Az összes magyar nagybuszos turistánk (sok magyar turistairodával vagyunk szerződésben) errefelé jön-megy.
Ne féljetek tőle, a leggyorsabb út!
Nis, majd MERDARE (ez a határátkelőhely), aztán Prishtina, Prizren, és ott az albán határ.
Mitrovicától északra, és nyugatra viszont néha tényleg zűrök vannak, bár mostanában már ott sincsenek, de az általam írt útvonalon ezt Ti messze elkerülitek.
Koszovóban 15 EUR-t kell fizetni KGFB-ra, mert nem tud tagja lenni a nemzetközi zöldkártya egyezménynek, ez a biztosítás 15 napra jó, tehát visszafelére is. Aztán itt Albániában 5 EUR az alagútdíj. Nagyjából ennyi.
Ja, SZEMÉLYI IGAZOLVÁNNYAL gyertek, mert ha útlevéllel jöttök, és ugyanezen az úton mennétek haza, akkor visszafelé a szerb rendőr Koszovóból nem fog beengedni Szerbiába Benneteket. Ez egy bonyolult dolog, most nem részletezem.
És a kocsi biztosítós (KGFB) zöldkártyáját (ami most már fehér papír) kérjétek ki, ez az egész Balkánon kell!!!
Kicsit későn válaszolok, bocsi, de nagyon el vagyunk havazva munkaügyileg.
Először is köszi a dicséretet mindkettőnk nevében. :)
Másodszorra pedig nagyon tárgyilagos leírást adtál. Albániának még van fejlődnivalója.
Albánia mentségére:
2004-ben a Peljesac félszigeten nyaraltunk Horvátországban (sokadszorra). Összesen 9-en voltunk, apósom-anyósom, a terhes feleségem, egy barátom a feleségével, és a fél éves kisfiukkal, a szomszéd kempingben meg lakóautóval egy nyugdíjas házaspár, akik a barátaink.
Ők levontattak egy motoros gumicsónakot, én meg levontattam egy "Sirály" típusú kis műanyag csónakot, meg vittem hozzá egy 4,5 lóerős Yamaha motort. Kuciste és Orebic között voltunk egy apartmanban, pont szemben Korcula várával. A barátom felesége is korán-kelő, meg én is, így logikus volt, hogy mi ketten menjünk bevásárolni minden reggel az egész csapatnak, és az is logikus volt, hogy a kis motoros csónakkal egyszerűbb szembe Korculára (1,7 km), mint kocsival bemenni Orebicbe, aztán parkolóhelyet keresni, stb.. Na, ezt minden nap megcsináltuk a barátom feleségével, de néha visszaküldtek minket délután is (pl. kitalálták a többiek, hogy este nem étterembe megyünk, hanem halat grillezünk, húst grillezünk stb.), mert mi voltunk a "bevásárlásért felelősök". :)
Korcula óvárosa egy dombon van. Van ott piac, boltok, stb. Mellette van a kikötő. Mi nem mentünk be soha a kikötőbe a kis csónakkal, mert találtunk pont az óváros alatt egy picike murvás strandot, a strand előtt a derékig érő vízben kiugrottunk a csónakból, kiemeltük a partra, aztán felmentünk a lépcsőkön a belvárosba bevásárolni. A strandon soha nem volt senki, délután sem. Ott a vízben volt a víz alatt egy kb. 1,5 m átmérőjű betoncső, de ezzel nem igazán foglalkoztunk. Kb. 10-12 nap után tudtuk meg a szállásadótól, hogy azért nincsen senki azon a strandon, mert azon a vastag betoncsövön ömlik bele a tengerbe tisztítatlanul a komplett Korcula óvárosának a szennyvize. :) Talán még most is így van, azóta nem jártam arrafelé. :)
Szerintem nem kell Nisig lemenni (elég nagy kerülő lenne), Belgrád után Cacak felé szintén autópályán,onnan
Pozega - Uzice - Nova Varos - Prijepolje - Bijelo Polje - Kolasin - Podgorica - Koplik - Shkoder - Durres útvonalon, 467 km. 7 óra 52 perc. Mármint Cacaktól. Sajnos a hegyeket nem tudod kikerülni, ha Macedónián keresztül mész, az se jobb, de szerintem hosszabb. Éjszaka elég rázós bármelyik hegyi út, nagyon cikkcakkos, egy-egy sáv van, elég sok félpályás útlezárás van hegyomlás miatt, azért tart ilyen hosszú ideig.
Köszönöm, de mi a sok gyerek miatt nem akarunk megállni, hanem váltott sofőrrel egy éjszaka alatt letolni a távot.
Koszovó az én olvasatomban mindenképpen puskaporos hordó, ezért akarjuk kikerülni.
A kérdés jelenleg annyi, hogy Nisig menjünk a pályán és északi irányból, Montenegró felé kerüljük ki Koszovót, vagy Szkopjéig menjünk a pályán, és délről Macedónián át.
Vlorában voltunk 12 napot máj.22-jún.5 között. Remek idő volt, a tenger meleg, a víz tiszta, hosszan be lehet gyalogolni. Májusban még alig voltunk a parton, aztán naponta újabb és újabb részeken telepítették az ernyőket/ágyakat, mire eljöttünk, alig volt szabad partszakasz. Ráadásul a szennyvízcsatornát is belevezették a tengerbe, szép kis utat vájt magának a parti homokban, a vízbe is a hosszan folydogáló szennyvízen keresztül lehetett bejutni.
A parti szállodasor csili-vili, de a mögöttes utcákon feltúrt utak/járdák, rengeteg eldobált szemét.
A szállodák földszintjén csupa pizzéria/kávézó, mást csak egy helyen találtunk. (Rákot és csirkét ettünk, az finom volt). Igaz, mi a "falu végén" laktunk, de besétálni a városba kb.2-2 és fél km. lett volna és még vissza is kell jönni, így ezt kihagytuk. A busz csak napközben járt, este 7-kor jött vissza a központból az utolsó /májusban legalábbis). Angolul nemigen beszélnek, inkább olaszul, de az meg nekem nem megy.
Tiranában voltunk furgonnal, na az élmény volt. Az utoljára érkezett lánynak elővett a sofőr egy összecsukható műanyag hokedlit, azon kucorgott végig a két sor ülés között.
Tiranában - nagy-nagy köszönet Jani haverjának - megtaláltuk a piac mögött "kockás abroszost", és fantasztikus tave dheu-t ettünk - szinte fillérekért, legalábbis a vlora-i árakhoz képest.
És még egy köszönet VPBA-nak a sok-sok információért, ismeretterjesztésért.
Nem volt rossz a nyaralás, de nem biztos, hogy ekkora távolságra és ennyi utazás után még egyszer ide eljövünk. Görögország közelebb van...
Macedónián keresztül jöttünk, Montenegrón keresztül mentünk haza. Mindkét út csupa hegy/kanyar/ szerpentin, Montenegróban hegyomlások, félpályás útlezárások. Jó, ha 40-50-el lehetett haladni.
Mivel Ksamil-t a táj (a partról látható panoráma) szépsége miatt választottátok, viszont a tömeg, és az út hosszúsága miatt elbizonytalanodtatok, ezért Golem, vagy Qerret helyett én Vlora-t, vagy Radhime-t, esetleg Orikum-ot ajánlanám. Nagyon szép a panoráma a Sazan-szigetre, a Karaburun-félszigetre, vannak hajókirándulások, stb. Durres-ban, Golem-ben, Qerret-ben homokos part van, meg a nyílt tenger, panoráma (a naplementéken kívül, de az mindenhol van) nincs, hajókirándulás nincs. Persze vannak, akiknek a lassan mélyülő homokos partok a fontosak, azoknak ideális Durres környéke.
Köszi a válaszokat (Jani haverjának is!) - időközben a család hölgytagjai elbizonytalanodtak, pont a viszonylag nehéz(hosszú) megközelítés és a tömeg miatt.
Árakat úgy kalkuláltuk, hogy persze, repjegy sok, de a szállás(ok) amit néztünk az nem, illetve a helyi árak sem durvák (pár rosszalló komment kivételével a többség elfogadható, sőt helyenként nagyon jó ár-érték arányról számolt be, kaja-pia, bérlések, költőpénz viszonylatban)
Most 1 nap gondolkodási időt hagytunk magunknak, "versenyben" van még Qerret-Golem, és (ami nekem kevésbé vonzó) Burgasz ....
Ha esetleg Ksamil átcsúszik jövőre, akkor június (közepe-vége?) és/vagy szeptember eleje javasolt szerintetek, ha jól értem?
Bosanac fórumtárssal teljesen egyetértve, kicsi kiegészítés:
- Autót bérelni lehet a tiranai reptéren, sok autókölcsönző van, vannak nagy, nemzetköziek, és vannak kicsik, de hosszú útra számíts Ksamil-ig, főleg főszezonban.
- Ha Korfura repülsz, akkor van onnan rendszeres kompjárat Sarandába, viszont onnan vagy taxi, vagy autóbérlés. Is a görög-albán 1 órás időeltolódásra nagyon figyelj! (Görögországban 1 órával több van, mint itt Albániában, vagy éppen Magyarországon.)
Ha még nem vettél repjegyet, hát... vélhetően marha drága lesz. Akár Korfu, akár Tirana. De ezt biztos tudod... (Az olcsónak és közelinek gondolt) Ksamilba ugyanebben az időpontban rajtad kívül sok tízezren vágynak. Ennek kb. tizedét visszatartja az a tudat, hogy iszonyú zsúfoltság van. Tizede, ötöde már volt ott és nem vágyik vissza. Marad "több 6-8 ezer" túrista, akik ellepik Ksamilt és a strandokat - pedig csak 1/4-nyinek lenne kényelmes. A zsúfoltságot csak elő- és késő utószezonban tudod valamennyire elkerülni. Vagy ha teljesen Ksamil-külsőre mégy, de annak meg semmi értelme, akkor inkább már valamelyik más albán strand. Nézegess pl Youtube videókat.
Egyébként albán FB csoportokban nagyobb a pörgés - de egyben ez a probléma is velük.
Ksamilról szeretnék érdeklődni, vegyes infókat találtam a neten, és többségük 1 éves vagy régebbi.
Repülővel mennénk, de Tiranatól ez elég távolinak tűnik (?) ... autóbérlés lehetséges?
A partról, környékről amit láttunk, az lenyűgöző, a tömegeket (aug 15.-22.) mennyire lehet elkerülni, ill. mekkora "különút" ha nem a legzsúfoltabb strandokra mennénk?
Esetleges Bp.-Korfu repülés után nagyon alternatív onnan megközelíteni?
Sziasztok, ez nem lesz konkrét reklám, címet sem adok hozzá, csak infót: az első kép Saranda, a második Vlora. 50 - 60 négyzetméteres apartmanok, 2022 júniusban 37 - 40 EUR/ nap áron....
Ha az első sorból (lehet továbbgörgetni jobbra a sort, nem csak 3 opció van) választasz, akkor még meg kell venni a SIM kártyát is, az legjobb tudomásom szerint most 200 Lek.
A második sorban vannak a turistáknak valók (itt benne van a kártya az árban), de lehet, hogy jobban jársz az első sorral, kérdés, hogy mennyit akarsz netezni.
Azt tudni kell, hogy szinte minden szálláson van wifi, és az éttermek-kávézók jó részében is, szóval sok turista megél itt simán netes csomag nélkül is.
Még valamit: most, előszezonban minden olcsóbb, főként a mostani magyar árakhoz képest. Albániáig az autópályákon, kutaknál, kártyával is tudsz fizetni, ott meg a nagyobb benzinkutakon, szintén. A kisebb kutaknál néha hiába van kint a kártyás logó, pénzt kérnek, sőt néha egyből át is szorozzák a lek-es végösszeget eurora. Ha nem vagy fejszámolásban jeles az árfolyamot kitalálni, inkább fizess inkább a számla szerint, lek-ben...
Számolj nagyjából úgy, mintha Magyarországon lennél. Nem szükséges itthon váltanod, legfeljebb csak valamennyit, útközbeni akármire, de kint jobb a váltás, sok helyen, és nem futnak el az euro elől sem, hozzá vannak szokva pl. a kint dolgozó ismerősök révén.
Sziasztom, légyszi segítsetek. Két hét múlva megyünk két motorral ketten túrára, amiből 3 napot, 2 éjszakát töltünk Albániában. Theth és Kukes a szállás. Nincsenek különösebb igényeink, útközben hideg kaja, este vacsora pár sörrel. Kell e Lek-et váltanunk, vagy tudunk Euroval fizetni? Ha nem hol és mennyit érdemes váltani?