Keresés

Részletes keresés

garfonya Creative Commons License 2006.05.31 0 0 1725
Kissé mintha meglassult volna ez a fórum. Meg isteni motorozó idő is van hozzá. :((
garfonya Creative Commons License 2006.05.31 0 0 1724
Jól látod. Onnan saccolom, hogy nemzetközi is, hogy külföldön ugyanezeket láttam és itthon is sokat látok. Nem mindet ismertem én sem. Hülyén is érztem magam, mikor mutogattak, én meg csak néztem, hogy mit akarnak.
Előzmény: MatulA+ (1722)
Bálint636 Creative Commons License 2006.05.31 0 0 1723
bás,

tegnapra ígértél nekem tükröt, vártalak! Mi a helyzet??
MatulA+ Creative Commons License 2006.05.31 0 0 1722

Hello,

 

igen, jók a jelzések, viszont nekem hirtelen ez túl sok infó. :-( Majd még azért tanulmányozom, de ezek többcégét szerintem eléggé sokan használlájok már TI is. ;-) Pl.: előzz meg, vigyázz rendőr, villog az irányjelződ

Előzmény: garfonya (1721)
garfonya Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1721

Ezek egyezményesek. Szerintem egész Európában.

Remélem hasznát veszitek.

garfonya Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1720
Karomat lefelé mutató tenyérrel függőlegesen lengetem.  Ezt a jelzést a hátunk mögött utazóknak adjuk, amikor lassításra akarjuk őket ösztönözni, például hamarosan meg kell állni.

Ha ezt látod LASSÍTS.
garfonya Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1719
Valamilyen irányba mozdulatlan kézzel mutatok.
Ha valami tetszik, vagy fel akarjuk rá hívni a mögöttünk jövők figyelmét, akkor arra megfelelő irányban kinyújtott kézzel rámutatunk. Az előre mutató kezet a hátunk mögött jövő nem látja, ezért általában oldalra és felfelé mutatunk.

A vízszintesen, és attól lejjebb nyújtott kar gyakrabban irányjelzést, kanyarodást jelent, míg az egyértelműen lefelé mutató kar általában veszéles úttestre figyelmeztet.
garfonya Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1718
Bal kézzel magam mellé mutatok a földre.

Ezt a jelzést lábbal is adhatjuk. Ez legtöbbször azt jelenti, hogy valószinűleg valamilyen akadály, kátyú, kavics, olajfolt, sár, vagy oda nem való tárgy van az úton, ami veszélyes lehet a motorosokra - tehát

LASSÍTS, LÉGY ÓVATOS.

Csoportos motorozásnál illik a veszélyt tovább jelezni a mögöttünk jövőknek.
garfonya Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1717
Felemelem a karom előre mutató nyitott tenyérrel a hátam mögött jövőknek jelezve.

Általában indexeléssel kombinálva látod. Megállni készülök, állj meg te is.

A szembe jövők ezt köszöntésnek érthetik.
garfonya Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1716
A tankra mutatok

Hamarosan tankolnom kell. Álljunk meg a legközelebbi benzinkútnál.

Ha a derekamra mutatok, az azt jelenti, hogy álljunk meg egy kis biológiai szünetre.

garfonya Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1715

Balra kinyújtott karral és előremutató tenyérrel előre legyezek. Előzz meg. Ezzel a jelzéssel kérem, hogy a mögöttem jövő vegye át a helyemet a sorban, esetleg vegye át a csoport vezetését.

 

Ez az a bizonyos előző jelzés :)))

bocs

garfonya Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1714
Az előző jelzést azzal kombinálom, hogy bal kézzel magam mellé mutatok Gyere ide mellém, és készülj fel rá, hogy  valószínüleg mondani akarok valamit.
garfonya Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1713
Kinyújtott mutatóujjal jól látható karmozdulattal köröket írok le a levegőben. Ez leggyakrabban a velem szemben jövőnek szóló figyelmeztetés, hogy rendőrök vannak a közelben, figyeljen fokozottan a közlekedési szabályok betartására.
garfonya Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1712
Kezemet váltakozva ökölbe szorítom és kinyitom a mögöttem jövő felé fordítva Ellenőrizd a világításodat. Valószínűleg nem kacsoltad be a lámpát, vagy kinn hagytad az indexed, vagy reflektorozol, amikor nem kéne.

A kint hagyott indexet sokan mutató és hüvelykujjk ütemes összezárásával és szétnyitásával jelzik.
garfonya Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1711
Lazán intek a szembejövőnek, vagy

bólintok egyet felé, vagy 

megemelem felé a bal lábamat, vagy

rávillantok a fényszóróval, de csak egyszer,mert egyébként rendőrre gyanakszik. "Motorozni tök jó és most épp nagyon élvezem. Remélem Te is. 
garfonya Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1710

 

Jelek

<!-- -->

A motorosok közötti kommunikáció menet közben, akárcsak a búvároké, vagy a repülőgép irányításé csupán néhány kézzel, lábbal leadott jelzés. Ezek megértése főleg csoportos motorozás közben fontos. Sokszor előfordul az is, hogy a szembejövő motorossal akarunk közölni valamit.

 </P>

garfonya Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1709

Egy kis adalék ehhez:

 

A kihívás

Utassal vezetni kihívás, éppúgy mint utasnak lenni.

Ritkán voltam abban a helyzetben, hogy motoron utasként utazhattam a hátsó ülésen, és azt kell, hogy mondjam elég félelmetes érzés volt, hogy gyakorlatilag semmi sem múlik rajtam. nincs nálam fék, vagy kormány, váratlan gyorsulásoknak és fékezéseknek vagyok kitéve. Előre csak akkor látok, ha kihajolok és abszolút ki vagyok szolgáltatva a vezető ügyességének ezen a kelleténél legalább eggyel több szabadságfokú alattam imbolygó szerkezeten, miközben az előttem ülő a fizikai lehetőségek határait teszteli. "Hej, lehetne lassabban egy kicsit!?"

Voltam viszont sokszor olyan helyzetben, hogy utast vittem. Volt aki nagy örömében, hogy felülhet mögém helyből nekirugaszkodott és azzal a mozdulattal akart felpattanni hátra, amit a cirkuszban látni amikor lovakra ugrálnak fel-le galoppozás közben. Akkorát rántott rajtam, hogy majdnem ráestem a 300 kilós motorral együtt. Tamás mondta egyszer, hogy mögötte már ült valaki úgy, hogy olyan érzése volt, mintha zongorát szállított volna a hátsó ülésen.

     

Utassal vezetni kihívás, éppúgy mint utasnak lenni. Összeszedtem tehát néhány jó tanácsot, amit kezdő motorosként én is szívesen meghallgattam volna.

 Felkészülés

Az utasunkat a legrövidebb próbaútra is érdemes úgy felöltöztetni, hogy egy esetleges bukás a legkevesebb kárt okozza benne. A bukósisak, a kesztyű és a csizma, vagy magasszárú cipő mellett legyen rajta olyan ruha, amely megvédi a forgó alkatrészeit egy viharos földetérés esetén a nagyobb ütéstől és a bőrét a horzsolástól. Hosszabb útra csak úgy vigyük el, ha rendesen fel van szerelve motoros ruhával, vesevédővel és van valami nála ami megakadályozza, hogy ronggyá ázzék. Kerülni érdemes a több méteres sálat, a magassarkú cipőt és mindent amin átfúj a szél.

 Mi változik a vezető számára?
Nos sokminden. Kezdem a jó hírrel: <jó hír eleje> A gumik a nagyobb súly miatt jobban tapadnak ha utassal megyünk. <jó hír vége>  Hahaaa, tehát jobban lehet gyorsítani, nagyobbat lehet fékezni és jobban be lehet dőlni a kanyarban - gondolnánk, de sajnos a Newtoni fizika törvényei kegyetlenül keresztülhúzzák számításainkat.

A gyorsulással óvatosan kell bánni. Utassal (főleg utassal plusz a hozzá tartozó csomaggal) mert még könnyebben felágaskodik a motor a hátsó kerekére, akkor is, ha ezt egyáltalán nem kívánjuk.

Fékezésnél kétségtelenül jobb a tapadás, de a nagyobb tömeg miatt ebből keveset tudunk kihasználni. Azért is jó, ha óvatosabban bánunk a fékkel. Az utas számára az erős fékezés a kihagyható élmények közé tartozik. Neked sem hiányzik, hogy a nyakadra csússzon, vagy lefejeljen. A fékutad tehát megnövekszik. A vészfékezést utassal érdemes biztonságos körülmények között egy kicsit gyakorolni elindulás előtt. Ez segít megtanítani az utasnak a helyes kapaszkodást.

A rugók a megnövekedett terhelés miatt jobban összenyomódnak, a lábtartó a talajhoz közelebb kerül, ezért kanyarban utassal könnyebb szikrát húzni az aszfalton. Ennek az utas ritkán szokott örülni. A legtöbb motoron ma már a hátsó rugók merevsége állítható. Keményítsd fel a rugózást, ha utassal mész. Ugyancsak nagyobb a terhelése a hátsó guminak. Jót tesz, ha egy kicsit nagyobb nyomást teszel bele a névlegesnél.

Hegymenetnél a gravitáció is tolja a motort, ezért lefelé menet nehezebb lesz lelassítani és felfelé menet - különösen ha a motor elég erős - még nagyobb az egykerekezés veszélye.

Összességében a motor kevésbé lesz robbanékony, gyakrabban kell sebességet váltanunk a megnövekedett tömeg miatt. A kisebb, 600-800 cm3-es motorok számára sokkal nagyobb a kihívás, ők az előzéseknél és hegymenetben általában érzékeltetik velünk, hogy egy személyre vannak kitalálva.

Nos ha mindezt figyelembe vetted, akkor már csak néhány apróság van hátra. Ha azt akarod, hogy együtt élvezzétek az utazást, vezess úgy, hogy az az utasod számára is ugyanolyan jó legyen, mint neked. Simán váltsd a sebességet, érzéssel gyorsíts és lassíts. Tudj róla, hogy 140 fölött hátul már eldurvulnak a meteroológiai viszonyok és igen nagy lesz a zaj. Kicsit fogd vissza magad a hegyekben és a kanyarokban. Mindez növelni fogja utasod biztonságérzetét.

És időnként kérdezd meg hogy érzi magát ott hátul, hátha tanulsz új dolgokat.

Előzmény: garfonya (1708)
garfonya Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1708

Mindíg.

Élet múlhat rajta.

Előzmény: Bálint636 (1707)
Bálint636 Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1707
Ezért kell egy "szűz" utassal gondosan, részletesen elmondani mire számíthat, mit tegyen és mit ne tegyen, ha nem akarunk elesni.

Ugye ti is így tesztek? :-)
Előzmény: garfonya (1705)
MatulA+ Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1706

Húúúúú!

Wazze nem lettem volna a srác helyében!!!! ;-)))))

Basszus!!! :-D

 

Most nevetek rajt ezerrel, és ha velem játszódik ez le!? :-(((

Előzmény: garfonya (1705)
garfonya Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1705

Rövid történet utassal mocizáshoz. Nem velem történt, csak beillesztettem.

 

Egy baráti találkozóra motorral érkeztem, jött pár új ismerős is. Egy leányzó sokáig sündörgött a motor körül, végül csak kibökte, hogy nagyon szeretne motorozni.
- Ültél már motoron??
- Még soha....
- Na jó, menjünk egy kis kört a város körül, lényeg, hogy kapaszkodj, és mindig arra dölj amerre én..OK??
-Persze, menjünk!
Elindultunk, még a városon belül volt egy kis affér, mikor a külső sávon épp elhaladtam egy belső sávon közlekedő busz mellett, de közben egy megállóból épp elkezdett kiállni egy másik busz. Fékezni már késő volt, inkább egy nagy gázzal átlöttem a kettő között... épp, hogy elfértünk.

Kiérve a városbol a környék legkanyargósabb utvonalát választottam természetesen. Eleinte még óvatosan, elvégre az utas először ült motoron, de semmi gond nem volt, mintha felragaszották volna a hátsó ülésre.. Egyre gyorsabban mentünk, végül jött az utolsó gyors, nagy íves kanyar, persze ebbe már igggggen tempósan érkeztünk. A kanyar közepén elhaló sikoly mögüllem, majd a leányzó egy erőteljes mozdulattal felrántotta a gépet. Annyira meglepett, hogy nem birtam rögtön ívre visszatérni, tehát érintőírányban távoztunk a kanyarból, majd erőteljes satu után elsőkerékkel az árokban ledokkoltam.

Phuuu..... lassan számoltam tízig, aztán beszélgettünk:
- Mi volt ez???!!!!
- Hát...izé..
- Kicsit részletesebben esetleg....?
- Megrémültem mikor láttam, hogy dőlünk a kanyarban.. reflexszerűen felrántottam, nehogy teljesen eldöljünk!
- Könyörgöm!!!... ez volt a 28.-ik kanyar... miért pont itt????
- Itt nyitottam ki a szemem először a buszok óta!!!

Jim Tonic Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1704
A kezdő jogosítvány fogalma kategóriától független. Tehát nyugodtan vihetsz az autós múltaddal utast motoron. A kezdő jogosítvány fogalmát a felelőségteljes vezetés kialakulása, ill. a forgalomban szerzett vezetési rutin miatt találták ki.
Előzmény: scr7 (1697)
MatulA+ Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1703
12-es az szerintem még bele fog férni, de a 18 már nem hiszem. mostanában nem voltam kint sokat. Meg az idő sem a legkedvezőbb. :-((((
Előzmény: szigiboy (1696)
MatulA+ Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1702
úgy tudom, hogy Velence.
Előzmény: scr7 (1700)
MatulA+ Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1701
Kérdezd Bálintot, hogy hogyan lehet ezt megcsinálni!? ;-))) Ő már tudja!
Előzmény: figusa (1695)
scr7 Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1700
Matula, szombaton Citadellán találkozzunk akkor! Hova lesz a menet utána? Jön még valaki????
Előzmény: MatulA+ (1693)
scr7 Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1699
Köszi! Így már nyugodtabb vagyok   :))
nagykerekű Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1698
Nyugodtan vihetsz utast,ha már bármilyen jogsid van min.2 éve(kivéve a segédmotoros).
Előzmény: scr7 (1697)
scr7 Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1697

Hali!

Bull írja, hogy Ő is menne Ausztriába a párjával. Ez az ötlet nekem is tetszene, de a motor jogsim csak tavaly novemberi. Van egy ilyen szabály, hogy forgalomban 2 évig nem lehet utast szállítani. Nekem az oktatóm azt mondta, hogy rám ez nem vonatkozik, mert autóval már 12-13 évet vezettem, és csak forgalomba való részvétel gyakorlása miatt tilos kezdő motorosként utast szállítani. Tud erről valaki valami biztosat?? Egyenlőre a párommal motorozom, és nem érzem szükségét a 2 év várakozásra.

szigiboy Creative Commons License 2006.05.30 0 0 1696

Csak hogy tudjátok persze egyátalán nem felvágás vagy ilyesmi mégis én lettem győrben az első 6000-es.

 

Nyomassátok a kiliket!!!!!!!!!!!!!!

 

Még idén visszük 12-esre? esetleg 18?

 

 

Előzmény: MatulA+ (1693)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!