Az utóbbi időben már többször tapasztaltam, ezért gondoltam beírom ide:
Kőbánya-Kispest végállomásról miért nem indul pontosan a metró? Peron kijelző szerint van még 20 másodperc, de már ajtók záródnak; máskor lemegy a visszaszámláló 0-ra / vagy már jelzi a következő indulást, de még csak érkezik a peronhoz a következő vonat, majd azonnal indul is.
A varsói metró 81-717.6 sorozatú szerelvényeinek túlnyomó többsége már az ukránoknál van, talán csak egyetlen szerelvény maradt közülük Varsóban, az is a napi forgalomból kivonva, csak tartalék céllal megtartva, hiszen már az összes vadonatúj Skoda Varsovia csatasorba állt helyettük mindkét varsói metróvonalon.
Nem vagyok biztos benne, de mintha lett volna arról cikk, hogy több metrószerelvényt ajándékoztak Ukrajnának, talán a csehek például. Ezek a szerelvények vajon kiértek? Melyik városba és forgslombz álltak esetleg?
Nekik a klasszikus értelemben véve igazából nincs is pénzre szükségük, mert már szinte mindenből -ugyan olykor csak a maguk technikai színvonalán- de önellátóak, ami pedig otthonra nekik éppen megfelelő. Nem külföldi cégektől vesznek hozzá drága dolgokat, (így nem is kell a kamu pénzért kuncsorogniuk pl. a nyugatnál), hanem a valódi saját anyagot, technológiát, erőforrást tesznek bele, szemben a fedezetlen kamatos hitelpénz (játékpénz) helyett, mint ami pl. itt mifelénk szokás. Nekik nem kell pl. egy Strabagot, Swietelskyt, stb. vastagon fizetgetniük sem, meg tízen évekig "látszatépíteni", hogy úgy még több pénzt lehessen a projektből kisikamikálni. :-(
Az Attus által felsoroltak mellett még érdemes lehet vizsgálni:
Mi a helyzet más beruházásokkal az adott országban? Az pl. elég életszerű, hogy egy ország gazdasági-kulturális központjában próbálják magasan, magasabban tartani az életszínvonalat, és nagyobb beruházásokkal terelni a figyelmet más, kevésbé népszerű dolgokról. Hogy amíg a fővárosban épül a metró, máshol már a korábban elért színvonalat is nehéz fenntartani.
(Magyarországon ha metró nem is, de új vasútvonal a II. Világháború alatt is épült, igaz, ez nem a főváros közelében, hanem egy akkor néhány évre visszacsatolt területen).
nálam M2G fejlesztés nem prioritás, a HÉV fejlesztéssel kéne együtt kezelni
Pedig épp, hogy jól elkülöníthető a többi HÉV fejlesztéstől a tervezett más jellegű infrastruktúra és járműpark miatt.
4-es metró hosszabbítás fontosabb lenne, sokaknak segíteni
Arrafelé a beruházás csak a színvonal emeléséhez kell, egyébként marad az mint eddig (buszok). A HÉV esetében már a további színvonalromlás elkerüléséhez is beruházás kell valamikor, amit viszont az tesz színvonalemeléssé, ha lesz metrós összekötés, vagy más vonalak esetében simán csak belvárosi irányú hosszabbítás.
Ahogy lentebb írtam: ezeket a beruházásokat nem most kezdik, a Troickaja már majdnem kész, a Rubljovo-Arhangelszkaja is eléggé előrehaladott állapotban van. Olyat már hallottam, hogy háborúban lebombáztak egy metróvonalat, de, hogy egy háború hatására egy metróvonal lebontotta volna önmagát, olyat még nem.
A blogodra kiírni, hogy most építjük ezeket a vonalat, az meg ingyen van.
Ott nincs a szomszédban háború. Kíváncsi leszek, hogy a HÉV forráshoz jutása mennyire nyírja ki az M2G/M5 fejlesztést, hogy ne csak polidoli, hanem ON is legyen.
Értem én, hogy van pénzük - tudjuk. Na de annyi, hogy a háború... pardon... különleges katonai művelet finanszírozása mellett még 3 metróvonalat is tudnak építeni?
De, 3 új metróvonal épül. Meg az 1-es, 3-as és 5-ös* vonalon 1 megállós hosszabbítások.
A 16-os Troitskaja vonal: (a 2011-2012-es moszkvai területbővítéskor jött először szóba) Ez már kvázi Moszkván kívül (mint ha az M0 egy központi körgyűrűs vasútvonalunbk lenne és onnan indulna mondjuk Szolnok felé) épülő sugárirányú vonal. Itt 2019-ben röffentettek be 4 kínai fúrópajzsot, idén tervezik az első szakasznak az átadását. Ez 25 km, 11 állomással. A második szakasz 15,2 km hosszú lesz 6 állomással, ez 2028-ra tervezik átadni.
A 17-es Rublevo-Arhangelskaja vonal: (~2005-ben jelent meg először a tervekben)
Egy szakasza már kész, a 11-es körmetró csökevényeként működik. Itt is épül az első 12,65 km-es szakasz 3 állomással, amelyet 2026-ban, további 5 állomást pedig 2027-2029-ben adnak át. Tervezik további 5 állomás építését és a leendő 18-as vonallal való összekötést a városon át.
A 18-as Birjulevskaja vonal: (már a 70-es években voltak elképzelések a megépítésére)
20,7 km, 10 állomással. 2026-ban adhatják át.
*a klasszikus gyűrűs 5-ös vonalon egy új állomás lesz a Novoszlobodszkaja és a Proszpekt Mira között.
Annyi hiba van a cikkben, hogy ezek a vonalak már mind évek óta épülnek, pl. a Troickaja vonal első szakasza már majdnem teljesen készen van, a Rubljovo-Arhangelszkaja első szakasza már meg is nyílt, a második is évek óta épül. Tehát nem arról van szó, hogy most kezdik el építeni őket, és 2030-ra készen is lesznek.
A hármas metróban maradt a felújítás előtti AVR rendszer, ami üzemmódtól függően önműködően vezeti a vonatot vagy felügyeli a járművezetőt, ennek a működése nem igazán stabil, néha nem észleli jól a sín mellett futó programszőnyeg jelét és akkor megáll vagy elméri a távolságokat. A kettes metróban őszintén szólva fogalmam sincs, mi van, de valami teljesen más, gondolom inkább a 4-es metróval van műszaki rokonságban.
Biztos kitárgyaltátok már, de a keresővel nem találtam:
Napi szinten utazom a kettes és a hármas metróval is. Miből adódnak a hármas vonalon ezek az állomások közötti megállások szinte naponta? Van, hogy a Deák meg a Kossuth tér között fékez az alagútban, áll 5 másodpercet, elindul, 20m aztán megint nullára fékez. A kettesen ilyet csak egyszer tapasztaltam. Bizber, vagy inkább a vonat sajátossága? Szintén gyakori a hármasnál, hogy nem megfelelő pozícióban áll meg a megállóban és előrébb kell gurulnia pár métert, hogy nyithassa az ajtókat. Ennyire nehéz lenne szabályozni a fékerőt?
Egy állandóan világító csík pár hét után úgy működne, mintha ott se lenne, mert kb. mindenki megszokná (így kb. piros "szigszalagot" is le lehetne ragasztani, mert kb. az is ugyanannyit ér. ) Viszont ha időnként villog, ráadásul más színnel, az már figyelemfelkeltő. De mindez kimaradt, cserébe viszont az automata hangos bemondás azért elég hatásos most is.
Ez az új kék LED sáv kifejezetten tetszik. Olyan erősen világít, hogy a pálya feletti füstelszívót is megvilágítja és így olyan mintha a sínek felett is lenne kék világítás.