A 79-ES VILLAMOS-TROLIBUSZ KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1919-TŐL NAPJAINKIG:
1919.11.21.
A 79-es villamosok Nyugati pályaudvar – Margit híd – Fogaskerekű vasút útvonalon közlekedtek.
/A 79-es villamosok a 77-es villamosok betétjárataként közlekedtek./
1957.02.01.
A 79-es (immár) trolibuszok Keleti pályaudvar – Dózsa György út – Váci út útvonalon közlekedtek.
1978.02.01.
A 79-es trolibuszok Keleti pályaudvar – Dózsa György út – Jászai Mari tér útvonalon közlekedtek.
/Útvonala, minimális változásokkal a mai napig is azonos!/
A 30-AS VILLAMOS KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1912-TŐL NAPJAINKIG:
1912.
A 30-as villamosok Ferenc körút – Mester utca – Gubacsi út – Erzsébetfalva, Nagy Sándor utca útvonalon közlekedtek.
1920-as évek végén
A 30-as villamosok Boráros tér – Soroksári út – Gubacsi út – Erzsébetfalva, Nagy Sándor utca útvonalon közlekedtek.
1944.
A 30-as villamosjárat – Budapest ostroma miatt – megszűnt.
1945.05.21.
A 30-as villamosok ismét Ferenc körút – Mester utca – Gubacsi út – Erzsébetfalva, Nagy Sándor utca útvonalon közlekedtek.
1945.07.05.
A 30-as villamosok ismét Boráros tér – Soroksári út – Gubacsi út – Erzsébetfalva, Nagy Sándor utca útvonalon közlekedtek.
1951.04.30.
A Csepeli gyorsvasút üzembehelyezése miatt a 30-as villamosok Erzsébetfalva – Gubacsi út – Könyves Kálmán körút – Népliget útvonalon közlekedtek.
/A kieső szakaszon 4-es villamosok közlekedtek tovább./
1955.01.01.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 30-as villamosok Erzsébetfalva – Gubacsi út – Könyves Kálmán körút – Népliget – Vajda Péter utca – Orczy tér – Népszínház utca – József körút útvonalon közlekedtek. (Menetideje 37 perc volt.)
--- A 30A jelzésű villamosok Erzsébetfalva – Gubacsi út – Könyves Kálmán körút – Népliget – GANZ, Gépgyár útvonalon közlekedtek.
1956.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 30-as villamosok Erzsébetfalva – Népliget útvonalon közlekedtek.
--- A 30A jelzésű villamosjárat megszűnt.
1957.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 30-as villamosok ismét Erzsébetfalva – Népliget – József körút útvonalon közlekedtek.
--- A 30A jelzésű villamosok ismét Erzsébetfalva – GANZ, Gépgyár útvonalon közlekedtek.
1959.11.21.
A 30A jelzésű villamosjárat viszonylatjelzése 31A jelzésre módosult.
1959.11.29.
A 30-as villamosok ismét Ferenc körút – Mester utca – Gubacsi út – Szabótelep útvonalon közlekedtek.
1993.11.29.
A 30-as villamosjárat megszűnt.
1994.11.24.
A 30-as villamosok Ferenc körút és Pacsirtatelep között közlekedtek.
2000.12.18.
A 30A jelzésű villamosok Ferenc körút és Könyves Kálmán körút között közlekedtek.
A 76-OS VILLAMOS-TROLIBUSZ KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1930-AS ÉVEK VÉGÉTŐL NAPJAINKIG:
1930-as évek végétől
A 76-os villamosok Keleti pályaudvar – Erzsébet híd – Hadnagy utca útvonalon közlekedtek.
/A 76-os villamosok a 75-ös villamosok betétjárataként közlekedtek./
1940-es évek közepén
A 76-os villamosok Keleti pályaudvar – Erzsébet híd – Déli pályaudvar útvonalon közlekedtek.
1944.09.26.
A 76-os villamosjárat – Budapest ostroma miatt – megszűnt.
1955.04.06.
A 76-os (immár) trolibuszok Keleti pályaudvar – Élmunkás (Ferdinánd) híd – Jászai Mari tér útvonalon közlekedtek.
/Útvonala, minimális változásokkal a mai napig is azonos!/
A 29-ES AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1938-TÓL NAPJAINKIG:
1938.08.15.
A 29-es autóbuszok Pálffy tér és Csatárka utca között közlekedtek.
1939.09.01.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 29-es autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat katonai célokra használták fel.
--- A 29A jelzésű autóbuszok Kolossy tér és Csatárka utca között közlekedtek.
1939.10.05.
Ismét közlekedett a 29-es autóbusz.
1940.08.24.
A 29-es autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat ismét katonai célokra használták fel.
1940.09.09.
Ismét közlekedett a 29-es autóbusz.
1941.04.03.
A 29-es autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat harmadszorra is katonai célokra használták fel.
1941.04.20.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- Ismét közlekedett a 29-es autóbusz.
--- A 29A jelzésű autóbuszjárat megszűnt.
1943.12.31.
A 29A jelzésű autóbuszok Kolossy tér és Csatárka utca között közlekedtek.
1944.
A 29-es és a 29A jelzésű autóbuszjáratok – Budapest ostroma miatt – megszűntek.
1946.09.16.
A 29-es autóbuszok ismét Pálffy tér és Csatárka utca között közlekedtek.
1948.04.05.
A 29-es autóbuszok Kolossy tér és Csatárka utca között közlekedtek.
/A kieső szakaszon 6-os autóbuszok közlekedtek./
1950-es évek közepén
A 29-es autóbuszok Kolossy tér – Szemlőhegy utca – Vöröshadsereg (Hüvősvölgyi) út között közlekedtek.
?
A 29-es autóbuszok Kolossy tér és Széher út között közlekedtek.
1985.02.01.
A 129-es autóbuszok Fenyőgyöngye és Hármashatárhegy között közlekedtek.
/Ezen a vonalon korábban „H” jelzésű autóbuszok közlekedtek, ellenben a 129-es autóbusznak az útvonala semmilyen formában nem tartozott az alapban közlekedett 29-es autóbuszjárathoz./
1986.12.31.
A 129-es autóbuszjárat megszűnt.
/Pótlására 65-ös autóbusz közlekedett./
A 4-ES AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1920-AS ÉVEK MÁSODIK FELÉTŐL NAPJAINKIG:
1920-as évek második felétől
A 4-es autóbuszok Krisztina tér – Mészáros utca – Pálya utca – Győző utca – Győri utca – Csörsz utca – Avar utca – Csend (Hegyalja) út – Mészáros utca – Krisztina tér útvonalon körforgalomban közlekedtek.
/Ezen a vonalon korábban 3V jelzéssel közlekedtek az autóbuszok./
1930.
A 4-es autóbuszok már a Vörösmarty téri végpontról indultak a Lánchídon, és az Alagúton át a körforgalmú útvonalához.
1933.12.20.
A 4-es autóbuszok Vörösmarty tér – Lánchíd – Krisztina tér – Csend (Hegyalja) út útvonalon, körforgalom nélkül közlekedtek.
1934.07.15.
A 4-es autóbuszok Vörösmarty tér – Lánchíd – Krisztina tér – Alkotás utca – Budaörsi út – Károly király laktanya útvonalon közlekedtek.
1935.04.24.
A 54-es autóbuszok Vörösmarty tér – Lánchíd – Krisztina tér – Alkotás utca – Lenke (Kosztolányi Dezső) tér útvonalon közlekedtek.
1936.11.30.
A 4-es autóbuszok Roosewelt tér – Lánchíd – Győri út – Szent Imre herceg (Villányi) út útvonalon közlekedtek.
1937.12.01.
A 4-es autóbuszok Vörösmarty tér – Lánchíd – Wolf Károly út útvonalon közlekedtek.
1938.06.19.
A 4-es autóbuszjárat viszonylatjelzése 9-esre módosult.
1950-es évek második felében
Az alábbi változások történtek:
--- A 4-es autóbuszok Jókai tér – Lánchíd – Lékai János tér – Szendrő utca 7,3 km-es útvonalon közlekedtek. (Menetideje 24 perc volt.)
--- A 4A jelzésű autóbuszok Jókai tér – Lánchíd – Lékai János tér útvonalon közlekedtek.
1960.08.01.
A 4-es autóbuszok Gyöngyösi utca – Lehel utca – Andrássy út – Lánchíd – Fodor utca útvonalon közlekedtek.
/Az új szakaszon korábban 65-ös autóbuszok közlekedtek./
1962.03.12.
A 4-es autóbuszok Gyöngyösi utca és Németvölgyi út között közlekedtek.
/Kieső szakaszon 2-es autóbuszok közlekedtek tovább./
1971.09.03.
A 104-es gyors autóbuszok Gyöngyösi utca és Lékai János tér között közlekedtek.
1977.01.01.
A 104-es gyorsjárat viszonylatjelzése 4gy jelzésre módosult.
1985.06.01.
A 104-es autóbuszok Rákospalota, Kossuth utca és Petőfi laktanya között közlekedtek.
/Ezen a vonalon korábban 10-es villamosok közlekedtek, ellenben a 104-es autóbusznak az útvonala semmilyen formában nem tartozott az alapban közlekedett 4-es autóbuszjárathoz./
1985.10.07.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 104-es autóbuszok Rákospalota, Kossuth utca és Székesdülő között közlekedtek.
--- A 104A jelzésű autóbuszok Rákospalota, Kossuth utca és Petőfi laktanya között közlekedtek.
1990.12.11.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 4-es autóbuszok Deák Ferenc tér és Gyöngyösi utca között közlekedtek.
--- A 4A jelzésű autóbuszjárat megszűnt.
/A 4-es és a 4A jelzésű autóbuszok összevonásával az útvonala lerövidült, illetve a kieső szakaszon továbbiakban 105-ös autóbuszok közlekedtek./
1993.07.01.
A 104A jelzésű autóbuszok Rákospalota, Kossuth utca és Megyer, Vízművek lakótelep között közlekedett.
1996.07.01.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 104-es autóbuszok Rákospalota, Kossuth utca és Megyer, Vízművek lakótelep között közlekedtek.
--- A 104A jelzésű autóbuszjárat megszűnt.
2000.06.07.
A 4gy autóbuszok – az Apor Vilmos téri autóbusz-végállomás átépítése miatt – Gyöngyösi utca és Mikó utca között közlekedtek.
2001.06.01.
A 4gy autóbuszok – az Apor Vilmos téri autóbusz-végállomás átépítésének befejeztével – ismét Gyöngyösi utca és Apor Vilmos tér között közlekedtek.
2003.01.01.
A 104-es autóbuszok ismét Rákospalota, Kossuth utca és Székesdülő között közlekedtek.
2003.02.01.
A 104-es autóbuszok immár Rákospalota, Kossuth utca és Székesdülő, Ipartelep között közlekedtek.
2003.03.01.
A 104-es autóbuszok Rákospalota, Kossuth utca és Dunakeszi, AUCHAN között közlekedtek.
2003.05.22.
A 4-es autóbuszok Gyöngyösi utca felé érintik a Váci úti TESCO áruházat is: a Gyöngyösi utca érintése után a Váci út – Tesco – Balzsam utca – Göncöl utca – Gyöngyösi utca.
/Az autóbuszok Deák Ferenc tér felé az áruházat nem érintik!/
A 68-AS AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1950–ES ÉVEK MÁSODIK FELÉTŐL NAPJAINKIG:
1950-es évek második felében
Az alábbi új járatok indultak:
--- A 68-as autóbuszok Kispest, Hunyadi tér – Újköztemető – Városszéli telep útvonalon közlekedtek.
--- A 68A jelzésű autóbuszok Kispest, Hunyadi tér és Újköztemető között – temetői járatként – közlekedtek.
?
A 68-as autóbuszok Kispest, Vörös Október utca és Városszélitelep között közlekedtek.
?
A 68Y jelzésű autóbusz Kispest, Vörös Október utca és Rákosszentmihály között közlekedett.
/A 68Y jelzésű autóbuszjárat megszűntetésének ideje ismeretlen./
1977.05.20.
A 68-as autóbuszok Kispest felől Akadémiaújtelep, 525. térig közlekedtek.
1977.08.20.
A 68-as autóbuszok az Újhegyi úti lakótelepen keresztül közlekedtek.
1987.01.02.
A 168-as autóbuszok Örs vezér tere és Tündérfürt utca között közlekedtek.
?
A 168-as autóbuszok Örs vezér tere és Rákoshegy, Ferihegyi út között közlekedtek.
Én pedig határozottan emlékszem egy időben a Gyöngyösi utcai végállomásra!
Az már inkább lehet, hogy később volt olyan kombináció, hogy csak piros 84, de az végig.
A 84-es sose volt a Gyöngyösi utca a vágállomása, csak a megállója.
Ja, meg a 84-es és a 84gy sosem volt együtt (pl.: 32-32gy, 86-86gy, 96-96gy)! Vagy az alap, vagy a gyors közlekedett.
Előbb az alap járt, majd gyors lett, aztán ismét alap lett.
Amiota a Thokolyig jar az 1es, azota megy Stefanian bizti a 75os.
181es, 181A buszhoz:
Megszunes elotti utvonal:
181A Ecseri ut Aszodi u. Ltp amit ma leir a 81es abba az iranyba
181es Lobogi utca - Aszodi u LTp lenyeg Ecseri fele menet Epreserdorol egybol kanyarodott ra Ecseri utra, es ugy tovabb, viszafele is hasonloan ment a metrohoz nem koszont be.
Ekkor meg a 81es Lobogo utca - Ecseri koz jar csak a 189 es meg tablas utca - Ecseri kozt.
Blöky:Gondolom,hogy a 75-ös troli az Ajtósi-Hungária KRT.helyett a Stafánián megy végig összafüggött azzal,hogy az 1-es villamost a Thököly útig meghosszabitották 1990-ben?
ARIBOY
"1930-as évek végén
A 72-es villamosok Óbuda, Vörösvári út – Bécsi út – Margit híd, budai hídfő útvonalon közlekedtek."
1937-ben történt a Margit híd átépítése és a budai hídfő-környék rendezése, akkor kerül a vá. a híd északi oldalára.
"A 72A jelzésű trolibuszok Zsigmond tér..."
Nem mondod... :)
"1948.07.31.
A 72-es villamosjárat megszűnt."
1949-ben még megvolt!
"1952.10.26.
A 72-es (immár) trolibuszok Marx tér és Nyugati pályaudvar között közlekedtek."
???
Nem tudom pontosan, de ennél valamivel korábban indult a 72-es. Első útvonal-verzója Nyugati pu. - Dózsa Gy.út - Thököly út volt. (Én legalább is a Háromkötetesben azt olvastam, hogy egy ideig a Dózsán együtt közlekedtek a villamosokkal. A felvonulási tér előtti villamos-vonalszakaszt viszont tényleg 52.10.26-án szűntették meg :()
"Sajnos a 72A jelzésű trolibuszról nincsenek adataim."
A 72-es betétjáratát 71-esnek hívták, és Nyugati pu. - MÁV-Kórház között közlekedett. A megindítás időpontját nem tudom; megszűnt a 70-es évek végén (1978 v. 79-ben).
"1950-es évek második felében
Az 59-es autóbuszok Etele tér és Galvani utca között közlekedtek"
Érdemes részletezni az útvonalat is!
Etele tér - Bartók Béla út - Halmi u. - Tétényi út - Bártfai u. - Fehérvári út - Hengermalom u. - Budafoki út - Galvani u.
"?
Az 59-es autóbuszjárat viszonylatjelzését 83-as jelzésre módosították"
A kettő között, 1966.06.30-ig "D" jelzéssel közlekedett.
"1970.12.31.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 7-es autóbuszok Zugló, Őv utca - Erzsébet híd - Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.
--- A 7C jelzésű autóbuszok Bosnyák tér - Erzsébet híd - Bornemissza tér útvonalon közlekedtek"
A sima 7-esek már jóval korábban kimentek az Öv utcához, és a budai vá. a Kelenföldi pu. volt.
Ugyanakkor a 7C is már jóval régebben kiment a Bosnyákra, a budai vége viszont sokáig a Kosztolányi maradt, csak a 60-as évek vége óta járt a Bornemisszára.
De miért is lett "C"? A 60-as évek elején léteztek 7A és 7B népstadioni mentesítő járatok is, de azok idővel elhaltak. A 7C maradt.
A 7-es eredetileg a Thököly - Nagy Lajos - Szugló u. útvonalon haladt, a 60-as évek végén átkerült a Lumumba (= Róna) utcára.
1970.04.03-tól Thököly út - Népstadion út - Egressy út - Lumumba u. - Szugló u. útvonalon közlekedett.
Azt nem tudom, hogy a sima 7-es (vagy már a 107-es?) útvonala mikor változott a Bartók B.úti nyílegyenes irányról a Tétényi út - Szakasits (= Etele) út vonalra.
"1972.12.23.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 7-es autóbuszok Bosnyák tér - Erzsébet híd - Bornemissza tér útvonalon közlekedtek.
--- A 7A jelzésű autóbuszok Baross tér - Erzsébet híd - Bornemissza tér útvonalon közlekedtek.
--- A 7C jelzésű autóbuszjárat megszűnt."
--- 7-es ekkor még (már) nem volt és nem is lett;
--- a 7C maradt, az útvonala is.
"1977.01.01.
A 107-es gyorsjárat viszonylatjelzése 7gy jelzésre módosult."
Ekkor lett a 7C-ből sima 7-es.
"?
A 7A jelzésű autóbuszok Albertfalva, Forgalmi utcáig közlekedtek"
"1960.
A 84-es autóbuszok Moszkva tér – Árpád híd – Újpest, Szilágyi utca útvonalon közlekedtek.
/Korábban „C” jelzéssel közlekedtek az autóbuszok./"
A viszonylatjel-váltás időpontja 1966.07.01. volt.
"1984.08.11.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 84-es autóbuszjárat megszűnt.
--- A 84gy autóbuszok Moszkva tér – Árpád híd – Újpest, Szilágyi utca útvonalon közlekedtek.
--- A 184-es autóbuszok Óbuda, Bogdáni út – Árpád híd – Népfürdő utca – Váci út – Újpest, Árpád út útvonalon közlekedtek"
- A 84-es nem szűnt meg.
- 84gy csak a Gyöngyösi utcáig közlekedett.
Villamosok és trolibuszok esetében a történetek leírásában a betétjáratok, az elágazó, valamint a trolibuszok is találhatók!
(Pl.: 16A => 16; 29Y => 29; 72 troli => 72)/
A 82-ES VILLAMOS-TROLIBUSZ KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1980-TÓL NAPJAINKIG:
***
A budapesti tömegközlekedésben 82-es jelzéssel nem közlekedett villamos!
***
1980.01.03.
A 82-es trolibuszok Örs vezér tere és Thököly út között közlekedtek.
/A vonal egyik szakaszán korábban 64-es villamosok közlekedtek./
2001.11.16.
Az Uzsoki Utcai Kórház újonnan átadott Róna utcai épületszárnyának jobb megközelíthetősége érdekében Szugló utca és az Uzsoki Utcai Kórház között "82-es trolibusz" jelzéssel autóbusz közlekedett.
2002.05.03.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A "82-es trolibusz" jelzésű autóbuszjárat megszűnt.
--- A 82-es trolibuszok Örs vezér tere és Uzsoki utcai Kórház között közlekedtek.
A 72-ES VILLAMOS-TROLIBUSZ KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1920-AS ÉVEK VÉGÉTŐL NAPJAINKIG:
1920-as évek végén
A 72-es villamosok Óbuda, Vörösvári út – Bécsi út – Zsigmond utca – Pálffy (Bem) tér útvonalon közlekedtek.
1930-as évek végén
A 72-es villamosok Óbuda, Vörösvári út – Bécsi út – Margit híd, budai hídfő útvonalon közlekedtek.
1944.09.27.
A 72-es villamosok Óbudai kocsiszín és Margit híd, budai hídfő között közlekedtek.
1944.12.
A 72-es villamosjárat – Budapest ostroma miatt – megszűnt.
1945.05.22.
A 72-es villamosok Óbuda, Fő tér – Bécsi út – Margit híd útvonalon közlekedtek.
1946.01.18.
Az alábbi forgalmi változások történtek:
--- A 72-es villamosok Óbuda, Fő tér – Bécsi út – Mártírok útja (Margit körút) – Bem József utca – Batthyány tér útvonalon közlekedtek.
--- A 72A jelzésű trolibuszok Zsigmond tér és Batthyány tér között közlekedtek.
1946.08.19.
A 72A jelzésű villamosjárat megszűnt.
/Ezen a vonalon 7-es villamosok közlekedtek tovább./
1947.11.16.
A 72-es villamosok Óbuda, Fő tér és Margit híd, budai hídfő között közlekedtek.
1948.07.31.
A 72-es villamosjárat megszűnt.
1952.10.26.
A 72-es (immár) trolibuszok Marx tér és Nyugati pályaudvar között közlekedtek.
1952.12.21.
A 72-es trolibuszok a Dózsa György úton és az Ajtósi Dürer soron át Thököly útig közlekedtek.
1954.12.31.
A 72-es trolibuszok – a 75-ös trolibuszok üzembehelyezése miatt – a Dózsa György úton végig a Thököly útig közlekedtek, majd Thököly út – Cserhát utca – Alpár utca – Dózsa György út útvonalon fordultak vissza.
1955.05.16.
A 72-es trolibuszok ismét a Hungária körút x Thököly út kereszteződésétől közlekedtek Nyugati pályaudvar felé.
1977.05.02.
A 72-es trolibuszok a Május 1. (Hermina) út – Állatkerti út útvonalon közlekedtek.
/Ezen a szakaszon korábban 25-ös villamosok közlekedtek./
1981.12.31.
A 72-es trolibuszok már az Arany János utca, metróállomásig közlekedtek.
***
Sajnos a 72A jelzésű trolibuszról nincsenek adataim.
***