Én azt írtam, hogy fejenként 30 m3/h levegőbe lehetetlen annyi hőt berakni, hogy azzal hideg időben is ki lehessen fűteni egy házat.
Erre te azt jelezted, hogy nincs igazam, ennek bizonyítására egy hőszivattyús levegő hővisszanyerőre hivatkozol.
De könyörgök: a hővisszanyerő az NEM fűtőberendezés, az csak a szellőzőlevegővel távozni akaró hőmennyiséget képes visszanyerni, a falakon/födémen/nyílszárókon/stb elvesző hőmennyiség pótlására nem képes.
"Jajj, Elek, egy sokszáz példányban működő, akár saját szemeddel is élőben megtekinthető rendszert nem állok neki itten neked bizonygatni."
Én nem azt állítottam, hogy ez nem képes kivonni a hőt a levegőből,
én arra céloztam, hogy ez (és semmi más sem) önmagában nem alkalmas egy átlagos cs. ház kifűtésére, ha fejenként 30 m3/h levegőt mozgat.
Egyébként sok száz eladott termék önmagában semmire nem bizonyíték - talán még Isaura kiszabadítására többen adakoztak ennél és akkor még nem említettem, hogy hányan vásárolhattak hőszigetelő festéket meg egyensúly-javító műanyag karkötőt.
Jajj, Elek, egy sokszáz példányban működő, akár saját szemeddel is élőben megtekinthető rendszert nem állok neki itten neked bizonygatni. Haggyad mán ezt...
Ez szép levezetés volt, majdnem meg is győztél, hogy tévedtem :)
De én sajnos gyanakvóbb vagyok annál, hogy egy szépen megfogalmazott marketing hadovától a földre boruljak, ezért legközelebb tegyél mellé némi kézzelfogható adatot is, pl hogy ez a berendezés X köbméter per óra légáram mellett hány kilowatt extra hőt ad hozzá a bemenő levegőhőz.
...mert egy ház összes hővesztesége nem csak a szellőzőlevegő veszteségéből áll (sőt többnyire ez a legkisebb tétel), tehát ha a távozó szellőzőlevegőből kivonod az összes hőt (egy mindösze pár millió forintos berendezéssel) és azt berakod a bemenő levegőbe, azzal még nem fűtöttél a házon egy milligrammot sem...
"csak arra gondoltam hogy talán valahogy a villanyszámlát egy kicsit lehetne vhogy csökkenteni"
Egy bizonyos házba egy bizonyos hideg esetén egy bizonyos hőmennyiséget kell bevinni, attól hogy azt a hőt szellőzőlevegővel, radiátorral vagy talicskával hordod be, attól az energiaszámlád nemigen fog változni.
Pontosabban a felületfűtések magasabb hőérzetet okoznak, ezért olyan házban alacsonyabb belső hőmérséklet (akár 2 fok is lehet) esetén is jól érzed magad, tehát a nagy felületek fűtése tényleges energiamegtakarítással jár.
Én a mennyezetet fűteném (ezt elektromos fűtéssel nagyon egyszerű megoldani) és a befúvott levegő hőmérsékletével nem törődnék - viszont olyan befúvókat alkalmaznék, amelyek a levegőt a mennyzet mentén terítik (coanda effektus) és nem fújják rá senkire.
Nyáron is a legjobb szerintem a mennyezethűtés, de ezt a szolgáltatást sajnos az elektromos fűtőszál nem tudja produkálni (még akkor sem, ha fordítva dugjuk a konnektorba :), de ott van a 80 méter csöved a talajban, ha teszel egy jó nagy felületű kalorifert a hőcserélőn belülre és azon át keringeted a talaj hűvösét, az (a levegő-hőcserével kiegészülve) talán elég lesz nyári hűtésnek egy ennyire jól hőszigetelt házban.
lehet egy kis félreértés van. a ház az valós, nem volt cél a passzív ház, de az alacsony igen. polisztirol zsalus, légtömörség nem volt mérve de nincs is sok lyuk a házon, ha az szükséges áttörések át lettek gondolva, és minimalizálva.
fűtés is van (fűtőfilm).
csak arra gondoltam hogy talán valahogy a villanyszámlát egy kicsit lehetne vhogy csökkenteni. és egy kaliroferes megoldáslátszott jónak.
a hőcserélő előtt van fagyvédő és nyári előhűtésként kalorifer (80 m 32-es KPE cső a föld alatt.)
Mivel a levegő köbmétereknént és fokonként mindösze 0,000335 kWh hőt képes szállítani, ráadásul 50 foknál nem szabad jobban felmelegíteni (ez felett szagos lesz - ún porbeégés), ezért:
- a magyar időjárási viszonyok leghidegebb óráiban
- fejenként 30 m3/h légáram mellett
- kizárólag a szellőző levegővel
még egy valódi passzívházat sem lehet kifűteni.
Ha a te 34 kWh-d "m2/év"-es fűtésigényt jelent, az nagyon jó érték, de több, mint kétszerese egy passzívháznak.
Innen szerintem három irányba lehet elindulni:
1 - elfelejted a légfűtést és valamilyen hagyományos módszerrel fűtesz (jav: mennyezetfűtés), a befújt levegőt meg majd felmelegszik magától a szobában
2 - készítesz valamilyen légfűtést, amely a fűtési szezon egyhébb időszakaiban önmagában is ki tudja fűteni a házat, de készítesz mellé egy kiegészítő fűtést is, amely a nagyon hideg órákban besegít neki. A te (nagyon jól hőszigetelt) házad esetében egy jól megcsinált légfűtés a szezon túlnyomó részét egymaga is elviszi a hátán, ezért ez a besegítés viszonylag tűrhető keretek között tartható, kiegészítő fűtésre beruházásnak nálad talán elég lehet egy-egy nagyon kis teljesítményű és olcsó kínai villanyradiátor a szobákba. Itt egy kis segítség a kiegészítő fűtés megértéséhez/saccolásához.
3 - kizárólag légfűtés: ekkor a hideg órákban megnövekedett hőigényt a forgatott levegőmenyiség megnövelésével pótolod: ez a gyakorlatban olykor NAGYON magas légmennyiséget igényelhet, az óránként sok száz köbméternyi levegőre ráadásul legöbbször a hideg éjszakákon van szükség, amikor a megnövkedett zaj pont az alvást nehezíti. A te házadra pl az év leghidegebb órájára minimum 4-500 m3/h-t saccolok, már ha valamivel 50 fokosra tudod felfűteni a levegőt (de ha pl csak 35 fokosra tudod mert mondjuk hőszivattyúd van, vagy spóroltál a kaloriferen, akkor ez a légmennyiség már 1000 m3/h körül lesz)
Ha levegővel szeretnéd fűteni a házad, akkor felejtsd el: ezzel a rendszerrel ezt a házat magyarországon nem lehet kifűteni.
Ha van rendes fűtés is és csak épen melegebb levegőt szeretnél befújni, annak meg nincs értelme, hiszen a befújt levegő másodpercek alatt felveszi a lakás hőmérséletét, csak nem szabad közvetlenül emberre befújni (tehát időt kell hagyni neki a felmelegedésre).
..szóval nem derült ki, hogy mit is szeretnél... meg hogy van-e levegő hőcserélőd, vagy a téli -20 fokos levegőt akarod 40 fokkal felfűteni.
Sziasztok! Egy kis segítséget szeretnék kérni. Adott egy szellőztető rendszer közepes fokozatban 170m3/h légárammal, a ház 310 m3 nettó térfogatú (bútorok miatt lehet kicsit kevesebb).Szeretnék egy vizes kalorifert alkalmazni a befújt levegő előmelegítésére/hűtésére. A ház nettó fajlagos fűtési hőigénye: 34 kWh/m2a (1 éves mért adat alapján nem primer energiában számolva)A beépítésre szánt légtechnikai csőátmérő 160 mm
a szobák tervezett hőmérséklete télen 21°C; nyáron 24°C
kérdések:
milyen kaliorifer kell ehhez?
miylen puffertároló ?m3, tárolós-e vagy átfolyós?
a melegvizet mivel érdemes előállítani (gáz nincs) 8 évnél kisebb megtérülés üzemeltetési költségekkel együtt is?
Ez elejjebb feketével kiemelve a rehau Rehau Awadukt Thermo csőrendszerének a leírása:
mint láthatjuk nem azt írja hogy baktériummentes lesz, hanem csőkkenti a mennyiségét, arra vonatkozó adat nincs mennyi ideig fejti ki ezen jótékony hatását....
ugyanis ha belegondol az ember a Ionizáló Ezüst elektródát is cserélni kell mondjuk egy párásítóban idővel, tehát nem korlátlan ideig használható, és erősen kétlem hogy olyan mennyiségű ezüstöt dolgoztak az anyagba ami megfelelő ideig ellátná a dolgát, inkább csak reklám, de szívesen várom az ellentétes véleményeket...
Máig számos alkalmazásban használják fel ezt a tulajdonságot – így a REHAU-nál is! Az antimikrobális belső rétegű, szabadalmaztatott talaj-levegő hőcserélő a csíranövekedés lényeges csökkenését okozza. Az eredmény a higiénikus, csírákkal alig terhelt friss levegő a szellőzőberendezésben. A belső csőréteg antimikrobális hatását a taunussteini Fresenius Intézetben az ASTM Standard E2180 szabványra
Ezt hol láttad melyik leírásban hogy ezüst oxiddal vonják be? Különben az ezsüt oxid nem rendelkezik semmilyen baktérium, vírus, illetve egyéb élölény ellen hatásos potenciállal, ugye egy barna porszerű anyag.... Légyszíves csatold a leírást ahol ezt találtad.
Lent válaszoltam bővebben, most válaszolok röviden: nem.
vagy ismerd be, hogy kicsit is komoly szakember nem határozhatja meg a szükséges légcsere mennyiségét kizárólag "helyiség jellege - légcsere szorzó" alapján.
Miért kellene beismernem, azt amit én is mondok? Ez így van, és a mellékelt segédlet sem mondja azt hogy a szükséges légcsere mennyiségét kizárólag "helyiség jellege - légcsere szorzó" alapján kellene számolni. Mondjuk kezdd azzal, hogy a helyiség jellegét jól határozd meg: egy darab főzőlap még nem tesz konyha jellegűvé egy 30m2-es helyiséget...
Kezd már egy kicsit unalmas lenni, hogy az általam belinkelt segédleten rágódsz. Jó lenne bégre látni, hogy te mire alapozod hogy egy kétfős lakásba elegendő 50-60 m3/h-re tervezni a központi szellőztetőt.
"Mi a helyzet a csővekben megtelepedő mikroorganizmusokkal?"
Mivel bizonyos időjárási körülmények között a cső belső falát lehetlen szárazon tartani (=táptalaj), ezért csak belülről baktérium-ölő bevontú csöveket szabad alkalmazni (másmilyet csak saját felelősségre).
Ezért is olyan baromi drágák a gyári LEWT rendszerek.
vagy ismerd be, hogy kicsit is komoly szakember nem határozhatja meg a szükséges légcsere mennyiségét kizárólag "helyiség jellege - légcsere szorzó" alapján.
Hát, aki egy 30m2-es konyhába egy darab indukciós főzőlapot rak be, az úgy is járt :) Ekkora konyhája éttermeknek van, oda kell is ekkora légcsere. Ha viszont a helyiség nagy része nappaliként funkcionál, akkor inkább az alapján kell számolni.
"Az a táblázat nem különböztet meg egy olyan konyhát, ahol 3 gázégő megy nagy lángon (lekvár+leves+fasírt), miközben a pulyka csendben füstölög a gázsütőben
egy olyan konyhától amelyben mindössze egy darab indukciós főzőlap van."
Gy.k. azért van megadva intervallum, mert mondjuk csak 15-szeres kell az indukciós főzőlaphoz és 25-szeres a 3 gázégőshöz.
"Pusz nem foglakozik azzal sem, hogy ez egy 100 köbméteres helyiség egyetlen árva háziaszonnyal, vagy egy lakótelepi lyuk-konyha, ahol éppen öten kucorognak a három hokedlin.
Csdak szorozza a légköbmétert ész nélkül.
Csak Te szorzod a légköbmétert ész nélkül, ott van az elején: "Ha több szempontot is figyelembe kell vennünk, a legnagyobbra adódó térfogatáram mellett kell döntenünk."
"Ez a táblázat annyira szakmaiatlan/tudománytalan, hogy inkább a szellőzőgép-gyártók marketingfogásának tűnik, innentől kezdve komolytalan számomra."