Keresés

Részletes keresés

zso70 Creative Commons License 2013.02.18 0 0 4959

Gyorsan, még ma lehet pályázni

 

http://www.prwk.hu/palyazat

rizsa31 Creative Commons License 2013.02.18 0 0 4958

"a négymillis sávokba betűk préselése:  

    Illetve háromszor 4 milliméterre gondolsz, ami az elsős írásfüzetben van? :) Merthogy nemrég olvastam meglepődve, hogy pont az a legszélesebb sorközű a kereskedelemben kaphatók között. Talán a vonalakat segítségképpen húzták anno a gyakorlófüzetekbe.            

    (Tudom, hogy Steiner sima lapú füzetet ajánl a nagyméretű betűi rajzolásához, vagy Móra Ferencék palatáblára, palavesszővel kerekítették a betűket az akkori iskolákban. )"

       Vagy Vekerdy meséli, ahogy a régi tanító néni kiadta házi feladatnak az elemi iskolában, hogy a használt újságpapírra kanyarítsanak a gyerekek jó nagy cicafejeket a vastag postairónnal.

 

    Néhány idézet az írás-tanulásról. Úgy látszik, nehezen tudom túltenni magam a tényen, hogy Steiner írástanítási-módszerén kívül egy metódust sem ismerek, amelyik a betűk képpé alakításával dolgozna, és a saját íráson tanítaná az olvasást.

 

    " Az emberek korábban képírást használtak, vagyis olyasvalamit festettek a lapra, ami a tárgyra emlékeztetett. Nem kell tanulmányoznunk a kultúrtörténetet, de a gyermek elé tárhatjuk annak elméletét és szellemét, amit az emberek képírással ábrázoltak, s akkor a gyermek ebben otthonosan fogja érezni magát."

     "Így alakult ki ugyanis a valóságban az írás, csak ma már nehezen látszik meg a szavakon, hogy a betűk képek voltak, mert a szavak a nyelv fejlődése során mind eltolódtak. Eredetileg bizony minden hangnak megvolt a képe, és a leképezési lehetősége egyértelmű volt." 

Rudolf Steiner: Nevelésművészet az ember lényének megismeréséből, Genius, 29. old.

 

 

 

 

 Pech Merle barlang, Franciaország, kb. 20 ezer éves. Jelentésük ismeretlen. "Itt voltam az állataimmal"- vagy ennél azért mélyebb a jelképrendszere?"

 

 sumer ékírásos agyagtábla, Kr.e 3000 kb. "Hogyan kezdődött az írás? ... Manapság sok, ha nem az összes szakember elismeri, hogy az első írás a könyvelésből eredt, ... amikor szükség lett az egyre bonyolultabb kereskedelmi ügyletek számontartására. ... A túloldalon látható táblán a jelzett árucikk alighanem az árpa (meylet a sörkészítésnél használtak fel), feljegyezték mind a mennyiséget, mind a számolás időpontját."

fotó:http://mult-kor.hu/20110527_ekirasos_tablakrol_keszit_3ds_nyomatokat_egy_amerikai_egyetem

 

"A teljes írás fejlődéséhez szükség volt a rébuszelv felfedezésére. ... Ily módon az angolban egy méh és a négyes szám az előttöt jelenthetné bee+four=before) ... Egy korai sumer táblán a visszafizet szót egy nád képével ábrázolva láthatjuk, mivel a sumer nyelvben a visszafizet és a nád szavaknak ugyanaz (gi) volt a fonetikus értéke."

 

"Saját korunkban Rudyard Kipling Ahogy az abc készült c. könyvében a gyermek főhős, Taffimai által "hangképeknek" nevezett rajzokat tervez. ... Az S egy kígyót ábrázol, és a kígyó sziszegését jelenti. Ezen a kissé erőltetett módon Taffimai az egész ábécét megalkotja."

Andrew Robinson írásai, pl. Hetven rejtély szerte a világból c. könyvben, Az írás történe c. könyve.

 

     Tehát mondhatja-e Steiner, hogy a betűk "képek voltak"? Nem inkább a szavak voltak képek? És a betűk absztrakt formák, amiknek felesleges a jelentését keresgetni? Azaz egy jó játék J alakú pálcákat festegetni, de azzal sincs baj, ha a gyerekeknek megtanítjuk, hogy ez a kampó a J betű, ami ott van a játszik, a jég és a jegesmedve szavak elején.

     Merthogy az állami iskolában ezt tanítják, és nem feltétlen traumatizálódnak ettől a gyerekek?   

 

 

Előzmény: rizsa31 (4957)
rizsa31 Creative Commons License 2013.02.17 0 0 4957

 "Itt jön a dilemmám: az iskolaéretlenségét a hagyomáyos sulikhoz képest állapítottuk meg az ovival együtt: a hajtás, a stressz, a verseny a sok hét-nyolc éves visszatarottal, az ötször 45 perces órák, a négymillis sávokba betűk préselése, nulla mozgás szünetben (egyik suliban pl konkrétan ki is mondták, hogy a yerek a mozgásigényét élje ki az oviban, mert itt ezt már nem lehet  - a napi tesióra egy tök más tészta) stb. 

     Én a helyedben nem látnám ennyire borúsan egy állami iskolában a gyerekem helyzetét."

 

   hajtás, stressz: Az állami iskolában is rendelkezésre áll egy év a betűk elsajátítására. (Ha a gyereked az "r" betűt tudja novemberben, az nem azt jelenti, hogy már ott tartanak az ábécében, hanem hogy nem ábécé sorrendben tanulják a betűket. A testvérem kisgyereke mondta, hogy ő már tud minden betűt, de nem azért mert az osztályban már mindet tanulták volna. :)

   sok hét-nyolc éves visszatartott: Lehet hosszútávon nem a visszatartás hatékony, hanem a szülői nyomásgyakorlás a tanerőkre, (amihez megfelelő pedagógiai tájékozottság szükséges) ?

   az ötször 45 perces órák: Melyikkel van bajod: az öttel vagy a 45 perccel? :) Az öt nem olyan sok! (Vannak duplaórák az általánosban is), egyébként a 45 perces váltogatásnak is nyilván van magyarázata, pl. eddig bírnak a gyerekek figyelni ezen időtartam meghatározói szerint, vagy ha váltogatod a tevékenységeket, akkor az segít az elsajátításban stb.

    a négymillis sávokba betűk préselése:  

    Illetve háromszor 4 milliméterre gondolsz, ami az elsős írásfüzetben van? :) Merthogy nemrég olvastam meglepődve, hogy pont az a legszélesebb sorközű a kereskedelemben kaphatók között. Talán a vonalakat segítségképpen húzták anno a gyakolrófüzetekbe. (Tudom, hogy Steiner sima lapú füzetet ajánl a nagyméretű betűi rajzolásához, vagy Móra Ferencék palatáblára, palavesszővel kerekítették a betűket az akkori iskolákban.)

    nulla mozgás szünetben

Ez gáz, és ezért a konkrét tanárok a felelősek, akik az adott suliban dolgoznak. (Nyilván egy falusi, földszintes iskolából könyebb kiengedni a gyerekeket az udvarra tavasszal, mint a harmadik emeletről egy csapat elsőst télen lekísérni, úgy, hogy vegyék át a váltó cipőt, a nagykabátot, és vissza, mindezt 10-15 perc alatt.)

 

Előzmény: pacsuli (4952)
rizsa31 Creative Commons License 2013.02.17 0 0 4956

"Itt jön a dilemmám: az iskolaéretlenségét a hagyomáyos sulikhoz képest állapítottuk meg az ovival együtt: a hajtás, a stressz, a verseny a sok hét-nyolc éves visszatarottal, az ötször 45 perces órák, a négymillis sávokba betűk préselése, nulla mozgás szünetben (egyik suliban pl konkrétan ki is mondták, hogy a yerek a mozgásigényét élje ki az oviban, mert itt ezt már nem lehet  - a napi tesióra egy tök más tészta) stb. 

     Én a helyedben nem látnám ennyire borúsan egy állami iskolában a gyerekem helyzetét."

 

    Múltkor szóba került itt ez a téma, de van még mit beszélni róla, azaz hogy nem olyan rossz dolog szerintem az állami általános iskola, mint olyan (azért érdemes itt is a béna tanerőket, versenyistálló hírű sulikat elkerülni). ( A középiskolák/gimnáziumok és a Waldorf 9-12. osztálya más életkor, más követelményekkel, azt most nem veszem ide.)

 

ad1. Amiket Vekerdy ír az Álmok és lidércekben, azt a szocialista Magyarország iskoláiról írja, ahol diktatúra volt és ideológiai alapon előírt tanmenet (cél: a szocialista ember nevelése), és nem reménykedhetett abban, hogy ez belátható idő alatt megszűnik.

    

ad2. Amiket Rudolf Steiner mondott előadásaiban az állami elemi iskolákról, azt a 20. század elején mondta Németországban, ahol akkoriban már nem az egyházak vagy a helyi vezetők, hanem az állam alapította a községi és városi népiskolákat, és a tanterv mögött álló ideológia nyilván poroszos precizitással lett megfogalmazva, és egyes pedáns tanerők által megvalósítva a gyakorlatban.

 

ad3. Rudolf Steiner olyan szerencsés heklyzetbe került, hogy egy gazdag barát pénzügyi támogatásával megalapíthatta a saját iskoláját, de ritka az ilyen lehetőség. Ahogy a múltban a katolikus egyház és a protestáns felekezetek vagy gazdag főurak alapítottak egyes helyeken elemi iskolákat, úgy ma az állam kezében van olyan hatalom és pénz, hogy bárhol és mindenhol az országban iskolába küldje a gyerekeket.

   Ha nincs ilyen akarat, akkor megtörténhet, mint a Twist Olivér-szerű történetekben Angliában, hogy gyerekek kóborolnak és garázdálkodnak csapatosan az utcákon vagy kimerítő és felnőtteknek való munkakörökben dolgoztatják őket.


   Kicsit távoli az, amit írok? Lehet, de meg lehet nézni megdöbbentő riportokat dél-amerikai, afrikai vagy ázsiai országokról, ahol még ma is sok gyereknek ez a mindennapi valóság. Ehhez képest minimális problémának tűnik, hogy grafittal vagy zsírkrétával tanulok meg írni, nem? (Vagy legalábbis olyan problémának, ami könnyebben megoldható, orvosolható.)

 

kép: http://www.origo.hu/nagyvilag/20071028-india-gyerekmunkasok-alkalmaz-a-gap.html

forrás: Neveléstörténet, Neveléslélektan könyvek

 

 

Előzmény: rizsa31 (4955)
rizsa31 Creative Commons License 2013.02.17 0 0 4955

Szentül hittem, hogy ha az ovi négytől hétig tart, akkor nyilván ez után iskolaérett a Waldorf-gyerek :)  Most viszont volt egy nyílt nap a budaörsi suliban, ahol is kiderült számomra, hogy egy fenét, már a hagyományos oviban hatévesen "végzettek" is mehetnek

      Én mondtam, hogy így van! :)

 

Itt jön a dilemmám: az iskolaéretlenségét a hagyomáyos sulikhoz képest állapítottuk meg az ovival együtt: a hajtás, a stressz, a verseny a sok hét-nyolc éves visszatarottal, az ötször 45 perces órák, a négymillis sávokba betűk préselése, nulla mozgás szünetben (egyik suliban pl konkrétan ki is mondták, hogy a yerek a mozgásigényét élje ki az oviban, mert itt ezt már nem lehet  - a napi tesióra egy tök más tészta) stb. 

     Én a helyedben nem látnám ennyire borúsan egy állami iskolában a gyerekem helyzetét. 

 

Na de egy Waldorf az már tök más tészta! Itt figyelembe lenne véve, hogy visszahúzódóbb, nem produkálja magát, lehet nagyban rajzolni, írni, az egész testükkel tanulnak mindent, nem végig egy padban ülve, stb...

     Ha "csak" ezért akarnád Waldorba iratni, akkor megvan a veszélye, hogy csalódsz. Ezek a dolgok nekem is nagyon tetszettek, de engem kikészített idegileg a módszerek mögött álló világnézeti rendszer (antropozófia, szellemtudomány). Az pl., hogy egy tanárnak inkarnációs segítséget kell nyújtania, merthogy Steiner hitt a lélekvándorlásban, és eszerint is alakította a módszertanát.

     Szóval sok problémát megold a Waldorf, de legalább ugyanannyit generálhat egyeseknél (nálatok lehet nem lenne ezzel semmi gond!). És nekem arra kellett rájönnöm, hogy nem panácea a Waldorf-pedagógia, nem megoldás minden bajra, csak egy jó próbálkozás a sok közül. 

 

Az ovit nagyon szereti, de új óvónéniket kapna az új csoportban, akik nekem annyira nem jönnek be, a régi csoportból a legjobb barátja mégsem marad, csak hat gyerek összesen. Nem tudom, melyik lenne szerencsésebb :((( Igazából most van ő ott, hogy kezd kinyílni, jobban megmutati magát, oldódni, stb, de az az érzésem, hogy ezt egy waldorf suliban is nyugodtan megtehetné.

    Az látható, hogy attól félsz, ne menjen túl korán a gyereked iskolába, mert ott valami károsodás érheti.

    Én hasonló érzéseket éreztem, mikor testvérem gyereke ment suliba, és elkezdtem kutakodni ezügyben. Rájöttem, hogy nem csak a Vekerdyt kell olvasni, bármennyire bírom a pasit:). Most pl. Vajda Zsuzsanna Neveléslélektan, Ember és kicsinye c. könyveit tanulmányozom, ő tisztán a pszichológia szempontjából közelíti meg ezeket a kérdéseket.

Előzmény: pacsuli (4952)
Mergezettbornyu Creative Commons License 2013.02.15 0 0 4954

Sziasztok!

 

Segítséget szeretnék kérni. Keresem a Nagykanizsához legközelebb eső Waldorf iskolát. A Pusztaszentlászlón működő intézmény sajnos nem él... Hová mehetnénk?

Köszönöm!

mergezettbornyu@gmail.com

cc Creative Commons License 2013.02.14 0 0 4953

nézzed meg a mostani tanárt és érdeklődjél utána, hogy ki jön jövőre. aztán a számodra szimpatikus tanerőhöz igazítva eldöntöd, hogy iskolaérett a gyereked, vagy sem.

azon túl, hogy az iskolaérettség még nem feltétlenül jelent szociális érettséget. így a gyerek könnyen kiszorulhat a közösségből, hacsak nem egy akarnok típus.

Előzmény: pacsuli (4952)
pacsuli Creative Commons License 2013.02.14 0 0 4952

nagy dilemmában vagyok, szívesen veszek véleményeket! Írtam már, hogy az áprilisban hatéves nagycsoportosomat az ovival közösen még egy évre vissza akartuk tartani. Bár ők maguk modták, hogy viszont a Waldorf milyen jó lenne neki, pont neki való, erre én mondtam, hogy az sajnos hét évesen kezd. Szentül hittem, hogy ha az ovi négytől hétig tart, akkor nyilván ez után iskolaérett a Waldorf-gyerek :) Most viszont volt egy nyílt nap a budaörsi suliban, ahol is kiderült számomra, hogy egy fenét, már a hagyományos oviban hatévesen "végzettek" is mehetnek. Itt jön a dilemmám: az iskolaéretlenségét a hagyomáyos sulikhoz képest állapítottuk meg az ovival együtt: a hajtás, a stressz, a verseny a sok hét-nyolc éves visszatarottal, az ötször 45 perces órák, a négymillis sávokba betűk préselése, nulla mozgás szünetben (egyik suliban pl konkrétan ki is mondták, hogy a yerek a mozgásigényét élje ki az oviban, mert itt ezt már nem lehet  - a napi tesióra egy tök más tészta) stb. Na de egy Waldorf az már tök más tészta! Itt figyelembe lenne véve, hogy visszahúzódóbb, nem produkálja magát, lehet nagyban rajzolni, írni, az egész testükkel tanulnak mindent, nem végig egy padban ülve, stb... Erre valószínűleg elég érett lenne. Most az a dilemmám, hogy megpróbáljuk-e ezt idén, vagy mégis maaradjon még egy évet oviban? Az ovit nagyon szereti, de új óvónéniket kapna az új csoportban, akik nekem annyira nem jönnek be, a régi csoportból a legjobb barátja mégsem marad, csak hat gyerek összesen. Nem tudom, melyik lenne szerencsésebb :((( Igazából most van ő ott, hogy kezd kinyílni, jobban megmutati magát, oldódni, stb, de az az érzésem, hogy ezt egy waldorf suliban is nyugodtan megtehetné. nem tudom, így mennyire lenne értelme visszatartani.

rizsa31 Creative Commons License 2013.02.13 0 0 4951

Amúgy meg nyolcadikig is azokat a tárgyakat tanítja az osztálytanító, amikhez úgy gondolja, "hozzá tud szólni", a többinél szaktanárok segítik a munkáját.

     Ez az osztálytanító-elvet, mint olyat nem érinti sztem. Miközben bent van egy szaktanár, mondjuk kémiaórán, az oszt.tanító akkor is ott van, és nem megy közben máshová órát tartani. (Ami persze neki másik harminc gyerek megismerését is jelentené.)


     Én csak a saját nevemben tudok beszélni: emberileg nem vagyok tökéletes, és bátrabban kormányoznék osztályfőnökként egy osztálynyi diákot 4 évig, mint 8-ig. (Ami a szakmai részét illeti: valamokkával értek egyet, azzal szeret foglalkozni az ember, aminek "mestere", tehát jobbnak tartanám a magam számára az állami iskola rendszerét: egy tanárnak van 2 esetleg három tárgya, amit tanít.)

     Persze ez azzal is jár, hogy más osztályokban is kéne a tárgyaimat tanítanom. Erre lenne jó vmi. vizsgálatot olvasni: mi az a gyerek-létszám, amit még hatékonyan, de a személyességet megőrizve taníthat egy tanár? Illetve biztos vannak módszerek, amik az ebből fakadó problémákat csillapítják.

     Ez egy Waldorf-osztálytanítónak nem olyan égető probléma, nyilván.

 

     Azt szokták mondani a Waldorf-tanárképzésen, hogy a belső munka, amit mondjuk a 8.-os kémia-tananyag elsajátítása közben végzel, megtérül. Biztos van ebben igazság, és egyébként biztos egy nagy "kaland", ahogy 8 évig végigkíséred a tanítványaidat, látod, ahogy felnőnek.

 

Előzmény: florg (4947)
rizsa31 Creative Commons License 2013.02.13 0 0 4950

Kérdezd meg rizsa hozzászólót, ő mennyit tudna mesélni mondjuk az alkánokról a csemetéjének, esetleg mennyi segítséget tudna nyújtani egy olyan kémiai feladatban, ahol a Boyle-Mariott törvényt kell felhasználni:D Neki üzenem, hogy ez nem lekicsinylés.

      Mondtam én ennek az ellenkezőjét? :)

      Egyébként engem nem egy 10.-es, de egy hatodikos reál-érdeklődésű diák lenyomna szerintem a természettudományos tárgyakban. Vagy idegen-nyelvben egy jól beszélő.

 Egyszerűen tény. Én meg az ő szakterületéhez volnék vélhetően teljesen satu.

       Bár az irodalmat, törit könnyebb bemagolni, de ahhoz is kell egy érzék meg elmélyülés, ez igaz.

 

Előzmény: valamokka (4946)
florg Creative Commons License 2013.02.12 0 0 4949

Félre. :) De az információm az alábbi hozzászólások egy részét tekintve azért nem ártott. (Legalábbis egyértelműsítés szempontjából. )

Előzmény: valamokka (4948)
valamokka Creative Commons License 2013.02.12 0 0 4948

Félreértettél, én nem a Waldorf ellen/mellett szóltam most:) Más kérdés, hogy ha előbbi hozzászólásokban nem írták volna le, hogy az osztálytanító azokban a tárgyakban segítséget kér, amikhez nem ért, akkor azt azért nem hagytam volna vélemény nélkül:)

 

Azzl a kommenttel kapcsolatban, amire válaszoltam csak furcsálltam, hogy egy szülő a gimnazista gyermekét olyan tárgyakra is "oktatja", amikben nem kielégítően járatos. Aztán meg csodálkozik, hogy a gyerek össze van zavarodva, hogy a tanár valamit picit másképp magyaráz el, és akkor most mi van.

 

Előzmény: florg (4947)
florg Creative Commons License 2013.02.12 0 0 4947

Kilencediktől a Waldorfban is szaktanárok vannak, az osztálykísérő is a saját szakját tanítja. Amúgy meg nyolcadikig is azokat a tárgyakat tanítja az osztálytanító, amikhez úgy gondolja, "hozzá tud szólni", a többinél szaktanárok segítik a munkáját.

Előzmény: valamokka (4946)
valamokka Creative Commons License 2013.02.12 0 0 4946

8. osztályos korig még talán.

De gimnáziumban én biztos nem merném felvállalni (ha mondjuk humán tudományok területén dolgoznék), hogy megtanítsam neki a női nemi ciklust. Vagy esetleg elmagyarázzam az elektronpályák kiépülését az atommagok körül. Kérdezd meg rizsa hozzászólót, ő mennyit tudna mesélni mondjuk az alkánokról a csemetéjének, esetleg mennyi segítséget tudna nyújtani egy olyan kémiai feladatban, ahol a Boyle-Mariott törvényt kell felhasználni:D Neki üzenem, hogy ez nem lekicsinylés. Egyszerűen tény. Én meg az ő szakterületéhez volnék vélhetően teljesen satu.

Annak meg nem sok értelme van, hogy te most akkor elölről kezded megtanulni a 10-es tananyagot, meg elolvasod. Mert azt a gyereked is meg tudja csinálni:) Lehet régimódi vagyok, de én abba nem "pofázok bele", amihez nem értek magabiztosan.

Előzmény: Mikolt (4932)
Ammandina Creative Commons License 2013.02.10 0 0 4945

Arról nem is beszélve, hogy a gyerekben ki kell alakulnia egyfajta alkalmazkodóképességnek is.

Ezért jó pl, ha viszonylag (nem csecsemő) pici korától mással is van, nem csak a szüleivel. Pl. nagyszülőkkel. Megtanulják, hogy bizonyos dolgok másnál másképp vannak. A nagyinál lehet tv előtt enni, de otthon nem. A nagyi nem enged fára mászni, de a papa igen stb.  

A sulban I. néni szigorúbb, mint D néni, stb. 

Ha leveszed a szélsőséges eseteket, (pl fizikai és lelki agressziót,) akkor a több tanár olyat is ad a gyereknek, ami mondjuk így nem iskolai anyag, de az életben nagyon hasznos tudás. Magabisztosabbak lesznek idegen helyzetben.

És mielőtt megkapnám a magamét: nyilván nem a fél évenénti/évenkénti tanítócserére gondolok.

Előzmény: pacsuli (4937)
rizsa31 Creative Commons License 2013.02.09 0 0 4944

konkretan bajom nekem sincs egyik modszerrel sem.

    Nekem meg mindkettővel van valamennyi. :)

az en fiam pl a pedagogusok szemelyenek allando valtozasaval kuzd. az egyik elment nyugdijba, a masik intezmenyvezeto lett, es mar a negyedik tanerot fogyasztja 3 ev alatt.

    Pont erről írtam az előbb, hogy mi van, ha nem Waldorf suliba jársz, és több oktatód is van? Jó lenne tudni, mi az a természetes határ, amit az ember még gond nélkül elviselhet, ha váltogatják egymást a tanarak az osztályban?

Előzmény: Mikolt (4936)
rizsa31 Creative Commons License 2013.02.09 0 0 4943

 részsikerekei

helyesen: részsikerei

Előzmény: rizsa31 (4941)
rizsa31 Creative Commons License 2013.02.09 0 0 4942

mint írtam, a bothmert, éneket, nyelvórákat, euritmiát, kézművest, festést, kézimunkát más tantja, a főtanítási óra, az tutira az osztálytanítóval van. 

     Ezt én is említettem lentebb, és ezzel kapcsolatban még ez jutott eszembe: Ha nem is Steiner, de a Vekerdy szokta az "érzelmi számtant" emlegetni, ami azt jelenti, hogy lelki megterhelést jelenthet a tanító néninek, ha párhuzamosan két osztályban kell tanítania a saját tárgyait, legalábbis volt egy ilyen divat egy időben.

     Ennek az állami iskolában nagyobb a veszélye, vagyis annak, hogy egy tanár túl sok osztályt kaphat egy évben, nem tud úgy odafigyelni a gyerekek személyiségfejlesztésére. 

    Elvileg a Waldorfban, ha az osztálytanítót nem is, de a bothmer-, ének-, nyelv-, euritmia-, kézműves-, festés-, kézimunkatanárokat ugyanúgy fenyegetheti a kiégés veszélye, mert több osztályt is tanítanak. Nem is beszélve a Waldorf óvónőkről, akik csak 3 évig vannak egy-egy gyerekkel.

     Szóval ez egy ellentmondás a Vekerdy "érzelmi számtan"-elméletében szerintem.

Előzmény: zso70 (4939)
rizsa31 Creative Commons License 2013.02.09 0 0 4941

Valahogy úgy vannak az osztálytanítóval, mint a pótanyjukkal, akinek nyíltan, szabadon elmondhatják a véleményüket, megérti őket, de nem tetszését is bátran kifejezi.

megbélyegzés pedig ismeretlen fogalom a w sulikban.

    Szerintem nem a Waldorf tanárokkal van a baj, akik nyilván a legjobb tudásuk szerint próbálják végezni a munkájukat, szeretik a gyerekeket, ezt választották hivatásuknak.

    Én azt írtam, hogy az elmélettel nem értek egyet: Rudolf Steiner (bemondása alapján) szerint egy embernek kell az osztály élén állnia, mert azt reprezentálja, hogy egy ember képes elsajátítani megfelelő szinten a világ tudományait. Az én tapasztalatom ezzel szemben az, hogy kis részsikerekei vannak egy embernek egyes területeken, és azt belerakja a közösbe, és a többiekkel összehoznak valamit.

 

     Nagyon tisztelem a Waldorf tanítókat, de én személy szerint nem vennék magamra olyan felelősséget, hogy az elkövetkező nyolc évben én leszek egy kis gyerekcsapat vezetője, én leszek a példakép. Lehet, hogy ez nekik nem gond, én saját képességeimet ismerve mondom ezt :), nem tartanám magam elégnek a feladatra.

      Ebben jobban tetszik az állami iskola gyakorlata, ahol a két tanító néni alsóban összedolgozik.

Előzmény: zso70 (4938)
rizsa31 Creative Commons License 2013.02.09 0 0 4940

Szerintem ebben a rendszerben nagyon benne van az, hogy ezen elcsússzanak egy gyerek tanulmányai, elvégre a tanárok nem szentek. Mindig is lesznek kedvenceik és feketebárányaik.

     Bizony, nálunk is az egyik tanítónőnk nagyon katonás volt, féltünk tőle. Ezért volt jó, hogy ketten voltak, váltották egymást.

     El sem tudom képzelni, hogy működhet ez a rendszer.

     Csak tippelek: kevés Waldorf suli van, ismerik egymást a tanárok és a szülők, egy üvöltözős, pofozkodós antipedagógus nem sokáig maradna meg a rendszerben.

Előzmény: pacsuli (4937)
zso70 Creative Commons License 2013.02.08 0 0 4939

egyébként nem egy ember, mint írtam, a bothmert, éneket, nyelvórákat, euritmiát, kézművest, festést, kézimunkát más tantja, a főtanítási óra, az tutira az osztálytanítóval van.  a bizonyítványba ugyanúgy ír a többi tanár.

Előzmény: pacsuli (4937)
zso70 Creative Commons License 2013.02.08 0 0 4938

lehet, hogy ufopisztikusan hangzik, de én azt láttam, tapasztaltam, hogy azoknak a gyerekeknek, akik nem mennek el egy hónap után (ritka az ilyen, de van), szóval azoknak bejön az osztálytanító. Tudom, ismerem, megtapasztaltam a különbséget a hagyományos és a w között, van rálátásom. Ha nem tetszik vmi az egyik gyerekemnek a tanító aznapi munkája során, kicsit morog, de eszébe nem jutna rosszakat mondani rá, vagy bírálni, kritizálni. Ez a kijelentés a többi tanárra már nem igaz (ének, bothmer, nyelvórák). Valahogy úgy vannak az osztálytanítóval, mint a pótanyjukkal, akinek nyíltan, szabadon elmondhatják a véleményüket, megérti őket, de nem tetszését is bátran kifejezi.

megbélyegzés pedig ismeretlen fogalom a w sulikban.

Előzmény: pacsuli (4937)
pacsuli Creative Commons License 2013.02.07 0 0 4937

Ez nekem is meglepetés :O El sem tudom képzelni, hogy működhet ez a rendszer. Nem azért, mert a tanár nem tudja megtanulni az összes tantárgyat, hanem ahogy te is mondtad, egyetlen emberen múljon a gyerekek nyolc éve? Arra gondolok most, hogy az emberek különbözőek, van, akinek valaki szimpatikus, más meg taszítja, most akkor ha egy gyerekkel nem jönnek be egymásnak, akkor az megbélyegzi a gyerek teljes általános iskolai életét? Hány olyan tanárom volt nekem is, akitől  a hideg is kirázott, vagy akik beskatulyáztak, és emellett kellettek azok is, akikkel meg tudtuk értékelni egymást. Szerintem ebben a rendszerben nagyon benne van az, hogy ezen elcsússzanak egy gyerek tanulmányai, elvégre a tanárok nem szentek. Mindig is lesznek kedvenceik és feketebárányaik. És még az sem opció, hogy ha mellélőttél, akkor átmész másik osztályba, netán másik suliba :(

Előzmény: rizsa31 (4931)
Mikolt Creative Commons License 2013.02.07 0 0 4936

konkretan bajom nekem sincs egyik modszerrel sem. mindenkinek mas jon be. az en fiam pl a pedagogusok szemelyenek allando valtozasaval kuzd. az egyik elment nyugdijba, a masik intezmenyvezeto lett, es mar a negyedik tanerot fogyasztja 3 ev alatt.

Előzmény: rizsa31 (4934)
rizsa31 Creative Commons License 2013.02.07 0 0 4935

"hanem B. bácsira, aki a fizikát vagy M. nénire, aki a törit tanította."

 

helyesen (bocs, kihagytam a lényeget):

 hanem B. bácsira, aki a fizikát vagy M. nénire, aki a törit tanította, 3 ill. 4 évig (fizikát 6.-tól tanulunk?:).


Előzmény: rizsa31 (4934)
rizsa31 Creative Commons License 2013.02.07 0 0 4934

siman magyarazok kemiat, biologiat, biokemiat, foldrajzot, nyelveket es torit.

      Ez lehet, de én akkor is azt mondom, hogy nincs bajom azzal, hogy voltak szaktanáraink az ált. suliban, és ezt most elsősorban emberileg értem, több ember= több tapasztalat, persze nem állandóan cserélődő tanerőkre gondolok!, hanem B. bácsira, aki a fizikát vagy M. nénire, aki a törit tanította.

Előzmény: Mikolt (4932)
rizsa31 Creative Commons License 2013.02.07 0 0 4933

"Nekem ez olyan szempontból tetszik, hogy nincs kikötve, hogy te most csak 3-4 évig viheted az osztályodat, mint az államiban. Ha egy tanítónő taníthatja a tárgyát hatodikig, akkor miért ne lehetne osztályfőnök is addig? (pláne, ha van kedve)."

 

helyesen 

 Nekem ez olyan szempontból tetszik, hogy nincs kikötve, hogy te most csak 3-4 évig viheted az osztályodat, mint az államiban. (Igaz, a Waldorban meg az van kikötve, hogy 8 évig össze vagy kötve az osztályoddal, akkor is, ha nem értesz a nagy "ló" kamaszokhoz :), én pl. ilyen vagyok, a kisebb gyerekekkel találom meg a hangot jobban.) Ha egy tanítónő taníthatja a tárgyát hatodikig, akkor miért ne lehetne osztályfőnök is addig? (pláne, ha van kedve).

Előzmény: rizsa31 (4931)
Mikolt Creative Commons License 2013.02.07 0 0 4932

en a gimnazista masodikos gyereknek siman magyarazok kemiat, biologiat, biokemiat, foldrajzot, nyelveket es torit. nem fejbol kell tudni. akinek van oktatasi kepessege, az barmibol fel tud ugy keszulni, hogy nyolcadikig tanitson. azert az nem akademiai anyag.

Előzmény: rizsa31 (4931)
rizsa31 Creative Commons License 2013.02.07 0 0 4931

Ez nem tetszik. A polihisztor ritka.

    Nekem ez olyan szempontból tetszik, hogy nincs kikötve, hogy te most csak 3-4 évig viheted az osztályodat, mint az államiban. Ha egy tanítónő taníthatja a tárgyát hatodikig, akkor miért ne lehetne osztályfőnök is addig? (pláne, ha van kedve).

    Abban egyetértek, hogy ha egy Waldorf-tanítónak értenie kell a betűtanítástól a 8.-os kémiáig szinte minden főtárgyhoz, az azért elég nagy falat, pl. visszagondolok az ált. isk. tanáraimra: sztem. a jófej ofőnk, aki tanította a tárgyait, elég penge volt benne, de nem biztos, hogy jó lett volna, ha mindent tanít. A többi szaktanárunk is normális volt szakmailag és emberileg, (bár a rajztanár pikkelt rám, nemtom, miért, a tesitanár meg mindenkivel ordibált) :/, de őket se tudom csak EGY osztály élén elképzelni. Persze, fura így belegondolni, hogy addig az ofőnk más osztályokat tanított, de erről őt kéne megkérdezni, hogy ez érzelmileg megterhelte-e?

        

Még ehhez annyit tennék hozzá, hogy sok tanítóbácsi van a Waldorfban, ugye a 8 éves lekötöttség miatt, mert egy tanítónő, aki még szülni is szeretne, az nehezebben kötelezi el magát ennyi időre. Hogy ők mennyire érzik teljesíthetőnek a polihisztorságot, nem tudom, nyilván szeretik az állásukat, ha ott dolgoznak X éve.

     Meg mondom, van olyan lehetőség, hogy átadsz epochákat egy nagyobb tudású kollegának, de akkor is ott vagy az órán, talán?, ezt nem tudom. Tehát én inkább nem a tudományágak elsajátítását látom furcsának (annyira), hanem, hogy EGY ember kezében van az egész osztály 8 évig. És ehhez nem polihisztornak, hanem szentnek kéne lenni minimum. :).

     Jó, az államiban is egy osztályfőnök van, de az mégis más.

 

Előzmény: Ammandina (4927)
Törölt nick Creative Commons License 2013.02.07 0 0 4930

Neked is írtam. :)

Előzmény: erzsi724 (4929)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!