"Odaàt" (Alter), Dzsafar olvtàrs azt bizonygatnà, hogy Àrpàd népe török volt, meg valami ilyesmit is elejtett, hogy a szabirok = asszirok. Ezen akadtam ki és kezdtem làzas keresésbe...kösz az adatokat!
Ezt az állapotot robbantotta szét a gök-türk támadás, és eredményezte a különféle népek, népcsoportok szétrajzását északra, a Kaukázus hegyei közé, valamint nyugatra, így a Kárpát-medencébe is. Az események kb. száz év alatt zajlódtak le, mire a kedélyek lenyugodtak. Az Illig-féle betoldott időt (297 év) vond ki... Nem véletlenek a források idevágó adatai!
Nesztor Krónika: (Georgiosz Monachosz az eredeti forrás, az orosz krónikás a korabeli bolgár nyelvű változatból merített.)
http://hudce7.harvard.edu/~ostrowski/pvl/vol1a.pdf (A 11,19:… től) ------------------------------ A bolgárok, fehér ugorok, avarok, besenyők és fekete ugorok vonulása, Herakleiosz idejében! (610—641-ig a hagyományos időrend szerint)
Си бo Угъpи пoчaшa быти пpи Иpaклии цъapи, ижe нaхoдишa нa Хoзцpoя, цapя Пepcъкaгo. ---------------------------- Ugyanez egy német kiadásban:
Erstlich redet Nestor von den Weissen Ugri „…die zur zeit des Kaisers Heraclius, der mit dem persischen Könige Khosroes Krieg geführet, das land der Slaven (an der Donau),…
Laci te, Hallod-e? Jer ide, Jer, ha mondom, Rontom-bontom, Ülj meg itten az ölemben, De ne moccanj, mert különben Meg talállak csípni, Igy ni! Ugye fáj? Hát ne kiabálj. Szájadat betedd, S nyisd ki füledet, Nyisd ki ezt a kis kaput; Majd meglátod, hogy mi fut Rajta át fejedbe... Egy kis tarka lepke. Tarka lepke, kis mese, Szállj be Laci fejibe.
Mit is mond a nyelv? Valami hét-határon át...... Számold mán össze a mai határaink számát! Terület és határok száma arányában amolyan túlvilági vilgágrekorder a mai világban ez az őrszág. A határok nem hatalommal omlanak és lesznek öröke nyitottak egyek egy ormokkal körbevétetet őrszágban. Amolyan sosem bezárulón átjárhatók, hanem nincs határ a lélek előtt...... Lelketlenek lettetek mára már? Megnyilvánulásod alapján valami neked ugye fáj és kiabálsz rám. Testi hat alom mal? Lommal. Lommal. Sebbel-lobbal sebesen. Sok sok áhított a égmúltban sosem volt sírhalommal. Hadd-el-hadd. (nekem tökéletesen érthető ennek a szónak az értelme és születésének számünkra mindig is évényes, mert ez volt őrszágunk és abban nyelvünk megmaradásának alapvető feltétele (???) . És neked?)
Voltál már Gödöllőn? Látogass el a kastélyhoznőtt templom mellé, ahol egy nagyon meredek szögű, de csonka piramis alakú (csonka gúla) kőből készült emlékmű áll. Olvasd el a feliratot rajta!! Azután menj ki az Erzsébet-parkba a Sziklához. Kérdezgesd a helyieket, hol van pontosan. Azután a hévmegállótól a park bejáratától merőlegesen induló úton sétálj amerre látsz csak kövesd az utat (Táncsis Mihály a neve) Ott találsz egy új parkot és ott is találsz egy a Sziklához hasonló, de még oly parányi ahhoz képest kőhalmot, s már az új jövőképed. (Mar ha érted.)
En is benne vagyok a trianoni megemlékezésben (bujom a régi könyveket, ujsàgokat ezzel kapcsolatban; s közben meg vàsàrolni kéne mennem, hogy ha a fiaim hazajönnek, legyen mit enniük), ha màst nem tudok tenni, legalàbb ennyit.
Üdv! Nyugodtan tedd be oda! ------------------- Talán még ezt hozzá:
According to Ancient Khwarezm (Moscow 1948), written by the head of the Soviet archaeological-ethnographic expedition of 1945 - 1948, Sergei Pavlovich Tolstov (1907-1976), the first inhabitants of the area were Hurrians from the area of Transcaucasian Iberia, and he explains the etymology of "Chorezm" as Hurri-Land..
"Az ókori Khwarezm" (Moszkva 1948) szerint, [írta a szovjet néprajzi-régészeti expedíció vezetője (1945 - 1948), Szergej Pavlovics Tolsztov (1907-1976)], az első lakók a hurrik a transzkaukázusi Iberia területén, és elmondja: a "Chorezm" szó megfejtése annyit tesz: Hurri-föld. ----------------- Hurrians They probably originated in the Caucasus and entered from the north, but this is not certain. Their known homeland was centred in Subartu, the Khabur River valley, and later they established themselves as rulers of small kingdoms throughout northern Mesopotamia and Syria.
Valószínűleg a Kaukázusból származtak és onnan költöztek be [későbbi hazájukba], de ez nem bizonyos. Az ismert szülőföldjük Subartu, a Khabur folyó völgye. Később több kisebb királyságot alapítottak Mezopotámia északi részén és Szíriában. ------------ The Hurrians spoke an ergative-agglutinative language,…
A hurri nyelv egy ergatív-ragozó nyelv,… (Ilyen még pl. az urartui, a szumír, a grúz, osztyák, magyar, stb.) -------------- Geographer al-Istakhri: Khazar language
"the Khazar language is not that of the Turks or Persians, nor does the language of any section of humanity coincide with it."
A kazár nyelv nem török vagy perzsa, s nem egyezik az az emberiség semmilyen részének a nyelvével.
(t.i. később kazár terület lett)
http://209.85.129.132/search?q=cache:KpODFC4hcmAJ:oi.uchicago.edu/research/library/ane/digest/1999/v1999.n007+al-istakhri,+khazar%27s+language&cd=3&hl=hu&ct=clnk (a vége felé) ------------------- Krónikáink szerint Nimród késői leszármazottja Attila és ennek legfiatalabb fia, Csaba volt. Csaba Kézai szerint a korezmiai uralkodó (Tolsztov: Az ősi Chorezm, Bp. 1951. című könyve szerint Korezmia Szijovusz nevű királyának) leányát vette feleségül, aki Ed és Edömér nevű fiúkat szült. Később Korezmiából, Csaba nemzetségéből származó "kaliz"ok (kabarok) telepedtek le itt, akik az Árpád-ház rokonai voltak. Noha a kalizok (kabarok) Kinnomosz szerint félig zsidók, félig tűzimádók voltak, a keresztény Aba Sámueltől mégis birtokokat kaptak. A birtokadományokat a Hejőcsaba, Piliscsaba, Békéscsaba ma is használt földrajzi elnevezések igazolják. ------------------- A magyar-hun eredetmonda helyszíne közelében van Korezm, nem messze az Aral-tótól délre.
Ezeket àtirhatnàd az Alterba, az Arpàdok kiràlysàgàba, mert éppen jol beleillenek (kiegészitik), amit az urartui kiràlysàgokrol, az asszir zsarnoksàg legyôzôirôl föltettem. Nagyon érdekes a te idézetedben az a rész, hogy: "...A szétszort izraelitàk, judabeliek és asszirok a perzsàkkal szövetkezve...Médiàban magukhoz ragadtàk a hatalmat..; mert (Bobula szerint) ezek pusztitottàk el azutàn az asszirok elleni hôsies harcukban kivérzett urartuiakat.
Sőt még a visonyokban viszonyokban, de még ha visojogva, vizsolyogva sem. (Vízslat, vizsla, viszgál, viszont lát...) Tudjátok miért!? Mert a hangok helyiértékükön szerepelnek a helyükön. A legnagyobb helyiéték a szó elején, melyeket egy szótagban még tudat alatt ki is hangsúlyozunk, mint afféle még fel nem fedezett ősetimondjt!! Ugyanúgy mintha a számon szereplő számítós "arab" számok számjegyek lennének értékben nehezen kielemezhető bár, de 10x (inkább logaritmikus) ugratásokkal (itt magamra gondoltam, de mindenkit előre ám!!) Pont úgy számol e nyelv a hangokkal. Szigorúan szerintem. Megjegyzés: A többi is nemkülönben, csak ott a tizedesjegyek már nem annyira pontosak, és nem is mértéktartón logaritmikusak, s pláne nem hangsúlyosak, mert ők már elfelejtettek számolni a nagy sok száj számkavalkádban.
Jóccakát!!
Ui:
Na már most szeretném ezt bizonyítva egy "tükörfodítással" megajándékozni a magyar népet. Nyelvújítás. (Hű az is egy fantasztikus dolog volt és azt is eltudomámkodják alaposan)
Youtube~
Tecső, tőtcső........ (Mert én tudom, hogy az angol szó születése a saját nyelv taljalján állva a kitaláló egyének, akkor még csoport nyelvén ugyanazon teremtészetes logika mentén született, mint amin nagyon mélyen állva, (legelmélyültebben) gyökeredzve a magyar.
visonyokban ...... de mivel a rag leghátul a hangáncharangokban, csak a grammatika és esetegyeztetés nem stimmel, mi az értelmet meg nem zavarhatja.... (Ez is egy fontos nyelvi elv....)
Ideje lenne végre magyar szempontból az ú.n. óiráni Jolly Jokert elfelejteni!
A médák háttérbe szorulásával, s a szemiták felülkerekedésével alakult ki a ragozó méda nyelv és a sémi keveredéséből az óperzsa. ---------------------- Idézet:
"Az óiráni nyelvek (i. e. II. évezred 2. fele (?) -3. sz.) két legismertebb, terjedelmes szövegemlékekkel képviselt tagja az Aveszta szövegeinek nyelve és a délnyugati óperzsa. Nyelvi rekonstrukció alapján feltételezett óriáni nyelvek az észak-nyugati méd és szkítha. Az avesztai nyelv (pontosabban az Aveszta szövegeinek nyelve) elnevezés nem népcsoporthoz vagy földrajzi környezethez kapcsolódik. Az Aveszta a (feltételezett etimológiája 'dicséret' (Kellens) v. 'parancs, utasítás'(Boyce) a zoroasztriánusok legrégebbi, különböző időben és helyen keletkezett szent könyveinek összefoglaló neve. Az Aveszta nyelvileg erősen heterogén gyűjtemény, legrégibb része a prófétának tulajdonított gáthák ('himnuszok') gyűjteménye, melyek az iráni nyelvek legősibb nyelvemlékei, az óind Rigvéda himnuszaival egyidős szövegek. Kormeghatározása a próféta személyének datálásától függ. A mai konszenzus ezt az i. e. 2. évezred második felére teszi (más hipotézisek szerint i. e. 1000 k. vagy a 7-6. sz. ban keletkezett szövegek). Bár az avesztai szövegek nagy része korábbi és terjedelmesebb is az óperzsa nyelvemlékeknél, nyelvi értelmezésük igen nehéz a hagyományozás bizonytalansága miatt. A szövegeket - minden bizonnyal - csak a i. sz. 5-6 sz.-ban, a Szászánidák korában jegyezték le (tehát keletkezésük után jóval több mint ezer évvel), egy akkor alkotott írással. A legkorábbi fennmaradt kéziratok azonban ennél is sokkal újabbak, a 13. sz. utáni időkből származnak."
"Az óperzsa az Akhaimenida birodalom (i. e. 553-330) uralkodóinak nyelve (a birodalom soknemzetiségű tartományainak közös nyelve a sémi "birodalmi" arámi volt). Legfontosabb emlékei a királyok reprezentációs célokat szolgáló többnyire háromnyelvű (óperzsa, elámi, babilóni) ékírásos sziklafeliratai (i. e. 6-4. sz.). Az óperzsa az óiráni nyelvek DNy-i dialektusa (eredetileg az ókori Fársz tartomány nyelve), írása akkád (későbabilóni) ékjelekből I. Dareiosz korában tudatosan alkotott betűírás."
http://209.85.129.132/search?q=cache:-MFKxzOQ8bYJ:https://christal.elte.hu/curriculum2/Okor-kelet/Okori.es.keleti.nyelvek.es.irasok/index.asp_id%3D128.html+Az+%C3%B3perzsa+az+Akhaimenida+birodalom&cd=5&hl=hu&ct=clnk ---------------------------- Az Akhaimenida-nemzetséghez tartozó perzsa királyok közül elsőként I. Kürosz jelenik meg történeti forrásokban: ő lehet az asszír forrásokban szereplő Kuras, aki Elám bukása után, Kr. E. 639-ben behódolt az asszíroknak. Fia, I. Kambüszész vazallusként visszatért a méd szövetségbe, ahonnan az ő fia, II. (Nagy) Kürosz (ur. Kr. E. 559-529) szakította ki a perzsákat. Kürosz Kr. E. 550-ben fellázadt Asztüagész méd király hatalma ellen, és egy ütközetben legyőzte; ezzel ölébe hullott a Méd Birodalom is.
http://dark.freeweb.hu/perzsia.html ------------------------- A dolog lényege a mi szempontunkból az, hogy "iráni" nyelvet vizionálnak egyesek az Uraltól délre Kr.e. 1800 körülre. (És persze mindent tőlük tanultunk...) Az idő tájt nemhogy perzsa, de egyáltalán indoeurópai nyelv sem igen volt. Illetve úgy röhögnek a sírógörcsök közben a "szakértők", hogy megállapítják az indoeurópai nyelvekről, hogy azok ragozóak voltak. (Akkor meg mi a fészkes fenétől volt egyik-másik indoeurópai?) -------------------------- 722-ben V. Salmaneser asszír király személyesen vett részt a korabeli Izrael megszállásában, és Szamária kivételével az ország egész lakosságát, mind a tíz törzset a Kászpi-tó déli oldalára, Médiába száműzte. II. Sargon király pedig, aki 721-ben elfoglalta Szamáriát, az előzőleg hátrahagyott 27,000 embert is elvitte. Izrael állama megszűnt. Kr.e. 612-ben Asszíriát leverték. A szétszórt izraeliták, júdabeliek és asszírok a perzsákkal szövetkezve Kr.e. 550 és 546 között Médiában magukhoz ragadták a hatalmat. (538-ban Babilont is birtokba vették.) "Perzsák" létezéséről az első híradások a Kr.e. 8. sz.-ból erednek. Ezzel a névvel akkoriban az Urmia-tó nyugati oldalától a Felső-Záb forrásvidékéig terjedő méda terület nem méda lakóit értették, akiket PARSU-nak neveztek. Ők tulajdonképpen az asszírok által elhurcolt izraeli törzsek maradványai voltak, akiket a médák városállamaiban helyeztek el. A perzsa hűbéres fejedelem, Kambüszész (Kr.e. 600-599) feleségül vette a méda király. Asztüagész (Kr.e. 585-549) lányát. Ebből a házasságból született II., vagy Nagy Kürosz perzsa király (Kr.e. 559-528). A maga korában feltűnő volt e vegyes házasság, még a Delphiben lakó jósnő is megemlékezett róla, öszvérnek nevezve Küroszt. (Hérodotosz nyomán) Küroszról egy korabeli zsidó író úgy emlékezett meg: "Jáhve felkentje". (Jewish people [The]. Past and present. Vol. I. New York, 1946.) Kr.e. 522: Dáriusz a király. [Ez szerette volna megenni a szkítákat, csak nem sikerült neki...] A trónon fia, Xerxész követte.
Végre újra a nyelvünkől beszélgetünk. Köszi Kedves Robur és Abani! De ne feledjük! Ebbe belefér minden történelem...... Ő nem fér bele abba. És nehogy mán csak szárítsuk ki egy holmi szarmatás származtatás tört-tény-elemi logikával!? Megfeledkezve rendszeréről és az ebben lappangó arra nem tekintettel lévő ember-ember logikára? A kognitív nyelvészeti szagirányok, halálra élvezkednék ki magukat rajta, és főleg benne, de jelenleg nem is ismerik, mert is-is-iskoláikban nem szerepel. Csak.... a sajátjuk, és mit abból levezetnek. melyekben a teremtészet és az észt tenyésztett tenyészet hagyott némi nyomott, de nomen est omen alapon is működő nyomot. Hangokba nyomtatott.
Mennyivel egyszerűbb lenne visszavezetni erre az egészet. (Egy fityfenéket egyszerű, s pláne nem a mai iszony-viszonyokra :-(((()
Sziasztok, igaz, hogy nem engem kérdeztél, de próbálgatom Mociga elemzéseit mélyen a szavak mögé nézve. Csak feltevés és nem kell kinevetni. nem kazar?
Mi vagyok én, próféta!?!?! (Nem szeretnék, maradnék inkább egy egyszerű boldog embernek, míg meg nem boldogulok, avagy ebbe, belétek, bele nem bolondulok.... (nem ám szerelemmel...) ;-)
"Előbb volt a .......... ebből lett aztán ........majd a ........."
Írod...
Ez is az a bizonyos ""rossz"" szemlélet, mindjárt Nekedesnek a törtténytenyészek az írásaikkal és a régészeti leleteikkel, na meg a többiek nyelvészetével és nekik benyalvászatával. Amihez azért hozzáfűzném, hogy ezekből azt csemegéznek ki, amit csak akarnak (már elég gazdag ez a leletanyag) vagy éppen csapják ide-oda, nevezik és tulajdonítják ennek-annak (kisajátítják, avagy odaítélik??), a többnyire különben többségi tudomámos vélemény hitáramlatatihoz (Mindenki hozzon húzzon hucoljon magával még egy embert..... Dobó kapitány szavai a várvédőkhöz gádonyisan valahol az igazság!!!) Ki mit vél? Ez is érthető, hisz hiszi nem hiszi, amit iszonyatos munkával e tudásba befektettek széjjel ne dűljön.
Példakísérlet mi is az a mag és mit is tud, elve eleven virgonc önnönmagjától:
Végy egy tenyérnyi tányért. Tegyél rá pihe-puha pólyát a vattát. Terítsd el vékony rétekké, akarom mondani rétegge. Hints rá zsálya magot, majd locsolgathatod. A víz alulról, a napfény felülről táplálja. Minden nap.
Csoda történik, mert a zsálya kinő. Sőt még újra magot is hoz. (Én a családommal lelegeltem inkább) Na most van a víz (kipóbáltuk desztilláltvízzel is, azzal sokkal lassabban nőtt a nővény), van a műanyagból készült vatta, meg a fény.
Micsoda csodákra képes ez a mag?
Hát igen, most sokat sokat sokat írhatnék e jelenségről és analógiákól a nyelvvel. A helyzet az, hogy most fennforgás van máshol, és inkább oda tartok (szeleskedni kicsit jönni-menni). Amúgy is nekem egy extrém rém rettenet az írás, s pláne a tudomálmos.....
Azért itten van még nektek, egy kis muttatós mondó mottó:
Adjon az Isten szerencsét szerelmet, forró kemencét üres vékámba gabonát árva kezembe parolát. Lámpámba lángot, ne kelljen korán az ágyra hevernem. Kérdésre választ ő küldjön, hogy hitem széjjel ne düljön. Adjon az Isten fényeket temetők helyett életet – nekem a kérés nagy szégyen adjon úgyis, ha nem kérem.
Nagy Lászlótól...
A béke fejedelme vagyok.... (Tőled!! - tudom, hogy komolyan gondolod, az ígéret szép szót, ha megtartják......)
Ők is emélem, 20-on évesen is már így gondolják (mi már vének vagyunk :-((). Bennük bízhatok, s erre mindenkit bíztatok:
"En realidad el vocablo Zoroastro deriva del griego y significa como hecho facto; "Una Estrella que Resplandece en el Horizonte" o "Hijo de los Astros"."
Ez lehet igaz a gorog szo'ra, ami a Zarathustra gorog torzitasa, hogy valami ertelmet hozzanak ki gorogul.
De meg ez is csak valami "Csillagok fia"- t jelent.
Semmi beke vagy fejedelem a szovegben.
Kepzelodj csak tovabb.
A sumer az elso irott forras a "sza'r-sa'r"-ra.
A zendules, csak kb. 2500-2000 evvel kesobb jott. :-)
Ne erolkodj, mert meg sa'rga lesz a gatyad. (GADA a sumereknel:)
(Morfondorizó fondorlatos fonomorfológia. Ahol a hangok egymásba fonódása, fondorkodása, hol meg azok egyedül léte és jelentése a lényeg. Mind ha együtt valami újat de nagyon időset jelentenének. Új tudomám!!!)
Leesett bennem a sok-sok tantusz, s most már itt csörögnek csörömpölnek kifele a számon, hogy messzi-messzi szálljon, hozzátok hazátokba házatokba, filózó fületekbe e füllentés haza tanáljon!!! ;-)
Szolón nevében az első 'o' omikron, a második pedig omega. Vagyis nem két hosszúval írandó le magyarul. (Ezzel pedig a szólással, mint hosszú 'o'-s szóval az azonosság el is felejthető).
Az úgy mámamá mamám sejthető, hogy nem Fura, nem Sumer, Türk, nem is iá IE, nem hottentotta. De valahonnan csak kibújnak erednek a gyökerek!? Mélyebbrűl, mélyebbrűl, fenntrűl, a rule itten leng lengedez, mint a hűsítő szellő köröttünk ma is.
Kiköltőiebben kinyomni a tojás tolást a monnyt, ennél is még jobban akár lehet, lehet eloszló hang-lehelletet... Hogy is lehetett!? (Jó kédés, de sejtem a választ....... (lesz nagy megbántódás, visszabántás, de nem lesz semmi megbánás........ ;-))
Nincs semmilyen tudom álmos egyezés..... Ez nyilván nyaló, nyalogatjuk a nyilván valló vallósságot. Fagyott fagyit fagylalulnk a nyelvünkkel! (Egyelőre, mert rossz (jobban mondva nem teljes) a mószertan....) Csak a csendből ránkcsengő csillingelő összecsendülés...... (Ezért sem megy nekünk magyaroknak ez az eredeztetés bal-hé!!!..... ;-))
A gyökeres gyökszavakat nem lehet megkerülni, legfeljebb e világi vitákba megkergülni. Mert azok a földalól is hajtanak, kihajtanak, s minket hajlongva ha jó, ha nem jó hajójukkal tova hajtanak... vitte vita vitorlája.... (ez utóbbi állítólag a dél-szlávból került a magyarba (???????), mint amolyan nagy hajót hajtó nép. ;-)