Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
És még el is rontottam a hozzászólásomat Laci bátyám. Mert az igaz amit a rendszámmal kapcsolatban írtam,de a fotó 1970 utáni,lásd embléma az ajtón. Bocs mindenkitől.
VOLÁN 21. Apám kordés Volánként emlegette. Mikor a tatai Volánnál Tatra 148 billencsre szerettem volna ülni leszerelés után Fater két dolgot mondott,(akkor már beletörődött abba hogy sofőr leszek.)
1. Billencsre soha ne ülj,egy ötszáz méteres darabon hordani a földet oda-vissza az nem sofőr teljesítmény.
2. Volános meg ne legyél,egy hülye elég a családba.
Ezeket megfogadtam. Viszont ezen a 21-es Volános /fb./ fotón meglepődtem,hogy 1968-as rendszámmal volt a 21-esnél még Dutra DR 50-es.
Nálunk (Szombathely) a nyolcvanas évek közepe táján egy metálkék Ford Granada futott ilyen VÁM- kezdetű rendszámmal, egy színesbőrű alak járt vele, a Joskar-Olán lakott az egyik kilencemeletesben és Csoki bácsiként emlegették a környékbeli osztálytársaim.
Az első munkahelyemen 1994-95-ben én is jártam hosszúplatós IFÁ-val, nem tudom milyen hidas volt, de borzalmasan lassú volt, a vidéki fuvarokat 50-55 km/h-s végsebességgel teljesítettük.
A napfény városában volt Volán vezig.helyettes B.Tíbor.
Már megénekeltem őt más ügyben, MOTOKOV, titkárnő, új autó, stb.
Egyszer ellenőrzünk a megyében.
Még a megyei ellenőr rendszer előtt, amikor mindenhová Budapestről mentünk két napra.
Megszimatolta.
Hivatali kocsiba ugrott, és megpróbált minket előkeríteni.**
Nehezen de megtalált.
Épp egy kocsiját (Zil MMZ-555) ellenőriztem és engedtem el, mert papírjai + gkv rendben volt.
De !
A ZIL kb. úgy nézett ki mint a Te képeden az IFA.....................................:-(((
Mint amelyik most szabadult egy T-34-es tankcsatából.
Mondom Tibinek (mert jóban voltunk):
...."......Legszívesebben levenném erről a billencsről a rendszámot, felküldeném a Lenin krt.96-ba (Volán Tröszt), lehívatnám az irodából Tapolcait, hogy nézze meg, hogyan néznek ki a Volán kocsik a végeken......"
Tíborunk nem szólt csak hümmögött.
( később megtudtam, hogy belül majd szétvetette a düh )
Letelt a két nap ellenőrzés eljöttünk.
Ezután jött a dráma.
Tíborunk péntekre berendelte a vállalat központjába az érintett :
- üzemegység vezetőt,
- helyetteseit,
- forgalmi vezetőket,
- műszakot,
- stb.
Tartott egy igen rövid beszédet.
Ő aki még egy fenébe kifejezést se engedett meg magának sohasem***, olyanokat mondott, hogy az ünnepi asztalt borító vörös brokát belepirult.
Már éppen szólásra emelkedett volna valaki, hogy kikérje magának ezt a hangnemet amikor belépett K.M. az egész Dél-Alföldön hírhedt pártpolitikus, akit okkal-joggal útált három megye értelmisége.
Van kérdésük az elvtársaknak?..........................süvöltötte a levegőbe.
Nem volt senkinek kérdése.
Ugyanis Tíborunk elrendelte, hogy az érintett 10-12 db ZIL billlencset, melyek úgy néztek ki mint a Te képeden az IFA, a következő hét végén, az említett közép vezetők, a fényező csoportvezető irányításával :
- újrafényezik,
- eltünt felszereléseit (pl. poroltó) pótolják,
- feliratait újra matricázzák,
- kitakarítják,
- csili-vilivé teszik.
- stb.
Erre akartak épp nemet mondani a Volán középvezetők amikor a nemszeretem ember belépett.
Hirtelen mindannyian úgy döntöttek, hogy a hétvégére tervezett :
- horgászat,
- kerékpártúra,
- bográcsozás a családdal,
- fürdés a sárgin,
- stb.
nem is annyira fontos.
Helyette inkább égnek a vágytól, hogy szombaton reggel 7-től este 7-ig és vasárnap reggel 7-től este 7-ig szeretnének - szigorúan társadalmi munkában - maszkolni, csiszolni, fújni, festeni és játszóruhában tölteni kb. 24-28 órát a Volán telepen.
** = Ha majd érdekli a T.asztaltársaságot, akkor ecccer leírom a két fajta KPM-s ellenőrzési különbözőséget, eredményességet, módszert, előnyeit, hátrányait.
*** = Tíborunk bár akkor épp Volán Vezérigazgató helyettes volt a megyében, inkább a megye szépfijújaként jellemezném.
- vitathatatlanul okos volt,
- több nyelven beszélt,
- a hölgyek szerint sármos volt,
- sportos volt,
- nagyon fínoman beszélt, rendkívül udvarias volt,
A 10 db ZIL billencs hétfőn reggel ott sorakozott a VOLÁN telepe udvarán, csillogva-villogva.
Jobb nem lett egyik se.
De szebb igen.
( rossznyelvek szerint a hétvégén pár szakmunkás úgy döntött, hogy unatkozik otthon a kertben sört iszogatva, és hirtelen felindulásból/lelkesedésből úgy döntött inkább bemegy a Volán telepre hátha van ott valamilyen társadalmi munka, közvetlen kis főnökeiknek segíteni.
Valamikor 1994 környékén. Akkor kezdtem el ADR-es holmikat szállítani. Amivel én dolgoztam kerékagycsapágyas lett nagy hirtelen. Megkértem egy haveromat nem tudnád megcsinálni a fuvaromat? Dehogynem,de csak akkor ha elviszed a fuvaromat a lábatlani kőbányába a Volánnál félretett Ifával. Már üresen jöttem hazafelé mikor Ferencmajornál ellenőrzésbe futottam.Mondja az ember forgalmit,felnyitottam a kesztyűtartót a jobb oldalon,nincs ott. Volt a a fülkehátfalon a kárpitban két nagy zseb,ott sincs. Mondtam nem találom. Szálljon ki,kiszálltam,akkor nézzük meg a poroltókat. Mondom persze nézzük. Lemezből gyártották a tartót a Volánnál,és lemez fedele volt. Leveszem a fedeleket,egy poroltó sem volt benne természetesen.Kérdi a KPM-es kié ez a xar? Mondom a tatai Vértes Joláné. Látja ott szemben a buszmegállóba levő kollégámat? Igen. Na akkor húzzon innen a picsába mert ha Boros kolléga idejön magát itt a helyszínen lelövi. Karácsonyra vittem neki egy liter pálinkát. :)
Ezen kezdtem. Egy kalap xar volt,lassú hidas,és rohadt hangos estére fájt a fejed. Ex YF-55-95
1997-et írtunk. A vállalat két vidéki egységét zárta be, én mentem leltározni, és egy furgon jött gépkocsi vezetővel, az ügyviteli dokumentumok elszállítására. Az első napon gyorsan végeztünk, és egy miskolctapolcai szállodában szálltunk meg. Pechünkre, oda érkezett – mint később megtudtuk – egy másik megyéből odavezényelt 6 fő KPM ellenőr is. A felettünk lévő szobában kezdtek „ünnepelni”, ami olyan szilajra, és hangosra sikerült, hogy sem aludni, sem pihenni nem tudtunk. Éjjel ½ 1-kor kértem a portást, hogy tegyen végre valamit. Szabadkozott, mondván „fontos” emberek látogatták meg a vendégeket, nézzük el a duhajkodásukat. Mivel mások is kifogásolták, közbeavatkozott, és lassan elcsendesedtek, de ez még eltartott egy kis ideig. Reggeli közben jöttek le az étterembe, láthatóan másnapos állapotban, és hangosan kérdezték a személyzettől, hogy itt vannak-e azok, akiknek nem tetszett valami? Mi mentünk a dolgunkra, a parkolóból történő kihajtásunkat a felmatricázott furgonnal, az ablakon át látniuk kellett. Ebédidő környékén indultunk haza, előttem a furgon, mögötte én, a személygépkocsival. A 3-as főúton, Mályi előtt kiintették a furgont – igen - a fent említett ellenőrök, akik megálláskor természetesen megismerték az akadékoskodókat, ami szóba is került. Igazi szőrszálhasogató ellenőrzés következett, ami alapján jegyzőkönyvezni akarták a feltárt „szabálytalanságokat”. A gkv. igazi ferencvárosi vagány volt, és halkan azt mondta csak úgy magának, még szerencse, hogy nála volt a kazettás magnója (nem volt), és van felvétele az esti műsorról. Rövid tanakodás után az ellenőrök azzal engedték el, hogy még egyszer nehogy találkozzanak, mert azt nagyon megkeserüli a jegyzőkönyv, el volt felejtve. Rég volt,de sajnos igaz volt!
Hasonló történet,és mégis más....kora kilencvenes évek,állami nagyvállalat,első munkahelyem...zalai dombok,igazgatói fényes,extrás Renault Espace...utasként a cég gazdasági igazgató úrelvtársal...vagy elvársúrral...szóval a dombok között utolértek egy Tatra 813 vontatót,a tréleren meg valami nagy munkagéppel-szegény Tátra szenvedett rendesen,ennek megfelelően lassan ment,de annál jobban füstölt szegény...nagyarcu Sz.Károly pénzügyér ur ideges,mert feltartja a forgalmat,nem tudnak előzni a sok kanyar miatt,és késni fognak-Az ilyen régi szarokat már régen ki kellett volna dobni..igy dühöngött...ott fortyogott a haragtól,mert öt feltartják.A sofőr meg rá is játszott,mert megismerte a saját gépünket...na,aztán mikor melléértek,odaszólt az utasnak.Na,Sz, elvtárs ott az embléma,ez a miénk...látja Sz.elvtárs?Lassu,ósdi?igen...talán nem a fényes luxus kocsikra kellett volna csak költeni,hanem a pénzhozókra is...látja Sz. elvtárs...?Sz. elvtárs vörösödött,dagadt a feje,majd orditva-Még egy ilyen mondat,holnaptól nem vagy a cégnél...!
Akkoriban Sz.elvtárs uralma alatt vettek kb 50 ilyen-olyan Renault személy-kisteher autót-de hasznot hozót,azt nem...és azért a csapat Renault boltért biztos volt"neki is"valami "leeső"..
Jellemző volt.hogy a T815 vontató 300 000 Ft alkatrészére nem adtak pénzt,darus Tátrák álltak,mert gumi nem volt rá-de ozonizátorokat meg oxigéngenerátorokat rakattak be a Fényes kocsikba-a légkondi nem volt elég...szánalmas...
Hogy rendszám is legyen:az öreg vontató a VN 36-96 volt eredetileg,a tréler meg az XBT 109,ha jól emlékszem...mert nem tegnap volt....
Ha nagyon off a történet,töröltessétek...bár irtam bele rendszámot is
Emlékeztek a MÉH vállalatra? Rengeteg Zil tehergépkocsijuk volt,és aki nem azt énekelte a vidéki kocsmában sok pia után hogy én vagyok a benzinkirály,az elég sűrűn tudta cserélni a Lada-t-Ladára. :)
Erről egy gyerekkori élményem jut eszembe (kb. 1955.), aminek semmi köze a rendszámokhoz. A magasan képzett és fejlett világnézetű társbérlőnk – miután jól eltángálta a férje – a házban széltében-hosszában némi büszkeséggel mondogatta, hogy „Teheti, mert ő a hites uram.”
A KPM Autófelügyelet ellenőrei a Mátranováki elágazásban ellenőriznek.
Már vagy két órája, amikor megállítanak egy Molotovot.
Nézik a papírokat, az autót, a rakományt és a gkv-t.
Mindent rendben találnak.
Ekkor megáll velük szembeni irányban egy Volga M21.
Kiszállt a szállított és udvariasan odamegy a kPM-sekhez:
- Elvtársak ! Rendben van minden ?
- KPM ellenőr : Igen, minden rendben van. Ön ki ?
Volga utas : Bemutatkozik. Ő annak a TSz-nek az elnöke akinek teherautóját a KPM-sek ellenőrzik.
Ok.
Elnök : A ZUK is ?
KPM-es : Akkor néz hátra, és látja a Molotov mögött megállt egy ZUK is, bár azt nem állította le senki.
Odamennek, hogyha már megállt önként ellenőrizzék le.
Megteszik.
A Tsz elnök kíséri őket, de tartja a három lépés távolságot, nem szól bele az ellenőrzésbe.
Itt is rendben van minden, ami akkoriban TSz teherautóknál kisebb csoda.
KPM-sek elbúcsúznak.
TSz elnök odaszólítja magához a ZUK-ban utazó (nem gkv.) egyik fiatalembert.
Hátra hívja a ZUK mögé.
Valamit magyaráz neki.
Az válaszol.
Erre a TSz elnök, lendületből egy akkora devecseri pofont lekever a huszon éves fiúnak, hogy még a KPM-sek füle is megcsendül pedig ők, 8 méterre állnak.
?????? ??????????
Kiderült, hogy a fiatal festő.
A TSz festője.
Nem címfestő, de festő.
Azt a feladatot kapta, hogy a vegyes használatú ZUK-ra (fekete A-rendszámos) fesse fel a rendszámot a hátfalra.
Felfestette.
Ferdén.
Nagyon ferdén.
Úgy hagyta.
Meglátta a TSz elnök.
A KPM-es megjegyzi, hogy hát tényleg ferde, de ez nem szabálytalan. Mégse kellene itt az útszélén két falu között, nyilvánosan pofon verni emiatt egy huszon éves embert.
Megszólal a Molotov gépkocsivezetője.
Teheti.
A keresztfia.
Amúgy jobban járt a fiú, hogy Őtőle és itt kapott, mert ha odahaza az apja megtudja................
nem tudok róla, hogy különböző kialakításokat jelölne.
Most átnéztem, milyen évekből tudok ilyeneket:
40 - GF600/1951
41 - GF601-629/1951, Mávaut 1952
42 - Mávaut 1952-53, FAÜ 1953(GF630...640)
43 - 1954-55-56 MÁVAUT és FAÜ 599-540 és 001-069
44 - 1956 utolsók: GF070-098
Ami a külső megjelenésüket illeti: még GF 048 is közel eredeti megjelenéssel készült, talán csak a lökhárító változott.
Úgy gondolom, mind a négyszögletes táblatartó, mind a villogó irányjelző (értsd jól: ugyanis az Ik30-nak a karos indexe is villogott) a későbbi nagyjavítások, átalakítások során került rájuk.
Ez egy átépített Ik.30 szerintem. A kép - ha jól rémlik "a táj" - az újpesti (Bp. IV. ker.) Árpád út-Petőfi u. vagy az Árpád út-Virág u. sarkon készülhetett.
A Googla maps-on már nem találhatók a képen lévő házak. Minden le van bontva ill. új házak vannak.
Hát... kérlek szépen. Amiről én írtam az GA-s és Ik.60, talán Récseis volt, amiről Te írsz az GE-s, Ik.260, 1980.01. havi és Fürst-ös. Amúgy a 05-79 stimmel.
Hát akkor jöjjenek a további emlékek de ebben lesz rendszám is:
1955. novembertől a VI. Aradi u. 66.-ba költöztünk. Nagyszüleim maradtak a Váci út 129.-ben.
1958.-59.-ben, amikor már 10 éves lettem ill. elmúltam, apám megengedte a nyári szünetben, hogy a 65-ös autóbusszal napközben - egyedül - visszamenjek a Váci útra majd onnan délután haza. Ott voltak a régi játszótársak.
Akkor figyeltem fel három - a 65-ösön - állandó buszra. GA-05-77; GA-05-78; GA-05-79. Ik.60-asok voltak, oldalablakaik letekerősek, hátfali ablakaik három részből álltak. A GA-05-79 adta egy darabig az egyik nickemet.
Ekkor a 65-ös a Váci út(Gyöngyösi u.) - Szabadsajtó út között közlekedett. Én mindíg a Bajza u.-i megállóban (Andrássy úton) szálltam fel és mentem a Váci út-Babér u. sarki (utolsó előtti) megállóig. 80 filléres szakaszjeggyel utaztam. Ekkor egy sima vonaljegy buszon 1,- Ft. volt (mert emlékszem még 2,- Ft-osra is).
Engem apám elég szigorúan fogott. Egészen 18 éves koromig pontosan bekellett tartanom, hogy meddig szól este a "kimaradás". Soha nem mertem megszegni. Tulajdonképpen tartott ez addig míg be nem vonultam - 1966.11.24.-ig ill. míg le nem szereltem - 1969.01.21. Ekkor azt mondta: most már leszereltél, azt csinálsz amit akarsz de ameddig itthon laksz tudni akarok a dolgaidról. A házirendet továbbra is Ő szabta meg.
A GA 05-79 re emlékszem mint busz. Talán 1978 karácsonyán a piros 117-es vonalán új buszok érkeztek. Jól emlékszem a fülkén az ecsettel szépen felfestett számokra, és a fülke kis ablakára ami akkor új dolog volt. Nejlon volt az üléseken. Korán reggel a hidegben vadi új busz érkezett. Nekem is vannak emlékeim.
Igen. Ezek a 48 és 49 kezdetűek ezek szinte mind bérautóbuszok voltak. A harmadik ajtót megszüntették. Főlek piros fehér, és kék fehér volt a fényezésük.
Volvo 240 Transfer. Régen a Malévnél volt 2 db, VIP szállításra használták.. Majd fekete lett. XX-95-35 majd ARV940 volt a rendszáma. Most ideiglenesen kivonva a forgalomból. Ha valakinek van információja az autó hollétéről nagyon megköszönném ha megírná. Üdv.
1. Az Ik.30-asok kocka-viszonylatjelzős egyedei gyárilag készültek így vagy később a FAÜ alakította át ?
2. Mihálnál látni lehet az Ik-30. táblázatban 40, 41, 42, 43, és 44 széria jeleket. Ezek között mi a külömbség, különös tekintettel a karosszéria külső megjelenésére - egy ajtó-két ajtó, ablak tolóablak vagy más osztású, az előbb említett viszonylatjelző formája vagy hiánya ?
GF 16-65 első két Kaposvárra érkezett IK 256 egyike.1978 októberben érkezett,1981 végéig édesapámé volt ,majd felhagyott a különjáratozással 20év után. GF 25-64 és 25-65 volt még Kaposváron.Egyik a pesti járatos kocsi volt,az tuti kék fehér,a másik kék fehér színére nem esküszöm.Viszont bordó fehérben is volt nálunk néhány,talán a GF 17-18 as és még másik kocsi is..
„a GF 25-xx sorozat kétszárnyas Steyr ajtókkal érkezett.
Majd mindegyik bordó+vaj színben.
Ez egy kivétel, hogy világos kék-vaj színben jött.”
Szeretnék pontosítani.
A Volánbuszhoz érkezett GF 25-50 – GF 25-59 tíz példánya közül bizonyára mindegyik bordó+vaj színű volt.
De a GF 25-60-tól kezdődő tartomány már az orosházi fotón látható középen világoskék fényezéssel érkezhetett. Kaposváron és Hatvanban is volt ilyen színű Steyr ajtós 256-os és a szép fényképnek hála, láthatjuk, hogy Orosházán is. Gondolom gyárilag nem úgy fényezték a buszokat, hogy egy ilyen, egy olyan. Azaz ha a 25-60 és a 25-68 is kék, akkor a közte lévő példányok is kékek voltak. Sőt azt is elképzelhetőnek tartom, hogy egészen a tartomány végéig GF 25-75-ig eltartott ez a szín. (A 25-75 után már a GF 26-4x tartomány következett a 256-osok számára.)
A 256-osok ajtómegoldása egyébként is megérne egy misét.
A prototípus: elől-hátul kétszárnyú ajtó
A Volán számára szállított első példány (GC 75-26, Szfvár, középen sárga) 2 db kilincses „alacsony” ajtó.
(„alacsony”-nak nevezem azt az utasajtót, amelynek felső éle alacsonyabban van, mint az oldalablakok felső éle; „magas” ajtónak azt, amelynek felső éle egy egyenesben van az oldalablakok felső élével)
Az első sorozat a 20-as Volán számára (GF 03-01-től 03-22-ig, középen világoskék, 1977) 2 db kilincses „alacsony” ajtó.
A második GF 16-xx és GF 17-xx sorozat 1978-ból (ezekből az összes Volán számára érkezett): elől kétszárnyú (Steyr) ajtó, hátul kilincses „magas” ajtó. Szóval innentől érdekes módon visszatértek (az inkább 255-ösre emlékeztető) "magas" ajtóra. Azt nem tudom, hogy ebben a nagy példányszámú sorozatban volt-e többféle variáció.
Az 1979-es GF 25-xx sorozatnál elől kétszárnyú ajtó, hátul Atwood záras „magas” ajtó.
Az 1980-as példányoknál elől kétszárnyú ajtó, hátul Atwood záras „alacsony” ajtó. Ezeknél az öt fokozatú váltót felváltotta a 6 fokozatú kivitel. A bal hátsó oldalablak innentől (vagy csak 1981-től?) kezdve nyitható, korábban a bal hátsó oldalablak teli ablak volt.
1981-től elől a kétszárnyú ajtót felváltja az egyrészes változat, amelynek csak a felső részén van ablak. Hátul marad az az Atwood záras „alacsony” ajtó.
Kb. 1983-tól az első ajtó kap egy alsó ablakot, hátsó ajtó változatlan. Ezt a kivitelt gyártják aztán jó sokáig.
Ami még furcsa, hogy volt 2 db „magas” kilincses ajtóval is 256-os, gondolom ezek a korai példányok a Volános kilincses „alacsony” ajtósak kortársai lehettek. Ezeknek meg a sofőrablakuk volt "alacsony". Mennyit variáltak annak idején az ajtókkal-ablakokkal...
Ha a Böszörményi - Szoboszlai sarokra gondolsz, akkor nem. Ott csak 2 kirakat van, és utána a lépcsőház ajtaja, a képen pedig 4 kirakat látható. Ezenkívül a betonlapú korlát is más formájú.
Ezek a "történetek" az életem picike darabkái. Semmivel sem külömbek mint bármelyikőtöké. Egyáltalán érdekesek? Talán annyiban hasonló hozzájuk, hogy mindannyian a közlekedés valamelyik ágában dolgoztunk/dolgoztok és abban, hogy érdeklődünk/"bolondulunk" valamely részéért, ki melyikért.
Remélem, ez a sok OFF nem fog tiltáshoz vezetni. Annak örülök, hogy szívesen olvasod/olvassátok.
Ezt nem tudom linkelni. Már nincs a fórumon mert annak idején kértem a törlését de magamnak lementettem.
Ez egy ÚJABB OFF de remélem maradhatunk a topikban. :))
Ekkkor a Fehér úti Vasúti Járműjavító MEO-ban voltam villamos vezető. Itt történtek nagy részben a BKV villamosainak és hév-szerelvényeinek felújításai és a vizsgáztatások is. Itt ismertem meg a héveket és nagyon megtetszettek.
1983. nyarán - most nem tudom a pontos dátumot - indult a H5-ön Batthyány tér-Békásmegyer között az új "sebesség rendszerű" közlekedés. Ez nagyon sok új vezetőt igényelt - 3 perces közlekedést próbáltak, ami azután persze nem jött be - így megfelelő feltételek mellett - pl. volt már vill.vez. jogsid - lehetett jelentkezni a tanfolyamra.
Sikeres vizsga - és két hét módszerátadó mellett eltöltött szolgálat - után három havi ideiglenes szerződéssel dolgoztam az üzemegységnél. Fizetés úgy volt, hogy alap a főállású bér + a fordák után járó mindenféle pótlékok. Ez olyan jó volt, hogy a főállású régi vezetők morogtak is, mert mi újak jóval többet kerestünk.
Ahogy a "mesémben írtam" állandó fordát lehetett "kétrészesekből, buszosok ezt beugrónak hívják" vállalni. Az enyém volt a leghosszabb, 10 óra valahány perces.
A ideiglenes szerződést meg lehetett egyszer hosszabbítani újabb három hónapra. Amikor ez is letelt akkor végleg kértem az áthelyezésemet, - nem akartam visszamenni a Fehér útra - itt "otthon dolgoztam" és jó keresetem volt az akkoriakhoz viszonyítva. Amellett nagyon megtetszett a dolog, jól éreztem magam. Többi minden a "mesében" van.
"Amúgy a Simca Aronde egy rövid ideig forintért kapható volt idehaza a Merkur (vagy talán akkor még MOGÜRT ??) kínálatában. "
Volt már róla szó korábban , emlékeim szerint 504Laci írta , hogy eredetileg egy szállítmány Kubába ment volna , de mivel ' 59 szilveszterén Castróék kerültek hatalomra , a kikötőben rekedt . Ott álltak hónapokig a tűző napon az aszfalton a kocsik , az olvadt kátrányba süllyedtek a kerekek .
Erre csapott le egy élelmes kereskedő , és szerezte meg nyomott áron , így került hozzánk . Ezek a kocsik aztán ' 60 - ban CB - s rendszámmal kerültek forgalomba .De már előtte és persze utána is jöttek be Arondék :
A néni és a fák helyzete alapján "talpra állítottam a képet" Így nem tűnik lejtősnek az utca. A Böszörményivel én is kudarcot vallottam. Rémlik, hogy mintha a Fehérvári úton is lenne hasonló járdarész. Vagy a régi (keskeny) Alkotás utca?
A Google mapson végig mentem az elképzelhető részeken de nem jön be. Próbálkoztam még a Kékgolyó utcával és a Németvölgyi út egy kicsit hasonló részével is de nem jó ...
Biztos, hogy a képen lévő utca "lejtős/emelkedős"? Nem lehet, hogy rosszul látjuk? Mert ha igen akkor az is befolyásol minket abban, hogy hol is kellene a helyszínt keresni.
Az adott időben már nem laktam és nem dolgoztam a Váci úton. 1983. tavasszal a BKV HÉV-motorvezető tanfolyamra jártam.
A linken egy kis szösszenet az elég rövid héves időkből. (Én írtam, csak közben töröltem az akkori regisztrációmat - GA-05-79 - volt)!
Ha gondolod, olvasd el! Most is mondom, ha "nem idevaló" akkor töröltessétek.! Az életem a gyakorlatban a vasúti dolgok körül mozgott de mégis a buszokat szerettem-szeretem, a típusukat és rendszámaikat gyűjtögettem mindíg.
Ismerősömnek 18. születésnapjára vettek egy Aronde autót. A szomszédé volt és nagyon egyben volt a kocsi. Talán új kora óta nála volt. Átalakították botváltósra. 2 év után eladta az új tulajdonosa, és azóta sem láttam sehol a kocsit. Világoskék volt, és Zuglói. 1988-1990. Persze 1988 előtt is főleg Zuglóban lehetett látni.
Én is láttam ilyen fékvizsgát. Amikor az FD 29-99-et vittem vizsgára, kioktattak, hogy a kézifékkel való fékezéskor 2. fokozatban gyorsítsak és ne nyomjam ki azonnal a kuplungot, hanem használjam ki a motorféket.
Abban az időben a vizsgabiztossághoz nem sok ész kellett. Az általad jelzett években a Szőnyi úton oktatgattam teherautón. Elképesztően hülye alakokkal találkoztam. (Nem félremagyarázni! Nem azt írtam, hogy mind hülye volt.) A másodállásosok párosával jártak vizsgáztatni. Egyszer egy tanulóm röhögve mesélte el, hogy a vizsgája közben a két jóképességű őelőtte (helyesebben mellette) összevitatkozott valamilyen közlekedési esemény megítélésén.
Volt olyan időszak is, amikor a BKV-nak megengedett volt D-intenzív tanfolyamot rendezni, amelyre csupán B kategóriával rendelkezőket vettek fel. Élmény volt olyan embert tanítani buszvezetésre, akinek kb. 2 hónapos B kategóriája volt.
Ilyet eddig nem is hallottam,mármint húsz-harminc embert szemre vizsgáztatni.. Bár a Tefunál a fékvizsga sem volt piskóta. Két művezető leste két oldalon hogy fog a fék egy ötvenméteres aszfaltcsíkon. Legalábbis Tatán így volt.
Amikor F-V.-re vizsgáztam (1977-ben ??) az akkori vizsgabiztos fenyegetett (nem viccesen) hogy bevonatja a jogsimat a csoportvezető vizsgabiztossal.
Mert volt, B, C, E, D, F-III, F-IV kategóriám de nem volt "A" kategóriám.
A főszer teljesen kiakadt, hogy én is gjnű.oktató vagyok, de nincs "A" kategóriám.
Hogyan vizsgázhatok F-V-ből (csuklós busz) ha még nincs "A" kategóriám se ?
Hangosan méltatlankodott, hogy szerinte nem is lehetne oktató az aki nem motorozott és sohasem volt "A" kategóriája.
Komolyan fenyegetett, hogy elmegy a gjmű.oktatók, vizsgabiztosok szervezetének Elnökéhez és engem mint negatív példát megemlítve, kérvényezni fogja, hogy ne lehessen se gjmű.oktató, se gjmű. vizsgabiztos akinek nincs "A" kategóriás jogsija.
Mivel egy idős bácsiról volt, én meg 25 voltam, csak vállat vontam és azt válaszoltam neki :
Én meg megbuktam a motoros vizsgán. Akkoriban a Népligetben egyszerre eleresztettek 20-30 embert rajtszámokkal. Aztán kihirdették azt a néhányat, akik megfeleltek. A többieket pedig elintézték egy mondattal: „Majd jöhetnek máskor.” Hát, engemet a vizsgabizottság legközelebb akkor látott, (7 év múlva) amikor a D kategóriáért vizsgáztam.
Igen , csak lemaradt , köszönöm ! Itt amúgy a helyszín is érdekes lehet , nem tudom , hogy miért , de szerintem Buda valahol a Déli pályaudvar felett . Persze tévedhetek ...
Talán még valamit megengedtek. Ha nem lesz majd "elfogadható" akkor töröltessétek ki.
Amikor itt születtem a Váci út még nagy-kockaköves volt, középen nyitott - vignol - vágányok voltak, villamos járt - még a '70-es években is.
Szüleim meséjéből tudom, hogy ha a gyerekkocsit séta közben betolták a képen látható mellék utcába akkor "ordított a gyerek", ha vissza jöttek vele a Váci útra egyből minden rendben volt. Nem volt szabad a villamosoktól elvinni.
Lehet, hogy ez már "jelzett valamit"? Ki tudja ...
Ma így néz ki. Az előtérben látszó villamossín - megálló - már természetesen nincs meg, ahogy a Csavargyár sem.
A "hátunk mögött" van a Fiastyúk u. torkolata. Annak sarkán volt a Váci út 129. - ami már szintén nem létezik, most építenek a telken - ahol 10 évig laktam és a "ház előtt" vezettem évekig - 1973-80. - a villamost.
Akárhogy nézem sehogy nem "A" a második betű viszont nekem nem biztos a "B" sem. Mi van akkor, ha ez esetleg nem magyar rendszám ("nagyobbnak" látom a táblát egy kicsit a szokottnál)? Kellene valakitől egy jó nagyítás!
Szerintem a Teréz krt.-on (itt Lenin krt.) a Nyugati pu. előtti villamos megálló - háttérbe a Podmaniczky u. (itt Rudas László u.) kereszteződés. A villamos UV.
Most megnéztem a képet a Csepel D-344 könyvben, ami alapján anno rákerestem. Ott EPL 3,5 Csepel pótkocsiról (ill. a képen annak ponyvájáról) van szó. Azt hittem az EPL is valami egységes dolgot takar, mint az EZF, de most már látom, hogy nem. Így érthető a sokféle találat, most is mindenféle pótkocsi feljön a keresésre.
Ha 1974-1976 között bármelyik megyei volán igazgatóhoz elmégy azzal, hogy szerzel egy ilyen szerelvényt neki, csak ki kell fizetnie, akkor biztosan kapsz 3 napig ingyen ellátást a megye legjobb üdülőjében, nőkkel, piával,.
Ennek az oldalnak az alján ott van ugyanaz a jellegrajz színesben, mint amit gumidani is feltett néhány hsz-szel lejjebb. Galéria, lépegetni kell, és ott lesz.
Igazad lehet, hogy a dolog nagyon nem valószínű. Viszont mégsem tudok másra gondolni.
Még vidéki "célpont" sem látszik nekem lehetségesnek. Igaz, gondoltam a régi Miskolcra - amikor már kétvágányúra lett átépítve a diósgyőri rész - de nem tudok ehhez érveket hozni.
Erről a pótkocsiról van esetleg méretezett jellegrajz? Mikor egy-két éve rákerestem (igaz csak az EPL-re, 8 nélkül, arról nem tudtam), a kb. 5 képtalálat, amin tényleg pótkocsi volt, az 5 különböző volt. Modellezési céllal kéne.
Számomra érdekes, hogy az előzmény képen a teherautónak - legalábbis látszólag - ugyanolyan osztású a platója, mint a pótkocsié, csak picivel rövidebb.
Az EPL-8 több féle futóművel készűlt-volt a magyar hid,a Csepel hátsó agyak,fékek,membrános fékkamrák,volt a nem magyar,talán bolgár hidas,az erősebb fékekkel volt,dugattyús légkamrákkal-ez a változat bizony inkább fék nélkűl volt használva-mivel finoman fékezni szinte lehetetlen volt vele...kutyafej fel volt rakva gépesre,de a csap nem volt rányitva....nem volt igy szabályos,de az indokolatlanul besatuzó módnál jobb volt...
A B-s rendszámok szép találat, de a cikkben elképesztő ostobaságok vannak leírva. A kilencvenes évek végén a 2,2 millió szgk. fele Lada lett volna, úgy, hogy 2002-re már csak 295 ezer marad belőlük? képtelenség
A Hungária körúton az út szélein voltak a villamosvágányok, kb. 1990-ig, mikor elkezdték építeni az 1-es villamos Kerepesi út - Salgótarjáni u. szakaszát. 1970-ig a 38-as villamos járt erre, a Népszínház utcából. Vágányait a Salgótarjáni u. és a Hungária villamos kocsiszín közt ezután is használták, egészen az 1-es járat új pályájának megépüléséig.
Lehet, hogy a képen látható házak már nem léteznek? A Google maps már nagyon mást mutat ahogy végig járom a "vonalat". Én sem tudom azonosítani a helyszínt.
Sasszeme van az Úrnak. 5-6 műszakot biztosan eldolgozgattam vele az idők során. Mivel ez volt az első ilyen ablakos, nem figyeltem föl sem arra, hogy az utolsó ablak is nyitható, sem arra, hogy a vezetőülés alatt van ládaajtó. Ez az 50-94 (ez volt az enyém egy darabig) - 51-00 csapat volt az első kis kormánykerékkel és hajlított műszerfallal, valamint a később általánossá vált nagy irányjelző kapcsolóval. (A korábbiakon Wartburg-kapcsoló és bilux-pedál volt.) Mivel ez a kapcsoló viszonylag vastag volt, sok barom úgy gondolta, hogy egy sebességváltókarhoz illő erővel kell rángatni. Jónéhányat letörtek így.
Jól làtom, hogy a hatodik - a hàtsó ajtóval szemben lèvő - ablak is szellőzős ? Ekkor mèg a teli ablak törèsèvel oldottàk meg a vèszkijàratot. Èrdekes a vezető alatti oldal szerviz ajtó is. Ekkor a bkv-s kocsik többsègèn ez a rèsz belemezelve volt. Nagyon jó kèp !
Megkövetem a fotóst ! Ugyanis anno pontosan azt fényképezte a múltkori képen is , amit láthatunk : a villamos síneket ! Tippem szerint a Hungária körúton vagyunk :
Nekem mindegy,csak nem egy oldalt kellett volna visszanézned. Már nem is érdekel,van ennél nekem nagyobb bajom. A lényeg hogy jól érezd magad,és a többiek is.
/A retek család fürdőszobás lakást kap,beküldik a gyereket a kádba fürödni. Öt perc múlva kiordít a gyerek,fürödjek még édesapám? Fürödj még volt a válasz. Megint eltelik öt perc,a gyerek izgatottan kikiabál: Édesapám,édesapám,előkerült a két éve elveszett pulóverem.../
Az előző új garázs (Óbuda) beüzemelésekor a többi garázsból csoportosítottak át oda kocsikat. Persze mindegyik garázs már jóelőre leharcolta az átadásra kijelölt járműveket. Így az új garázs teljesítménye eleinte katasztrofális volt. Létszámgondok is voltak. A környező garázsokból átparancsoltak oda időlegesen gépkocsivezetőket. Ez nagy kitolás volt velük. Egyrészt messzebbre kellett utazni hajnalban, vagy messzebbről kellett az éjszaka közepén hazautazni. Másrészt szinte biztos volt az, hogy a napi prémium ugrik és ezáltal a havi teljesítmény is romlik. Mert azok számára ott garantáltan a legrosszabb kocsik osztották ki. (Egy alkalommal pl. a negyediknek kijelölt buszt azért nem akartam kivinni, mert hiányzott róla az egyik tetőszellőző. Mire a diszpécser megnyugtatott, hogy nem baj, mert aznapra nem várható eső.)
Mindebből tanulva a vállalatvezetés úgy határozott, hogy Cinkotán vadonatúj buszokkal kezdik az üzemet. A buszok megérkeztek, de a garázs meg nem készült el időre. Ezért az oda szánt buszokat szétosztották a többi garázs között azzal a feltétellel, hogy a leendő cinkotai vonalakra kell kiadni ezeket. Így a Fürstből (XI., Hamzsabégi út) az Örs vezér térről Rákosszentmihályra járó 144-esre jártunk ezekkel. (kb. 10 km garázsmenet)
Miért írtam le mindezt? Végül elkészült a cinkotai garázs, de addigra már érkeztek újabb buszok és azok kerültek oda. A Fürstben pedig a Cinkotára tervezett szóló buszok a 2-es vonalra kerültek. (GC 50-94 – GC 51-00)
Inkább GC 51-00, a csoportvezető (B. István) autója volt, de a képen nem ő látható. Ez volt a Fürstben az első olyan oldalablakos, amelyen a nagyobb rész nyitható.
Nekem 2 kőműves kisiparos ismerősöm is vásárolt a Röppentyűben Sirályt, az üléseket kivették, és pl. kisméretű téglából 5-600 darabot bepakolva mentek vele. Mondjuk, érdekes volt amikor ilyen súllyal, az automataváltóssal a terepen mozogtak. Utána este gyakran "sétáltak" a tulajok a Kárpát utcában. Persze, akkor még nem volt egyszerű Barkashoz jutni, a Wartburg Turist pedig oda, kevés volt.
Sanszos az óceánkék, ez tényleg kora Zsiga, mert csak azok jöttek ilyen sokkörös, de négy és fél collos felnivel.A későbbieken már egységesen a kevesebb, virslialakú lyukak voltak, ez a kinézet átköltözött a kombik, meg az ezerötösök szélesebb, ötcollos felnijére.
Dehogy haragszom , köszönöm , hogy javítottál rajta ! :)
Cserébe egy bónusz kép ! Tanuló vezető úr egy ős Zsigulin ! Mi lehetett ilyen sötét szín ? Volt ugye a bordó , amire most megy majd a licit , volt sötétzöld illetve volt egy nagyon klassz sötétkék ! Apukám főnökének és egyben barátjának olyan volt az első Zsigája , emlékeim szerint piros ülésekkel . Gyerekként jó párszor utaztam benne !:)
Még egy poénos rész volt a Keménykalap és krumpliorrban is. Mikor a "majomteve" Tímár Béla bezárja a gyerekeket a munkás lakókocsiba, és elvontatja egy Volános ZIL-el. Kis vágás a filmben,és két ZIL rendszámunk lesz. :) Ki tudnád csípni?
Csak outsider vélemény, de a kép alapján én elhiszem, hogy valóban rajta van, nem tűnik képmókolásnak.
Végignéztem a jórészt innen begyűjtött buszos fotóimat és azt látom, a 200-asokon mind ide van felcsavarozva a normál rendszám. A próbarendszámok többsége csak ideiglenes volt rájuk gumizva/drótozva, de el tudom képzelni, hogy ezzel hosszabb próbafutást terveztek és ezért fixen felcsavarozták.
Nekem hihetetlenebbnek tűnt a telipiros rendszám, de némi meglepetésemre több ilyet képet is találtam.
Az már szebb, hogy ugyanaz a rendszám látható fekete-piros és telipiros változatban is.
De nekem legjobban az Ismeretlen Művész munkája tetszett, akit talán zavart a rendszám rideg kocka formája és kicsit feldobta a sarkok levágásával. :-)
Van még egy ilyen , csak majd helyre kell állítsam a számok szinét pirosra . Ha nincs ez az ikaruszos fotó , sosem tudom meg , hogy ez a tábla eredetileg telipiros volt .
Azt szeretném kérdezni, hogy hivatalosan meg lehet-e tudni, hogy egy régi rendszámnak mi lett az utóda. Kiváncsi lennék, hogy szüleim régen birtokolt autói forgalomban vannak-e még.
Skoda 1000 MB. Az egyik legjobb fotó szerintem,jól megy az MTI hóeséséhez a néni harisnyája. Csak a korba hozzá illő lukacsos trikós bácsi hiányzik a képről. CO-44-33
1998. január 1. (48/1997. (VIII. 26.) BM r. A régi rendszámok egyébként 1995. dec. 31-ig voltak használhatók (20/1990. (VIII. 6.) BM r. 15. §)
Mindazonáltal a rendszám helyére nem szabad felrakni. Ugyanis nem a régi rendszámtábla felszerelése a bcs. hanem az érvényes azonosítójel eltávolítása, vagy áthelyezése.
Nekem, szerencsém volt, még a 70-es évek első felében, egyel-egyel utazni, Hamburg-Bergedorfban, és (csodák csodája), Bukarestben. Amikor Bukarest Nordnál a megállóba beállt, csak néztem, hogy a sok Karpati, és néhány Skoda busz után, ez mi lehet. Felszálláskor láttam meg az Ikarus táblát, a sofőr mellett. Nem tudom,hogyan került oda.
Azt tudja valaki mióta nem minősül (évszám) egyedi azonosító jelnek a két betű négy szám kombináció, és van ennek jogszabályi vonatkozása? Konkrétan, ha felteszem egy autóra a három betű három szám mellé, azért lehet bünti?
Off,és bocsánat mindenkitől. Kék színben cibáltam még magam után a buszt kölyökként.Ezt most éppen 'nyócvanezer pénzért kínálják. Nem gondoltam 1969-ben hogy az ötven forintos busszal csak aludni szabadott volna.
-
Szolgálati közlekedés Gumidani-nak! A lakásodban levő Ites Skoda-Karosa-kat azonnal vidd valami bank trezorjába! Én szóltam... :)
Hááát, így nézve bizony lehet igaz és jó a kép és a háttere is (ezekre a kis házakra nem emlékeztem, de a légifényképről tényleg úgy néz ki, hogy léteztek).
Igen, összesen négy vágány volt ott. Kettő ugye a forgalmi vágány (balos közlekedéssel), aztán egy, ami keletről, tehát "kintről" vezetett be a teherpályaudvarra. Maga a HÉV-állomás három vágányos volt, a tehervágány az Eörs vezér tere felől ment be az olajgyárba, az útátjárón keresztezve a "harmadik" (itt már/még legészakibb) vágányt, ami a képen is látszik a jobb alsó sarokban.
A kép akár készülhetett az Olajgyárból is, az MTI szövegíró meg összekeverte a Szentmihályi utat a Kerepesi túloldalán lévő Keresztúri úttal. A 67-es légiképen láthatók az épületek, amik elzárták a kilátást a sportpálya felé. Egyébként épp van egy szerelvény az olajgyári vágányon, sőt az látszik, sztem, hogy volt még egy vágány és még egy szerelvény amellett, (tehát összesen 4?). A két HÉV vágány között pedig ott a peron.
Amennyiben a jelzett helyszínen lenne - és erre sok jel utal -, akkor tényleg a Kerepesi út és Szentmihályi út torkolata lehet. Ezt erősíti a HÉV-megálló peronjának elhelyezkedése, és az útátjáróban levő "harmadik" vágány, ami a az itt levő kis "teherpályaudvarra" vezetett. Ezt keresztezte a forgalmi vágányokból kiágazó iparvágány, ami a volt Lardoline Olajgyár területére ment, és éppen az útátjáróban keresztezte a másik vágányt - ez már éppen "nem fért" a képre a jobb alsó sarokban. Ugyanakkor, ha ez a helyszín, a háttérben a Gumigyár (Taurus) sportpálya bejáratát kellene látnunk. Ugyan a háttérben elképzelhető a "hatház" épületeinek látványa, de a kisebb, úthoz közeli házakat nem tudom hova tenni, ott ilyenek nem voltak.
Ilyen kiesebb házak lehettek akkor a mai Veres Péter út és Thököly út torkolatánál, ott valóban járt a 31Y autóbusz, az a bizonyos harmadik vágány is elképzelhető (itt többször átépítették a volt rákosszentmihályi kiágazást), de a megállóperon létére nem ad megoldást, ott nem volt ilyen.
A busz egyébként lehetne a forgalomba éppen garázsból beálló 31-es is (bár akkoriban még nem létezett a cinkotai autóbuszgarázs, úgyhogy ez is passz), de ebben az esetben valószínűleg üres lett volna a busz, és a hat sérült (utas?) keletkezésére nem ad magyarázatot. Persze az is lehet, hogy a HÉV-szerelvényen sérültek meg.
Aztán még az is ott van, hogy ebben a Szentmihályi útátjáróban soha nem volt buszközlekedés (keresztben), úgyhogy kicsit érthetetlen, hogy hogyan került a busz a HÉV-sínekre. Kissé tényleg rejtélyes az egész...
Már régebben is gondolkodtam ezen a fényképen. De a 31-es vonal és nevezett kereszteződés nem fér össze. Az 1965-ös és az 1969-es térképen is a Népstadion és Árpádföld között közlekedett úgy, hogy a Kerepesi útnak a közelébe sem került.
Az meg egy másik probléma, hogy a Keresztúri út dél felől torkollik a Kerepesi útba. A BHÉV-vágányok pedig a Kerepesi út északi oldalán vannak. Tehát, ha egyáltalában arról a kereszteződésről van szó, akkor a Kerepesi út - Szentmihályi út lenne helyes meghatározás.
De erős a gyanúm, hogy nem 31-es busz és nem Kerepesi út, hanem a mai Veres Péter út és valamelyik Sashalomra bevezető utca sarkán történhetett ez a baleset.
" Budapest, 1965. május 15. Baleset a Kerepesi út és a Keresztúri út sarkán, ahol a 31-es autóbusz és a rákosszentmihályi HÉV szerelvénye összeütközött. A baleset következtében hat személyt kórházba szállítottak. MTI Fotó: Kovács Gyula. "
Érdekes fotó. A háttérben az ex Égő Arany (most Vendéglő a Régi Hídhoz) étteremnek is helyet adó társasház található. Talán a Deák Ferenc u. - Oroszlán u. sarokról fényképezve.
Azért ahhoz már szemmel látható pénzösszeg kellett a hatvanas évek közepén , hogy az ember egy hathengeres nagy Mercit birtokoljon . Ráadásul a kétszínű fényezés és a hátsó üvegen látható matrica alapján ez egy magánimport útján bekerült kocsi lehetett , nem a főelvtársak által korábban használt állami darab :
S ugyanaz a Volvo a hetvenes években ! Na jó , ez csak egy erős tipp , sajnos a rendszám még nagyítóval sem olvasható . :(
Amúgy ennél a képnél is felmerül a kérdés , hogy tulajdonképp mit akart a művész ? Oké , hogy mára örülünk ennek a képnek , mert egy nem túl gyakran fényképezett része Pestnek , de akkor mi volt az elképzelés ? S a jobb szélen milyen egyenruhát láthatunk ?
Ez nem AKÖV-ös főnök volt,mert az nem kötelezett téged rakodásra. A megbízó cég főnöke volt a fillérbaxó. És sokan keveset,vagy nem sokat mertek kérni. Pedig megadták mindenkinek amit kért,legfeljebb a szalmabála tulajdonosa,TSZ-e járt nagyon jól.
Egy történet Apu emlékére. Már kilenc éve elment. Ő mesélte. Valamikor a Csepel 450-es szerelvényekkel hordták el a dunaújvárosi Papírgyárba a szalmabálákat. Itt is kellett trükközni,ahogy mesélte biciklivel jött haza Tardosbányáról,meg biciglivel vissza hajnalban,mert ha be állt volna az TEFU agostyáni úti telepére akkor elesett volna a 31 Ft-és napidíjtól. Sajnálom hogy nem tudom már megmutatni neki a képet,lehet épp az ő járgánya volt. Még egy sztori ugyaninnen. Nem kértek két rakodót mert az drága. Apám mondta hogy akkor rakodik,ha megfelelő pénzt adnak érte. Az ottani főnők egyenként ült le a sofőrökkel ki mennyit kér a rakodásért. Aztán hónap végén botrány lett. Te hogy a csába kaptál ennyit,kérdezték az öregemet? Miért te azt kaptad amit kértél? Igen,volt a válasz. Akkor ne kérdezősködj,én meg ennyit kértem.
Igen, ez is lehet. Valóban, a vidék Merkur-telepek csak később kezdtek működni, akkoriban még csak egyetlen "elosztó-átadó központ" volt, a budapesti, a Szabadkikötőnél.
Evvel vitatkoznék kicsit. Ez később nyilvánvalóan így volt, de 1964-65-ben a Wartburgok újak voltak. A Merkur Szgk. Értékesítő Vállalat 1964. 01. 01-én alakult meg, és akkor még csak Bp-n volt telephelye. Az új autókat már rendszámmal adták át. Ebből kifolyólag a nagykerekű Wartburg vagy valami állami vállalattól volt leadva, és így később kapott civil rendszámot (kinézete alapján 1962 év - 1965 08. 31. közötti gyártású), vagy külföldről használtan behozott. Szerintem.
Úgy gondolom, hogy akkoriban (és most is még) rendszámmezőket oszottak ki a megyék, települések között. Egy időben kiosztással pl. vidéken ment a CM-sorozatból a CM 50-79 (mögötte a -xx), a fővárosban pedig a CM 80-99 (mondjuk) tartomány, de a fővárosban nyilván hamarabb elfogyott a keret, így egy időben egymástól viszonylag távoli tartományok is szerepelhettek. Akár az is jogos, hogy - a forgalomba helyezést nézve - valahol az országban a CM-99-xx kezdet előbb volt, mint máshol a CM-50-xx egyik példánya.
Tata,Béke Filmszínház,alias a "bolhás" felső tatán.Érdekes széksorok,ha valaki megmozdult az egész padsor nyekergett,nyikorgott a filmet sem hallottad. Én ritkán jártam ide,tóvároson laktunk,és még a hetvenes években is voltak ellentétek a -Felső-és a tóvárosi-lakosok között.
Ha nem bénázok akkor: CM-98-47 az előtte parkoló Warnyú rendszáma.
A Vaspereslyes motoros Trabant 601 S kombi második szériája már 26lóerős motorral volt meg vásárolható a 600 as trabant után a ami csak 20 lóerős DKW motorral volt szerelve.
A háttérben lévő járművek , illetve a leszerelt első lámpák arra utalnak , hogy otthon készült róla a kép . De sajnos egyéb infóm nincs róla , és a kép hátulján sem egyértelmű a dátum , talán 1979 ...
Az előtérben álló GA 57-07 - Mihál táblázatából kiolvasva - a teljes pályafutását (1962 jan -1974 márc) ott szolgálta. A 19-es vonal kiszolgálása is onnan, vagy a Mezőből tűnik valószínűnek. De a Mezőben nem így nézett ki a műhelycsarnok.
A szöveg jött hozzá:"Összesen 23db, a GC 59-27~59-49. rendszámot kapták. Az utolsó 3db szervo kormánnyal és hidraulikus seb. váltóval, ha jól emlékszem. A legnagyobb darabszámú Ik-280. csuklós 1978. decemberében érkezett a MKV-hoz, összesen 40db. (Frsz: GF 15-13~15-50. és GF 30-01~30-02. voltak)."
ha már mindenképpen meg "kellett" a villamost szüntetni a hídon, akkor szerintem legfeljebb a 44-est lehetett volna indokoltnak tekinteni, a többit nem.
A Wartburg szerintem nem feltétlenül NDK-s, mivel ez egy legutolsó sorozatos Wartburg 312-1 (kiskerekű), és ez a hűtőrács és indexalátét 1966. 04.-06 között csak az exportmodelleken volt.
Hát itt a villamospálya bontása csak másodlagos, a villamosforgalom ekkor már több mint két éve megszűnt itt. Az elsődleges munka a déli oldalon látható, ahol a burkolatot a pályalemezig visszabontották, mert az eredeti burkolat megcsúszott és felhullámosodott, ezért vissza kellett bontani és a csúszás megismétlődésének megelőzésére módosítani kellett a pálya alapozását.
Volán 1. f: Berán Tibor. Nagyon ritka fotó. Voltak Skoda 706 rt nyergesvontatók Magyarországon Alka hűtős félpótkocsival. De a Volán vállalatok valamiért nem kaptak belőle. A fotó más miatt is ritka,itt már nem trilex felni van a Skoda nyerges alatt,és szerintem ebből nem sokat kaptunk.
Felnő, vagy már fel is nőtt egy generáció aki(k) el se tudják képzelni, hogy volt Magyarországon vagy 20-30 olyan gépjármű telephely, ahol egy típusú autóból 100-200 db üzemelt.
Ezért kell eltenni a FŐSPED, FŐTAXI, VOLÁN TEFU, BSZV, SzöVAut, ÉPFU, stb telephelyekről (legtöbbször vasárnap reggel) készült " légi" felvételeket.
Ezek a "légi" felvételek az iroda épületek tetejéről, egy-egy kanderláberről, vagy daru kosárból készültek.
Még egy képpel kínlódok felétek,magamnak nem tennék fel többet mert itt vannak a laptopomon. Kicsit hervadtak vagytok barátaim.
----------------------------------------
Fablok daru. Találkoztam vele sokszor mikor a bokodi Erőmű zagytér építésén dolgoztunk 1988-ban. Csak arra nem emlékszem már hogy az Erőmű daruja ,vagy az oroszlányi bányaüzemé volt ez a lengyel csoda?
Úgy tudom 353-as '66-tól volt, 601-es talán '63-tól vagy '64-től? 408 is talán '64-ben jelent meg. A legjobban a 353-as lóg ki, de szerintem az sem nagyon.
Ez valami vidám OTP-reklámbemutató? Mert az autók nagyon eltérő korúak. A '63-as Moszkvics 407 mellet a Wartburg 353, Moszkvics 408/412 mind későbbi modell.
Egy dolog jutott eszembe még ezzel kapcsolatban,lehet hülyeség. Már le volt gyártva a fehér alapos sorozat,és véletlenül valaki rossz helyről szedte elő a rendszámokat a BM raktárában. Mint Tibi is írta nagyon hamar visszavonták őket.
Az alapvetés az az lenne, hogy '82-től már csak a taxik és a "szolgáltató" rendszámok maradtak feketék, új kiadás esetén. A teherautóknál ekkor a fekete YG legvégén tartottak, ezt a normál állami FV-FY követte, természetesen fehér alapon. Azok elfogyása után jöttek az újrakiadott táblák YA-tól, már fehérben, ahogy te is írod, kb. '85-től.
De. Mivel a teherautókat a buszokkal ellentétben nem számozták át, az YF, YG elvileg kimaradt az újraosztásból, hiszen ezek egy jelentős része ekkor még megvolt fekete alapon. De ha ki is adták volna, jóval később, '88-'89 környékén kellett volna jönnie. Szóval ez mindenképpen valami anomália, hasonlóan az 1987-ben feketében újra kiadott YE 90-40-hez és társaihoz.
A szegedi tűzoltóságra 1985-86-ban érkező két IFA gépjárműfecskendőnek - YA-47-01 és YA-47-02 - is fehér alapú volt a rendszáma. Akkor ezek szerint az "Y"-on belül a második betűnél változó volt, hogy milyen alappal jöttek ki a rendszámok?
Szerintem akkortájtól kezdve már nem variáltak az alapszínnel, de az is lehet, hogy rosszul tudom.
Nemrégen szó esett a nem jó színben kiadott rendszámokról. Pl a fekete alapú FS-XX-XX rendszámról.
Kovács Tibi talált még egy érdekeset 1985-ből,ami szintén nem fekete alapos rendszámként látta meg a világot,pedig annak kellett volna készülnie.
"A Miskolci Volán egyik ( kék ) LIAZ szerelvénye ,- 3 tg.-es BSS - póttal ! És itt látható az egyik nagy talány számomra : 1985 - ben egy néhány Volán-nál ( főleg a Győrieknél ! ), ilyen Liazokon jelentek meg , - de csak rövid időre a fehér alapú ( ! ) YG -rendszámok ... Egyáltalán nem illettek a kiadási folyamatba ! De valamiért át is rendszámozták őket, igen gyorsan ... Rendszám -szakértők ? "