A "hivatalos állásfoglalás" mindig az érintett országok AIP-je. Viszont ha betelefonálsz a FIC-be és vázolod a problémát, valószínűleg segítenek találni valakit, aki rámutat az AIP-k megfelelő paragrafusaira, ami alapján összeállhat a kép. Semmit nem vesztesz vele, ha beszélsz velük, sőt.
Mondjuk annyi nehézség lehet a dologban, hogy abban a pillanatban, amikor kiejted a szádon hogy "siklóernyős vagyok", a HC-nál vészhelyzeti készenlét lép életbe, a TEK elindul hozzád, és csak akkor kezdenek el veled tárgyalni, ha egy föld alatti kihallgató-szobában 24 órán keresztül szakadtalanul ismételgeted nekik, hogy "nem, nem, nem én voltam aki Hármashatárhegy felett 2500 láb fölé emelkedtem!!!!" :) :)
Jogos, figyelmetlenül olvastam :) És közben megerősítette, hogy ő is rádiózott.
Telefonon már jelentettem be repülést, de én csak annyit tudok mondani, hogy honnan indulunk és kábé merre megyünk. Hogy oda is érünk-e az egy soktényezős egyenlet :) 10-20 fokot fordul a szél, kimarad egy termik : máris dől minden terv.
Igazából az egész abból indult ki, hogy van nekünk egy MKK "versenyünk". A szabályzatban leírtuk, hogy csak az országhatáron belüli repülések érvényesek. Viszont többször feltették nekem a kérdést, hogy mikor lesz eltörölve ez a szabály, mert van akinek kicsi az ország. Azt szoktam válaszolni : akkor, ha változik a törvény, mivel jelenleg jogilag nem védhető egy határ átrepülős táv, én pedig nem tudok minden ilyen repülést ellenőrizni, hogy vajon valóban FPL-el meg rádióval teljesítették-e.
Azon gondolkodtam még, hogy vajon a HC-tól kérhetnék-e valamilyen hivatalos infót vagy állásfoglalást ez ügyben, vagy felesleges, mert úgysem tudnék meg többet, mint amennyit egyébként tudok ?
He has alsoairband radio for communication with ATC
A cimbijének IS (ami szerintem annyit jelent, hogy mindkettőjüknek volt repsávos rádiója az irányítással történő kommunikációhoz).
Az FPL-t tudod hogyan lehet leadni, akár telefonon, akár interneten? A légijármű típus valamilyen megjegyzésbe kell majd beletenni., ezért jobb, ha inkább telefonon adod le a repbejelentőnél.
Azt nem tudom, hogy a transzponder hiányát hogyan tudták megoldani.
Hi friend, I had claimed flight plan to ATC with my friend with who I flew over Slovakia in formation and He has also airband radio for communication with ATC. Also in Slovakia we need claim flight plan before start and communicate with ATC of both countries when you want cross borders with Hungary. When I want to fly over Czech or Polish borders I dont need claim flight plan and also I dont need communicate with ATC over radio.
I think that we need to write some agremeent betwen Slovakia and Hungary for free gliding flights over ours borders.
Mondjuk ebből annyi derül ki, hogy a cimborájának volt rádiója, akivel egy darabig együtt repültek.
Mindamellett ott van a belinkelt jogszabályban, hogy függetlenül a légtérosztálytól a határsávban repülő légijármű (hacsak nem állami) köteles FPL-t tölteni és kétoldalú rádiókapcsolattal rendelkezni.
Na most, ha én leadok itthon egy reptervet Szársomlyóról Nové Zámky-ba, akkor ugyanez történik avagy elhajtanak a .....ba ? Nincs rádióm és kábé Almásfüzítőnél keresztezném a határt, UTC "amikorodaérek" szerint.
Azt tudom, hogy a leszállást jelenteni kell, mert különben utánam küldik a keresőbrigádot.
Hacsak nem férsz hozzá a kérdéses időszakban aktívált IFR repülési tervekhez...vagy valaki a HC-n belül kiad ilyen infót....
Az még kérdés lehet, hogy mi legyen a rövidítésekkel. Mármint amikor elindul egy SID szerint, aztán 7000 láb fölött kap egy rövidítést, emiatt a teljes SID nem kerül lerepülésre.
Hát hogy a viharba' ne kapná meg? :) A repülési terveket az EUROCONTROL országain belül mindenki látja, akinek a területét érinti. Vagy ha hirtelen kell módosítani, akkor koordinálnak az érintett szolgálatok.
Úgy sejtem hogy alapvetően a polgári légiirányítás (itt a Hungarocontrol) ír erről egy "esemény jelentést", amit továbbít a légijármű üzemeltetője (pl. a légitársaság) felé.
Ezt a légitársaság megkapja, lehet hogy közben a pilóták is adtak le erről egy igazolójelentést, a főpilóta meg összehasonlítja ezeket, elbeszélget az érintettekkel, megnézi hogy egyébként gyakran feljelentik-e valamelyiket (mondjuk zajcsökkentési eljárások megszegése miatt). Ha nincs ok az ismétlődéstől tartani akkor nincs para. Ha esetleg necces a dolog, akkor tréning, előléptes-megvonás, nagyon súlyos esetben (betelik a pohár) beszélgetés a szeméyzeti osztály vezetőjével.
Ha nem harsány allah-akbár kajabálással repülsz, és egyébként a civil papírjaid rendben vannak, akkor max. rádsóznak egy sima (légi)közlekedési szabálysértést 30 ezer jó magyar forintért.