Obi, a negatívhívásnak a ..., kellékek topicon kellene utánanézni. Gergoo készített egy keresőt - töredelmesen bevallom, nem próbáltam még - az biztosan előbányássza a negatívhívással kapcsolatos tapasztalatokat.
Én ebben betonfejű vagyok: egy helyhez ragaszkodok még akkor is, ha tudom, hogy nem ott kapom a legjobb minőséget. Közel van hozzám, autóval meg tudok állni, és legalább szépen lassan megismerük egymást a tulajjal meg a dolgozókkal. Én udvarias vagyok akkor is, ha nem a várt eredményt kapom, cserében ők is igyekeznek a kedvemben járni: abban bízom, hogy előbb-utóbb megtanuljuk egymást. Most éppen kipróbálom a panorámaképet 35 mm-es filmről, megpróbálom elérni, hogy a szándékosan alá- és föléexponált képeket ne egyenlítsék ki, és leadtam egy Smartmedia kártyát is kidolgozásra (ilyet még nem tettem, kíváncsi vagyok, mit csinálnak).
Oké, de akkor hol érdemes elohivatni a negát pl. Dél-Pesten? Hol igényes a személyzet, esetleg mit lehet tenni a jobb minoségért?
Szerinted érdemes-e a topicban ajánlott Fuji NHP 400-as profi negát tenni az én kompaktomba, vagy ez már túlzás?
P.S.: Várjuk a képeket!
Szerintem a papír márkanevénél sokkal többet számít a kidolgozó gép minősége és a személyzet igényessége.
Az elmúlt években minden egyes papírképet, amit készítettem, korábbi meggyőződésem ellenére albumba fűztem. Válogatás nélkül: a rosszakat is és a még rosszabbakat is. (csupa emlékkép) Ezekből szeretnék ide a topicba hozni képeket mutiba. Nem azért mert jó fotók, hanem mert illusztrálják a lehetőségeket egy jó szappantartóval illetve egy jó tükörreflexessel. Az albumokba belelapozva egyszerűen ordít, hogy melyiket hívták Párizsban és melyiket Budapesten. Egyébként nagyon szeretem Budapestet.
Egy újabb kérdés: Jobb-e ha nagyításnál a színes negatívot gyártó cég fotopapírjára készül a kép. Pl. Kodak Gold 200 nega esetén Kodak papírra. Van-e valakinek ezzel kapcsolatban tapasztalata?
Az aggodalom jogos, de ebben az üzletágban a filmipar is lépett: az évszaknak megfelelő film vásárlását javasolják, és újabban a Kodak már az érzékenység számokkal való feltüntetését is kezdi elhagyni (nem tudom, itthon is kezdődik-e már ez az őrület) abban a törekvésében, hogy a túlexponálást minél jobban tűrő negatívokat forgalmazzon.
Nagyon jól esik a biztatás. Köszönöm szépen. A vaku fényeroszabályozását megpróbálom kideríteni, de van egy olyan gyanúm, hogy a gép azt nem szabályozza.
Ha sikerül és elég lesz a scanner felbontása, akkor beszkennelek egy pár képet.
Szervusz Oby, először is örülök, hogy jó képeid lettek a kis Canonnal. Közzétehetnél néhányat, akár szmenás ellenpéldával is. Megnéztem egyébként a Canonodat egy boltban: jó anyagból, szépen kivitelezett masina, amit jó megfogni, tehát nem az egyszer használatos ripi-ropi vacak kategóriából való. Nagyon egyszerű, az tény, és sajnos tény az is, hogy hosszú expozíciót nem tud.
Vakuzni nagyon nehéz, ezen ne kenődj el mindjárt az elején. Sokkal komolyabb gépekkel is nehéz szép vakus képet készíteni. Először is azt kellene megtudni, hogy a vaku fényerejét egyáltalán szabályozza-e ez a kamera. Ez vagy kiderül a műszaki leírásából, vagy kipróbálhatod, amikor nincs benne film. Egy nagyobb helyiségben villants úgy, hogy nincs a kamera közelében semmi, majd villants úgy is, hogy a közelben van egy nagyobb, világos tárgy, amit lát a kamera. Utóbbi esetben érezhetően kisebb villanást kell látnod, ha a vaku ereje szabályozott. Akár igen, akár nem, ez után tudni fogod, hogyan viselkedik a kamerád. Ha nem szabályozott, akkor a közeli vakus képek mindig túlexponáltak lesznek valamennyire.
Azt mondod, az arcok kiégtek, túl sok a kontraszt a képen. Ennek fizikai oka van: az arc közelebb van, a háttér pedig messze. Ha a háttér háromszor olyan messze van a kamerától, mint az arc, pont kilencedannyi megvilágítás éri. Ha a labor megpróbálja átlagosra kihozni a képedet, a hátteret is kivilágosítja kicsit, akkor pedig az arc már túl világos lesz.
Ezen a felvétel beállításával tudsz segíteni. Próbáld mindig úgy beállítani a vakus képeket, hogy a háttér se legyen sokkal messzebb, mint az arcok. Még egy kis kompakttal is kihasználhatod a derítő felületek lehetőségeit: a vaku mindig egy kicsit szélesebb teret világít, mint amit az objektív lát. Így kihasználhatsz egy, a képmező széléhez közel lévő világos falat derítésre.
Még egyszer hangsúlyozom: a legdrágább kamerával is túl nagy lesz a kontraszt, ha csak egy vakuval fényképezel és az arc mögött távoli a háttér. Ha van kedved további beruházásokra, én megfontolnám helyedben egy külső vaku vásárlását. Vagy olyat kell venni, amit a gépbe beépített vakud fénye villant el, vagy venni kell hozzá egy slave-nek (németül servo blitzauslöser-nek) nevezett szerkezetet, ami a külső vakut elsüti egy másik vaku fényére. A külső vakut derítésére, a háttér kivilágítására használva akár egy egyszerű kamerával is nagyon szép vakus képeket lehet exponálni, de mondom: már a háttér helyes megválasztásával is sokat javíthatsz a vakus képeiden.
Kipróbáltam az új gépemet, azt a bizonyos Canon szappantartót és ellottem vele egy tekercs Kodak Gold 200-as negatívot. Az elohívatás a Kodak laborban történt Royal papírra. A színek a Smenához képest sokkal jobbak, talán még túlságosan is. Ami hibát észrevettem, a vakus felvételeknél az emberi arcok mintha egy kicsit "ki lennének égve", szinte túl nagy a kontraszt a képen. Vajon mi lehet a gond? A gép teljesen automata, a vaku hatótávja 10m 400-as nega esetén. Lehet, hogy túl eros a vaku?
Smena állítgatások:
Valóban nagyon hasznos, ha az ember fejből el tudja találni, mikor mivel kell exponálni. A modern filmek is több blende hibázást egész jól kibírnak.
De az nagyon sokat segít, ha valaki vesz egy régi, mutatós fénymérőt valamelyik fotós bizományiban vagy fotóbörzén pár ezer forintért. Ez bármely géphez használható, és hosszabb expozíciókat is segít meghatározni.
Természetesen a felülbírálás csak P és A állásban igaz. M és S állásban nem. Magyarán manuális módban mindenki úgy tolhatja el a képeit, ahogy akarja, a gép csak elnézően mosolyog.:))
GP
Smena: erre en is gondoltam, de csak akkor van ra lehetoseged, ha rossz ido van. Napsutesben nem tudsz mit csinalni 11-s blende es 250 exp. ido. Kisebb zaridoknel mar lehet varialni. Bar szvsz ezt csak nagyon lassunal erdemes bemozdulas miatt.
Bocs egy kicsit vitáznék a Smenaval kapcsolatban.
Sokáig én is úgy használtam, hogy a blendenyílást beállítottam a film érzékenységére.
Utána feltettem magamnak azt a kérdést, miért van a rekesznyílás skálája ott, ha úgyse használjuk? Elkezdtem a rekeszidő mellett a blendenyílást is állítgatni és hirtelen sokkal több kép sikerült. Az is igaz, hogy csak 100-as filmet használtam.
Ruhatár, említed a csak technika topicot, lehet, hogy az automaták rejtelmeivel tényleg oda kellene mennünk. Én például érdeklődéssel olvasnám egy Canonos, egy Minoltás meg mások részletes leírásait arról, hogy az ő gépükkel mit lehet trükközni, és hogy pontosan hogyan is lehet befolyásolni a képet, és ha van érdeklődés szívesen elmondom, hogy csinálja az enyém.
Dudának abban igaza van, hogy nagyon jó automatákat csinálnak, az esetek legnagyobb részében egy 505si-vel nyugodtan rábízhatod magad az automatára, a delikát eseteket pedig megvitathatnánk a technikában, nehogy innen is elriasszunk valakit az elbonyolítással.
Ebben a Minoltában az egyik dolog, ami nagyon tetszik, hogy van rajta egy gomb, amit megynyomva mindent visszaállít automatába. Ez nagyon hiányzik az én gépemről, de lassan már megtanulom rutinból resetelni azt a 9 kapcsolót, amire ügyelnem kell :-) Viszont nincsenek menük :-)
Üdv a topikon! Tegnap már irtam erre, de elnyelte a Szájber. 505 si superen van egy custom funkció (asszem 7/2-es pont), amivel be lehet állítani, hogy melyik fókuszmezőt válassza. Nyomod az AF gombot, közben a markolaton lévő vékony kis tárcsát tekergeted és a keresőben a bal felső sarokban látod, hogy hogyam mozog a fokuszpontod. 3 pont + a nagy fokuszmező szerepel az étlapon. Illetve autómatán is képes felismerni, hogy melyik pontot kell fokuszálnia. Üdv T2
Duda
tenyleg csak a kozepso szegmensre fokuszalas a plusz funkcio? en is igy tapasztaltam, de ezt kevesnek ereztem egy plusz gombhoz. azt gondoltam, hogy pici helyezkedessel mindig el tudom erni, hogy a kivant resz legyen a fokuszpont. valami olyasmi pluszra gondoltam, hogy kulon lehetne az expoziciot es a fokuszt rogziteni. az nagyobb szabadsagot biztositana(lehet, hogy feleslegesen). ez egy kicsit visszautal a kozted es slr kozotti vitara a csak technikaban)
koszonom a fel-vilagositast
A spot AF gomb (kb a hatulja kozepen) pusztan arra valo, hogy a kozepso fokuszmezore fokuszaljon a 3 kozul. HA az exponalo gombot siman lenyomod felig, akkor o talalja ki, hogy a harom kozul melyik legyen az eles, csak ez nem mindig OK, ha azt akarod, hogy pl. egy resen at egy targyra fokuszaljon, akkor azt csak a spot fokusszal, vagy manualisan tudod megtenni.
Igy amikor lenyomod a spot fokuszt majd lenyomod az exponalo gombot, akkor a fokuszt direkt kozeprol veteted vele.
Ennek megfeleleoen van a spot fenymeresnek is gombja, amikor a fenymero program nem OK, akkor ezt nyomvatartva a kozepso korbol veszi a feny ertekeket, de szabadon fokuszal.
ennyire meg boven lehetsz ...
a magyar kezikonyv sajnos nemhogy regenyt nem ir, de eleg homalyosan, helyenkent pedig pontatlanul fogalmaz.
nekem ugy tunik, hogy mindketto hatasara fokuszal es az expoziciot is rogziti, a beallitott modtol fuggoen (spot, vagy sulyozott matrix). ezert a kerdes.
tovabbra is varok a valaszra, aztan ha nem jon buntetesbol betolakszom a nagytopikba.
azert neked koszonom
Lehetek szemét? Az AF gombbal biztosan nem tudsz exponálni ;-)
Sajnos nem ismerem a kamerádat közelebbről, és kézikönyvet nem sikerült szereznem, amit olvastam róla, azt marketing anyagban találtam.. Az biztos, hogy a kamerád tud egyszeri fókuszálást és követő fókuszálást választani, valamint választhatsz spot autofókuszt, illetve szélesebb terület figyelését. Ha igaz, a gépeden van egy Spot AF gomb és egy Lens Focus Hold gomb is. Nos, a felhasználói funkciók programozásának függvényében e gombok segítségével választhatsz az üzemmódok között. Gondolom, a kézikönyv regényt ír róla.
sziasztok (megegyszer)
kerdes Minoltasokhoz (505si): mi a kulonbseg az AF gomb es az exponalo gomb hasznalata kozott? en csak annyit fedeztem fel, hogy az AF a kozponti fokuszmezot hasznalja csak.
valami otlet?
Sziasztok!
Napok óta nézek egy hirdetést a metróban, s egyre jobban tetszik. Egy sopiane-plakátról van szó, de a cigi itt lényegtelen, viszont a kép szerintem csodálatosan jól sikerült. Egy lány mutatja az esküvői képét valakinek. Szerintem az egész kép nagyon elkapott, de főleg a lány mozdulata és elsősorban tekintete fogott meg. Ez az, amit én is szeretnék, ennyire elkapni a pillanatot, de sosem sikerül. Lehet, hogy ez is motoros géppel készült, s a legjöbbat választották ki, egyébként nagy szerencse kell hozzá. Az egészet csak azért mondom el, mert szerintem a technikai dolgokon túl nagyon fontos, főleg kezdetben, de talán később is, hogy az ember nagyon sok képet nézzen, s főleg tanulmányozzon, abból rengeteget lehet tanulni. A fények miért olyanok, a kép szélei miért olyanok, a témát miért fényképezték egyáltalán le. Én imádom a képeket nézegetni, ez nagyon jó játék és nagyon élvezetes.
Bocsi ha félreértheto voltam:
Szóval a Smena-n a legnagyobb rekesznyílás 4 környékén mozog. A rekeszt kell beállítani a film érzékenységéhez, ezután ehhez nem szabad nyúlni.
A fényviszonyoktól függoen lehet az expo idot állítani 1/250 és 1/30 között, az értékek mellett ott van a napocska, felho stb is.
A fényerő tényleg nem változik a film érzékenység függvényében.Azonos fényviszonyok és azonos zársebesség mellett természetesen érzékenyebb film esetén szűkebb rekeszt kell beállítani, mint kevésbé érzékeny film esetén.
Lehet, hogy a Szmenán nincsenek feltüntetve az értékek számmal? Nem rossz ötlet, a mai szappantartókon sincsenek számok: minek terhelni vele a felhasználót. Napocska van, meg felhőcske?
Ez egy kicsit vadul hangzik.Kérlek, magyarázd el még egyszer, mielőtt még mindenkit megtévesztenénk. Sem az objektív fényereje, sem a rekesznyílás nem változhat a film érzékenységének függvényében. A rekesz érték az objektív gyújtótávolság és az effektív átmérő hányadosa, a fényerő pedig a beállítható legnagyobb rekeszérték (legkisebb szám).
Ha jól sasoltam meg, akkor a Smena-nál úgy muxik a dolog, hogy a negatív érzékenységének megfeleleoen kell sk beállítani a fényerot, azaz a rekesznyílást. Ennek alapján kb. 4-es fényereju az objektívje a számára legérzéketlenebb negatív esetén. A legkisebb fényero pedig 11, ha jól emlékszem (kb. 250 ASA-nál). Valójában tehát egy adott negatív esetén nem változik az objektív fényereje. csupán az expo idot tudod állítani.
Nekem ez a jelenség kicsit olyan, mintha a mozgó alak egy lebegő fátylat húzna maga után, vagy a rajzfilmekben, ahol a sebességet a hátul lobogó csíkokkal érzékeltetik.
A szokásos első-redőny megoldásnál az alak nem húzza a fátylat maga után, hanem tolja maga előtt..
Haja: hatsoredonyos vakuszinkron akkor jelent nagy kulonbseget a kepben, ha a keped bemozdul. Na nem (mindig) veletlenul, hanem mert pl. mozgo autot, tancolo utcabalozokat stb. fenykepezel keves fenyben hosszabb zaridovel. Ekkor a vaku fogja adni a megvilagitas nagy reszet, tehat ez a rovid villtas rajzolja a kepre a fo konturokat, a temat. Lesz viszont a tema mozgasa kovetkezteben egy elmosodott arnyad a tema korul, illetve egy elmosodott hattered. Ha a vaku az elso redonyre szinkronizal, akkor idoben eloszor jelennek meg a kiveheto konturok, es utana az elmosodottsag. Pl. ha a tancos feled mozog, akkor belemozdul a sajat kepebe, elmossa azt. Mig hatso redonyos vakuszinkronnal a kep koveti a mozgas idobeliseget: eloszor az elmosodott arnyak, es abbol rajzolodik ki a keped.
Remelem kovetheto voltam.
Koszonom!
Szoval a masodik redonyre valo szinkronizalas (nem tudom, melyik gepnel volt ez kiemelve, mint egy tulajdonsag, amit tud), azt jelenti, hogy a "második redőny indulása előtti pillanatot lehet választani" a villanashoz? Egyaltalan evvel mit lehet elerni?
Obi wan
Na jo, az hogy nagyon jo kepet, egy kis tulzas volt. Inkabb azt mondom, hogy siman megallja a helyet egy olcsobb AF kompakt gep kepei mellett. (Bar a legutobbi nehany tekerccsel nem voltam elegedett). A bajom nekem is pont az, amit te is irtal (szukek a lehetosegek -kiv. "B" ido-, es az un. mechanikai furcsasagok).
Ha mar a Smena Symbol-nal tartunk, nem tudja veletlenul vki milyen fenyereju objektive lehet?