Én bizony nem hagynám ki se Keszthelyt, se Hévízt.
Anno, korán délután érkeztünk Keszthelyre, szállásunk a vasútállomás közelében levő Helikon turistaszállás volt, ami olcsó és jó színvonalú szállás volt. Szállásunk elfoglalása után felkerestük Keszthely értékes látnivalóit. Vacsora egy jó kis vendéglőben, majd esti borozgatás a tó parton. Felejthetetlen emlék marad... Másnap korán reggel indulás Hévízre, a reggeli párában úszó hévízi tó csodálatos látvány volt, majd utána finom reggeli a piacon.
Nálam a túrázás nem csak gyaloglásból áll, hanem az útba eső látnivalók felkereséséből is.
Azért azt tegyük hozzá, hogy pont a legveszélyesebb - lakott területen kívüli, járda nélküli - rész került ki. Persze, maradt így is aszfalt, de itt szerintem nem elsősorban az aszfalt volt a probléma, hanem a biztonság.
Én ezt írtam: "Ezen túlmenően, eddig ezt a szakaszt végig aszfalton tetted meg, most már van olyan rész is, ami nem aszfaltos."
Te ezt írod: "Ami az általad említett tapolcai szakaszt illeti amit mondasz csak félig igaz mert maradt aszfalt bőséggel így is."
Ne haragudj, de amit írtam, az nem félig igaz, hanem teljesen. Csak annyit írtam, hogy van olyan rész is, ami nem aszfaltos. Egy olyan szakaszon, ami eddig végig aszfaltos volt. És igen, igazad van, mert maradt aszfalt bőséggel így is. De ezt én sem vitattam.
- "Sümegtől Sarvaly felé a vasút mellett ment a kék"
Igen, ha most arra menne, akkor végig aszfalton gyalogolhatnánk, nem tudom, hogy 1965-ben mi volt? Lehet, hogy még nem volt aszfalt. Most egy kis részen átvágunk egy mezőn vagy talán egy ligetes részen emlékeim szerint. Kevesebb aszfalt egy olyan szakaszon, ahol Sümeg és Sarvaly között végig aszfalt van.
- "Tátikát nem kerülte nagy ívben feleslegesen, elment a két várhegy közt (az út ma is járható, máskor bejártam már)"
Ez egy jó meglátás, szerintem kérdezz rá az MTSZ-nél, hogy most miért erre megy. Egyébként emlékeim szerint tavasszal itt elég sok medvehagymát láttam, de nem hiszem, hogy ez az ok. Mivel mindenki a saját kéktúráját teljesíti, ezért aki akarja, levághatja ez a hurkot.
- "nagy ívű kerülő a Kovácsi-hegyre"
Itt épp az a baj, hogy nem tesz egy nagy kitérőt a kék?
- "Rezi várba direktben felmegy a kék, nem a mai útvonalon, másképpen"
Ez is olyan dolog, amit meg lehetne fontolni, mint változtatást. Bár gyanítom, hogy ahhoz egy szakaszon biztos ki kellene tisztítani az ösvényt.
- Egregy felé nem tesz több kilométeres kerülőt, visszafelé és fel a hegyre sem, hanem az út mentén halad, majd fel a templom felé
Igen, de most legalább nem aszfalton megy.
- Keszthelyen nem megy be a vasútig több kilométer aszfaltot
Igen, de ha jól látom, akkor a bélyegző egyébként is a vasútállomáson volt. De ezt csak az általad beszúrt kép alapján mondom.
- a nemrég értelmetlenül változtatott Lesencetomaji szakasz kb a kezdetektől létezett, kb 70 évig, 1965-ben is így volt
Itt nem tudom, hogy melyik változtatásra gondolsz pontosan.
Szóval az a helyzet, hogy van némi ellentmondás néhány dologban, mert egyszer a kitérőt kéred számon, aztán azt, hogy miért nem tesz kitérőt. Egyszer az aszfalt a gond, máskor pedig az, hogy miért tesz kitérőt, elkerülve így az aszfaltot. De gondolom a fő gond, hogy miért nem úgy megy, mint 50 éve. Egyébként ez is egy érv, és én meg is értem. Nem értek vele egyet, de megértem.
Mondjuk ezen a szakaszon én Rezi után elvinném a kék kereszten az utat Vállus felé, és kihagynám Hévízt és Keszthelyt is az útvonalból. Akkor rövidebb lenne (kb. 23 km-rel), kevesebb lenne az aszfalt és egyébként sem olyan jó a turisták által tömött két városon átsétálni. A Gyenesdiás és Vállus közötti részért kár lenne, de valamit valamiért. És ez is csak egy vélemény.
Alapvetően igazad van nem szeretem a változásokat mert többnyire nem a jó irányba szoktak változni a dolgok sem a kéktúrán sem pedig az életben.
Ami az általad említett tapolcai szakaszt illeti amit mondasz csak félig igaz mert maradt aszfalt bőséggel így is.
És koncepció azért nincs szerintem az útvonalváltozásokban mert ha itt a forgalmas aszfalt kiváltása volt a cél akkor Keszthelyrn miért került azútvonalba több km még forgalmassbb aszfalt, ahol nem hogy járda nincsen de lehúzódni is alig lehet egy hosszú szakaszon?
Én úgy látom, hogy te alapvetően nem szereted a változást (ez nem baj), pedig az a társadalmunk része. A túratársadalom része is, és a te életed része is.
Emellett amit írsz, az a te szempontod, de ezen kívül van sok másik szempont is.
Itt van például a lesenceistvándi változtatás, amiről te azt írod: "Legutóbb pl Lesenceistvándnál hozzájött plusz 2 km egy unalmas, átkötő szakaszhoz, a fele aszfalt így is megmaradt [...]"
Évek óta probléma volt az, hogy a kék Lesenceistvánd után a rendkívül forgalmas 77-es út mellett ment be Tapolcára (vagy hagyta el azt, de ez most mindegy). Most változtattak ezen, a táv 2 km-rel hosszabb lett emiatt, de nem a főút mellett kell gyalogolni, biztonságosabb a túrázás. Ezen túlmenően, eddig ezt a szakaszt végig aszfalton tetted meg, most már van olyan rész is, ami nem aszfaltos.
Én személy szerint örülök a ennek változtatásnak, a második bejárásomnál éppen Tapolcáról folytatom majd az utat Keszthely felé, eddig annyira nem erőltettem, mert még emlékszem erre a szakaszra a főút mellett. Most kifejezetten kíváncsi vagyok az új részre.
Szerintem minden további nélkül lehetőség van (lehet) arra, hogy te is közreműködj az MTSZ munkájában, vagy ha ott nem, akkor közvetve, egy egyesület tagjaként, tisztségviselőjeként. Lehet, hogy így lehet ráhatásod akár az útvonalra is. Elmondásod szerint "semmi koncepció nincsen az útvonalváltozásokban", szerintem azért van: biztonságos túrázás, szép helyeken vigyen, ne érintsen olyan helyeket, ahol a terület tulajdonosa nem együttműködő. Ettől függetlenül te képviselheted akár azt is, hogy a kéktúra menjen mindig ott, ahol hetven éve ment, mert az az igazi.
A Kovácsi-hegyen az új bazalt bánya már "megette" az utat a Vadtó Ny-i oldalán. Onnan É-ra pedig ott a régi bánya, az sincs a füzet térképén. A sárga sávon most még el lehet jutni a csodaszép bazalt utcába de nincs út a hegy D-i oldalán vissza kanyarodni. Szegényebb lett a kéktúra de kényszerből.
Megint sikerült szereznem egy régi kéktúrás füzetet, van már ilyen kiadásom (1965) de ami ebben igazán érdekes az egy bélyegző:
Vállus Általános Iskola
ilyen is volt
Ha már 1965....
Csak az általam két hete bejárt Sümeg-Tapolca szakasz (74km) változásai: összesen hét db, a szakasz közel fele tök más)
- Sümegtől Sarvaly felé a vasút mellett ment a kék
- Tátikát nem kerülte nagy ívben feleslegesen, elment a két várhegy közt (az út ma is járható, máskor bejártam már)
- nagy ívű kerülő a Kovácsi-hegyre
- Rezi várba direktben felmegy a kék, nem a mai útvonalon, másképpen
- Egregy felé nem tesz több kilométeres kerülőt, visszafelé és fel a hegyre sem, hanem az út mentén halad, majd fel a templom felé
- Keszthelyen nem megy be a vasútig több kilométer aszfaltot
(egyébként az új keszthelyi útvonal több kilométeren halad egy járda nélküli nagyon forgalmas városi autóúton!)
- a nemrég értelmetlenül változtatott Lesencetomaji szakasz kb a kezdetektől létezett, kb 70 évig, 1965-ben is így volt
Az a baj hogy semmi koncepció nincsen az útvonalváltozásokban, ezen a szakaszon sem.
Legutóbb pl Lesenceistvándnál hozzájött plusz 2 km egy unalmas, átkötő szakaszhoz, a fele aszfalt így is megmaradt, míg Keszthelyen bevettek egy olyan forgalmas aszfaltos városi szakaszt, több km hosszan amelyen még járda sincsen mindenhol, és tök értelmetlen kerülő.
Innentől kezdve ők a szabálytalanok, tudatni kell velük, ha valami nem tetszik.
Ha te váratlanul találkozol bárhol néhány vadásszal aki éppen gyilkos hobbiját űzi onnantól kezdve a hibát ők követték el. Mert a vadászatnak is megvannak a szabályai. Tartsák be ők is.
Így, Így egyetértek.... de amint lentebb írtam a sok kis fisz-f@sz társaság semmit nem jelent be, aztán pár meghirdeti a mucsajröcsögei harsonában etc..
Az MTSz-nél is van vezetve vadászós térkép, tűrhető, de vannak értelmetlen átfedések a szakaszok közt, amelyek nem fedik a valóságot. Például mikor tervezgettem az OKT 70-et lezárást írtak a Pilisre két napra, a Pilisi Parkerdő térképén pedig látható volt hogy a vadászatuknak területileg semmi köze a kéktúra útvonalához.
Heyjoe térképe szuperjó lett, bő 10 napja én is ez alapján döntöttem a Sárvár-Sümeg etap helyett a Sümeg-Keszthely-Tapolca túra mellett, mert a Farkas-erdőben három napig lőttek.
Korábban is olvasgattam, de most ismét belenézve írásaidba, sokrétű szakmai munkát tükröz. Sajnos ott is és máshol is csökkennek a mozgalmak. Egyet értek aggodalmaddal, kevés a vállalkozó, azt a párat, aki mégis tesz a természetjárásért, jobban meg kellene becsülni.
Ebben igazad van, pontosan ezért bíztatok bárkit. Meg lehet csinálni és nem kell feltétlenül jelzett úton vezetni egy túramozgalmat. Így 70 közelében már nyilván nem kezdenék bele de itt sok fiatal van. :-)
Nagy volt a kísértés, hogy a DBV-be aktívabban bekapcsolódjak, de pont azért (is) került felszámolásra minden korábbi mozgalmam mert már sok lett volna.
Inkább az a gond, hogy egyre kevesebb az olyan természetjáró akinek örömet okoz az ha adhat valamit, többnyire csak kapni szeret mindenki.
Természetesen van kivétel és jó hogy van Dél-Balatoni Várak és nagyon jó, hogy megújult a Kohászok útja, és a Balaton-felvidéki kék túra is és még biztos van más is, amiben nagy szerepet kapott a természetjárás szeretete és a lelkesedés.
Hát, én csak olyanra biztatnék bárkit is, amit magam is megtennék. Ez azért mélyebb átgondolást igényelne. Nem csak a kitűző, meg a kódok a feladat, hanem az út fenntartása, karbantartása egy mozgalom számára. A jelzések elmúltak hat évesek, központi támogatás hiányában saját erős 90 km-es jelzéssor felújításra hamarosan szükség lehet. Azért így egy bátor tett lehet. A kékkel sajnos semmi kapcsolata nincs, mert ez a Dél-Bükkben fut.
Én meg csak leírtam, hogy mi történt a valóságban és hogy milyen az MTSZ gyakorlata mindebben. _ZE meg leírta a saját tapasztalatát. Gyúrhatjuk még a témát, de egyikünk sem az MTSZ, a tények meg adottak.
Az útvonal adott, a tematika adott, rá kell szervezni maszekban egy mozgalmat.
A technikai megoldásra ez egy jó példa, egy kitűző gyártatása meg kb. 150 - 200 Ft/db. A jelvény nyilván több, de ezek magán úton való megszervezése és megelőlegezése is megoldható. Ez a pénz vissza jön a túrázóktól. Ha a kékkel fonódik akkor gyorsan visszajön.
Ahogy sorban jelennek meg a kéktúra szakaszjelvények ott ahol még nem volt nyilván az MTSZ egy ilyen kezdeményezésbe se szólna bele.
eddig csak országosat kezelt, mert eddig csak abba folyt bele
ha már megszőnyegbombázta a Bükköt ezekkel a bástyás táblákkal, igazán szinte semmibe sem került volna mozgalmat indítani, ezt vetette fel timetable és igazat adok neki
nem feltétlen QR kódra gondoltam, lehet a tábla hátulján egy bármilyen egyedi kódsorozat..
vagy mindkettő
vagy az oszlopba gyógyított fém ami bélyegzőpárnával lenyomatot ad
de ezek már tkp. részletkérdések..
egy újabb elhalasztott lehetőség :-( csak emiatt fáj, picit
Az MTSZ csak az országos rendeltetésű mozgalmakkal foglalkozik. Mint az említett Kék kör. Ez korábban is így volt, a ma már nem itt kezelt Országos Kerékpáros Körtúra és a Vízi Nagy Kör, vagy említhető a hetvenes években szervezett és igen népszerű Motoros Körtúra – Magyarország körbemotorozása néven szereplő túramozgalmak. De még emlékszem, az autós turizmus szakágnak is volt körtúra útvonala a századforduló táján. Ugyanakkor kisebb, rövidebb tematikus mozgalmakról nem tudok az ő kezelésükben. Tehát nem a kellékek megléte, vagy hiánya, hanem egyszerűen ez a tematikus út nem országos jelentőségű.
Az jó kérdés, hogy akkor miért került sor erre a pár tematikus útnak a létrehozására általuk. Ötleteim vannak, de ezekbe ne menjünk itt bele.
Ami az igazolásokat illeti, a táblarendszerek indításakot az oszlopokon megjelentek QR kódos lemezkék. Igaz, csak a kék úton, de az is igaz nekem és tudtommal másoknak se működött egy sem, pedig több helyen is próbaleolvasást tartottam. Aztán a megújult táblarendszernél már nem kerültek fel ezek az oszlopokra.