A kommersz GPS chipek korlátja inkább 500m/sec körül lehet, de kérdés, hogy ez valami szándékosan beépitett blokkolás, vagy ezek képességként simán csak eddig a sebességig tudják stabilan követni a jeleket.
Ez majdnem 1.5 Mach, efölött nyilván már katonai alkalmazásra kell gondolni.
Itt van a videó, amiről beszéltem, Scott Manley-től, sztem baro jó és meglehetősen részletes technikai áttekintést ad a GPS technológiára (és az alternatív változatokra is): https://youtu.be/qJ7ZAUjsycY?si=HL2hrW5UWyByEPlL
Meg lennék lepődve, hogyha bárki hozzáférhetne olyan GPS-hez, amivel lehet cirkáló rakétát is vezérelni
Mivel a specifikációja már egy ideje publikus,így egyetemisták/amatőrök szórakozásból/kisérletkép csináltak saját GPS vevőt, a pontosságuk már érdekesebb, mert kalibrálni kellene ezeket hogy az áramkör késleltetéseit kezelni tudják.
Egy nagy sebességű cirkáló rakéta kifejlesztése olyan nagyságrendű fejlesztés, ahol a szükséges GPS már nem tétel. A szükséges tudás sok helyen megvan.
A drónokhoz (ami lehet merev szárnyú, nagy hatótávolságú is) meg tökéletesen megfelel a néhány dolláros modul. Ez az a kategória, ami sufnituning módon, nagyon kevés pénzből is megy, ehhez képest ijesztően hatékony is tud lenni. Pl. 50km-ről elmegy a célterületre, akkor is tájékozódik valamennyire, ha se GPS (mert zavarják) se távirányítás, se video, keres magának optikai felismeréssel célt, és megtámadja. Mivel olcsó, ha egyiknek nem sikerül, ott egy csomó másik.
A cikkekből az derül ki (számomra), nem volt és nincs is lehetőség a GPS szolgáltatás területi korlátozására. Vagy lekapcsolják az egészet (civilt/katonait), vagy nem. Természetesen zavarni lehet, de az egy másik történet.
Az USA GPS rendszerét úgy tervezték, hogy át lehet állítani úgy, hogy korlátozott pontosságú vagy teljesen használhatatlan legyen a nyilvánosan elérhető vevők számára, míg a saját katonai célú vevők továbbra is működjenek vele. Mióta több rendszer van, ez már nem annyira hasznos.
Van egy olyan korlátozás is, hogy a normál kereskedelmi forgalomban kapható modulok adott gyorsulás, sebesség és magasság esetén letiltanak. Amennyire tudom, ez minden rendszert érint. A korlátozás a rakétákban, lövedékekben való alkalmazást korlátozza. Drónokban persze ettől még működnek.
Sokszor ment az agyalás, hogy a SpaceX kiviszi a fejlesztést az USA-ból, mert akkor majd sokkal könnyebben megy majd az engedélyeztetése a fejlesztésnek, a teszteknek.
Ez nem tud bekövetkezni, mivel a rakétatechnológia katonai stratégiai kiemelt fontosságú. A globális kommunikációs hálózatra is igaz ugyanez, bár talán nem annyira kiemelten felügyelt, mint a rakétatechnológia.
Ezek miatt a SpaceX nem "csúszhat ki" az USA kontrollja alól.
Abból kell "építkezniük, amilyük van", ahhoz a környezethez kell igazodni, amiben vannak (USA szabályozás). Ezért is volt nemrég a kogresszusi meghallgatás a SpaceX, BO és egy harmadik űrcég (talán Virgin?) részéről, amiben kisírták magukat, hogy a büroktratikus akadályoztatás (engedélyek lassú kiadása) olyan hátrányba kerülhetnek, ami miatt Kína leveri az USA-t az űriparban, és hamarabb jutnak el a Holdra és a Marsra is, ami miatt aztán egy igen komoly stratégiai hátrányba kerül az USA.
Elon nemrég tweetelte (X-elte? D ) ki újra a posztot, amiben arról írt a SpaceX, hogy a B9-S25 készen áll az indulásra, készen áll az IFT-2 -re, már csak az engdélyekre várnak. Az eredeti poszt négy (most már 5) napja ment ki.
Nem bszélve arról, hogy ha kideríti a FWS (Hal és Vad"gazdálkozás"), hogy bizony itt még hónapokon keresztül el kell mélyedni a mexikói búbos vöcsök, vagy a Rio Grandei mocsári békák lelkivilágának a kiismerésén, hogy vajon mennyire zavarja őket egy-egy rakétaindítás. (vessük össze ezt a KSC-vel, aminek a területe egy igazi vadparadicsom).
Közben Kína lassan az első éttermét építi a Hold déli sarkán.
"Azzal kapcsolatban, hogy Elon egy személyben dönt, hogy mit csináljanak a Starlinkkel: a SpaceX, mint egy USA cég, az ottani kormányzás ellenőrzése alá esik"
.
Ez a kerdes, hogy meddig van ez igy?
Akármilyen gazdag, még mindig csak egy ember, ha a világ (vagy kormányok akarják) rá tudják szorítani arra amire szeretnék (érdekük).
Nincs egy kicsit üldözési mániád? Mint irtam semmi közöm "bertrand", ha akarod kérdezd meg az admint, ha kéri hivatozhatsz erre a hozzászólásra, hogy engedélyeztem.
Ha betu szerint nezzuk a topic cimet (KINAI urhajo) akkor a hozzaszolasok 99%-a offtopic lassan 25 eve (nov.22-en leszunk 24 evesek, örulet.....), mert pont a partallami kinaiakrol eleg keves a hir.
.
A SpaceX es a többi hirtelen felnött tech.ceg sajatossaga, hogy egy zseninek kikialtott, de mindenkeppen karizmatikus figura van az elen, es a ceget nagyon nehez fuggetleniteni a vezer szemelyetöl. Kb ez volt Steve Jobs körul is, illetve Bill Gates körul a Windows95-98-XP höskorban.
Ahogy az elsö ilyen zsenik kiesnek, meghalnak, stb a ceg eleröl, es jön a szokasos igazgatotanacs meg a többi, ott elcsendesednek a dolgok, mar egy uj iPhone indulasnal sincs az az örult hiszteria, mint 10 eve, valoszinuleg a SpaceX es a Tesla hype is lenyugszik.
.
"Azzal kapcsolatban, hogy Elon egy személyben dönt, hogy mit csináljanak a Starlinkkel: a SpaceX, mint egy USA cég, az ottani kormányzás ellenőrzése alá esik"
.
Ez a kerdes, hogy meddig van ez igy? A Tesla mar epit gyarakat mindenhol a vilagban, tehat ott mar reg nem egy orszagtol fugg. A SpaceX is ha kitalalja, hogy diverzifikalja a muködeset, könnyen kicsuszhat az USA kontroll alol. Pl vad fantazia, de az USA környezetvedelmi, es egyeb hivatalok meg szivatjak egy kicsit öket, es erre Kina felajanl teruletet Muskeknak ingyen, söt megigeri, hogy ingyen epit nekik egy komplett urközpontot, es Musk azt csinal ott, amit akar, csak dolgozzon nekik is, akkor mi van? :)
.
Vajon a Starlink iranyitasahoz az USA kormanyanak, NASA-nak megvannak a forraskodjai, kellö kodolas a kommunikaciohoz? Vagy csak Muskon keresztul megy minden?
És igen... ha eltekintünk Musk személyétől és a technikai társadalmi vetületét nézzük a műholdas távközlés ilyen irányú fejlődésének, akkor ontopiknak tartom.... bár csak mint érdekesség, a megemlítés erejéig...
Valójában ez volt a felvetésem lényege, hogy Musk, mint "egyszemélyi" tulajdonos döntési lehetősséggel és felelősséggel bír egy globális információs rendszer fölött, ami miatt szükségképpen részesévé válik a világ összes konfliktusának.
Ez egy komoly csapdahelyzet, személytől függetlenül is, ami új elem. A GPS nem jó példa, mert katonai (pontosságú) alkalmazása eleve korlátozott, a polgári viszont globális (ha jól tudom).
A technológiai korlátozásokra más aktuális példa is van:
a Google és a Waze (spec ez izraeli cég) izraeli kérésre korlátozta a szolgáltatásait, főleg a forgalom monitorozását, mert ez taktikai, stratégiai információt ad a harcoló feleknek.
Szerintem jó pár aspektusa ennek a beszélgetésnek it off, de kapcsolata a SpaceX-en (és a Starlinken) keresztül, természetesen van az űrtechnológiához.
A SpaceX speciális szituációban van, mivel egy globális, egész e Földet lefedő tehcnológiával működő kommunikációs szolgáltatást nyújt, a Starlinket.
Mint ilyen, ennek katonai-stratégiai szerepe is van.
Nem ez az egyetlen ilyen szolgáltatás van. Ott van a GPS rendszer, amelynek a ahsználata még erősebb taktikai erővel bír. Mivel a GPS USa ellenőrzés alatt van, az ő érdekeinek megfelelően korlátozzák a használatát. Egyébként egy jó kérdés az, hogy mi van az alternatív GPS rendszerekkel (Galileo, Beidu, Glonass).
Azzal kapcsolatban, hogy Elon egy személyben dönt, hogy mit csináljanak a Starlinkkel: a SpaceX, mint egy USA cég, az ottani kormányzás ellenőrzése alá esik, és igen meg lennék lepve, ha nem koppintanának a SpaceX fejére, ha olyat csinálna, ami az Egyesült Államok érdekeivel ellentétes. ne legyünk naívak ez ügyben.
Jelen terrortámadás (amely a mai napig folyik, lövik rakétákkal Izraelt), és azt követő ellentámadás kapcsán Gázában: a SpaceX nem csak a segélyszervezetek számára biztosít kommunikációt (amit Izraellel egyeztetenek, hogy ne a Hamaszt támogassák ezzel), hanem az izraeli hadsereg is megkapja ezt a lehetőséget, ami összhangban van az USA Izraellel kapcsolatos politikájával (ami jelenleg: komoyl tengeri és légi haderő államásoztatása a közeli vizeken, minden esehetőségre készen, és Izrael támogatása technikával, készeletekkel, fegyverekkel és lőszerekkel, de nem élő erővel).
Persze mindig volt hajlama mindenféle közéleti szarba jól beletenyerelni, de mostanában jelentősen túltolja a biciglit ezekben az ügyekben.
Egyelőre betonbiztosnak tűnik az élharcos SpaceX, meg a Tesla helyzete is, de azért a fenti rizikó faktorokat is egyre inkább beleteszi az egyenletekbe.
"Érdekes, én meg azt látom, hogy a teljesen elhülyülő világban mer mást mondani, mint amit a mainstream szerint szabad."
.
.
Ez igy van, egyetertunk teljesen ebben, amde nem ezt mondtam. Az a sok, ha politikacsinalasba kezd, amit esetleg nehez leallitani, amikor le kene. Mi garantalja, hogy a maskent gondolkodonak mindig igaza van, csak mert alapvetöen utaljuk a polkorrekt vonalat? Mi a garancia, hogy csak azert, mert raketat es elektromos autot összerakott az embereivel, es ebböl nagyon sok penze lett, egyböl mindenhez is ö ert a legjobban, es fontos, hogy altalanos velemenyformalova, politikacsinalova valjon? (Pl mint amikor adta a Stralinket az ukranoknak, majd azutan egy ötletszeru csavarral rajött, hogy ezt megis inkabb el kene venni töluk. Ez nem csak velemenymondas volt, hanem konkret beavatkozas egy haboruba.)