2013 előtt (E-útdíj) vajon mi másból finanszírozták az útfelújításokat, mint a jövedéki adóból és az ÁFÁ-ból.
Tehát most, amikor a 400 milliárd útdíj bevételből 218milliárd szükséges az általad felsorolt tételekre,
kijelenthető, hogy soha még ennyire nem volt önfinanszírozó a közlekedési ágazat. ( EU-s források visszaforgatásából.
Joggal kérdezhettem volna még általánosabban: Hova vesznek el az a autósok sarcai?
De itt már nagyon általános lesz a polémia.
Szerintem a 2021-es teljesítmény szépségtapasz az előző évek alulteljesítései után.
Mert 2020-ban "a Magyar Közút tervei szerint 187 útfelújítási projekt által összesen 582 kilométernyi út újulhat meg mintegy 95 milliárd forint értékben..."
idézem a magyarnemzet.hu-ról.
De már 2020-ban is 360 milliárd útdíjbevétel volt, és 218+95 = 310 milliárdot költöttek belőle a felsorolt tételekre.
Az előző években még annyit sem költöttek útfelújításra, ezért csak 534 km/év a teljesítés.
Summa summarum: A propagandacikkek csak a napfényes oldalt mutatják meg, pedig van árnyék is.
Újraértelmeznéd ezek fényében ezt a kijelentésedet?
"Ameddig ezek a tételek jelentik a "valahova másfelé" elköltését a pénzeknek, azt tudom megerősíteni, hogy hajrá csak így tovább."
Jól értem, hogy egyszerűen nem fogja elérni az M83 az M1-et, hanem vége lesz Gyirmótnál, onnan a 83-as megy bő két kilométeren (és két körforgalom keresztül) az M1-es felé? Igaz, a térkép alapján nem nagyon lehetne értelmes elkerülőt vinni, meg a falun keresztülvinni az autópályát is elég meredek ötlet lenne...
A túlságosan bő lére engedett interjúból most csak egy témakör:
"Az útdíjbevételek, amióta 2013-ban bevezettük az elektronikus útdíjfizetési rendszert, folyamatosan növekednek Magyarországon.
Ezt teljes egészében a magyar és európai törvények és jogszabályok szerint is az utak karbantartására, felújítására kell használni.
Vagyis annak, amit befizetünk, amikor megvesszük az e-matricát, jelentős része az útfelújításra megy?
Egy az egyben. Nagyon egyszerűen fogalmazva, nálunk, a NUSZ-nál egyetlen fillér sem marad, ez nálunk csak átfolyó tétel, a mi bevételeink az egyéb tevékenységből vannak,
mint például a business intelligence-ből, vagyis abból, hogy adatokat adunk el bizonyos cégeknek.
Ez a bevétel a 400 milliárd forintot is meg fogja haladni ebben az évben. Ez 100 százalékban költségvetési bevétel, mi továbbutaljuk a költségvetésnek."
És a portfolio.hu cikke: Évtizedes útfelújítási csúcsot hozott 2021
"A Magyar Közút 2021-ben lezáruló vagy idén megindított beruházásaiban összesen mintegy 480 szakasz újul meg.
A több mint 1250 kilométert érintő fejlesztések összértéke meghaladja a 220 milliárd forintot."
Valaki nagyon benézte a nyilatkozatát:
Ha a teljes útbevétel 400 milliárd, akkor ennek 45 %-át valahová másfelé költötték el...
(Átlagos szakaszhosszak: csak 2,6 km)
De az is feltűnő, hogy a miniszterhelyettes állítja:
" Az elmúlt évtizedben több mint hatezer kilométeren állítottak helyre főként alsóbbrendű utakat."
Hubazz': a 2021-es (kampány)hajrázás nélkül, csak 4800 km/9 év = 534 km/év ez a "rekord" teljesítmény...
M3-ason is ilyen a Kerekharaszti MOL kutas csomópont az sincs kitáblázva, az is ilyen rejtett, ezért van, hogy a Pest-megyei matrica a 21-es úti csp-ig érvényes, és nem eddig a MOL kútig, ez lehet akkor a magyarázat Csengelei dologra is.
Számolnak. Az M7-esen a velencei lehajtó sincs kitáblázva (arról tudtam), meg a Váĺi völgynél sincs (arról nem, de egy dugó kikerülése után ott vitt vissza az autópályára a Waze).
Az M1-en az óbaroki csomópontnál nincs kitáblázva, a biatorbágyi üzleti parknál és a bábolnai ipari parknál igen. Az M7-esnél sincs kitáblázva Pákozdnál.
A rejtett csomópont az, amikor az autópálya pihenőjén kell keresztül hajtani, hogy a csatlakozó útra juss. Az M5-ösön a csengelei pihenő mellett ilyen a szatymazi pihenő is. Csak ez utóbbi nincs megnyitva. Mindkét oldali pihenőben van egy-egy nagykapu ami folyamatosan zárva van. Egyedül az autópálya kezelőnek, mentőknek, rendőrségnek és a tűzoltóknak van hozzá kulcsa. A szatymazi pihenő távlati megnyitásának a kulcsa, egyébként a csatlakozó úthálózat. Addig biztosan nem lesz rejtett csomópont, amíg fel nem újítják, ki nem szélesítik a Szatymaztól a Balástya-Forráskút átkötőig tartó utat.
A kitáblázás nem tudom, hogy miként működik az ilyen esetekben.
"Neckenmarkts Orschef Hannes Igler richtet sich mit einer Petition an den Landtag.
In der Petition fordert Igler nach dem Aus für die Verlängerung der A3 bis zur Grenze nach Ungarn das Land als Erhalter der B 16 dazu auf, einen verkehrsgerechten Lückenschluss zur Autobahn M85 bei Sopron auszubauen.
„Unter Beachtung des größtmöglichen Schutzes der Bevölkerung ist die Landesstraße verkehrsgerecht auszubauen oder als B 16a zu errichten, um einen Lückenschluss zur Autobahn in Ungarn zu erzielen, analog der Verlängerung der S 31 von Oberpullendorf durch die Landesstraße B 61a Richtung Köszeg“, schlägt Igler vor."
Autópálya matricával kapcsolatos kérdésem lenne, talán jó helyen járok. Bács-megyei éves matricám van és Szegedről indulok Budapest irányába. Szerintetek melyik felhajtón mehetek fel az M5-re Budapest felé, ha nem akarok Csongrád-megyei matricát venni? Ugye az tény, hogy a következő megye első lehajtójáig ingyenesen használhatom. De mi a helyzet a felhajtással? Kisteleknél, Csengelénél vagy Kiskunfélegyháza dél csomópontnál mehetek fel, ha nem akarok bírságot/matricát fizetni?
Az újszílvási csomópont tervezése már folyamatban van.
Szerződés
M4 gyorsforgalmi út-3119 j. összekötő út keresztezésénél rejtett csomópont kialakításának előkészítése vonatkozásában: engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, valamint a szükséges engedélyek megszerzésében való közreműködés