Valahogy adta magát, hogy a sínfestés lesz válasz arra, hogy ki látott már csili-vili sínszálat a valóságban. Megelőztünk egy következő kérdést, így egy mondattal kevesebbet kellett koptatnod a billentyűzetet.
Meg szabad kérdezni mit tervezel, vagy annyira rejtelem, hogy még nekünk sem árulod el?
Bocsánat, azt hiszem félre értettél. Nem azért maradnék az analógnál, mert a digitális bonyolult (munkámból adódóan muszáj vagyok digitális modellvasúttal is foglalkozni egy minimálisan.), hanem mert az analóg elektronikából vagyok gyönge :D
Modellsín élethűsége: A 2,07mm-es sínkorona magasságnak szerintem több oka is van.
1. Be van járatva a méret.
2. Kompatilibilis legyen az átalakító vágány segítségével az U profilos vágányhoz.
3. Ez egy technikai ok: Ha a nyomkarimát is élethűen 1/120-ban modelleznénk, akkor használhatatlan lenne az egész. Folyton kisiklana, az első 10 cm megtétele után, mert teljesen más erők dolgoznak a modellen, és a valódi járművön. Felfutna a nyomkarima a sínkoronára nem hogy a váltókban, de még az egyenesben is. Mivel ezt az egyébként otromba nagy nyomkarimát el kell valahogy vezetni, ezért van ilyen magas sínszál. Ha a sínszálat pontosan modelleznénk, akkor gyakorlatilag az összes kerék kerregne a talpfákon. (bocsánat a triviális fogalmazásért)
H0-ban vannak olyan eszement szegecsszámlálók, akik exakt módon modelleznek mindent, de azok csak és kizárólag vitrin modellek.
Gábor azt kihagyta, hogy finoman foltbenzinezett ronggyal le kell törölni a festés után a sínszálak tetejét, mert úgy élethű, és még az elektromos érintkezéssel sem lesz gond:)
Tipp: Ha a mutató ujjadat becsomagolod a rongyba, vagy papírtörlőbe, nem akad bele a síncsavarokba, nem lesz szöszös a talpfa.
A digitális eszmecsere csak egy aktuális probléma miatt zajlott, ami azon a modultalálkozon alakult ki, amit e topik fejlécében is jelölt klub modulszakosztálya is megtisztelt a Temofeszten.
Ettől függetlenül épp a modellsines váltókról van ott szó, ami jobban illeszkedik ehhez a témához.
Élethű-e az I profilos? No ezért van a brüniert, azaz a barnított változat. De sokan nem használják ezt, hanem inkább lefújják egy kis rozsdaszínnel, ha már lekerült a terepre és meg lett szórva ágyazattal. Úgy már élethűbb. Ezen analógián haladva akkor semmi nem élethű a vasútmodellezésben, mert minden jármű csillog-villog újkorában, mint Salamon töke. Tehát ezeket is érdemes koszolni, akár a környezetet.
Ha meg a sk magasság a gond, akkor lehet venni TT Filigran sínrendszert, a maga 1,5 mm-es sk magasságával. A választék óriási, a fejlődés megállíthatatlan.
Na igen az elektronikai rész ezzel négyszögjellel, meg vonatcímekkel meg egyéb ínyencségekkel nekem is sötét ló, valószínű eme részét majd meghagyom a fiamnak, vagy az unokaöcskösnek, ők ilyenben benne vannak nyakig.
Nem kötözködni akarok, csak egy apró megjegyzés. Élethű a profilsín? Hát ha igazán szőrszálhasogató akarok lenni akkor azt kérdezném, hogy hol láttál akár a királyi vasúttársaságunknál, vagy a világon bárhol tetőtől-talpig ezüstösen csillogó sínt? Ha létezne akkor már a sötétebb bőrű szarkák már rég elvitték volna valamelyik színesfém-kereskedőhőz (igaz elviszik akkor is ha rozsdás, még akár a guruló vonat alól is). No meg tizedre-századra mérve a keresztmetszete sem adja vissza (mondjuk érthető okokból) az igaziét.
Természetesen élethűbb mint az U profil ez igaz, megfelelő koszolással egész elfogadható lesz.
Ja, igen... már a másik fórumon megkaptad a választ, csak érdekességként mondom, hogy az OFF H0 Tillig vágány talpfarácsában benne van a gomba logó, mint a Pilz vágányzat védjegye.
No, az analóg még nálam is marad egy ideig:) De csak azért, mert nem árt nekem egy kis elektronikai korrepetálás, mit hova miért melyik kábellel kell kötni, mert ezen a téren egy picit sántikálok, még jó, hogy van a Helyes vágányon a TT vasúttal című kiadvány, amit nemrég még a Tillig is kiadott gondolom kibővítve a digitális üzemmel, styrostone cuccal, meg azzal, amit az elmúlt 20 évben adott nekünk.
Nagyjából egy az irány igaz, bár - mint ahogy ezen már futottunk egy kört - én még kitartok az U profil mellett egy darabig, csak az asztal toldása lesz (majd a következő évezredben) I profilos-digitális-csilivili-hétnyelven beszélő-sütőfözőmosogató-intelligens-fékezett habzású asztal. Persze én is ki akarom próbálni, hogy mit tud a mai vasútmodellezés, de én amolyan mazochista jellem vagyok, és eme éhségemet csillapítom az analóg-U profilos rendszerrel, és kihívásaival.
:) Hihi akkor egyszerre fejlődünk. Sokáig én is tíz körömmel kapaszkodtam a BTTB vágányzatba, de aztán ahogy megvettem az első flexi Tillig vágányomat javítgatáshoz, és olvastam a többi modellező véleményét arról, hogy miként viszonyulnak az új modellek a régi vágányhoz inkább másodjára is "megtértem" hiszen digitalizálható, élethűbb, szebb és jobb stb.
Sajnos az itteni tudásbázis a szerzők módszeres kiiktatásával meglehetősen használhatatlanná és kereshetetlenné vált. Kár érte, mert annak idején valóban a legjobb és leghitelesebb TT-s info felület volt ez a topik.
Én inkább azt mondanám, hogy az pörgősebb, és ott lehet (remélem nem haragszik meg senki) megtalálni a mai magyar TT-s élet vezéregyéniségeit.
Azért itt is van egy hatalmas tudásbázis, ebben a topicban csak a régi hozzászólásokat kell olvasni. Én megpróbálom az elejéről kezdve végig olvasni, már amennyire az időm engedi.
Nagyon üresen kong ez a topic... Én ugyan néha benézek, de velem nem sokra mész, én (egyelőre csak U profilos sínt használok. ha egy kicsit pörgősebb topicot szeretnél, és ahol valószínűleg választ is adnak a kérdésedre akkor keresd fel ezt:
Üdvözlöm a TT rajongókat. Az lenne a kérdésem, hogy hol érdemes I profilú sínekhez váltót venni? (Tillig félét) Csak pár darab kellene első körben, hogy el tudjam kezdeni a terepasztalt építeni. Egyenes vágányom már van. Üdv, Atesz
Nézz körül az oldalamon és nagyjából képet kaphatsz a használt modellek áráról! Ezek az árak nem kereskedelmi mértékűek, nagyjából ennyiért lehet eladni a modelleket face-to-face.
-Egy ütközőbak kerül 1100Ft-ba. ha leveszem az ÁFÁ-t (mivel használt termékről beszélünk) az is 866Ft ehhez képest a 130-140Ft-os ár... hát nem biztos hogy reális, a mozdonyokról. váltókról, trafóról, könyvről nem is beszélve.
Köszönöm a gyors és gazdag választ. Temofeszten vasárnap kint leszel? Mert sok kérdés merült föl bennem a napokban a terepasztallal kapcsolatban, de személyesen mégis csak jobb kommunikálni.