Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Noob15 Creative Commons License 2018.02.06 -1 0 35693

A GPS rendszer elődje az amerikai tengerészeti navigációs műholdrendszer (US NavyNavigation Satellite System, NNSS) volt, amely az 1960-as évek közepétől több évtizeden át(az 1990-es évek elejéig) működött. Az ún. Doppler-adóval ellátott mesterséges holdakateredetileg katonai navigációs célra lőtték fel, de 1967 óta polgári navigációs célokra isrendelkezésre bocsátották. Az NNSS holdakat másképpen ún. Transit vagy Doppler-holdak(illetve doppleres műholdak) néven is használták. A navigációs rendszernek hat üzemelőműholdja volt, amelyek egy-egy kör alakú poláris pályán, a földfelszín felett kb. 1000 kmmagasságban keringtek (1a. ábra). Az 1970-es évek második felében az akkori pontosságiszintnek megfelelő, geodéziai célú, terepi mérésekre alkalmas, hordozható Doppler-vevőberendezéseket fejlesztettek ki, melyekből hazánk is beszerzett négy vevőberendezést (1db CMA és 3 db JMR). Ezeket geodéziai alaphálózatunk továbbfejlesztése (és a GPS-technikahazai bevezetése) céljából felhasználtuk.Megjegyezzük, hogy az amerikai Transit műholdrendszer (NNSS) első működőholdját, a Transit-1B műholdat 1960. április 13-án lőtték fel. Ezt az időpontot tekintjük a műholdas helymeghatározás megszületésének, amely óta több, mint 50 év telt el. Az NNSS navigációs műholdrendszert az 1990-es évek elejéig használták.

Noob15 Creative Commons License 2018.02.06 -1 0 35692

A GSM telefon helyzetének meghatározását az teszi lehetővé, hogy általában több úgynevezett bázisállomás is látja a készüléket, és azt is többé-kevésbé pontosan lehet tudni, hogy milyen távolságra van ezektől a telefon. Ezekből az adatokból pedig már egyszerű matematikai műveletekkel meg lehet határozni a mobil helyzetét. Persze ez a helymeghatározás nem annyira pontos, mintha ugyanezt GPS műholdakkal állapítanánk meg, azonban ilyenkor nincs szükség semmilyen extra kiegészítőre, mindössze a telefonnak kell bekapcsolt állapotban lennie. Néhány tévhittel ellentétben tehát nem kell beszélnünk a telefon gazdájával ahhoz, hogy meg lehessen határozni a készülék helyzetét. A pontosság attól függ, hogy milyen sűrűn vannak bázisállomások az adott területen. Egy nagyvárosban akár tízméteres pontosság is elérhető, az Alföldön ennél jóval nagyobb kört kehet csak meghatározni. A GSM helymeghatározás magassági adatokat nem tud szolgáltatni, így hiába mér be egy gyanús mobilt a rendőrség esetleg 10 méteres pontossággal, sok emeletet kell végigkutatni, ha ennek a körnek a középpontja egy felhőkarcoló.   

A telefonok és a bázisállomások viszonyát leíró adatokat a szolgáltatók tárolják, ezért a helymeghatározás utólag is elvégezhető.

sogormail Creative Commons License 2018.02.06 0 0 35691

Volt itt azert par nick aki allitotta!:) 

A lopasi statisztikat ide tetted, csak nem tetted melle a biztositasi arakat! Olyan autipusokra amibol sok van, ha olyan teruleten laksz (nagyvaros), ha 30 evestol fiatalabb vagy, ha par ev tapasztalatod van csak.. Egy szimpla vw golf eseten is Teilkaskora siman kerhetnek 1200-1500Eur per ev osszeget. Nem hulyek az emberek, ha egy termeket kap mondjuk 3-5 ev biztositasi megtakaritasabol, akkor nem biztositasra fog kolteni.. 

 

"a legrosszabb esetben indokolatlanul leáll a motor."

errol beszeltem. egy tapasztalatlan sofor, de egy tapasztalt is akar varatlan helyzetben vagy nagy temponal autopalyan siman elranthatja a kormanyt. Addig mig egy orszag autoparkjanak 1-2 %-aba van ilyen rendszer, ki se derul hogy ha esetleg a vedelmi rendszer okozta. Szimpla statisztikai hibahatar alatt van.

Masreszrol Nemeto.-ban egyetemes a felelosseg. Nem csak a direkt karokozas kerul kiszamlazasra. Ha egy biztositonak odatoljak az utfelujitas koltseget, az autoban szallitott silec, bicikli, osszetort Omega ora, 5 notebook es hasonlok koltseget, akkor vizsgalodni fog. 

Nemeto-ban privat szemelykent is KELL egy felelossegbiztositas. Mo.-on kinek van ilyen? Meg cegkent is csak bambulnak ha rakerdezek..

Előzmény: stevie-13 (35679)
sogormail Creative Commons License 2018.02.06 0 0 35690

Nem hasznalja a telod a mobil cella mereseket helymeghatarozasra a  klasszikus ertelemben. (nem sok ertelme van) Se TA, se PRACH delay.. Googli nagy tesvir big data meresekbol dolgozik. Android szepen csendben riportolgat coordinata es wifi/mobil halozati info parokat. Vagy hasznal opencellid.org infokat es hasonlok.. Ez ha van AGPS funkcio akkor elobb ebbol beazonosit egy nagyobb foldrajzi teruletet es a GPS-nek nem kell 15-20percet varni mire 0-rol megtalalja az osszes muholdas informaciot.

Tobbi telo es chipgyarto (AGPS) ugyanezt csinalja. Vmi adatbazisbol dolgozva rasegit az elso nagyobb foldrajzi terulet megtalalasara..

Előzmény: Moshi Moshi (35678)
sogormail Creative Commons License 2018.02.06 -1 0 35689

Szerintem keveritek a GPS mint rendszer "kepesseget" a katonai eszkozok "kepessegeivel". Semmi olyan plusz nincs a GPS rendszerben ami nem hasznalhato teljesen polgari vagy katonai cellal. Semmi kulonbseg.

Az, hogy milyen egyeb kiegeszito, Augmentation rendszereket tesznek melle az mas kerdes. Vagy hogy hasznalnak differencial GPS megoldasokat. Az nem GPS, hanem az eszkoz vagy annak kiegeszito fuggetlen rendszere.

Egyebkent milyen katonai use case van ahova nem eleg az 1-5m-es pontossag? Navigacioban barmilyen elektronikus GPS, vagy iranyado csak masodlagos lehet. Mind katonai es mind polgari teruleten. Raketat se vezerlik elsodlegesen GPS-el es az "ellenseget" se GPS-el kovetik:)

Előzmény: Moshi Moshi (35683)
Vebur Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35688

Így is sokat segítettél, köszönöm, holnap olvasok kicsit és felveszem velük a kapcsolatot!

Előzmény: Papoka22 (35684)
Moshi Moshi Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35687

És tényleg. köszi.

Előzmény: Jahno (35686)
Jahno Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35686

Azzal támogatja meg, hogy a wifi paramétere már GPS alapján pontosan bent van az adatbázisában, ami alapján tájol. Volt is belőle baj, hogy jajj jajj, egyéb módon is lelehet kérdezni és személyes adat...

Előzmény: Moshi Moshi (35682)
Papoka22 Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35685

Én szóltam, már az elején... 

 

Tisztelem a bátorságodat és a kitartásodat!

Előzmény: Moshi Moshi (35683)
Papoka22 Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35684

Konkrétan én nem fogok tudni segíteni, mert már egyre kevesebbet dolgozom otthon.

Ha a márkaszervízes tapasztalataimra gondolsz, akkor két olyan rendszer van, akiknél az OBD blokkolás a rendszer szerves része, az a Skyguard és a Car-őr. Mindkét rendszer megbízhatóan működik.

Nézd meg őket is és kérjél ajánlatot...

Előzmény: Vebur (35674)
Moshi Moshi Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35683

Ez hagyjuk, megint látatlanban/információ hiányában- (finoman fogalmazva) beszélsz katonai eszközökről, dolgokról és azok gyártásáról...

 

Szivesen megbeszélném veled akár egy sör mellett is, de nem tehetem, és  itt nem irhatom le, bár úgy szvsz előrébb jutnánk...

(Tényleg nem, nem is fogom, biztos van tipped miért...)

Valószinüleg sokmindenben egyetértenénk, de úgy látom nagyon sok mindenben nem, bár a fórumban- irásban- simán el lehet beszélni a másik mellett.

 

Engedelmeddel hagyjuk az egészet, te is mondod a magadét és én is. Nem fog találkozni úgy látom sohasem.

 

 

Előzmény: Jahno (35681)
Moshi Moshi Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35682

eeegen...  ennyire "okos" én is vagyok.

Nem azt kérdeztem, hogy használ -e wifit, hanem arra voltam kiváncsi "miféle" adatokkal támogatja meg a GSM cella infokat... (nem a GPS-t)

Előzmény: Jahno (35680)
Jahno Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35681

Hjahh, gondoltam elég ebbe a csoportba egy pongyolább megfogalmazás is :-D

 

Amúgy volt itt GPShez értő arc és mozgolódik katonai motyókkal is, blogján meg lehet nézni egy csomó képet, mindent, csak megunta a hülyéket és nem fórumozik.

 

Csomó cucc fedélzete amúgy tök jól nyilvános, kirakodóvásárokon simán be lehet menni C130ba, Apacsba, mindenfélébe és ott a műszerfalon a "katonai" GPS, csak tájoljuk be, hogy mit szeretnél, mert először jöttünk a pontossággal, ami nem úgy van, aztán jött a ködösítés:

 

"Amúgy a link nyilvános oldal, itt persze, hogy nem tárják a nagyközönség elé a fontosabb dolgokat... Sőt megkockáztatom, hogy az információs hadviselés egyik szép példája is lehet (dezinformáció) :)  De ez már megint olyan téma ami nem ide tartozik..."

 

Jahh, így nyilván egyszerűbb, semmi nincs sehol leírva, mi nem is tudhatjuk, csak Te tudsz valami olyan föld alatti információt az egészről, amit... Ugyan, valakinek össze is kell tákolni azt az eszközt és legyártani, beüzemelni, szerelni, chipet tervezni, gyártani, egyebek. Azt meg egy sima takarító is látja, hogy időnként mit használnak "ezek".

 

Csak eredeti állítás még mindig olyan egyszerű, hogy a "polgári" is bőven pontosabb a kelleténél. Apropopó, a geodéták cuccai azok most katonaik, vagy polgárik, ha már centis pontosságokról beszélünk?

Előzmény: Moshi Moshi (35675)
Jahno Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35680

Ha engeded akkor használ wifit, ezt ki is szokta írni.

Előzmény: Moshi Moshi (35678)
stevie-13 Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35679

(Ha valami annyira egyedi, jo es piacvezeto, az nem all meg a hataron)

 

 

Senki nem állított itt semmit a piacvezetésről. Autóvédelmi témában Magyarországon szerintem valamelyik váltózár-márka meg a Méta riasztó a piacvezető.

 

Az egyediség az oké, de az meg pont jelentősen megnehezíti a piacra lépést, mert nem egy terméket kell eladni, hanem egy módszert kell megtanítani. Viszont amikor megtanítod a módszert, azzal éppen a hozzáadott értéke, az egyedisége tűnik el.

 

 

Siman eladhato egy autovedelmi rendszer, ha barmelyik vedelmet gyarto csinalna egy "biztositasi modelt" vmelyik biztositova:) Mo.-on van ilyen ugye..

 

 

Leírtam adatokkal, hogy az autólopás probléma nem akkora probléma Németországban. Mivel az autó ellopása eleve nem akkora biztonsági kockázat, ennek a kockázatnak a kiiktatása sem jelenthet komoly díjcsökkenést.

 

 

Jon a biztosito es kivizsgaljak az esetet. Hopp benne van egy rosszul beszerelt vagy elromlott vmi? A vegen lehet a gyarto vagy beszerelo felelossegbiztositasara attoljak az auto es a teljes okozott kart.

 

 

Értem én, hogy Deutschland über alles, de azért a magyar és a német rendszer között nincsen akkora különbség. (Már csak azért sem, mert a biztosítások területe pont olyan, amit az EU eléggé központosított.)

 

Illetve hát azt is nehéz elképzelni, hogy egy védelmi berendezés meghibásodása oszlopkidöntéssel járó balesetet okozzon. Tudtommal egyetlen védelmi rendszer sem foglalkozik a kormányzás* vagy a fékezés területén semmivel, a legrosszabb esetben indokolatlanul leáll a motor. Akkor már az autók gyári kormányzárja és elektromos kéziféke sokkal nagyobb kockázatot jelent.

 

* oké, volt ez a Zeder kormányzár, ami a kormányrudat rögzítette, de az már elmúlt

 

 

Előzmény: sogormail (35669)
Moshi Moshi Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35678

Igen, de arról beszéltem, hogy kikapcsolom a GPS-t is...  lehet félreérthető voltam, bocs.

 

Viszont amit nem tudok (én legalább elismerem, hogy ha hülye vagyok valamihez, nem értek az Androidhoz) - Ez érintheti az autólopás fórumot tehát végre nem off :)

 

Android helyinformáció: Vajon használja-e a wifi-n kereztül letöltött infót (helyadatokat) abban az esetben ha a menü részben / helyhozzáférés/ 

- GPS, WIFI, mobil hálózatok

-WIFI és mobil hálózatok

-CSak GPS

 

csak a WIFI és moil hálózatok van bekapcsolva? Jól értem, hogy ilyenkor nincs GPS. 

 

Szóval :Ekkor vajon használ-e valamilyen WIFI-n (neten) keresztül érkező információt (GPS hijján) helyazonosításra?

 

Előzmény: sogormail (35672)
Moshi Moshi Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35677

Igen ezt is próbáltam korábban sugalni topiktársunknak, hogy nem véletlenül kell crypto eh.. speciális minősitett nevezzük "kártyának" napjaink katonai GPS-i be. (Ha már GPS-ről beszélünk és aminek semmi köze ilyen mélységeben a topikhoz...)

 

Amúgy a link nyilvános oldal, itt persze, hogy nem tárják a nagyközönség elé a fontosabb dolgokat... Sőt megkockáztatom, hogy az információs hadviselés egyik szép példája is lehet (dezinformáció) :)  De ez már megint olyan téma ami nem ide tartozik...

Előzmény: sogormail (35668)
Moshi Moshi Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35676

Ez igy van nem vitatom, (és köszönöm), hogy nem kell újra előkaparnom jegyzeteimet))

Azt hittem ebbe a fórumba elég lesz pongyolább megfogalmazás... Bár amikor erről tanultam még nem voltak új generációs hálózatok. 

Előzmény: sogormail (35667)
Moshi Moshi Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35675

 

Hát ehhez a blődséghez már reggel is fáradt vagyok....

 

"Csomó helyen ugyanazt a Garmint/egyebet használják, amit mi is leveszünk a polcról és nincs már semmi extra, max. strapabíróbb, beépíthetőbb, ilyemi a kivitele."

 

Ez a mondat úgy baromság ahogy van...

 

 

"hogy annó a katonai azért volt pontos, mert mindehyik pontos lett volna csak a polgári vevőket zavaráták és ez az opció a műholdakban akár máig vissza is kapcsolható, nem plusz műholdak voltak, egy adottnál többet meg úgysem lát az eszközöd."

 

 

aham... látom a wikipédiából tájékozódsz, fogalmad nincs a GPS rendszerről, eltérő plusz frekvenciákról stb... Ilyen kijelentésekk, hogy "zavarták" meg nincsenek "plusz műholdak" nem tudok mit kezdeni... Persze a föld meg lapos, higyjél benne...

 

"addig kár ezen nyáladzani, hogy minél kell pontosabb és mennyivel lehet még lefelé menni."

 

Ha így beszélsz, ne csodálkozz ha a válasz is bántó lesz...  Nem nyáladzom, az egész onnan indult el, hogy olyan ökörséget irsz, hogy 26km arrébb vagyok (ugye fogalmad sincs hogy a bázisállomásokat 900Mhz esetében 7-10km -ként muszáj felállítani a lefedettség miatt...), meg kontinensel arrébb tesz, valamint idézem:

 

"Ha SMSben küld egy koordinátát, akkor az GPS, bármilyen térkép megmondja, de akkor mi köze ennek a cellákhoz?"

 

 

"mindjárt megnézem elérem-e kollégát és kapsz egy rendes fényképet "katonai" GPSről"

 

hehe...  megnézném ha lefotózta volna egy USAF UAV fedélzeti rendszerét...

 

Igy ne csodálkozz ha innentől nem látom értelmét a további kommunkációnak veled.

Előzmény: Jahno (35665)
Vebur Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35674

Tudsz segítenni obd blokkolásban? Hova érdemes vinni? A másik kérdés, mit jelent a motortér kommunikáció?:) Köszi!

Előzmény: Papoka22 (35641)
Jahno Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35673

És csináljuk azt, hogy ne kikapcsolgassuk, hanem fél nappal és fél koninessel odébb, GPS nélkül, aztán saccolja be a helyet. Egyből nincs ilyen szép meglepetés.

Előzmény: sogormail (35672)
sogormail Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35672

"Ha a telefonodon (legyen mondjuk android mert nekem most az van kéznél,) kikapcsolod a GPS-t (és a WIFI -t mert az is segit)

akkor kb jelenleg 200m re vagyok a tényleges tartózkodási helyemtől falun (Pápa és Győr közöt féluton, kb 2 torony lehet itt..."

 

Ha kikapcsolod az AGPS funkciot, akkor kellhet akar 15+ perc is hogy bealljon az 1-5m pontossag. Megallsz, kiteszed outdoorba a telodat, varsz, utana tartja a pontossagot AGPS funkcio nelkul is. Nem egy rocket science..

Előzmény: Moshi Moshi (35652)
sogormail Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35671

Nem akartam nagyon tullihegni:) Ott van lejjebb, hogy "Augmentation" kiegeszito rendszerekkel a civil GPS vegul pontosabb mint a katonai. 

Előzmény: Jahno (35670)
Jahno Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35670

Ennek az elejében van a trükk, mert " most of today's civilian devices use only one " nagy része. Aztán geodéziai és egy csomó cucc már használja, lásd akkor ugyanarrl az oldalról a:

 

https://www.gps.gov/systems/gps/modernization/civilsignals/

 

"When combined with L1 C/A in a dual-frequency receiver, L2C enables ionospheric correction, a technique that boosts accuracy. Civilians with dual-frequency GPS receivers enjoy the same accuracy as the military (or better)."

 

Meg itt van még egy kis izé, és bőven túl is lihegtük. jöhetnek a korrekciós bizbaszok és a többi.

Előzmény: sogormail (35668)
sogormail Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35669

Egy kisse provokativ (is) volt a kerdes. Kedvenc tema a garancia.  Addig mig az is problemas, hogy egyaltalan egy mubizonylat elokeruljon, vagy legyen egy rendes felelossegbiztositas, netan egy 3rd party - TÜV vagy hasonlo bevizsgalas. Mirol is beszelunk?

Nemetorszag megintcsak kicsit celzas volt. Megy itt az egymas meregetese, de amiota ezt a forumot nezem (kb. 5 eve), az osszes ceg megmaradt a kkv fronton. Vegul is ez nem baj, csak viccesen hangzik a "szaktudas" es a "technologia" kifejezes ebben a kontextben.. (Ha valami annyira egyedi, jo es piacvezeto, az nem all meg a hataron)

 

Nemeteknel lehet nem akkora problema a lopas, ellenben k. draga a biztositas. Es beindult mar a "szemlyre szabott" biztositasok piaca. Pl. ha olyan autod van ami tele van tomve savtarto, veszfekezo asszisztenssel, tavolsagtarto tempomattal, kapasbol -10% a biztositas. Siman eladhato egy autovedelmi rendszer, ha barmelyik vedelmet gyarto csinalna egy "biztositasi modelt" vmelyik biztositova:) Mo.-on van ilyen ugye.. Pl. Csak eppen biztositani kellene azt is, hogy az egesz rendszer nem okoz nagyobb problemat mint amire tervezve volt.

Nemeto. nem Mo.-on, itt mindenkinek szemelyes felelossege van az altala okozott karokert. Tok mindegy, hogy abban hibas volt e vagy nem. Extrem esetben pl. a beszerelt autovedelem, meghibasodik es mondjuk a delikvens kidont nehany "oszlopot". Jon a biztosito es kivizsgaljak az esetet. Hopp benne van egy rosszul beszerelt vagy elromlott vmi? A vegen lehet a gyarto vagy beszerelo felelossegbiztositasara attoljak az auto es a teljes okozott kart. Mert az oszlopokat is ki fogjak szamlazni.

 

Engem annyiban erint, hogy eladnam az autot amibe belekerult a rendszer 2012-ben. De nem akarom Mo.-ra vinni ill. nem is erne meg. CSak okulaskepp kerdeztem, hogy van e barmi olyan rendszer ami esetleg nem UFO kategoria Nemeto.-ban. (Nehany valtozar, mechanikus motorterzar ilyen) Mert nem biztos, hogy betennek megegyszer ennyire komplex rendszert. Egyebkent se hiszek a casco nelkuli autovedelemben, de ez az en velemenyem. 

 

 

Előzmény: stevie-13 (35635)
sogormail Creative Commons License 2018.02.05 0 0 35668

.gov info LINK

 

"Is military GPS more accurate than civilian GPS?

The user range error (URE) of the GPS signals in space is actually the same for the civilian and military GPS services. However, most of today's civilian devices use only one GPS frequency, while military receivers use two"

Előzmény: Moshi Moshi (35660)
sogormail Creative Commons License 2018.02.04 0 0 35667

"Egy sima Nokia (akár 20 éves) telefonon ha bekapcsolod a szervizmenüt akkor látod a tornyokat, tornyoktól való távolságot meg egy csomó más adatot (ezt kb 10 éve néztem (és használtam)) Ebből egy ügyes "doboz" - HW+SW- össze tudja pakolni a helyzetedet. "

 

Tavolsagot soha nem mer egy UE. GSM-en  TA (Timing Advancet) adata van, ami egy RTT es korrelal egy tavolsaggal ha LoS (Line of Sight) van. Ilyenkor ez kb.550m per TA egyseg. (VArosban, erosen tobbutas terjedesnel, kicsit  belter, kicsit reflexio etc.. - ez semmire nem jo) WCDMA-n ugyanez ekvivalens UL PRACH delay (Propagation delay PRACH-on merve), LTE-t hagyjuk. WCDMA, LTE-re ez joval "pontosabb". De ezt semmire se jo nagyjabol az UE-nal. 

 

 

Előzmény: Moshi Moshi (35652)
Jahno Creative Commons License 2018.02.04 0 0 35666

Tudtam, hogy lesz legalább egy állat, aki élőben lejegyzeteli, hogy mivel járt a zavaró jelek kikapcsolása még akkor hajnalban:

 

http://bme-geod.agt.bme.hu/public_h/gps/gps1.html

 

 

Jahno Creative Commons License 2018.02.04 0 0 35665

Melyik irányból kellene megközelíteni a "katonai" GPS-t? Csomó helyen ugyanazt a Garmint/egyebet használják, amit mi is leveszünk a polcról és nincs már semmi extra, max. strapabíróbb, beépíthetőbb, ilyemi a kivitele. Többinek olvasd el a történelmét, hogy annó a katonai azért volt pontos, mert mindehyik pontos lett volna csak a polgári vevőket zavaráták és ez az opció a műholdakban akár máig vissza is kapcsolható, nem plusz műholdak voltak, egy adottnál többet meg úgysem lát az eszközöd. Írhatod szakszöveggel is, másik csoportban is meg szokták bírni, max. mindjárt megnézem elérem-e kollégát és kapsz egy rendes fényképet "katonai" GPSről :-)

 

Amúgy is a geodéták cuccai sokkal pontosabbak, mint a katonáké, de míg a saját mobilunkban lévő csipszar izé is kb. méter pontosságú, addig kár ezen nyáladzani, hogy minél kell pontosabb és mennyivel lehet még lefelé menni.

Előzmény: Moshi Moshi (35660)
Moshi Moshi Creative Commons License 2018.02.04 0 0 35664

Ezt mindig elfelejtem... :)

Előzmény: Papoka22 (35662)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!