"nyáron a padláson lévő 60fokos levegő ami bejön keveredik a kimenő 25-26 fokos levegővel,"
Szerintem nem a padlásról, hanem a szabad térből kell beszívni (mégpedig végig hőszigetelt csövön át)
és a szabad térbe kell kifújni (mégpedig végig hőszigetelt csövön át)
Igazán jól hőszigetelt födém és tisztességesen átszellőztetett padlástér esetén nem hiszem, hogy túl sok értelme volna a padlásról beszívni télen, nyáron meg végképp nem :) ..habár télen rásüt a nap a tetőre, akkor talán felmelegszik annyira a padlástér, hogy érdemes legyen onnan szívni...
"téli/nyári üzemmód van?"
Igen:
- télen a drágán felmelegített lakás levegőből visszanyerünk annyi hőt a bejövő levegő számára, amennyit csak tudunk
- télen a drágán lehűtött lakás levegőből visszanyerünk annyi hideget a bejövő levegő számára, amennyit csak tudunk
:)
Persze minden évben vannak olyan időszakok, amikor nincs szükség hőcserére, de laikus számára meglepően kevés és rövid ilyen időszak van.
"ventillátorokat mindkét ágra tesztek, vagy csak elszívó vagy csak befúvó?"
Mivel TÖKÉLETESEN légmentesen tömített ház nem létezik (kivétel talán a tengeralattjáró, de talán azok is szivárognak itt-ott), ezért mindkét ágra kell ventilátor, mivel jelentős túlnyomás esetén (=csak befúvás) a betolt levegő egy része nem a hőcserélőn át hagyná el a házat, hanem az ajtó/ablak/stb réseken át (tehát hőcseréletlenül), ha meg csak elszívás van, akkor meg ugyanez fordítva: a vákum miatt a kinti levegő a ház orrán-száján át szivárogna befelé, nem csak a hőcserélőn át. A legjobb, ha kb ugyanaz a légnyomás a házban, mint odakinn (figyelem: ez nem jelenti automatikusan azt, hogy a két ventilátor pont egyforma fordulatszámon forog!), de én pl a por szempontjából hasznos dolognak tartok egy icipici (pár százaléknyi) túlnyomást.
nem a szobákat kell felosztani hanem a házat! vizes helységek elszivás, háló nappali befúvás-értelemszerűen 2 külön ág, két külön motor.nyáron kimenővel előhűtöd, de ha nyáron a padláson +60fok van akor most se lehet ott melegebb -10nél.... előbb szigetelj! Igen lehet jobban is, lehet vizes kaloriferrel, kútvizzel vagy csőklimával, vagy párátlanítóval, talajkollektorral.
nekem is lenne pár kérdésem, lehet hamarosan én is építek ilyet, mert korábban néztem a sok sok százezres (inkább milla közeli) gyári megoldásokat.
De, kérdéseim:
- ti minden esetben fent szívtok fent fújtok, vagy van más ráció?
- téli/nyári üzemmód van? mert télen ok, hogy a kimenő meleggel előfűtöm a bejövő hideget, de nyáron a padláson lévő 60fokos levegő ami bejön keveredik a kimenő 25-26 fokos levegővel, az nem épp jó megoldás :) ok, hogy jobb egy kintről bejövő 38 fokos levegőnél egy hőcserélővel lehűtött 30 fokos, de azért lenne erre jobb megoldás?
ventillátorokat mindkét ágra tesztek, vagy csak elszívó vagy csak befúvó?
Szobánként egy be-ki ággal megoldjátok, vagy szobánként több ponton? mert ugye jól át kell járja a levegő a szobákat
nem akarom elkiabálni és napi szinten nézem de még nem jelenteném ki határozottan de úgy tűnik hogy 25-30%al kevesebb gázt égetek el, ha ez igaz akkor az eddig is elenyésző fűtési gázfogyasztásom 25-30%al kevesebb lesz az brutális :) nagyon kiváncsi leszek milyen lesz a hatásfok -10nél...
"Most akkor hogy is kellene számolni a hőcserélő hatásfokát???"
A hőcserélő hatásfokát a hőcserélő négy csatlakozó pontján kellene mérni. (ha a távoli csővégeken ettől jelentősen eltérő hőmérsékletek vannak, annak okát nem árt sürgősen kinyomozni)
Emellett tudni kéne az aktuális TÉNYLEGES légáramot mindkét irányban, figyelembe véve a következőket:
- a motor fordultszám nem mindig egyenesen arányos a légárammal
- két azonos fordulaton menő, azonos típusú ventilátor is szállíthat egészen eltérő mennyiségű levegőt (pl eltérő fojtás esetén)
- ha a kimenő és a bemenő légáram különböző (és ezt nem veszed figyelembe), akkor a hatásfok mérés eredménye hamis lesz.
én is falun lakom, sőt körülöttem fával fűtenek, igaz nem közvetlenül, de kettővel arrébb és szembe is, de pl a mikor égetik a tarlót akkor tökmindegy mert a falutáblát nem lehet látni.... :) DE nekem többnyire elég az aktivszén szűrő... mert értem én hogy majd kikapcsol ha fütöt érez de mi van ha 2napig nem tudod bakpcsolni.......??? :)
konyhai elszívókhoz lehet kapni két lapos csomiban... van benne egy fehér szűrő meg egy aktiv szenes 1900ért. 4fele tudod vágni én mindkettőt be szoktam tenni a fémszűrő elé és a szűnyoghálós porszűrő mögé... csak akkor érzem a füstöt ha ég a tarló de akkor ius csak a legfüstösebb részét, addig kikapcsolom, utánna vissza... ha ezt a érzékelőt be is építed mindenképpen az összes szürő mögé tedd de akkor se biztos hogy úgy fog működni ahogy te azt gondolod.... pl egy átlagos 100nm csh légtere 270m3, 90/órás öblitéssel 3óra mire teljesen átöblíted és kb a felénél fogod érezni hogy jön be a füst ha nincs érzékelőd, de addigra el is égeti azt a kevés avart. ha nem mert pl fával fűt akkor meg nem lesz olyan amikor használhatod, mert mindig van kint annyi füst hogy ne menjen a szellöző... a másik, hogy ha belülre építed a szűrők mögé akkor csak akkor fog érzékelni ha megy a szellözés ha nem megy akkor evidens hogy nem jut be füst... nem tudom érzékeled e az ellentmondást... :) de hogy bonyolítsam, mi van ha füstöt érzékel letilt addig amig nem érzékeli azaz addig amig le nem kapcsol aztán kezdi elölről..... :)
Én ennek a füstérzékelőnek egy esetben látnám értelmét... a kifeléáramban... ha füstöt érzékel tiltson le mig manuálisan újra nem inditod, mert ha bentről füstöt érzékel akkor nagy gebasz van és akkor ne adjunk levegőt neki.....
én is szellőzőrendszert fogok építeni, és pár szomszéd nagyon szeret füstölni.
OFF: Amikor szóvá teszem, hogy még a mi házunkban is vágni lehet a füstöt, nemhogy a kertben, akkor a következő válaszok közül választanak ki egyet: "nem is én füstölök" <- ez a kedvencem "csak ezt a kicsit elégetem, mindjárt végzek" "nem is maguk felé fújja a szél" "nem tiltja a törvény"
ON:
szóval én is valami hasonló érzékelőt keresek, ezeket találtam:
Most akkor hogy is kellene számolni a hőcserélő hatásfokát??? Benti levegő minusz kinti levegő aránya a bejövő levegőhöz? Azaz 20,5-6,9=13,6/19,5*100=69,75%???
viszont ami már most nagyon jó, hogy itt ülök a gép előtt, megy a hőcsere és nem jön rám a hideg-mindig rámm jött mert alatta ülök, most nem érzem, mert alig egy fokkal hűvösebb jön be, az meg mire elérne nem érzékelhető :)))
királyság :)
összefogom számolni mennyibe volt benne cakkpakk a rendszer, de tuti nagyon messzire van az általam igen nagy becsben örzött árajánlatoktól.... :)
ja és viszont a hőcserélő hőmérsékletei a kimenet előttiek, a hőcserélő pedig 5centi xps, szóval amit a hőcserélő hőmérséklet adatai mutatnak az a lexán más nem nagyon játszik, mert előtte meg utánna 5-5centivel mértem mielőtt kiment volna a csőbe-BBQ mérőt átszúrtam az 5centis XPSen.
mondjuk csodálkozom hogy 3,4fokot tud ellopni, de "40es bauland elemen keresztül van a bekötés, ezt még meghosszabítottam 160centivel sima 150es gégecső szigeteletlenül- hogy a padlás hőjéből el tudjon lopni"... ha más nem... igaz két mérés közt volt 20-30perc de még nem annyira naplementében.... este is mérek majd!
most kimentem megmérni hogy hány fok van...... 11.1-et mutat ugyan az a hőmérő melyel a benti adatokat is rögzítettem- ami egyébként egy BBQ mérő amivel igy 12centire tudtam behatolni a hőcserélő 5centi falán keresztül és a középen áramló levegőt tudtam mérni. Közben megmértem a nappaliba beáramló levegő hőmérsékletét is ami 19,5 fok.
Na ezek vannak... van mint mélázni de egy biztos ez a hőcserélő simán megérte a 15000forintos anyag költséget :) Kiváncsi leszek mennyi lesz a gázfogyasztásom ezzel :)
Meglepő számok születtek, de előtte a tudni valók.Szóval a 40es bauland elemen keresztül van a bekötés, ezt még meghosszabítottam 160centivel sima 150es gégecső szigeteletlenül- hogy a padlás hőjéből el tudjon lopni és ne fagyjak le, ez tavaly is bevált mert -17ben sem volt gondom, igaz akkor még nem volt hőcserélő. A következő lényeges dolog hogy bár a beépített csövek be vannak csomagolva de vannak a padláson olyan szakaszok amik nincsennek- ennek szintén a fenti praktikák adták az okát, meg ugye értelme se nagyon volt amig nem volt hőcserélő csak a légcsere-hát most már lesz. és akkor a lényeg, amit igazából nem is nagyon értek.
Szóval a hőcserélőbe BENTRŐL érkező levegő 20.2fokos (reális, a padlás nem sokat ront rajta, mert 20,5-21szokott lenni nálunk, jelen esetben 20,6ot mutat a nappaliban a hőmérő) KINTRŐL 14,5 fokos levegő érkezik a hőcserélőbe amiből 19,5 azaz igen tizenkilencegészöt fokot csinál a 6nm lexán!!!!! Ezzel én már most elégedett vagyok bár messzemenő következtetéseket nem merek levonni mert azért ez a 14,5fok nem igazán hideg... majd kiderül mit csinál 5 fokban, DE ami a legeslegeslegérdekesebb számomra legalábbis, hogy a kimenő levegő a hőcserélő mögött 18,1 azaz tizennyolcegészegy!!! nem úgy van hogy elvonja a hőt a bentről jövő levegőből??? hogy lehet az hogy a befelé menő levegőnek 6 fokot ad a kimenő 2fok?????? ja mindez 150m3/óra mellet 150es csöveken.
én csak hálás vagyok ezért a "kötekedésért"!!!!! :)))
ez az ablakrés ha egy idő utrán elfárad akkor nem lesz annyi hely közte... szvsz... én nem tudok róla hogy barkácsszakkör hőcserélője üzemelne..... tudok róla hogy csinálta sőt arról is hogy lehetett volna tőle venni,. de arról hogy ki van e próbálva hogy máűködik be van e épitve arról nem tudok.... meg az "csak" hőcserélő az enyém már joggal rekupi.... ;) :P :)
működő kipróbált barkács hőcserélő tudomásom szerint eddig csak peternek van!!!! Most rendeltek pár hete hónapja csoportosan azt a nem tudom milyen márkájut-a fene hogy kimaradtam :( - de még azok közül sincs kész egy syem, még a legelsőről sem tudok hogy be lenne épitve....
ha be van és vannak adatok/tapasztalatok peterén kívül akkor bocsi és megköszönném azok linkjét is.
Távtartó: Én azt is lexanból gondoltam, vékony csíkok, amilyen sűrűn szükséges, de mivel épp keresztben lennének soronként, nem hiszem, hogy túl sok kellene belőle.
Ha a képen ez a sárga valami az XPS, akkor jó. Én valamiféle nyílt cellás PUR habnak néztem.
"A vizet meg kérdeztem hogy hol keletkezik"
A víz a kimenő levegőágban fog megjelenni/kicsapódni (ha egyáltalán meg fog jelenni). Először a leghidegebb (legkülső) pontokon, majd egyre beljebb is, ahogy nő a hideg/páratartalom.
Ha ezt innen kifelé csorgatod (tehát a kimenő levegőág kifelé lejt), akkor az áramló levegő is segít (tolja maga előtt a vízcseppeket), viszont nagy hidegben lehet, hogy megfagynak útközben és csőben elfolyás helyett egy merő jég lehet a hőcserélőd alja (esetleg a pici lyukak is eltömődhetnek a jégtől).
Ha ezt innen befelé csorgatod (tehát a kimenő levegőág a meleg oldal felé lejt), akkor nem tud megfagyni, hiszen a pici vízcsepp egyre melegebb környezetbe kerül, viszont a levegő éppen szembe fúj a vízcseppekkel és nem tudom, hogy melyik lesz erősebb (esetleg holtverseny) a vékony csatornákban. Ezért is preferálom jobban azt, amikor csak minden második levegő-irány van lexanból, mert ilyenkor a kimenő levegő ág lehet egyetlen lapos rés (a száz pici csatorna helyett), aminek az alján csordogálhat befelé a csermely, miközben felette fújhat kifelé a szél.
dupla fal: egy részt nem tudtam kitalálni olyan ragasztót amivel biztonságosan oda lehetett volna ragasztani a távtartót, másrészt kettő szvsz nem is lett volna elég inkább 3-4 abból meg már sok minden kijött volna csak ilyen magasságban az nem aminek kellene... igy egyszerűbb volt...
Másrészt átmelegszik és hőtartó... :P :) több anyag hátha jobban adja át a meleget... lásd tégla vs könnyű szerkezet... az adott hő igy is úgy is áthalad rajta adott sebességgel amit nem tud átadni az kiszökik, igy amit nem tud átadni abból még talán az anyag is tárol... harmadrészt egyenlőre peter ellenáramú hőcserélőjén kívül más működő beépített lexán hőcserélőről nem tudok, sőt még az import hőcserélőkről sem tudok hogy építették meg, sőt csak peter csőacsőben barkácsolt hőcserélőjéről tudok, sok sok terv és gondolat született már itt de több drága beépített készülékről tudok mint barkácsról, ergó uttörő vagyok igy is úgy is akkor inkább az egyszerűbb vonallal kezdem mintsem túlbonyolitsam... negyedszer nem tudom mennyire jött le de távolról sem vagyok az az ezermester mint te vagy peter :) Ez a hőcserélő a legfőbb művem :) és én csináltam!!! nem semmi!!! :)
az xps az zárt cellás tudtommal :) A vizet meg kérdeztem hogy hol keletkezik mert akkor ott kötnék bele egy vékonyka étkezési csövet amit bekötök a lefolyóba-padláson már meg van a helye.
"de nedves rongyal törölgettem is hogy egymáshoz tapadjanak a táblák és légmentesen simuljanak.."
Én mindig amellett voltam, hogy minden második rés ne lexanból legen, hanem távtartókkal legyen kialakítva, hogy minél jobb legyen a hőátadás (tehát egy réteg műanyag jobb hőátadó, mint egy műanyag-légrés-műanyag elválasztó).
És a dobozt zárt cellás habból csináltam volna (víz is előfordulhat).
Hogyan tervezed megoldani, hogy ne legyen pangó kondenzvíz?
Egyszer nekem is neki kéne fogni. Persze lehet, hogy először a csövezést kellene megcsinálnom. :)
A hőátadó részen ezek szerint dupla réteg lexan van ? Csak távtartókat nem lett volna célszerúbb rakni minden második sorba? Úgy majdnem fele annyi anyag is elég lenne.