Keresés

Részletes keresés

Afrikaans8 Creative Commons License 2015.08.22 0 0 577

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=131628999&t=9217757

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=133619502&t=9217757

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=131634451&t=9217757

 

"a honfoglaló háború említett szakasza BácsalpárTitel környékén zajlott, ahová Laskai teszi Álmos halálát. A Szalán elnevezés talán egy megszokott személynévi kreáció Anonymustól: valójában Szvatoplukról van szó, mint a Képes Krónika írja, az exjegyző viszont itt is megalkotta szereplője nevét egy település neve alapján (Szalánkemén)"

 

Anonymus rengeteg szereplője nevét helynevekből alkotja meg, ahogy a hungarus népnevet is Ungvár nevéből vezeti le. Jellegzetes eljárását Kristó Gyula így szemlélteti konkrét példán keresztül: "Kurszán esetében a személy- és a helynév összefüggésére Anonymus is utal: szerinte ugyanis Árpád fejedelem Kurszán apjának Óbuda környékén földet adott, Kurszánnak pedig egy várat, amelyet ő a maga nevéről nevezett el, »ami a mai napig nem merült feledésbe« (e vár az Óbudán állt, a középkorban Kurszán vára néven szereplő erősség volt). Anonymus tehát munkájában pontosan tükörképét adta annak, amit ő tett. Kurszán várának nevéből keltette életre Kurszánt mint az egyik honfoglaló vezér fiát, s ezt úgy »adta el«, mintha a honfoglalás idején Kurszán a saját nevét adta volna az erősségnek. Hogy ez a történet a honfoglalás korára, illetve az egész 10. századra bizonyosan nem igaz, azt két körülmény teszi kétségtelenné: Kurszán várából, az Óbuda központjától délre eső római eredetű amfiteátrumból semmiféle magyar régészeti anyag nem került elő, csak langobard kincslelet, illetve a 10-11. század fordulójáig a magyarok nem építettek és nem laktak várakat. Mivel a Kurszán nevet egy nemzetség is őrzi, és mert valamennyi nemzetségünk névadója Szent István-kori vagy azt követően élt személy volt, e Kurszánt is a 11-12. századba helyezhetjük." (Vö.: Györffy György: Kurszán és Kurszán vára)

Előzmény: Afrikaans8 (320)
- duplagondol - Creative Commons License 2015.07.16 0 0 576

Próbálok licitálni azzal a képpel, amit a Kunsthistorisches Museumban lőttem pár éve, alighanem a nagyszentmiklósi kincs termében. Ni, kik kandikálnak ott...:)

 

 

Előzmény: Theorista (560)
netuddkivogymuk Creative Commons License 2015.07.14 0 0 575

Oké. Akkor Morvaország a frank birodalom egyik tartománya volt, Szvatopluk Moráviája meg a frank birodalom egy másik országa volt, és köztük volt a frank birodalom egyik hercegsége (Pribina) , amelyik sohasem tartozott egyik Morvaországhoz sem. 

 

Így megfelel? 

Előzmény: Afrikaans8 (574)
Afrikaans8 Creative Commons License 2015.07.14 0 0 574

Minden birodalom országokból állt, és a hercegségek-grófságok is országok voltak.

Előzmény: netuddkivogymuk (573)
netuddkivogymuk Creative Commons License 2015.07.14 0 0 573

" a svájci Putzger atlasz térképe még, ami számomra elfogadható módon ábrázolja Morvaországot, a legnagyobb kiterjedése idején."

 

Morvaország nem volt. Egyszerűen nem létezett. 

Volt a Frank Birodalomnak egy morva grófsága, melynek az ura ugyanúgy próbált függetlenül uralkodni, mint bármelyik más birodalmi gróf. 

Néhány évig sikerült, aztán megint csak kellett a hűbéreskü a hatalmon maradáshoz. 

 

És volt a déli, Szvatopluk féle Morávia, amely szintén a frank birodalomhoz tartozott lazán. 

 

A két Morávia közt meg ott volt Pribina, Kocel, Breszláv hercegsége, így aztán Nagy Morávia egy percig sem létezett. 

Előzmény: Törölt nick (564)
Afrikaans8 Creative Commons License 2015.07.13 0 0 572

"készségesen elismeri, hogy az írott forrásokkal más lokalizáció sem zárható ki"

 

Mivel azonban ezen a szagterületen nem ritka az átlag alatti logikájú (máshova nem vették fel, stb.), ez szinte "történelmi" felismerés.

Előzmény: Theorista (570)
Theorista Creative Commons License 2015.07.12 0 0 570

Jiří Macháček a Brünni Masaryk Egyetem régész szakembere, "nagymorva" szakértő, a cseh régészeti újhullám jeles tagja készségesen elismeri, hogy az írott forrásokkal más lokalizáció sem zárható ki. :)

Előzmény: Törölt nick (569)
Theorista Creative Commons License 2015.07.12 0 0 568

Ezek valóban elég korrekt térképek, különösen az Euratlasos, ha a jelenleg régészetileg azonosított Morávia térképi megjelenítését várjuk el.

Előzmény: Törölt nick (564)
Theorista Creative Commons License 2015.07.12 0 0 567

Kedves vagy, hogy nekem tulajdonítod a hatást. Ez örömmel is tölt el, bár meg kell mondjam, hogy a nyugat-dunántúli és a kárpátokontúli részt kissé erősnek érzem. :)

Előzmény: Törölt nick (566)
Theorista Creative Commons License 2015.07.12 0 0 563

Ezek nem messziről jött emberek, hanem messzire mentek. :)

Előzmény: Törölt nick (562)
Theorista Creative Commons License 2015.07.12 0 0 561

Két fiatal cseh szakitól olvastam összefoglaló ismertetőket, amik elég visszafogottak próbálnak lenni, de nagyon kevés bizonyosság van bennük. Csak a kérdőjelek. Az egyik munka címében szerepel is a kérdőjel, ami jól ki is fejezi a tanulmány tartalmát. :)

 

 

J. Goldberg viszont amerikai létére nagyon durva, 50-70-es évekbeli csehszlovák anyagokra épített sztorit ad elő a morva katonai képességekről a frankok elleni harcok kapcsán. Nem semmi, hogy nyugati kutató ilyen anyagokat használ, ráadásul így.

Előzmény: Törölt nick (559)
Theorista Creative Commons License 2015.07.12 0 0 560

 

Egy osztrák térkép. Nagyon politikus alakok ezek a sógorok, mert mindenkinek megadnak annyit, hogy még éppen jól érezze magát.

 

Tudják például, hogy mi a ritkán lakott területet szeretjük, így ritkán lakottra rajzolták az egész trianoni országrészt. (Kiv. az Északi-khg.)

Előzmény: Törölt nick (559)
Theorista Creative Commons License 2015.07.12 0 0 558

Érdekelne ez a dolog, de én ehhez képzetlen vagyok. Sajna a cseh és szlovák irodalmat nem tudom vizsgálni a nyelvtudás hiánya miatt. Gondolom ezeket a nézeteket nem nagyon ismertetik angol vagy német nyelven.

 

 

Addig is Szarka László egy írása: http://www.felvidek.ma/felvidek/cikk/1038

Előzmény: Törölt nick (557)
Theorista Creative Commons License 2015.07.11 0 0 556

Végül is mindegy. A térkép rajzolói, ha használták a fölsorolt művekben esetleg lévő tudományos eredményeket a térkép készítéséhez, ha nem, arra jutottak, hogy nem volt uratlan a terület.

 

A németek meg más alapon nem hozzák kapcsolatba Regino solitudóit az Alfölddel és a Dunántúl északkeleti szegletével. Sajnos meggyőzőbbek. :(

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (555)
Theorista Creative Commons License 2015.07.10 0 0 554

 

"Te pedig kutatásról írtál."

 

 

Igen, történelemkutatásról. (Geschichtsforschung)

 

 

 

"Te pedig sivatagról írtál."

 

Valakik deserta kifejezéssel élnek ennek kapcsán itt a fórumon. Csak alkalmazkodni próbáltam a helyi szlenghez. :)

 

 

"Hol?"

 

A történelem fórumcsoport topikjaiban.

Előzmény: Törölt nick (553)
Theorista Creative Commons License 2015.07.10 0 0 552

"Bocsánat, micsoda szerint?"

 

 

A Main sources neves cseh és szlovák tudósok munkáit sorolja. Gondolom azok alapján rajzoltak. De kérlek tájékoztass, ha valami lényeges információ hasznomra lehet itt.

 

 

 

 

"Ne haragudj, de micsoda nincs és hol?"

 

Üres, lakatlan, uratlan terület az Alföldön.

 

 

 

"És egyáltalán, honnan veszed te ezeket a tételeket?"

 

 

Többek közt itt olvasom őket a topiktársaktól. :)

Előzmény: Törölt nick (551)
Theorista Creative Commons License 2015.07.10 0 0 550

Tehát akkor a cseh és szlovák kutatás szerint sincsen sivatag az Alföldön?

Előzmény: Törölt nick (549)
Afrikaans8 Creative Commons License 2015.04.28 0 0 547

Nafene. Aztán mi alól mentene?

Előzmény: Törölt nick (546)
Afrikaans8 Creative Commons License 2015.04.28 0 0 545

Szerintem a "szláv szavak" meg a "szláv közvetítésű bizánci réteg" nem ugyanaz.

De mindenki azt gondol, amit akar.

Előzmény: Törölt nick (544)
Afrikaans8 Creative Commons License 2015.04.28 0 0 543

Tökkelütöttek, akik korai egyházi szavaink szláv közvetítésű bizánci rétegét kimutatták?

Előzmény: Törölt nick (542)
Afrikaans8 Creative Commons License 2015.04.28 0 0 541

https://jak.ppke.hu/uploads/articles/12332/file/Kom%C3%A1romi%20L%C3%A1szl%C3%B3%20PhD.pdf

 

"A Szent István idején épült székesegyházak elrendezése inkább a nyugati hatást tükrözi, egykori építőelemeiken azonban bizánci ornamentikával találkozunk (főleg az esztergomi, székesfehérvári, veszprémi és pécsi székesegyházak esetében). A leggazdagabb anyagot a pécsi székesegyház megmaradt kövei szolgáltatják: a párkányokon és a kereteken alapmotívum az akanthusz-levél, de gyakran alkalmazott elem a palmetta, a rozetta s más keleti díszítő minták – mind egyértelműen bizánci hatásról tanúskodnak. Mindez arra utal, hogy a 11. században bizánci vagy bizánci iskolázottságú műhelyek tagjai dolgoztak hazánkban. Sok esetben nem dönthető el egyértelműen, hogy közvetlenül Konstantinápolyból érkeztek, vagy netán Itália bizánci befolyású részéről (pl. Velencéből). Valószínű, hogy a nagy építési munkálatokon dolgozó építészek utóbb az ország más vidékeire is eljutottak, mivel számos régi templom díszítésein is megtalálhatók a bizánci elemek (pl. a felsőszabadegyházi templom, az egykori szekszárdi apátság, a vértesszentkereszti bencés templom régi darabjai, valamint somogyvári, zalavári, bényi, turi, pilisszentkereszti és bodrogmonostorszegi egyházi építmények maradványai esetében)."

Előzmény: Afrikaans8 (540)
Afrikaans8 Creative Commons License 2015.04.27 0 0 540

Kozák Károly: "I. Mojmir (kb. 818–848) uralkodása alatt alakult ki a morva fejedelemség, ahol a kereszténység terjesztése is megkezdődött. Először bajorországi té­rítők érkeztek, és a fejedelemség egyházi szempontból a salzburgi érsekség, illetőleg a passaui püspökség fennhatósága alá került. E térítés idején ír és skót szerzetesek is tevékenykedtek a morvák között. Salzburg és Passau hatásának tulajdoníthatjuk a legkorábbi morva templomok, elsősorban is a háromhajós, félköríves szentélyű mikulcicei bazilika és az ahhoz hasonló alaprajzú kisebb morvaországi templomok keletkezését. Elfogadhatjuk Cibulka professzor véleményét is, mely szerint az egyenes szentélyzáródású morva templomok az ír–skót térítés hatására épültek. Már Mojmir érezhette a fenti kapcsolattal járó függőséget. Utóda, Rasztiszlav (849–870) e függőség felszámolására III. Mihály bizánci császárhoz fordult (855–866) segítségért, és tőle is térí­tőket kért. A császár és Photius pátriárka 862-ben Cirillt és Metódot, a két testvérszerzetest küldte a morvákhoz. A fivérek már a következő esztendőben megkezdték hittérítő tevékenységü­ket. Ennek hatékonysága érdekében a liturgiában is szláv nyelvet használtak, amit II. Hadrián pápa – a salzburgi érsek és a passaui püspök tiltakozása ellenére – 868-ban engedélyezett is a testvéreknek. Ezt az eseményt és időszakot tartjuk a morva körtemplomok – elsősorban keresztelőkápolnák – eredetének és építési idejének. A szláv nyelv használata mellett a már álló, bajor (német) eredetű, ihletettségű templomoktól elütő formájú – Bizáncban, Rómában és Palesztinában már korábban kialakult és a IV. századtól kezdődően keresztelőkápolnaként szolgáló – körtemplomformát választották. Cirill halála után Metód, mint Sirmium püspöke, visszatért a morvákhoz, folytatni az eredményes térítést. Rasztiszláv unokaöccse, Szvatopluk, aki a fejedelmi tró­non követte, már nem segítette munkájában Metódot, akinek pedig VIII. János pápa újólag engedélyezte a szláv nyelvű liturgiát. 885-ben meghalt Metód is, és ezzel egyszeriben vége szakadt a szláv nyelvű, bizánci jellegű hittérítésnek. A morvaországi IX–X. századi építőtevékenység vizsgálatakor nyomatékos figyelmet kell szentelnünk annak a körülménynek, hogy az államalakulat egy jelentős területe a későbbiekben a magyar állam részévé vált."

 

A turk hódítók sok mindent örökölhettek Bizánctól, morva közvetítéssel.

grálizidor Creative Commons License 2015.03.25 0 0 539

Értettem.

Előzmény: H. Bernát (538)
H. Bernát Creative Commons License 2015.03.25 0 0 538

, Szent Adorján nyugvóhelye, Sabaria és Salapiugin közt említődik ebben a II. Ottó féle iratban (997 évinek mondja a link adója)

 

II. Ottó 983-ban halt meg Rómában.)

 

Én erre hivatkoztam (Őstörténeti topik):

 

 

"altercator  2015.03.04    0 0 62146

Félretett feljegyzések között találtam:

 

II. Ottó 977-ben megerősíti többek között Mosapurch kiváltságait:

 

https://archive.org/stream/monumentag02gese#page/186/mode/1up   186. oldal, a 25-ös szám alatti sor

----------------------

Ha a város a mai Zalavár lett volna, ezt nem tehette volna meg."

 

 

Így altercator olvtársnál észrevételezz.

Előzmény: grálizidor (537)
grálizidor Creative Commons License 2015.03.25 0 0 537

, Szent Adorján nyugvóhelye, Sabaria és Salapiugin közt említődik ebben a II. Ottó féle iratban (997 évinek mondja a link adója)

 

II. Ottó 983-ban halt meg Rómában.)

Előzmény: H. Bernát (533)
Theorista Creative Commons License 2015.03.25 0 0 536

Nagymorva kutyás temetkezések?

 

 

A nagymorva gazdaság alapja a rabszolga kereskedelem lehetett?

 

 

Az utóbbi interjúban az örökzöld környezeti katasztrófa, mint a morvák veszte is fölmerül. :-)

tiborunk Creative Commons License 2015.03.05 0 0 535

Miféle (NAGY) morvákról akartok ti írogatni? - talán a szlovákokról?

Különös fogantatású nép a SZLOVÁK - a huszita és a török idök találkozásának posztumusz gyermeke. Kivétel. Sok mindenben elüt a szláv nyelvcsalád többi tagjától. A HORVÁTOKKAL, a LENGYELEKKEL, a "kis" SZORBOKKAL stb. ellentétben nincs szokványos történelmük. Nincs a korai múltra visszatekintő, például törzseket felmutató krónikájuk. Nem ezer vagy másfél ezer éves históriára, hanem alig ötszáz éves lappangó múltra tekintenek - tekinthetnek - vissza. A hajszál-gyökereket is számítva: Amerika felbukkanásának koráig, a XV. századig, egy kis jóindulattal: a Hunyadi János vezette Száva menti, észak-balkáni országrészek, kiterjedt területek sorsát eldöntó csaták korüli idökig. Ezt bár illetékes köreik, például befolyásos történészeik, ha mindjárt tudatuk mélyére rejtetten is, de tudják, szemben a következetesen eltájolt tömeggel — tagadják. A tagadott "alkalmatlan" historiai tényeket behelyettesítendő, s valami "alkalmasabb" múltat, valami dicsóséget is felkínáló, egyben a folytonosság (aká.r a virtuális utódlás) kérdéséhez is kapcsolható eredetet keresve, patyomkini megoldásra jutottak. Kikötöttek a Nagy Károly által legyózött AVAROK és ÁRPÁD MAGYARJAI közt a IX, században eltelt rövid idö intermezzójában pár évtizedre a Kárpát-medence északnyugati peremterületein feltünt s a Morvafolyóról elnevezett MORVÁK (a némi acsarkodást felmutató, majd "... 902 után örökre eltünt MARHIANIK"-MORVÁK) kurta közjátékánál, Ráadásul e kurta közjátékot (megtoldva újabban Szamo — 623-6ö8 — "valószínűsíthetően Bratislava" központú Birodalmával) "érthetően" s kiadósan feldíszítették a legjobb esetben is a Morva-folyó mentén található veligradi vagy moravai , de sokkal inkább sirmiumi - sztrimoni - Metód éa Cirill ("a Konstantinápolyi Akadémia mintájára az els6 szlovákiai fóiskola megalapítói, az európai kultúrát a héber, a görög, a latin után a Biblia negyedik nyelvével, az ászlovákkal megajándékozá apostolok" vagy a kettós kereszt, a hármas halom stb.) eléggé különös és "szokatlan" legendáival. Lásd az ezzel rokon oláh-román s főleg Erdély történelmét érintő, azt kiforgató spekulációkat, vagy a mai MACEDONOK Nagy Sándorra szemet vetö "kontinuitás"-elméletét. A kézenfekvő valóság az, hogy a SZLOVAKSÁG XV. századi fogantatásának föszereplói, ha úgy tetszik, a szülök: egyfelöl a TÖRÖKÖK, másfelől az ún. PSZEUDOHUSZITÁK (az Észak-Magyarországot 1428 után elárasztó, az Északi-Kárpátokban lábukat megvetó, ott hosszú idóre befészkelödött pszeudohuszita martalóctömegek). Következésképp - képletesen szólva - a SZLOVÁKSÁG magzati kora a XV., csecsemökoruk kezdete a XVI. századra esik.

 

Összegezésként, átlépve minden további részletezésen, elmondhatjuk: a Dráva-Száva közi /1526 elötti/ Tótország voltaképpen csak látszatra szünt meg. Valójában, megkockáztatva az állítást, reinkarnálódott. Az történt vele, ami részben Horvátországgal is megesett: az eredetileg /ezer éven át/ tengermelléki, Adria parti - Knin és Tengerfehérvár /Biograd/ központú - Horvátországgal, amely jócskán eltolódott észak felé, azaz Horvátország átkerült a Zágráb központú, Zágráb székhelyü Tótország helyére. Tótország pedig, lakói révén — sajnos, a legújabb jugoszláviai eseményekre /a délvidéki, a boszniai, a koszovói... exodusra/ is emlékeztetve — , a XV. századtól kezdödöen fokozatosan, szinte észrevétlen, akár a búvópatak, átkerült a török rádiuszán kívül esö Északi-Kárpátok övezetébe, a "husziták" által mintegy véletlenszeruen "elökészített", szélesre tárt Felso-Magyarország hegyes-völgyes tájaira - a Felvidékre. 

 

A kézenfekvó valóság az, hogy a SZLOVAKSÁG XV. századi fogantatásának föszereplói, ha úgy tetszik, a szülök: egyfelöl a TÖRÖKÖK, másfelöl az ún. PSZEUDOHUSZITÁK (az Észak-Magyarországot 1428 után elárasztó, az Északi-Kárpátokban lábukat megvetó, ott hosszú idóre befészkelödött pszeudohuszita martalóctömegek). Következésképp - képletesen szólva - a SZLOVÁKSÁG magzati kora a XV., csecsemökoruk kezdete a XVI. századra esik. 

 

  ( Urbán György)

Törölt nick Creative Commons License 2015.03.04 0 0 534

A Dráva-Duna torkolatot nem lehet eltéveszteni. 

Odáig hogy ért el a salzburgi joghatóság?

---------------------------------------------

Sőt, még a Száva folyót is emlegeti a szöveg

Előzmény: netuddkivogymuk (532)
H. Bernát Creative Commons License 2015.03.04 -1 0 533

Itt: https://archive.org/stream/monumentag02gese#page/186/mode/1up  

 

 

(link az őstörténeti topik  62 146 hsz.-áról)

 

186. oldal, a 24 - 28 sorok

 

Akinek az "ad Rapam" nem elég a Rába említéséhez, annak figyelmébe ajánlom, hogy "Mosapurch" , Szent Adorján nyugvóhelye, Sabaria és Salapiugin közt említődik ebben a II. Ottó féle iratban (997 évinek mondja a link adója), azaz a mai Szombathely és Zalabér között. Sabaria ugye, jól ismert, a "Sala" meg Vas megyében ered, tehát végig Pannoniában folyik (a Balatonba szakad), így a "Sala" előtagú helységek is pannoniaiak.

 

A Conversio beazonosítható helyneveiről lásd itt: http://epa.oszk.hu/00800/00861/00038/pdf/024-034.pdf

 

 "A kutatók számára elengedhetetlenül fontos kérdés a forrásokban felsorolt és megnevezett földrajzi neveknek Pannóniában a magyar toponimákkal való azonosítása. A legújabb kutatások szerint az alábbi helyneveket határozhatjuk meg teljes bizonyossággal: Mosaburg = Zalavár, Ortaha = Veszprém, Valcum = Fenékpuszta, Quinque-ecclesiæ = Pécs, Salapiugin = Zalabér, Ablanza = Ablanc és Durnava = Torna mint lakott településeket sikerült azonosítania Bogyay Tamásnak. Egyedül Durnava nem található meg a Conversio helynevei között. Durnaváról egy későbbi szövegben olvashatunk, amely a falu kolostoráról és a Szent Ruprechtnek szentelt templomáról tesz említést. A templom védőszentjének neve egyértelműen salzburgi eredetről tanúskodik, így ez alapján joggal feltételezhetjük, hogy a templom és a kolostor alapítása a salzburgi érsekséghez köthető.4"

 

Úgyhogy uncsi karintiázni Conversioilag.

 

Moráviára meg ott van Nagy Alfréd 890 körüli földrajzi leírása, annál pontosabb lokalizálás ma sem lenne adható rá.

netuddkivogymuk Creative Commons License 2015.03.04 0 0 532

A Dráva-Duna torkolatot nem lehet eltéveszteni. 

Odáig hogy ért el a salzburgi joghatóság?

Előzmény: Törölt nick (531)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!