Kedves BPO-700!
Az 1958-as térkép szerint,1958-ban még létezett a 45-ös és 53-as villamos.
A 45 ös villamos Keleti pályaudvar és Március 15.tér között járt,a Rákoczi úton.
Az 53-as villamos Nagyvárad tér és a Marx(Nyugati tér)tér között közlekedett.
Az 53-as buszhoz visszakapcsolódva!
Az 1958-as térkép szerint az 53-as busz Boráros tér és Hó utca között közlekedett!
Egyébként a 19-es busz közlekedés története érdekelne!
Üdv:ARIBOY
Villamosok és trolibuszok esetében a történetek leírásában a betétjáratok, az elágazó, valamint a trolibuszok is találhatók!
(Pl.: 16A => 16; 29Y => 29; 72 troli => 72)/
A 28-AS AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE -TÓL NAPJAINKIG:
1937.12.01.
A 28-as autóbuszok Széna tér és Dániel utca között közlekedtek.
1938.
A 28-as autóbuszok Széna tér és Kútvölgyi út között közlekedtek.
1939.09.01.
A 28-as autóbuszok rövíditett (Széna tér - Dániel utca) útvonalon közlekedtek, mert az autóbuszokat katonai célokra használták fel.
1939.10.05.
Ismét közlekedett a 28-as autóbusz.
1940.07.02.
A 28-as autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat ismét katonai célokra használták fel.
1940.07.07.
Ismét közlekedett a 28-as autóbusz.
1940.08.24.
A 28-as autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat harmadszorra is katonai célokra használták fel.
1940.09.09.
Ismét közlekedett a 28-as autóbusz.
1941.04.03.
A 28-as autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat immár negyedik alkalommal is katonai célokra használták fel.
1941.04.20.
Ismét közlekedett a 28-as autóbusz.
1941.10.05.
A 28-as autóbuszjárat megszűnt.
1948.09.01.
Az alábbi intézkedésre került sor:
--- A 28-as autóbuszok ismét közlekedtek, ezúttal Széna tér és Béla király út között.
--- A 28A jelzésű autóbuszok Széna tér és Dániel utca között közlekedtek.
/A 28A jelzésű autóbuszjárat megszűnési időpontja ismeretlen./
?
A 28Y jelzésű autóbusz Moszkva tér és Városkúti út között közlekedtek.
1977.01.01.
A 28Y jelzésű autóbusz viszonylatszámát 128-as jelzésre módosították.
1996.03.01.
28É jelzéssel éjszakai autóbuszjárat közlekedett József körút és Kőbánya, Mádi utca között.
/A megszűntetett 28É jelzésű éjszakai villamosok pótlására indult be./
Az 5-ös villamossal kapcsolatbanA villamos.budapest.hu szerint 1974.Január 3.án szünt meg ez a vonal.Akkoriban a Flórián tér és Veder u.között járt.
Üdv:ARIBOY
Aklit érdekel, a www.port.hu/bkv/busz oldalon el lehet érni a bkv rt. régi (1999-es) oldalát. Tele régi menetrendekkel, pl. a 180-as busznak fenn van az 1992. márciusi menetrendje.
A 67-es busz 70. 04. 03-tól Örs vezér tere - Rákoskeresztúr,Ferihegyi út elágazás között járt, ez volt a XVII. kerület legfontosabb vonala.
A Jászberényi úti felüljáró átadásakor sikerült kiküszöbölni a sorompót, ekkor a Jászberényi úti 61-esek vették át a gerincvonali szerepet, a 67-es Kelet-pesti Tejüzemig rövidült (74.03.01.)
A 61E a 67-es hosszabbításával egyidőben (88.01.30.) került át a Keresztúri útra (ekkor készült el a Keresztúri úti felüljáró).
Korábban a 44-es busz valóban csak Cinkota, gyógyszertárig járt, viszont a 92-es 1960. 08. 20-án rögtön körforgalomban indult be a ma is járt cinkotai vonalon.
Rákosszentmihályon 1962-ig között a Csömöri út és Rákosi út között a Köztársaság utcában járt, 62-64 között a Csömöri út-Varga J. u. (Szent korona) között továbbra is a Köztársaság utcát használta, és a József utca teljes hosszban csak 64-ben készült el.
1960-ban indult a 92Y is, ami 77-től a 192-es névre hallgat.
Hát ez nagyszerű detektívmunka, köszönöm az összes hozzászólást.
Tehát, ha jól értem, eddig ennyit tudunk:
A Margit-híd északi felének megnyitása előtt lŕtezett egy 53-as villamos, amely a mai Moszkva teret kötötte össze a Nyugati pu.-val, egy U-szerű vonalvezetéssel, a Szabadság hídon keresztűl. Ez már önmagában is érdekes, a 3-kötetes erről nem szól.
Tehát megnyílt a teljes Margit híd, megszűnt az 53-as, és indult a Nagyvárad tér - Kiskörút - Margit híd érintésével az 5-ös (Óbudára) és a 45-ös (Maszkva tér - Déli pu.-ra). Ez így volt 1948-ban (vagy 49-ben? nincs elôttem a könyv), a 3-kötetesben található menetrend szerint.
1950 júlis 30-án viszont (tehát születésem elôtt 7 nappal...), a http://villamos.budapest.hu/ -n található menetrend szerint, az 5-ös helyett már egy 53-as járt, de az csak a Nagyszombat u.-ig. A 45-ös viszont maradt a régiben.
A http://villamos.budapest.hu/ hálózattörténete szerint 1952 okt. 26-ától viszont a Keleti pu. - Március 15. térig járó 75-öst átkeresztelték (habár akkoriban valószínűleg nem ez volt a használt kifejezés :) ) 45-ösre, tehát akkor már nem létezhetett a Margit-hídon járó 45-ös!
Ha megnézzük jhoward 1952.-es villamosmenetrendjét, azon sem szerepel a két margit-hídi járat.
Tehát valamikor 1950 és 1952 között szünt meg a 45-ös és 53-as, a kérdés: mikor?
-----------------------------------------
Ami érdekes mellékészrevétel, hogy a háborúból még alig visszaépült Budapesten, csak két működő villamosöszzeköttetéssel Pest és Buda között, átszállás nélkül lehetett eljutni a következő pontok között:
Nagyvárad tér - Moszkva tér/Déli pu./Gellért tér/ Margit híd/Óbuda
Kálvin tér - Moszkva tér/Déli pu./Margit híd/Óbuda
A 71-ES VILLAMOS-TROLIBUSZ KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1920-AS ÉVEK VÉGÉTŐL NAPJAINKIG (1979):
1920-as évek végén
A 71-es villamosok Baross tér - Fiumei út - Üllői út - Ferenc József híd - Krisztina körút - Margit híd - Berlini (Nyugati) tér útvonalon közlekedtek.
1940-es években
A 71-es villamosjárat megszűnt.
1951.04.30.
A 71-es (immár) trolibuszok Erzsébet királyné útja - Kossuth Lajos tér - Margit híd, budai hídfő útvonalon közlekedtek.
1953.
A 71-es trolibuszok Erzsébet királyné útja és Balatoni utca között közlekedtek.
1956.
A 71-es trolibuszjárat - a harci események miatt - megszűnt.
1957.10.14.
A 71-es trolibuszok MÁV-Kórház és Marx tér között közlekedtek.
Vagy félreértés történt, vagy én nem írtam érthetően! :(
Mivel, még mindig 1948.08.01-én vagyunk:
A 72-es villamossal írt mondatom is erre vonatkozott.
(Lehet, hogy ott volt a félreértés, hogy a 7-es villamosnál említettem az 1957-es újraindítását...
A 15-ÖS AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1928-TÓL NAPJAINKIG:
1928.02.15.
A 15-ös autóbuszok Boráros tértől a Ráday utcán és Belvároson át a Csanády utcáig közlekedtek.
1929.06.18.
A 15-ös autóbuszok Boráros tér és Ferdinánd (Lehel) tér között közlekedtek.
1931.
A 15-ös autóbuszok belvárosi útvonala módosult, miután megszűntették a belső-Lipótváros - Erzsébet tér - Bálvány (Október 6.) utca - Hold utca - Szemere utca villamos-vonalat.
Boráros tér - Ráday utca - Kálvin tér - Ferenciek tere - Petőfi Sándor utca - Erzsébet tér - Szabadság tér - Alkotmány utca - Szemere utca - Csanády utca.
1933.12.15.
Ismét módosult a 15-ös autóbusz belvárosi vonala.
/A 48-as villamosjárat megszűntetése miatt./
1944.
A 15-ös autóbuszjárat - Budapest ostroma miatt - megszűnt.
1946.12.09.
A 15-ös autóbusz újra közlekedtek.
1948.09.06.
A 15A jelzésű autóbuszok Ferenciek tere és Szent István körút között közlekedtek.
/ A 15A jelzésű autóbuszjárat megszűnteésének időpontja ismeretlen./
1983.01.25.
A 15-ös autóbuszok az új Boráros téri autóbusz-végállomásról indultak.
1983.05.17.
A 15-ös autóbuszok már a Közraktár utcában kialakított végállomásról indultak.
1984.03.01.
A 115-ös autóbusz Mechanikai Művek és Diósd, Csapágygyár között közlekedtek.
/Ezen a vonalon korábban a két útvonalon közlekedő 113-as egyik vonalán közlekedett, illetve a 115-ös autóbusznak az útvonala semmilyen formában nem tartozott az alapban közlekedett 15-ös autóbuszjárathoz./
1988.05.16.
A 15A jelzésű autóbuszjárat Arany János utca, metróállomás és Dimitrov (Fővám) tér között közlekedtek.
1993.12.31.
A 15A jelzésű és a 115-ös autóbuszjárat megszűnt.