Az alkohol oldja a feszültséget. Van, aki munka közben is ehhez az eszközhöz nyúl, és van, aki csak utána, és mértéktelenül.
De azt gondolom, hogy leginkább azok, akik azt gondolták, hogy ők többre jobbak, mint kukacbombázókkal járjanak naponta fel és alá, az ezirányú kudarcélményüket rejtik a kupica alá. Ami tudományosan úgy is fogalmazható, hogy az őn- és a környezet értékelésének az összhangtalansága okozza a ...
Egyszer az őskorban a kéthetes érettségi (előtti) szünetben (édes Istenkém, 1971-ben...) minden nap stoppal jártam le a Balatonra. Egyszer egy katonai színű UAZ-t fogtam ki, és repesztettünk hetvennyel a betonyon. Egy volt pilóta volt a sofőröm, úgy sejtem, mezőgazdasági lehetett. Már abban a zsenge állapotomban is megláttam, hogy alkesz, meg időnként meg is húzott egy színtelen üveget, benne színtelen folyadékkal (engem is kínált, csak az érettségi, ugye... :-) ).
Azt gondolom, akkor megértettem valamit a dologból. Egyfolytában dicsekedett, hogy milyen nehéz néha An-2-essel felszállni, meg általában a repülés, meg úgy minden.
Aztán mozdonyvezetőkön tovább csiszolódott a tudásom :-) Mindkettő életveszélyes szakma/hivatás. Profivá válni bennük komoly kihívás egy embernek (pilóták hiába mosolyognak, ködben 120-szal mozdonyt vezetni, csak a gépen belüli sátorjelzőre hagyatkozni, mikor annak a műszaki állapota a repülőgépekhez képest elenyésző, nem könnyű! Tudom, mert csináltam.)
Aztán mikor ez a kihívás napi rutin lesz, le kell vezetni ezt a stresszt is. Ezért van a szolgálat végén a kocsma. Én legalábbis így látom, ha tévedek, bocs, és főleg bocs, ha ezzel valakit megsértettem.
Régen olvastam már Moldova könyvét, úgyhogy lapozgatás helyett inkább megkérdezem: miért ittak? Deklasszált melónak érezték, hogy az ő tudásukkal a világvégén kuliznak? Vagy csak simán alkati kérdés?
Volt egy Il-2 -esünk G.002 oldalszámmal, 1942-től üzemeltettük. Ennyi infó van róla Horváth Balázs oldalán. Ez valószínű vmi zsákmányolt/kényszerleszállt példány lehetett, mindenesetre érdekelne a története.
Sajnos nincs meg nekem ez a folyóirat, most hallok róla először... A témával kapcsolatban kettő dolog van meg: az Égi szekér és a Szász Árpád, Varga Lajos féle Mezőgazdasági repülés című tankönyv.
Nem is értem, hogy mertek ennyit inni repülés előtt/alatt, én nagyon féltettem volna a munkámat, és féltem is, ezért meg sem fordul a fejemben a meló előtti ivászat. (Pedig nem repülök!)
Igen "Csücsök" sörözött és a történet igaz. Egy pillanatra P.. Károly ugrott be nekem, de Ő pálinkázott munka közben.A szerelőjét jól ismerem, a reggeli motorozás után be kellett raknia a 2dl-es üveget az oldalzsebbe és az délre kiürült. Este munka után a kocsmában éjfélig ivott a cimborákkal, utána irény a brigádszállás -a szerelő nem ivott mert vezetett- hajnalban munkakezdés és újra indult a kör. Mégse a szesz, hanem a cigi vitte el vagy 15 éve. Akkor nagy becsülete volt az mg-s pilótáknak. Nem tudom megvan-e neked a "Mezőgazdasági Repülés" RSz folyóirat-én sajnos kidobtam az összest költözéskor- abban írta le Csaszi a Po-2-es élményeit az Őskorból. Az 50-es évek végéről 60-as évek elejéről. Vas Jenővel párban dolgoztak. Ha megfilmesítenék olyan lenne mint " Azok a Csodálatos Férfiak" c. film.
Erről nem tudok,de az nem jelent semmit,mert a 70-80-as években sokminden megtörtént. Hihetetlen dolgok is, amit nem vertek nagydobra. Cégen belüli kivizsgálás lett belőle. Moldova ere is járt, de vigyázni kell vele, mert Ő maga is bevallotta, hogy a kihegyezett történet kedvéért 2-3 sztorit is egybegyúrt. Nem teljesen autentikus a könyve. De azért jól leírta az akkori mg-s életet.
Az Égi szekérben olvastam egy szomorúbb történetet is az ilyen alacsony áthúzásos dolgokkal kapcsolatban. Történt egyszer, hogy a szerelőre rájött a nagyszükség a reptéren. Odébb is ment, leguggolt a fűben és végezte a dolgát. Piótája meglátta és gondolta, hogy ráijeszt hátulról az Ancsával. Annyira alacsonyra sikeredett a rácsapás, hogy lekapta szegény szerelő fejét... :( Pilótánk tettét nem tudom mennyi börtönnel, eltiltással honorálták...
Az alább látható kép ha minden igaz Szegeden készült. Valaki nem tudja, hogy ez melyik Dromader? A lehetségesek: HA-MTP, HA-MVB mezőhegyesi gépek amúgy, HA-MVA tiszasülyi. Festés alapján marad a MVA és MVB. De Mezőhegyes viszonylag közel van Szegedhez, így ha minden igaz marad a HA-MVB?! Amúgy most hogy utánajártam kicsit, már csak ez a három működőképes példány maradt? :(
Ezúton is szeretnék mindenkit tájékoztatni, hogy az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison 2010. április 26.- 2010. május 07 között nemzetközi gyakorlat kerül megrendezésre. A gyakorlat során a résztvevő állomány a repülési feladatokra kijelölt légtereket használja.
A gyakorlat idejére a közlönyben megjelent TRA-któl eltérő eseti légterek lettek kijelölve, amelyekben kismagasságú repülések is vannak tervezve.
Jómagam is repülök motoros illetve vitorlázó repülőgéppel, és tudom, sajnos nem minden alkalommal illetve repülőtéren van lehetőség a NOTAM-ok részletes tanulmányozására.
A megszokottol eltérő ideiglenesen kijelölt légtérek miatt kérek mindenkit, fokozottan tanulmányozza az adott napi NOTAM-okat, ezzel is megelőzendő az esetleges konfliktusok, légtérsértések, veszélyes megközelítések kialakulásának esélyét.
Kérek mindenkit, hogy repüléssel foglalkozó társaink körében terjessze az információt, ha van rá lehetősége, tegye közzé repüléssel foglalkozó honlapján, nyomtatva helyezze el a hangárban vagy hívjuk fel egymás figyelmét a megszokottól eltérő változásokra.
A légterek elhelyezkedése a mellékelt képek segítségével tanulmányozható.
Az esetlegesen felmerülő kérdésekre emailben szívesen adok tájékoztatást.
Nincs mit, ez a legkevesebb! Emlékszem az egyik utolsó őcsényi repülőnapra, nagyon tetszett! Még a HA-MUR is tartott bemutatót... Ha minden igaz 2004-ben volt amire gondolok, mert visszanézve a Veres Zoli 2004-es repülőprogramját, augusztus 7.-én ott lépett fel. Sose felejtem, ahogy néhány méterrel a fejünk felett elzúgott... :)