Keresés

Részletes keresés

incitatus Creative Commons License 2014.03.22 0 0 318

Két, egykor elég közismert dologra nem találok általánosan ismert, frappáns, lehetőleg egy szavas megnevezést:

 

- A forgalomirányító rendőr kalitkája, sok képen szerepel, néha főtéma.

 

- A vendéglőben a kimért bort kínáló, felfelé keskenyedő, peremes szájú, fületlen kancsó(?). Literes és félliteres méretben volt használatos.

 

Röstellem, de segítséget kérek.

vadász2 Creative Commons License 2014.03.22 0 0 317

Ezt nem teljesen értem, mi a gond és mi nem?

"Keleti, de pre- vagy posztszocialista típusok, nincs gond."

Posztszocialista típusok? Azokkal biztos nem lehet gond, mert 1990-ben véget ér a Fortepan :-)

"Warszawa, Nysa, Zuk, Lada, Zsiguli, Zaporozsec, Csajka, Zil, Zisz, Volga, Polonéz (biztos van még), gond van."

Igen itt némelyiknél tényleg gond van:

Legutóbb véletlenül alkottam egy Warszawa-márka címkét, mert annyira nem jutott eszembe, hogy az FSO-gyártmány. Ugyanis a MÁRKA, az Warszawa!

Szintúgy a Volgánál is a gyár az a gorkiji autógyár (GAZ), de a MÁRKA az Volga. (Gyártott a GA-gyár mást is, amik viszont tényleg GAZ márkanéven futottak, pl 69, 51 [Molotov:-)

A gyárat nevezzük meg, a márkát, vagy a típust? Véleményem szerint a márka és a típus címke nem keverendő össze: Volga-MÁRKA, de GAZ M21 Volga. Zsiguli/Lada-MÁRKA de VAZ-2101 Lada

De ilyen alapon lehetne a nincsgondból is gondot csinálni.  Wartburg vagy AWE, Moszkvics vagy MZMA/AZLK?

Sőt, az összes General Motors gyártmánynál is fel lehetne tüntetni, hogy GM, mert a Chevrolet, Cadillac az "csak" MÁRKA.

A fogatolt (és fogatlan:-) járművek tekintetében is érdemes lenne valami egységes összefoglaló neve kialkudni, mint van az automobil. A korábbiakból kiderült, hogy a lovaskocsi, ilyen szerepben nem alkalmas (ökröskocsi), véleményem szerint a fogat önmagában nem eléggé közismert (csak ha néhány hasonló keresőfogalmat alárendelnénk), és számomra ez sem tűnik teljesen átfogó megnevezésnek.

A szimpla KOCSI nem lenne ilyen szerepben megfelelő?

Előzmény: napocza (307)
Törölt nick Creative Commons License 2014.03.22 0 0 316

Körfolyosó - gang

 

Szerintem minden körfolyosó gang, de nem minden gang körfolyosó.

Talán jobb lenne gyűjtőnévnek a függőfolyosó.

 

Törölt nick Creative Commons License 2014.03.21 0 0 315

Valójában igazad van!

Előzmény: napocza (311)
negyesi_pal Creative Commons License 2014.03.21 0 0 314

Igazad van. Megtörtént

Előzmény: napocza (313)
napocza Creative Commons License 2014.03.21 0 0 313

Szerintem az angol gyártmány címkéket (16db) át kellene cserélni a brit gyártmány címkére (most 45 db).
Ha mondjuk előkerül valami amit 1707 előtt gyártottak (ekkor egyesült Anglia és Skócia és jött létre Nagy Britannia) vagy valami speciálisan angol, mondjuk egy longbow replika, ami bizonyosan helyi anyagokból helyben készítettek, akkor az angol gyártmány használható. Repülők és autók - amire mi használjuk - az egész ország teljesítménye (nyersanyag, munkaerő, adófizetés, kormányzati hatóság), semmi sem "csak" angol.

napocza Creative Commons License 2014.03.21 0 0 312

szerintem szép! csak sajna nem az enyém :(

Előzmény: Alexander Demeter (309)
napocza Creative Commons License 2014.03.21 0 0 311

7225
E szerint a definíció szerint, amibe az ökrök be vannak vonva az egy fogat.

Előzmény: Törölt nick (308)
pancserzoli Creative Commons License 2014.03.21 0 0 310

Nekem pont ezért tetszik ez a fogat cimke, mert kimondottan szórakoztató összevadászni őket - és ezzel véletlenül sem akarnám szétszekálni a fórumot.

 

Hiszen 7225-ön ott van a vonóerő is, a szekér is, csak éppen nincsenek összekötve. Reggel kimentek a földre, emberek és az eke a szekéren, ökrök(?) a szekér előtt, most viszont a szekér magányosan álldogál.

 

És milyen hihetetlenül szép a kép egésze.

Előzmény: napocza (305)
Alexander Demeter Creative Commons License 2014.03.20 0 0 309

A CV2-ről van egy francia mondás: pici, csúnya, lassan gurul, de az enyém!

Előzmény: napocza (306)
Törölt nick Creative Commons License 2014.03.20 0 0 308

Nos, a 3022 képen stráfkocsik (társzekerek) vannak, amelyek csak fogatolva lesznek fogattá, nem is tőlem származik a címke.

(magam csak hozzá tenni tudok, elvenni nem)

 

A 7225 képen szerintem mindaddig szekér látható (ahogyan címkézve van), míg az ökröket elé nem fogják.

Előzmény: napocza (305)
napocza Creative Commons License 2014.03.20 0 0 307

Bocs a körülményességért. Összefoglalva az egyik:

 

Nyugati kocsitípusok, nincs gond.

Keleti, de pre- vagy posztszocialista típusok, nincs gond.

Skoda, Trabant, Wartburg, Ikarus, Csepel, Zastava, Dacia, Moszkvics, Tatra, Barkas, IFA (biztos van még), nincs gond.

Warszawa, Nysa, Zuk, Lada, Zsiguli, Zaporozsec, Csajka, Zil, Zisz, Volga, Polonéz (biztos van még), gond van.

Előzmény: incitatus (293)
napocza Creative Commons License 2014.03.20 0 0 306

Bátor döntés! a Bogár típus/altípus ismerők az egyik legfanatikusabb típustanász csoport.

 

OFF érdekes, hogy a Bogár, a CV2, a Cápa és talán még egy-kettő olyan extra érzelmi kötődéssel is járó mégis tömegtípusok. vajon mitől lesz egy típus ilyen?

Előzmény: negyesi_pal (302)
napocza Creative Commons License 2014.03.20 0 0 305

kösz, a lexikont én is meg tudom nézni :)

a link def. alapján ez nem fogat:
3022
 

ez, és számos hasonló az
7225
 

Előzmény: Törölt nick (292)
incitatus Creative Commons License 2014.03.20 0 0 304

Van néhány címke, aminek a használata számomra néha kifejezetten zavaró. Ilyen pl. az

 

italozás

 

Szerintem ez alatt azt kell érteni, mikor kisebb-nagyobb társaság többnyire asztal körül ülve alkoholos italok fogyasztásával múlatja az időt. Többnyire vendéglőbe, többnyire férfiak, de ezek nem alapfeltételek. Viszont nem minősül italozásnak, ha egy három tagú családból egyedül a gyerek iszik, vélhetően kakaót. Azt sem gondolom italozásnak, bár ez inkább hasonlít hozzá, mikor egy elegáns társaság láthatóan köszöntőt hallgat, kezükben egy koccintós pohár, de az asztal amúgy üres, tehát nem a pia a fő cél. stb.

 

Wrecker-Wrecker Creative Commons License 2014.03.19 0 0 303

Ok!

Előzmény: negyesi_pal (302)
negyesi_pal Creative Commons License 2014.03.19 0 0 302

Hogy én ezen mennyit morfondíroztam. Legyen Volkswagen Bogár, azután szinonímába majd megy a hivatalos típusnév

Előzmény: Wrecker-Wrecker (301)
Wrecker-Wrecker Creative Commons License 2014.03.19 0 0 301

Egy kérdés:

 

Milyen címkét érdemes létrehozni a típushoz?

 

 

VW Beetle

VW Bogár

VW Käfer

VW Type 1

VW 1200/1500

Törölt nick Creative Commons License 2014.03.18 0 0 300

Magam sem vagyok szakértő, de szívesebben foglalkozom velük, mint a géperejű társaikkal.
Időről-időre visszanézem a termést, ahol érdemes vagy érdekes, próbálkozom a kiegészítésekkel.

Előzmény: incitatus (298)
incitatus Creative Commons License 2014.03.18 0 0 299

A fogat szerintem is összefoglaló név.

A szekér az szekér, elég egyértelműen különbözik mástól, talán legegyszerűbben megfogalmazhatóan a felfelé szélesedő oldala azonosítja.

A lovaskocsi általában lapos platójú alkalmatosság, valóban, többnyire gumikerekű, de nem kizáró, ha nem. Lovaskocsinak nevezem azokat a szállítóeszközöket is, amik nem beazonosíthatók, mint a szemetes, postás, jeges stb, de zárt kocsiszekrény van vontatva.

Szerintem minden négykerekű, személyszállító eszköz hintó, a bérkocsi változatban az egy lovast konflisnak, a két lovast fiákernek hívjuk.

A kétkerekűekkel bajban vagyok.

Egy több, a menetiránynak oldalt, egymással szemben ülő személyt szállító kocsira a társaskocsi megnevezést találtam.

A szán az szán.

Az országos jármű nekem új, én inkább itt is a szekeret használom, ha az valóban.

Előzmény: Wrecker-Wrecker (295)
incitatus Creative Commons License 2014.03.18 0 0 298

Én próbálkoztam az említett fogat fajtákkal, szeretem elővenni a ma már ritkábban használt elnevezéseket, de bevallom, nem találtam érthető megkülönböztetést közöttük. Egyedül a kordét, mint kétkerekű, teherhordásra való alkalmatosságot mertem tán kétszer bejelölni.

Előzmény: Törölt nick (297)
Törölt nick Creative Commons License 2014.03.18 0 0 297

Nyugodtan bővítsd a repertoárt azokkal is, amelyek akár a néprajzi lexikonban, akár a wiki alatt megtalálhatók, mint pl.: bricska, cséza, homokfutó, kordé.

Továbbra is úgy gondolom (és cselekszem), hogy ezek mind fogatok (fogatolt szállítási eszközök) legyenek azok lovas, ökrös, öszvéres vagy akár csacsis vonóerővel ellátva.

A szánnal pedig különösen egyetértek, nem sok van belőlük, az imént írtam minden lovas szánkóhoz +

 

Előzmény: Wrecker-Wrecker (295)
negyesi_pal Creative Commons License 2014.03.18 0 0 296

Már láttam levéltárban "országos jármű" iratokat, szóval bátran.

 

Az Opel fejlődéstörténetét valóban nem a Fortepan révén kell megismerni, ám a márkanév-típus kiosztást az egységes rendszer fenntarthatósága miatt eröltetem. Persze, mondhatjuk, hogy a képen egy Volga van, de a GAZ M21, 24 között elég nagy a különbség. És a rendszer rugalmasságára bizonyíték a Lada 1200 - nem javítottam VAZ 2101-re :)

 

Előzmény: Wrecker-Wrecker (295)
Wrecker-Wrecker Creative Commons License 2014.03.17 0 0 295

Én a következő rendszert használom:

 

Szekér: Csak teherszállításra használják.

Fogat: Személyek szállítására használják.

Hintó. A fogat puccosabb, nagyobb változata.

Lovaskocsi: Már modernebb, gumiabronccsal felszeret "szekér"

Szán: Téli, csúszótalpas kialkítás

Országos jármű: Katonai használatban lévő szekerek. (Ezt még nem mertem létrehozni mint címkét)

 

 

 

 

Előzmény: napocza (291)
incitatus Creative Commons License 2014.03.17 0 0 294

tiborpapa válaszolt. Csak annyit hozzá, hogy a fogat, mint olvasható, gyűjtőfogalom, ahol lehet, egy lépcsővel lejjebb is megyünk, jelezve a vontató állatot: ló, szarvasmarha, szamár, ill. a járművet: lovaskocsi, szekér, hintó és annak válfajai, bár ez utóbbi nem túl egyszerű.

Előzmény: napocza (291)
incitatus Creative Commons License 2014.03.17 0 0 293

Nem nagyon mentem előre ezzel a beírásoddal, ezért inkább ismételgetem, csiszolgatom a saját álláspontomat. A Fortepan elsősorban fényképeket "árul". A felismerést segítendő adunk a képekről infókat, hol, mi látszik rajta. Ha engem kérdeznél, hogy az infók adásában meddig kell elmenni, hát én erősen a laikus szint felé hajlok. Azt gondolom, hogy az Opel fejlődéstörténetét nem innen kell tudni összeállítani, de ha valaki keres illusztrációt hozzá, akkor a márkanév, típus és az év alapján találhat (pl. Opel Kadet, a megfelelő évnél), aztán majd a saját szaktudása révén szelektál. Minél részletesebb a leírás a laikus nyelvezetnél, vagyis minél szakmaibb, annál jobban nehezedik tőle a fortepan információs rendszere. Ez persze csak az én véleményem, ezért szólok, ha lehet pl a mozdony érdekében a szakmailag tán korrektebb sorozat ellenében stb.

Előzmény: napocza (290)
Törölt nick Creative Commons License 2014.03.17 0 0 292

fogat, fogatolás

 

(és a használata után mosson fogat :)

Előzmény: napocza (291)
napocza Creative Commons License 2014.03.17 0 0 291

Ezt a fogatot nem értettem eddig teljesen. Hogy defináljuk ezt a fortepanon? Minden szállító jármű, ami elé éppen be van fogva egy állat?

Előzmény: incitatus (281)
napocza Creative Commons License 2014.03.17 0 0 290

Sztem a fortepan után érdeklődhetnek a teljesen laikusok, akik mondjuk szép piros kocsikat akarnak látni és az egy téma után érdeklődők (de még nem szakkönyvírók) is, akik mondjuk az Opel autók fejlődéstörténetére kiváncsiak.
Sokszor folyamatos az átmenet a teljesen laikus és a teljesen szakmai megnevezés között és ha megnevezünk valamit, akkor a döntés kihívhatja a valamelyik irányba húzók kritikáját.
(Vajon ha sakkbábukat kellene megcímezni, akkor parasztnak vagy gyalognak hívnánk?)
Pl. az olyan kifejezések, hogy 'Trabant-kombi' vagy '1200-es Zsiguli' túl laikusok, a másik oldal meg mondhatja, hogy ez egy korai sorozat Moszkvics 403, még vízszintes hűtőráccsal, fehér és felül szögletes hátsó index-szel. 

Kérdés, hol az ésszerű kompromisszum határa.

A márka(gyártó)-típus-altípus standardal részben az a gond, hogy részben más volt a márka/gyár jelentősége nyugaton, mint keleten és az akkor meggyökeresedett kifejezések hatnak élő megnevezésekként ma is. De még keleten is volt különbség, mert mondjuk a Skoda vagy az Ikarus követte a régi (és nyugati) mintát, de pl. a szocialista lengyel kocsiknál a nagyközönség csak a típust ismerte, a gyárat nem. Vajon hányan tudták ki gyártotta Warszawát, a Nysát, a Polonézt, a Zsukot? Csak most jövünk rá sokan, amikor hasonló standarddal próbánánk ezeket is megnevezni, mint az autótípusok túlnyomó többségét.

Előzmény: incitatus (275)
negyesi_pal Creative Commons License 2014.03.17 0 0 289

s lőn. 

Előzmény: Törölt nick (287)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!