Az elmúlt 2-3 évben közel 10 GVM nagyobb esztétikai és vázfelújításon esett át, így nem lenne ésszerű, ha az összeset elengednék. Főleg, hogy hálózatfejlesztés is van láthatáron, amihez többlet kell és a szóló SST-k nagy valószínűséggel 412-eseket, esetleg GST-ket váltanak ki. Alapvetően nem lenne baj a GVM-mel, mert 75, 77, 80, 82A, 83 járatokon bizonyos mértékig elférnek, a baj inkább azzal van, amikor 77-esen nincs már AP vagy a 80-ason is mutatóban 1-2 marad nap végére. MAN-okat mindenképpen elkell engedni, mert rendkívül megbízhatatlanok, sajnos a 435-ösökkel is van baj és az SST-k se bírják annyira jól, azokat is kell cserélni, szóval a GVM állomány teljes elengedése jelen körülmények között kevésbé reális.
Az alap hétköznapi kiadásban 58 csuklóst kell kiadni összesen. Ebből most 33 GVM, 435T, MAN. Összesen lesz 66 kocsi, amiből az 58-at kéne kiadni. Azért ez legyen már megoldható :)
Azért van annak is valami bája, hogy a Nyugatiba érkező utas, a régi megállóba igyekezvén, pont elsétál az új felszállóhely mellett, a Körúton, a Meki előtt...
A Balzac utcai megálló teljesen jó helyen van, rátalált az utazóközönsége, főleg a West End-ből jövő utasok. Elég sokszor látok itt 10 fő körüli várakozót.
Mások meg várják bőröndökkel a 73-ast a "régi" megállóban. A futár mutatja is az indulást, tehát joggal gondolja, hogy jön. Igaz a perc érték mellett van egy kis nyíl, hogy a másik oldalra vonatkozik, de egy vidéki egyszer-egyszer erre járó utas ezt nem fogja érteni.
A 73-ast kezdik a népek fölfedezni, egész jó a forgalma a Nyugatinál. Már csak azon kéne gondolkodni, hogy nem lenne-e jobb a Westend megállóját északabbra hozni a hátsó kijárat elé, mert azt sokkal többen használják, mint a középsőt. Oda lehetne Futárt is tenni, ami mutatná, hogy melyik troli érkezik előbb, melyik megállóba kell menni. És persze jó lenne az ütemes 1:1 menetrend a 76-ossal is.
Trizs kollégának ezt kellene alaposan megfontolnia és magáévá tennie. Köszönöm, Torqmatic.
Trizs elvtárs gondolkodásmódja még mindig a hatvanas éveket tükrözi (jobban is tetszik, mikor az IK 60-nal kapcsolatos élményeit taglalja), Nem kellene napjaink dolgaiba beleszólnia. Sőt, bármilyen összeesküvés elméletet gyártania.
Azért szívesen venném, ha azt a három változatot (a, b illetve c) bemutatná, amely a kohószökevény trolik felújítási alternatíváit mutatja be a döntéshozóknak.
Az MAN trolikat 2012-ben "tűzoltásként" azért volt célszerű megvenni (most direkt nem úgy írom, hogy "kellett"), mert a ZIU-kat már tovább üzemeltetni utasforgalomban semmilyen módon nem lehetett gazdaságosan (állapotuk, jogszabály-változások,stb.). Mivel ebben az időben éppen ment a huzavona a "jön új troli - nem jön új troli" kategóriában, (mint ahogy Te is írod), a ZIU-k pótlására megfelelt, átmeneti időre. Az előre tudható volt, hogy ideiglenes lesz a használatuk, az nem látszott előre, hogy meddig. Nyilván az "új trolik" érkezéséig, logikusan. (Egyébként ennek szellemében kezdtük el tervezni a 412GT kocsikat, mert nem látszott még az alagút vége.)
Aztán 2015-re világossá vált, hogy igen, jönnek az új trolik. A GT-k már ekkor erősen háttérbe szorultak*, és hamarosan forgalomba is állt a 16 csuklós és 20 szóló SST-3g kocsi. Na, EKKOR kellett volna leállítani az MAN-eket, és nem elkezdeni gondolkodni a felújításukon. Helyette azonban bejött a BKK részéről egy - általam azóta is torznak tartott - gondolkodásmód, miszerint "alacsonypadlós kocsit addig nem lehet selejtezni, amíg napi utasforgalomban van magaspadlós". Tehát elfogadható (sőt jó) állapotú, magas rendelkezésre állású** GVM-eket selejteztek, és az akkor már "haldokló", alkatrészhiánytól szenvedő MAN-ekre kezdtek költeni viszonylag nagy összegeket. Nem kellett volna...
* 2015 márciusában gyakorlatilag forgalomképes volt a két GT; hatósági vizsgájuk 2016(!) júliusában volt. Csaknem másfél év csúszás, mert csak... Az első SST-k 2015 május környékén érkeztek, forgalomba az év szeptemberében mentek. Ott gyorsan ment minden...
** Ezen belül pedig a legjobb állapotúakat, mert - másik, általam hibásnak tartott - elv alapján a legtöbbet futott kocsikat dobták ki, amelyek pont azért futottak több kilométert társaiknál, mert "szinte soha" nem hibásodtak meg, míg azok sokszor napokig, hetekig álltak valamilyen hiba miatt. Hát persze, hogy kevesebbet futottak, hiszen kevesebbet voltak kint forgalomban. Ezek maradtak meg mára - van persze kivétel, van még jó, vagy kiváló GVM, nehogy ezt (is) félreértsétek.
Inkább a busz ne álljon meg, mert annak a lassítása és gyorsítása nem zöld. A villamos és a troli "csak" hőt termel ilyenkor, és fékezéskor visszatáplál.
Az elvarázsoltak (felkészületlenek) indulat vezéreltek - hibásan - úgy hiszik, hogy a jó vagy rossz indulatú felső vezető ül a szobájában és dönt.
Városi közlekedési kérdésekben.
VK eszközbeszerzésekben.
Túl sok kaland, gyilkolászós filmet néznek................................:-(((
Ott történik meg - persze csak a filmvásznon - hogy egy fő egy személyben dönt millió forintok vagy százmillió forintok, esetleg emberek sorsáról.
Ez nem a pártpolitika terepe ahol ez valóban megtörténhet, megtörténik még 2022-ben is.
A Trolibusz gazdálkodás csapatmunka.
Minden valamirevaló döntés ELŐTT, előterjesztéseket készítenek (sokan) amik melléklete a költségvetés tervezet, vagy költség becslés.
Ugyanígy készül az "a" változat mellé "b" változat és "c" változat is.
Majd a döntéshozó testület - legyen bármi a neve - dönt.
Ha külső tényező (politika vagy más) kizárja az "a" és a "c" változatot (teheti) akkor értelem szerűen a "b" változatot tárgyalják meg, de akkor is testületi a döntés.
Szememben mindegy, hogy a testületi döntés UTÁN ki az aláíró?
Vezérigazgató, vagy egy helyettese, vagy Piri néni a könyvelésből.
Aki fel van hatalmazva az aláírásra.
Általános IV.osztály alatt tudom elképzelni (kb. ez a határ az ahol a gyerek még hisz a mesékben), hogy egy troli rajongó egy döntés után - tévesen - úgy gondolja, hogy az aláíró döntött.
Emlékszem amúgy hogy először az volt a terv, már megvolt rá a döntés, költségkeret, minden, hogy mind a 15 MAN fel lesz újitva. Aztán ahogy elkezdték megbontani a kasztnikat... na ott jött a húbzmg...... Aztán nem véletlenül annyi kapott felujitást amennyi, darabra azért ezek kellettek.
Ül a fiatal hadnagy a frontvonalon és támad az ellen.
Az Ő alegysége védi a hidat.
Parancs, hogy a híd nem kerülhet épen az ellen kezére.
Huszonéves a srác, fiatal hadnagy, pörögnek a gondolatok, a tanultak a fejében:
- Ha nem robbantja fel a hidat és az ellen átkel rajta, Őt főbelövik érte. Ezt érti.
- Ha felrobbantja miközben az Ő tudta nélkül a sajátjai ellentámadásba mennek át, és a felrobbantott híd hiányában a támadás kifullad és nem ér sikert, Őt főbelövik. Ezt is tudja.
Neki kell dönteni.
Ott egyedül.
(azért kérdeztem, hogy hányasod volt hadtörténelemből mert ezt az iskola példát még Carl von Clausewitz írta le valamikor 1805 körül.)
Nem lehet valakit megítélni mai ismereteink szerint, elmúlt időszakokba véghezvitt tetteiért.
Szent István királyunk mai jogszabályaink szerint tömeggyilkos volt, háborús bűntetteket követett, gyilkosságokat, kínzásokat rendelt el, emberiség elleni bűnökért bűnös.
Ezt nem is vitatja senki.
Mégis tiszteljük, róla utcák, terek, iskolák vannak elnevezve.
A hivatkozott hozzászólás, ha jól látom, másfél hónapos. A felújítás korábbra datálódik. A hozzászólást gereneráló kollégától azt kellene megkérdezni, felelős-e büntetőjogilag a közpénz elherdálásáért. Az MAN trolik felújítása tipikus hűtlen kezelés kategória.....
Azokat már akkor ki kellett volna dobni, amikor elküldték őket felújításra... Évek óta alig tudnak kiadni pár darabot, de jellemzően azok is megdöglenek a nap végére, én nem tudom ki lát ezekben fantáziát, de tök fölöslegesen égetik a pénzt...
Hiányzik a tartózkodó. A 72M zuglói vége tragédia így is, de hosszú is a vonal, így ha a Hungáriánál nem lenne tartózkodó, az már elég fenntarthatatlan lenne.
Hiányzik egy váltó a Kálváriáná, hogy ne kelljen pakolni.
És még egy: van olyan utasforgalmi igény amit a 9-es busz meg a 28-as villamos ne tudna kezelni az adott szakaszon?
Mivel a 72M-en úgyis önjáró minden kocsi, így simán vissza tudnának önjáróban fordulni. A villamos megállóit ki lehetne venni a köztes szakaszon, így az kicsit gyorsulhatna. Vagy akár azt is lhet, hogy a troli nem áll meg sehol és a villamos meg busz megy ráérősen.
A problémák:
Hiányzik a tartózkodó. A 72M zuglói vége tragédia így is, de hosszú is a vonal, így ha a Hungáriánál nem lenne tartózkodó, az már elég fenntarthatatlan lenne.
Hiányzik egy váltó a Kálváriáná, hogy ne kelljen pakolni.
Az a hurok, nem használaton kívüli. A 83-as trolik azon keresztül jutnak be a telepre.
Emlekeim szerint az elmúlt kb 20 évben 2-3 alkalommal felröppent a hír, milyen jó lenne addig kozlekedtetni utasokkal a trolit. A végeredmény mindig ugyanaz lett: párhuzamosan ott a busz es a villamos, illetve nem vonzana tömegeket a meghosszabbított szakasz. Csak akkor lenne/lesz értelme, ha Kőalsóig kiépül a vezeték.
Érdemes végignézni a hurokban a trolivezetéket, merre vezet most, es akkor rájössz, komolyabb beruházás nèlkul ott nem is tudna a belvaros felé visszafordulni a troli. Max önjáró üzemben.