Az 1952-ben a Lokomotív Turista Egyesület létrehozta az Országos Kéktúrát, melynek útvonal-kijelölése és felfestése során szinte 100%-ban az 1938-as Szent István Vándorlás útvonalára hagyatkoztak, az itt-ott még meglévő kék sáv jelzések útjait festették újra. Az 1938-as útvonalról tudni kell hogy két lényeges dolog határozta meg a kijelölését: -a célszerűség és -a sok-sok tilos terület, Ennek következtében az akkori kék út bőven hagyott kívánni valót maga után, de a Vándorlás céljának tökéletesen megfelelt. Ezek a szempontok az '50-es évek vége felé halványultak.
A szocializmusban jóformán megszűntek a tilos területek, szabad utat hagyva a természetjáróknak a legszebb völgyekbe, bércekre, a célszerűség pedig kiegészült a közelben, ésszerű keretek közt elérhető látnivalók bemutatásával. Így aztán az '50-es évek vége felé több módosítás is történt az útvonalban az 1938-as állapotokhoz képest, egytől egyig a kéktúra hasznára vált mind, szépült, jobbult a Nagy Kék Út!
(nem úgy mint manapság, mikor a fő rendező irányelveket az íróasztal és az öncélúság határozza meg, de ezt most hagyjuk is...)
Meggyőződésem szerint a kéktúra legszebb, legideálisabb útvonala a '60-as években volt érvényben!
Ezeknek a változásoknak a kutatásához kezdtem el beszerezni a korabeli kiadványokat, a Darnay-Dornyay-féle műveket, és a Sport Lap és Könyvkiadó útikalauzait, melyekben pontos útleírások találhatóak az útvonalakról és a változásokról is. Érdekes írások vannak szinte minden általam eddig ismert könyvben, egyszer érdemes lenne összefoglalni, addig is pár példa:
Cserhát-hegység útikalauza 1957:
"A Cserhátban a két világháború között a Naszály környékén és a Bujáki részen készültek jelzések. Előbbieket a váci, utóbbiakat a vasutas természetjárók készítették.
(már a '30-as években is a vasutasok festették a kéket... h-b) Ekkor készült az országos kék jelzés Naszály-Romhány-Cserhát-Szécsénke-Becske-Szandavár
(még mind a három szandai csúcson áthaladt a túra, az azóta elpusztított Péterkút érintésével! h-b) -Buják-Szuha-völgy-Cserhátszentiván-Pásztó szakasza amely azóta azonban teljesen tönkrement és a közel 80 km-es útszakaszon talán tíz jelzés nyoma fedezhető fel.... ... az egyetlen jelzés amelyet megfelelő terepismerettel vagy térkép segítségével követni lehet: Mátraszőlős-Garáb-Hollókő-Alsótold-Cserhátszentiván-Buják PIROS jelzésű útvonal...."
Mátra útikalauz 1956: "Az OTSB mellett működő Országos Társadalmi Természetjáró Szövetség technikai bizottsága 1956. év tavaszán véglegesen megállapította az Országos Kék útjelzés útvonalát amely a Mátrában is változott. Egyrészt azért mert nem Pásztónál hanem Mátraverebélynél lép be a hegység területére, másrészt mert Galyatető és Mátraháza között helyesebb a nyírjesbérci úton vezetni, mint a régi vonalon, amely közvetlenül az autóút mellett haladt, (ezek szerint a mai, Vércverés felé tartó kék volt a Vándorlás útvonala is... h-b)
továbbá a Vargák Kútjánál épülő új turistaházra is tekintettel kellett most már lenni. (Vörösmarty-th,) jelenleg még kék, de a jövőben zöld jelzésű út: Pásztó v.á.- Hasznos-Gombástető- Ágasvári-th... " (ez az útvonal ma is zöld jelzésű, kezd érdekelni... )
Folyt. köv... (valamikor:-) )
A forrásművek:
A kék útvonala a Bableves-Pásztó szakasz után Ágasvárig:
Sokáig el tudok molyolni egyébként az ilyen feladványokon amit tegnap adtál, de nem volt könnyű. Mit is tudunk a kép alapján?
Kék, vagy zöld jelzésű útvonal, nekem gyertyánnak tűnő a fák, időszakosan erős sodrású patakvölgy, amely mentén közvetlenül autóval is el lehet menni, közelben valószínűleg kőfejtő, minden bizonnyal andezit, esetleg bazalt kőzettel.
Három ilyen jutott eszembe komolyabban, (párat kizárt a széles szekérút)
-Legelsőre az Arka-patak völgye, ez egykoron biztosan gyakrabban járt völgy volt, ezt bizonyítja az omladozó erdészház és az egykori széles út benőtt nyomai:
-Másodszorra az egykoron kék jelzéssel bíró Zsunyi-patak völgye Cserhátszentivántól Ecseg-Buják-Szanda irányába, hasonlítani talán ez hasonlít legjobban:
-Az Upponyi-hegységben a Kohász kéken is van ilyen, a Csernely-patak völgye, ez is kék sáv jelzésű volt kezdetben
Nehéz ügy amúgy, beugrott még a Gaja, a Csondró, a Csarna és a Cuha-völgy is, ezekben még kék jel is volt/van, kivéve talán a Cuha...
Köszi neked + 9:3-at tippeltem és annyi baj legyen fórumtársnak is a gyors segítséget!Mondjuk egy kicsit tolnom kell a túrát,mert ma a nem túl derült égből lecsapott rám egy enyhe térdsérülés,de a tanácsaitok termékeny talajra hullottak...:)
Azért vagyok óvatos, mert mindössze egy FB ismeretség köt össze a palival.
Most jön vissza Mongóliából és amikor írta, hogy jön BP-re lecsaptam az alkalomra, hogy esetleg volna-e kedve dumcsizni.
Minthogy a világ másik feléről jön és nem kevés távot gyalogolt le, gondoltam, hasznos lenne egy eszmecsere. Nekem megvannak a magam kérdései
Aztán elgondolkoztam azon, hogy valójában mást is érdekelhet a dolog, úgyhogy ezért szóltam itt.
Egyenlőre a dolog úgy áll, hogy neki mindegy az időpont. Nekünk, akik meg már döntöttünk, hogy megyünk-mennénk, jövő hét hétfő délután a jó. Ezt megírtam oda, ahol el tudom érni, úgyhogy most várom a választ.
A létszám azért lenne fontos, hogy olyan helyen üljünk le, ahol mindenkinek kényelmes.
egy dolgot kifelejtettem: ha jól értem, a US Post vállalja hogy viszi utánad a motyódat (ilyen a filmben is van ha jól emlékszem, hogy még otthonról egy sajátmaga által postára adott kartondoboz várja valamelyik postahivatalban)
és talán ennek köszönhető, hogy a hagyományos nagyzsákos teljesítők száma radikálisan esik vissza (elkaminósodás?)
Klasszikus, kiváló helyen levő célpont a Vörösmarty-th.
Pusztul lefelé, pár éve sejtettem hogy eladósorban van igaziból, most láttam konkrét hirdetést, 80mill+ÁFA (valószínűleg már 2-3. körös tulajdonos a "privatizáció óta").
Végül is ha onnan nézem nem is sok, nagy telek, sok férőhely, páratlan elhelyezkedés, kiváló infrastruktúra.
Na persze, ha legális terepen mozgunk, csak Gyöngyös városának az építményadóra évente befizetendő több-százezer forint. Idegenforg. adó 440Ft/fő/éj.
Jövő héten Budapesten lesz Andy Davidhazy fotográfus, aki gyalog bejárta a Pacific Trail-t, ami az USA mexikói határától a kanadai határáig terjed, mondjuk ez a nyugati-parti kéktúra.
Van esély rá, hogy össze fogunk tudni hozni vele egy egyórás találkozót, ahol beszélgetni lehetne vele a túráról, az ilyen hosszútávú túrázás technikájáról, felszerelésekről, információt lehetne cserélni arról, hogy odakint milyen túramozgalmak vannak, hogy kezelik az ösvényeket, jelzéseket stb.
Akit érdekel a dolog, kérem jelezze itt, hogy ha összejön az időpont, akkor tudjam, hányan jönnének és kinek szóljak az időpontról
Össznépi kérdés:a Keszthely-Sümeg szakaszon hol vannak olyan helyek,ahol meg lehet aludni?Főleg esőbeálló,kilátó stb. érdekelne,mert a kisebb zsákomba nem fér be a sátram(kívül meg nem szeretem),a nagyot meg nem akarom vinni egy éjszakára.Előre is köszi mindenkinek az esetleges választ!:)
Akkor verseny afterpartyként egy kép, amit egy régi lakás falán lőttem, lehet nem is hazánkban van, lehet nem is kék... de azárt hátha felismeri valaki. A megfejtést én sem tudom, de a közösség ereje majd kisegít :-)