Keresés

Részletes keresés

Abeto Creative Commons License 2004.06.16 0 0 71
Azért Ferihegy ia fejlődik...

"Ázsiai cégekkel tárgyal a Budapest Airport Rt., Világgazdaság, 1+14. oldal

Több kelet-ázsiai légitársasággal is tárgyal a Budapest Airport Rt. azok budapesti megjelenéséről. Ferihegyet kereskedelmi és logisztikai központtá szeretnék fejleszteni. Az 1. fogadócsarnokot napokon belül bezárják és több milliárd forintért felújítják.
Kelet-ázsiai légicégek budapesti megjelenéséről is tárgyal a Budapest Airport Rt. (BA), főleg az árufuvarozó bázison számítanak rájuk. A cég napokon belül bezárja az 1-es fogadócsarnokot, és saját forrásból több milliárd forintért felújítja.
A Budapest Airport Rt. hamarosan folytatja a tárgyalásokat több kelet-ázsiai légicéggel arról, hogy azok miként jelenhetnek meg Ferihegyen – közölte lapunkkal Kepecs György, a BA Rt. igazgatóságának elnöke. A vezető nemrég a térségben tárgyalt a világ második legnagyobb air cargo cégével, a Korean Air Cargóval és az Asian Airlinesszal. Mindkét cégnek bemutatták a hamarosan megkezdődő ferihegyi fejlesztéseket, melyek iránt kínai és japán légi cégek is érdeklődnek.
A társaság vezetői szeretnék az árufuvarozásban is felvenni a versenyt a térség többi repülőtér üzemeltetőjével. (A bécsi vetélytárs éppen tegnap jelentette be, hogy folytatja nagy ívű bővítéseit.) A több milliárd forintos új ferihegyi cargobázis tervezését és építését az 1-es fogadócsarnok felújítása után, 2005 második felében, 2006 elején kezdik, ám döntés még nem született.
A BA Rt. napokon belül bezárja az 1-es fogadócsarnokot, amelynek több mint hárommilliárd forintos, önerős felújítása várhatóan a jövő nyárra zárul. Addig minden cég a 2/B terminált használja.
Egy nagy, többfunkciós létesítményt is terveznek a 2-es fogadóépületek előtti nagy parkoló helyén. Itt többemeletes parkolót, tetején esetleg szállodát alakítanának ki, és építenek egy korszerű irodaházat is. A fogadóépületek között egy nagy közösségi területet hoznának létre. A BA Rt. javasolta az érintett önkormányzatoknak és hatóságoknak, hogy hozzanak létre munkacsoportot a közlekedésfejlesztés elindítására.
A BA Rt. fő budapesti üzleti partnere, a Malév is érdekelt a fejlesztésekben. Előzőleg célzást tett arra, hogy esetleg beszállna a cargobázis építésébe. Sándor László vezérigazgató a napokban azt közölte, hogy a kínai Hainan Airlinesszal kötött egyezmény egyik kulcseleme az árufuvarozási együttműködés, amihez jól jönne egy új cargoterminál. A Malév folytatódó regionális terjeszkedésének jegyében tegnaptól heti kétszer közvetlen menetrend szerinti járat közlekedik Budapest és a montenegrói Podgorica között. A 67 férőhelyes Fokker gépre főleg üzleti utasokat várnak."

pbence2345 Creative Commons License 2004.06.15 0 0 70
www.origo.hu:

"Tovább bővítik a bécsi repteret

Folytatja beruházási programját a Flughafen Wien. Jövőre a SkyLink program első fázisának keretében új utasforgalmi terminál épül 280 millió eurós beruházással, beleértve a 65 millió eurós csomagelosztó rendszert is.

A jelenlegi terminálépületek déli részén épülő új csarnok 96 check-in pulttal és 17 repülőgép dokkal rendelkezik majd. A beruházás 2008-ra készül el, és megduplázza a jelenlegi utascsarnok alapterülét.

A terv közvetlen csatlakozást teremt a vasúti

végállomáshoz, biztosítja a schengeni és a nem-schengeni határforgalom rugalmas kezelését, valamint megnöveli az üzletek és éttermek által hasznosítható alapterületet. A konstrukció biztosítani kívánja a csatlakozások 25 percen belül történő lebonyolítását, mivel a repülőtér forgalmának jelenleg 35 százalékát teszi ki a tranzit. A terminál építése biztosítani kívánja a kapacitást a jelenlegi két kifutópálya által elérhető évi 21 milliós utasforgalom lebonyolításához. A moduláris felépítés lehetővé teszi majd a későbbi bővítést is.

A bécsi repülőtér az európai átlagot egy százalékponttal meghaladó növekedést kíván elérni az utasforgalomban. Diszkont légitársaságokkal már az idén el kívánják érni az egymilliós utasszámot, hosszú- és középtávú járataival pedig központi szerepet kíván kivívni magának a kelet-európai országokban. (MTI) "


vince Creative Commons License 2004.06.15 0 0 69
Ha a BA Rt-vel mint szolgáltatóval kapcsolatban, ez az ajtó nyitás csukás lenne a legnagyobb probléma, olyan, de olyan szép lenne az élet. Hajjj
Előzmény: pbence2345 (68)
pbence2345 Creative Commons License 2004.06.15 0 0 68
A repteret, ha bezarjak ejszaka 1-4 ora kozott, tehat ez azt jelenti, hogy a jelenlegihez kepest plussz harom ora orzest kene megoldani...

Hogy ez draga-e??? Van egy tobb milliard forintos nyereseget termelo repuloter, aki eleg sok penzt szed le minden utasrol, torekednie kene arra, hogy a leheto legmagasabb szintu szolgaltatast nyujtsa.
Ha akar csak 1 utas is erkezik zarasidoben, akkor is nyitva kene lennie, mert O ugyanugy kifizette a repteri illeteket!!! Nehogy mar ejszaka ne mehessen be a repterre....
Lehet, hogy igy azon az ejszakan epp csak az egy utas miatt nem lesz nyereseges az a harom oras nyitvatartas, de minden utason nyereseget kell termelni??? Hat ez nem eppen eu-i szemlelet....:(((((

KozO Creative Commons License 2004.06.14 0 0 67
Akkor most kinek is a feladata éjszaka őrizni a terminálokat? Vagy jó ez így bezárva???
Előzmény: pikpok (66)
pikpok Creative Commons License 2004.06.14 0 0 66
A kártya ugyan valóban csak szolgálati célra használható, bár én Bull helyében mindenképpen használtam volna.

Nem azt kellene felügyelni, hogy ki jön be éjszakára, hanem azt, hogy miért, illetve azt, hogy ott mit csinál.
Az FBÖ egyébként szerintem nem jó, ugyanis a terminálok utasoldala nyilvános terület, vagyis bárki által szabadon igénybe vehető. Ez persze nem azt jelenti, hogy innentől kezdve minden csöves ide járjon aludni, pusztán arra célzok, hogy az FBÖ nem biztos, hogy szerencsés megoldás. Marad tehát a rendőrség. Igen ám, de őrt állni egy kapuban nem rendőrségi alapfeladat (szerintük legalábbis biztosan nem az, még akkor sem, ha létezik egy un. RBSz) vagyis iszonyatos pénzbe kerülne.
Bár P.Z. úr feltehetően minden lehetőséget megvizsgált már (alapos ember) mégis talán az tűnne célszerűnek, ha a majdani 2C terminál építésénél figyelembe vennék ezt a problémát, és kialakítanának egy várakozó helyiséget a reptéren éjszakázó utasok számára a terminál területén, de a"steril" területtől elzárva.
Persze ez is csak egy ötlet, és az is lehet, hogy drágább lenne, mint rendőröket szerződtetni.

Szia Flap!
Úgy látszik, nem csak a gimi a közös pont életünkben...:-)

Előzmény: ANitA (65)
ANitA Creative Commons License 2004.06.14 0 0 65
> szolgálaton kivül nem használhatod a polaroid kártyát

Ebben igazad van, ez elkerülte a figyelmem. Akkor nem tudom. Ami most van, az biztos nem jó megoldás senkinek.

> az az érdekes, hogy aki zárás előtt jut be az bent maradhat éjszakára,

Ha jól tudom, a rendőrségnek zárás elött igazoltatni kellene a bent éjszakázó utasokat. Hogy ez mennyire történik meg nem tudom, nem az én "asztalom".
A legjobb az lenne, ha valaki (rendőrség, FBŐ, bárki) folyamatosan a csarnokokban lenne, és felügyelné ki jöb be éjszaka. Akár egy ajtónak is elég lenne terminálonként, és szintenként nyitva maradni. De mindez nem kis pénzbe kerülne.

Anita

Előzmény: Flap (64)
Flap Creative Commons License 2004.06.14 0 0 64
Kedves ANitA!

Ha repteres vagy akkor neked is tudnod kell, hogy szolgálaton kivül nem használhatod a polaroid kártyát, tehát az érkező hall portán keresztül történő elhagyása (szolgálaton kivül) a reptérrend megsértése. Az éjszakai zárással kapcsolatban csak az az érdekes, hogy aki zárás előtt jut be az bent maradhat éjszakára, pedig ő is potenciális veszélyforrás a vagyontárgyakra. Ezek az eljárások még a régi, rossz beidegződésekre alapulnak és nincs létjogosultságuk. A rendőrségnek kellene olyan szintre emelkednie, hogy jobban megvédje a repülőteret a jogellenes cselekedetektől, mint egy zárt állapotú fotocellás üvegajtó.

Előzmény: ANitA (63)
ANitA Creative Commons License 2004.06.13 0 0 63
magellan:
> Ki az az STG és miről akarsz vele beszélgetni?
Azt minden volt LRI-s és mostani BUD-os tudja.

Honnan tudod, hogy az illető az RT-nél dolgzik?

Ha jól értelmezem a HC-t, akkor Te HongaroControl alkalmazott vagy. Tehát rendelkezel minimum fehér, jobb esetben zöld polaroid kártyával. Ez azt jelenti, hogy a portákon tudsz közlekedni, tehát nem lettél volna bezárva (bocsi, max 30 métert gyalogolnod kellett volna).
A repülőteret be kell zárni miután az utolsó gép leszállt, az első gép check-in nyitás elötti fél óráig (ez általában 1 órától 4 óráig). Ha nem jön meg a minyibuszod, akkor nem lesz bezárva az egész terminál? Másrészt, a picibuszosnak tudni kell (még Évikének is!), hogy minden este van terminál zárás. Szoktak is intézkedi, de minimum szólni az illetékeseknek, hogy van még utas a terminálban aki ki szeretne menni. Ugyanis vannak utasok, akik a reptéren éjszakáznak, de nekik érvényes jegyük van valamelyik reggeli gépre.

Aki éjjel fél kettőkor érkezik meg a reptérre vidékről busszal, és mondjuk mínusz 15 fok van egy enyhébb téli este, és a busz elindul vissza, mert nem ér rá ott várni 3 órát járó motorral... az ne legyen felháborodva?
De a terminált akkor is be kell zárni, mert iszonyat értékek vannak ahhoz, hogy csak úgy nyitva legyen. Azt már mondani sem akarom, ha a hajléktalanok kiszíúrják maguknak télen, és ott táboroznak le, hogy olyankor mit szólna a reggeli Brüsszelbe tartó bussiness utas. Vagy P.B. term. ig. úr?
Biztos lehetne rá más megoldás is, csak az mind pénzbe kerül.
Ja, és gondolom a 7026-osnak sem ez a fő profilja, ezt kell csinálnia, ezt teszi. Nem feltétlen kell elvárni, hogy éjjel egy órakor vidáman, és mosolyogva ugráljon az utasoknak, aki éjfél óta nem hajlendő elhagyni a terminált, mikor nem is ez lenne a dolga (most a 7026-os szemszögéből közelítettem meg).
Nem akarom hosszúra húzni (mert nem is BUD-os alkalmazott vagyok, de én is sokat éjszakázom a reptéren), de biztos nagyon fáradt lehettél, hogy így reagáltál a 7026-osra. (na jó, Évike is rátehetett egy lapáttal :-)))

A minibuszt végülis nem akarják kiszervezni? Megállt ez a Volánbusz ügy?
Egyébként röhej, hogy pl. Alberirsára 4 jegyért visz el egy utast (és a dolgozókat is!!!!!!!!) (4*2500Ft!!!) A BP taxi 139Ft/km telefonos rendelés esetén, de ha leszerződne az RT-hez még olcsóbb is lehetne szvsz... de mind1.

üdv,
Anita

Előzmény: Bull_ (53)
pbence2345 Creative Commons License 2004.06.11 0 0 62
Az Uniós csatlakozás óta új hullámban érkeznek a nyugati nagyvállalatok, közülük sok már Magyarországra hozta egyes tevékenységei központját is, írja a Világgazdaság.

A felfokozott érdeklődés tükröződik az üzleti utazások számának emelkedésében is. Májusban 35 százalékkal több utas érkezett Ferihegyre, mint egy évvel korábban, és közöttük legalább 15-20 százalékkal nőtt az üzleti utasok aránya. A forgalom várható növekedésére számítva több külföldi légitársaság (TAP Air Portugal, Air Berlin, Easyjet) már elindította, vagy a nyáron elindítja rendszeres járatait. A csatlakozás után a bécsi repülőteret üzemeltető cég Budapesten tárgyalt a BA Rt.-vel a szorosabb együttműködésről, és megjelenhet a legnagyobb koreai légitársaság, a Korean Air is.

pikpok Creative Commons License 2004.06.10 0 0 61
Most hirtelen nem tudom eldönteni, hogy a taxisokat, vagy a minibuszosokat sajnáljam - e jobban...

A lánglovag történetét hallva egyébként először az én szám is mosolyra húzódott, de jobban belegondolva azért ez nem ilyen egyszerű, és egyáltalán nem olyan vidám. Az esemény ugyanis gépcserével, késéssel járt, aminek minden bizonnyal vannak, vagy lesznek anyagi konzekvenciái.
A MALÉV veszteségeit pedig ugyebár mi, az állam polgárai viseljük.

hellcat43 Creative Commons License 2004.06.07 0 0 60
Az egyik unokatesóm, aki 20 éve taxis (eredetileg neki kerestem ki a cikket) azt mondta, minden sora igaz, de szerinte kicsit finomra sikerült, ő sokkal durvábban fogalmazott volna, amit megértek, mert mesélt néhány elképesztő, tanúkkal bizonyítható ferihegyi esetet. Kérésére nem kis utánajárással telefonon becserkésztem a szerzőt, aki azzal védekezett, hogy a cikk tényleg egy soft változat, mert mégis csak egy idegenforgalmi lapba készítette. Ha még közelebb fúrt volna az ideghez, nem adták volna le. Ennyit a(z) (ön)cenzúráról. Elmeséltem neki a jó rokon sztorijait, erre kapásból visszamondott kétszer annyit, csak még cifrábbakat. Majdnem eldobtam a kagylót. A végén megegyeztünk, hogy a megfejtés szokás szerint az M és Az ő kis FIA. Történik mindez 2004 kora nyarán, egy állítólag EU tagország fővárosának nemzetközi repülőterén. :-(((
Előzmény: tommy66 (59)
tommy66 Creative Commons License 2004.06.07 0 0 59
Sőt , ha ehhez még hozzá teszem , hogy 90'ben kiadtak havi 400.ért egy reptéri igazolványt a taxisoknak , hogy csak ezzel lehet beállni a sorba. Ez kb egy hónapig működött normálisam utána azt vetted észre , hogy egy métert sem haladtál három óra alatt és amikor előrementél megnézni mi van , akkor láttad , hogy a rendfentartó biztonsági emberek mutyiznak a hiénákkal és mindig ők tolatnak be az első helyekre . Ez kb. hat-hét hónapig ment és ebből a pénzből inditották be a minibuszokat.
Az meg , hogy az Airport Rt. nyilatkozott a taxisújságnak , hogy nem ám majd mindenki odaáll , hanem majd ők kiírják a tendert , amit majd ők elbírálnak és majd egy taxitársaság fogja megkapni, az meg aggodalomra adhat okot.
Mondjuk az az Airport Rt.-nek is az érdeke , hogy minél magasabb áron szolgáltassanak ott a taxisok , hiszen ha kijönnének az utasok és 4000-ért bemennének korrekten a belvárba , akkor ki ülne be abba a retek buszokba fejenként kétezerért ?

Ezért tartják fent mesterségesen a káoszt!!

Előzmény: hellcat43 (44)
magellan Creative Commons License 2004.06.06 0 0 58
Ki az az STG és miről akarsz vele beszélgetni?
Előzmény: Bull_ (53)
Utas2 Creative Commons License 2004.06.06 0 0 57
Neked jogodban áll kötekedni.

Igazán nem tudom, mi nem teccik.

Lehetett volna sokkal komolyabb következménye is.

Örülj, hogy valamelyest viccelődni lehet rajta.

A kollega parancsnoka biztosan nem ezt tette.

Ha az én stílusom nem teccik, akkor ugye máséba is belekötsz?

Ha nem, hát nem.

Előzmény: 76543210j (56)
76543210j Creative Commons License 2004.06.06 0 0 56
A stílus, ahogyan azokról nyilatkozol, akik ezt nem érdemlik meg. Ti. akár megbökte, akár nem.
Előzmény: Utas2 (55)
Utas2 Creative Commons License 2004.06.06 0 0 55
LOL
Na most neked meg mi bajod van?
Megbökte vagy sem?
Akkor meg?
Előzmény: 76543210j (54)
76543210j Creative Commons License 2004.06.06 0 0 54
Gratula a lánglovagnak.... Ölég 1xű vagy barátom.
Előzmény: Utas2 (51)
Bull_ Creative Commons License 2004.06.04 0 0 53
Sziasztok!

Örülök, hogy kolozsvári olvtárs megnyitotta ezt atopicot, mert amii velem történt azt hiszem a "Legnagyobb negatív röpülős élményem" témába tartozna:o(
Történt is, hogy cégem a HC elküldött Dublinba(ejtsd Dublin by gyerök:o) ) nyelvet tanulni. Idáig frankó! Hazajövet, biztos financiális okokból Frankfurton keresztül DLH-val jöttünk. Leszállás 2332LT, a tranzitból kijövetel és a sutyibusz kordinátorával (bizonyos szegény Évike) való beszélgetés 0003LT.
Mivel elég sokan voltunk Évike sajnálkozva mondta,hogy kb. 15-20'-t kell várnunk. Miután 35-40' alatt az utasok és kollégáim zöme elment , aggódva érdeklődtem Évikénél, mi várható? "Pár perc" volt aválasz. 0050-kor az uccsó(előtti) utas is eltávozott, s miután már több bringa is ment úgy, hogy vagy oda, vagy vissza érinthette volna Csepelszitit, kicsit ingerülten és emelt hangon követelőztem Évikénél. Szegénykém kínjában fölhívta a főnökét, aki persze rutinosan lerázott.
0055LT. Ilyenkor persze 1', 1 órának tűnik (asszem már ordibáltam) Évike hívja a 20-ast (aki egyébként 21-es (hála neki mégse kaptam infarktust a végén)) aki 2'-re ígéri a megérkezést. Cuccot kulival kitoltam, hogy mindjárt uccu. Ámde megint eltelt 4'.
Bementem Évikével zsörtölődni egy kicsit, miközben megjelent 1 alak, aqki elkezdte az automata ajtókat lezárni!!! Félválról még oda is szóltam, hogy "ugye azért engem nem zár be?" "énnékem ez a dolgom és én bizony bezárok minden ajtót." mondta, és én inkább a rádiót hallgattam, ami baj volt.
01011. 20-aska végre megjött!! Én mennék ki, de az ajtók zárva!!!:o(((( Elhűlt ereimben a vér!!! Tényleg meglehet tenni ma FH-en, hogy bezárunk egy utast, miközben acsomagjai kint vannak?!?!?!
OROSZLÁNÜVÖLTÉS szegény Évike hanyathomlok rohant a tag után, aki fintorogva kiengedett. Habzó szájjal követeltem, hogy mondja meg a nevét, mire csak az azonosítóját közölte 7026 ( siralmas,hogy ilyen számmal megszopat egy 1942-est)
Asszem az egész RT-t jellemzi az eset, különösen a 7026-os.
Hogy MO-n egy szabályzó(zárd be az ajtót 0100-kor) fontosabb legyen mint egy utas????
Gondoltam, hogy bemószerolom a tagot(7026) STG-nél, de inkább másról fogok vele beszélgetni :o)
Igazándibul nem értem, hogy az ellenségessé fajult viszony ellenére a HC miért erőlteti az RT sutyibuszát, mikor sok jó megbízható taxitársaság van.

Bocs, hogy hosszú lett a nyomorom

Bika

kolozsvari Creative Commons License 2004.06.04 0 0 52
ehhez azért ügyesség kell..Tudtommal a géphez közelítve fokozatosan kell csökkenteni a sebességet,szárny környékén meg már csak max. 5km/h-val lehet menni...
Előzmény: Utas2 (51)
Utas2 Creative Commons License 2004.06.04 0 0 51
Itt a kicsit bővebb cikk az origo-ról:

"Hintőpor miatt sérült meg egy gép Ferihegyen

Egy tűzoltó jármű fülkerésze péntek délután a ferihegyi repülőtéren hozzáért az egyik parkoló repülőgép szárnyrészéhez, és kárt okozott a terelőlemezben, miközben azért igyekezett oda, mert a gépen ismeretlen eredetű, utóbb ártalmatlannak bizonyult fehér port találtak.

A Fokker 70-es típusú, üresen parkoló repülőgép csomagterében találták a fehér port, ám utóbb a polgári védelem által elvégzett gyorsteszt megállapította, hogy az nem tartalmaz semmilyen veszélyes, káros vegyi anyagot - nyilatkozta Krebsz Adrienn, a Malév Rt. szóvivője. Vélhetően hintőporról van szó, és valamelyik poggyászból szóródhatott ki. A géphez kivonuló tűzoltóautó vezetője valószínűleg rosszul számította ki a távolságot az álló géphez, így kerülhetett sor balesetre.

A károk mértékét és a baleset okát még vizsgálják."

Gondolom, a Malév egyik gépe lehetett az. Mekkora a kár?

Gratula a lánglovagnak....


y42 Creative Commons License 2004.06.04 0 0 50
Egy parkoló repülőgép szárnyában okozott kárt egy tűzoltóautó pénteken Ferihegyen. Pénteken 17 óra körül szolgálati feladatot teljesítő tűzoltó jármű fülkerésze hozzáért az egyik parkoló repülőgép szárnyrészéhez – mondta el Szentes György alezredes. Hozzátette: a fülkerész a szárny végén levő terelőlemezben okozott kárt.

Elmondta azt is, hogy a károk mértékéről és a baleset okairól egyelőre nem tud nyilatkozni, mert a repülőtér és a repülőtéri katasztrófavédelmi igazgatóság szakembereinek bevonásával folyik a történtek kivizsgálása – adta hírül az mtv.hu.

vince Creative Commons License 2004.05.26 0 0 49
Nem azt mondtam hogy nincs csak azt, hogy kevés.

De félek itt az sem sokat segítene. Akkor is monopol maradna, és akkor is a régi betokosodott emberek tennék tönkre a szolgáltatást igénybevevők mindennapjait. És itt nem a sima melósra gondolok. fejétől büzlik a hal.

Előzmény: Utas2 (48)
Utas2 Creative Commons License 2004.05.25 0 0 48
Őöööö én ezt egy picit másként tudom. Nekem úgy tűnik, hogy a Fraport (Frankfurt) és a Schiphol Nederland BV is privát cégcsoportok....
Előzmény: vince (47)
vince Creative Commons License 2004.05.25 0 0 47
Új üzleti terv? Az meg minek így is nyereséges.
Amúgy rengeteg oka van (és csak az egyik a közvetlen nyereség) annak hogy a világon nagyon kevés nagygépes reptér van privatizálva.
Előzmény: Utas2 (45)
Szi_Zsolt Creative Commons License 2004.05.24 0 0 46
Majd ha nem az APV Rt. lesz a tulajdonos :)
A cég jól tejel az államnak, nem kapkodják el a privatizációt :)
Előzmény: Utas2 (45)
Utas2 Creative Commons License 2004.05.24 0 0 45
Mikor privatizálják már a budapesti repteret?

Mikor lesz képes legalább az európai átlagnak megfelelő szolgáltatást nyújtani az utasok számára?

Mikor lesz végre olyan vezetése, amely szakértelmében és hozzáállásában összevethető lesz (tehát felnő) az európai átlaghoz?

Mikor lesz ennek a vezetésnek üzleti terve, fejlesztési elképzelése, egyáltalán: koncepciója annak érdekében, hogy végre tegyen is valamit ezért az országért, ne csupán megéljen belőle?

Egyelőre ennyi.A feniek közül elég lenne egyre is a válasz.

hellcat43 Creative Commons License 2004.05.22 0 0 44
A szomszéd topicba feltettem ezt a cikket (low Cost), de közben rájöttem, hogy itt lenne a helye, bocs.
Taxik a kukoricaföldön
Mikor lesz rend Ferihegyen?
Alighanem példa nélkül áll a világban a ferihegyi taxi-fuvarozás, immár egy évtizede megoldatlan helyzete. A rendszerváltozás óta ugyanis, több ezer budapesti taxist úgy tartottak távol Ferihegytől, hogy a repülőtér mindenkori vezetői ezt következmények nélkül megtehették, mit sem törődve a taxisok és a Budapestre érkező utasok érdekeivel.
A repülőtéri fuvarok a világon mindenütt a legbiztosabb üzletet jelentik a taxisok számára. Sajnos azonban, itt nyílik a legtöbb alkalom arra, hogy irreális mértékű, szabadáras tarifákkal károsítsák meg a tájékozatlan külföldi utasokat. 1991 tavaszán, a magyar „hiénák” által megvágott külföldi utasok beszámolói már-már az ország jó hírét veszélyeztették, ezért a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) és a Taxisok Budapesti Ipartestülete szerződése alapján bevezették, hogy csak külön engedéllyel lehet megállni a két terminálon.
Az arcképes igazolvány megszerzésének fejében a taxisoknak vállalniuk kellett, hogy betartják a parkolási rendet, járművüket nem hagyják el, és nem zaklatják fuvarszerzés céljából az utazóközönséget. Ezzel egyidejűleg módosították a helyi forgalmi rendet, amivel megteremtették a jogi alapját annak, hogy a rendőrség felléphessen a szabályszegőkkel szemben.
Néhány hónap után kiderült, hogy a taxismaffia nem tűnt el Ferihegyről, sőt, egyre szemtelenebb lett. Tehették, mert az LRI alkalmazottai, finoman szólva nem álltak a helyzet magaslatán. A repülőtéren mindennapossá váltak a verekedések, autórongálások. Ezért a taxiskamara júliusban felmondta a szerződést.
1991 novemberében az LRI vezetősége úgy döntött, hogy önálló minibusz részleget hoz létre. Kezdetben csak a nagyobb szállodákig szervezték meg a szolgáltatást, majd rövidesen bevezették, hogy fix tarifáért, a megadott címről a repülőtérre, vagy onnan a városba is elszállítják az utasokat. Az idő múlásával azonban kiderült, hogy a kilenc férőhelyes minibuszok nem csak kényelmetlenebbek, hanem sokat kell várni rájuk, és menetidejük a jelentkezők számától függően, néha már megközelítette a légi utazásét.
Aki ezért mégis inkább taxira vágyott, a terminálból kilépve egy különös cég embereibe botlott. A rendszerváltozás idején megalakult, magántulajdonú Airport Taxi Kft. felajánlotta az LRI-nek, hogy nyugati gyártmányú gépkocsijaikkal, külön drosztról szállítják el az érkező utasokat mindkét terminálról. Az általuk meghatározott magasabb tarifa ellenében, minőségi szolgáltatást ígértek.
Az LRI vezetősége arra hivatkozva, hogy a terminálok előtti útszakasz valójában a közforgalom számára megnyitott magánterület, lehetővé tette, hogy az Airport Taxi gyakorlatilag privatizálja, tehát kizárólagosan használja a ferihegyi drosztokat, s kifinomult módszerekkel megakadályozza, hogy bárki más is oda állhasson. A nem kívánatos konkurensek elzavarásához egy idő után még a rendőrök is segítséget nyújtottak, de amint az ORFK akkori illetékese a panaszokra reagálva nyilatkozta, azt nagyon nehéz bebizonyítani, hogy érintett kollégáikat bárki is érdekeltté tette e tevékenységükben.
Azoknak az utasoknak, akik egy másik, olcsóbb taxitársaságot kívántak igénybe venni, telefonon kellett kocsit rendelniük. Így alakult ki az a napjainkig működő, alkalmi várakozóhely a repülőtérre vezető út melletti kukoricaföldön, ahová azok az „idegen” taxisok állnak le, akik a ferihegyi fuvar után, nem szeretnének üresen visszamenni a városba.
Hogy ez a sajátosan kelet-európai szisztéma, milyen hazai és nemzetközi versenytörvényeknek vagy üzleti kultúrának felel meg, a kívül rekedt taxisokon kívül, éveken át senkit sem érdekelt. Pedig 1995 februárjában már több mint hétezer személyautót tartott nyilván a Taxis Kamara, melyeknek csak elenyésző részét alkották az Airport Taxi járművei.
1998 őszén Rusznák Imre, a főváros kereskedelmi, turisztikai és fogyasztó érdekvédelmi bizottságának elnöke bejelentette, hogy bizottságot hoztak létre a ferihegyi drosztokon kialakult állapotok rendezésére. A testület többek között arra próbált megoldást találni, hogy a jövőben minden engedéllyel rendelkező személyfuvarozó, megkülönböztetés nélkül használhassa a repülőtéri taxiállomásokat.
Rövidesen kiderült, hogy a fővárosi önkormányzat lehetőségeit meghaladja a problémakör adminisztratív eszközökkel történő szabályozása. Ezért Rusznák Imre Fónagy Jánoshoz fordult, hogy a közlekedési miniszter - a jogszabályok módosítását kérve -, segítse elő a budapesti fix tarifák bevezetését és a ferihegyi állapotok rendezését. Fónagy azonban nem tudni miért, egy évig válaszra sem méltatta a fővárosi képviselőt.
Bár 2002. január 1-jétől az LRI megszűnt, jogutóda, a Budapest Airport Rt. továbbra is tétlenül nézte, hogy egy engedéllyel nem rendelkező cég, kizárólagosan és jogtalanul használja a közforgalomra kialakított taxiállomásokat, ezzel tudatosan megsértve az 1999 ősze óta hatályos fővárosi önkormányzati rendelet előírásait.
Idén februárban aztán kiderült, hogy a szakminisztérium (és a repülőtér) álláspontja szerint, a ferihegyi drosztok csak részben vannak Budapest területén, illetve az alattuk lévő földterület speciális tulajdonjogával a magyar állam rendelkezik, tehát nem tartozhatnak a taxizást szabályozó fővárosi rendelet hatálya alá. A repülőtér és a Városháza közötti jogvita lehetővé tette, hogy az immár egy évtizede monopolhelyzetben lévő fuvarozó társaság, új név alatt, tovább folytathassa ferihegyi tevékenységét.
2003. július 14-től új igazgatóság irányítja a Budapest Airport Rt.-t, amelynek tagjai már remélhetően elegendő személyes tapasztalattal rendelkeznek arról, hogyan is működik a nálunk fejlettebb piacgazdasággal rendelkező országokban ez a szolgáltatás. F.L.
Előzmény: Flap (43)
Flap Creative Commons License 2004.05.22 0 0 43
Na végre, csakhogy született ilyen topic is. HQ olvtárrssal egyetértve én is nehezményezem, hogy az érkezésnél rögtön egy csapat dohányzó határőrbe fut az ember. Még ki sem lehet őket kerülni. Az egész reptéren nevetséges a dohányzó és nemdohányzó elkülönítés.
Törölt nick Creative Commons License 2004.05.22 0 0 42
Ferihegy 2B:

Udvozoljuk Budapesten! Legiforgalmi es Repuloteri Igazgatosag

Azt hittem ez a ceg mar megszunt, es helyette van HC+BA Rt.

Az is jo lenne, ha az alkalmazottak nem az ajtoban allnanak az erkezo utasokra fujva a cigarettafustot!

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!