Bizony, az utolsó "készjegy-fellegvár" is elesett :( Így maradnak a vidéki városok, de ott is akadnak már hőpapíros automaták, ki tudja, mikor veszik át teljesen az uralmat....
Ez érdekes volna valóban, de felvetné az automatából vételezett jegyek elszámolásának a problémáját is. Vagy végtelen számú visszaélésre adna okot, vagy nem járna utána jutalék, ami miatt a járművezető nem volna érdekelt az egészben.
Hm, érdekes, nem vettem észre a perforációt. Akkor amit írtam (tapasztaltam), egyedi eset lehetett. Hát akkor már a budapesti jegyek sem sokáig lesznek a gyűjtők kedvencei...
Így van, egyrészt az egységesség jegyében, másrészt pedig a sokkal rugalmasabb gyártás és kevesebb logisztikai probléma miatt a BKK kifuttatja a készjegyeket, helyettük központilag előállított, a pénztárban/automatánál válthatóval mindenben* megegyező jegyeket használ.
Ezek a jegyek az automatából vételezettekkel ellentéten nem elvágva, hanem perforációval elválasztva vannak egymástól Illetve a HÉV-kalauz is azt mondta hogy a központból kapták ezeket.
A BKK-jegyekre véleményem szerint az a magyarázat, hogy a saját, előre nyomtatott készletének kifogyásakor a kalauz/járművezető bármikor tud automatából vételezni, amíg nem tölti fel hagyományos módon a készletét. Ezt a vételezési módot arra használják, hogy ne fordulhasson elő az, hogy nem tudnak jegyet adni. Aki először kitalálta, díjazni kellene, hiszen a mostani, modern automaták megjelenéséig erre nem volt lehetőség (csak sima vonaljegy esetében, ha működött a kiszemelt automata) és a társaság megfelelő jegy hiányában bevételtől eshetett el.
A BKK-nál az előre nyomtatott jegyek is hőpapírosak lettek :( :( Ezek mind kalauznál, sofőrnél kapható jegyek! A zöld filctollas jelölés különösen igényes! :D
Debrecenben is megjelentek a jegyautomaták.
Kedvenc GySEV-es jegytípusom :)
Mintha jómúltkorában még nem egészen ilyen útmegszakítós papírt kaptam volna. Az biztos hogy szürke, vízjel nélküli papíron volt, ez meg fehér, vízjelesen, a régi bárcajegyekéhez hasonlón.
ex-Körös jegy hátlapi logó nélkül, valamint ex-Agriás - a piros festék maradt :)
Tatabányán még kitart a Vérteses készlet, Gyöngyösön inkább újat nyomtattak. (Érdekes, hogy a Vértesnél szemmel láthatóan két fázisban nyomtatták a jegyeket: volt egy színes alapnyomat, és erre szükség szerint feketével, utólag tüntették fel az árat, érvényességi helyet, időt. Ezért lehet 2015-ös Vérteses jegy. De azért igényesebb lett volna új jegyeket gyártani.)
Szombathelyen megirigyeltéka szeszesital-zárjegyek mintáját :D De legalább sokféle jegy van: csúcsidőn kívüli vonaljegy, gyerekjegy, normál jegy, buszvezetőnél váltható jegy, napijegy - meg 10 db-os jegytömb is, de olyat nem szereztem be.
Soproni járművezetői voneljegy - itt maradt a hagyományos design, csak a logót cserélték le. Meg egy EMKE hátlap, ex-Zalás buszról.
A siófoki DDKK-telephelyen ilyen "teszkósblokk" jegyeket vezettek be. Elég csúnya, jó nagy, és sima papíron van, nincs rajta céglogó :( Egy tabletszerű, érintőképernyős berendezésből és egy különálló nyomtatóból áll a jegykiadógép.
"Nekem mindössze annyival van bajom, hogy a nyugta mellé adott fecnire egy szóval nincs ráírva, hogy az a jegy. Ha valaki elveszíti, kidobja, mondván, hogy az neki nem kell, vagy a kisfia/kislánya összegyűri/rágja a sorban, mire sorra kerülnek, hogyan igazolja az utazási jogosultságát?"
A START-os jegyeknél eddig csak olyannal találkoztam, amire rá volt írva, hogy jegy. A lenti mintán is szerepel, hogy jegy.
Az már más kérdés, hogy a vasúttörténeti park kerti kisvasútján mi a helyzet. Jómagam találkoztam NAV-os pénztárgépekkel. Minden gépnél alapkövetelmény, hogy a különálló, adómérték szerint besorolt gyűjtők külön-külön kerülnek göngyölítésre. A gyűjtőkhöz tartozó termékek (PLU-k) fajtánként megnevezhetők. Azaz nem muszály, hogy az szerepeljen rajta hogy PLU1 500 Ft, a helyébe mehet az érintett termék megnevezése. Ez szépen látszik egy TESCO-s számlán is: pl. Amodent fogkrem 245 Ft.
Ugyanígy be lehet állítani, hogy a PLU 1 helyében az szerepeljen pl. PARKVASÚTI JEGY, vagy hasonló. Ekkor már egyértelmű lenne. Egy pénztárgép több megnevezést is tud tárolni, szóval lehet még cifrázni: KEDV. PARKVASÚTI JEGY, TELJ. PARKVASÚTI JEGY, HAJTÁNYJEGY, stb... Mindez beállítás kérdése. A hatóságnak meg az a lényeg, hogy korrekt megnevezés szerepeljen rajta, pl ne legyen az odairva, hogy DINNYE, miközben parkvasúti jegyről van szó.
Esti pénztárgépszámlálásnál is könnyebb az elszámolás: a gép nevenként külön-külön összegzi a bevételeket. Ha pl. ugyanaz a kassza elszámol többféle terméket, akkor termékenként látható, hogy mennyi került eladásra és mekkora volt a bevétel. Ezt ma már minden mezei pénztárgép megcsinálja.
"nem úgy van, hogy két külön cég, két külön elvárás? a NAV eldönti hogy a vásárlásról milyen nyugta vagy számla kell, és annak mit kell tartalmaznia. a MÁV meg eldönti hogy a vonaton mivel kell igazolni az utazási jogosultságot. a kettő lehet hasonló követelmény, de semmi nem kényszerít rá."
Nem. A történet többszereplős. Az Üzletszabályzatban kerül meghatározásra, hogy milyen módon kell kinéznie a jegynek, és hogyan kell a jogosultságot az utazásra igazolni. Ezt nem önállóan a MÁV határozza meg, hanem mindezt több nemzetközi és belföldi jogszabály betartása mellett alakítják ki (ideértve az adóügyi előírásokat is), közreműködve a vasút mindenkori felettes állami szervével, aki jóváhagyja az Üzletszabályzatot is.
Igen, ez mind tiszta, nem is ezzel volt a problémám.
Nekem mindössze annyival van bajom, hogy a nyugta mellé adott fecnire egy szóval nincs ráírva, hogy az a jegy. Ha valaki elveszíti, kidobja, mondván, hogy az neki nem kell, vagy a kisfia/kislánya összegyűri/rágja a sorban, mire sorra kerülnek, hogyan igazolja az utazási jogosultságát? Mivel a kiadott nyugtát (esetleg külön kért számlát) a Park személyzete valószínűleg nem fogja jegyként elfogadni.
nem úgy van, hogy két külön cég, két külön elvárás? a NAV eldönti hogy a vásárlásról milyen nyugta vagy számla kell, és annak mit kell tartalmaznia. a MÁV meg eldönti hogy a vonaton mivel kell igazolni az utazási jogosultságot. a kettő lehet hasonló követelmény, de semmi nem kényszerít rá.
Ha valaki megvásárol valamit, akkor a termékről nyugtát/számlát kell kiállítani, az esetek túlnyomó többségében általában nyugtára van csak szükség, az is a jogszabály miatt.
A vonaton és a pénztárakban így, hogy a nyugta és a menetjegy ugyanaz, így nem szükséges egy utazáshoz külön jegyet és külön nyugtát is kiadni, költséghatékonyabb és környezetkímélőbb.
Otthon nyomtatott jegyre külön szabályozás vonatkozik, amely előírja, hogy csak E-számlával együtt igényelhető. Ebben az esetben is általában szerintem csak a jegyet szokták kinyomtatni, azaz ott is csak többnyire egy papír keletkezik.
Egyik eset sem vonatkozik tényleges számlaigény esetén, amikoris kinyomtatásra-kitöltésre kerül külön számla is.
Hm, ebben végül is igazad lehet, bár nekem ez továbbra is furcsa. Maradva a példádnál, ha otthonról hozok magammal wc-papír gurigát, azzal is utazhatok... mert az "igazi" nyugtát nem kérik utazáskor.
19146-ban már tettem be az új jegyfajtáról képet, egyelőre Szerencs és Füzesabony telepállomás alkalmazottai használják - ha jól tudom. Nyugodt szívvel kijelenthető, hogy jó egyszerű, praktikus és könnyen kezelhető androidos alkalmazás, amely bluetooth-tal kapcsolódik a hőnyomtatóhoz.
Hál' Istennek csak részben igaz a megfigyelésed. A kerti vasúton pár hete már én is csak egy fecnit kaptam, ami igazából nem jegy, mert nem felel meg a nyugta követelményeinek. Hivatalosan a kis mozdonyábrás papírlappal nem utazhatsz, csak a mellé adott nyugtával. Más kérdés, hogy jegyként használják. Kíváncsi lennék, elzavarnának-e, ha a nyugtával szeretnék felszállni... Jogtalan lenne!
A főépületben viszont a szemem láttára adtak ki kéregjegyet, pontosan nem emlékszem, hogy mire, talán hajtány volt.
A MÁV-Startnál is van még kéregjegy, konkrétan Diósjenőt tudom említeni, ahol a TicketAgent gép hibája miatt hetek óta hagyományos reformjegyet adnak (adtak?) ki, és 60 km-es távra még van olyan pénztár, ahol kéregjegyet kapsz. De nem ez az egyetlen kéregjegyet használó jegykiadóhely.
Szomorúan tapasztaltam, hogy idénre megszűnt a kéregjegy kiadás a Vasúttörténeti Park kerti vasútján. Nyilván ez már nem volt az igazi, de mégis ez lehetett az utolsó hely, ahol használták ezt az évszázados jegyfajtát.