Kedves Nikon és nem Nikon felhasználók! Itt lehet sörösüveget törni egymás fején, ha valaki nem ért egyet a másik véleményével fotózás ügyében. Értelmes megbeszéldének indul, kérem, értelmes emberek értelmes hozzászólásaival emeljék a Korcsma színvonalát... Sértődni lehet, de nem érdemes.
Kérem a tisztelt italozókat, hozzászólásban megjelenő, később látható képet csak indokolt esetben illesszetek be nagy méretben.
A Korcsmalakóknak fenntartott galéria itt érhető el.
Ide tölthetőek fel, nézhetőek meg a tagok képei.
Köszönöm a bizalmat, nekem azért időnként vannak kétségeim a monitorom kalibráltságát illetően. (néha szoktam kalibráltatni) Ezért is készítettem magamnak egy szürkeskálát. Most úgy érzem rendben van a dolog, legközelebb finomabb lépcsőzést készítek, esetleg a színes verzión is elgondolkodom. Bár lehet hogy ez utóbbi indokolatlan. Arra viszont kíváncsi lennék, hogy a lépcsők számát növelve, mennyi lehet az érzékelhető tónusok száma? Ugye a színeket is belevéve általában 16 millió lehetőséget szoktak említeni, de a tényleges viszonyokat nézve ez nevetséges állításnak tűnik.
Afelől nincs kétségem, hogy a te rendszered teljesen korrekt, így annak futó tesztelésére jogos a kis lépésközű szürkeskála használata. Viszont az is teljesen egyértelmű, hogy a nézegtők jó nagy része nem korrekt rendszeren nézegeti a képeket, nekik majdnem mindegy, hogy milyen a tesztábra felbontása (a szürke lépésközeit illetően).
A leírt szituációról az jut eszembe, hogy egy festőművész ismerősöm honlapját nézve azt javasoltam neki, hogy majd inkább én fotózom le a képeit, azokat töltse fel a netre (oké, nagy bátorság, mert festmények reprója embert és rendszert próbáló feladat), de még mindig sokkal jobb az eredmény, amit tőlem kap, mint az ő bridge géppel, kézből készített vackai. Az első sorozat átküldése után megkérdezte, hogy mi ez a sok, szar színű kép. Színekkel dolgozik és nem értette, hogy nem a képek rosszak, hanem a monitora. Egészen addig nem hitte el, amíg meg nem nézte az én rendszeremen a képeit.
Ráadásul, ha face-re akarsz tölteni képeket, akkor ne is jpg-be exportáld, hanem inkább png-be, azon ugyanis a face fotómotorja már nem tömörít tovább, míg a legjobb minőségű jpg-et is brutálisan le tudja rontani.
Amúgy meg (szerintem) bármilyen RAW-t kezelő programból lehet jpg-t exportálni, ez általában alapfunkció, csak meg kell találni a menüben.
Eredetileg nem akartam olyan kicsi eltérésű feketedési lépcsőt készíteni, amely csak 6 egységre van a feketétől. Majd még készítek olyan ábrát ami finomabb, de azért nem hatos lépésközöket tartalmaz. Én továbbra is azt gondolom, hogy a megfelelő, használatos (nálam Adobe) színtérben kell elkészíteni, és nézni is, hiszen a képeken is ugyanez az eset előfordulhat. Pont az a kérdés hogy hogyan látjuk a szürkeskálát, és hogy mit hoz belőle vissza a fotólabor. A Azért kíváncsi lennék, hogy egy tíz bitesnek mondott számítógép-monitor rendszer mennyivel adná vissza pontosabban a tónusokat. Nékem mindig az a gondom, hogy keveslem azt a tónusgazdagságot amit (adobe 98%) monitoromon látok. Bár az is kérdés, mi van ha az ember nagyon feltuningolja a rendszerét az ügyfelek pedig úgyis a saját monitorjukon értékelik a munkát. Az internetes, SRGB tömörített képek nézegetése az más tészta.
A rawból kell csinálni jépeg képet. Ha ezt abban a Faststone-ban csinálod, akkor annak a kezelését kell megtanulnod, azt nem úszod meg. Van más ingyenes prog is, amivel ezt a feladatot meg tudod oldani (IrfanView, Photoscape, hogy csak kettőt mondjak). Amit leírsz, abból azt szűröm le, hogy fogalmad sincs a képformátumokról, azok konvertálásáról, képek leméretezéséről. Átmeneti időre, amíg ezeket nem tanulod meg, addig fotózz vagy csak jépegben, vagy raw plusz jépegben. Használod a jépeget a fészre feltöltésre, de tanuld meg a rawokat rendesen konvertálni. (azt már csak zárójelben, hogy ne égesd magad azzal, hogy egy idegen nyelvű fotókidolgozó programhoz szükséges pár szó ismerete gondot okoz neked, az sokkal égőbb, ha ezt a pár szót nem vagy hajlandó megtanulni, mint a kis méretű képek feltöltése a fészre).
Kezdő fotós vagyok nem régóta egy nikon d90 gazdája.
A problémám hogy rawban fotózva nem tudom csak kis méretben feltölteni a képet pl.a facebookra.FastStone képszerkesztőt használom szeretnék tanácsot kérni hogy élvezhető méretben hogyan tudom feltölteni.Sajnos az eredeti képszerkesztő programja csak idegen nyelven található az is fel van töltve.
Van gond, de nem tudom, hogy mi. Ha a képet lementem és olyan programban nyitom meg, ami rendesen kezeli a színeket (mert a böngészők nagyon nem), akkor jó az ábra. Illetve hát az a gond, hogy a böngészők nem színkezelő bajnokok.
Ja, és a jpg-nél nem csak a tömörítés mértéke ront a képet, hanem minden újraszerkesztés is, mert minden szerkesztés után „keményedik” az újraszámolás miatt!
Kicsit két „majomban” őrlünk, mert a monitoroknál egyszer van egy világosságkülönbség (gamma)-beállítás, és van egy színbeállítás, mely persze nagyban függ az adott monitor minőségétől, hogy mekkora színteret képes megjeleníteni (sRGB, v. RGB 95-100% stb.), és persze mindkettő összefügg az érzékelt-látott színtelítettséggel is, a 8 bit a „színekről” szól! Kalibráláskor is mindkettőt, plusz a fényerősséget állítjuk egy ideális értékhez!
Remélem jól fogalmaztam, nehogy itt nagy tudorok belém kössenek! :)
De mégis megváltoznak a ,,színek" inkább ez esetben szintek a színtér konverziónál. Az eredeti Adobe tiff fekete értéke 0-0-0 ,a mellette levő oszlop pedig 15 - 15- 15
Az Adobe RGB - SRGB konverzió után, de továbbra is tiffben a második oszlop számértékei már csak: 6 - 6 - 6. Ez pedig nagyon közel van a 0-0-0 feketéhez, nem csoda, ha többen nem látják.
Különben érdemes játszani ezzel a dologgal, mert ez mutatja hogy egy valós kép tónusait is hogyan látjuk. Nagyon kevés az a tónusszám ami ezzel a vacak 8 bites színmélységgel megmutatható. (Most elsőre maradjunk a fekete-fehér verziónál.) Szóval érdemes volna a tónusok számát lépésről lépésre növelni, és megfigyelni mikor mosódnak össze a tónusok a középtartományban is. Elméletileg ugye van 256 lépcső, de a 0 és a 6 közötti különbséget már alig látjuk....