Még el sem készült, máris Dunára kívánkozott tegnap a bajai hajómalom. A szél nyomásának engedve elszakította köteleit, és a pontonnal együtt útnak indult. Igen szép utat tett meg, a képek tanúsága szerint jó 200m-t sodródott, mire a szolgálatból épp hazatérő Kitűző VII utolérte, és visszavitte a helyére.
Megjegyzés: ha olyan keresztmetszetű kötelekkel volt kikötve, mint a valaha volt ponton tavaly szemben, akkor nem csodálkozom.
Másutt sem volna haszontalan menekülési gyakorlatot rendezni. Kiváncsi lennék pl. arra, hogy a képen látható épületet mennyi idő alatt tudnák elhagyni lift nélül az ott dolgozók. Ismerve a lépcsőház keresztmetszetét. Esetleg néhány kerekesszékes ügyféllel egyetemben.
Hát ez tényleg egy "bravúros" iromány, ami talán szenzációkeltésként szeretett volna megszületni, csak hát a mi olvasatunkban nem az lett... :)
Az emlékeimben sokszor visszajáró m/s TARAS SHEWCHENKO-n eltöltött időben szintén átéltem egy próba havária akciót a Fekete-tengeren, valahol Ogyessza és Szocsi között. Volt minden, ami egy ilyen jelenetbe bele tartozik: vészjelző, harangkongatás, tűzoltótömlő, gyülekezés a legfelső fedélzeten, Secumar, kézi meghajtású és motoros mentőcsónak - leengedhető és beszorult állapotban. Ja, és ehhez a személyzet által keltett műkáosz-ordibálás. Az utasok közül csak kevés embernek tetszett, hogy kizökkentették lelki és testi nyugalmából.
No, a lelkileg így megbántott utasoknál ez addig tartott, míg el nem hajóztunk Novorosszijszk partjai közelében. Akkor és ott próbáltak még menteni, kutattak eltűntek után a tenger mélyére süllyedt m/s ADMIRAL NACHIMOV személyhajón, amely a "szovjet Titanic"-ként él az ottani köztudatban tovább az áldozatok számát százalékos formában kifejezve.
Jobb félni, mint hirtelen megijedni... Vagy nem ? A Dunán közlekedő kabinosokon is van ilyen "mentőgyakorlat", az utazás kezdetétől számított első 24 órában, ha nem tévedek. Ha sok az idős, esetleg tolókocsis utas, ez a személyzet számára nem lehet túl kellemes...
Nem tudom, a gyerekeim szerint azért, mert ott voltam, és a tiszteletemre jöttek ki:)
Tény azonban, hogy mindez gyakorlatilag egy napon belül volt .Először a JÉGTÖRŐ VI jött ki a Tejesből, az exif szerint 2.-án reggel 7:37-kor, majd kisvártatva visszament. Utána a HANNOVER érkezett, 8:00-kor, majd a Kitűző VII a komppal 8:30-kor. A JÉGTÖRŐ VII 9:40-kor került elő, és kb fél óra múlva visszament. A BÁCSKA 11:30-kor, és 13:25-kor ért vissza.Másnap reggel 10:23-kor jött ki a ROZMÁR, maga elé vett vízügyes uszállyal, a Kagyló felett partnak tűzve megfordította, és visszavitte a Tejesbe. Negyedikétől teljes volt a nyugalom, már ami a nagy géphajók mozgását illeti. Mert közben volt Budapest-Baja regatta, és olyan hajókat is láttam, amilyet már nagyon régen nem. (pl túra kétpárevezős kormányossal, gyönyörű fa csónakokat régi motorral, stb)) Persze koronát az tette volna fel, ha a WESSELÉNYI is előkerül, de nem vagyok telhetetlen. Titokban azt reméltem, kijutok a kikötőbe is, de egyéb okokból ez nem sikerült. Mindenesetre a VII-es alapjáraton járó főgépének ritmusa megihlette családom zenész vénájú tagjait:)))
Nincs jelentősége, a személyzetes uszály felszereléséhez tartozik, inkább munkaladik, mint mentőcsónak, így nem kell állandóan fel-le emelni, ha ki akarnak menni a partra amikor megállnak estére valahol. Ahogy elnézem nincs is az uszályon csónakemelő, és hely sem sok, ahová rakhatnák a fedélzeten.
JEGES VIII a Szabadság hídnál halad csurmájával. Egyébként mindkét dereglye után (mert annak néztek ki) volt egy-egy ladik kötve. Anno amikor a BÁCSKA járt kőért az 512-513-assal, ugyanígy volt, mindkét dereglye után volt egy ladik.
Partmenti kövezést fognak javítani (lusta vagyok megnyitni, hol pontosan :) ), a JEGES VIII-as épp most van Budapesten úton felfelé Bogdányba szikláért. Nem ennek apropóján mozgolódhatott a többi is?
Egy hülye kérdés:
A webkamera felvételén látszik, hogy a jeges csurmájában az egyik uszály mögött be van kötve egy ladik is, szépen ringatózik mögöttük. Gondolom ez az uszály mentőcsónakja akar lenni (?). Más képeken is már láttam ezt a megoldást. Van ennek valamilyen praktikussági oka, esetleg előírás van rá hogy így kell? Jobban mondva a kérdés inkább az, miért nincs az a ladik inkább fent a fedélzeten mint a tolóhajókon/önjárókon?
Volt még Hannover, Tax and Customs, Kitűzők, mindenféle jacht, ukrán kátyer, és a Jeges egyes kinn a Dunán.Őket nem láttam, nyilván elkerültük egymást.
A baleset időpontjában a Jégtörő I. géphajó hegymenetben az 1623 fkm-nél haladt, a téglagyári sarok alatt. Arra lettünk figyelmesek, hogy a sarok fölül előbukkanó RHEIN nevű bolgár önjáró egy mellévett bárkával szokatlan manővereket hajt végre. Ekkor érkezett mellénk egy motorcsónak, amely jelezte, hogy a kötelék egy kishajóval ütközött, ami beszorult a bárkák közé, majd felborult. Három utasát nem találják. Ekkor már mi is észrevettük a tököli oldal felé sodródó felborult és félig elsüllyedt motorcsónakot. A bolgár hajóval rádión nem tudtuk felvenni a kapcsolatot, így a Navinfo-nak rádión, valamint a vízirendészetnek telefonon tettünk bejelentést. Hajónkkal azonnal megfordultunk és fokozott ember a vízben figyelőszolgálat mellett megpróbáltuk megközelíteni jóval a hajóúton kívül sodródó kishajót, valamint előkészületeket tettünk, hogy a balesetet szenvedett jármű további sodródását kötél kiadásával megakadályozzuk, annál is inkább, mert nem voltunk benne biztosak, hogy nem szorult-e utas a hajótest alá. A helyszínre érkező motorcsónakok a vízzel telt hajót ugyanis megtartani nem tudták és fennállt a teljes süllyedés veszélye. A közvetlenül a bal part mellé pár méterre ért járművet azonban merülésünk miatt teljesen megközelíteni nem tudtuk, de az időközben a helyszínre érkezett vízi rendőr járőrnek sikerült azt a tököli komprámpa alatt a partra kitolnia, ahol a vízparton lévők segítségével visszabillentették. Ember a hajóba nem szorult.
A helyszínre hihetetlenül rövid idő alatt odaértek a vízirendészet, a polgárőrség és a tűzoltóság vízi és parti egységei, mi pedig a rendőr diszpécserrel konzultálva, engedélyt kaptunk a továbbhaladásra, tekintettel arra, hogy a továbbiakban segíteni már nem tudtunk.
Az időközben lehorgonyzott bolgár kötelék mellett elhajózva láttuk, hogy arról átadtak egy kisfiút a rendőr motorcsónakra, őt a rendőrök az érdi parton várakozó mentősökhöz vitték. Ebből gondoltuk, hogy a fiút a bolgár hajó személyzete halászta ki a vízből.
Tény, hogy a kishajósok sokszor meggondolatlanul és a hajózási szabályzat rendelkezéseit figyelmen kívül hagyva közlekednek, de magát a balesetet nem láttuk, a körülményeket nem ismerjük, így műszaki hibát, rosszullétet sem lehet kizárni.
Mindenesetre ez a történet beárnyékolta a napukat.
Ellentétben a vasúti átjárókkal a vizen nincs kilátást gátló tárgy. (bakterház, bokorcsoport, bevágás, stb.) Azon kívül egy önjáró áruszállító (mert gondolom, hogy az volt az "uszály") sem haladt fénysebességgel. Tehát csak a rosszullétet, vagy esetleg valami műszaki hibát tudok mentségként elképzelni.
"ha Ő pont a Pélmonosotori polgármester ismeri, hát lelke rajta."
nyilván nem véletlenül, emlékeim szerint már az "átkosban" is testvérvárosok voltak. Ez alapján végül is Pécs is pályázhatna egy eszéki hajójáratra.:-)
Ebben a hirtelen felindulásból elkövethető, mohács városi, új hajó vásárlásnak nincsen ilyen háttér tartalma ?
....".....A kezdeményezők amellett, hogy Mohács történelmi és kulturális értékeire hivatkoztak, megemlítették azt is, hogy azért is lenne fontos számukra mindez, mert a pályázatok egy része kizárólag így, egy uniós országbeli településsel fenntartott partneri viszony talaján nyújtható be az EU-hoz...."
Már említettem,hasonlóan átgondolatlan,koncepciótlan,igény nélküli fejlesztés eredménye.Legalább a Bahart elmondhatja,hogy milyen ügyes,hogy épített egy teljesen új hajót,másik tökölése helyett/a baj az hogy nem magának...
" Mohács város hobbi, 50 személyes, kishajóját sorolják át a kisvasutak kategóriájába."
Szerintem ezt nem fogják tudni meglépni.A kisvasutakat az erdőgazdaságok vagy a MÁV üzemelteti(1-2kivétellel)a hajó meg az önkormányzaté lesz.Inkább valamiféle "vidékfejlesztési"esetleg"turisztikai"programban valósul meg,a bekerülési költségeket jó magyar szokás szerint átugorják,miután pedig pár év után bukik az egész,elárverezik a hajót-és mondjuk Pestre kerül sétának(ld.Novara)
Nekem inkább a polgármester (vagy tanácsadói ??) felkészületlenségével van bajom.
Ha más topikokat is olvasol, akkor a vasutas mániások évtizedek óta visszatérő mondata :
...............Lenne ott utas, ha engednék....
nem lenne.
Ugyanis utas nem attól van, hogy valaki (főgonosz, Soros, bárki) engedi vagy nem engedi, hanem attól, hogy :
- mennyien élnek a településen?
- mennyien aktív korúak?
- menyien dolgoznak, járnak iskolába helyben?
- mennyien az eljárók?
- az eljárók mely irányokba járnak el?
Nos itt a mohácsi sétahajózásnál is ez a helyzet.
Mohács városa a naptári éves turista fogadásban - szerintem - nincs az első 50 magyar város között.
Lehet, hogy az első 100-ba se fér bele ebben a névsorban, de talán az 50. és a 100. hely közé beslisszolhat ?
Évente egyszer van egy busójárás, ahová elmegy kb. 15.000-20.000 fő.
Ok.
Döntő többségük gépkocsival és 90-95%-ban egynapos programként.
Ők tehát nem játszanak mint hajós turisták.
A Busójárás mellé, ugyanabba a napba nem fér még bele 6 órás Dunai hajózás.
A mohácsi séta hajót viszont minimum 200 jégmentes napon kell(ene) üzemeltetni.
Ok.
De honnan és ki hoz egy évben 200x40 fő turistát Mohácsra akik, a városlátogatáson (ami 60-80 perc) kívül, még hajlandók 5-6 órát hajókázni a Dunán ?
Ez azért kb. 8000 fő jól fizető turista lenne egy semmit vagy alig semmit mutató, ölég unalmas hajó túrán.
Baranya megy 9 kistérsége közül, Mohácson a második legkevesebb a vendégéjszakák száma, csak a Sellyei kistérségben rosszabb az adat a Mohácsinál.
Nem túl friss, de újabbat nem találtam.
A kishajó vásárlás előtt azért a polgármester helyében jól megviziuánám ezt a táblázatocskát.
Ugyanis a Mohács előtt lévő, megyei 7. és 6. helyezetthez is háromszor annyian mennek mint Mohácsra.
Ez a hajókázás - ha tényleg átmegy Pélmonostorra - akkor egy napos program.
Vízre szállással + hajókázással + határ és vámvizsgálattal + Pélmonostoron kikötéssel + Pélmonostoron "város nézéssel" + Pélmonostoron hajóra szállással + hajókázással + határ és vámvizsgálattal + hajókázással + Mohácson kikötéssel.
Nem, hogy évi 200-szor 40 főt, de évi 10x 40 főt is nehéz lenne erre szervezni.
--------------------------------
Egy hajót egész évben üzemeltetni kell :
- személyzeti költségek,
- dologi költségek,
- hatósági díjak,
Rendkívül csodálkoznék ha a bevételekből a költségek 10%-a bejönne.
Egyetlen mentsége, kiskapuja, menekülő útja van a mohácsi polgármesternek.
Ha megtudja fűzni Viktort, hogy Mohács város hobbi, 50 személyes, kishajóját sorolják át a kisvasutak kategóriájába.
A hazai 31 kisvasút közül ugyanis 26-28 kisvasút még az éves költségeinek 6-9%-t se tudja beszedni menetdíj formájában az utasoktól, ezért ezek költségeit az állam beépíti a különböző állami erdő és más gazdaságok költségeibe.
Ha a mohácsi polgármester ezt el tudja intézni, hogy a mohácsi, új, 50 fős kiránduló hajót beépítsék valamelyik állami vízügyi igazgatóság költségeibe akkor hajrá, akkor nyert ügye van.
Itt valaki keveri a szezont a fazonnal. 50 fős turista hajóról van szó. Ami ugye logikus, mert legalább egy busznyi turista férjen be, és ha már leszállt a légkondis csilivili buszról, akkor ne egy átkelőhajóban töltse el azt hajózásra szánt 4-5 órát. Legyen rajta légkondi, XXI-századi mosdók, büfé akár kis konyhával stb.
100-ból szerintem sem lehet sem venni sem építeni ilyen hajót.
Nekem valamiolyasmi rémlik, hogy minden tagállam befizet oda jó sokat. Aztán abból az ottani bürokraták által kiválasztott fejlesztésekre, ilyen olyan megszorításokkal, visszacsurgatnak. Jó, mi nem vagyonk nettó befizetők, vagyis elméletileg több jön vissza, mint amennyit befizetünk. Tehát a Brüsszelből jött pénznek legfeljebb egy töredékét lehetne ingyen pénznek nevezni.
Első útján sikerült végleg megutálnom a NER motorost...Nagyon gáz lett volna,de majdnem megtörtént,hogy a Kelén vitte vissza Füredre.Ezek szerintem nem apró hümmegések,dehát a félkész dolgok átadása már szinte hungarikum:-)Arra azért kíváncsi leszek ősszel minek állnak neki.
Ugyan "a világ" erről még nem tud, de majd megmutassssuk nekik, hogy e kettő, igenis világváros.
Viktor helyében egy földrajz könyvet küldenék, nem pénzt a mohácsi polgármesternek.
De most olyan világot élünk, hogy lehet, hogy nincs nővérke meg orvos a mohácsi kórházban, az le van szarva, de határon átnyúló együttműködés című fiókból símán jöhet attól büdös Brüsszeltől ingyen pénz, akár 100 személyes hajó vásárlására is.
Mint a cikk írja a mohácsi polgármester mer nagyot álmodni, és nem 100 millióból akar hajót venni, mert abból csak öreg hajó kapható, hanem 170 milliót kér a Viktortól hajó vásárlásra.
Úgy gondolom, hogy Mohács városának, egy nemzetközi ingajáratra bőven elég lenne egy 20-30 személyes hajó.
Nem tudom mi a mohácsi polgármester szakmája, de örüljön ha naponta tud 10-10 fizető utast toborozni arra a menetrendszerinti hajó járatra amiről Ő, most lázas álmaiban elmélkedik.
Nézz körbe a Duna Bp-i szakaszán. A 40 éves német hajók, amiből rengeteg érkezett az elmúlt 10 évben itthonra - némi upgrade után - bőven beleférnek a keretbe.
Persze csak ha 100 főnél nagyobb hajó elég Mohácsra... Örüljenek, ha az megtelik.
A saját pénzükkel játszó vállalkozók érdekes módon tudnak reális áron hajót venni... Ellenben pl. a BHRT-vel.
Szigliget:félkészen,5 év állás után.Én róla beszéltem,300 fősre,100 tonnásra megcsinálták vadi újnak.Vételárral,szállítással,befejezéssel fél milliárd alatt kijött.
Biztos vagyok benne,hogy a hajó mérete nem egyenesen arányos az árával,de az is biztos hogy egy max.100 fős folyami olcsóbb lenne,mint a 300 fős tavi.
Jól látom,hogy most gyakorlatilag Fonyódon kvázi 2 vízibusz van, majdnem munka nélkül? Az egyik megy heti kettőt Keszthelyre, a másik meg megy egy kört Szigligetre Badacsonyból? A 3. meg Siófokon T zik?
Balaton:Arról lehet már tudni valamit,milyen fejlesztések indulnak szezon után?(Katamaránra,kompra gondolok,mindkét felújítási programmal haladniuk kéne)
Ugye vizibusz-leállítás nem lesz?(mert akkor megint kevesebb járat lesz jövőre.)
100 millió forintért nem lehet korrekt kiránduló hajót kapni?
küldjünk a polgármester úrnak pár linket...?
------------
1./ Nem ismerem a polgármester urat.
2./ Még életemben nem vettem hajót. Semmilyet.
3./ Mondjuk közlekedési eszközberuházáshoz volt már azért közöm.
4./ Üzemeltetéshez is.
De !
100 millió királyi magyar forintért, 60-100 személyes hajóból - szerintem - olyan kapható ma Magyarországon, mely már minimum másodszor is nagykorú lett.
Nem lepődnék meg azon, ha egy új, 60-100 személyes folyami hajó árcéduláján 500-600 millió forint szerepelne.
Az más kérdés, ha egy kisebb, 20-40 személyes, amolyan "átkelő" típusú hajót keresnek, 30-50 éves korút.
Akkor már a 100 millió szabad forint, talán (??) játszik ?
a hajó megvásárlására mintegy százmillió forint áll rendelkezésre, ám ez úgy tűnik, hogy kevés lesz.
Szekó József, Mohács polgármestere a Mohácsi Újságnak kifejtette, tájékozódtak a piacon, s ennyiért 50-70 év körüli hajókat lehet venni, amelyek felújítása ugyancsak tetemes kiadással járna.
100 millió forintért nem lehet korrekt kiránduló hajót kapni?
küldjünk a polgármester úrnak pár linket...?
vagy ők már sok "egyéb" költséget hozzászámítottak...?
Milyen céllal lesz felújítva? Kompvontató lesz, vagy csak a munkákhoz a helyszínt adja a DUNAKOMP?
Mellé SZÜRKŐ is ki van húzva a komp lehajtójára, ahol eddig LEPENCE volt. LEPENCE-t éppen ma próbálgatták a Szürkő-sziget csúcsa körül, a kiskompon még HORÁNY II. ment. :)
A könyvásárlásnak még nem állok neki :) először feltúrom apám kabinját a telken :) ott elég sok minden van, bár utolsó éveiben sok könyvet elajándékozott. De lehet ez pont megmaradt. Hajócsavart tervezni, gyártani nem szeretnék, elég most annyit tudnom, hogy nagyjából jó amit feltettek.
Jelenleg nincs több kérdésem, szombaton indulok haza a hajóval, remélem különösebb problémák nélkül :)
Van még pár alakítanivaló rajta, nekiállok és majd jönnek a kérdések :) remélem minél kevesebb :)
Köszönöm szépen pont ezt szerettem volna tudni :) a felső lett az én hajómra szerelve és fogalmam sem volt, hogy jó lesz e hozzá :) nagyon mélyen nem terveztem magam beleártani a hajóépítés témába, de ahogy a dolgok jelenleg állnak muszáj lesz :)
Pár vérlázítónak és idegesítőnek tűnő kérdésem még biztos lesz :)
Menekítették az utasokat, kigyulladt egy Budapestre tartó hajó
Csaknem kétszáz utast és a személyzet tagjait menekítették ki egy Linzből Budapestre tartó dunai hajóról, amikor tűz ütött ki a fedélzeten - közölte az osztrák tűzoltóság.
Az A-Rosa nevű német társaság kirándulóhajója az alsó-ausztriai Schönbühel-Aggsbach település közelében gyulladt ki.
Senki nem sérült meg.
Százötven tűzoltó tizenkét autóval és számos csónakkal vett részt az oltásban, két órába telt megfékezni a lángokat.
A legénység öt tagját kellett füstmérgezéssel kórházba szállítani, ők próbálták eloltani a tüzet.
Azt egyelőre nem tudni, mi okozta a tüzet, eddig csak azt derítették ki, hogy a fitneszterem mellett keletkezett - írta a Reuters.
Ezt a kártyát turisztikai irodákban lehet váltani és mindenhol érvényesíteni kell.42Eur/fő,cserébe 28 km hosszan hajóztunk.Szerintem csak ezért megérte,Balatonon ennyit ennyiért nem lehetett volna hajózni.
További 99 látványosság ingyenes vele,egész Karintiában.
Magyarországon a / csak utazásra szóló/Balaton mixet 12 év alatt még a hajósok-vasutasok sem nagyon ismerték,ott meg ahogy elfoglaltuk a szállást,a recepción mondták,váltható az utca végén,és kaptunk egy listát is,mi az a 100 dolog ami ingyenes vele(+ezek elérhetősége,stb...)
Tavaly a Trasimeno tavon egy 50 körüli (még mindíg nagyon dekoratív) hölgy volt a kötélkezelő matróz, jól szabott, makulátlan egyenruhában. Már sajnálom, hogy nem fényképeztem le. (De azért ritka a nőnemű matróz)
Az a dolog már nagyon idejétmúlta, hogy az autózáshoz csak a férfiak egy kiválasztott része ért. Mára már bármilyen autó vezetését elsajátíthatja egy épkézláb ember. (Régebben a szervókormány nélküli nehéz járművek vezetéséhez jelentős fizikai erő kellett) Tehát, vagy tud jól, még jobban, nagyon jól vezetni valaki, vagy nem. Függetlenül életkortól, nemtől, pártállástól, vallástól, stb.
Kb. 1975-ben készült ez a felvétel. A nyíllal jelzett tengerész nőnemű. A helyi emberek számára ez már akkor sem volt meglepetés.
mikor először próbálkoztam motorcsónakos stílusban az enyémmel kikötni, egy komplett kikötő rohant segíteni :) meg félretenni a szerintük komoly veszélyben lévő tárgyakat :)
-------------
OFF
1982.
Laktanya.
Magyarországon.
Megérkezik egy RÁBA konténerszállító.
Ilyen. Nem ez de ilyen :
A kapusnál kiszáll belőle (vezető ülésből) egy kb. 160 cm magas, vékony, modell alkatú, szőke hosszú hajú leány.
A kapus (tizedes) aki már két hete nem látott leányt elkezd izzadni.
A leány közli, hogy hozott egy konténert.
A kapus eligazítja, hogy hová menjen, közben olyan riadó láncot indít el, mintha a NATO támadta volna meg a laktanyát.
Mire a leányzó a laktanyán belül a kijelölt helyre ér (kb. 80 méter) már legalább két tucat önjelölt Rómeó tüsténkedik, hogy :
- majd Ő segít,
- majd Ő irányít,
- majd Ő kikapcsol/lekapcsol,
- stb.
a gyönyörűség megnéző őket, mégiscsak 20-22 éves fiúk, majd az öreg törzszászlóstól megkérdezi hová tegye le a konténert?
Az öreg megmondja a lány leteszi.
Az öreg aláírja az átvevő papírt, elköszön.
A leány utána szól :
- Uram !
- Nincs itt egy akna mert a hátsó tengelyemet megnézném?
- De van mondja az öreg tzls.
- Kovács honvéd mutassa meg a hölgynek hol van a gjmű műhely.
- Nyolcan ugranak megmutatni, bár egyik se Kovács honvéd.
Mire a műhelybe érnek ( 4 perc) onnan, az aknáról úgy rúgják ki Fábián őrvezetőt a ZIL billencsével együtt, hogy lába nem éri a földet.
Ő nem ért a dologból semmit.
Igen ám de a műhely bejáratánál áll egy ZIL-131 aminek le van szerelve a kereke.
Csak a másik oldalról lehet az aknára rátolatni, ahol akadály van.
Kislány megkerüli a műhelyt és nem egyenesben, hanem :
- 90 fokban (!)
- tükörből,
- elsőre,
rátolat az aknára.
Az összes Rómeó eltünt egy perc alatt még a környékről is.
Ők ugyanis ezt harmadik nekifutásra se tudták volna.
Átéltem az enyémmel :) belejössz :) csak nyugodtan, lazán semmi kapkodás :) ha nem jön össze egy manőver akkor kezdjük a legelejétől :) ne parázz rá :) menni fog :) és mindent csak lassan, kis koppanás=kis kár :) mikor először próbálkoztam motorcsónakos stílusban az enyémmel kikötni, egy komplett kikötő rohant segíteni :) meg félretenni a szerintük komoly veszélyben lévő tárgyakat :) aztán összeszoktunk :) ma már csak a fél kikötő retteg, mikor érkezünk :)
Köszi a bíztatást, valóban egy párszor már megfordult a fejemben hogy, kellett ez nekem? De hát a kezdetleges sikerek új lökést adtak. És valóban a széltől félek a legjobban, főleg a kikötőből való ki-be állásnál, meg a parthoz való kikötésnél. Kiállás előtti éjszaka már csak forgolódok, nem tudok aludni a parától. :) De remélem beletanulok, nagyobb károk, sérülések nélkül.
Gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni a vezetését :) olyan mint a kisebbek csak kicsit lomhább, nehezebben fordul, és tehetetlenebb :) de menj vele sokat, manőverezz sokat :) tegyél ki bólyákat, próbálj odaállni melléjük, meg minden egyéb úszó tárgy mellé. És ne szegje kedved a kezdeti bénázás :) kezdd elölről és meglátod egyre jobban fog menni :) Ja és a nagy szélben sörözz a parton :) Kellő géperő és gyakorlat híján azt a nagy "dobozt" oda viszi a szél, ahova csak akarja :) nagyjából ennyi a lényeg :)
Először is gratulálok. Műkedvelő lévén segíteni nem tudok, de esetleg megnézhetnénk jövő hónap elején? Szeretnénk majd visszaköltözni Szegedre, és tervezem, hogy legyen valami ilyesmink. Természetesen sört tudok vinni az érkező segítők számára.:-)
Igazad van. Katamarán test, külmotoros, egy 60 LE-s mercury motor hajtja. A hajó súlya kb 8 tonna, és elölröl van kormányozva. Rendesen le van vizsgáztatva kishajónak. A sörözésben is benne vagyok, be lesz hűtve mire odaér a mester. :)
Készítettem egy önjáró úszóházat, ami 10 méter hosszú, és 4 méter széles. A magassága a vízvonaltól mérve 2,9 méter. Ennél fogva, nagyobb szélben nem egyszerű a közlekedés, (főleg a kikötés) vele. Tavaly vizsgáztam nemzetközi kedvtelési célú hajóvezetői-ből. Sajnos vagy nem, ott ilyen nagyobb szerkezetet nem vezettünk, elméletből se kaptunk semmi információt. Próbálom magam fejleszteni gyakorlatban, innen onnan próbálok információkat gyüjtögetni, kissebb nagyobb sikerrel. Azért regisztráltam ide, hátha itt is kapok némi segítséget. Ha itt van gyakorlott hajó vezető, aki segítene is, egy kis információval ellátna, esetleg a hajóra is kijönne velem, az nagy segítség lenne. Szegeden, jelenleg tápén vagyok a téli kikötőben.
Az a gyanúm, hogy a kép jobb-közép részén a mai Szt.-István park van. Ha jól gondolom, akkor a kép nem igazán lehet '37-es, mert tudtommal a képen lévő házakat 38-ban építették. Legalább is úgy emlékszem, hogy ezt a táblát láttam a házakban.
Részemről csak annyit, hogy az a megközelítés, hogy "A cikk szerzője vagy nincs illetve volt elegendő információ birtokában, vagy csak hangulatot kelt", is eléggé bizarr: csak ezekből választhatnék. Nem teszem, Cargo-s voltam.
Ugyan nem tudom, hogy mit keres ez a cikk ebben a topikban, de azért nem árt egy kis pontosítás:
A szállítási lánc fejlődése és az EU bővítése ásta meg a RoLa sírját. Ehhez semmi köze annak, hogy a magyar állam mennyivel támogatta a dorozsmai napi két pár vonatot.
A törvényi háttér: A bővítés (2004) előtt a közúti fuvarozók évről-évre megállapított kvóta alapján léphettek be az EU területére aszfalton. Ennek az engedélynek 3 féle változata volt: Ingyenes, kedvezményes, teljes áru.
Maga az engedély nem került sokba, viszont a határtól-határig számított km-díj az igen.
Ha elfogyott a kvóta, akkor vagy vett az illető (mert ennek is volt piaca) jóval drágábban, olyasvalakitől aki nem használta fel, vagy felült a vonatra. (hazánkban 1992-ben indult az első vonat. Bfok-Háros terminálról. Ennek voltam a vezetője 2004-ban történt bezárásáig. Innen a fénykorában napi öt pár vonat közlekedett. 19 kocsi/vonat)
A vonat mindenkinek ráfizetés volt kivéve a fuvarszervezőt. (Hungarokombi)
2004-ben az EU csatlakozással a tagállamok elfogadták a közúti közlekedés liberalizációját, ezzel a legtöbb RoLa viszonylat igen gyorsan megszünt, közte a legjelentősebb mo-i a Sopron-Wels és Európa legsűrűbb követésű (napi 30-40 pár !!) Lovosice (CZ)- Drezda.
Technikai fejlődés:
Mivel a teljes kamionszerelvényt vitte ezért speciális más célra nem használható vasúti kocsit igényelt. (Saadkms) Ezek a kocsik rendkívül sérülékenyek voltak a kialakításuk miatt, ezért a fenntartásuk meg jó sokba került.
Az apró kerekeik miatt meg a vasúti pálya legkisebb hibája is tragikus következményekkel járt. (nem egy siklás történt és nem csak nálunk)
Emiatt a teljes útvonalon rengeteg korlátozás volt ezekre a vonatokra.
Hálókocsit is kellett a szerelvénybe sorozni a sofőröknek, valamint rengeteg volt a holtsúly a vontatók szállítása miatt is.
Volt még pár hátránya de ha megengeditek ezt most nem sorolnám napestig.
Időközben fejlődésnek indult az un. kiséretlen forgalom (konténer, félpótkocsi, csereszekrény stb...).
A kamionszerelvények félpótkocsijainak egyre nagyobb hányada daruzható. (Waberers a minap vett 700 darabot) Megjelentek a síneken a félpótkocsit szállító szerelvények és évi 2 számjegyű százalékos növekedést produkálnak rendületlenül. Ezeket már több célú normál építési szelvényű vasúti kocsikon lehet szállítani.
A kontinentális konténeres és csereszekrény forgalom is hasonló pályát ír le.
Összefoglalva: A cikk szerzője vagy nincs illetve volt elegendő információ birtokában, vagy csak hangulatot kelt. Mindenki döntse el maga, hogy melyik eset forog fent.
Azt még megjegyezném, hogy évente majd 4 millió 7.5 tonnánál nehezebb kamionszerelvény tranzitál mo-n keresztül.
Mindkettőnk jól látta, ez a lényeg :-) A Mávnoszis különvonattal mentünk, a Stadt Wient még a tullni hídról láttam kikötve, egyszer csak befutott. A Schönbrunnal nem találkoztam.
Különbségek: az ablakkiosztást nézd a kerék előtt és után, nekem az tűnt fel (a nevén kívül persze) elsőnek.
Ott volt a Schönbrunn is, egy másik Marine Traffiic screenshoton látszik, hogy kb. az volt ott, ahol látszott. Meg kikötni se láttam. Mint ennek rövidebb lenne a kéménye, nem?
De persze mindent elhiszek, nem értek a hajókhoz :)
Akkor én meg a Schönbrunnt nem láttam :-) Az indulásokat nem tudtam teljes mértékben figyelemmel kísérni (pedig izgatott, hogy a Princessin Sisi hogy fordul meg).
Ott volt a Stadt Wien is és a Schönbrunn is. A rendelkezés szerint nekik kellett volna először megfordulniuk, és a menet élén haladniuk. Csak az Anton Bruckner-t ez nem érdekelte.
Egy héttel korábban meg mire szegény Schönbrunn megfordult Ybbsnél, addigra a többiek majdnem Pöchlarnban voltak.
Bocs, a Stadt Wien volt, nem a Schönbrunn :-) És nagyon lent, a komp alatti pontonnál kötött ki (ebben a hatalmas tömegben persze, hoyg nem futottunk össze).
Tudja valaki, hogy mit keresett a Wurm und Köck cég Johannája Budapesten? A Linz-Passau vidékén közlekedő személyhajó jött, s ment. Egyáltalán kikötött?
Mondjuk ezt már akkor sejtettem, amikor másfél órával később a vonatból, valahol talán Krems környékén még mindig tűzijátékokat láttam. Ezek szerint nem egyidőben kezdik őket - legközelebb egy ilyen hajóra kell befizetni, nem vonatra :)
A bejegyzésedben feltett kérdésre válaszolva: igen, a hajók a többi tűzijátékhoz mentek, mivel Spitztől Dürnsteinig mindenütt volt napfordulós ünnep. Sőt, Dürnsteinben volt a legnagyobb.
Laikusként nem mertem volna a káosz szót használni, de voltak pillanatok, amikor valami kishajó keresztbe ment volan egy forduló nagynak, és volt némi kürtölés. A kajakosokra meg nem tudom, hogyan tudtak figyelni, a radar mennyire látja őket? Nagyon sűrűn voltak, de ez talán a videón is látszik.
A beszámolók szerint irtózatos káosz volt, legalábbis a budapesti augusztus 20-i tüzijáték hajós levezényléséhez képest. Mindenki ott és akkor fordult amikor akart, stb. Csak annyi előírás van, hogy a résztvevő hajó radarhajózásra alkalmas legyen.
Wachauban jártam a napfordulós tűzijátékon, és bár a fő látványosság a fejünk fölött volt, kicsit ráragadtam a hajókra. Van ezeken a komolyabb masinákon olyasmi, hogy helybentartó robotpilóta, vagy végig a kormányos tartotta őket relatíve mozdulatlanul?
Szerintem megint azzal kerültünk szembe, hogy valaki slamposan elkészített irományt tett közzé. Ebben azt tartom a nagy bajnak, hogy a hozzánemértőket (akik a társadalom többségét képezik) megtéveszti.
Hajóregiszter szerint:
eredetileg a két főgép együttes teljesítménye volt 500 LE, vagyis kb. 2 x 190 kW
a felújításkor belekerült két főgépé pedig 2 x 200 kW
Kívülállóként, taccsvonalról belekotyogva szerintem annyi történt hogy felújításkor az eredeti (2x500 LE) helyett jóval kisebb teljesítményű (2x 220 kW) gépeket kapott. Így szvsz. csökkent a hajó sebessége is.
A német nemzeti lobogóval takart koporsót Ludwigshafenen keresztül a Rajna folyó partjára szállították. Ott a Bundeswehr - a német hadsereg - díszegységének katonái elhelyezték a Mainz nevű hajón, amely elindult Kohl kancellár végső nyughelye, Speyer felé.
És ami a hírekből kimaradt:
A temetési ceremónián fontos szerepet játszott az ex HUNGÁRIA, Horthy Miklós kormányzó egykori yachtja ( http://www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/mainz_exhungaria_/1545 ). Ez az a hajó, amit a kormányzó Adolf Hitlertől kapott ajándékba 1943-ban. Bár a száműzött és elszegényedett Horthy később szerette volna pénzé tenni ajándékát, de a háború után Németországba került hajót nem kaphatta vissza. Viszont a Német Szövetségi Köztársaságnak úgy látszik nincsenek skrupulusai protokolláris célokra használni a megvetett államférfiakhoz köthető járművet. A hajó történetéről itt lehet bővebben olvasni:
Nagyon szép gyűjtemény grat. Eddig a Ganz archívumot vetettem össze a regiszterrel, egy apróságot vettem észre, a PETR kerekesgőzös építési száma 153 (15 helyett).
Jó majd lehet beírom oda is ha összegyűjtök még pár észrevételt. Másrészt egy Óbudán ideiglenesen összeállított, majd szétbontott és Siófokon újra összeszerelt hajó szerintem ezen a topikon szakmailag több embert érdekel. :-)
(pl. hogy a hajót anyás csavarok tartják össze, és nem szegecsek!)
Aki figyeli a Fortepan körüli híreket, már olvashatta, hogy év eleje óta dolgozunk a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum fotótárának digitalizálásán. Ennek első eredményeit láthatják most, 1200 tételben. http://www.fortepan.hu/?view=new
A fotók az Óbudai Hajógyár (DDSG) és a Ganz Hajógyár hagyatékából kerültek évtizedekkel ezelőtt a Múzeumba, most pedig - virtuálisan - a Fortepanra. A század első felében készült üvegnegatívok a céges dokumentáció fontos részei lehettek. Gyönyörű üveglemezeket digitalizáltunk, azzal a furcsa érzéssel, hogy a képek jórészét most láthatja majd először a szakmai közönség is. Olvasóink többségéhez hasonlóan mi sem vagyunk járatosak a magyar hajógyártás történetében. Ezért is döbbentünk meg a két hajógyár történeti fotóit látva. Bizony nem gondoltuk volna, hogy ilyen nagyságrendben és minőségben épültek hajók Budapesten! Termesgőzös, felsődekk, parancsjelző. Szénelőkészítőmű, gőzdóm és úszódokk. Már a szavak miatt megérte!A Hajrá motorcsónak, a III. Borisz cár motorhajó vagy a Helios gőzhajó - mára jórészt eltűnt, szétszabdalt, elsüllyedt, de minimum átépített hajók tucatjait láthatják a fotókon. Építés közben, javításon, vagy vízrebocsájtáskor. Előtte-közben technológiai részletfotókon és a belső terek, kabinok, gépházak remek tárgyfotóin. És mind mögött a hajóépítők, tervezők, cégvezetők portréit, egy hajócsavar mellett pózolva, vagy dermesztő hidegben dolgozva. A fotók egy drámai rendszerváltáson is átvezetnek minket. A tiszti étkező falán Horthy Miklós portréját Stalin váltja föl, az olasz megrendeléseket a szovjet jóvátételi gyártások. Közben a fotók szélein feltűnő Budapest képe is változik. A Dunába robbantott hidak újjáépítése is Ganz hajókkal, hídelemekkel kezdődött.
A két hajógyári hagyaték története ismét fölveti a szerzők hiányát. Rossz így, anonim fotókként közölni ezeket a fantasztikus képeket. Szeretnénk, ha egy-egy fotó kapcsán maguk elé képzelnék a fotográfust is, aki provizórikus állványokról, árvízben meg hóesésben kereste a legjobb beállításokat. Kik lehettek ők? Lehet hogy Seidner Zoltán, vagy Kozelka Tivadar, a korszak legjelesebb műszaki fotósainak felvételeit látjuk? A Fortepan általános gyakorlatától eltérve, ezúttal jórészt adatokkal együtt publikálhatjuk a fotókat. Köszönhetően a Múzeum munkatársainak, sok felvételhez sikerült képaláírást készíteni. Ugyanakkor továbbra is számítunk az olvasók tudására. A Fórum vár minden olyan hozzászólást, ami tovább értelmezheti a fotókat. A képek már megvannak - jöhetnek a történetek, adatok, ötletek. A MMKM-al elindult együttműködésünk pedig folytatódik. Még idén szeretnénk további közlekedéstörténeti ritkaságokat megosztani a Fortepanon, kétezer fotót már digitalizáltunk is ezekből. Asbóth Oszkár helikopterétől a balatoni vasútépítésig sok-sok kép vár a megjelenésre. Végül egy személyes megjegyzés. Csodáljuk a Közlekedési Múzeum bátorságát, hogy a képekből származó jogdíj lehetőségéről lemondtak és a szabad felhasználást választották. Szeretnénk, ha választásuk - többek között a Magyar Földrajzi Múzeum, a Veszprém Megyei Levéltár, vagy a Jezsuita Levéltár példája után - más közgyűjteményeket is meggyőzne. Jó lenne további barátokat találnunk! Aki pedig köszönetet szeretne mondani, ne nekünk tegye. A Közlekedési Múzeum elérhető itt: írjanak nekik info@kozlekedesimuzeum.hu
És kivételesen játszani is lehet velünk. Milyen furcsaságot fedeznek föl ezen a Pesti Vigadó elől készült panorámaképen? Hogy készülhetett ez a fotó? Érdemes letölteni nagy változatban
külön köszönet azoknak, akik a fotókat elérhetővé tették és adatolták: Balogh-Ebner Márton, Hanny Ákos, Köcze László, Simon Gyula, Szakmár Tamás, Tinku Balázs és Tóth Bálint"
A fenékküszöb szerintem is ott van fent. Az erőművel kb egy vonalban hordalék van lerakódva, szerintem a fenékküszöb alatti párszáz méterről hordta el a víz és ott rakta le (- valahol volt fényképem is róla, majd előkeresem).
2010-ben vagy 2011-ben az Éduvizig egész szélességében és hosszában felújította a küszöböt, a magyar oldal felől folytak a munkák, onnan jártak az erőgépek. Szóval az az átbotorkálás eléggé megvalósítható ötletnek tűnik. Bár azóta lehet, hogy a víz megint megtette a dolgát és nem is lenne olyan könnyű falat ;)
Voltak fent fényképek is az Éduvizig honlapján a munkálatokról, de azóta azt átszervezték és lehet, hogy akkor el is vesztek onnan.
Nem állítom, hogy biztosan igazam van, ezért inkább a legközelebbi adandó alkalommal megbizonyosodom róla saját szemmel és fényképezőgéppel, hogy a fenékküszöb nem ott van, vagy ha ott van, akkor van még egy lejjebb, ami egy vonalban van a duzzasztógát vonalával. A képen látható fenékküszöb, ha tényleg azon a helyen van, akkor általában a víz alatt van, míg az, amelyik a gát vonalában van magasabb és csak magas vízállásnál nem látható. Egy időben gyakran jártam azon és úgy bújkált bennem a kisördög, hogy megpróbáljak alacsony vízállásnál átbotorkálni rajta Dunakilitibe. A gond csak annyi volt, hogy ezt mind autóból szemléltem, tehát nem tudom, hogy a küszöb koronájának szélessége megengedné-e, vagy két-három bizonytalan lépés után lehet, hogy egy hátast dobnék valamelyik oldalra. :) :) :)
Hoppá, szerintem nem. 71-ben még csak épült a Hátfői, 74-ben adták át, tehát ez lehet akár a régi meder is, pl. Keselyűsnél. Ha jól látom, a háttérben egy erdészeti uszály is van, amit a kisvasútról rakhattak meg. Sőt, a légifotón sóderrakodó is van, plusz ott van rajta a képen szemből álló kishajó, ami szerintem a KALÓZ.
Szépen elkészített riportfilm. Logikus sorrendben világosan elmondta mindazt, amit egy laikusnak szükséges. Nem használt fölöslegesen idegen szavakat. A képek és a szöveg összhangban volt egymással. És ami a lényeg, nem mondott hülyeségeket.
----------------
Szégyenletes, hogy a Tisza magyarországi szakaszán levő két hajózsilip környékét hosszú éveken át képtelenek rendben tartani.
Nem tudom, hogy volt-e már itt ez a videó, ha már láttátok, akkor bocs, én biztosan most látom először. A VICTOR HUGO völgymeneti zsilipelése Kiskörén 2014-ben. Igazából a 8. perctől érdekes, ahogy a zsilip alvizi behajózó csatornája előtti zátonyt kerüli. Ügyes...
A nagy melegre való tekintettel, közzéteszem a gépemen most fellelt, januári csepeli jégtörésen készült felvételeket (egy nap a sok közül), illetve az ezekből összevágott videót. Ez a téli emlék nem kerülhetett volna megörökítésre Valentin barátunk nélkül, aki kérésemre a felvételeket lőtte a telefonommal:
A Dunán évtizedek óta elmaradó fenntartási-karbantartási munkák következtében mára 250 alá csökkent a hajózható napok száma,és évente mintegy 300 milliárd forintos kár éri a gazdaságot. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. pályázatot írt ki a hajózhatóság javítására - írta szerdai számában a Világgazdaság.
Kritikus szintre csökkent a Duna hajózhatósága, ezért az állam uniós pénzből újra tervet készíttet a belvízi út fejlesztésére - írták.
A felhívás szerint a pályázóknak a Duna Szob és a déli országhatár közötti szakaszára kell tenderterveket készíteniük.
A felmérések szerint 31 helyszínen, mintegy 52 kilométeren kell a hajózhatóság javítása érdekében beavatkozni a vízgazdálkodás, a környezet- és természetvédelem követelményeit is kielégítő módon.
Köszönöm, de tudom, hogy milyen program volt Tihanyban.
Ettől függetlenül nem véletlen az, hogy amíg a három nagy vitte az előszezont, a KISFALUDY akkor is kellett júliustól, pláne hétvégén, most meg nem lesz harmadik nagy...
A komp elég sz.rul néz ki,max ugyanolyan tesco gazdaságosan készül el főszezonra,mint a Regatta a nyitásra...
Smith-nek:A hétvégén Levendula Feszt. volt Tihanyban,tavaly az egész falu állt.A kompok meg úgy pörögtek hogy ki se kötötték őket,géppel tartották a partnak.
Hogy áll a komp? Hétvégén átúszás kéne a komp oda...
Ejj, de sok minden kéne oda, speciel komp aligha fog jutni. A hétvégén az autók állítólag a hetes útig álltak felfelére, lefelére ismerős 2 órát várt, mire felfért...
De, a traktor hajtású kerekes komp is egy csoda...
Tesco gazdaságos elemekből bárhol, bármilyen szélsőséges körülmények között összerakható és azonnal használatba vehető. Itt a keresztelővel egybekötött vízrebocsátása, majd a próbaút teljes erővel:
1974-77- es munkahelyem rendelkezett vállalati üdülővel Lupán. Egyes élelmes vidéki kollégák albérlet helyett onnan jártak be dolgozni, sokszor hajóval.
Akkor volt megálló, és rendszeres hajó. Egyrahedli pénzt tudtak így megspórolni. Két műszakban voltak számítógéptermi operátorok voltak, reggel 6-este 10 között.
Kisiskolás korombóli élmény. (50-es, 60-as évek fordulója)
Vasárnap este apámmal a Luppa-szigetről jöttünk haza. A hajóállomáson szép nagy tömeg várakozott. Sorra mentek el előttünk kikötés nélkül a nagy hajók. Nyilván tele voltak utasokkal. Aznap utolsónak érkezett a KOSSUTH. Mivel már sötétedett, nyár lévén, biztosan jó késő lehetett. Ez is zsúfolva volt már, de csak felengedtek még minket is rá. Úgy állt rajta a tömeg, mint ahogy a villamosokon volt szokásban. Biztosra veszem, hogy a megengedettnél többen voltunk rajta.
Mai szemmel elképzelhetetlen tömeg utazott nyári vasárnap délutánonkét a Dunakanyar felől Budapest felé a hajókon.
A KOSSUTH és PETŐFI 1953-ban, illetve 1957-ben alapos felújítást kaptak, és szolgáltak további 25 évet. Az új TÁNCSICS 1963-ban készült el, aminek tényét (tervgazdaság, 5 éves tervek) a lapátkerekes TÁNCSICS selejtezésekor pontosan tudhatták. Az 1960-as selejtezési dátum meg vsz. tényleg úgy jöhetett ki, hogy mondjuk akkor járt le a kazánvizsga. Mivel akkor sorozatban jöttek ki a váci vizibuszok, a menetrend szervezésével sem lehetett különösebb gond.*
*Gyerekoromban jöttünk haza hajóval Visegrádról úgy, hogy nagy bánatomra nem fértünk fel a HUNYADI-ra, csak a mentesítő vizibuszra. Én egyáltalán nem, de a szüleim örültek, hogy ez a mentesítő vizibusz kikötés nélkül gyorsan lejött Budapestre. Az 1400 körüli utas szállítására alkalmas nagy gőzös kiváltása biztos máskor is így történhetett, hogy a 700 fő körüli hajókat esetleg mentesítő vizibuszokkal támogatták meg.
Nemegyszer előfordul, hogy egy régebbi jármű a felújítás miatt túléli a nála fiatalabbat.
Vasúti példa: A Győrben 1970-71-ben készített személykocsik többszöri felújítgatás után - megfogyatkozva bár - vígan futnak és még ma is költenek rájuk.
A Poznanban 1979-80-ban készültek. Eddig nem kaptak lényeges felújítást és ma már nem is költenek rájuk. Tehát rövidesen befejezik a pályafutásukat.
Vagy valami olyan hiba, sérülés, amit már nem akartak megjavítani?
De el tudom képzelni azt is, hogy a másik kettő felújításakor a TÁNCSICS még túl jó állapotban volt, amikorra pedig megérett rá, akkor már nem akartak a gőzhajókra sokat költeni.
A Dunán fölfelé Kelheimig nemzetközi viziút. Onnan tovább csak német hajókkal lehet hajózni. De Kelheimtől a Duna-Majna csatornán át a Majnára, onnan a Rajnára és azon az Északi tengerig szabad az út.
Nekem az nyitja ki a bicskát a zsebemben, hogy hosszasan mantrázták: A hazai hajópark (de más eszközök is) elavult, behozhatatlanul le van maradva a fejlett nyugat mögött, ezért nincs más út, mint az üzem bezárása, az eszközök ócskavaskénti eladása. Aztán most mit látok? A végletesen elavult és csak veszteség termelésére alkalmas eszközök külföldi kézben dolgoznak. Biztosan olyan hülyék a gazdáik, hogy két kézzel szórják ki a pénzüket.....
Az 196x-as években még sokat jártak (szezonban) a nagy hajók Budapst-Visegrád között.
Nagy lapátkerekesekre gondolok.
Mivel közel laktunk, mi kölkök sokat tibláboltunk a Bem téri kikötő környékén.
A nagy hajók ha fentről megjöttek, úgy 95%-ban csináltak egy kiskört és folyásiránnyal szemben álltak meg, majd kiszállítás után újabb kiskör és mentek a végállomásuk, a Vígadó tér felé.
De úgy 5%-ban csorogtak lefelé, majd megálltak a BEM térnél, folyásiránnyal azonosan, kiszállítottak, és folytatták útjukat.
Megkérdeztük a lakóhajók "tengerészeit", hogy ez miért van?
Azt mondták ezt akkor szabad csak csinálni, ha kevés a leszálló.
Valószínűleg nem ez az igazi válasz, de 35-45 éves hajósoktól a kicsi 8-10 éves gyerekek, elhittük.
Feltételezem azt kérdezted, hogy a folyásiránnyal azonos irányban megállni, kikötni.
Az oka egyszerű:
A hajók hátul kormányozódnak és könnyebb parthoz úgy odanavigáni, hogy pont a folyás sebességével "csúsznak" oldalra.
Természetesen egy érkező uszadék sem egyből a hajócsavarra akad rá.
De ha a hajó hosszú és a hajózóút keskeny, akkor sokszor mégiscsak marad hátrázva megállás
Mindez persze állóvízen másfajta megoldásokat igényel.
Az elektromágneses kikötés nyomai úgy a Moszkvákon, mint a kikötőkön megvan, de alighanem nem vált be, különben használnák.
Mondjuk, ha nincs gépmenet, akkor nincs delej és akkor nincs eletrony sem a mágnesbe, tehát nem lesz jó.
Viszont az biztos, hogy hullámosabb víz esetében kötél esetén a két test kimozogja a hullámokat, míg összefércelés esetén alighanem ébrednek kellemetlen feszültségek is
A mágnes és a "vízhasító" talán nem a legjobb ötlet..., de az igaz, hogy ha komolyan gondolták volna a tömegközlekedési jelleget, akkor nagyon nem kéne minden járatnak hegymenetben kikötnie...
Ellenben amíg nem fogja fixen kétgépes hajópark járni a BKV menetrendet, addig nem is fogják vállalni, hogy farral kezelje minden járat (így az egy gépesek is) a megállókat.
Utaztam a BKK kishajójáratával, és felmerült az a kérdés bennem, hogy nincs valami normális megoldás arra hogy lefelé menet ne kelljen mindig folyásiránnyal szembe beállni? Valami bazierős mágnes vagy a hajó hátuljára felszerelt vízhasító (vagy minek mondják azt az ívet ami elől van) nem küszöbölné ki ezt a folyamatos kanyargást? Eléggé idő és üzemanyag igényes.
Másik kérdés: Látok Holland meg Francia hajókat a Dunán. Lényegében meddig hajózható a Duna fel lehet menni valahogy az Északi tengerig?
Hát ugye a verekedős hajósok nem "every day seaman"... Ahogy elnézem, a konténeres nem kapta meg az útjogot, amihez jó fülöp sztenderd szerint az utolsó pillanatig ragaszkodott, holott útjoga annak van, akinek megadják. Arrafelé egyébként a jenkik nagyon nem szeretnek térni (amúgy sem), hívogatnak mindenkit rádión, hogy adjon utat. nem igazán tudják használni a Colreget. Főleg nem a Rule 39-et.
Az sajnos akkor nehéz lesz, mert Szlovákia nem rendelkezett idáig ekkorával. Úgyszólván alig méltó említésre a kompüzemeltetés. Pillanatnyilag az OSTRAVA elégítené ki a keresletet, de az meg éppen most vadi új. Tőle kisebb a BD VOJKA. méreteiben a VOJKA exKINIZSI kompra hasonlít - cca 35x10 méter. Aztán már csak a Morava folyón közlekedik ettől még kisebb és ez után már a vágfarkasdi köteles komp következik. Szlovákia legszélesebb folyója a Duna. Az ország nem határos önmagával úgy, mint Magyarország, ezért mivel nem kereste a további összeköttetéseket sem a Duna másik partján (nehogy már többet odajárjunk a kelleténél), nem vetett semmiféle energiát az esetleges kompforgalom és vele a külkapcsolat fejlesztésébe.
Szia! Honnan legyen, és mekkora ? Máshogy kérdem meg: esetleg ismétlődjön a néhai kompsztori, csak pont fordítva ? Nnnna, akkor most kitalálod-e, hogy mire céloztam? :) :) :) További konkrétumokat mailben.
Sip utolsó tele a cím, és a film kb a lakosok addigi életéről,a gáttal kapcsolatos érzelmeiről, küzdelmeiről és a beletörődésről szól. Szívszorító jelenetekkel, a falu fölé magasodó gáttal, az esküvői, temetési menetbe hajtó teherautókkal szemléletesen érzékelteti az akkori -és, tartok tőle, mindenkori - hatalom érzéketlenségét. Nem is értem, hogy az akkori dokumentumfilmesek hogyan voltak képesek elkészíteni így a filmet, hiszen egyértelműen nem a gát, nem a Vaskapu erőmű nagyszerűsége jön át, hanem a kisember kiszolgáltatottsága.
A Passnave anno (90-es évek) járt Szegedről (Óbuda, Sikló I., Szolnokról (Szentes), Tiszacsegéről (Csege), Tokajról (Hegyalja) menetrendit, de ebből csak a Szeged - Csongrád volt hosszabb ideig ténylegesen az, aztán az is kimúlt szép csendben, érdeklődés hiányában. Legyen úgy, ahogy nyilatkozta.
Ha megnézed a vizugy.hu grafikonját, azon látszik, hogy engedtek neki egy szűk öt deci extra vizet, persze van miből, ha az előrejelzés grafikonjainak hinni lehet.
Örülök, hogy a kedvenc Hugóm abszolválta a kisköre-alsói zátonyt. Biztató hír, hogy jövőre újraindul a tiszai menetrendi hajózás, két stadionépítés között talán jut pénz némi kotrásra is.
Az idei tiszai "hajózási szezon" eddigi legalacsonyabb vízállásánál is sikerült a kiskörei zsilipelést abszolválni. Milyen előmunkálatok, vagy kapitányi rutin szükségeltetett(-e egyáltalán), nem tudom, de azért csendben örülök, hogy tényleg lehetne "szezon" (legalább nyár közepéig), bizonyítván a folyóban rejlő potenciált.
Hajós képesítés megszerzése céljából azok jelentkezhetnek képzéseinkre, akik rendelkeznek egészségi alkalmassági igazolással, valamint pályakezdők akkor ha rendelkeznek alapfokú végzettséggel.
Hasonló túrát csináltunk tavaj. Jó nagy útra vállalkoztok, viszont az élmény mindenképp megéri. A deltába való belépéshez kötelező belépőt fizetni. A kísérő valószínűleg minden infót tudni fog, ami szükséges a hivatalos résszel kapcsolatban. Szerintem a helyi kísérő nagyon jó ötlet, mi nagyon elégedettek voltunk a miénkkel. Nélküle el is tévedtünk volna és nagyon sok infót/érdekességet mondott amit a könyvekből nem tud meg az ember.
Sokminden tanácsot nem tudok adni, mire is kellene figyelni, összességében minden a legangyobb rendben zajlott. Amire fel kell készülni, az a román közlekedési morál, és hogy a románok nemnagyon beszélnek más nyelvet, elég nehézkes volt a kommunikáció velük (tisztelet a kivételnek).
Idénre is terveztünk egy túrát, de nem akar összejönni sajnos. Picit irigyellek, érezzétek jól magatokat ;)
Elnézést a kérdésemért, de ennél jobb helyet nem találtam.
A Duna deltába készülünk, Crisan-ba. Örülnék minden információnak ha valaki tud adni. Az elképzelés Tulcsá-ig autó, onnan Crisan-ig hajó, szállás Crisan-ban, onnan csónakkal (helyi kísérővel!!!) csónakkal a környék bejárása, már amennyire lehet 3-4 nap alatt, vissza hajóval Tulcsába, onnan Orsováig autó és Orsovából hajóval Vaskapu, Kazán szoros. Előre is köszönöm a figyelmet.
Davos arra célzott- szerintem helyesen - hogy rosszul mérte fel a pk a sodrás erejét , és túlerővel veretett, hogy elkerülje a rosszabbat, hogy gyk. végigszántja a partot.