Egy hat napos, majdnem minden kultúrális igényt kielégítő firenzei utazás megvalósítható terveit szeretnénk bemutatni sok képpel és sok információval.
Később további és egyéb tényekkel gyarapíthatjuk firenzei tudásanyagunkat, de a hat nap maradjon meg művészeti egységként.
A Dóm egyik leghíresebb alkotása egy 14. századi angol zsoldosvezér (Sir John Hawkwood) lovasszobra, ahogyan Paolo Ucello a falra festette. A város díszpolgárának emlékére szánt igazi szobor anyagi okok miatt nem valósulhatott meg, ezért aztán a perspektíva nagy szerelmesét kérték fel megfestésére 1436-ban.
1 a) Mosaic by Gaddo Gaddi, The Coronation of Mary; b) Frescos by Santi di Tito, Music-making Angels; c) Clock, painted by Paolo Uccello; d) Stained glass window by Lorenzo Ghiberti, The Assumption of Mary to Heaven. 2 Bust of Brunelleschi. 3 Bust of Giotto. 4 Bust of Marsilio Ficino. 5 Bust of Emilio De Fabris. 6 Bust of Arnolfo di Cambio. 7 Bust of Antonio Squarcialupi. 8 Fresco depicting Niccolò da Tolentino, by Andrea del Castagno. 9 Fresco depicting Sir John Hawkwood, by Paolo Uccello. 10 Monument to Dante and the Divine Comedy, by Domenico di Michelino. 11 Choir enclosure, by Baccio Bandinelli. 12 High Altar. 13 Bishop's Chair or "cathedra". 14 Crucifix by Benedetto da Maiano. 15 a) Bronze doors by Luca delIa Robbia; b) Relief by Luca delIa Robbia, The Resurrection of Christ. 16 The "Mass Sacristy" with 15th century intarsias17 The altar of Saint Zanobius and of the Blessed Sacrament: a) The urn with Saint Zanobius'relics, by Lorenzo Ghiberti; b) Last supper by Giovanni Balducci (1560-1603). 18 Relief by Luca delIa Robbia, The Ascension of Christ. 19 Entrance to the excavation of the former cathedral, Santa Reparata
A főhajó 153 méter hosszú és 38 méter széles, belépve kicsit meglepő a tágassága és puritánsága. Színei a tipikus toszkán színek, sárgák, barnák. Nekem valami koncepció hiányzott belőle, annyira nagyok a falak és annyira kicsinek tűntek előtte a műalkotások, pedig vannak szépszámmal. Ami kétségkívül nagyon gyönyörű, az a padlózata, de ezt leginkább csak a kupolából vesszük észre.
Ez nagyon vicces, mert amikor most elővettem a képeket, akkor bennem is hasonló gondolatok fogalmazódtak meg, most valahogy én sem láttam olyan nyomasztóan díszesnek. És hogy részleteiben nagyon szép, az tuti. Lehet. hogy valamiféle előítélettel mentünk már oda eleve, mert minden könyv ezt sugallja? Ettől függetlenül fenn tartom, hogy ha egyszerűbb lenne, akkor jobban illene a másik két épülethez.
Érdekes, hogy ezen a képen a homlokzat egyáltalán nem látszik díszesnek.
Én egyébként úgy gondolom, hogy a a jelenlegi túldíszítettnek tűnő homlokzat feleannyira sem tűnne annak, ha nem lennének egymás hegyén-hátán az épületek, hanem lenne körülötte tér és levegő.
Íme egy elég érdekes régi kép. Foglalkozzunk egy keveset a sokat szidott homlokzattal, amit ha túlzásnak is érzünk, meg érez sok igazi hozzáértő, azért tagadhatatlanul sok szép részlete van és meglehetősen lehengerlő úgy az egész. Persze nekem is eszembe jutott, hogy a millióféle díszítőelem helyett valami másra is költhették volna azt a sok pénzt és egy, az oldalfalakhoz meg a harangtoronyhoz jobban illő szerényebb szépséggel talán jobb lett volna. Dehát az egyház úgy általában nem a mértéktartásról híres.
a baptisterioban van XXIII. jános ellenpápa sírja. a kompozíciót michelonzo és donatello tervezte (a fekvő szobrot ez utóbbi is faragta)
a "zseb"-ről nem találtam egyenlőre használható fényképet. nekem van egy saját de nincs most se gépem amivel lefotózzam se olyan gépem amivel ve scanneljem, de ami késik ugyebár.... :-)
még néhány szót akkor róla: brunelleschi rögzített mintaív nélkül építette meg ezt az óriási levegős szerkezetet, melynek téglából halszálka mintával rakott boltcikkejeit láncok erősítik egymáshoz.átmárője 45, magassága 91 méter. Belsejét a művész mindenféle dekoráció nélkül képzelte. (bár hallgattak volna rá!) A múlt században és manapság is van olyan terv h visszaállítják az eredeti fehér színét.
magáról a dómról is néhány szó:
1294-ben a kézműves céh arnolfo di cambiót bízza meg, h a santa reparata templom helyére új katedrálist tervezzen. (katedrális építőverseny volt ugyanis a rivális városok között, pisa, milano, stb) a munka nagyon sokáig sokféle okból húzódott. (1375-ig a régi templom működését az új építése nem is akadályozta.) az új dóm építése 1296. szeptember 8-án kezdődött meg különféle mesterek irányításával (giotto; pisano; francesco talenti), és 1375-ig tartott. (ekkor bontották el a santa reparatat). a kupolára meg még majd 60 évet várni kellett. az épületet 1434-ben adták át, tehát 140 évig épült és csak 2 évvel később 1436-ban szentelték fel. a mai homlokzat a XIX. sz.-ből származik (khmm... meg is látszik!) 1584-ben elbontották a régi cambio készítette, de befejezetlen homlokzatot, és majd 300 évig semmit nem csináltak, csak pályázatokat írtak ki rá. 1871-ben emilio de fabris építész tervét végül elfogadták, a munka 1887-ben fejeződött be. ugyanolyan carrarai fehér; pratoi zöld; és maremmai rózsaszín márványt használtak mint a dóm többi részénél.
harangtorony: 84 méter magas 14x14 méteres négyzet apapú torony. giotto csak tervezte, az építésben már nem vehetett részt.
keresztelőkápolna: az ősi római templomot a római kori firenze északi kapujánál építették a IV-V. században. mai formáját a Xi-XIII. sz. ban nyerte el. (piramis tetőzet 1128-ban; az oszlopos lanterna 1150-ből; a négyszögletes szószék, az un. "zseb" 1202-ben épült.) 3 bronzkapuja van, pisano déli kapuja (keresztelő jános életéből vett történyetet "mesél" el, és az erények allegóriáival) az északi kapu ghibertitől (új testamentum; evangelisták, egyháztanítók szerepelnek) és a keleti kapu ami szintén ghiberti munkája, ez a porta paradiso. (hasonlóan a dávidhoz, ez sem az eredeti! az igazi kaput elvitték restaurálni majd bent is maradt a dóm muzeumában (sajnos nekem ez egyátalán nem rémlik onnan))
nah ez most így jó tömény lett.... :-)
a '66-os árvízzel még tudom h adós vagyok, de nincs meg a hangulat a fordításhoz... de ami késik...:-)
Nem, ahol nem jelzem, hogy máshonnan valók, azok mind a saját képeim. Ha a harmadik képet kérdezed, azt már lentről, az utcáról zoomoltam, kb. az itteni képen látható szögből. Ez a kép az utolsó esténken készült, amikor önhibánkom kívül mégegyszer bekavartunk Firenzébe és ennek örömére még egy kicsit körülnéztünk:
Csak az a csúny állványzat ne lenne minden újabb képen ott a kupolánál. A tegnap feltett link alatti képek még régen készülhettek és azokon nincsen. Mondjuk látszik is rajtuk, hogy rájuk fér egy kis tatarozás. De vajon az az állványzat most már örökreott fog csúfoskodni a világ egyik legszebb panorámáját csúfítva?