A topicot azért nyitottam, mert abszolut kezdő révén, most jött el az az idő életemben, amikor szükségem lenne hegesztői tudásra és gyakorlatra.
Ebből eredően az az ötletem támadt, hogy ezen a fórumon on-line tárgyalhatnánk a hegesztést érintő kérdéseket, ötleteket, mindenféle témákat.
Én most vettem egy ilyet,(semmi extra csak előtolás) 85-ért+a kábel,palack stb.Lemezhez,zártszelvényhez tökéletes, hogy mennyire lesz megbízható majd elválik.Magyar gyártmány alkatrész van ha kell, de remélem egy darabig nem lesz rá szükség.
vedd meg darabonként, pl a palackot megveheted meg co munkakábelt reduktort,huzalt stb. én is igy vettem meg az elsőt. meg mindegyiket. a gépre többet kell kiadni de az előbbiekkel sokkal több lenne.
Hát igen látom szomorú végemet:-) Szoktam ám én ámokfutni. Jó nagyokat.
Az a bajom, hogy valami génhiba miatt úgy vagyok összerakva, hogy égeti a zsebemet a pénz. Soha nem bírom kivárni, amíg összejön annyi, hogy nyugodtan megvegyem azt amit egyébként is megveszek a végén, pedig nem sürget semmi. Ezzel csak az a baj, hogy bár a végeredmény az mindig ok, csak közben van néhány közbeiktatott, felesleges ütem, amiben veszek olyanokat is, amitől kicsit később megszabadulok. Ez a TIP is egy ilyen múló rosszullét lenne úgy látom. Az ESAB LKA 180-is ilyen kanyar lenne?
Lehet, hogy most kezelésképpen megpróbálom túltenni magam az elvonási tüneteken és kibírom még egy kis ideig. Ez idő alatt gyarapítom a hegesztőgépre szánt keretet. Úgy is jön a karácsony, jól mutatna a fa alatt a nappaliban egy a család által testületileg financiálisan támogatott, bejgli illattal körbelengett kicsit kopottas használt, de ipari hegesztőgép. Csillagszóró helyett :-)
Attól is függ milyen alu huzal. Az AlSi5-nél, meg az AlMg-nél még jók ezek a módosítások. (rövid pisztoly, teflon huzalvezető, u görgő, aluhoz való áramátadó, és természetesen ARGON védőgáz!!) de pld a még lágyabb AlSi12-nél már a csomagoláson is rajta van hogy azt csak húzópisztollyal, vagy spool gunnal lehet.
Tehát ezek szerint az alu simán megy a CO-s trafós gépekkel, csak a vastagabb huzal miatt más görgő, áramátadó és teflonbetét kell? Ahogy megpróbálok olvasni a sorok között azt vélelmezem, hogy az alu huzal jobban tapad, nehezebben bírja a tolómű, ezért kellenek ezek a módosítások?
Szerintem megfertőzted Rahed Lee-t :-) kezd olyan lenni mint te :-)
Most adta el a fasza alig használt BLM invertert, erre a használt trafós CO mellet inverter vásárláson gondolkozik ... tiszta "macliz effektus" .. azt hiszem ez a kifejezés lett kitalálva a fórumon erre a viselkedésmintára :-)
itt mindenki le fog róla beszélni :)) mármint a tip ről. de van rá okunk, nem akarjuk hogy bevásárolj és csalódás érjen, az ár nem minden, gondolom nem 2 hétre tervezel gépet venni, és nem akarsz sürü szép mondatok közepette sapkát földhöz csapdosni
Ahogy látom a jövőképet a 150.000,- Ft marad a helyén és továbbra is szalagfűrész lapba fogom invesztálni a pénzt. 10-12mm anyagvastagságig nagyon gyorsan lehet vágni vele. Vágtam már 100mm magas hasábból is, csak hát lassú...
Ja tudom, csak meginogtam a jónak tűnő ár miatt:-) Ezt a T.I.P. márkát nehezen tudom pozícionálni. Láttam barkácsáruházban is és láttam egész komoly gépeket is súlyos pénzekért.
Láttam egy 180A-es ESAB trafóst is 95-ért, de azt hiszem az pucér. Semmi se járna hozzá és 20A-es bizti kellene neki. Gondolom a max. biztosíték, max. fokozaton való pirítás esetén igényeltetik.
Szia szerintem se foglalkozz a TIP-pel nagyon gyenge, csak a gond lesz vele.Úgy tudom hogy 4görgős előtoló kell neki, mert az jobban megvezeti az alu huzalt.
Ja, pont azért linkeltem a videót hogy lássa hogy bár könnyű a használata, de egy 35-40A-es plazmánál a 20mm nagyon a felső határ. (és akkor még nem is szögbe vág vele) 50-70A-es plazma meg már kínaiban is 200.000 felett van.
Mondjuk én szekátorral még csak 10-es lemezt vágtam, vastagabb anyaggal nincs tapasztalatom.
ma eltettem tavaszra az alfaweld mig 200 at dobozában kazánházban van. idén már megcsináltam vele a toli projektet, jöhet a gaz a kertben fel vagyok készülve:)) ott gaz gazon nem marad:)
már azt hittem megbeszéltük:)) hagyd már azt a tip et. vegyél jó gépet. ha külön veszel mma gépet jól teszed, mert akkor nem kell cipelni egy kombi gépet. de akkor se tip legyen már az a trafós co gép. alut lehet hegeszteni co gépekkel, de kell a munkakábelbe teflonbevonatú huzalvezető spirál, argon védőgáz, alu huzal, és még olyan is van hogy az előtológörgő ha nem megfelelő akkor az is kell asszem U profilú de majd norbi megmondja:)) és aluhuzalnál 1 el nagyobb számú áramátadó kell.
Látókörömbe került egy T.I.P: MIG 150-es céós, trafós gép. 70 ropi körül lenne egy kis palackkal, reduktorral, munkakábelekkel. Állítólag alura is jó. Mi kell egy trafós CO gépnél, hogy alura is alkalmazható legyen? Az adattábla szerint 15A kell neki, most az átépítés óta van 16A-es megszakítóval védett hálózatom, elvileg elég lenne neki. Érdemes lenne ezzel a géppel foglalkozni?
Egyre inkább hajlok affelé, hogy vennék egy nagytestű trafós fogyósat, meg majd később egy olcsó kis MMA invertert, ha valahol szabadtéren kellene valamit heftelgetni.
A szekátor is csak akkor jó ha szépen egyenletesen tud menni. Legtöbbször azért lehet lutri a használt. Egyébként ha egyenletes a felület amin fut (asztal, sín, stb) és ha nem kopottak a görgők, jó a motorvezérlés meg az égőfej,és ha még ért is hozzá az ember akkor tényleg nagyon szép vágásokat lehet vele csinálni.
Nálunk a mesterek nagyon értettek hozzá, de a használt szekátor nem mindig azt csinálta amit kellett. Sokat kellett "javítgatni" mire szépen vágott. Azt mondjuk hagyjuk hogy kezdőként annak a begyújtása, beállítása, szinte külön szakmának látszik :-( Amúgy maga a szekátor csak egy elektromotoros "kiskocsi, ami tartja az égőt aztán hogy az láng, vagy plazma az már más tészta.
A kezdők szerintem könnyebben boldogulnak a plazmával.
~150.000,- Ft kategóriából lehet olyan sűrített levegős plazmavágó gépet választani, amivel lehetőség van 20-25mm szénacél lemez vágására? (lehetőleg leélezés nélkül és ne úgy nézzen ki, mint egy lángvágás)
Egyszerű szög alatti egyenesekről, rádiuszokról lenne szó vezető mellett történő vágással.
A hőcserélő azért kell hogy legyen az adott melléképületnek fűtése, mert most nincs :-) Illetve PB gázos infrasugárzó. Az meg a mostani bütykölésekhez oké, de hegeszteni nem szeretnék a mellett :-( Az mellette lévő előtérbe teszek egy használt vegyes tüzelésű kazánt (hőcserélőm is van otthon 3db) bevezetem a csövet a hőcserélőbe (ez fűti majd a befúvott levegőt, és ez által a hegesztő helyiséget) + egy radiátorba (ez meg a mellette lévő szintén ugyanakkora helyiséget, itt lesz a flexelgetés és hasonló koszos dolgok)
Mondtam hogy bonyolult :-) Nem azért mert nem lehetne egyszerűbben megoldani, hanem mert úgy látszik szeretem bonyolítani a saját életem :-)
Köszi az ötletet, de ott ahová mondod, épp egy ablak van, amit meg is szeretnék tartani. :-) Meg a szűréssel se nagyon foglalkoznék, bár van otthon ipari aktívszenes szűrőpanelem. Egyszerűen nem hegesztek annyit hogy megérje a szűrés miatt aggódni. Többet szennyezem a környezetet azzal ha kiállok a kocsival és hagyom bemelegedni elindulás előtt mint amit egy fél év alatt a hegesztéssel :-)
Mint ország szerintem német minden szempontból jobb, bár Angliában több állás van jelenleg - indeed-en uk-ban 5000 körül, németbe 3500, mondjuk az sem kevés. Közelebb is van, klíma is jobb, és ha már megérteted magad elég kezdéshez. A nyelv azért fontos, mert közvetítő akár felét is leszedi, 15 eurónál nem nagyon adnak többet per óra, ha meg saját úton keres az ember 24-30 fontot is lehet keresni óránként. Nagyon nem mindegy, és nem is vagy kitéve senkinek.:)
Hogy awi vagy CO erre nem tudok okosat mondani, nem tudom Neked személy szerint melyik fekszik jobban, annyit tudok tanácsolni próbáld ki mindkettőt. Ami biztos a legjobban az awi, és a porbeles (FCAW) fizet jelenleg, ha mindkettőt letenni sok, próbáld ki őket, nagyon más, és utána dönts. Amikor már megy érdemes ráfeküdni vagy vékony lemezre (awi) vagy csőre (porbeles v awi) és arra minősítést szerezni. Cső olajiparban, vékony lemez awira és rozsdamentesre is jól fizet, főleg repülőgépgyártás, vagy forma 1. Angolba folyamatba keresnek hegesztőt a száguldó cirkuszba is, el lehet képzelni ott mit keres az emberfia.:)) De persze komoly tudás kell hozzá, csak megemlítettem mennyit számít mire szakosodsz.
Én a falra szerelnék egy konyhai elszivót .A lapja nem vizszintesen hanem függőlegesen lenne kb az asztalod szintje felett.Olyat vennék ami aktiv szenes szürővel is rendelkezik .Nyáron fujna a szabadba,télen meg az aktiv szén szürné a füstöt. Vagy házilag csinálnék egy aktiv szenes szürő dobozt ,kilóra a szén nem drága.
Én a 250-es (25AK) szériát nagyon nem szeretem :-( Ezért elsősorban a diffúzor kialakítása és a kopó alkatrészek felelősek. Egyébként jól használható pisztoly a 250-es (25AK), terhelhetősége jó. A gázterelő kialakítás a leggázabb :-( Amennyivel esetleg drágább egy 240-es (binzelnél 24 KD) pisztoly azt a használat során a kopóalkatrészeken nagyon hamar behozza.
A 25-ös gázterelője több darabból épül fel. Egy külső rész, egy szigetelő gyűrű, és egy belső rész. A szigetelő gyűrű hamar kiég, ekkor már lötyögni kezd, és lassan kuka. A 240-es, vagy 360-as pisztolyokon a gázterelő majdhogynem örök darab az ilyen kis gépeknél mint a 160-as, 200-as Jasic, gorillák, és társai.
Ha tudsz akkor szerintem inkább a 24-es, 240-es szériát vedd, bár a jasichoz ha jól tudom gyári 15-ös binzel van, az nem olyan rossz.
Már egy órája válaszoltam volna, csak szarakodott a net. :-(
Nem késtél le :-)
42 évesen végeztem fogyós OKJ-t, majd 135-ös minősítőt. Ugyan jelenleg nem ebben a szakmában dolgozom, de a velem végzett csoporttársaim (már aki akar) mind el tudtak helyezkedni (külföld/belföld) bár jellemzően közvetítőn keresztül, és változó munkahellyel. Én mehettem volna svédbe, vagy Belgákhoz, de itthon kell nyomnom a családi biznisz szekerét egy darabig...
SZTÁV-nál tanultam munkaügyin keresztül, pozitívak a tapasztalatok.
Az én tanácsom az (amit macliz is javasolt picit lentebb) hogy ha tudsz akkor munkaügyin keresztül csináld meg az OKJ-t valamelyik eljárásra. Utána a másikból már felesleges az OKJ, elég egy kis gyakorlás, és minősítés (az "csak" 60-70.000)
Ha a tanfolyamon szerencséd van, jól felszerelt a műhely, és jó fej az oktató, akkor meg mindkét eljárás alapjait meg tudod tanulni, a többi onnan rajtad múlik.
Szerintem soha nem késő, valami egészen másba belekezdeni!
Én is 39 voltam, amikor kitanultam a szakmát.
Hiányszakma valóban. A jó hegesztő a hiányzó elem. A hangsúly a jó-n van. És ez tanfolyam után még nem adott.
Van eljárás szerint hegesztő tanfolyam és van hegesztő tanfolyam. Ami téged érdekel az a hegesztő, ez tartalmazza a többféle eljárást.
Bedolgozás természetesen lehetséges, de a megbízót neked kell megtalálni és mivel sok a lakatos műhely, gondolom nagy a verseny.
Esetedben nagyjából úgy tudom elképzelni a váltást, hogy a két tevékenységet párhuzamosan végezve (hogy ne halj éhen) az idő múlásával a hegesztésre helyezed a hangsúlyt. Bár mondom rutinod a tanfolyam után még nem lesz a fővállalkozók meg nem szeretik az ismeretlent. Azért elég nehéz újból beállni a sor végére, ha már valamiben elértél egy szintet.
Én is addig élvezem igazán, amíg nem muszájból csináltam. Jó volt az egész napos monitoros, irodai munka után. Aztán beleszaladtam egy melóba, amit határidőre kellet megcsinálni, nagy is volt, sürgős is, az eddigi alvállalkozóm nem tudta vállalni. Na ott már én sem élveztem annyira :-)
Egyetértek. Ismerek főállású hegesztőket, tényleg profik, a legtöbb jobb híján csinálja, máshoz nem ért.
Megszállottnak kell lenni napi 8-10 órán keresztül a füstöt szívni és húzni. A legtöbb cég nem ad a munkaegészség védelmére. Nincs megbecsülve anyagilag se, mint a legtöbb szakma.
Hát ez a szakma szerintem tipikus példája annak, amit az ember hobbiként szórakoztatónak talál, napi 8 órában viszont már fizikailag is kőkemény és unalmas meló. Általában. IT-ről én nem váltanék erre.
Eddíg csak "koca" hegesztő voltam de úgy döntöttem elvégzek egy sulit. Mindenhol azt írják hogy hiány szakma
és bármikor el lehet helyezkedni benne. Tényleg így van és ez a kezdőkre is igaz?
Jelenleg van állásom de már eléggé kiégtem a számítástechnikában meg informatikában..
Az egyik szakmám csőhálózat szerelő (van lánghegesztő papírom is de azt a fajta hegesztést nem annyira szeretem) szóval nem áll messze tőlem ez a meló sem. Mikor viszont megvettem az első MIG/MAG gépemet beleszerettem ebbe a hegesztésbe.
AWI tanfolyamon gondolkozom (és innen a második kérdésem is) és elképedve látom hogy ha az ember szeretne
nem csak AWI hanem MIG/MAG hegesztést is elsajátítani illetve vizsgázni akkor azt csak külön tanfolyam - és
természetesen annak díjának kifizetésével - teheti meg. Viszont így a két tanfolyammal már közel 600 eft re rúg az oktatás (legalábbis én nem találtam sokkal olcsóbbat ami okj-s de ami nem az az sem sokkal kevesebb ).
Nem tud valaki olyan helyet ahol nem levenni akarják csak az embert és esetleg mindkét képesítés megszerezhető?
Tudom hogy ez a munka főként a rutinra és az évekre alapoz mire valaki jó szakember lesz.
Én nem régen múltam 40 és nem vagyok biztos benne hogy nem késtem e el ilyen téren. Lehet, hogy rosszul gondolom de elég furának találnék egy jelentkezést pl meghirdetett munkára úgy hogy 40 éves kezdő hegesztó.. :)
de cáfoljatok meg.
Az utolsó kérdésem pedig, hogy találkozott e valaki közületek ennek a szakmának otthoni bedolgozó formában
történő végzéséről?
Tudnék egy kis műhelyt összedobni képekkel mindennel ami kell..
Nagyon köszönöm hogy elolvastátok és megtisztelő ha válaszoltok!
Ha komolyan érdekel, meg is akarod tanulni, tehetséged is van hozzá, dolgozol is érte, keresed a profik társaságát, akkor lehetsz profi. Bármiben. Ez műfaj független.
Ívhegesztő és GOaus köszi, hogy írtatok. Utána érdeklődtem egy pár ismerősömnél, és nagy részük a Sztáv sulit, képzést ajánlotta. Ez 11 vagy 8 hónapos lenne, és heti 3 vagy 2 alkalom. Így első hangzásra nem is olyan rossz, remélem az oktatás minősége sem veszi el a kedvem. Emellett kerestem olyan szakit/szakikat akihez eltudnék járni képzésen kívüli gyakorlásra, és találtam is egy helyet a jelenleni munkahelyemen. Van mindenféle gép, anyag és ami a legjobb, hogy ingyen tudnék járni, persze nem várom ezt el, de majd megegyezek a tanárommal :) Állítólag (nem akarok senkit sem minősíteni) nem egy profi, de kezdetekben biztos tudok tőle tanulni! Esetleg ha tudtok, más OKJ lehetőséget, ahol biztosabb a minőségi oktatás annak örülnék! GOaus olvastam, hogy szerinted az idegennyelv legalább annyira fontos mint a szakmai tudás. Nos sajnos, én csak angolul tudok társalogni, de szeretném elkezdeni a németet is, mert gondolom ezen a nyelvterületen nagyobb lehetőségek vannak...!? Ha tévedek, akkor lehet, hogy inkább érdemes lenne hanyagolni, és abból az energiából fentebb tornázni az angolomat... Mit gondolsz, melyik jobb?? Visszatérve az oktatásra... tudom, hogy OKJ után kell ráállni egyre és azt profin, de szerinted most melyikre menjek? Awi, Co2 stb. ? Elsőre melyiket könnyebb, érdemes? Egyébként a legnagyobb félelmen az, hogy kiadok egy vagon pénzt, meg időt meg mindent, és sohasem tudom majd olyan szinten művelni a szakmát, ahogy szeretném (magyarul megrekedek egy szinten és sohasem leszek profi)!! Lehet valaki már az elején érezte magában a tehetséget, és így nem félt a kudarctól... na ez nem én vagyok! :) Persze tudom.. rizikó mindenben van, és senki sem jövőbe látó! Köszi.
Ja, és a befúvó "ernyő"-ről körben hegesztőfüggöny lógna majdnem a földig .... így akkor az lehet hogy befelé jobban be fog lógni mint az asztal mérete ( az asztal 75*200 - az már kész - és az ernyő akkor kb 130*200 lesz ) Ezzel az idén már nem lesz időm foglalkozni egyébként.
Nekem a padlószinten lévő elszívás megoldott. Én a keletkező füstre szeretnék megoldást.
Bevont elektróda nem érdekes, mert ha esetleg bent használom, akkor egy nagy mozgatható ventilátor fűtőegységgel irányítani tudom. Nyáron persze csak maga a ventilátor.
Én elszívásra 2db 120mm ventilátort tervezek. Még nem próbáltam ki. Egyszerűen csak oda raknám a hegesztés mellé, illetve leginkább fölé. Felxibilis csővel meg elvezetném. Az asztalt áttoltam műhelyajtók elé. Kb. 1m utat kellene megtennie a füstnek kifelé.
Mivel bevonttal elég keveset hegesztenék, és az argon/corgon nehezebb a levegőnél, így én magával az elszívással nem is nagyon foglalkozom (legalábbis ez az elmélet) A hegesztőasztal lesz a fal mellett, az asztal maga rácsos, alatta egy "tölcsér" kialakítású tálcából "szinte magától" fog távozni a falba vágott lyukon keresztül az argon/corgon gáz.
Erre egy kicsit ráerősít majd az asztal felett elhelyezett friss levegő befúvó cucc. (kb akkora "ernyő" mint maga az asztal) Ebbe beszerelek egy hőcserélőt hogy a munkahely fűtött friss levegőt kapjon. Jó bonyolult ötlet, ezért csúszik a megvalósítás :-) A levegőmennyiségekkel, és egyebekkel még nem vagyok tisztában, az majd megvalósítás/próbaüzem közben tuti változik vagy 5x :-) Nyilván nem fújhatja el a védőgázt... Kifelé menő füst, gáz szűréssel nem foglalkozok ... legalábbis a terv ennyi
Nekem is jó a gorilla saját MIG/MAG munkakábele, de én arra az elején is azt mondtam hogy "szinte" csak a porbeles huzalhoz elég ahol ugye nincsenek 100A feletti áramok. Tartósan 100A felett hegeszteni viszont kevés, melegszik, stb... márpedig a gorillán a 0,8-as tömör huzallal szinte minden pozícióban 100A felett kell dolgozni. (165-ös gorilláról beszélünk)
Szerintem alapból a 240-es pisztollyal kéne adni ... a 185-öst legalábbis tuti! A gép ereje magasan meghaladja a hozzá adott pisztoly terhelhetőségét. Co2 vel még épphogy határeset (ugye azzal jobb a hűtés) de ha valaki corgonnal tolja, oda kevés.
Nálam a gyári pisztoly kapott egy teflon belsőt, és megmaradt önvédő porbelesezni. Télen (mivel nem készült el a fűthető/elszívós) hegesztő helyiség otthon a melléképületben ... sajna nincs rá időm) nem sokat fogok hegeszteni, de télen én is beruházok egy komolyabb pisztolyra a tömör huzalos hegesztéshez. Magamat ismerve az ESAB MXL340-esét fogom megvenni, mert azt a pisztolyt nagyon szeretem. (kacérkodom valamelyik 240-essel is mert az jóval olcsóbb) Nyilván az esab 40-45 körül irreálisan drága a gorillához, tehát másnak nem ajánlok ilyen beruházást, de nekem ez több gépet is ki fog szolgálni.
Elsőre kb a későbbi profik is ilyesmiket húznak, ezekkel ilyenkor nem is szabad foglalkozni.:) Akarás és gyakorlás kérdése ez nagy részt, ha ez megvan mindenképp vágj bele.:)
Totálisan kezdőként húzgáltam egy párat az itthoni Einhell trafós hegesztő gépen (praktikerben lett véve 5 éve 20.000ért) Elektróda: Rutilos 2-es ha jól tudom Esab. Mivel a gépet csak 60,100,140 Amperra lehet belőni, én a 100-al húzogattam. Bátorkodok feltenni 1,2 képet, hogy mit gondoltok, érdemes-e nekem egyáltalán komolyabban foglalkozni ezzel a szakmával (megfordult a fejemben). Köszi. Képek:
"Hívtam az ügyfélszolgálatot. Kábelt cserélnék garanciában"
Akkor szerencséd van, mert amikor én keresgéltem a gépet, akkor több helyen is úgy volt hirdetve, hogy: "Ajándék munkakábelekkel, melyre a garancia nem vonatkozik." (Már nem emlékszem, melyik gépnél volt ez.)
Korábban említettem már, hogy van új még bontatlan ipari vízhűtéses munkakábelem is a nagy gépemhez. Mégis a 150-es GCE-vel használom/-juk (megnéztem a markolatot, GCE migstar pro 150). Eddig még semmi sem indokolta a cseréjét. Persze hozzáteszem, hogy nem nonstop hegesztésről van szó és nem bányagépeket állítok össze.
Érkezik még tartalék 5dob SG2 0.8mm huzal is. Hegesztőkocsira ez a gép is és készen vagyok.
Első körben megnézném a huzaltoló motort hogy üresen megy-e...
Lehet nincs előtolás és azért nem csinál semmit. Utána jöhet a fokozatkapcsoló.... esetleg a panelen szar a poti vagy valamelyik egyéb alkatrész... amúgy passz.
Gondolom nem sokan használnak ilyen semmire való hegesztőt de nekem ez van és most nem hajlandó hegeszteni.
Az alany 1 Einhell BG-DW 190D típusú co hegesztő. 2éves. mindössze 3 tekercs huzalt használtam el vele a 2 év alatt vagyis csak hobbi célokra használom. A probléma hogy utoljára mikor "leraktam" még működött.
Elővettem és nem csinál semmit. Mint mikor nincs test. Csak pity pity nagyon kicsi szikra aztán az sem-vagyis most már semmi. Mintha nem volna test egyáltalán.
Munkakábelt szétszedtem ármértem a vezetékeket azok rendben vannak úgy tűnnek a mérőműszer szerint. Szakadás vizsgálattal. test kábel szintén. A hegesztőben lévő 1szem biztosíték a nyákon az is OK.
Ez alapján valakinek valami ötlete azon kívül hogy dobjam ki?-olcsó volt de amire kell megteszi ha működik. Eddig nem volt vele semmilyen gondom-csak csipkedni szoktam néha ezt azt.
De jobb is :-) a 150-est nem lehet egy napon említeni a 240-essel akár GCE, akár binzel, akár TBI. Kopóalkatrész kicsit drágább, de sokkal masszívabb az egész. Mi mondjuk a 150-es pisztolyt csak "fospisztolynak" hívjuk egymás közt :-) (márkafüggetlenül) Magamtól tuti nem vennék 150-es pisztolyt .. ha gép mellé adják akkor ez van...
Utána néztem solary-ból az X7 vagy az X(-as alkalmas arra hogy mind a spottert (horpadáskihúzó) mind a ponthegesztő gépet kiszolgálja mint áramforrás. Az így kiegészített csomagot solari 6000-esnek hívják ... fél milla.
Jobban jársz ha megveszed ezt a spottert horpadást javítani, (130) és veszel mellé egy TECNA kézi ponthegesztőt (150-170 újonnan)
Igaz en nem hegesztő vagyok de lenne egy kérdésem. Szeretnek venni egy olyan spotter gépet ami tud pont hegeszteni is.
o lenne az: Gyártmány: SOLARY Típus: A6
Új generációs karosszériajavító berendezés, minden típusú acél kihúzatásához és kiegyengetéséhez használható. Komplex felszereltsége lehetővé teszi a csillag kihúzást, csap és alátét hegesztést, szénrúddal való melegítést.
azt szeretnem megkérdezni,hogy ti mit gondoltok az adatok alapján erős lenne a pont hegesztese illetve a spotter része vagy jobb ha nem veszem meg. ez egy webes vetel lenne így kipróbálni nem áll módomban sajnos.
Írtam, hogy pisztoly csere próbánál a nagy gépről átszerelt 5m-es GCE-vel jól működött. Mindig ügyelek arra, hogy lehetőleg minél egyenesebb vonalban legyen a munkakábel. Meglátom, mit tudok intézni garancián belül.
Szó szerint így gondolom én is. Ezért én vissza is fejlesztettem, mert már zavart, hogy a beleforgatott pénz már nem volt egyenesen arányos a minőség javulásával. Különösen úgy, hogy nem is engedhettem volna meg magamnak. Függőséget tud okozni. Van néhány haverom, akit szerintem már kezelni kellene. De komolyan. Az egyik egy panelban lakik és kb két családi ház árát szórta el eddig eszetlen fejlesztésekre.
Van highend kereskedő ismerősöm nála hallottam már 50 milliós rendszert is. Csodálatos volt a szemnek, a fülnek, de ez már az a szint, ami fájna akkor is, ha lenne rá pénzem. Ez már eszement, felesleges dőzsölés.
Azóta inkább a zenére koncentrálok. Sokkal jobban élvezem, amióta nem a hangzást kutatom:-)
Természetesen tisztában vagyok azzal, hogy a valódi terhelés majd gyalulás közben lesz mérhető, de eddig az "üres motort" sem tudta megindítani a hálózat, hosszabbítóról jóval nagyobb volt a feszültségesés, lassabban pörgött fel, hegesztésnél 120A-nál már leverte a biztosítékot az inverter is. Ez volt a kiindulási alap, innen sikerült előre lépni, nem kicsit. De biztos vagyok abban, hogy most már sínen van a dolog. Ha ez a 20 kg-os késtengely felpörög 5500-as fordulatra, ott azért van lendítőtömeg is és ez csak abrikter lesz, (van külön egy Makita vastagolóm) nem számít a termelékenység, nem ipari felhasználásra lesz, ráérek kisebb fogásvétellel is haladni :-)
Elég monstrum lett, de muszály volt ennyi vasat belehegesztenem, mert nagy tömegek forognak nagy sebességgel.
Ja, ezt a megállapítást én is osztom már vagy 15 éve. Sajna ebben a hobbiban sincs plafon, és egy szint fölött kosárral kell beönteni a pénzt egy nagyon pici minőség emelésért is.
Ahogy látom a hegesztés is ilyen :-) Bizonyos szint felett már nincs az a pénz amit ne lehetne gépre vagy kiegészítőkre elkölteni, csa nem szabad a józan (kihasználható) kompromisszumok fölé menni.
Én viszonylag olcsón jutottam az erősítőhöz, mert nem volt tökéletes. Aztán sikerült felvennem a kapcsolatot a londoni gyártó fejlesztőmérnökével, aki nagyon sokat segített. Mondta, hogy mit mérjek, küldözgettem a mérési eredményeket, ő meg mondta, hogy hol a hiba:-) Kicseréltem szinte minden stratégiai alkatrészét, az eredetinél sokkal jobb minőségűekre, a végén kapott csúcsszuper Mundorf ezüst/olaj csatoló kondenzátorokat. Azóta, mint ha a nappaliban húznák a Royal Filharmonikusok :-)
A sotox eddig ERGUS-t forgalmazott, mostanában tértek rá erre a syrius nevű "saját" márkára. Nyilván ez is Kínában készül mint az IWELD, meg a binzel. A gépeik is az Iweldnek, BLM-nek és a Jasic cuccoknak a saját specifikációk szerint legyártatott változatai. Aztán hogy a sokkal meredekebb áron kívül ezek mennyivel tudnak többet azt már csak ők tudják, de mernek rá 2 év garit adni.
Műszaki emberek körében nem off mert tanulunk belőle.
Gondolom, hogy asszinkron motor hajtja a gyalugéped, ha igen akkor ezzel a méréssel két dolgot sikerült dokumentálnod. Az egyik legfontosabb, hogy a hálózatod elviseli a gép indítását. Ez nem semmi mert ez gyakori probléma a komolyabb gépeknél. Az a megállapítás, hogy huzamosabb járatás esetén sem melegedett a kábel az csak a terhelés ismeretében mondd valamit. Ha járatás közben méricskéltél feszültségesést és melegedést, akkor valószínű, hogy közben nem gyalultál, tehát közel üresjárási körülményekről szól a megállapításod. Az üresjárási adataid fontosak lehetnek, hogy kiszámold, hogy mennyibe kerül ha nem kapcsolod ki a gépet két pakolás vagy két fogás között. Amúgy nem túl beszédes adat.
Gyalulás közben ( nagyobb fogással is, keményebb anyaggal is ) kellene méricskélnek, ha nagyon érdekelnek a melegedési és feszültségesési viszonyok. Ez analóg módon igaz a hegesztésre is, hogy ne legyünk teljesen off.
Pöpec cucc. Az enyémben is (Beard P35) EL84-esek dolgoznak (12 db)+két bemeneti ECC 83-as. Vannak néhányan, befűtik a nappalit :-) Az állvány az csúcsszuper. Hegesztett, alumínium, gyönyörűen lecsiszolt varratokkal és az egész kvarchomokkal töltve, érdes, matt fekete szinterezéssel. Sajnos nem én hegesztettem:-( A lemezjátszó saját építésű, de már eladtam. A Dynaudio Contour-ok sincsenek már. Azóta Focal monitorok muzsikálnak.
Egyébként MIG/MAG munkakábelből az új parweld XP8-ast fogdosnám meg szívesen. Állítólag nagyon "más" mint a hagyományosak. ( mondjuk az ára sajna elég húzós 60 felett van :-( ... az azért elég meleg egy léghűtéses pisztolyért )
SOTOX-nál múltkor akciós volt a 240-es pisztoly 12+áfa talán. Érdemes rákérdezni. A 24 KD sajna 20 felett van jóval. Picivel többért már 270-es ESAB-ot adnak.
Szerelek én mindent ami elém kerül. Villanyt, láncfűrészt, autót, fűkaszát, motort, építek gépeket, bringát, erősítőt stb. És mostanság hegesztek is néha :-) Egész napos monitor előtti gubbasztás után után jól esik a más irányú elfoglaltság :-)
Meg egy kis off, a múltkor taglalt villanyászkodási témához. Tegnap sikerült bevégeznem a villanyszerelést, az egész garázsban új a hálózat, falon kívül vezetett 2.5-ös dupla szigetelésű rézdrót, egy halom konnektor, C16-os lomha kismegszakító. Ma délelőtt végre megjárattam a készülő gyalugépemet, mert volt hozzá elég áram. Nem csapkodta le a megszakítót. Jó negyedórán át járattam. Simán indult, elvitte a dupla ékszíjat is a 20 kilós késtengelyt forgató 1.84kW-os egyfázisú motor. A hálózati kábel negyed óra elteltével sem melegedett, semmit. Kézzel tapogatva gyakorlatilag semmi hőmérséklet emelkedést sem tapasztaltam. Emiatt nem is akasztottam rá a hőmérő szondát. Pedig azért lehetett terhelés, mert a csapágyházak 60°C fölé emelkedtek. Megmértem a feszültség esést is. Alapon 232V, a bekapcsolt gyalugéppel, mindkét ékszíjjal, üzemi fordulaton (gyorsító áttétel van rajta, a motor 2.750, a dögnehéz késtengely 5.500-at forgott) 230V-ot mértem. Ez kevesebb, mint 1%-os feszültség esés! Az ipari szabvány tudtommal 3%-ot enged motorikus rendszereknél. A villanyászás előtt 6-8V-ot esett a feszkó a ugyanezt a gépet, szimpla ékszíjjal járatva és állandóan leverte a biztosítékot. Szerintem jól sikerült a beavatkozás :-)
Ez megnyugtatóan hangzik. Ezek szerint a gagyi munkakábel volt a hunyó. A relatíve olcsóbb árfekvésű gépeknél az efféle komponensekkel játszanak a gyártók. ezzel tudják alacsonyan tartani az árat. Tehát, ha itthon gorillát akarok tartani, akkor kalkuláljak bele egy komolyabb munkakábelt.
Ja, tudod mi a legnagyobb poén? A GCE-t is az IWELD gyártatja, forgalmazza :-) Egyszerűen ez az IWELD 150-es pisztoly széria ki kell hogy mondjuk valami miatt ... NEM JÓ. :-(
Így van 90%-ban a munkakábel szar :-( Gondolom erre is vonatkozik a garancia. Le kell videózni a hibát, beszélni a szervizzel, és kicseréltetni a munkakábelt (lehetőleg még ha rá kell fizetni valamennyit akkor is inkább egy iweld 240-esre)
a 150-es van hozzá gyárilag, a 240-es nagyságrendekkel jobb... fogtam a kezembe. Ég és föld. a kettő között bruttóban van 6000Ft különbség.
Próba alapján itt rendben van minden. Rendben jött a huzal, nem akarta egyszer sem tolni a pisztolyt.
Nekem a 2T miatt erőltetett a kéztartásom, de határozottan jobb lett. Durrogás megszűnt.
Átraktam a röwac-ra az iweld munkakábelt. Ez a gép tudja a 4T-t. Itt ugye a pisztoly kapcsoló működése nem lényeges, ha már bekapcsolt. 1.2mm huzal. Ugyanaz a co2 palack, reduktor állás.
Ennél is durrogott, ahogy a gorillánál. Bár itt egyszer sem akarta eltolni a pisztolyt.
Azt már látom, hogy az iweld kábellel valami nincs rendben, de nem áll össze, hogy mi lehet a gond.
Ja, és igen, sajnos előfordulhat hogy az ember hibás darabot kap gorillából, és klónjaiból, benne van a pakliban 3-4% selejt, viszont a szerviz zokszó ilyen esetben nélkül cseréli a gépet egy új darabra.
Többször írtam hogy szerintem ennek a gépnek (gorilla 165/185, alfaweld 185) a hozzá adott kiegészítők a leggyengébb pontja. Simán egy masszívabb (mondjuk binzel 24KD) pisztoly kellene hozzá.
Nekem ilyen durrogós téma nem volt. Beállítás kérdésben , 4-es feszültség állás alatt a 0,-as huzal tuti nem olvad be szépen, de ha 5-ösre tetted a feszültséget az már jó kell hogy legyen, ha jól van hozzá belőve a huzaltolás akkor az olyan 90-100 A között lesz. Az 5-ös feszültség értékhez 5-6 közötti huzaltolás érték tartozik. (legalábbis nekem a 165-ösön)
Gyorsan számolgattam egy kicsit:
Az ötös feszültség érték a 185-ösön kb 19,5-20v közé esik, ehhez illene egy 6-8m/perc előtolás, tehát tudományosan is 5-6-os huzaltolás poti állás között keresendő az igazság. (aztán lehet finom beállítani pozíció függvényében, de a huzalhoz ez a jó érték)
áramátadó furata: megmérem, nem tudom (gyárilag ezt adták, egyszerűbb, kisebb M6 menetes kivitel)
pisztoly kapcsológomb: kipróbálom egy GCE munkakábellel is (ez van most a röwac-on)
huzaltovábbító, -görgő: ellenőrzöm, de ezt így állítottam be, ahogy írod (két ujjal összefogva "elcsúszik" a továbbító görgő, aminek a 0.8-as hornyában fut a huzal)
Remélem a pisztoly kapcsoló, vagy áramátadó hiba lesz a ludas. Köszönöm, jövök majd!
Köszi a tanácsokat mindenkinek az oszlopommal kapcsolatban...
albinolynx88, mi a Gorillás kérdésedet illeti, a múltkor írtam róla, hogy nekem például a kapcsológombom mozgott a foglalatban. Túl rövid volt a csavar ami rögzítette a helyén. Ha éppen úgy húztam akkor nem érintkezett...Hasonló problémát okozott. Szóval próbáld esetleg egy multiméterrel megmérni a munkakábel végén a két csatlakozót, hogy stabil ellenállást mutat-e ahogy a gombot nyomod kisebb nagyobb erővel...
Első körben a legegyszerűbb dolgot feltételezve: Nem lehet, hogy a pisztolyban kicsit nagy az áramátvezető furata? (Nem továbbítja a szükséges erősségű áramot a huzalhoz.)
Gorillásoktól kérdezem elsősorban, de minden ötletet szívesen fogadok!
185-ös gorillát használtam volna ma (co2). Olyan jelenség lépett fel, hogy a huzal durrogva/pattogva égett. Szinte csak minimális felületi beolvadás. Igazi hernyók.
A gépnek véleményem szerint a huzaldob tartója (műanyag) egy nagy rakás sz.r . Ezt viszont első körben cseréltem. Csapágyazottan forog a dob. Gyárilag adott rugó, a gyárival egyező erővel fékezi túlfutás ellen.
A huzaltovábbító akadás mentes üresen. 0.8mm huzalról van szó. Gép 5-ös feszültség értéken. Huzalelőtolással játszottam. Néha szépen dolgozik, hangja amilyen kell legyen. Majd a pisztoly változatlan tartása mellett elkezd durrogni, érzem, hogy eltolná a pisztolyt.
Gyári testkábel cseréltem lényegesen komolyabbra. Meg MMA módban hibátlan.
A gázra gyanakodtam, hogy már kifogyott, de a trafós nagy röwac gépem arról a palackról hibátlanul dolgozik.
Nem jövök rá, hogy mi a hiba oka. Gyanítom a huzalelőtolással lesz még valami, de mi?
Milyennek kellene lennie?
A huzal súlyától lefelé ívelten jön kifelé. Nem kunkorodik. Nem deformált.
1F hálózat terhelhetősége adott. Hosszabbító nélkül, közvetlenül elosztóból. Innen működött már 200A TID stahlwerk is csutkán.
(Remélem csak valami alap dolgot nem veszek észre és nincs gond. Gyakorlatilag új gép, 1 órát ha használtam és azt is csak próbálgatással.)
Ha az oszlopok 3 méterenként lesznek, akkor nemigen tudod cseréppel burkolni, mert a lecezés nem bírja el.
Szerintem mindenképp hozzá kell rögzíteni az épülethez valami dűbellel meg jó hosszú csavarral, mert ha még maga a szerkezet önmagában elég merev is lenne, azért pár év alatt csak-csak eltávolodna a felső rész a háztól. már csak mindenféle talajmozgások miatt is.
Csináld 50x100 zártszelvényből élivel kifelé a terhelés felé és úgy működhet. De a legegyszerűbb, ha befúrsz a falba egy- két méterenként 10-s lukat beleütsz egy 10 betonvasat jó mélyen , jó szorosan, és hozzá pöttyinted a zártszelvényt.
A fal mellé lenne leásva. Elvileg mondjuk egy ponton oda lehetne fúrni a falhoz.
Van a falon 8 cm szigetelés és vékony vakolat, azért is nem akartam pl. egy tartógerendát felfúrni. De mondjuk egy-egy ponton ki lehetne alakítani rögzítést. Gondolom minél magasabban...?
Szeretnék egy két méterre kinyúló előtetőt építeni kb. 15 méter hosszan.
Ehhez a képen lévő oszlopokat gondoltam elkészíteni.
3 méterenként kerülne belőle egy-egy darab, a lécezés meg a fedés még nincs eldöntve.
Vagy az is vasból lesz és valamilyen átlátszó polikarbonát kerül rá, de lehet fából is arra meg cserép menne.
Azokra még nem számoltam árat, az lesz az egyik szempont, illetve a polikarbonát mellett szóla az alagsori ablakok több fényt kapnának, a cserép viszont jobban illene a házhoz, jobban nézne ki ha azzal csinálnám.
Kérdés: Az elképzelt oszlopaim szerintetek statikailag megfelelők volnának?
A libra 160 és a jasic mig 160 gépekre a 15 kg os huzal nem megy rá.csak az 5 kg os. De lehet hozzá csinálni egy dobtartó állványt. De szerintem egy külsődobossal jobban járnál.amit linkeltem
szia, nekem alfaweld mig 200 van külsődobos, ez még nem kombi csak sima co. nincs vele gond, jól hegeszt, alut még nem próbáltam. a 0,6 os huzalt is lehet vele használni, csak a gép vásárlásakor jelezni kell hogy kellene neked hozzá egy 0,6 os előtológörgő+ 0.6 os áramátadó, mert gyárilag ami benne van előtológörgő az 0.8 és 1 mm -es. ettől olcsóbbat és 2 év garival nemigen találsz. ott vannak a gorillák meg alfaweld 185 de ezek a minőség rovására olcsóbbak.
Pálcával ugyan nem fogom használni,és jobb lenne egy kisebb gép ami 0.8as esetleg 0.6-os huzallal is megy a finomabb munkákhoz, de ezzel a géppel remélem 1es huzallal is menni fog...
Faternak is volt ilyen,barna dobozos,kis kerekes kocsit csináltak hozá.Megtekercselték vastagabb huzallal,olyan volt utána a hangja,mint amikor jön a mi-8-as helikopter,meg 15 centiről ívett húzott a 2,5-es pálcával... :D
véleményem szerint ez a "trafós, vagy inverterest" örök dillemma, első nekifutásban! mindkettővel lehet hegeszteni, akár a tarfóssal is jól, szépen, vagy az inverteressel is kűzdve, nehezen és rosszul... egy kezdő elveszhet a beállítások tengerében egy jó inverteres masinánál és , ha rosszul állítgat, akkor ezért is lehet rosz a végeredmény, míg egy egyszerűbb trafóssal, nehezebb mellényúlni, de! az inverteresek álltal kínált bőségesebb funkciól (és ez nem kimondottan co-ra gondolva, igaz ! sokkal jobbak a legetőségek az idealitás felé. példa! egy ismerősöm régóta trafós géppel hegesztgetett és egyszercsak eljött hozzám és jól beállított inverterest kipróbálva, kiderűlt, h nemcsak hegesztgetni, de elég jól hegeszteni is bír! csak az ő masináján nem voltak meg a kellő lehetőségek! de ennek ellenére, a régebbi időkben is trafóssal meghegesztettek mindent, amit ma az inverteresekkel. mindenkinek magának kell eldöntenie, az előnyök hátrányok figyelembevételével, mi mellet rakja le a voksát! egyet biztosra veszek! kevesebb inverteres tulaj adja el a gépét, h aztán trafósat vegyen helyette! a fordítottja viszont sűrűbb, mivel fejlődik a dolgozó és igény merűlhet fel részéről a jobb, és erősebb gépekre! erre mondom én azt, h elsőre kell megvenni, azt ami sokáig teljesíti az elvárásokat! :) hobby hegesztőknek jó lehet a trafós, ha nem akarnak nagyon belemélyülni a szakmába! aki meg bele akar mélyedni, az úgyis áhítozik az inverteresek bőségesebb tudása felé! :)
Én tanácsom: előbb OKJ, annyi magánórával mellette amennyit csak tudsz. Utána minősítés - azt épp a sztávnál csináltam pesten, nekem bevált, csak jókat tudok róla mondani, bár a gépek elavultak talán kissé. Ha megy a nyelv, kinézel egy várost a kiszemelt országban, kimész, én keresel magadnak helyet. Ha mondjuk cső megy döntve már csukott szemmel is rengeteg lehetőséged lesz, de ezt érdemes minősítés előtt kitalálni, csőre specializálódsz, vékony vagy vastag lemezre, stb. Elsőre érdemes egy irányt nagyon profi szintre vinni, később úgyis jönnek az újjak.
Ha nyelv nincs, úgy nehéz, közvetítővel kell, fele-harmad fizuért. Direktbe a jó hegesztőket nagyon megfizetik, tehát a nyelvtudás legalább olyan fontos mint a szakmai tudás kinn.
Ha falon kívül viszed akkor gond nélkül mehet 16A-re, sokkal jobban tud hűlni.
Valóban kell, hogy legyen biztonsági tényező is a szabvány értékei mögött, mert lehet, hogy 99%-ban rendben van, de 100-ból 1 ház leégése is sok, ezért nem tartom rossznak a biztonság irányába elmozdulni.
Pár éve még gond nélkül lehetett 16A-re biztosítani, nem tudom, miért változott a szabvány.
Persze, de az efféle szabványokban az értékek mindig meg vannak szorozva az un. "nyugodt alvási tényezővel" Ennyi túllépés bocsánatos bűn, biztosan nem okoz gondot. Ráadásul az egész házban 16 és 20A-re van biztosítva minden, az órán 32A, a kapcsolódobozban mindenhol 2.5, az elektromos tűzhelyhez még vastagabb, nem tudom, hogy a garázs miért volt csak 10A. Gyanítom, a lustaságból benthagyott, cső nélkül a vakolatban vezetett régi alu vezetékelés miatt. No, én most ezeket iktattam ki és dupla szigetelésű, 2.5-ös merev réz van falon kívül. Holnap megmérem a hőmérségletét a motorral terhelt kábelnek, meg a feszültségesést is.
Bár valóban többnyire nem okoz gondot, de a 1,5mm^2 -es vezeték szabvány szerinti maximális biztosítója 13A ! 16A-re biztosítani ma már nem szabványos!
Én is így gondolom, ezért is kukáztam ki a 10A-es megszakítót. A motor adattábláján 1.840kW /10.7A van feltüntetve. Nem vészes, azért is írtam, hogy a feltekert hosszabbító sem melegedett tőle. Ahol vettem a motort, ott ki is próbáltuk a tekercselő műhelyben. Egy kapcsolótáblára kötötték, amin volt ampermérő is. Nem akarok hülyeséget mondani, de amikor már pörgött (terheletlenül) mintha 4A körüli áramfelvételre emlékeznék. Ez lehetséges?
Minden esetre most a hálózat átépítése után száműzhetem a hosszabbítókat a műhelyből. Nem botladozom többet járó flexxel a kezemben :-)
Azért írok ide a fórumra, mert hobby trafós ívhegesztés után illetve jelenlegi munkám fizetése végett nagyon elgondolkodtam, hogy szakmát kellene váltanom. És mivel rengeteg ismerősöm hegesztőként melózik nem kevés pénzekért, illetve mint említettem én is hobby szinten próbálkozok, ezért maradtam ennél a szakmánál. A kérdésem csupán csak annyi lenne, hogy szerintetek manapság, hogyan érdemes ezt elkezdeni?? Mert nézegettem tanfolyamokat, ami körülbelül 400.000ft-ba lennének, ami még nem is lenne akkora baj, ha tudnám hogy mire számíthatok. Mert nem szeretnék ennyi pénzt elcseszni a egy színvonaltalan oktatásra. Egyébként a tanfolyamokat az Oktáv és Sztáv cégeknél nézegettem. Esetleg van valakinek tapasztalati róluk?? Egyébként külföldre kimenni melózni a hazaitól jobb pénzekért mennyire nehéz, körülményes? Mit gondoltok érdemes belevágnom ebbe az egészbe?? Bármilyen tanácsot szívesen olvasnék. 24 éves vagyok. köszi.
A 1,5mm réz terhelhetősége 16A namármost amire a vezeték megmelegszik arra a 16A-os kismegszakító is leold. 2kW nem lágyindítású gépet nem lehet 10A-s kismegszakìtórol elindítani. Az igaz hogy tartósan a normál dugalj sem bírja a 16A-t
Pedig a hosszabítók terhelhetősége is függ mennyire van letekerve. Légmagos tekercsként funkcionál. láttam már hegesztés után szétolvadt hosszabbítót ami nem volt letekerve. Minap régi trafós hegesztő feltekert vezetékekkel nem akart rendesen hegeszteni panaszolta az öreg cimbi...:-)
Próbáld ki a trafósat és az inverterest is.a döntés végül a tied lesz.mi csak tanácsolunk meg véleményezünk. A beállítás pl co inverternél könyebb főleg kezdöknek
Ez fasza kis gép lehetett, Noé bárkáján ilyennel hegeszthették a ketrecet, hogy ne vacsorálja meg a tigris a kecskét :-) Én vonzódom az ilyen régi masszív gépekhez. Kivégezhetetlenek. Csak az hírlik, hogy ezekhez kellő szakértelem, sok áram és tapasztalat kell. Meg az is, hogy egy profi, kenyérpirítóval is tud hegeszteni, egy amatőr (pl. én) meg még egy normális inverterrel sem mindig.
Beszéltem én villanyszerelőkkel, ezért is akasztottam rá nyugodt szívvel a C16-os megszakítót:-) Mindegyik azt mondta, hogy ez a 1.5-ös drótra vonatkozó 10A-es szabvány egy totál EU-s hülyeség, mint pl. az uborka szabványos görbülete. Nagyon jó merev rezes kábelt vettem, ez kiszolgálja vastagon az igényeimet. Élmény volt vele a munka. Ilyen könnyen csupaszolható, hajlítgatható csinos kábellel még nem találkoztam. Holnap ráakasztom a hőszondát, megmérem, hogy mennyire melegszik. Szerintem semennyire :-)
értelek! akkor kipróbálás után már könyebb lessz a döntés hogy melyik eljárás jön be. az hogy a trafós kihal e szerintem egy jódarabig még nem. az inverter az korszerűbb, van aki a trafósra esküszik és van aki az inverteresre. én is trafósban gondolkoztam, aztán ívfény lebeszélt róla. de végülis az invertert könnyebb is beállítani.sokan azt mondják hogy az invertert drágább javíttatni. a trafóst meg könnyebb. az inverter súlya kisebb a trafósé nagy. de sorolhatnám az előnyeit hátrányait. egy biztos az inverteré a jövő az tény! szóval lehet dönteni:))
Előtte megkérdezhettél volna egy villanyszerelőt is. :-(
Nekem pl. jobban tetszik a vékony, lapos kábelcsatorna benne a 3 szál vezetékkel. :-)
Az eladó trafósok száma arányban van az eladott inverteresekével. Pedig, míg egy trafós (majdnem) örök, addig az inverterekkel kicsit több munka van. Éppen ma délután raktunk platóra egy 320-as AWI-MMA invertert, 98-ban készült. Be volt ragadva a hűtővízszivattyúja.
Perpillanat elpusztulni sincs időm annyi melóm van, hajnalban kezdek az irodában, hogy délután háromkor el tudjak lógni villanyászkodni, műhelyt fejleszteni. De szinte biztos, hogy egy MMA/MIG lesz. Földim, Erbé fórumtárs is meghívott egy kipróbálással egybekötött bemutatóra és van még néhány ügyfelem is aki a műfaj szakavatott ismerője, tehát nem leszek arra kárhoztatva, hogy az üstökömet vakargatva vizslassam az új gépemet, hogy hová is kell dugni a munkakábelt, vagy a kettőhúszat :-)
Ahogy nézegetem a hirdetéseket, nagyon sok trafós céókettes gépet hirdetnek. Ez annak a jele, hogy a trafós technológia kihalásra van ítélve és mindenki szabadulna tőle, vagy ebben a műfajban ez terjedt el, ezért a nagy számok törvénye alapján ebből a legnagyobb a kínálat?
Szabadna egy magamfajta műkedvelőnek, trafósban gondolkozni? Olyan bizalomgerjesztőek ezek a nagytestű iparosok.
No, bevégeztem a villanyászkodást. Teljesen újraépítettem a garázs elektromos hálózatát, falon kívül vezetett 2.5-ös dupla szigetelésű vezetékkel. Sok konnektorral, így nem kell többé hosszabbítókban botladoznom flexelés, hegesztés közben. Mitagadás, van egy kis paksi feelingje a sok falon kívül futó ujjnyi kábelnek, de ezentúl nem gond, ha kell valahová egy újabb konnektor, lámpa stb. Meg szépen vannak vezetve, nem Mekk mester stílusban. Vettem egy C16-os lomha kismegszakítót, kicseréltem a B10-est. Érdekes módon, a megszakítókhoz, és onnan elfelé mindenhol 2.5-ös vezetékek mennek. Valahol egy dobozban oszthatta le a szaki másfelesre. Nem kutattam, de ez jó hír nekem, mert így a vélelmezett 10m 1.5 helyett valszeg, csak 2-3 m lehet. Persze tudom, hogy ez határozza meg a terhelhetőséget, de az esetleges átfűzés nem lesz akkora meló, mint gondoltam. Most már simán indul az 1.84kw-os motorral hajtott egyfázisú gyalugép is. Kb. 5mp alatt felpörgeti a húszkilós késtengelyt. Eddig 120A-nél már leverte a biztit az inverter is. Most már jöhet az ipari CO gép is :-)
A 20A-es megszakító valóban túlzás lenne. A jelenlegi EU szabvány 10A-es kismegszakítót javasol 1,5-ös rézvezetékhez. Olvasgattam egy fórumot, ahol villanyszerelő mesterek beszélgettek a témáról. Az volt az általános vélemény, hogy régebben, az érvényét vesztett MSZ szabványok idején simán biztosították 16A-re a másfeles rézvezetéket és soha senki nem tapasztalt olyant, hogy emiatt bármi gond lett volna. Technikailag ma sem lenne indokolt. A dugaljak is 16A-re vannak méretezve. De ahol jegyzőkönyvek, meg hatósági ellenőrzések vannak a kivitelezések során, ott kénytelenek betartani ezt a szabványt.
Nálam is csak az indítási áramfelvétel miatt van gond, B14-el biztosított konektorról, egy 30m-es, 3x1-es kábellel szerelt dobról járattam a motort és 5 perc után sem volt melegnek mondható a felcsévélt kábel. Kb. 5m volt csak letekerve. 10.7 A-t vesz fel a nagy motor, ez biztosan nem terheli meg az 1.5-ös szakaszt sem, úgy hogy egy lomha, C16-tal nem hiszem, hogy bármi gond lenne. Majd járatom és a villanydobozban le is tudom csekkolni, meg is tudom mérni hogy mennyire melegszik, ha melegszik egyáltalán. Úgy tudom, a mezei PVC szigetelés 70°C felett kezd bajban lenni. Azt meg azért nem könnyű elérni.
Egyszer-kétszer használtam már fel ilyen kábelből darabokat (világítás bekötéséhez), de igencsak óvatosan kellett blankolni, hogy maradjon is valami anyag.
Az előbb felkerestem néhány online vezeték méretező weboldalt. Beírtam a legnagyobb fogyasztó, az 1.84KW-os egyfázisú motorom adatait. 2KW-ra felkerekítve, 10m távolsággal számolva az volt a végeredmény, hogy elég neki a 1.5-es kábel. Persze tudom, hogy jobb lenne a 2.5, de most nagyon nem akaródzik szétvésnem a lakást újrakábelezés miatt. Ráadásul nálam nem mennek ezek a gépek sokat.
Azok a sárgák 3x1 esek. Az elég karcsú. Ha esetleg dobon van, akkor tekerd le, mert minél több van belőle feltekerve, annál kisebb árammal szabad csak terhelni. (ez mondjuk minden kábelre igaz). Ráadásul az is gond vele, hogy a szigetelése nagyon sérülékeny, és nem hőálló. Ahol sok meleg/éles anyag meg szerszám előfordul, oda nem olyan jó választás :) Ezért irtam a gumit.
A flexhez fúróhoz szerintem elég, de a co-hoz akarok vagy venni vagy összerakni egy masszívabb kábelt.Ezért is kértem tanácsot hogy milyen vezetéket vegyek.
Igen köszi a választ,most egy Tescos narancssárga van de az tuti gyenge lenne.Későbbiekben tervezem majd a bevezetékelését,a neon világítás is dugósra van megcsinálva.
Majd cseretelepen még meglátom, hogy mi lesz, de szerintem falura szódával elmegy! :D Egyébként van kisebb Corgonom is, lesz mihez hasonlítani.
Gazdaságosságban azt számoltam, hogy mire cserélek 3 Corgont, addig a nagypalack+csere ára is visszajönne és még mindig a negyede meglenne. Meg írtátok itt is, hogy a CO2-nek nagyobb a "beégése" talán erősebb is.
Körülbelül egy élelmiszeripari palackba van 50 gramm víz, még a hegesztő Co2-be 4 gramm. Nem olyan nagy különbség. Barkácsolásnál szerintem nem is lehet észrevenni a különbséget.
így van! aztán a többi másodlagos. egyébként a biogon -al kicsit fröcsögősebb hegeszteni dehát aktív védő gáz, reakcióba lép a varratfémmel. a corgon meg azért jobb mivel több benne a semleges gáz az argon asszem 82% de lehet van többféle is. de nekem jó a sima co2 itthonra. kicsit több a cunder de ráérek cunderolni.