Keresés

Részletes keresés

RobUr Creative Commons License 2009.04.25 0 0 7818

Tekintve, hogy a sumer nyelv egyszeru elemekbol, hang, szotag, allt ossze, meg kell vizsgalni ezt a "dingirt", egy DIN/TIN/TI/TIL es GIR/GER/GAR alakban is.

 

D/TI-TIL=e'let

 

GAR/GER/GIR=sok, sza'mtalan, teremt (GERjeszt) es mas jelentes ertelemben is.

 

Vegeredmenyben, a "dingir" valami magasban lako, e'letet teremto" le'nynek, istennek az megveze'se lenne.

 

A "tu:nde'r" viszont, egy nyyelvujitasi szo'nak nez ki.

A "tu:n"=TIN/TIL, e'l, van, le'tezik vagy nem, tu:nedezik.

Egyszer van, egyszer nincs.

Mint egy "fairy".

Előzmény: segédnikk (7814)
RobUr Creative Commons License 2009.04.25 0 0 7817

"Azt pedig, hogy maguk a hunok ugyanígy értelmezték, éppen Attila nevéből tudjuk. Attila (Etele) neve ugyanis "nagy folyót", messze özönlő vizet is jelenthet."

 

Mar evekkel ezelott leirtam, itt es masutt, hogy a sumer A.TIL=az e'let vize, ami a nagyallattarto nepek letenek szuksege, nem "valami nagy folyo"-t jelent, hanem azt, amit a sumer mond vele.

 

Atilla, a folyorol (a mai Volga) kapta a nevet, mert ott, a folyo mellett szuletett es Laszlo Gyula szerint, a satorbol kilepo anya az elso megpillantott targyrol nevezte el a gyermeket.

 

Etel-Atil-Atel Kuzu-Ko:z is az e'letado vizektol kapta a nevet.

Előzmény: Athila Secundus (7812)
segédnikk Creative Commons License 2009.04.25 0 0 7816
... a III. sz. közepéről
Előzmény: segédnikk (7815)
segédnikk Creative Commons License 2009.04.25 0 0 7815
Parthus mellvért részlete Dura városából a Kr. u. III. századból és az ismert falfirka ugyanebből a városból
Előzmény: V.A.Z.E. (2)
segédnikk Creative Commons License 2009.04.25 0 0 7814

A sumír dingir 'isten(nő)' kifejezés pedig a magyar tündérrel és tengerrel látszik rokonnak. A kifejezés megvan számos "törökös" nyelvben, még a kínaiban is:

 

Tian (Chinese: 天; pinyin: tiān; Wade-Giles: t'ien; literally "heaven, heavens; god, gods") ... During the Shang Dynasty (17th–11th centuries BCE) the Chinese called god Shangdi (上帝 "lord on high") or Di ("lord"), and during the Zhou Dynasty (11th–3rd centuries BCE) Tian "heaven; god" became synonymous with Shangdi. (Vö. Subar/Tubal)

Előzmény: Athila Secundus (7812)
segédnikk Creative Commons License 2009.04.25 0 0 7813
Urud örmény király ezüstpénze

 

Történeti Múzeum, Jereván

Előzmény: Epstein dr. (7759)
Athila Secundus Creative Commons License 2009.04.22 0 0 7812

bőven lehet keresni szerintem ott is,

jó példa a már tárgyalt isten szó is.

 

a másikra:

"

A látomás azt jelezte a nép számára, hogy a születendő fiú egy távoli, nagy ős, király "újraszületése". Helyesebben egy hozzá mindenben hasonló, méltó utód világrajöttét jelenti. A víz, a folyó ugyanis a lovasnomád népek körében - karluk, ujgur, mongol példákat is ismerve - mindig a királyi hatalomra, és annak nagyságára utal.

Azt pedig, hogy maguk a hunok ugyanígy értelmezték, éppen Attila nevéből tudjuk. Attila (Etele) neve ugyanis "nagy folyót", messze özönlő vizet is jelenthet.

"
Dümmerth - Az Árpádok nyomában alapján

Előzmény: Afrikaans8 (7811)
Afrikaans8 Creative Commons License 2009.04.22 0 0 7811
Akk. etellu 'úr, fejedelem; fejedelmi, méltóságteljes'

 

Persze akkád vagy azzal rokon szavakat ne keressünk a hunoknál, mert szöveges emlékeik nagyrészt elporladtak, másfelől pedig ők maguk gázfelhőkből keletkeztek ősnemződés útján valahol a Kínával szomszédos pusztákon... Különben is, az etellu nincs benne a gimnáziumi tankönyvekben, ergo marhaság. Megyek is, kérem a beutalómat az Angyalföldi Kórházba.

 

P.S.: Egy hatalmas folyam ugyanúgy lehet fejedelmi, mint egy sztyeppei uralkodó.

 

---------------------------------------------------------------

 

László Gyula: „Ha igaz ugyanis, hogy Attila eredeti neve Etil = nagy folyó volt (a magyar nyelvben ugyanez a szó jelölte a nagy folyamot, vö. Etel-köz, folyamköz), akkor az Emese ágyékából áradó folyó nem más, mint a világhódító ős újjászületése.” (A honfoglaló magyar nép élete; Magyar Élet, Bp., 1944, 246.)

Előzmény: segédnick (7325)
Athila Secundus Creative Commons License 2009.04.20 0 0 7810

azt még nem tudtam kideríteni konkrétan,

de itt olvastam:

http://knowledgerush.com/kr/encyclopedia/Hepthalites/

 

"Their later name Hephthal (which some sources indicate were originally one of the 5 Yuezhi or 月氏 families from Kushan) is supposed to have been a name drived from their ruling elite."

Előzmény: segédnikk (7807)
segédnikk Creative Commons License 2009.04.19 0 0 7809
Szépirodalmi vizekre tévedsz...
Előzmény: kisharsány (7806)
segédnikk Creative Commons License 2009.04.19 0 0 7808

Közben már magam is gyanítottam.

Azt is észrevettem, hogy ami az egyik ábrázoláson "szokás szerint" csillagmotívum, az a másikon inkább többszirmú virág.

Előzmény: kisharsány (7805)
segédnikk Creative Commons License 2009.04.19 0 0 7807

Mely forrásokban találtál rá erre?

Előzmény: Athila Secundus (7804)
kisharsány Creative Commons License 2009.04.19 0 0 7806

 

 Még annyit, hogy az én olvasatomban a heftalita ugyanúgy "héttörzsű" szövetség, mint a magyarnak "elsőségességesen" tulajdonított. E furcsa jelző annak szól, hogy a hetes rendszer a világ/kozmológiai/fizikai/kémiai rendszeresség. Tehát ha a magyaroké egyedül, akkor ők tudtak csak róla, amit nem hiszek.Ha másoké is - mégha rokonok is, akkor többen tudtak - régről - róla, de azt tudták a magyarok is.

kisharsány Creative Commons License 2009.04.19 0 0 7805

 

 Ha megnézed képeidet: látsz rajtuk - a lovasokon - "oldalpajzsot" (:én annak nevezem:) ezeken pici kör, s körülötte "lábak". Ezekről.

Előzmény: Afrikaans8 (7799)
Athila Secundus Creative Commons License 2009.04.19 0 0 7804

ami számomra zavart okoz, hogy némely kínai források alapján a

Yetilido, Yoptal-ok (Hephtaliták) eredetileg az 5 yuezhi család egyike voltak Kushánból

Előzmény: Afrikaans8 (7800)
Epstein dr. Creative Commons License 2009.04.19 0 0 7803
Arról nem is beszélve, hogy a heftalita államok és dinasztiák teljes felszámolása több évszázadig eltartott...
Előzmény: Epstein dr. (7802)
Epstein dr. Creative Commons License 2009.04.19 0 0 7802

"ha az avarok közt feltételeznek egy heftalita eredetű néprészt, a Perzsiába vándorlás eleve kizárható: utóbbiak birodalmát épp I. Choszroész perzsa uralkodó verte le, szövetségben a türkökkel"

 

A szögletes gondolkodás iskolapéldája.

Kompakt, egységes politikai irányvonalat, osztatlan fellépést képzel el egy államközösség vagy egy népesség részéről, és minden lehető módon körülményeskedik ezen ostoba téveszme mentén. Fel sem merül, hogy a heftalita államok egyikének népe vagy akár egyik-másikából néhány közösség úgy dönt, nem veti alá magát a türköknek, hanem, mondjuk, perzsa zsoldba áll? Mint láttuk, így kerülhettek var-khunok a Kaukázus túlfelére Huszrau jóvoltából, Khumara várához, ahol határőr-feladatokat láttak el a befogadott népekre vonatkozó ősi szokásoknak megfelelően.

Előzmény: - duplagondol - (5772)
Afrikaans8 Creative Commons License 2009.04.19 0 0 7801
Márminthogy a hazai kútfők csak a hun megjelölést használják
Előzmény: Afrikaans8 (7800)
Afrikaans8 Creative Commons License 2009.04.19 0 0 7800
... jól össze lehet egyeztetni Santrûk (Szinatrokész) naszibinai oszlopfeliratának (Ál-)Szebeósz VII. századi örmény püspöknél fennmaradt soraival, melyek szerint a Parthiát a Szeleukidáktól elragadó vezér heftalita származású volt:

 

„Antiokhosz országlásának tizenegyedik évében a parthusok lerázták a makedónok igáját, és az euthaliták királyának fia lett az uralkodójuk, akinek nemsokára Kelet- és Észak-Ázsia minden népe meghódolt … Ezek a parthusok fejedelmei, akik atyjuknak, Arszáknak halála után uralkodtak Balhban a kusokon.”

 

----------------------------------------------------

 

Eszerint a dahának nevezett rablócsapatok (talán egy afféle "kozákállam") élén egy Balkhból származó heftalita-hun királyfi állt, aki először Parthiát hódította el a Szeleukidáktól, és itt tett szert legális hatalomra. Nem zárható ki azonban az sem, hogy a VII. századi Szebéosz és a két századdal korábban élt Khorenaci a heftalita népnevet egyszerűen csak visszavetítették a múltba az avarok (parthusok) neveként. Figyelembe kell ugyanis vennünk, hogy a Hephthalita Birodalom vezető etnikuma a hun mellett az avar volt, és a nyugati kútfőkben is később hol avarnak, hol pedig egyszerűen csak hunnak minősítik őket (ahogy azt látjuk a hazai gestákban és krónikákban).

Előzmény: segédnikk (7750)
Afrikaans8 Creative Commons License 2009.04.19 0 0 7799

Milyen hétlábasra gondolsz?

Amúgy a heftalita szót a bokharai perzsa dialektusból magyarázzák 'nagy, hatalmas' jelentéssel, a görög hephthalita szó ilyenformán a perzsa haitalnak a torzítása lenne.

Előzmény: kisharsány (7797)
segédnikk Creative Commons License 2009.04.19 0 0 7798

"Korábban, itt valamely rovatban esett szó a feltalált kisalföldi - valahai -öntörőcsatornarendszeről, a középkorból szintén."

 

Valószínűleg Takács Károly és Kaján Imre cikkeire gondolsz a méd topik 440. és 441. bejegyzéseiben. Foglalkoztunk ugyanott a tušpai vízellátással is (438.), Az Árpádok királysága topik 500. bejegyzésében pedig a Klaproth által felfedezett 32 km-nyi Kubán menti csatornával, amelyről Bendefy szerint Gardízi tudósít. Ugyancsak Bendefy említette Prinz Gyulának egy, a Toyun folyó völgyében tett, ősi csatornaalagútra vonatkozó felfedezését.

 

 

"egy ilyen rendszer megalkotásához komoly(mai szemmel is) földrajzi és földtani,matematikai, szintezési, vízjárási és egyéb kapcsolódó ismeretek, annak iskolarendszerű, nagyobb irányítólétszámot kiképző oktatási, az építőket, s annak ellátását, illetve közben az otthonmaradottak ellátását megszervező, s végül mindezeket finanszírozó háttér kell."

 

Ezzel teljesen egyetértek.

Előzmény: kisharsány (7796)
kisharsány Creative Commons License 2009.04.19 0 0 7797

 

 Ez a sűrűn előforduló "hétlábas" jel nem eftalita jelkép véletlenül ? (hepta=hét)

Előzmény: Afrikaans8 (7791)
kisharsány Creative Commons License 2009.04.19 0 0 7796

 

 Korábban, itt valamely rovatban esett szó a feltalált kisalföldi - valahai -öntörőcsatornarendszeről, a középkorból szintén.

 

 A kettő kapcsán ismételten rámutatnék: egy ilyen rendszer megalkotásához komoly(mai szemmel is) földrajzi és földtani,matematikai, szintezési, vízjárási és egyéb kapcsolódó ismeretek, annak iskolarendszerű, nagyobb irányítólétszámot kiképző oktatási, az építőket, s annak ellátását, illetve közben az otthonmaradottak ellátását megszervező, s végül mindezeket finanszírozó háttér kell.

 

 Ráadásul - emlékeim szerint - a kisalföldit oda-vissza vezető rendszernek állítják a felfedezői-elemzői. (A szamarkandi odavezetőnek tűnik a térkép alapján.)

 

 kisharsány

Előzmény: Afrikaans8 (7792)
Afrikaans8 Creative Commons License 2009.04.18 0 0 7795

Terrakotta tábla a Kr. u. VI–VIII. századi Afrasziabból, Szamarkand külvárosából. A madarat kézben tartó emberalak (egyesek szerint harcos, de ugyanígy elképzelhető, hogy madárjós) fölött a szumír ábrázolásokról és II. Endre bulláiról jól ismert, isteniséget kifejező holdsarló–csillag kombináció.

 

The term Qal’a ye Afrasiab (Castle of Afrasiab) appeared in written sources only by the end of the 17th century. The name is popularly connected with the mythical King Afrasiab, but scholars consider it a distortion and a corrupted form of the Tajik word Parsīāb (from Sogdian Paršvāb), meaning "Beyond the black river", the river being Sīāhāb or Sīāb, which bounds the site to the North. It is interesting to point out that Afrā is the poetic form of the Persian word Farā (itself a poetic word), which means Beyond, Further, and that Sīāh means Black and Āb, Water, River or Sea (depending on the context). The area of Afrasiab covers 219 (by some accounts 222) hectares, and the thickness of the archaeological strata reaches 8-12 metres. Archaeological excavations have been carried out in Afrasiab since the end of the 19th century, and very actively during the 1960-70s. The habitation of the territories of Afrasiab began in the 7th-6th century BCE, as the centre of the Sogdian culture.

Előzmény: Afrikaans8 (7793)
Afrikaans8 Creative Commons License 2009.04.18 0 0 7794
Afrasiab, plan de la Ville Haute (montage C. Rapin) - Principaux monuments en cours de fouille (1998). La partie ouest est occupée par la mosquée du Vendredi, des VIIIe-XIIIe s. La butte au centre est constituée par les ruines d'un fort hellénistique (IIIe-IIe s av. n.è.) et celles d'un donjon du Haut Moyen Age. A l'est se dressait un quartier palatial.
Előzmény: Afrikaans8 (7792)
Afrikaans8 Creative Commons License 2009.04.18 0 0 7793

Igen sűrű hálózatnak tűnik. A suméroké volt hasonló.

 

 

 

Photographie aérienne du plateau d'Afrasiab - “Tepe-Afrasiab”, au nord du bazar et de la Mosquée de Bibi Khanum qui constituent le centre de Samarkand depuis l'époque de Tamerlan, est un plateau de loess que couvrent sur près de 220 hectares les ruines de la ville fondée dès avant les Achéménides et détruite, sans que cet emplacement soit jamais réoccupé, lors des invasions mongoles de Gengis Khan de 1220. Les quartiers résidentiels, commerçants et artisans ont connu une évolution fluctuante et se sont très tôt agrandis vers des faubourgs dans la plaine environnante (rempart extérieur long de 13 km dans l'Antiquité, et 40 km au milieu du VIIIe s.).

 

 

 

Plan d'Afrasiab dressé en 1885 - Ce premier plan topographique d'Afrasiab n'a pas perdu son actualité. Il a été élaboré par deux topographes de l'État-major russe, Vassiliev et Kuzmin, qui ont été envoyés dans ce but par le général-gouverneur du Turkestan Rosenbach. Sur ce plan sont signalées les fouilles menées par N.I. Veselovsky et V.V. Krestovsky. Le relief du terrain est dominé par les fortifications (le rempart extérieur et les lignes signalant les phases de repli de l'agglomération), les bassins et canaux disposés en éventail.
Előzmény: Afrikaans8 (7792)
Afrikaans8 Creative Commons License 2009.04.18 0 0 7792
A szamarkandi öntözőcsatornák elhelyezkedése a korai középkorban
Előzmény: segédnikk (7784)
Afrikaans8 Creative Commons License 2009.04.18 0 0 7791

A legkorábbi ismert sakkfigurákat a Szamarkand melletti Afrasiabból ismerjük, a VIII. század elejéről

 

 

Előzmény: segédnikk (7784)
Afrikaans8 Creative Commons License 2009.04.18 0 0 7790

Szamarkandi kelmeárus

 

Prokugyin-Gorszkij fotója 1910-ből

Előzmény: segédnikk (7784)
Afrikaans8 Creative Commons License 2009.04.18 0 0 7789

Тамерлановы ворота близь г. Самарканда. Тамерлановы ворота близь г. Самарканда. Рис. Тайлор, грав. Лаплант

рис. к статье Стремоухова В средней Азии. Из записок русского путешественника; НИВА, 1879, № 24, с.462,464-465,468-469

Előzmény: segédnikk (7784)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!