Vannak egyébként jó földutak is, pl. tavaly a 842-esen simán lehetett menni 130 körül is. A párjának, a 844-esnek az első kis szakasza látszik Street View-n, az is hasonlóan jónak tűnik.
Ezeken két lehetőség van, ahogy első utamon a túravezető mondta pont a déli 864-esen: vagy öttel megyünk, vagy százzal. Harmincnál kirázza a lelkedet. A cikk sajnos azt írja, hogy ha gyorsan megyünk, akkor nekünk kényelmes, a később jövők számára meg súlyosbítjuk a problémát... de elkerülhetetlenül létrejön, ha olyan minőségű az út, ami erre hajlamos.
Igen, jól gondolod: Húsavik -i délelőtti bálnales után a délutáni program lenne Dettifoss, és úgy gondoltam először, hogy Húsavikból északon menni, majd rátérni a 864 -re (keleti oldal), azon le a Dettifossig. Utána tovább a 864-en az 1-esre, ahol is vissza kanyarodunk a Myvatn felé. Szállás Reykjahlídban, mert a következő nap a Myvatn-tó környéke a terv.
De most elbizonytalanodtam...
Lehet, hogy nem kockáztatunk (ha eső van/lesz): akkor Húsavikból az 1-esen a Myvatn-tó mellett el, és délről fel a 862-n (nyugati oldal), a már említett búrkolt úton a Dettifossig.
Ez így kb. 40 km -el hosszabb, de lehet, hogy időben nem is lenne sokkal rosszabb -> a 862 vagy 864 északról dél felé amúgy is nagyon földút... Szóval egy Daciával így látatlanban 30km/óránál többet nem jósolnék..
Hova mentek tovább a Dettifoss után? Gondolom, délre. Ha igen, akkor úgysem ússzátok meg a vacak utat :-) vagy 862 észak, vagy 864 dél mindenképpen lesz. Szerintem legyen akkor 864, nem mindegy, hogy közvetlenül a vízeséshez tudtok-e menni, vagy csak fentről nézni.
Neked lesz igazad! Az én térképem kb. 10 éves. Kicsit olvasgattam a neten és azt írták több helyen is, hogy a 862 már nem F -es 2-3 éve kb. Az 1-es útról (délről, a Myvatn felől) le van búrkolva (paved), és mindenféle autóval járható (A Dettifoss -ig búrkolt).
"Road 862 is on the west side of river Jökulsá. Road 862, from Dettifoss south to road 1, on the west river bank, is a new, paved road which is passable for all vehicles. The road is not in service every day during the winter time and is often closed during snowy periods. Distances on road 862: Dettifoss - road 1: ~ 20 km; Dettifoss - Mývatn: ~ 50 km" forrás: (http://www.iceland24blog.com/2013/08/dettifoss-waterfall-iceland-hiking.html)
"
If you have a slightly out of date guidebook, you may well think it is a bit tricky to get there, but it has changed. A paved road to Dettifoss was recently built. It runs about 20km on the west bank of the river, from the ring road to the south of the falls. So if you have a rental car - or even a bicycle - it is now perfectly easy to get there yourself. As far as I can tell from Google Earth, there is still the 15 mins walk from the car park to the falls.
The unpaved road running northwards from Dettifoss to Asbyrgi, via Hljodaklettar and other interesting sights, is no longer an F-road so your hire company should let you drive it, though it may require a little care. In early June it may still be closed due to the thaw, depending upon how heavy the winter was."
Én csak azért zavarodtam meg most, mert Dacia Logan van bérelve (nem 4x4), és Húsavikből megyünk a Dettifoss-hoz, és most így fogalmam sincs, hogy északról hogy menjünk. (Északról: Húsavik - Dettifos 864 -en kb. 80-85 km vs. Húsavik - Myvatn - Dettifos: kb. 120-130 km)
Mi a Dettifosshoz a 864-esen mentünk el, madj továbbhaladva az Asbirgy látogatóközpontot érintve juttottunk el Asbyrgibe a 862-en visszakunkorodva. Mindezt nem 4 kerékmeghajtású autóval, hanem egy Dacia Logannel. De utána már kerülnünk kellett a Myvatn tóhoz, nem vállaltuk be a 862-esen a visszautat, mert nagyon ki volt irva, hogy 4WD. Igaz, mi forditva csináltuk meg a kört. Szerintem nem vállalhatatlan a 864-es minősége és tényleg le lehet menni azon az oldalon teljesen a vizhez (sehol máshol nem tapasztaltam), ami nekem nagy élmény volt, a vizpárát pedig totál a másik oldalra fújja a zuhatag. De sok időt igényelt az egész út nézelődéssel, mindennel.
Bevallom, a Dettifosshoz vezető út dolga számomra továbbra is kaotikus. :)
"Látom, ezt kicsit kaotikusra sikerült alkotnom :-) A Dettifoss szempontjából jobb a 864, mert a keleti oldalon oda lehet menni közvetlenül a vízhez, ahol a mélybe zuhan, míg nyugatról, a 862-es felől csak megközelíteni van mód. Viszont a 864-es út egy katasztrófa, és még jelentős kitérő is a 862-eshez képest."
A google szerint a 864-esen 1 óra, a 862-esen 2 óra az út az alább linkelt szakaszokra. Ebből úgy tűnik, hogy idő szp-jából IS a 864-es a jobb (csak az út minősége vacakabb). Nem?
Tudom, hogy az, éppen ezért inkább megnézzük nagyban. ;)
Inkább az maradjon ki, mint a Jökulsárlón, illetve abba a részbe abszolút nem mélyedtem bele még (így már nem is fogok), nyilván ezért is érzem ezt, vagy csak mert nem tetszik a nevében az a "vargabetű", vagy nem tudom. :)
Ami sokkal jobban zavar, hogy a Westfjords marad ki, de annyi időnk nincs.
Jövő kedden megyünk, a fél éve fixált terv természetesen újratervezve. :D (Tartottam tőle, hogy a finomhangolásnál dőlni fog az egész, pedig az előzetes terv sem volt épp hanyag.)
Mégis körbemegyünk, tekintve hogy a szélső pontok annyira közeledtek már egymáshoz, hogy 'szság lenne visszafordulni. Amúgy is 10 (nettó 9) napunk lesz, sokan 7 nap alatt is körbefutják (az sztem már kényelmetlen lehet). Így a Snaefellsness-fsz. kimarad, de személy szerint azt eddig sem éreztem annyira "magaménak".
A másik ok a teljes körre, hogy a(z izlandi viszonylatban) kihagyhatóbbnak ítélt K-DK-i rész kellős közepén istentelenkedik A Kihagyhatatlan (Jökulsárlón).
A kérdések is fogynak közben, de ha marad még mit (és mikor) feltenni, majd jól nektek szegezem. :)
El mertetek úszni a meleg forrásokig? A víz amikor mi voltunk, 11 fokos volt. életemben nem éreztem olyan hideget. utána zsupsz bele a forró gőzbe. vmi pazar volt
Sok információt, ötletet kaptam a fórumtól, ezt szeretném meghálálni néhány hasznos tapasztalat közreadásával.
Utazásunkat július közepére időzítettük a jó idő reményében. Ez csak részben vált valóra, majdnem minden nap esett több-kevesebb eső. A repjegyet csak egy hónappal az érkezés előtt vettük meg. Tíz napra, hogy bérelt autóval kényelmesen körbeutazzuk a szigetet. A körút egy megbízható forrás szerint 1332 kilométer, de tettünk pár kitérőt, és néhányszor el is tévedtünk, így összejött kb. 2000 km.
Mivel ilyen későn, főszezonban szinte reménytelen középkategóriájú szállást találni, ezért ajánlatot kértünk egy izlandi és egy magyar utazási irodától (Bono Utazási Központ), amely az izlandi utak szakértőjeként hirdeti magát a neten. Ez utóbbi ajánlata árban és szolgáltatásokban is kedvezőbb volt, ezért ezt választottuk. Részletes programot állítottak össze, amelyben mindegyik napra jutott a látványosságokból, de egyik napra sem esett túl sok autózás, és valamennyi szállodával elégedettek lehettünk (jó parkolási lehetőség Reykjavikban is, mindenhol büféreggeli).
A rengeteg látnivalóból a kevésbé ismerteket szeretném kiemelni:
1. nap: érkezés délelőtt, az autó átvétele a reptéren. A Hyundai i10 két személyre teljesen megfelelt. Az egyik koffer helye a hátsó ülésen volt, ami Izlandon egyáltalán nem veszélyes. Délután városnézés Reykjavikban, szállás.
2. nap: Arany Háromszög, kibővítve a Secret Lagoonnal, a Kedir krátertóval és Skaltholttal. Ezen a napon német, orosz és amerikai sátras stopposokat is felvettünk. Ez sem veszélyes.
3. nap: Reykjavik – Vík. Ez csak 179 kilométer, ezért tettünk egy kitérőt a hveragerdi Geothermal Parkba és Laugarvatnba, a tóparti színvonalas Fontana termálfürdőbe, ahol a szaunázás után megfürödtünk a tóban. A fürdőzést érdemes összekötni büféebéddel vagy -vacsorával (csak 23 órakor zárnak). Hétfőn kevesen voltunk, de az úszómester szerint hétvégén nagyobb a zsúfoltság.
4. nap: Vík – Höfn (272 km) Höfnben homárt ettünk (ketten egy adagot).
5. nap: Höfn – Egilsstaðir (187 km). Itt két éjszakát töltöttünk.
6. nap: Két kirándulást tettünk a fjordokhoz, majd a kivételesen meleg napot a városi uszodában fejeztük be.
7. nap: Egilsstaðir – Akureyri(267 km) Itt is két éjszakát maradtunk.
8. nap: A programban bálnamegfigyelés szerepelt Husavíkban, de mi inkább Hrisey szigetét és Siglofjörðurt néztük meg.
10. nap: Vissza Reykjavíkba, szállás a már ismert hotelben.
11. nap: Az autó leadása, hazautazás (sajnos).
Utazás előtt több kérdést is feltettem a fórumra:
1. Kell-e pénzt váltani? Nem feltétlenül, de nem árt, ha van nálunk némi apró (pl. templomi perselybe vagy WC-nél lévő becsületkasszákhoz), bár sok WC-nél kártyával kell fizetni.
2. Kell-e úszóruha? Úszósapka nem kell, gumiszandál sem feltétlenül, és tusfürdő is van felszerelve a zuhanyozókban. A Mývatn-tó melletti fürdőben a sört előre kell kifizetni a recepcióban, és a kapott szám bemondása után az úszómester walkie-talkie-n átszól a csaposnak, és néhány perc múlva már hozza is.
3. Van-e adás a rádióban? Csak a települések közelében, ezért, aki szereti, ha szól zene az autóban, töltse fel pendrive-ra.
Egyébként szerintem jobb az óramutató járásával ellenétes irányba megtenni a kört, mert az élmények csak fokozódnak.
Végül: a 65 éven felülieknek számos helyen jár árkedvezmény, sőt az egyik városban ingyen használhattuk az uszodát. Ehhez csak az „Eldri borgarar” (idősebb polgár) szóösszetételt kell megjegyezni.
Végre jut ma egy kis időm egy rövid összefoglalót tolni Izlandról - megjegyzés, ez a túra így ebben a formában nem jöhetett volna létre, ha nincsenek bm613 jótanácsai.
Szállás Keflavikban, 4 km-re a reptértől. Szempontvolt a reggeli hazaút miatt.
Első nap a korai érkezés és a viszonylag flott reptéri autó ügyintézés miatt hamar útra tudtunk kerekedni, a program Blue Lagoon környéke, délután a Golden Circle környéki fürdők egyike, Laugarvatn Fontana. A fürdő modern és egyszerre autentikus, közvetlen kapcsolata van a tóval. Remek volt átugrálni a geotermikus gőzzel üzemeltetett szaunából és gőzkamrákból.
Másnap Reykjanes és bálnales. Az itteni társaságok találati aránya 82% szemben az észak-izlandiakkal, ahol 91% a valószínűség. Nem olcsó mulatság, de világraszóló élmény. A lundákat nem könnyű lefényképezni, nagyon félénk madarak.
Onnan tovább Reykjanes Geopark.
A következő nap volt a legintenzívebb, Tingvellir, Kerid, Geysir és Gulfoss. Mindegyik önmagában megért volna egy fél napot, de így is hálásak voltunk a sorsnak, hogy láttuk a felsoroltakat, eső nélkül. Onnantól kezdve nagyon durva esők jöttek, egy nap le is állították a légiforgamat, be is voltunk tojva a hazaút miatt.
Utolsó teljes napon le Víkbe, állomások Seljalandsfoss és Skogafoss vízesések, Myrdalsökür gleccser, majd jött a csodálatos Vík a fekete homokkal és a Natgeoba illő sziklákkal és faunájával. Kis lundákat fényképezni, kamerázni szinte lehetetlen volt, egy párat azért sikerült elsütnöm.
A reptéren az AVIS-nál nem foglalkoztak a debit kártyámmal, annyi a feltétel, hogy legyen rajta fedezet rendesen káreseményekre.
na pont ez az, amit sose mertem kiszámolni. A költségek meg szerencsére elszórva jelentkeztek. De nekünk, (4 fős család) a kéthetes körút végig spórolva mindennel együtt tuti bekerült legalább egy millióba.
Igazán sokat azon lehet spórolni, ha már majd' egy évvel az utazás előtt lefoglalja az ember a szállást meg az autót.
Meg még egy: elcsesztem, nem Varmahlíðnél volt a földben sült kenyér, hanem Reykjahlíðnél, természetesen a Myvatnnál. Varmahlíðnél fura is volna, az nem geotermikus vidék. (Ezek a helyesbítések persze nem csak azoknak szólnak, akik a dokumentumot olvassák, hanem azoknak is, akik a fórumban lapozgatnak.)
Egyébként tök hasznos a doksi, mert hiába csak kimásolt infók, mégis át vannak kicsit válogatva, és témakörök szerint rendezve.