Ej, de meghallgatnám már a hangját is, hogy hogy szól! :) Ős-Rába híd, Prága váltó, szívómotor, meg minden ami kell! Látványra valóban gyönyörű lett, gratulálok, és egyben köszönet a közreműködőknek!
Főleg, hogy már a 2000-es évek első felében, sőt közepén készült. Rejtély, hogy hol és hogyan élhetett túl addig, ha tényleg ilyen korai példányról van szó.
Szegeden egyébként én egyetlen (eredetileg szovjet piacra szánt) ősi kivitelű 260.01-esről tudok 1974-ből, amiről Gábrisvitéz egy külön olvasmányt is írt, mint very first sárga busz a megyében és a volánnál.
Szia, már semmilyen alkatrészem nincs, 018-as, "ős Rábás" futómű pláne nincs. Amúgy is inkább teherautó alkatrészeket hoztam onnan. A buszok képeiről nekem Béketelep ugrott be, ott láttam anno bomló buszokat, sőt, még alsó-felső rugós MVG 013-as hátsó futóművet is Ikarus 55 -66 alól.
Ez volt a szegedi AKÖV eredeti telephelye a Mars téren. Csak annyira kicsi volt, hogy emiatt tárolták a járműveket a téren. Erről több fotót is találhatsz. Emellett az Izabella-híd melletti, még a két háború között épített régi MÁVAUT-garázst (később Autóklub) is az AKÖV használta. Erről is van egy-két fellehető kép. Gyakorlatilag ezek kiváltására épült a Bakay N. u. végén a mai Volán-telephely. A Mars téri viszont a Bakay átadása után is megmaradt az AKÖV/Volán kezében, szerintem kb. az ezredfordulóig.
De ha ezen csodálkozol, akkor azon még jobban fogsz, hogy az első szegedi buszgarázs a Pacsirta u-ban volt és még ma is megvan. :-)
Na, ezt sem tudtam. Érdekes, hogy idővel konkrétan 'beköltözött' ezek szerint a bontó a város széléről a belvárosba, pedig ekkoriban már régen ellentétesek voltak a folyamatok gondolom. A 2000-es évek elejétől aztán már a dorozsmai úti MÉH-telepre vitték a leselejtezett tiszás 200-asokat a Bakayról, ami meg akkoriban ott volt valahol a Penny market mögött közvetlenül (ma már az sincs meg, legalábbis nem bontó van már ott se egy jó ideje, az tuti).
Pl. nem tudom eldönteni, hogy HB-nak ezen 2004-es felvételei néhai ex-tiszás roncsokról hol is készülhettek pontosan, merthogy az már biztos, hogy ez nem egy szegedi belvárosi környezet, sőt inkább nagyon is vidéki:
A sárga 280-as egyébként az egykori ABU-358 volt, ha minden igaz, ami 1982-től 2002-ig járta a város útjait. (Mint legutolsó eredeti volán-sárga busz a helyi állományon belül, nem mellesleg.) Szerencsére még fénykorából is maradt fent róla felvétel, szerintem baromi jól nézett ki:
Eredetileg a Bajai út mellett volt, az öntödével szemben, a nyolcvanas évek közepén a területet rendezték, utána került a Mars térre. Sok alkatrészt hoztam el tőlük. Még 2003-ban is.
Hű, ez így mai szemmel már hihetetlennek tűnik, hogy gyakorlatilag ennyire a belvárosban volt egy bontó... Ráadásul ezek szerint még az ezredforduló tájékán is működött.
Ha jól látom, ez már a '98-as leselejtezése után lehetett, mivel igen csak le van rabolva/ki van ürítve látszólag, valamint a második ajtó mögötti ablaküveg is hiányzik. Bár érdekes hogy a Burger King-es meg Praktikeres reklámok ugyanakkor azért rajta maradtak. Netán ez már egyenesen valamelyik roncstelepen készült?
1. képen: AVD-379 (ex. BV 03-78 ill. GF 08-92) 1977-1998. volt tarjáni kocsi
2.: AHA-879 (ex BV 03-96 ill. GF 22-33) 1978-1999. egykori széttuningolt ős-makkosházi gépezet, benne hifi-toronnyal meg mindennel, fehérre fújt trilex-felnikkel.
(Nagyon bírtam amúgy hogy az ezek az ős-tiszás '70-es évekbeli 280-asok ilyen szép kort éltek meg, náluk szinte csak a Vasi Volánnál közlekedtették tovább az ilyen ősöreg buszokat.)
És persze 3. képen AKD-601 - (BZ 08-33) ex-MKV (1983-95), ex-SzKT ('95-98) és végül Tisza ('98-2005) - se semmi karriert futott be összesen három kölünböző szolgáltató égisze alatt.
Ha vannak még ilyen kincs felvételek, jöhetnének!:))
Kukacoskodás, de a 412-esek mellett a bukaresti 415-ös trolik jelentősebb része is fut még, persze várhatóan azok se túl sokáig.
Viszont érdekes lenne, ha az udvarhelyi kocsik lennének a világ utolsó, napi forgalomban részt vevő 412-es buszai, ehhez kb egy évet kéne lehúzniuk. :D
Nem igazán vannak már Ikarusok Romániában, meg merem kockáztatni, hogy csak az a 4412-es, ami adományként ment pár éve, de már azok se sokáig... Melyik az a 280-as, ami állítólag 46 évig futott?
Saját megfigyelésem szerint 1978-tól a gyártás befejezéséig készültek ezek a városi 260-asok a Katonai Üzemmód szerinti kialakításban. A korábbi kocsikban sem a tetővázon lévő akasztófülek, sem az oldalvázon lévő hordágytartók, de a stekkerajzatok, valamint a vezetőfülke alatti kályhaláda sem volt kialakítva.
Jómagam nem tudok olyan 280-asról, ami így lett volna felszerelve, de persze attól még létezhetett ilyen verzió.