Keresés

Részletes keresés

DigitAir Creative Commons License 2001.01.08 0 0 59
Sziasztok!

Ajánlani szeretnék két, most kiadott könyvet, melyek kifejezetten az alapokkal foglalkoznak (nálam nagyon beváltak).
Az egyiket a www.fotovilag.com -on is bemutatják, érdemes megnézni.

Dékán István: Fényképezés - az alapoktól a szakmai ismeretekig (http://www.fotovilag.com/konyv1.html)
John Freeman: A tökéletes fénykép

Más:
Lehet, hogy kellene egy külön topic az otthoni hívásról. Sokakat érdekel a dolog, többek közt engem is :), főleg a FF képekhez, ami állítólag nem is bonyolult. (Végre hozzájutottam egy Canon EOS 300-ashoz, és egyenlőre, amíg "belejövök" fekete-fehér filmre szeretnék dolgozni, otthoni hívással.)

K. N. Zordonbordon Creative Commons License 2001.01.08 0 0 58
az egészet 1ccerre, vagy részletekben? :))
Kisfejü Nagyfejü Zordonbordon
Előzmény: Obi wan (55)
K. N. Zordonbordon Creative Commons License 2001.01.08 0 0 57
Ricoh G(R?)1? vagy valami hasonló néven :))))))
meg valami olimpuszmjura is mintha emléxenék
de sajna csak 28mm-esek :((
Kisfejü Nagyfejü Zordonbordon
Előzmény: Mamut (56)
Mamut Creative Commons License 2001.01.08 0 0 56
Udvozlet.

Egy kerdes...
Van autofokuszos szappantartoban olyan, amit nagylatoszogu ( nagyobb ) objektivval szerelnek ?

Es egy velemeny...
Ha valaki nem sajnalja ra a penzt akkor en igen tudnam ajanlani a Fuji NPH 400-as negativot. Ez egy "profi" negativ ( kb. 1500 Ft egy tekercs, raadasul hutoben kell tartani ezert nem mindenhol kaphato ) bar kisse maceras a kezelese, de egy "amator" negativhoz kepest is szemmel lathato a kulonbsegek vannak elsosorban szinminoseg es szinhuseg szempontjabol. Tovabba nem igen van minosegi ( szemcsezettseg ) kulonbseg a 200-as es 400-as negativ kozott. Igy akinek gondjai vannak a fenyerovel, annak lehet egy alternativ megoldas ilyen film hasznalata.

Obi wan Creative Commons License 2001.01.08 0 0 55
Hali!

Most, hogy megvettem ezt a bizonyos Canon AF9-S szappantartót és utána átolvastam a megfelelő témájú topicokat egy kicsit elbizonytalanodtam. Lehet, hogy jobb lett volna egy használt Olympus Mju II-őt venni? Meg tudja-e valaki mondani, hogy egy átlagember mekkore különbséget lát a 2 gép által készített színes kép között. Ha elfogadom a Canon expozíciós korlátait érdemes-e családi fotózás céljából lecserélni a gépet? Egyáltalán, ha amellett döntök, hogy lecserélem a Canont Olympusra, akkor milyen módok vannak erre és anyagilag meylik a legkedvezőbb?
P.S.: Hogyan lehet egy kivilágított 300 literes akváriumot lefényképezni?

Ödv: Obi

Vahren Creative Commons License 2001.01.08 0 0 54
Ja az önkioldót próbáltam még régebben, de a végén csak akkor kattant, ha ismételten megnyomtam az önkioldó gombját, azóta nem próbáltam.
Ma adok be egy tekercs filmet, meglátjuk, hogyan sikerültek és majd le vonom a konzekvenciákat.
Vahren Creative Commons License 2001.01.08 0 0 53
Szia slr!

Te már ily korán? :-)
Ma megérdeklődöm az árakat, hátha van valami érdekes. Úgy láttam az MTL újabb fejlesztés.
Nem tudod milyen értékhatárok vannak ezeknél a gépeknél?
Meg, hogy mit tud a Chinon ilyen kategóriájú gépe. Bár az asszem vagy 30.000 pénz.
Na akkor neked jó munkát.

Vahren

Előzmény: Törölt nick (52)
Törölt nick Creative Commons License 2001.01.08 0 0 52
Szevasz Vahren, egy ideje nem jártam használtgép-kereskedésben, és azt sem tudom, mennyire maradtak megbízhatóak az egykori Praktica-k. Azt viszont tudom, hogy ha jó állapotban van, egy Praktica MTL vagy PLC gépvázzal sokkal kellemesebb fényképezni, mint egy Zenittel. Persze a Zenittel is lehet. Szerencsére a fénymérőt nem kell csatlakoztatni a kamerához, tehát bármilyen márkájú külső fénymérőt használhatsz a Zenithez. A különbség az, hogy ezzel a módszerrel előbb fényt mérsz, leolvasod a beállítandó értéket, kézbe veszed a kamerát, beállítod az értékeket, és ekkor állhatsz neki a keresőbe nézni. A Praktica-nál belenézel a keresőbe, látod a tárgyat, az élességet és az expozíció helyességét is, amit úgy tudsz beállítani, hogy a kamerát nem kell elemelni a szemedtől.
Előzmény: Vahren (51)
Vahren Creative Commons License 2001.01.07 0 0 51
Egy kérdés:
slr: a régebbi 42-es típusú gépek közül, melyeket ajánlanád,amik TTL-k és megbízható fénymérője is van?
Vagy milyen jó fénymérőt ajánlasz, ami a Zenithez csatlakoztatható és milyen árban van egy ilyen?
Gondolkodtam a 2x-őn, de ahhoz tényleg számolni kell rendesen.

Tovvábbi jó fotózást,

Vahren

Törölt nick Creative Commons License 2001.01.04 0 0 50
Kösz a kiigazítást Zordonbordon, kezdem már keverni a régi géptípusokat. De akkor melyik volt az M42-es Chinon? :-)
Előzmény: K. N. Zordonbordon (49)
K. N. Zordonbordon Creative Commons License 2001.01.04 0 0 49
Slr!
a chinon ce4 K-s ( a tesónak ijen van), nem M42.
csak hogy kötözköggyek.
de nagyon állatul kéziszerkezet :))
Kisfejü Nagyfejü Zordonbordon
Előzmény: Törölt nick (47)
Petya99 Creative Commons License 2001.01.04 0 0 48
Kedves Topic olvasók!

slr határozott kérésére közreadom ötleteimet alapkamera vásárláshoz:
Slr felkérése:
>Lenne még egy kérésem. Adjatok tanácsot alapkamera vásárlásához. Amolyan igazi tanuló kamerára gondoltam, mint a Chinon CM-4-esem volt a megboldogult. Tiszta, világos kereső, mikroprizma, törőék, zársebességek minimum 1s - 1/1000 között, könnyen beszerezhető bjektívtípus, és így tovább. Használt és új is érdekelne, bár újból nem tűnik nagynak a választék.

Általában:
Használt gépet egy új gép árának 20-80% között lehet kapni. 20% alatt azt értem, amikor egy használt gép egy jelenleg kapható modell funkcionalitását tudja, de már kifutott modell, 80%, amikor valaki megvesz valamit a boltban és másnap eladja.

A használt gép vásárláshoz tapasztalat kell, ez egy külön hosszú téma lenne. Lehet jó áron gépeket kapni topictársaktól vagy egyéb megbízható ismerősöktől, a Fotóbörzén (ez most volt utoljára karácsony előtt) vagy különböző fotó bizományikban, ilyen pl. a Soos bizományi. (személyes tapasztalatom alapján jól értenek a gépekhez és elég nagy a választék.)

Tippjeim:

Manuális fókuszú tükörreflexes gép kategória:
Két tippel indulnék:
1. Praktica sorozat
Itt a régi menetes és az újabb B sorozat (bajonet csatlakozós objektív) között lehet választani. Alapgépet 10-15ezer között, objektíveket 5-25eFt között lehet kapni, nagy választékban. Az újabb sorozat nem olyan megbízható, mint a nyugati kortársai, de még szervizelhető. Nekem a BC1 a kedvencem, az blende automatikát és teljesen manuális módot is tud. Van benne mélységélesség ellenőrző gomb, és TTL fénymérő. 1/1000..10 sec között exponál.

2. Régi Minolták (pl. XG1)
Érdekes módon Mo-on nem nagyon kedvelt géptípus a Minolta, pedig nagyon precíz, jó minőségű gépek, az objektívjeik pedig rendre a legjobb Nikkor lencsék vetélytársai. Kapható hozzá sok finom objektív, a fix objektív 8-10eFt, a zoom 15-25eFt között.

A börzén voltak Praktica, Minolta, régi Canon, Chinon és egyéb manuális gépek nagy választékban.

Autofókuszos gép:
A régebbi Minolta AF sorozat számos típusa kapható jó áron. Más régebbi ilyen gépet nem ismerek.

Amit kerülj el:
Nem javaslom a Nikon F70 gépet. (Személyes tapasztalat, ami megegyezik egyéb fórumok ítéletével.) Bár nagy tudású, jó gép, nagyon nehézkes a beállítása az idétlen menü rendszere miatt.

Aki szeret angolul is bóklászni, javaslom a
http://photographyreview.com/reviews/
oldal megtekintését. Itt számtalan fényképezős cuccot értékelnek tulajdonosaik, nagyon tanulságos tapasztalatokat osztanak meg.

Vonal alatti tipp:
"Szappantartó" kategóriában (csak az autófokuszos kategóriában gondolkodnék, a "fix fókuszos" szerintem csak pénzkidobás):
Mint ez már a másik topicban is elhangzott, a szappantartók között a kis fényerejű zoomos és a nagy fényerejű fix objektívval ellátott változatok között érdemes választani. Én az utóbbi híve vagyok, a tippem nekem is az Olympus mju II. Ez a boltban 30-35ezer HUF között kapható, én a börzén 15ezerért kaptam egy használt, kicsit kopottas darabot. Nem írnék sokat róla, a másik fórumban már többször dicsérték, nagyon szép rajzú, 35/f2.8 objektíve van.

Előzmény: Törölt nick (-)
Törölt nick Creative Commons License 2001.01.04 0 0 47
A Zenit önkioldója. Az enyém úgy működik, hogy felhúzom a kamerát, körbeforgatom az önkioldót, majd megnyomom az önkioldó kis gombját. Nem szabad elfelejteni a blendét leszűkíteni előtte.

A Praktica MTL, PLC meg a Chinon CE-4 olyan menetes objektívet használnak, mint a Zenit. Ezek a gépek beugróblendések. Ez azt jelenti, hogy ha be is állítasz egy szűk blendét, az objektív teljesen nyitva marad, hogy jól lásd a keresőképet. Csak az expozíció pillanatára ugrik be a blende a beállított értékre. Egyes Zeniteknél meg az MTL praktica-nál a fényméréshez le kell szűkíteni a blendét.

A te fénymérőd egy szelén cellás passzív fénymérő. Ez azt jelenti, hogy az érzékelő egy napelem, áramot fejleszt és egy elektromágneses műszert működtet. Lehet ezt használni (ha el nem romlott), de sajnos pont a legkényesebb helyzetben, kevés fény esetén nem használható. Hogyan használod? Beállítod a film érzékenységet, ráirányítod a tárgyra a gépet, és a fénymérőt addig forgatod, amíg a két mutató egybe nem esik. Kiválasztasz egy zársebességet, és leolvasod, hogy ahhoz éppen milyen blende tartozik. Azt beállítod és kész.

Ha maradsz a Zenitnél, egy pontos, sötétben is jól látó fénymérőt, egy kioldózsinórt és egy állványt javasolok kiegészítőnek. Így sötétben, félárnyékban is tudsz majd fényképezni. B időnél addig van nyitva a zár, amíg nyomva tartod az exponáló gombot (mint a pécsi templomban). Ha egy másodpercnél hosszabb időket választasz (ezt csak állványról, kioldózsinórral próbáld meg), számolással viszonylag pontosan beállíthatod az időt és ugyanolyan látványos képeket csinálhatsz, mint a drága gépekkel.

Előzmény: Vahren (42)
Z-M-an Creative Commons License 2001.01.04 0 0 46
Obi wan!

Huhh, ez így nekem fejből kissé nehéz, csak az emlékeimre hagyatkozhatom.

Legutóbb 4-es blendével (nekem ez a legnagyobb, de a 3,8 "jó közelítéssel" ennyinek tekinthető) egy kivilágított épületet középkék ég mellett (tehát nem sötétkét, főleg nem este!) úgy 1/15 idővel sikerült lefotóznom 400-as filmmel!

Ez ugye 3x olyan hosszú, mint az említett szappantartó leghosszabb lehetséges expo. ideje, ergó már ilyen körülmények mellett sem tudsz azzal fotózni (400-as filmet feltételezve).

Pár órával később hatványozottan csökken a fény mennyisége, amihez az emberi szem viszonylag jól alkalmazkodik, a fénymérőre pillantva azonban kiderül, hogy mi a valóság. Én egy esti Lánchidat 4-es blendével 400-as filmmel 1/4-1,5 sec köré saccolok, de majd Slr (vagy más) kijavít, ha nagy hülységet írtam :-)

Előzmény: Obi wan (44)
Törölt nick Creative Commons License 2001.01.04 0 0 45
Most nappal van, kint erős köd, de a nap enyhén átdereng rajta. A szobám falai fehérek, még semmi nincs rajtuk. Az ablakon áttetsző fehér tüllfüggöny. 100-as filmre a szobában 4-es blende mellett 1/30 és 1/8 közötti expozíciós idők jönnek ki. A ködös tájra (aszfalt, garázsok, ilyesmi) 1/350, 4-es blende mellett. Az égre felfelé mérve 1/1500, ugyancsak 4-es blendével.

Gyerekkoromban a 20 DINes (picivel a 100 ASA alatti) filmre verőfényben 1/250, 11-el normál felhős időben 1/125, 8-cal, erősen borult időben 1/25, 5.6-tal fényképeztem ha nem volt fénymérőm.

A 200-as filmhez feleannyi expozíciós idő vagy egy értékkel szűkebb blende kell, a 400-ashoz pedig a 100-ashoz mért idő negyede vagy két értékkel szűkebb blende.

Előzmény: Obi wan (44)
Obi wan Creative Commons License 2001.01.04 0 0 44
Z-M-an és slr!

Nagyon köszi a tanácsokat. Még egy kérdésem lenne azért: ezzel a szappantartóval , ismerve a gép korlátait kb. milyen fényviszonyok között lehet fotózni esetleg kihasználva a 400-as negatív érzékenységét. Ha tudtok írjatok már nekem egy pár fényviszonyok-blende-exp.idő hármast példaként. Kíváncsi lennék, hogy ezzel a géppel milyen exp. idő mellet lehetne levenni este a kivilágított lánchidat.

Üdv: Obi

Előzmény: Z-M-an (35)
bzsolt Creative Commons License 2001.01.03 0 0 43
én is megragadom az alkalmat az önreklámozásra. nem inkább mégsem, már én is unom. :) FotóHáz! :-)))
Vahren Creative Commons License 2001.01.03 0 0 42
És a Prakticarol meg a Chininrol mit lehet tudni?
Ja es a Zenit onkioldoja hogyan mukodik?

Nalam a problema normal objektivnel, hogy elfelejtem lehuzni a beallitott blendet, vagy hogy is mondjam.

A fenymerojet tenyleg nem lehet hasznalni, vagy tudsz hozza tanacsot adni? Elore is koszonom.

Esetleg milyenk kiegeszitot ajanlasz meg hozza?

Vahren

Előzmény: Törölt nick (41)
Törölt nick Creative Commons License 2001.01.03 0 0 41
Szevasz Vahren, a Te Zenitedet én legfeljebb átlagban tudnám kihozni, ebből a kettőből :-). Az egyik 20, a másik 40 éves.

Az orosz gépekkel az a helyzet, hogy megbízhatatlanok. Van, hogy egy darab évtizedeken keresztül tökéletesen működik, míg a másik rendszeresen elromlik. Tudod, a Dacia-szindróma. Ha jó darabot fogtál ki, tartsd meg és használd egészséggel. Én szeretem a Zeniteket mint családi ereklyéket, de van velük némi problémám. Az egyik a zársebességek szűkös választéka (nem tudok hosszút exponálni), a másik a pontos belső fénymérő hiánya. Én ha maradtam volna az M42-es rendszernél, a Zenitet egy Praktica-ra, vagy egy ilyen rendszerű Chinonra cseréltem volna.

Tényleg sokféle M42-es objektívet lehet kapni, legalábbis használtat. Hogy milyen objektívet vegyél? Szerintem látogasd meg a legközelebbi fotóbörzét, ott aztán van felhozatal. Ha ajanlani kellene, a keletnémet Carl Zeiss Jena 1.8/50-es objektívet ajánlanám. Fantasztikus éjszakai, villámfényes képeket csináltam vele - 20 éve.

Abban igazad van, hogy a 20 éves zenited sokkal jobb fényképezőgép, mint a legtőbb tízezer forintos műanyag bóvli. Ha Neked nem hiányoznak az 1 másodperc körüli expozíciós idők (ez az én perverzióm) és a kevés fényben pontos fénymérés, akkor további húsz évig remek képeket készíthetsz vele.

Előzmény: Vahren (40)
Vahren Creative Commons License 2001.01.03 0 0 40
Sziasztok!

Nekem egy 2x eves Zenit E-m van (50mm-es normal objektivvel.), amihez tartozik meg egy 135mm-es
gyujtavu teleobjektiv es kozgyuruk.
Legalbb is nem tudom, hogy mikoriak, mert a szuleim hasznaltak, ki tudja hanytiz eve. Kesobb vettem hozza
egy Praktica 200mm-es gyujtavu telet is.
A gep hasznaltan kb. 3800Ft. Namost az elado azt mondta, hogy 42.es csavarmenetes objektivek mind
kompatibilisek vele, ebben a menetben mostanaban is gyartanak.
Kerdesem lenne, hogy milyen objektivmarkak jok hozza, melyiket ajanlanatok?
Ki tudja, hogy mukodik az onkioldo szerkezet? Csak orosz leirast talaltam hozza.

Itt valaki kifogasolta a Smena-t, nekem egy Smena 8M is van es rengeteg szep kepet tud csinalni.
Barmilyen vaku csatlakoztathato hozza.
Csak a Zenittel bovultek a lehetosegeim.

Amitol kicsit hizott a majam, hogy a pecsi dzsami belsejerol egy eles, megvilagitott kepet sikerult csinalni
vaku nelkul, hogy letamasztottam egy padra es par masodpercig hagytam lenyomva a kioldogombot. Kicsit
sejtelmes kep lett az eredmeny, mig haverjaim 10ezer ft-os automatainak kepe semmi nem lett. (kisvaku
nem eleg.)

Filmek kozul a Fuji Superia 200-t teszteltem, nagyon tetszett a szine (nincs arnyalat), azt hasznaltam a
dzsaminal is. A Foto Porst filmjei lilas arnyalatuak, az nem tetszik, Kodakot nem ismerem, maradok a Fujinal.
Esetleg regen Konicat hasznaltam, az sem volt rossz.

Ja azt ne tudjatok meg milyen egy bortaskaval (benne a 200-as tele), a Zenittel megmaszni a pecsi TV
torony hegyet egy alfoldi embernek egy jo varosnezes utan. ;-)))

Szerintem 20-30000-ert nem feltetlenul muszaj uj gepet keresni.

Vahren

Z-M-an Creative Commons License 2001.01.03 0 0 39
Bocsi, azt hittem, nem ment el az előző!

Csaba!
Linkedet még ma felrakom a többi közé!

Előzmény: Z-M-an (38)
Z-M-an Creative Commons License 2001.01.03 0 0 38
Az érzékenyebb filmek szemcsésebbek, egyszer kényszerből vettem Gold 200-at, az nagyon rossz volt. Úgy látom, a topic lakói érzékeny filmből a Fujit kedvelik.

Én szinte sosem használok 100-as filmet, mert legtöbbször nincs módomban állványt használni.

Én még nem próbáltam a Gold 200-at, de remek tapasztalataim vannak (kb. 800 kép) a Fuji Superia 400-zal (újabban Fuji Superia X-TRA 400). 2x36 kocka 1999 most a Porstban, de olcsóbban is rá lehet bukkanni. (A 200-ast nem próbáltam, a 100-as meg gyakran kevés nekem sajnos).

Ez a film szvsz remek szemcsézettségű (majdnem, mint egy 100-as film!) legutóbb csináltattam 18*24-es nagyításokat az X-TRA-s képeimről és leesett az állam... Mindezt a 100-asénál 4* nagyobb érzékenységgel teszi.

Hozzá kell tennem: egy helyesen exponált 10*15 cm-es kép esetében ember legyen a talpán, aki a szemcsézettsége alapján megmondja, hogy milyen érzékenységű nyersanyagra készült. Ennek igazán A4 méret feletti nagyításoknál van jelentőssége (Volt szerencsém látni egy remek fotót a párizsi diadalívről :-) 40*60 cm-es nagyításban, ahol a Gold 100 remekül vizsgázott!).

Előzmény: Törölt nick (34)
Z-M-an Creative Commons License 2001.01.03 0 0 37
Az érzékenyebb filmek szemcsésebbek, egyszer kényszerből vettem Gold 200-at, az nagyon rossz volt. Úgy látom, a topic lakói érzékeny filmből a Fujit kedvelik.

Na akkor egy kis reklám:
Én szinte sosem használok 100-as filmet, mert legtöbbször nincs módomban állványt használni.

Én még nem próbáltam a Gold 200-at, de remek tapasztalataim vannak (kb. 800 kép) a Fuji Superia 400-zal (újabban Fuji Superia X-TRA 400). 2x36 kocka 1999 most a Porstban, de olcsóbban is rá lehet bukkanni. (A 200-ast nem próbáltam, a 100-as meg gyakran kevés nekem sajnos).

Ez a film szvsz remek szemcsézettségű (majdnem, mint egy 100-as film!) legutóbb csináltattam 18*24-es nagyításokat az X-TRA-s képeimről és leesett az állam... Mindezt a 100-asénál 4* nagyobb érzékenységgel teszi.

Hozzá kell tennem: egy helyesen exponált 10*15 cm-es kép esetében ember legyen a talpán, aki a szemcsézettsége alapján megmondja, hogy milyen érzékenységű nyersanyagra készült. Ennek igazán A4 méret feletti nagyításoknál van jelentőssége (Volt szerencsém látni egy remek fotót a párizsi diadalívről :-) 40*60 cm-es nagyításban, ahol a Gold 100 remekül vizsgázott!).

Előzmény: Törölt nick (34)
Ökrös Csaba Creative Commons License 2001.01.03 0 0 36
Z-M-an,
megkoszonnem, ha felraknad, igy egy ido utan annyi latogatom lesz, h raklambannereket is adhatok el :))
Biztos igazatok van slr-rel, ami a masik topikot illeti, es valoszinuleg ott is bemutatkozom, de nem valoszinu, hogy sokat fogok oda irni (nem tudok annyit a fotozasrol), ettol fuggetlenul olvasni tovabbra is kotelezo elem lesz :)
Előzmény: Z-M-an (22)
Z-M-an Creative Commons License 2001.01.03 0 0 35
Slr!

:-) Asszem lottóznunk kéne! :-)

Obi wan!

Amire érdemes figyelni: (a teljesség igénye nélkül)
Mindig stabilan tartsd, két kézzel fogd meg és ügyelj arra, hogy a gomb lenyomásakor minél kevésbé mozogjon a "doboz" elkerülendő a bemozdulást.
Használd ügyesen az autofókuszt: a szenzor valszeg a kereső közepén van, tehát ami ott van az lesz éles. Ez viszont nem jelenti azt, hogy minden(ki)nek középen kell lenni: ha félig nyomod le a gombot, a gép beállítja a fókuszt, ezután folyamatosan félig lenyomva tartva átkomponálhatod a képet.
Példa: ember jobboldalt, balra és középen, de kissé hátrébb a karácsonyfa. Ha csak úgy simán exponálsz, akkor az AF a hátul lévő fára élesít az ember életlen lesz, pedig ez lenne a lényeg (tegyük fel). Tehát: ráállítod a "célkeresztet" (AF szenzor) az emberre, aztán gomb félig lenyom, gép eltárolja az AF adatokat (általában egy zöld led gyullad ki a keresőben ekkor) és ezután úgy fordítod el a gépet, hogy benne legyen a fa és az ember is. Ekkor már ne változtasd meg a távolságot a gép és a "céltárgy" között (azaz pl. ne menj hátrább/előrébb), mert akkor kezdheted előről. A végén exponálsz.

Filmekről. Igen szubjektív terület, a film kiválasztása nagyrészt ízlés dolga (eltérő színvilág), de van néhány fontos szabály:

A filmen lévő (általában 3 jegyű szám, pl. 100,200,400...) a film érzékenységére utal. (Ezt azért írom le, mert több ismerősömtől hallottam, hogy szerintük ez a minőséget mutatja, ezért lenne drágább szerintük pl. a 400-as film a 100-asnál). Magyarul: egy 100-as filmre adott rekesznyílás és fényviszonyok mellett x ideig kell exponálnunk, 200-asra x/2-ig...

Miért fontos ez? Tegyük fel, hogy 100-as filmet használunk. Bizonyos helyzetekben (alkonyat, szürkület, erős felhők) például gépünk legnagyobb rekesznyílásánál és leghosszabb záridejénél is kevés fény jut a filmre, ahhoz, hogy jó kép legyen belőle (az említett Canonnál ez f3.8, 1/45). Tf., hogy az optimális expozíció f3.8 blendével 1/25 körül lenne. Mi van ekkor? Képünk (most az egyszerűség kedvéért felejtsük el, hogy vaku van a gépen) alulexponált, azaz sötét lesz.

Ha viszont 200-as filmünk van, akkor a gépnek elég az 1/45, hiszen kétszer olyan érzékeny, mint a 100-as, tehát helyesen exponált képet készíthetünk.

Ebből kitűnik, hogy érdemes lehet egy kissé érzékenyebb filmet pakolni a gépbe (200,400), ha nem verőfényes napsütésben fotózunk. Igenám, de mi van akkor, ha süt a Nap? Ekkor a gép fokozatosan rövidebb záridőket választ és ezzel együtt szűkíti a rekesznyílást is. Ez az esetek többségében még érzékeny filmnél sem okoz túlexponált képeket, bár megeshet, hogy igen... Ezt a "rendesebb" automata gépek jelzik valahogy.

Mindkét esetben a laborok viszonylag jól tudnak korrigálni a negatívok esetében.

Ja, és hogy honnan tudja a gép, hogy milyen film van benne? A film kazettáján található ún. DX kódról, amit manapság már a középkategóriás szappantartók is símán leolvasnak (bizonyos határok között), amikor beletesszük a filmet. Megeshet, hogy nekünk kell kézzel beállítani, de ez egyre ritkább. Ezután már az összes expozíció a film érzékenységéhez lesz igazítva.

Remélem, hogy a fentiekből kiderül, miért is fontos a gép által használt min./max. rekesznyílás és záridő.

A vakuzásról és a filmérzékenység kapcsolatáról majd máskor...

Előzmény: Obi wan (33)
Törölt nick Creative Commons License 2001.01.03 0 0 34
Kedves Obi, a negatívok dolgában én biztosan nem tudok segíteni. Előző korszakomban csak diára és FF negatívra fényképeztem, mióta újra elkezdtem, csak egyféle negatívot használok: Kodak Gold 100-at. Eleinte azért, mert a Fotexben ezt adták 'ajándéknak', aztán azért maradtam ennél a filmnél, hogy amíg tanulok, ne keverjem össze a film változását a próbálkozásaim következményeivel.

A 100-as filmet azért szeretem, mert finom a szemcsézete. Cserébe' hosszabb expozícióra kényszerülök, állványt kell használnom és az alakok sokszor bemozdulnak a képeimen. Ezt nem sajnálom, ha csak mellékalakokról van szó, a bemozdulásnak olyan életszerű hatása van - feltéve, hogy nem a kamera mozdult be, és a környék meg a fő tárgy (alany) azért éles marad.

Az érzékenyebb filmek szemcsésebbek, egyszer kényszerből vettem Gold 200-at, az nagyon rossz volt. Úgy látom, a topic lakói érzékeny filmből a Fujit kedvelik.

Előzmény: Obi wan (33)
Obi wan Creative Commons License 2001.01.03 0 0 33
Köszi a tanácsokat, most már sokkal világosabban látom a dolgokat(nem hiába 2-es lencsém van :-))))
Még annyi kérdésem lenne, hogy ehhez a szappantartóhoz milyen negatívot érdemes használni, hogy az általa meghatározott exponálási időtartományban a lehető legjobb minőségű képeket csinálhassak vele, esetleg van-e valami, amire ügyelni kell ennél a gépnél. Kérem, hogy részletesen írjátok le amit a negatívokról tudni érdemes.
Üdv: Obi
Előzmény: Z-M-an (30)
Törölt nick Creative Commons License 2001.01.03 0 0 32
Ha nem járnál mindig előttem fél lépéssel, azt mondanám, üldözöl :-)
Előzmény: Z-M-an (30)
Törölt nick Creative Commons License 2001.01.03 0 0 31
Obi, a http://www.canon-europa.com/products/products.html lapon olvasott adatok nem beszélnek a vaku-üzemmódokról, a kikapcsolásról és a derítésről. A zársebesség-adatok viszont elég egyértelműnek tűnnek: 1/45 másodperctől 1/160-ig lehetséges az expozíció, tehát hosszú idejű felvételt nem tud ez a kamera (meg túl rövidet sem). Összehasonlításként elmondanám, hogy a korai nyolcvanas évek orosz Vilija Elektro-ja akár harminc másodperces expozícióra is alkalmas volt. Ezzel a Canon Prima-val tehát nem fognak gyertyafényes szülinapi portrék, sem alkonyati / éjszakai látképek készülni. Ha ezt elfogadod, viszonylag korrekt kis gépet kapsz.
Előzmény: Obi wan (28)
Z-M-an Creative Commons License 2001.01.03 0 0 30
Szia Obi wan!

Nos megnéztem, mert nem hittem a szememnek és gyanúm beigazolódott. Nem olyan fényerős az az objektív, mindössze 3.8-at tud és az a 2.8-hoz képest majdnem 1 fényérték, azaz majdnem 2x annyi fény kell neki, hogy ugyanolyan záridővel tudjon exponálni. (Emlékezzünk az Slr által leírt blendesorra: … 2, 2.8, 4 …

Ez az érték egy fix (nem zoom) objektívnél a kompakt kategóriában jó.

Az idő 1/45-től 1/160-ig megy, hát ezzel nem lehet vaku nélkül gyertyafénynél 100-as filmmel tortát fotózni, viszont nemigen lesznek bemozdult képeid, mert az 1/45 kellően rövid idő a 35mm-es gyújtótávolságú lencséhez. (Viszont a miniállványos alkonyati-naplementés képeknek lőttek).

A nagy nézőke szvsz igen hasznos dolog, amikor a kompaktommal fotózom, mindig visszasírom a "nagygépes" keresőt.

Az AF jól jön és a 0,8m-es közelpont sem rossz ebben a kategóriában. Azért portrézáshoz ne használd, nagyon torz képeket ad ez a gyújtótávolság.

(Ja, én az adatokat a Canon-europe honlapról vettem.)

Ebben a kategóriában egyébként az én kedvencem az Olympus mű2-es, (35mm, 2.8!). Ez kb. 30-35e között kapható tudomásom szerint.

Előzmény: Obi wan (28)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!