Igen, nekem is úgy tűnik, hogy IV. 41.c értelmében, a te esetedben nem akadályozzák az ingatlanod megközelítését, csak megnehezítik/ problémásabbá tetszik. Erre viszont nem látok szabályt.
Elébe megyek ÁS kartársnak: az Önkorminál kellene kezdeményezned egy Forgalom elől elzárt terület (vagy Várakozni tilos! tábla) kihelyeztetését, a szabad mozgásodhoz szükséges területen. Hajrá! :)
A szabályok szerint, ha - egyéb okból - nem tilos ott a parkolás/várakozás és te (még ha nehezen is), de ki-/'s/be tudsz hajtani, akkor sajnos marad a "szívás" meg a tili-toli; "Így jártál". Ha viszont egyáltalán nem lehet be- és főleg ki-állni a kapuból (és ráadásul kiírtad, hogy "AUTÓ KIJÁRAT!"), akkor hívhatsz akár rendőrt is, hogy akadályoznak a mozgásban. A mi garázs-sorunkon volt rá példa: büntetett is a rendőr a garázs elé állásért. Ez szerintem analóg(ia), bár a beállást nehezebb megmagyarázni, mintha kihajtani nem tudnál.
Egyirányú utcából balra akar az előtted lévő kifordulni. "Természetesen" 10-ből nyolcan - helytelenül a jobb szélről. Odaérsz te is, ugyanazt szeretnéd (balra kikanyarodni). Mellé sorolsz, a helyes bal szélre vagy nem? Ráadás kérdés: kikanyarodsz-e előbb, mint ő?
Persze, hogy mellé sorolok. Miért kellene nekem szabálytalanul állnom mögötte csak azért, mert ő nem ismeri a KRESZ-t? Legfeljebb nem állok annyira mellé, hogy ne lásson tőlem balra. Jobban zavarna a dolog, ha én jobbra akarnék fordulni, és miatta nem tudnék.
Mellesleg volt olyan, hogy útfelújítás miatt a párhuzamos utcákba terelték a forgalmat a környékünkön, és egyirányúsították őket. Az utca elég széles volt, hogy két autó bőven elférjen egymás mellett, de a jobb oldalon állta a sor, én meg szépen előre mentem a bal oldalon, és beálltam előre, mert balra akartam kanyarodni (mint egyébként a sorban állók kb. 80%-a is). Úgy voltam vele, hogy nem tudok mit kezdeni azzal, hogy az emberek nem ismerik a KRESZ-t, és nem tudják alkalmazni.
Még egy megjegyzés. Ami engem kiakaszt, az a mit nekünk FMSZ meg KRESZ-alapfogalmak, kit érdekel, megoldjuk occsón okosba c. közútkezelői hozzáállás.
Többféleképpen meg lehetett volna oldani kultúráltan a dolgot. Még egy példa a jelenlegi telephely bejárat helyére csinálnak egy kis zsákutcácskát ami a telephely kicsit odébtett bejáratában végződik.
Akkor a jelenlegi kapu útkereszteződéssé avanzsált volna, és a kb 10 méteres utcaszakasz szilárd burkolatú lenne a KRESZ alkalmazásában is.
A jelenlegi elfusizott forgalmi rendben kódolva vannak legalábbis a koccanásos balesetek.
Mint említettem, a Törökkő keleti szakaszáról (főleg korlátozott látási viszonyok közt) nem látszik, hogy pár telek közös bejárata-e csupán.
Jóval nagyobb ludas az, aki a jobbkezet akarja kikényszeríteni miközben földútról érkezik (a KRESZ alkalmazásában akkor is, ha a telephelyről kihajtva végig szilárd burkolaton hajtott).
Irányjelez balra? ha nem (vagy kiégett bal hátul) akkor honnan találjam ki, hogy mit akar? Ha időben irányjelez balra, akkor nem próbálok meg elmenni mellette.
Mondhatnám, hogy akkor meg pláne! Napi szinten adok egy csomó olyan helyen elsőbbséget (pont a helyismeret miatt), ahol a KRESZ szerint bőven nekem lenne, csak tudom, hogy ezt 100-ból 98-an máshogy gondolják. És még a tábla (vagy annak hiánya) is "velem van".
Picit más kérdés, de nem véletlenül jutott eszembe:
Egyirányú utcából balra akar az előtted lévő kifordulni. "Természetesen" 10-ből nyolcan - helytelenül a jobb szélről. Odaérsz te is, ugyanazt szeretnéd (balra kikanyarodni). Mellé sorolsz, a helyes bal szélre vagy nem? Ráadás kérdés: kikanyarodsz-e előbb, mint ő?
Lehet, hogy én túlságosan nagy bizalommal vagyok a hatóságok irányába', de ha látok egy táblát, ami arról tájékoztat, hogy a következő kereszteződés (egyáltalán létezik +) jobbkezes, akkor biztos, hogy nem kezdem el "okosítani" a szabályt, hogy ezt elrontotta a hatóság, xarok rá. Nem bírálom felül/ én legalább is. Nem kreálok meséket, hogy lopott a tábla, stb.
Nem szeretnék olyan sírfeliratot, hogy
"pedig rutin szintjén tisztában volt a KRESZ alapfogalmaival" vagy, hogy
"nem adta meg a jogtalanul kicsikart elsőbbséget"
Levelezgetni lehet erről, de ott elsőbbséget nem megadni NEM!
Ugyan ezt gondolom "Rendőrségi" parkolóról: el tudom képzelni, (sőt remélem is) hogy jogtalan, meg "a j. q. anyjukat!", de nem állok oda, mert rá van írva a táblára, hogy ne tegyem. Persze: tartok a büntetéstől, nomeg attól is, ha jobbról belém jön egy busz a Törökkő utcából.
Nanana! Azért az a kérdéses rész olyan "nagyon" nem néz ki földútnak, egy kicsit vacakabb látási viszonyok között meg egyáltalán nem. Pont ebben áll a kérdés nehézsége. Ne várjuk már el, hogy jobbra (pl. a nem is oly ritka esti sötétségben :)) betekintve, valaki lézer-szemekkel felmérje, hogy "jujj b+, nincs az aszfalt 50 méter, csak 20"... Szóval ez azért nem az a helyzet. Emlékeim szerint pl. a Balaton menti települések tele vannak ilyen fele-murvás/ fele-aszfalt utcácskákkal. (Nyilván máshol is vannak.)
A "Rendőrségi gk." a rendőrség szolgálati gépkocsijai. Ez azonban nem csak a "csíkos" autó lehet, hanem nagyon sok jelzés nélküli autó is van ilyen. Ezek jó része valamelyik vezetőnek van kiadva úgy, hogy saját használatra is engedélyezve van, de sok olyan is van, ami egy-egy szervnél van, mint "ügyintézői gépjármű". Ez pl. olyan, hogy Kazincbarcikáról a városi kapitányság műszaki dolgozója, akinek sokszor nincs is engedélye csíkos autót vezetni, bemegy az MRFK-ra, mert el kell intéznie valamit. Ezekből te csak azt látod, hogy civil autó áll a ház előtt, és nem derül ki számodra, hogy az nem "Kiss Géza" saját autója, hanem rendőrségi autó.
A kitáblázás meg (elvileg) nem úgy történik, hogy kijön a rendőr egy táblával, és szépen felcsavarozza az oszlopra, mert a főkapitány ezt adta utasításba, hanem ez a közút kezelője/polgármesteri hivatal engedélyezi (legtöbbször valamiféle hivatalos díjazás ellenében).
Ami a defenzív vezetés népszerűsítését illeti, egyetértek.
"Te csak akkor gondolhatod azt, hogy ott neked van elsőbbséged, ha alaposan kielemezted a kereszteződést és felismerted a hibás kitáblázást." Nem igaz. elég a rutin szintjén tisztában lenni a KRESZ alapfogalmaival :) ami nagyon sajnos sokaknál nincs meg. A magam részéről inkább itt látom a problémát.
Az meg egészen ijesztő, ha a félhülyeség elvárttá válik, és bárki erre alapozva akar elsőbbséget kicsikarni, miközben legalábbis neki is van elsőbbségadási kötelezettsége.
amúgy egyenrangú tábla nélkül lazán KRESZ vizsga kérdést kellene belőle csinálni... azt tesztelné kicsit apróbetűbe kérdezős módon, hogy tisztában van-e a vizsgázó az alapfogalmakkal.
Amúgy meg ki kellene kérni a közútkezelőtől, milyen táblák szereplnek a nyilvántartásukban a környéken. Ebből kiderül, ha partizánakció volt a táblacsere.
Nem hinném, mert a Google street view is mutatja az egyenrangú utak kereszteződése táblát 2019. júniusi képen, szóval már észlelnbiük kellett volna...
Partizánakció esetén közúti közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény alapos gyanúja, ismeretlen tettes ellen...
Aki a Csillaghegyi úton érkezett, az hivatkozzon a KRESZ 28. § (2) c)-re (földútról érkező elsőbbséget ad a szilárd burkolatról érkezőnek. Mindig!) és a Függelék I. sz) pontra, ami alapján a Törökkő keleti szakasz kétséget kizáróan földút a KRESZ alkalmazásában.
Másodszor is, ha a másik fél nem ismeri el a felelősségét. hivatkozzon a 20/1984 (XII. 21.) KM rendelet 7. §-ra és az FMSZ 15.1 pontra és kérje a közútkezelő felelősségének vizsgálatát.
Itt elsősorban a két sofőr a két fő érdekelt, a biztosítók persze beszállhatnak a buliba a saját érdekeik mentén.
Azért említettem a ködöt, meg a sötétséget, mert ott (helyismeret nélkül) kizárt, hogy felismerd (azt, amivel érvelsz), hogy az az egyenrangú útkereszteződés egyik alkotója valójában nem minősül útnak.
Én nem akartam sem "félrevinni a kérdést", sem vitatkozni. Nem is értem, hogy miért lenne "csatt" az általam képviselt álláspont alapján...
Igen, - ha úgy tetszik, - a táblát azért érzem "erősebbnek", jobban mondva irányadónak, mert a rendelkezésre álló rövid mérlegelési idő alatt ennek az "igaza" / jogalkotói szándéka derülhet ki a közlekedők számára, - akkor is, ha ez helytelen. Akkor pedig az van, hogy jössz a belinkelt úton, a helytelen (de mégiscsak kint lévő) tábla felől. Odaérsz egy jobbkezeshez és megadod az elsőbbséget. Tudod, hogy nem kellene, mert lófax a sejhajukba, de "ez van" alapon. Te csak akkor csattanhatsz, ha jó sok időt töltöttél a környék tanulmányozásával, ismered a murva-aszfalt arányokat + kibeszélgetted magad itt a fórumon; És ezek alapján juszt sem adsz ott elsőbbséget, mert rövid az aszfalt, meg szerinted (helyesen!) az ott nem is kereszteződés...
Igazad lesz, csak ez - szerintem - mégiscsak hülyeség. Ha bíró lennék ugyanígy érvelnék.*
Voltál katona? Ott volt az a mondás, hogy "a parancs nem azért van, hogy baxogassuk, mert csak szaporodik". Tehát ne keresd az értelmét, hanem tégy úgy, mintha értelmes lenne/ mintha igazuk lenne. Én is ezt teszem az említett kerékpár útnál, a gyalogosokkal. Minden egyes alkalommal "anyázok" és elmondom, hogy miért nem kellene elengednek őket (gyerekeim már unják nagyon), de mégis elsőbbséget adok a hülyéknek.
*Te csak akkor gondolhatod azt, hogy ott neked van elsőbbséged, ha alaposan kielemezted a kereszteződést és felismerted a hibás kitáblázást. Akkor viszont pont ezek alapján - fel kell ismerned/ számítanod is kell arra, hogy nem fognak elsőbbséget adni. Izmozni lehet, csak nem érdemes. Okos enged....
Lehet, nem voltam egyértelmű, az akkor volt még, amikor volt macisajt a Csillaghegyi út végén és e miatt is kerülhetett le és került ki ez az egyenrangú utak kereszteződése tábla.
Félreviszed a kérdést, nem érdekes a vezetéstechnikai része, a dolognak, hogy mi van ha köd van, mi van, ha sötét van, vagy nem ismeri a helyszínt. Ha bizonytalan vagyok egy ismeretlen helyen a szituációban, akkor lassítok, és mindenkinek elsőbbséget adok.
De itt nem erről szól a kérdés. Két autó csattan a kereszteződésben. Ki nyer a bíróságon?
Meg az adott szituációban én azt gondolom, hogy a csillaghegyi úton közlekedve nekem van elsőbbségem, és ha a telephelyről kirongyoló dudán tenyerelő szociopata elviszi a kocsim hátulját, mert rá már nem tudok felkészülni vészüzemmódban, mert gyorsabban ott van, mint ahogyan én észlelhetném, hogy nem fog elsőbbséget adni és nekem kell elkerülnöm a balesetet, hanem belém jön a kanyarodás közben.