de szépen behaltunk. :) sebaj, íme, néhány zavaros szó a titanicos filmélményeimről, szigorúan ömlesztve:
the purifiers
skót kungfu film. e három szó hallatán valamennyi cimborám visszakozott, így kénytelen voltam egyedül megnézni. azt hiszem, jobb lett volna, ha a cimbikkel együtt én is inkább otthon maradtam volna.
ha valaki mond nekem brit martial arts filmet, azt nagyon megdícsérem, az én emlékeim között nem leledzik ilyen. illetve most már van egy, de ez nem fog arra késztetni, hogy továbbiak után kutassak. olyan érzésem volt a the purifiers (a tisztogatók) nézése közben, mintha egy linda epizód és egy van damme film hálátlan elegyét látnám. pontosabban a van damme filmek három forintos körítését (cyborg mindenek előtt) és a linda idétlen koreográfiáját. a rendező persze megpróbálta feldobni mindezt némi misztikával és mindenféle kameratrükkökkel, de mindezt olyan ügyetlenül alkalmazta, hogy csak még jobban látszott, hogy mennyire amatőr a film. rendezői tapasztalat, értelmes történet és sármos karakterek híján (a közönséget akaratlanul is elfogta a röhögés, mikor a főgonosz (a trainspottingos kevin mckidd) idióta pofákat vágott) a filmben alig akad értékelhető elem. ezek közé tartozik a meglehetősen redundáns, de jól megírt filmzene és egy piros kapucnis lány, akinek a lábmunkájától teljesen elszálltam. :)
1o/3.5
a tale of two sisters
másodszor. lelkiismereti torna feloldozás nélkül. előbb jön a bűnhődés, majdan a bűn felvázolása. a történet lassú folyású, figyelmet és kitartást igényel. ha egyszer elkalandozol, utána vihogás vagy szendergés a jussod. esetleg az a hideg passzivitás, ami engem ért tetten első nézéskor. ellenben ha rálelsz a mese köldökére, esetleg bele is nézel, akkor jól vigyázz, e film úgy nyomaszt, hogy szinte már vágyódsz a rémületért, ami csak nagy ritkán jön, de akkor oda üt jeges szeget, ahol a legérzékenyebb.
különleges filmcsemege. többszöri megtekintés erősen javallott.
1o/9
bright future
kezdem úgy érezni, hogy belenyúltam a lecsóba a filmek válogatásánál. előbb a brit hulladékot, most meg az utóbbi évek legüresebb japán filmjét kellett végigkínlódnom...
pedig kijosi kuroszava neve félig-meddig akár garancia is lehetne a hangulatos, kísérteties szórakozásra, csakhogy ezt a fajta generációs szociodrámát már ezerszer láttam, s mindegyik jobban, átélhetőbben közelítette meg a nagy japán recesszió társadalmi vonzatait.
a történet nudli (dézsavűm van :), aszano tadanobu átható nézése max. a lányokat tartotta ébren, az én figyelmem folyton elkalandozott, s többek között azon töprengtem, hogy milyen jó lenne, ha egy filmfeszt végre kihúzná magát, s nem vállalná el kotorékfilmek vetítését, csak mert diszkonttal jöttek a nagyok mellett...
egy-két jó beállítás és némi idea halvány tükröződése miatt 1o/3.
ab-normal beauty
újabb csalódás. a szem rendezője thrillerbe oltott pszichodrámát forgatott: előbbinek túl felületes, utóbbinak pláne hiteltelen. ha nem lett volna olyan hangos a film, tuti, átalszom.
a vége kicsit felpezsdül, s néhány beállítás nagyon eltalált.
1o/4
the president's barber
a titkos befutó. a tartalomleírás politikai krimit sejtetett, esetleg szatírát: nem gondoltam volna, hogy végül egy emberközeli tragikomédiát fogok látni, de soha rosszabb meglepetést. kedvenc ázsiai színészem, kang-ho song (símpathy for mr. vengeance, jsa, memories of murder) ismét bizonyított a címszerepben: egyszerre volt esendő, könnyen manipulálható, ugyanakkor bámulatosan kitartó, ragaszkodó. mint bármelyikünk. mint sok más koreai film, az elnök borbélya is elindul valahonnan, s egészen máshol köt ki - de ez kivételesen jó irányba evez. :) a film humora néha banális, gyakran éles, de mindvégig szórakoztató. summa summarum, a titanic legjobbja.
1o/9.5
steamboy
a fesztivál egyik legsikeresebb filmje kacuhiro "akira" otomo új animéje, a gőzfiú - a másik pedig a gits2. úgy tűnik, a titanic közönsége is látványközpontú, hisz külcsín szempontjából mindkét film tökéletes: a gőzfiúnál a CG animáció és a hagyományos 2D még jobban össze is olvad, mint a gits2 esetében, de sajna, tartalom tekintetében mindkét film üreges kissé. a gits2-t a tömény, partalan filozofálgatás vágja haza, míg a gőzfiút a tudomány fontosságát - hatásvadász módon - harsogó repetitav vita, no meg a monoton játékmenet, amelyből egy óra is bőven elég, nem hogy kettő. a xix. század angliájában játszódó történetet verne gyula és david lynch ihlette, egyik szürreális találmány követi a másikat, s a közel nonstop háborúban elpusztítják fél londont. csak közben rettenetesen személytelenné válik az egész.
ab-normális szépség (röhejes), fényes jövő (bammeg, kuroszava), a tisztogatók (yikes). azt, ami tetszett (a két nővér), már láttam korábban. holnap jön az elnök borbélya (kedvenc ázsiai színészemmel, kang-ho songgal) és a gőzfiú, vasárnap pedig a gyönyörű ország.
a varrót kétszer is láttam a kossuthban száguldozni, egyszer még el is kaptam egy mondatra, de nagyon főhetett a feje azért, hogy a purifierst hallás után kellett narrálnia. :)
Sokan kimentek a nézőtérről a film alatt és érdekes módon nem is jöttek vissza... pedig Merv, Onkey és a zsákfejű sorozatgyilkos, - potom 60.000 dollárból előálított filmen- nem is volt oly rossz... :)
Kicsit az osztálykirándulásokon készített videókra emlékeztetett.
Nálam a Gyönyörű harcos eddig a nyerő. Nem is annyira a sztori viszi el, hanem a főszereplő, aki kicsit együgyü, de nagyon szerethető a transzvesztita szerepében.
A Gombócokat abszolút a jobbak közé sorolom, az atmoszférája miatt. Tényleg nem volt benne sok csavar, de nem is hiányzott. A hangulata és a képi világa elvitte a filmet.
A Csúcs nézhető volt, de nem hagyott mély benyomást.
Santiago - elment, de ebben benne volt az is, hogy nagyon szeretem Perut.
Borvilág - érdekes, de érezhetően manipulatív. Ügyes poénokkal.
Anyámat - na, ez nekem túl perverz volt, pedig jól bírom a gyűrődést.
Két nővér - többet vártam. Sok volt az üres ijesztgetés a talányok feszültsége helyett.
Intim vallomások - kellemes, franciásan könnyed, van egy kis atmoszférája, unaloműzőnek rendben.
Kell egy srác - gyengus, olyan tini-lavsztori, idegesítő főszereplővel.
Mongkok - pörög, de valami hiányzott.
Ab-normális: teljesen logikátlan a végén a rejtélyes őrült, egy korábban teljesen súlytalan szereplő, semmilyen fordulatot nem hozott, amikor kiderült a kiléte.
hát, még reménykedem, bár kissé elszomorodtam amiatt, amit a Hal Hartley-filmről írtatok...
Fehérítő, ammónia és feketekávé: Itt-ott banális és értelmetlen sorrendben követték egymást az események. Jó hangulatú volt, kellemes. Igazából nem sikerült megtalálnom a film értelmét. Ezt aztán elmagyarázták. :) Nyugodtan ajánlom mindenkinek, aki szereti a könnyedebb filmeket. A szülési jelenetet a gyengébb idegzetűek kihagyhatják. :)
Amerikai áram: Kellemes volt. Szépen végignézhettük a nagy nyugati ellenség próbálkozásait a kicsiny országban, ahol az emberek nem értik, hogy miért kellene az áramért fizetni. Tetszett, ahogy bemutatta az áldatlan állapotokat, a hely szépségeit és tényleg magával ragadtak az események. Nekem tetszett.
Páncélba zárt szellem 2: Béta minőség, gyengén sztereo hangzás, ramaty angol felirat tele nyelvtani hibával és tolmácsolás, ami időnként köszönő viszonyban sem volt a szöveggel. Ez a része eléggé felháborító volt. A film maga tele van bonyolult filozofikus utalásokkal és van egy viszonylag egyszerű története. Elképesztően látványos. Itt-ott elaludtam rajta.
A hétfői lány: gyenge béta minőség, sztereo hatást nem sikerült felfedezni, a tolmácsolás kiváló volt. A film nekem nagyon nem tetszett. Az egyetlen ami jó volt az az egységes hangulata. Igazából a színészi játék nagyon gyenge volt, történet szinte semmi, tanulság nincs, igazából úgy jöttek események, de minek. Mindemellett nagyon művészfilm akart lenni. A főhős pasit a nők helyesnek, a női főhőst a férfiak jónak találták. Több pozitívumot nem sikerült találnunk. Egyvalaki szerint az a legszörnyűbb, hogy a Santiago még ennél is rosszabb.
Egy éjszaka Mongkokban: A Szigorúan piszkos ügyekhez hasonlító film a rendőrség és a bűnözők harcáról. Egyszerű könnyen érthető történettel, feszült, izgalmas történetvezetéssel. Hiányoznak belőle a nagy csavarok és az apró figyelni való utalások. Ezt végigizgultam annyira lendületes.
Eddig sikerült jó arányban eltalálnom a nekem tetsző filmeket. Bizakodó vagyok. :)
Anyámat!: hát nem tudom, nálam a francia perverzitás valahogy sose jött be, most sem. a film egyszerűen nem szól semmiről, legalábbis nekem. az anyát alakító Isabella Huppert persze megint jót alakít és szimpatikus a fiát alakító srác is, de hiába.
A Gombócok szerintem is kiváló film, a nagyon durva alapötlet ellenére.
az ázsiai filmek sokkal jobbak az ilyen morbid, perverz témákban.
lesznek pótvetítések, köztük A hétfői lány is (nem fogják nálunk forgalmazni): ITT
Az anyámat! mitől szar? írj már légyszi bővebben mert hezitálok közte és a Zsinóron között amiket csütörtökön nagyjából 1 időben vetítenek és nem tudok dönteni.. A gombócok elég elég korrekt dolgozat volt.. ja és a hal hartley filmet nem fogják forgalmazni? mert akkor azt is ráérne később megnézni...
oké, de a Hero-nak annyira egyedi a tálalása, hogy nem várható még egy ilyen, csak önismétlés lenne. szerintem pont az a jó, hogy ez más, egy egyszerűbb kivitelezésű vuxia, de attól még jó. ne felejtsük el, a Hero mindenidők legdrágább kínai filmje.
Repülő Tőrök: még nem láttam, hónap végétől már megy a mozikban, majd akkor. de, szerintem nem kéne a Hős-höz hasonlítgatni, ez másmilyen wuxia. ha a T&S szintjén áll, akkor csak jó lehet. valszeg a rendező sem akart ennél többet.
Innocence: állítólag rengeteg utalás van a japán kultúrára benne, ezért nem könnyű befogadni. majd meglátjuk, még most jön, és a Steamboy is.
A Repülő tőrök a Hőshöz képest csalódás volt. Szvsz az index kritikája elég találó: ugyanazok a látványelemek, de ezúttal nem állnak össze egésszé. Valahol a Tigris és sárkány szintjén van a film: szép is, jó is, de azért sokkal többet ki lehetett volna hozni belőle.
Az Innocence ugyanilyen. Gyönyörű, mozgalmas meg minden, helyenként még költői is - na de a GitS második részétől ennél többet várna az ember. Valahogy minden egy kicsit erőletett benne - nagyon szeretne mondani valamit, a kellékek meg is vannak hozzá, de aztán mégse sikerül.
A Steamboy viszont kellemes meglepetés volt - igaz, tőle nem vártam sokat (nem szeretem az Akirát). Nagyon ügyesen egyensúlyoz, van benne romantikus szál, akció, humor, de nem megy el túlzottan egyik irányban sem; felvonultatja az összes szokásos klisét a jóságos mentortól az első csókig, de mindegyikből ki tud mászni valamilyen váratlan fordulattal. És persze nagyon szépen van animálva - de gondolom ezzel senkinek nem okozok meglepetést.
És hogy legyen egy igazán rossz film is a végére: a Tisztogatók negyed óra szépen koreografált verekedés és egy és háromnegyed óra kínszenvedés, ebben a sorrendben. Nemhogy a jegy árát, még a ráfordított időt se éri meg (legfeljebb ha valaki az első két jelenet után kijön a moziból).
ja, és a Két nővér kevésbé tetszett, mint amit vártam tőle. nagyon bevett klisékkel dolgozott, Ringu, Audition, stb. utánérzést keltve. a pszichológiai vonal se lett igazán hatásosan kidolgozva. félelmetesnek sem igazán mondható, sokszor inkább röhögést váltott ki egy-egy horrorisztikus jelenet.
ami tuti jó: a japán animék, Repülő Tőrök. a Gyönyörű harcostól sokat várok, remélem nem okoz majd csalódást.
ha valaki nagyon beteget, perverzet akar látni, nézze meg a francia Anyámat! és a hongkongi Extrém esetek - Gombócok c. filmeket. bár gondolom ezeken kívűl lesz még néhány (9 dal, Csúcs stb.). az egész Titanic most erre van kihegyezve.
tegnap egymás után adták a Toldiban, asszem kell vagy három nap, mire magamhoz térek, uhhhh, nagyon durvák. az index filmkritikusa is azt várja, hogy kijózanodjon, egyelőre képtelen kritikát írni róluk.
Ez a Fehérítő, ésatöbbi határozottan szórakoztató volt. Egy darabig ellenálltam, de a végére csak elspdort a jó adagolt sok marhaság, még ha banális volt is...