Ma láttam Budapesten a CRYSTAL MAHLER kabinost. Úgy látszik a tengeri hajóknál mostanában egyre gyakrabban alkalmazott hátracsapott hajóorr már betört a Dunára is. A kormányállás pedig az első fedélzeten van, mint a PINZESSIN CATHARINA-nál volt. Hát szebb nem lett, de legalább funkcionálisan jobb, a felső fedélzetet végig be lehet járni, az utasok biztosan örülnek. No meg nem csapja le a kormányállást a híd...
Fotózni nem tudtam, így ez egy internetről leszedett kép:
a Hadtörténeti Múzeum menetrendje (http://www.militaria.hu/hirek/lajta-mozgasban) szerint a Lajta/SMS Leitha szerdán Szentendrén, pénteken pedig Százhalombattán lesz látható. Tehát valamikor csütörtökön fog áthaladni a Duna budapesti szakaszán . Szeretnék néhány fotót készíteni, de nem ismerem a pontos menetrendet. Van valakinek információja hogy mikor érkezik a belvárosi Duna szakaszra (kb a Margit-hídhoz)?
Miközben ilyen gyönyörű-magyar és kevésbé magyar-gőzösökről értekezik a fórum,érdemes egy pillantást vetni arra,hogy a világ más tájain mit ki nem találnak.
Ez a "hajó" például pont úgy néz ki mintha egy ufó sz.rta volna a vízre...De legalább életveszélyes sebességgel lehet vele menetni,és elvileg még keveset is fogyaszt...
A" múzeumban" nem szó szerint értettem,de nem csinálhatok reklámot anélkül,hogy a tulajdonos vagy tulajdonosok hozzájárulnának. A német múzeumokról nem beszélnék csak a Hamburgi Häfenmusem- ban 4-5 különböző nagyságú és vezérlésű van kiállítva Kiel holtenauTechnische museum szintén és így tovább... ott nem a víz alatt hagyják rohadni a" védett nemzeti értékeinket"
Új kazánt gyártani már jó ideje csak hegesztett technológiaval engedélyeznek Európában. A nosztalgiás gőzmozdonyok szegecselt kazánja papíron csak felújítás, még akkor is, ha "gombhoz kabátot" jellege van.
Ezek a gőzgépek gyönyörű darabok voltak. A hajógépek szinte utolsó fejlettségi szintjén. Persze, hogy nincs sehol múzeumban ilyen. Hasonló, de jóval nagyobb van kiállítva Münchenben, a Deutsches Museumban.
Úgy tudom én is, hogy a feneke most rendben van. Effektív ez nem akadálya annak, hogy önjáró lehessen. (Nyilván be kellene vizsgálni, de sokat nem kellene elvileg macerálni. A gépe pedig szépen megőrzött példány!)
Nekem úgy rémlik, hogy régebben volt olyan lemezjavítás, ami után a sólyára vissza kellett emelni és aztán betonoztak. De azóta már újra volt Komáromban (2008-ban) és akkor rendesen megcsinálták.
A kétórás felfűtési idő érdekesen hangzik ,valószínűleg vízcsöves kazánról lehetett szó,nekem csak füstcsöves (szén) kazánokhoz volt szerencsém 4- 6m3 víz felfűtése kb 3 nap,szép lassan először 5 bar ny. azután tíz 12 vel már el lehet indulni. Szükség esetén lehet egy nap is de a kazán kímélése miatt 3nap a biztos .Jegyzőkönyvezik minden télen a víztelenítés után a láng csövek átmérőjét több ponton mérve, és ha ez tűrésen kívül megváltozik akkor oda a kazánvizsga.Tehát a használatban állandóan fűtve van a kazán így gazdaságosabb ha már fűtve van akkor meg menni kell vele,vagy 5 bar on tartani a hétvégére készülve.Ami a tapasztalat szerint kevesebb szenet emészt fel mintha a 0-ról kellene felfűteni.
Itt meg a korábbi két órából félóra lett a kazáncsere után a felfűtési idő. Szerintem különleges videó, mert úgy vélem gőzcsörlővel húzza ki az orrát orrsugár helyett és csak utána indít.
A Kossuth is tulajdonképpen "csak" kazánra vár, effektív nem hiányos a gőzgép, ami van, az javítható. A kazánt kellene kicserélni. Ha egyszer valaha lesz valami még a Petőfiből, ott is a kazán az egyik, ami kellene. A Lajtánál dettó... Szerintem hatalmas sikertörténet volna a magyar Dunán (is) egy üzemelő gőzhajó!
A Gustav nevű gőzhajó is hegesztett , pár éve legyártott kazánt kapott a gépésze szerint kívül és belül is lehegesztették a csatlakozó csöveket amiből később repedés lett amit megint hegesztéssel orvosoltak,tehát önmagában a hegesztett szerkezet még nem probléma.A szegecseltnél a csövek peremesek és a nyomás "neki tolja" a kazántestnek .Az ár itt nem volt reális mert egy visszamondott kazánrendelést vett át a cég..fél áron,a gyártó így legalább valamit visszakapott a befektetésből konkrét összegről nem tudott a gépész.Séta üzem/ kb8-10kmh/holt víz, 10 lapát németbrikett 2x a két lángtérbe óránként+felfűtés szóval aránylag gazdaságos az üzem,napi két három kör majdnem mindig telt házzal.
Pár éve körüljártuk a témát egy konkrét projekt kapcsán. Lett volna több olyan hazai kazángyártó is, aki - ha vannak tervrajzok - hétjegyű számért (az eleje nem túl nagy) legyártotta volna.
Persze hegesztve. Olyat, aki szegecselve megcsinálta volna, nem sikerült fellelni.
Aztán hogy a vizen is megkapja az alkalmassági papírokat - a szárazföldön adott nyomásra egyébként engedélyezett kazán - sejtelmem sincs, mennyibe került volna.
Mivel ez a gőzhajó élete nagyrészében inkább állna, mint gőz alatt lenne, valamilyen standard megoldással valószínűleg még olcsóbban is megoldható lenne dolog.
Gőzgépet valamelyik múzeumi raktárból elő lehetne varázsolni, kazánt meg gyártank még ma is, na ja fél stadion árán.
Mindenesetre egy igazi kuriózummal lenne kis hazánk gazdagabb.Elég furcsa ha a" Magyar honvédség T. beli zászlóshajója " vontatva vagy mellévettben érkezik..talán egyszer kerül pénz rá.A Diesel- valahogy nem passzolna a képbe.
Frank22 fórumtárs felfedezte a TULLN kötelékében a POLTAVA exBAJA tolóhajót, aki rövid dnyeperi és hosszabb aldunai kaland után ma visszaérkezett Budapestre:
Ha a moszva, ami mellévetben cipeli, elmegy 2 moszkva motorral és maga mellett egy monitos testtel, akkor biztosan elég lenne. Talán még 2 Csepel is :-)
Bár csak... :-) (Igazából az volna a poén... Akár úgy is, hogy nem "korhű", mert gőzgépet nyilván nem lehet belerakni már sehonnan... De én mindig annak a pártján voltam, hogy inkább menjen önerőből, akár nem "korhű" módon, de MENJEN! :-) )