Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2001.01.03 0 0 29
Kedves Halcsont és Mindenki! Ne hagyjuk megtéveszteni magunkat és ne akarjunk mindig újabb és újabb funkciókat, mint a záróredőnyre vakuszinkronizálás. Itt legyen elsődleges célunk az éles, helyesen exponált képek készítése. Pont azt szeretném megmutatni, hogy a legegyszerűbb kamerával is lehet remek képeket készíteni, csak meg kell tanulnunk használni az éppen rendelkezésünkre álló eszközt, legyen az szappantartó vagy slr.

Azt én is kérném, hogy szóljon, ha valaki az alsóbb árkategóriában lát valahol jó vételt. Az én alap-kamerám (Chinon CM-4s, pontosan ráillik amit alább írtam) sajnos tönkrement, ezért én is gondolkodom egy használt Pentax K1000 beszerzésén. Most egy olyan kamerám van, amit ugyanúgy kézzel is be lehet állítani, mint a jó öreg Chinont, de választhatok automata beállításokat is. Hiába sokkal drágább ez a gép, mint egy K1000, a keresője nem olyan fényes és az élességet szabad szemmel nem lehet olyan jól látni, mint a rég, kézi beállítású kamerákban.

Előzmény: Halcsont (27)
Obi wan Creative Commons License 2001.01.03 0 0 28
slr!

Megnéztem ennek a bizonyos Canon AF-9S szappantartónak az adatait:
Expozíciós idők ISO 100 esetén: 1/34 f/10 és 1/160 f/2,8, ha jól emlékszem.
A vaku hatótávja: 0,8-10 méter ISO 400 esetén
0,8-5 méter ISO 100-ra.
Lencse: 35 mm Canon, derítő vaku, vakutiltás, önkioldó van.
Akkor most ezzel milyen megvilágítási viszonyok között lehet filmezni (pl. le lehet-e vele venni egy szülinapi tortát csak gyertyafény mellett)?
Egyáltalán ezekhez az automata gépekhez milyen színes negatívot (márka és érzékenység)érdemes használni különféle megvilágítási viszonyok esetén.
Mik az előnyei egyiknek és a másiknak?
Előre is köszi: Obi

Előzmény: Törölt nick (15)
Halcsont Creative Commons License 2001.01.03 0 0 27
Köszet Mindkettőtöknek.
Amint lehetőségem nyílik rá, belinkelek ide néhány fotót a vakus témakörben.Az eddigi próbálkozások elég jól sikerültek,igaz nem használtam állványt.Szkennelés után jöhet a vélemény nyilvánítás..:)
A záró redőnyre való szinkronizálás sajna jelenleg nem megoldható,de a közeljövőben tervezem lecserélni szegény,sokat kiszolgált gépemet (Nikon F401) egy F801-re.Ha jól emlékszem,azon már van ilyen lehetőség.?
Megragadom az alkalmat,hogy megkérjek minden topic társnat:ha ár/minőség viszonylatában hall,lát valamit, akkor sikítson!
Előre is köszi!

Hívás-nagyítás témakörben nem általánosságokat szerettem volna kérdezni,hanem kifejezetten tanácsokat.
Megjegyzem, ahol dolgozom,most indítottunk egy fotóklubot,ahol a technikai feltételek adottak.A tagok megoszlása elég vegyes:a lelkes amatőrtől, a rutinos műkedvelőn át a profiig terjed. Úgy néz ki,hamarosan kinőjük magunkat, s akkor újabb emberek jelentkezését is várjuk. Erről majd később... Addig is olvasom a linke(ke)t!

Z-M-an Creative Commons License 2001.01.03 0 0 26
Hát ilyen nincs...
...és mégis van! :-)))
Előzmény: Törölt nick (24)
Z-M-an Creative Commons License 2001.01.03 0 0 25
Kedves Halcsont!

Slr válaszához a vakuzás témakörében nincs mit hozzátennem.

Házi előhívás-nagyítás terén igen kevés saját tapasztalattal rendelkezem, viszont "odaát" van "néhány" arc, akik igen gyakorlottak ebben (pl. Balas biztosan tud segíteni neked). Szóval bátran írj oda, de konkrétan írd le amiről többet szeretnél tudni, ne olyasmit, hogy "mik a tapasztalataitok a FF nagyítás terén", mert ilyesmikre 14000 hozzászólás után már nem ugranak a fiúk. :-)

Ezen felül javaslom még Gergoo topictársunk remek Fotós topic Kereső programját, az előző hozzászólásomban feltüntetett linkről eléred ezt is. Ennek segítségével aztán könnyen megtalálhatod a régi hozzászólások között is az általad keresetteket.

Előzmény: Halcsont (19)
Törölt nick Creative Commons License 2001.01.03 0 0 24
Istókuccse nem beszéltünk össze :-)
Előzmény: Z-M-an (22)
Törölt nick Creative Commons License 2001.01.03 0 0 23
Szevasz Csaba, ha a '..., kellékek' rendszeres látogatója vagy, azt javaslom, inkább mutasd is meg magad ott. Nehogy félreértés legyen, ez a topic nem annak ellenében, nem kivonulásként keletkezett, nem az ottani vitáktól való menekülésként. Nézzetek körül: nagyon jó arcok járnak oda, többségük sokkal jobb fotós mint én, ráadásul jobbára éppen a képekről szeretnének beszélni és nem a very alapokról. Fogadd el az időszaki marakodásokat is, a topic alapvetően nem arról szól és kevés kivételtől eltekintve azok a viták is jók valamire. Pont az a lényeg, hogy le tudd hámozni az ottani emberekről a viselkedésük, hangnemük által kialakított rokon- vagy ellenszenvet és eljuss odáig, hogy azt lásd, amit a fotóról mondanak. Szerintem a képeidnek ott a helye. Legjobb, ha bekerül Z-M-an referenciagyűjteményébe, így biztosan több értékes reakciót kapsz.

Persze megígérem, hogy én is megnézem a képeidet és itt reagálok (később, mert moist megint lelassult minden), de hidd el, erre az a jobb megoldás.

Előzmény: Ökrös Csaba (21)
Z-M-an Creative Commons License 2001.01.03 0 0 22
Kedves Csaba!

Asszem neked nem ebben a topicban a helyed! ;-) Ez már nem kezdőszint!

Én nem szívesen offolnám szét ezt a topicot "képelemzéssel" (igen idézőjelben, talán inkább "szubjektív véleményezés" a helyes kifejezés az én esetemben), hiszen Slr és saját véleményem szerint is (idézek a topicnyitó hozzászólásból) "A Fotózás, kellékek topic törzsközönsége szívesen lát mindenkit, (...) akik saját képekkel (...) rukkolnak elő. "

Azért most itt először és utoljára, röviden: én csak a legjobb képek albumát néztem meg és a bélázást hanyagolva :-) egy apróságra hívnám fel a figyelmedet: én spot mérést használtam volna néhány kép esetében, mert pl. a Ferenc Jóskánál épp az arc sötét, ami szvsz a lényeg lenne! Oda kellett volna mérni a fényt, vagy 1-1.5 értékkel nyugodtan túl kell exponálni az ott használt fénymérési technikát/értékeket. Használd az autobracketinget ilyenkor, sokat lehet belőle tanulni (mondjuk a +-1,5 már a negán is jól látszik, feltéve ha a labor nem nyúl bele)!

Szóval nyugodtan írj az "anyatopic"-ba, én szívesen felrakom képeid linkjét a többiek képtárai közé, csak szólj.

Előzmény: Ökrös Csaba (21)
Ökrös Csaba Creative Commons License 2001.01.02 0 0 21
hali,
inkabb ide irnek, itt kisebb a latogatok szama :)) es kevesebb a "nagy profi", mint a nagytestver topikba ;-) Szoval tavaly nyaron kezdtem el fotozni, sajnos akkor jutottam csak el odaig, h vegyek egy olyan gepet, amivel ugy ereztem, h erdemes es elvezet. Abszolut kezdo vagyok, autodidakta modon tanulgatom, cikkekbol, konyvekbol (es a nagytestver topikbol, aminek olvasoja vagyok a kezdetektol), sok probalkozas es idom ment ra (sajnos, idom az nincs), de bejott, mar az is jo, ha csak ugy elmehetek bp-en kattingatni.

Szoval, szivesen fogadnek tanacsokat, ha lehet egyaltalan igy altalanossagban adni, de leginkabb a velemenyekre vagyok kivancsi, tetszenek-e vagy sem, hiszen nem csak magamnak akarok fotozni. A kepeken nem javitottam, hiszen akkor mar nem ugyanazt latnank, mint amit es ahogy lefotoztam, csupan a szkenneles hibait koszorultem ki. Megkoszonom annak, aki veszi a faradsagot, es letolti a kepeket majd megirja a velemenyet, inkabb maganban :) (Aki nem akar a viszonylag nagy kepekkel tokolni, az egybol a Kedvenc kepek albumba menjen, ott vannak osszesuritve a szerintem jobb kepek.

Előzmény: Törölt nick (-)
Törölt nick Creative Commons License 2001.01.02 0 0 20
Szevasz Halcsont! A viták "odaát" nem is annyira elrettentőek, elég természetes az emberek eltérő habitusa, pillanatnyi hangulata, a viták is sok mindenben segítettek. Az tény, hogy az elemi kérdéseken, első gép beszerzésén a törzstagok már túl vannak, az ottani fonalat megakasztja a "milyen szappantartót vegyek" kérdés, erre szerintem érdemes új témát nyitni. (remélem, itt senki nem akar majd hülyét csinálni belőlem és nem fog csak a provokáció kedvéért kérdezni :-)

tánc közben agy alakból két fázist is lehet látni ugyanazon a képen...
Az egyszerűbb megoldás az, amikor a táncosnak egy elmosódott és egy éles képe látható ugyanazon a képen. Ezt a hosszú expozíció és a vaku kombinációjával lehet megoldani. Én teljesen manuális kamerával és nem automata vakuval csinálnám. A távolságot (élességet) kézzel állítanám be. A távolság és a vaku kulcsszáma alapján megkapnám a szükséges rekeszértéket, és annál harmad- vagy fél értékkel szűkebbet állítanék be. Fénymérővel megállapítanám az eredetileg számított rekeszhez az expozíciós időt, és azt is beállítanám. A kamerát állványra tenném, és kioldózsinórt használnék, hogy be ne rázzam a felvételt. Alaphelyzetben lesz egy éles kép, és a mozgó táncos tolni fogja a szellemképét. Ha a kamerában van ilyen lehetőség, a vakut a záró redőnyre szinkronizálnám, így nem tolná, hanem maga után húzná a szellemképet.

A bonyolultabb megoldás a többfázisú kimerevített ábrázolás. Ehhez stroboszkóp vakura és más számolásra van szükség: az adott fény által alkotott szellemképet vagy gyengébbre hagynám, vagy teljesen elnyomnám.

házi hívás és nagyítás fekete-fehérben
Ez egy nagyobb téma. Belekezdjünk itt, vagy megfogadjuk Z-M-an tanácsát, elmegyünk egy jobb linkre az alapokért és itt csak a konkrét kérdéseket beszéljük meg?

Előzmény: Halcsont (19)
Halcsont Creative Commons License 2001.01.02 0 0 19
Sziasztok !
Slr! Örülök,hogy indítottad ezt a topicot, s hogy az "ős" topicból immáron már ketten is hozzászóltatok.
A korábbi topicot körübelül a felétől folyamatosan figyelemmel kísértem,de elrettentőek voltak azok a viták,amiket alkalomadtán ott folytattatok.
Jómagam ha nem is hivatásos,de lelkes fotós vagyok,aki egy-két munkát már elvégzett megbízásra is - sikerrel. Mindettől függetlenül minden alkalmat megragadok arra,hogy képezzem magam. Ami elsősorban érdekelne, az a fotózás vakuval - egy,max két értékkel nagyobb rekesszel.Ebből lesznek azok a számomra igazán izgalmas képek,amikor pl. tánc közben agy alakból két fázist is lehet látni ugyanazon a képen. A másodlagos témakör pedig a házi hívás és nagyítás fekete-fehérben.
Amennyiben ehhez tudtok tanácsokat adni akár Ti,akár mások,akik otthonosan mozognak a fentiekben...Nos,azokat szépen megköszönném.

Ja, s ismeretlenül is üdvözlet a Fotózás,kellékek minden törzstagjának. Jó látni,hogy a kezdeti torzsalkodások után immáron jobb a légkör.

Üdv,
Halcsont

Törölt nick Creative Commons License 2001.01.02 0 0 18
Z-M-an, köszönöm, hogy idejöttél, a linkjeid nagyon jók.
Előzmény: Z-M-an (17)
Z-M-an Creative Commons License 2001.01.02 0 0 17
Szia Slr!

Gratulálok, egy igazi hiánypótló topicot nyitottál! Igyekszem benézni rendszeresen! :-)

Remélem nem baj, ha beszúrok ide pár linket, amit talán minden kezdő "fényképésznek" illik elolvasni.

Abszolút kezdő fotózóknak ajánlom ezt a linket, ahol az alapfogalmak magyarázatát lehet megtalálni közérthetően, képekkel illusztrálva.

Kissé haladóbbaknak javallom ezt is elolvasni!

Törölt nick Creative Commons License 2001.01.02 0 0 16
Előzmény: Törölt nick (15)
Törölt nick Creative Commons License 2001.01.02 0 0 15
Obi és Ebi,

az egyes kamera modelleket nem feltétlenül ismerem. Ha utána tudnátok nézni a NewT-s társalgásnak (a Fotózás, kellékek-ben kezdődött), abból kiderül, hogy egy bizonyos Minolta szappantartóval én maximálisan meg vagyok elégedve, és egy hasonlóval NewT teljesen elégedetlen. Még nem tudjuk, hogy az ő kamerája tényleg annyival gyengébb-e vagy használati probléma volt, mindenesetre egyetlen betű eltérés van a két masina neve között.

Azt javaslom, értsétek meg, amit zársebességről, blendéről és fényerőről írtam, és annak tükrében nézzétek meg a kiválasztandó kamera műszaki adatait.

Ha szappantartót választotok, nézzétek meg a leghosszabb expozíciós időt és nézzétek meg, hogy a vakut ki lehet-e kapcsolni. Obi, az élességet az objektív minősége és az autofókusz pontossága határozza meg. A színekre legnagyobb hatása annak van, hogy pontosan exponál-e a kamera. Sokan nem is tudják, hogy szinte minden felvételük alulexponált (túl sötét) mert nincs elég fényereje az objektívnek. Nagyításkor a laborban helyrehozzák a sötétséget, de cserébe' elmennek a színek és öklömnyi szemcsék lesznek a képen. Ezen tud segíteni az, ha a kamera tud hosszú expozíciót is. Ilyenkor árnyékban vagy akár éjszaka is tud pontosan exponált képet készíteni, csak állványt kell használni. Egy szappantartóhoz röhejes lenne egy nagy állványt cipelni, viszont egy ingzsebben elférő miniállvány is megteszi. Ahhoz viszont önkioldó kell még akkor is, ha te nem akarsz a képen lenni. Tehát: vaku kikapcs, önkioldó bekapcs, kamera kisállványra, téma kiválaszt, gomb megnyom és pár másodperc múlva kész a kép. Mint a régieknél: közben tessék nem mozogni. Nekem a szappantartózásban ez okozta a legnagyobb örömet: alkonyban, sötétben, villanyfényben készültek látványos színű és éleségű képek.

Ha egy gépen nem lehet kikapcsolni a vakut, akkor az biztosan nem tud hosszú expozíciót. Ha már elég sötét van, vakuzni próbál és nem érdekli, hogy a vaku fénye elég lesz-e. Nézzétek alkonyatkor a sok turistát a Gellérthegyen, a Várban meg a Dunaparton. Ha villan a vakujuk (és nem valami spéci okosságról van szó), biztosan nagyon vacak kép lesz belőle. Az automata csak annyit lát, hogy sötét van, villantani kell. A vaku persze kevés, hogy a tájat megvilágítsa, hosszú expozícióval nem is próbálkozik, fekete háttérben néhány fénypötty lesz az eredmény. Ezzel szemben egy hosszú expozíciós idejű, kisállványra tett, kikapcsolt villanójú, önkioldóval elsütött szappantartó esetleg lélegzetelállító színű alkonyi tájképet csinál.

Obi wan Creative Commons License 2001.01.02 0 0 14
slr!

Az az igazság, hogy kinéztem magamnak 2 gépet, mindkettő autófókuszos, automata, vakus gép.
Az egyik Nikon 240, a másik Canon AF-9S. Az utóbbi tud önkioldást is. Szerinted melyiket érdemes megvenni ha azt szeretném, hogy viszonylag jó minőségű képeim legyenek családi célú fotózás esetén.
Egyáltalán: Azt akarom, hogy nagyon jó színhűségű és éles képeim legyenek. Melyik eszközökön múlik mindez. Pl. milyen márkájú negatívot használjak majd a megveendő géphez? Kellene egy pár jótanács ebben a témában.

Előzmény: Törölt nick (11)
EbiHall Creative Commons License 2001.01.02 0 0 13
Már mindenképp megérte ide bekukkantani.

Ha nem felejtem el, holnapra megnézem fotógépem számát, hátha az neked mond valamit. Az a helyzet, hogy alapból meg vagyok vele elégedve. Szerintem jó képeket csinál, már csak a fotóst lehet szidni! :-)))
(Sajna van egy rossz tulajdonságom: kicsit spórolós vagyok, ezért néhány régebbi képemen a téma nem középen volt, hogy még más is beleférjen. Erről most kezdek leszokni.)

Szóval tényleg csak egy zoomot hiányolok. Egyébként nem élet-halál a csere, csak gondoltam, most már esetleg valami jobbat is megengedhetnék magamnak. Kicsit lenéztem a gépem az utóbbi időben, mert a környezetemben mindenki 2-5 kilós felszereléssel jár (hemzsegnek a Nikonok, 2-3 objektívvel meg mifene), de én annyittutira nem cipelnék! Csak rontana a gerincferdülésemen! :-))

Lehet, hogy csak egy csipet sznobizmus motivál?

Mit kéne még tudni a gép választáshoz? Keret mondjuk 30-50 E Ft. Elképzelés képlékeny.

Törölt nick Creative Commons License 2001.01.02 0 0 12
A karácsonyi, szilveszteri fotók remek alkalmat teremtenek az elrontott képek elemzésére. Sokszor nem is annyira a kamera a hibás, és néhány tipikus hibát viszonylag könnyű elkerülni. Ezért ne dobjatok el egyetlen elrontott képet sem: tessék megtartani, sokat nézegetni és megérteni, hogy mitől nem annyira jó, illetve mitől lehetett volna még jobb. Ez az én szakterületem: az elmúlt években csak elrontott képeket csináltam - hogy legyenek példáim. :-)
Törölt nick Creative Commons License 2001.01.02 0 0 11
Szevasz Obi! Ugye tudod, hogy új kamerában tizenötezerért nem számíthatsz csodákra! Ha megérted és elfogadod ezeknek a kis gépeknek a korlátait, akkor vágj bele nyugodtan.

Pár éve édesanyámnak vettem egy gépet ebben a kategóriában, és ő nagyon elégedett vele. Kodak Cameo Motor. Tudnod kell, hogy ebben az árkategóriában a gépek nem mindig állítják az élességet. A 'focus free' azt jelenti, hogy kb. 2m és a végtelen között többé-kevésbé minden éles lesz. Tehát túl közel nem szabad menned az áldozatodhoz, mert életlen lesz a kép. Ha zárt helyen vagy, akkor túl mesze sem, mert a beépített (általában automata, kikapcsolhatatlan) vaku kis hatótávolságú. A kis fényerejű optika miatt általában csak az érzékenyebb (27 DIN vagy 400 ASA) filmeket lehet használni, ezek egy kissé szemcsések.

A zársebesség és a blende vagy csak nagyon szűk tartományok között, vagy egyáltalán nem állítódik. Ezért annyira pontos expozíciót sem várhatsz, de szerencsére a turista negatívok elég jól tűrik az alá- föléexponálást.

Tehát ha elfogadod, hogy csak fényes nappal, vagy kisebb méretű szobában fotózol, egy Cameo kategóriájába eső gép jó választás lehet. Ha komolyabb igényeid vannak és nincs több pénzed, lehet, hogy a használt piacba is bele kell kukkantani.

Előzmény: Obi wan (8)
Törölt nick Creative Commons License 2001.01.02 0 0 10
egy ideje foglalkoztat a gondolat, hogy lecseréljem kb. 15 éves gépemet...

Egy kamerát csak a kora miatt nem kell lecserélni. 30 éve is készültek olyan kamerák, amelyek után megnyalnám a tíz ujjamat. A cserén akkor kell gondolkodni, ha valami elromlott, vagy mást is szeretnél, mint amit a mostani kamerád tud. Ehhez viszont nem úszod meg: meg kell fogalmaznod az elvárásodat.

Mondod a zoomot. Jó, az egy dolog. Kaphatsz zoomot, de el kell döntened, hogy miért cserébe. Ha például veszel egy új zoomos kompakt kamerát ötven - százezerért, lehet, hogy tele állásban csak 11-es lesz a fényereje. Nem ismerem a Ricoh-dat, de lehet, hogy a fix gyújtótávolságú objektívjének 2.8-as a fényereje. Gyengébb fényviszonyok mellett utóbbival esetleg még tudsz jó képet exponálni, ugyanott az előbbiből pedig legfeljebb homályos maszatot hozhatsz ki.

Előzmény: EbiHall (6)
Törölt nick Creative Commons License 2001.01.02 0 0 9
Vagy ezzel a problémával a "Fotózás, analfabétáknak" topicban lenne a helyem? :-)))))

Nem, pont itt!!! El is magyarázom mindjárt, de hozzáteszem, ha valakit ez nem érdekel, attól még lehet jó fotós - automata géppel - és átugorhatja ezt. Ugyanakkor ezekkel az alapokkal szerintem érdemes annak is megismerkedni, aki automatát használ - tudatosabban használhatja majd a gépét.

Rekesz állító gyűrű. A rekesz, más néven blende az objektív belsejében lévő, állítható átmérőjű nyílás. Általában irisz-blendét alkalmaznak: fémlemezből készült szirmok húzzák szűkebbre vagy engedik tágabbra a fényképezőgép szemének nyílását. Számértékkel szokták jelölni a rekesz értékét: F=f/d vagyis a blende érték egyenlő a lencse gyújtótávolsága és a nyílás átmérője hányadosával. Ha a lyuk nagyobb, a hányados kisebb.

A szokásos blendeértékek gyökkettő hatványai szerint haladnak, és kerekített értékek.
1.4 2 2.8 4 5.6 8 11 16 22

A 2-es blendeérték egy viszonylag nagy nyílást jelent. Ha 50 mm a lencse gyújtótávolsága (ez az átlagos alapobjektív), ez 25 mm-es effektív átmérőt jelent. A 4-es blendénél ez 12,5 mm. Az átmérő feleakkora, a felület negyedakkora, tehát egy 4-es blendén negyedannyi fény megy át, mint egy 2-esen. Egy 1.4-es blendén (ez egy ritka nagy fényerejű optika lenne) pont harminckétszer annyi fény jut át, mint egy 8-as blendén.

Az objektívek fényerejét (az amerikaiak lens speed-nek is mondják) a beállítható legnagyobb blendeérték mutatja meg. Mondjuk egy régi Praktica kamera 50 mm-es Zeiss objektívjének 1,8 szokott lenni a fényereje. Egy átlagos "szappantartónak" mondjuk 5.6. A Praktica-val tehát tizedannyi fényben is fényképezhetsz, mint a kompakt géppel.

A zársebesség arra utal, mennyi ideig éri a fény a filmet. A záridőt a másodperc törtrészében fejezik ki, a zársebesség a záridő reciproka. Tehát ha a zár 1/250-ed másodpercig van nyitva, a zársebesség 250. A szokásos zársebességek: 1 2 4 8 15 30 60 125 250 500 1000 2000. Automata gépek köztes értékeket is beállíthatnak.

Hogy a kép se túl sötét, se túl világos ne legyen, a filmet adott mennyiségű fénynek (expozíciónak) kell érnie. Ha sötétben fényképezünk, hosszabb ideig kell beengednünk a fényt, vagy engedni, hogy nagyobb blendén áramoljon be a fény. Ha nagy világosság van, rövid ideig exponálunk, illetve leszűkítjük a rekeszt.

Ugyanazt a fénymennyiséget elérhetjük kisebb lyukon hosszabb ideig, vagy nagyobb blendén rövidebb ideig engedve a fényt. A kép sötétsége szempontjából egyforma lesz egy 8-as blende 1/125 másodperces és egy 5.6-os blende, 1/250 másodperces expozíció. Vagy mondjuk egy 4-es blende, 1/500, esetleg 2,8-as blende, 1/1000. Ezek tehát olyan blende-idő párok, amelyek ugyanazt az expozíciót adják. Hogy melyiket választod, az a Praktica-nál rajtad múlik, és a döntéseddel befolyásolhatod a felvétel jellemzőit: a bemozdulást és a mélységélességet. A Praktica-nál a rekeszértéket az objektíven lévő gyűrűvel állíthatod be, a zársebességet pedig egy kis elforgatható tárcsával. Sok olyan automata kamera van, ahol a fotós nem befolyásolhatja ezeket az értékeket, a kamera maga választ (és a döntését általában titokban tartja :-)

Előzmény: EbiHall (7)
Obi wan Creative Commons License 2001.01.02 0 0 8
Szia!

Én csak szőrmentén foglalkoztam eddig fotózással. Idáig egy régi Cmena symbol ruszki "csodagépem" volt, mivel már nem vagyok megelégedve vele (nem elég éles a képe, nincs vakuja stb.) szeretnék venni egy átlagos cssaládi fotózásra alkalmas fényképezőgépet olyan 15e Ft környékén - tudom, hogy a komoly gépek 1k fölött kezdődnek, dehát most erre ennyi van. Mit javasolsz?

Előre is köszi :obi

Előzmény: Törölt nick (5)
EbiHall Creative Commons License 2001.01.02 0 0 7
Aaaaha!

Szóval akkor legelőször is tisztázni kéne azokat a fogalmakat, amiket használsz.
Mert nekem semmit nem mond a rekeszállító gyűrű, a zársebesség vagy a blend-idő páros.

Vagy ezzel a problémával a "Fotózás, analfabétáknak" topicban lenne a helyem?
:-)))))))))

Előzmény: Törölt nick (5)
EbiHall Creative Commons License 2001.01.02 0 0 6
Hát én totál nem értek a fotózáshoz, csak nagyon szeretem csinálni!
Viszont, mivel nem értek hozzá, így a kép-kritikám sem olyan fejlett, ha egy szakértő látná a képeimet, bizti kifeküdne. De nekem elment ... eddig!

Befejeztem az egyetemet, dolgozom, tűrhetően keresek és egy ideje foglalkoztat a gondolat, hogy lecseréljem kb. 15 éves gépemet.
Jelenleg egy valamilyen Ricoh kis automata gép tulajdonosa vagyok, Németo-ból kaptam az aputól valaha. Zoom nincs, de van kvarc kijelző, meg éjszakai kép lehetőség, meg késleltetett képkioldó (nem nagyon használtam), meg lehet üveg mögé fotózni (ez valami csillogáskivédés lehet) meg ilyenek.
Azért ne röhögjetek ki, jó?

Szóval nagyon tetszik a tükörreflex, de csak annyit tudok róla, hogy egyszer exponáltam egy ilyen géppel. Sosem leszek tuti fotós, de azért szeretnék zoomot. Viszont örülnék, ha a géppel nem kellene sokat szórakozni, nem lenne marha nagy és marha nehéz.

A kedvesem egy digitgéppel futkos, mi "hivatalból" is kicsit többet utazunk (Neki búváriskolája van), ezért reklámból is sok képet csinálunk. De sok a süllysztőben köt ki. Akárhogy is van, nekem jobban tetszik a hagyományos kép, mert a digitkép csak sz.gépen élvezgető igazán, a tárigénye viszont igen nagy. Vagy kisebb, de akkor a minősége is romlik!

Másik megfontolandó dolog, hogy szeretnék esetleg a víz alatt is fotózni. Olyan gép kéne, amihez aztán később esetleg vízhatlan tokot is találok. De ez már igazán nagyon távlati terv. Nem is feltétlen szempont.

Nem is igazán konkrét típus-ajánlatot szeretnék, hanem segítséget ahhoz, hogy milyen dolgokat kell megfontolnom, is mik a választási lehetőségek, alternatívák?

Törölt nick Creative Commons License 2001.01.02 0 0 5
Hogy senki ne vádolhasson elfogulatlansággal, saját preferenciám ismertetésével kezdem. Természetesen kedvencem az slr, a tükörreflexes kamera, különösen ha az alábbi tulajdonságai vannak:

- minden kezelő szervét használni tudom anélkül, hogy a kamerát el kellene venni a szemem elől
- az élességállító gyűrű hosszan, lágyan fordul, egy ujjal (bal kéz középső ujja) könnyedén elfordítható, van rajta elég részletes és finom távolság-skála
- a rekeszállító gyűrű ugyancsak egy ujjal könnyen, de határozottan állítható
- a zársebességet is egy ujjal tudom állítani
- a keresőben világosan látom, hogy az élességet jól állítottam-e be, látom, hogy mi lesz éles és mi nem
- látom, hogy a blende - idő páros megfelelő expozíciót ad-e vagy tól sötét, e
- a kamerát finoman, a jobb hüvelykujjal, egyetlen mozdulattal húzhatom fel

Szerintem ez az alap-kamera, a kiindulási pont. Ehhez lehet hozzátenni vagy elvenni, kinek-kinek igényei szerint. Lejjebb adni a minőséget, kisebb méretet óhajtani, automatikákat, motorokat belekívánni, és így tovább.

Törölt nick Creative Commons License 2001.01.02 0 0 4
Ha van érdeklődő, kezdjük el. Az igazán kezdők első kérdése: milyen gépet vegyek. A tanácsadók viszontkérdése: mit szeretnél csinálni vele és mennyi pénzed van rá. Erre viszonylag kevesen tudnak elsőre igazán határozott választ adni :-)

Aki végignéz egy fotótörténeti könyvet vagy egy szakáruházi katalógust, észreveheti, hogy nagyon kamera-kategória él egymás mellett. Mi kezdjük egyszerűen és vegyünk először csak két halmazt: a p&s (point and shoot) kompakt kamerákat és a tükörreflexes (slr) kamerákat.

Sokat változott a fotográfia, a fényképkészítés alapjai azonban ugyanazok maradtak: egy lencse (objektív) valódi képet alkot a képérzékelő (film vagy valami más, az egyszerűség kedvéért nevezzük filmnek) síkjában. A fény az objektív kisebb vagy nagyobb átmérőjű ablakán, a blendén halad át, és megadott időtartamig éri a filmet. Tehát három alapvető dolog van, amit be kell állítani minden felvételnél:

- Élesség (fókusz)
- Expozíciós idő
- Blende (rekesznyílás)

Két további jellemzőt kell még figyelembe vennünk a kamera kiválasztásakor, illetve kezelni a felvételkor. Az egyik fényképezőgép látószöge, amit a fókusztávolsággal szokás jellemezni és leegyszerűsítve széles látószögű, normál- és teleobjektívekről, meg változtatható látószögű, zoom objektívekről beszélünk. A másik a vaku, a villanófény, amelyet kényszerű kiegészítőként használunk, ha az adott fény nem elég.

Ebben a topicban egyebek között megvizsgálhatnánk, hogy az egyes feladatokhoz (családi emlékfotó, tájkép, igényes tárgyfényképezés, éjszakai felvételek, koncertfotó, stb.) hogyan kell beállítani az élességet, az expozíciós időt, a blendét, a látószöget és a villanófényt, és hogy ehhez milyen masinára van szükségünk.

Szó eshetne a fényképezés legelemibb dolgairól is, például hogy hogyan kell megnyomni az exponáló gombot (nem röhögni, én gyakran elrontom).

Törölt nick Creative Commons License 2000.12.28 0 0 3
NewT, köszönöm a beszámolót, tanulságos volt. Teszenek a megfontolásaid és a kiválasztott kamera is helyesnek tűnik, remélem elégedett vagy vele. Kíváncsi vagyok, hogyan fogod használni, például veszel-e hozzá gyári Olympus printert. Az egy nagyon praktikus dolognak tűnik, és azt hiszem, végtelenül egyszerű a használata.

Azért a Riva Zoom 70-nel szerzett rossz tapasztalataid nem hagynak nyugodni. Közzétehetnél néhányat a szerinted elrontott képekből, hogy bizonyosságot szerezzünk: egy rossz példányról, rossz konstrukcióról vagy használati hibáról volt-e szó.

Üdvözlettel slr

Előzmény: NewT (2)
NewT Creative Commons License 2000.12.22 0 0 2
hm... hogy is jutottam el a c-21ig? ez egy eleg hossu folyamat volt. volt egy fenykepezögepünkamit tavaly karacsonyra vettem ferjemnek:

minolta riva zoom 70

ez oly pocsek volt, hogy ez alatt az egy ev alatt egy olyan fotot sem sikerült csinalni, amire büszke lettem volna.
es mivel nemreg született meg a kisfiam, szerettem volna sok jo foton megörökiteni, ugy döntöttem veszek egy jobb fenykepezögepet. erre eleinte 40.000 Ft-os keretet szantam. de mint gyorsan kiderült, ez nem volt eleg semmi szamomra igazan hasznalhato(legfökepp gyerekfotok)gepre.
igy aztan idegesitettem a "foto, kellekek" topic tagjait, talaljanak ki nekem valamit. sok informacioban reszesültem, igy el tudtam indulni keresni magamnak az interneten egy jo kis gepet.
a tölük kapott alappal tovabbinformalodtam.
közben egyre növekedett a 40es keret, mert igenyeimet olcsobb gepek nem tudtak teljesiteni.
felvetödött közben sokszor a digitalis fenykepezögep tema is, amiben nekem az volt a legszimpatikusabb hogy felresikerült kepeimet rögtön kitörölni, avagy egy picit korrigalni tudom. az is tetszett a szisztemaban hogy kepeimet rögtön digitalis kepkent, elküldhetem e-mailben. de azert megmarad az a lehetösegem is hogy elvigyem kinyomtatni, es ezt akkor "hagyomanyos" fenykep formajaban is kimasoltathatom. bar persze en is megtehetnem hogy fenykepeimet sajat magam nyomomtatomde ehez egy olyan jo printer kene, amire nekem se penzem, se kedvem. bar az ilyen kep elöhivasa kb. 3 szorosa a normal filmhez kepest, figyelembe kell venni hogy nem kell többet filmet venni, es a sok rosszul sikerült kepet sem kell kifizetni.
az is praktikus hogy rögtön aktualis fotokat tudok küldeni e-mailben, ugyanis kisfiam nagyszülei hollandiaban elnek es nem sokszor tudjak latni öt. mire kesz lenne egy kep, mar reg mashogy nez ki. ezekböl a fotokbol valahogy hianyzik a mai nap "lelke".legalabbis ami a kisfiamat illeti. hiszen az ember mindig arra büszke kisbabajanal mennyit nöt mar, erösödött, stb...nem annyira arra, milyen volt egy honappal ezelött.
egy szo mint szaz: eldöntöttem digitalis fenykepezögepet akarok
(ha nem akkor az olympus mju II-t avagy a minolta riva zoom 75W-t vettem volna meg)
..................................................
a digitalis gepeknel eldöntöttem hogy a keretem max. 100.000-re bövül.
ezek közt a gepek között tudtam valogatni:

Fuji FinePix 1300
Olympus Camedia C-960 Zoom
Olympus Camedia C-860L
hp photosmart 215
Fuji FinePix 1400 Zoom
Minolta Dimage 2300

ezekkel a gepekkel az volt a bajom hogy nagyon alacsony a felbontasi kapacitasuk, aminek nagy valoszinüseggel morzsas kep lesz az eredmenye.
optiakai zoom-ot is szerettem vola, de nem a jo felbontas aran.
tehat ujbol megneztem az arlistat es összetalalkoztam az olympus camedia c-21 el.
bar 10.000Ft-al felül volt a kereten ugy döntöttem megeri, mert ilyen jo felbontasu geppre ilyen arkategoriaban messze nem lehetett gondolni. igyhat az optikai zoom rovasara döntöttem a magasabb felbontas mellett. mert digitalis zoom-om azert ettöl függetlenül van, amitöl ha romlik a kep minösege meg mindig ott tartok, mintha rosszabb felbontasu gepet vettem volna. ha viszont nem akarok zoom-olni akkor jobb a kepminöseg. en ugy gondolom hogy a zoomra nem lesz nagyon szüksegem. bizonyós, szamomra fontosabb szituaciokat a macro(30cm) funkcioval is le tudok fotozni. söt ennek a gepnek meg supermacro funkcioja is van(min 2cm!) vagyis ezzel a geppel fiacskam elsö pattanasat is le tudom fenykepezni, ha nem vedekezik...
jo hogy van a gepnek optikai keresöje, ez elemet sporol.
panorama kepeket is tudok vele csinalni, ami azt jelenti hogy több kepet kb. egymas mellett, amit majd kesöbb a hozzaadott porogrammal ujra össze tudok illeszteni.
egyelöre ennyit, azt hiszem eleg pontosan sikerült leirni, miert pont ezt a gepet vettem. hogy megerte e azt meg nem tudom bizonyitani, de igerem igyekezni fogok!

mindenkinek aldott karacsonyt es boldog uj evet kivanok, na meg persze sok szep kepet!

Előzmény: Törölt nick (1)
Törölt nick Creative Commons License 2000.12.22 0 0 1
Szevasz NewT, ha már döntöttél, a többieknek itt röviden összefoglalhatnád, miért kezdtél kamerára hajtani, mit akartál csinálni vele, hogy álltál neki a válogatásnak és hogy jutottál a C-21-ig.

Minden jót slr

Előzmény: NewT (0)
NewT Creative Commons License 2000.12.22 0 0 0
kedves slr!

köszönöm a topicnyitast newt-féle szerencsetlenek reszere!!!!!!!

következö gep mellett döntöttem:

olympus camedia c-21

remelem okos valasztas, 4 napja szinte mast sem csinalok mint gepeket tudomanyozok, hasonlitgatok. eközben igyekeztemm megtanulni digitalis gepek hasznalatat. azt hiszem eleg büszke vagyok magamra.
szoval ez az a gep ami mellett kikötöttem. majd küldök Neked sok szep fotot a kisfiamrol, es ha összejön addig a karacsonyfankrol is!

szia! Neked is boldog karacsonyt es jo szilveszterezest!!!

Előzmény: Törölt nick (-)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!