körül elliptikus pályán futó égitestekében) véli meglátni az első táncot,
amely formáját tekintve lényegében megegyezik legősibb táncaink alapformájával:
a táncetnográfiai kutatások megegyeznek abban, hogy a legrégibb múltra visszatekintő
táncok többnyire körtáncok, melyeket egy mágikus jelentőségű tárgy, illetve
személy körül jártak.''

''Hogy európai tánckultúránk milyen utat is járt be pontosan, míg az ősi körformától eljutott
a táncainkat ma is jellemző formai sokféleségig (kör, csillag, páros, illetve az ezeket
kombináló formák), ezt csak rekonstruálni tudjuk a ránk maradt irodalmi, képzőművészeti
alkotások és nyelvemlékek alapján.''

''Hogy mennyire nem ellenkezik vallásosság és táncélet még a középkori egyház
életében sem (melyhez gondolatban inkább társítjuk az aszketikus gyakorlatokat, mintsem
a tánc életörömét), azt bizonyítják a ránk maradt feljegyzések: ezek szerint Nazianzi
Szent Gergely helyesli, hogy Julian császár táncol (igaz, kifogásolja, hogy éppen
pogány táncokat), Szent Bazil pedig arra biztatja a híveket, hogy az angyalok példáját
követve (akiknek, mint mondja, egyetlen foglalkozásuk az égben a tánc) táncoljanak.
Még a XVII. századi Franciaországban is szokás a húsvéti hálaadó körtánc, melyet gyerekek
és papok kézen fogva jártak, a limoges-i Saint Martial templom nevéhez pedig a
papok és püspökök „pilota” nevű tánca kötődik (vö. Haraszti 1937, 15). Erre a hagyományra
maga Arbeau is utal művében:
Az ősegyházat az a ma is élő szokás jellemezte, hogy táncolva énekelték egyházunk
himnuszait, amire még most is több helyütt találunk példát […]
Ilyen mulatságokra menyegzők ünneplése és egyházi jeles napjaink alkalmából kerítünk
sort, igaz, a reformáltak szörnyülködnek ily dolgok felett, de megérdemelnék, hogy
szalonna nélküli bakkecskesültnek nevezzük ezért őket (Arbeau 1589, 3v) .
Így támadja tréfásan a puritán vallásgyakorlat pártján állókat. „Szalonna nélküli”,
azaz száraz, ízetlen – jellemzi képletesen a földi vigasságokat kárhoztató istenkeresést.
A „reformált” kortársak védelmében hozzá kell itt tennem, hogy szörnyülködéseik
minden bizonnyal nem voltak alaptalanok, hiszen ezek a táncos szertartások bizony
nem egyszer orgiává fajultak: ennek a táncdühnek, magyar földön táncpestisnek is
nevezett romboló tánceksztázisnak az ellenében születtek az istentiszteleti táncot tiltó,
több-kevesebb eredménnyel járó zsinati határozatok (vö. Haraszti 1937, 15).
A táncnak ez a fajta katolikus gyakorlata lényegében a pogány-, illetve zsidó szertartásformák
„megkeresztelésével” született: körbetáncolni valamit (itt: oltárt, templomot)
annyi, mint birtokba venni az adott tárgyat, illetve egyesülni az általa közvetített erővel,
engedni, hogy mágikus ereje a körben állókra sugározzék (Kaán é. n., 6).''

''Az egyházi táncszokást, illetve a táncot magát igazolandó, Arbeau ehhez a zsidó múlthoz
folyamodik: először a frigyláda előtt táncot járó Dávid alakját idézi fel, majd a zsidók
pusztai táncát. Ez utóbbi, mint mondja, nem azért háborította fel Mózest, mert vigadni
látta a népet, hanem mert éppen egy aranyborjút táncoltak körbe, vagyis bálványt
imádtak (Arbeau 1589, 3r).
Arbeau, hivatásánál fogva jól ismeri a Bibliát: az idevágó ószövetségi részek mellett
újszövetségi passzusokat is megnevez:
Ön igazát bizonyítandó arra is hivatkozhat – mondja Capriolnak –, hogy a mi Urunk
(Szent Máté tizenegyedik és Szent Lukács hetedik fejezetében) a […] farizeusok szemére
hányja, hogy énekeltünk és furulyáztunk, de ti nem táncoltatok (Arbeau 1589, 3v).
Az Orchesographie bevezető része tehát lényegében táncapológia, melyben Arbeau
a pogány illetve zsidó hagyományban gyökerező táncszokások megemlítése mellett
számos közismert ókori személyiséget felvonultat véleménye alátámasztására: így például
Szókratészt, aki maga is tanult táncolni, Xenophónt, aki a Kürosz hadvezérei előtt
járt táncról tudósít, és megemlíti Lukianosz Beszélgetését. „Védőbeszédében” mitológiai
alakokat is említ, így például Museust és Orpheuszt, akik úgy kívánták, hogy himnuszaikat
táncolva énekeljék, de Bacchust is, aki egy csatában tánctudásának köszönhetően
győzedelmeskedett, illetve Vulcanust, akinek az egyik legszebb ókori táncteret
tulajdonítják (Arbeau 1589 3r.). A figyelmes tanítvány, Capriol pedig Vergiliust idézi,
aki Aeneisében a boldogok között szerepelteti a táncosokat (Arbeau 1589, 3r).''

A tánc létjogosultsága melletti utolsó érvként szerzőnk a következőket írja le:
[…] Demetrius, aki ugyan kárhoztatta a táncokat, miután látott egy álarcos táncelőadást,
melyben Mars és Venus parázna nászát vitték színre, azt vallotta, hogy nincs
még ily szép dolog a világon.
Számomra ennek az érvnek a jelentősége abban rejlik, hogy itt a tánc megítélésében
nem morális, hanem esztétikai meggondolások játsszák a fő szerepet: nem a mit számít,
hanem a hogyan. Az a tény, hogy a táncosok előadása ámulatbaejtően szép volt,
nem csupán a szóban forgó Demetrius táncról alkotott véleményét változtatta meg
gyökeresen, hanem még Arbeau, a XVI. századi kanonok szemében is olyan érték,
amely a tartalmi-morális szempontok felett áll: a tánc érték, mert szép! Másrészről
pedig azt is mutatja számunkra ez a történet, hogy a kor művelt embere milyen értő
módon közelít az antik örökséghez: nem akarja rákényszeríteni saját erkölcsi kategóriáit
a múltra, mert tisztában van vele, hogy itt egy másfajta kifejezésmóddal, más kultúrával
van dolga!
Arbeau tehát úgy látja, hogy ha akadt is olyan (a történelem során), aki kárhoztatta
a táncokat, végtelen sok azoknak a száma, akik dicsérték és nagyra becsülték azokat
(Arbeau 1589, 3r).

''Az Orchesographie a tánctörténet egy olyan stádiumát, mondhatni fordulópontját rögzíti,
amely már csak részben őrzi az őstörténetre, illetve a népi hagyományokra visszanyúló
körtáncok emlékét: a tiszta körforma kezd háttérbe szorulni, hiszen a kör-, a lánc-, illetve
füzértáncok (Arbeau-nál: branles) alapegysége is, idővel, a nő és férfi alkotta pár
lesz. (Ezzel szemben korábban, a középkorban, illetve az ősi formákat elevenebben
megőrző néptánchagyományban a körtánc elsősorban egyneműek táncát jelenti.)
(Haraszti 1937, 18; Martin 1990, 280–295.)
Nem alaptalan talán azt gondolnunk, hogy a körforma háttérbe szorulása a vegyes
formák, illetve férfi és nő kettősének javára a tánc mögött rejlő tudati tartalom átalakulásának
következménye: a középkor és a reneszánsz alapvető szemléletkülönbsége
fogalmazódik itt meg a mozdulatok nyelvén. Mert mi fejezhetné ki jobban a középkornak
az egyetemest az egyedi fölé rendelő szemléletét, a világ egységességébe vetett
hitét (vö. Gurevics 1974, 258), mint maga a körtánc? Ennek a formának a felbomlása
pedig már az individuum előtérbe kerüléséről, illetve egyáltalán arról a szemléletváltásról
tanúskodik, melynek lényege, hogy az ember értékként fedezi fel magában azt,
ami egyedi, ami eltér attól a szereptől, amit a kötött körforma megkíván tőle. A tánc
nyelvére fordítva: kilép a körből és improvizál!''

''A páros táncok térhódításához emellett a szemléletváltás mellett egyéb körülmények
is hozzájárultak: így például a keresztény, monogám házasság gyakorlata, a nő
szerepének fokozatos felértékelődése a középkori Mária-tiszteletnek köszönhetően,
illetve demográfiai okokra visszavezethetően is, de még az öltözködési szokásoknak
is szerepe volt ebben a fejlődésben. A középkori Európával szemben ugyanis az ókori
Görögországban gyakran mezítelenül táncoltak. Ennek kapcsán írja Pintér Márta a
következőket: „Talán emiatt sem véletlen, hogy a páros táncok nem alakultak ki egy
olyan társadalomban, ahol a fejlett szerelmi kultúra ellenére (vagy éppen ezért) nagyon
vigyáztak a nász tisztaságára.” (Pintér 2001, 24) ''

Arbeau, Thoinot 1589. L’Orchesographie. Langres: Jehan des Preyz.
Elias, Norbert 1987. A civilizáció folyamata. Budapest: Gondolat.
Gurevics, A. J. 1974. A középkori ember világa. Budapest: Kossuth.
Haraszti Emil 1937. A tánc története. Budapest: Magyar Szemle Társaság.
Kaán Zsuzsa é. n. Egyetemes tánctörténet I. A táncművészet története az őskortól a XX. századig. Budapest:
Állami Balett Intézet.
Lukianosz 1959: Beszélgetés a táncról. Ford. Trencsényi-Waldapfel Imre. Budapest: Magyar Helikon.
Martin György 1990. Körtánc. In Dömötör Tekla (szerk.): Magyar néprajz. VI. köt. Budapest: Akadémiai.
Martin György 1995. Európai tánckultúra – Nemzeti tánckultúrák. In Magyar néptánchagyományok. Budapest:
Planétás Kiadó.
Oetke, Herbert 1982. Der deutsche Volkstanz, Band I. Berlin: Wilhelmshaven.
Pintér Márta 2001. Tánc és lélek. Pszicho-filológiai kísérlet az antik görög tánc megértésére. Budapest:
Akadémiai.
Széll Rita 2001. Régi táncok iskolája. A francia reneszánsz. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Taubert, Karl Heinz 1968. Höfische Tänze − Ihre Geschichte und Choreographie. Mainz: B. Schott’s Söhne.
Vitányi Iván 1973. A tánc. Budapest: Gondolat.

http://epa.oszk.hu/01200/01273/00021/pdf/20050530052656.pdf

spiroslyra Creative Commons License 2010.02.17 0 0 3870

Vesztibuláris érzékelés


''A vesztibuláris készülék – az egyensúly és a testhelyzetek érzékelését biztosító receptorok összessége – a belső fül labirintusában, a hangfelvevő csiga mellett helyezkedik el. A labirintus félkörös járatokból és a hozzájuk kapcsolódó két kis tömlőből áll. Az egész járatrendszer folyadékkal töltött, a receptorsejtek pedig kocsonyába ágyazott szőrsejtek.
A vesztibuláris készülékhez kapcsolódó magyar vonatkozású orvostörténeti érdekesség, hogy a magyar Hőgyes Endre egyetemi tanár mintegy húsz évvel korábban leírta a vesztibuláris készülék élettanát, mint ahogy a szintén magyar származású, osztrák fülész Bárány Róbert publikálta volna ugyanebben a témában tudományos értekezését, amellyel kiérdemelte a Nobel-díjat.''

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!