Tegnap délután az egyik SOR 12 troli tett egy kört az 5-ös vonal útvonalãn, próbajáratban. A Trolis közösség (zart csoport) Facebook oldalán több képet is feltöltöttek.
Asszem erre kimondottan illik az "ilyen állat márpedig nincs".
Nagyon jó a videó, ha jól értettem, "haza" már egy dízelaggregátorral ment. Troli-busz-villamos öszvér. Igazán építhettek volna neki egy föld alatti szakaszt is, hogy kicsit metró is legyen. :)
külön érdekessége, hogy -azthiszem- kis sebességgel kényszervezetés nélkül is járt-kelt, úgyhogy lehet cizellálni, hogy tulajdonképpen meg sem szűnt a troli, persze ha konkrétabban fogalmazunk, a hagyományos troli 99-ben megszűnt. Jövőre újraindul, de ha akarom már az sem hagyományos troli?! Persze itt jön az, hogy fölösleges is kategóriákba szorongatni.
A járműveket nem a közlekedési vállalat, hanem egy egyesület gondozza.
Ez sok más helyen is így van, talán járható út lehetne itthon is. Ha pénzzel nem is, de a munkájukkal szerintem sokan hozzá tudnának járulni, hogy ez egy működő dolog legyen, és itt most nem azokra gondolok, akik beírják kommentekbe, hogy mentsenek meg mindent, aztán átadják másnak a stafétabotot, hanem akik szabadidejüket beáldozva vezetnek, szerelnek, takarítanak, szervezkednek.
Én nem sajnálom a nosztalgiára a pénzt, mert tényleg jó, ha megőrzünk a múltból egy-egy darabot a jövőnek. A MAN trolit se sajnálom, ha marad belőle egy darab, én is szerettem őket.
De ugyanakkor tényleg szembetűnően sok pénz megy el a nosztalgiaflottára, miközben az üzemi állományra, hogy is fogalmazzunk, hogy ne legyen bántó, mondjuk így: nem fordítanak elegendő figyelmet. Most az új beszerzéseknek köszönhetően éppen kit van a troliüzem feje a vízből, de hogy soká marad-e ez így, arra azért nem vennék mérget. És akkor a vezeték/oszlop/betáp hálózat állapotáról még nem beszéltünk. Persze a két téma súlycsoportja nincs arányban, mégis feltűnő a különbség a hozzáállásban, valóban.
Ha lenne drót a Kiskörúton, akkor a 72-es lehetne jó ebből a szempontból. Átmegy a Ligeten, érinti a belvárost, igazi turistabarát útvonala van. És talán kevésbé idegőrlő ott vezetni, mint a Nagymező utcában. 😁
De az azért, hogy folytassuk egy kicsit a "nem kér enni" elképzeléseket.
Salzburg és Budapest troliüzeme kb. hasonló méretű. Ők 4 db nem túl régen (2000 után) forgalomból kivont járművet dédelgetnek, és van egy igazi old-timer hangulatú kocsi is (meg egy pótkocsi), de az Solingeni eredetű, és nem az övék, csak "végleges" kölcsönben van. A járműveket nem a közlekedési vállalat, hanem egy egyesület gondozza.
Ezzel szemben, nekünk van:
ZIU-5, IK260T, IK280T a hetvenes évek állapotában,
3db ZIU9, IK-GVM a nyolcvanas-kilencvenes évek állapotában.
egy nagyon szép MTB (szobornak jó),
egy AMG pót
egy hamarosan nosztalgia járatokra képes igazi old-timer hangulatú IK60.
Ez már a duplája, mint Salzburgban, és nyugodtan hozzá vehetünk még egy IK435T, és IK412T-t.
És mindezt a közlekedési vállalat pénzéből. Azért ez nem semmi!
Ez az a város ahol a 90-es évek végétől küzdöttek a kényszervezetésű gumikerekes izével, ami drága volt de alacsony üzemkészségű, egyébként jellegében az is troli rúd áramszedős valami volt.
Formálisan a troli üzem így 99-től jövő évig állt, áll, de érdekesség, hogy a 2000-es évek legelején vettek egy tucat (!) AnsaldoBreda F22 szóló trolit (ilyen Neoplan arculatba oltott Agora pofa) ami soha egy métert Nanycyba nem ment aztán Anconába került el...
Végre egy értelmes vélemény, rajtad kívül IZé él még a valóságban. Sajnos azok a hangok is elég erősek még itt a fórumon is, akikhez hasonló egyedeknek a 2006-os mészárlást is köszönhetjük...
A 109-es, 178-as, 220-as és 236-os üzemben lévő múzeumi jármű csúcsidőben továbbra is menetrend szerinti személyszállításban közlekedik. Ez egyrészt állókárok elkerülését szolgálja, másrészt a menetrendi csúcsok jobban lefedhetők.
Ez elég erős csúsztatás. Főleg, hogy mindegyik kocsi egyesületi tulajdonban van...
Továbbá: 178, 220 évek óta üzemképtelen, 236-os 2021 tavaszán volt utoljára kint utasforgalomban, majd nyár végén megkapta az egyesület, míg a 109-es 2003-ban volt kiadva utasforgalmi kocsiként utoljára. 21 éve...
Azért van MAN troliból eltéve. Salzburgban, a most nálunk kidobandó eredetileg Eberswälde-i trolik kortársa. És régebbi csuklós MANok. Viszont igazán régi járművük nekik sincs, akkoriban nem tettek félre, az igazi nosztalgia érzést hordozó troli egy angol gyűjtőé.
A 109-es, 178-as, 220-as és 236-os üzemben lévő múzeumi jármű csúcsidőben továbbra is menetrend szerinti személyszállításban közlekedik. Ez egyrészt állókárok elkerülését szolgálja, másrészt a menetrendi csúcsok jobban lefedhetők.
Mintha mi is ezen az úton járnánk a GVM-ekkel. Vissza az utcára a 309-est, meg a ZIU-kat is!
Hú, most én is kezdjem el mondani, hogy rólad mi jut az eszembe?
Az a baj, hogy nektek már a kiindulási alapotok is rossz, mert azt hiszitek, hogy MINDEN ami elmúlt 20-25 éves az valami óriási értéket képvisel, amit ezrek fognak párás tekintettek csodálni, pedig ez nem így van. Ki a fenének vannak álmatlan éjszakái amiatt, hogy nem lett megőrizve pl MAN SL223 vagy Alfa Localo? Illetve mivel lenne jobb, ha évente egyszer be lehetne menni a telepre megnézni, hogy ilyen is volt? 10-15 tini le lenne foglalva pár percre? Hát ezért aztán tényleg megéri tartogatni...
Ráadásul ha már bezzegnyugatozunk meg állítólag az a felelős járműgazdálkodás, hogy minden vackot félreteszünk, akkor nem tudom, hogy ezekből az MAN trolikból az első tulaj, a gyár, valami helyi alapítvány vagy múzeum miért nem őrzött meg egyet sem...
Trolit szerintem mint idegen tulajdonos, BKV üzembentartó felállásban, buszt különcélú menetrend szerinti járatként, ha egyébként a busz engedélyei rendben vannak, akkor igen.