Keresés

Részletes keresés

Ati_66 Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213539

Amikor tavaly decembertől márciusig , majd a nyár közepétől ismét készültem a Garminos fm edzésterv alapján és rendszeresen futottam a 800m résztávokat két sebesség tartományban, akkor simán elértem magasabb pulzust ugyan ilyen bemelegítéssel és ezen az útvonalon, mint ma.

2020.01.08. első 1 mérföldes felmérő 4:20 átlag tempóval, HR atl. 155, a max HR 157.

2020.03.08. tavaszi felkészülés felfüggesztése előtt ( némi fogyással besegítve ) a mérföld 4:12-es átlagú HR atl. 154, a max HR 158 lett.

A csúcs mérföld 2020.09.26 tempó 4:07  átlag HR 157 max HR 163.

 

Ma a mérföld 4:16-os átlagú lett de  mérföld átlaga HR 147 volt és a max is megállt 153-nál.

 

Azaz úgy tűnik a 4:10-4:30 körüli sebesség kevésbé nyomja fel a pulzusomat, de a maximális sebességem alacsonyabb marad, gondolom azért, mert most tavasszal nem futkároztam 800m-es 4:50 és 4:35 céltempós résztávokat.

 

Előzmény: Pinyo (213537)
Szajrés Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213538

Belőlem ezek a résztáv eredmények 3-4 hónapon át végzett heti egy résztáv edzést követően estek ki úgy, hogy előtte 24 évig nem résztávoztam. 24 évvel korábban is csak minimális mértékben. De hiába csaptam szét magamat a résztáv edzéseken, ha közben a hosszú futásokon hiányoltam magamból az erőt, a lendületet, a magabiztosságot. Ezt két hónappal a maratoni után - hogy Spenót szavaival éljek - jeleztem a szakvezetésnek, mire áttértünk a tempófutás alapú gyorsításra. Ezt sokkal hatékonyabbnak éreztem, de igazán tesztelni nem maradt alkalmam.

Előzmény: goyko14 (213530)
Pinyo Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213537

Az emelkedők be szoktak jönni pulzusnövelés gyanánt. De semmiképp sem a sokperces menetek végén. Relatíve rövid szakaszok ismétlése után várhatok inkább max. pulzust.

Ma pont futottam egy emelkedős 800 métert, a harmadik perc után 166-nál tetőzött a pulzus, holott érzésre nagyon erősen mentem, tőlem mehetett volna még fel simán.

Ellenben ha egy fél-egyperces lépcsőt kerestem volna, a sokadik menetre biztos az egekben találtam volna a pulzusomat.

Előzmény: Ati_66 (213536)
Ati_66 Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213536

Én már nem tudom így kifutni magamat. A mai 1 mérföldes max tempó futásomon a pulzusom megállt az aktuáli Garmi LT küszöb pulzuson és képtelen voltam tartósan gyorsítani, hogy feljebb tornásszam. Nem tudtam sem a lépésszámot sem  a lépés hosszát érdemben növelni. Úgy érzem túl kötöttek és meg is rövidültek a medence környéki izmaim és ez akadályoz nagyobb sebesség elérésében.

Előzmény: amatőr (213534)
Ati_66 Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213535

Gondoltam, hogy megtalálható, de nekem nem sikerült. 😀

Lehet ha ennyi idegen szurkolta volna nekem is a laborban, akkor én is tovább bírom. A buszmegálló effektus mindig dob a teljesítményen 😁

Előzmény: Avarsavala (213533)
amatőr Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213534

Holnapra pont motiváló jelenet! Nagyjából így képzelem el a harmadik 2 km végét! :)

Pinyo: "szótáram" az inkább használt alak. :) 

Előzmény: Avarsavala (213533)
Avarsavala Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213533
Előzmény: Ati_66 (213527)
Ermak Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213532

Egyik kalkulárorba beírtam, mit tudok félmarcsin.

Kiírta a maratoni becslést, azt is beírtam a kalkulárorba, erre FM-re kiadott 20 perccel többet (vagy kevesebbet, tökmindegy).

Előzmény: amatőr (213524)
goyko14 Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213531

Résztávokat szerintem sem pulzusmeghatározással érdemes futni, hanem tempóra. 

A tempót pedig tapasztalati úton úgy kell belőni, hogy az utolsót még meg tudd futni, de már ne maradjon benned több egy következőre. 

Ez sok tapasztalás, segít benne a pulzus is persze, de inkább ez szerintem érzésre megy. A pulzus eleve sok mindentől függ, a zónák meg még itt a topikban sem egyértelműek. És őszintén szólva én akárhány Fülöp Tibort és szaktársat hallgatok meg sem lett egyértelműbb a zónameghatározás. 

 

Nagyon kezdőknél lehet talán fontos egy max pulzushatár, hogy ne hajszolják túl magukat. De nagyon kezdőknek eleve nem is szabadna résztávoznia, inkább fussanak kellemes intervallt vagy fartleket ahogy bírják. Logikailag tehát akinek résztávot írtak fel, az képes lesz arra hogy ne hajszolja túl magát benne :)

goyko14 Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213530

Másképpen működik mindenki ebben (is), ezért nehéz a sztori és érdemes mindenkinek a saját fejlődési útját látni és kitapasztalni. Vagy egy edző segítségét kérni ebben.

Nekem ebben a témakörben pont más a tapasztalatom.

 

Az általad leírt tempók mennek kb most - maratont nem tudom mennyire tudnám most futni, a félmaraton kb 1h30 lehet most reálisan. Ha lejjebb kell menni résztávban, akkor a 400 kb 3'20-30, a 200 meg 3' tempó körül.

Viszont. Ehhez a második futóéletemben kellett ahhoz többet résztávozni, hogy ide eljussak és nekem ez szerintem segített sokat a hosszútávú tempómon is. Más izomrostokat kapcsolsz be és fejlesztesz, ideg-izom ingerület átvitel, más pulzuszónán edzed a keringésed stb. 

 

Szerintem fartleket, résztávot érdemes benntartani a repertoárban (heti 1x), ha mellette van tempó, recovery laza, hosszú/hegy is. 

Én nagyon szeretem a hosszú tempót, a képességeimből adódóan az is megy a legjobban. Legkönnyebb lenne csak azt futni. De talán ezért is valószínű, hogy az is fejleszt legkevésbé hosszútávon. Általában elmondható talán, hogyha csak egyfajta edzést csinálsz akkor az középtávon kimaxolja a teljesítményedet de utána nem kapsz kellő ingert a továbbfejlődésre.

Előzmény: Szajrés (213518)
Pinyo Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213529

Na jó, akkor csak egy kérdés, szótáramat vagy szótáromat? :)

Előzmény: amatőr (213526)
Ati_66 Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213528

Régen amikor még nem okosodtam a netről és csak saját elképzelés szerint edzettem, én is úgy készültem hogy a tempó futások távját nyújtottam.

 

Elég jól működött a saját szintemen

Előzmény: Szajrés (213518)
Ati_66 Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213527

A film címe helyesen American Flyers

Előzmény: Ati_66 (213525)
amatőr Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213526

Ajj, auto correct bekavar. :)

... világcsúcs... 

... csak leshetünk, mit jósol...

... közhelyszótáromat becsukom...

Magyartanár énem csak előtör. :) 

Ati_66 Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213525

Valóban az a kérdés, hogy a Z5 kezdte az a szervezet valós anaerob folyamatainak kezdetéhez képest hol van.

 

A szervezet leszabályozása a tejsav felhalmozódás miatt következik be. Nagyon motiváltnak és erősnek kell lenni, hogy ezt hosszabb ideig legyűrje az ember.

A maximális O2 felvétel elérését követően lehetne még sebességet növelni amikor már a növekvő teljesítményt 100%-ban anaerob energia szolgáltató folyamatok biztosítják így ilyenkor már nem emelkedne a pulzus tovább csak a sebesség.

A fentiek miatt a bármilyen, nem kifejezetten futópados,  teszt futáson, edzésen, versenyen elért max pulzus az szerintem mindig alacsonyabb a valós maximumtól.  

 

A légcsere alapján az anaerob folyamatok túlsúlya nálam a maximális oxigén felvételi szint előtt kezdődött és nem is tudtam futni a maximális O2 felhasználásig, igaz nem csak a kondim volt az oka, hanem a futópadon a sebesség. Lehet egy fix sebességű, szalag meredekséget növelő teszten magasabb pulzust is elértem volna.

Egy 1985-ös jó bringás filmben van egy max terheléses futópad tesztes jelenet is. Aki tudja nézze meg, ott szerintem jól látni mivel jár a valós anaerob tartományban futni  :-) 

Kevin Costner filmje az American Flayers, ment  már tv-ben is Hegyek Pokla magyar címmel lehet megtalálni.

 

 

 

Előzmény: Pinyo (213513)
amatőr Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213524

Igen, érdekes ez az edzéstempó vs versenyeredmény dolog, nincsenek abszolút megfelelés a különböző egyéni tényezők, adottságok miatt. Sem ugyanazzal az edzésmunkával nem lesz hasonló eredmény, illetve az sem biztos, hogy a gyorsabb résztávokat bíró lesz a gyorsabb a hosszabb távú versenyen. 

 

Egy másik örök téma, a versenyidő kalkulátorok. Adjuk meg az X km távú eredményünket, és kidobja a kérdéses táv becsült eredményét. Egy 4 perces 1000 méterre igen szép fél - vagy teljes maratont adna meg, de egy 24 perces szigetkör után is csak lehetünk, mit jósol a kalkulátor 21, 42 km-re. :) 

Közünk sincs ahhoz az időhöz, ha nem távspecifikusan készülünk rá. 

Na, a mai közhelyszótáromat becsülöm, látszik, ma pihenni terveztem a holnapi horror edzés előtt! :) 

 

Előzmény: Pinyo (213522)
amatőr Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213523

Szajrés

Jól látod, valóban félek az ilyen típusú, gyors tempójú megterheléstől, nem is a kifulladás, küzdés, hanem az Achilles miatt.

Viszont nagyon szerettem anno Kispesten a kerületi sportnapon elindulni a futóversenyen, ahol a hosszabb táv a 800 volt, előtte meg a 100 és a 400. Legjobban a 800 tetszett, ott már taktikázni is lehetett! :)

Olyan jó 15 éve, alapból ment ott 3 percen belüli 800, 2:50 körül, de azóta nem próbálkoztam versenyszerű körülmények között ezzel. :)

Ha majd most már elég edzett leszek, haha, akkor talán futok egy fullos 400 és 800-at időre. :)

Érdekes ez a gyorsaság kérdés, hogy ki, melyikünk, melyik futótávon lenne képes abszolút értelemben a legjobb teljesítményt kihoznia magából, azaz, mi illeszkedik az ő adottságaihoz leginkább. Mert az rendben, hogy itt a legtöbbünk fél- és teljes maratont tűzi ki célul, de mi van akkor, ha arányaiban tehetségesebb lenne mondjuk 800 vagy 5000 méteren? :)

Nyilván így ennek nincs értelme, mert hobbistaként se így, se úgy nem kerülünk közel az élsport eredményeihez, akkor meg oly mindegy, hogy pl. valaki a 800 méteres idejével közelebb lenne a világrekordhoz, mint pl. Kipchoge idejéhez maratonon. :)

Anno egyszer végignéztem a saját eredményem és a Világ csúcsok arányait, jó fejben futás volt. :) 

Előzmény: Szajrés (213521)
Pinyo Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213522

Akkor gyors vagy. Ezek szerint megint csak az derült ki, hogy rövid távokat nem tudok gyorsan futni. A 3:45-ös kilométerekkel való intervallozás nekem űridő, néhány ilyen az őszi csúcsformám előtt azért sikerülni szokott, de inkább nem.

Előzmény: Szajrés (213517)
Szajrés Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213521

Csak mert félted az achilllesedet (nálam is ott volt a leggyengébb láncszem míg le nem sérültem).

Ilyen szempontból is hasznosabbnak tartom a tempó futást, kevésbé nyírja a lábat, mint a résztáv. De ez is csak saját tapasztalat.

Előzmény: amatőr (213520)
amatőr Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213520

Szajrés, ezek nagyon jó adatok, köszi, érdekes összehasonlítások születhetnek.

Első ránézésre ezek nagyon gyors futások, a később olvasott, kb. 5 perc /km átlagú maratonhoz képest szintén gyorsabbnak tűnnek, illetve gyorsabb maratont vizionálnak.

Azaz, valóban érdekes kérdés, hogy olyan hosszú távon, mint a maraton, mi a gyorsítás záloga, milyen edzésmunka a nyerő.

A Z5-Ben futott 3*2 km-emet nagyon várom már (ja, nem)! :)

A tegnapi lendületes 3 km a 11-ben azért adott némi támpontot. 

Előzmény: Szajrés (213510)
AgentOrange Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213519

A hétvégén itt is kialakulhat egy jó kis "ki bírja tovább" téma Tihanyban, Csécsei, Blaskó, Bene, Belejh-Fekete, Lajkó, Nagykéri...csak, hogy az elsőre durvább arcokat említsem, Csipit csak azért nem, mert a Kazinczy 200 miatt most állítólag kímélni akarja magát :) Nőknél szintén erős felhozatal van "duracell nyuszikból" mondhatni. Meg persze a "sötét lovak", azaz lehet, hogy valaki az ún. ismeretleségből durrant nagyot, mert úgy jön ki a lépés.    Szombaton jó meleg is várható...hát, meglátjuk mire telik:D

 

Előzmény: Asztrofizikus (213507)
Szajrés Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213518

Azóta többre és hasznosabbnak értékelem/(ném, ha tudnék rendesen futni) a hosszú tempófutásokat, mint a résztávozást. Vallom, hogy hosszan tempósan futni csak hosszú tempós futásokkal lehet megtanulni, hozzáerősödni. Persze ezek alapja csak személyre szóló népi megfigyelés, semmi lexikális tudás. :-)

Előzmény: Szajrés (213517)
Szajrés Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213517

Ezek a koros futóéletemben két éve történtek. A 3:28:42-es maratoni idő persze más kategória Amatőrhöz képest is, de más kategória Hozzád képest is.

Én nem annyira voltam elégedett vele az elvégzett munka arányában (volt, hogy 7 x 1000-et kellett tolnom közte 2 perc kocogásokkal).

Előzmény: Pinyo (213514)
Pinyo Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213516

nekem is az akkori őrség jutott eszembe :)

Előzmény: Spenót (213515)
Spenót Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213515

Én katonaságnál csináltam utoljára ilyen szakaszos alvás dolgot. Iszonyú megterhelő volt. Nem tudom, hogy erre külön edzettek-e, de érdekelne. Én teljesen becsavarodtam ettől, pedig ott 2 óra volt egyben alvásra.

Egyébként csoda, hogy nem történtek ilyenből balesetek, mert egy ilyen elcsigázott őr vagy alszik vagy mindenkit lelő, aki közel megy. Én aludtam és leolvadt alattam a műanyag szék, mert alátettem a hősugárzót -10 fokban. 🙂

Előzmény: Pinyo (213512)
Pinyo Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213514

Most visszakerestem a maratoni idődet, jól sejtettem, hogy 3:45-ös ezrekkel intervallozni egy felsőbb kategóriát jelent.

Előzmény: Szajrés (213510)
Pinyo Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213513

Na de melyik Z5 :) Ati pl. három módszert is említett, van olyan Z5 ami nem annyira durva.

Rövid résztávokat - én ide sorolom a 4 perc alattiakat - csak úgy érdemes pulzusra futni, ha a már beállt végpulzust figyeled.

A többedik menetre már hamarabb beállhat a pulzus, de az elsőknél nekem még simán kell pár perc, mire felmegy egy stabil értékre.

Az első percekben nem is érdemes nézni, aztán már igen.

A szervezet nagyon jól visszaszabályoz, pl. tegnap bringán egy 1-perces maximum hegyi sprintet nyomtam; ha akartam volna sem tudtam volna tovább tartani a kezdeti teljesítményt. 50mp körül úgy beólmosodtam hogy ihaj. Csak azt akartam ezzel mondani, hogy szerintem nem tudod rövid távon "halálra" futni magadat, mert úgysem bírod.

Előzmény: Avarsavala (213511)
Pinyo Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213512

Hát ez kemény volt. 81 kör, az 81 óra, több mint 3 nap. Ebből kb. 63 óra volt nekik a futás, de hát óránként újra és újra felkelni a székből és elindulni, és csak perceket aludni a szakaszok közben közben, nem semmi.

Előzmény: Asztrofizikus (213505)
Avarsavala Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213511

Érdekes, én mindig azt olvastam, hogy Z5-ben nem szabad fél percnél többet tölteni. De lehet, hogy ezt csak nekünk, kezdőknek írják, hogy ne a pálya széléről kelljen a temetőbe vinni bennünket.

Előzmény: Szajrés (213510)
Szajrés Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213510

Visszanéztem az edzéseimet amikor edzővel készültem maratonira. Az én futott max pulzusom 181 volt. Résztávokat mindig laza, kocogós pihenővel kellett futnom, a gyors szakaszokat pedig elég egyenletes tempóban teljesítettem folyamatosan emelkedő pulzussal.

5 x 1000 tempója 3:45 körüli, a pulzusom viszonylag gyorsan felugrott 159 köré, és emelkedett170-173-ig.

3 x 2000 tempója 4 perc körül, a pulzus gyorsan 154-re, onnan ment 170-ig.

3 x 3000 tempója 4:10 körül, a pulzus gyorsan155-re, onnan ment 165-168-ig.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!