Egy kis tapasztalat a REcair hőcserélőről, meg a szellőztetőredszerről általában:
Már több, mint két hónapja üzemel a szellőztetőrendszerem kb 150m3 órára van állíta a légcsere (elméletileg jól hangzik, hogy két felnőtt és két gyereknek elég a 100m3, de amikor bent laksz, akkor a wc mégsem szellőzik olyan gyorsan, az égett pirítós szaga is beszorul a lakásba, tapasztalatom szerint lehet, hogy egészségügyileg elég ez a mennyiség, de sok esetben nem komfortos.
Beltérbe szereltem a szellőztetőmet, elég csendes DC ventikkel, de amikor csend van a házban hallom őket a becsukott ajtón keresztül is, pedig csak 50%-on mennek. (Áthallás nincs, mert ettől annyira féltem, hogy a helyiségek között legtöbb esetben 10-15 méter flexibilis cső van.
A csövezést flexi csövekből csináltam meg, amit közvetlenül a fafödémre raktam, ez elég jó ötletnek bizonyult, mert a befújt levegőm hőmérséklete megegyezik a hőcserélőből kifújt levegő hőmérsékletével, így itt nincs veszteségem.
Ami a hőérzetet illeti:
kb 17 fokos levegő jön be a leghidegebb időben, amit csak akkor lehet érezni, ha alááll az ember, de ha leülök a földre a ház különböző pontjain, akkor érzem, hogy mozog a levegő (pedig 6 befúvó és 6 elszvó pontom van 110m2-en) egyébként cseppet sem zavaró, hogy pár fokkal hidegebb a befújt levegő.
A baj a páratartalommal van, hiába tereget a feleségem a nappali közepén, 35% a páratartalom, megy az ultrahangos párásító is, egy lavór van a pelletkályha tetején,de nem tudok annyi vizet a levegőbe juttatni, hogy pótolni tudjam a kidobott nedvességet.
Köszi a szilikon tippeket, így már tudok szerezni majd akkor.
Athos27,
nekem most pihen a téma... akkor indultam rá, mikor leszigeteltem hungarocellel a könnyűszerk. házat, és féltem, hogy sokat romlik a légminőség, pára, penész egyebek... de semmi baj nem lett sőt..., így félúton hátrébb került a projekt a sorban... :) A mostani is inkább a komfortérzet + "talált anyagok öröme" miatt került sorra, meg mert a fürdőben sok a pára egy kiadós fürdés után... :) Amúgy én tettem távtartót középre is,d mivel rugalmas volt, a lemez meg ha jók rémlik olyan 0,2-0,5mm-es, összenyomta ott a rést, ahol nem volt semmi - ahol a levegőnek kellett volna menni...
Igen, erre emlékszem :), de volt valami olyan megoldás rá, hogy élire állítva kell szerelni és akkor jobb. Mi lett végül a terveddel?
Esetleg belülre is lehetne tenni PVC csíkokat, így azok lennének egyben a távtartók és a levegő terelők is. 3mm-es menetes szárral több helyen összeszorítva talán még működne is.
Ennek a kialakításnek meglenne az a pozitívuma, hogy bármikor szétszedhető, javítható, illetve lehetne használni hőátadónak 0,1 mm-es alumínium fóliát is ami bitos jobb lenne, mint a polikarbonát.
Részben az egyszerűség, részben Elemes2 által említett tisztíthatóság miatt viszont húzok a lexan felé, mivel azt kb minden évszakban egyszer nagynyomással átmossa az ember + fertőtlenítővel átfújja. Simák a járatok, nincsenek sarkok.
Beszéltem a forgalmazóval, küldenek termékmintát, jövő héten kiderül működik-e gyakorlatban a tervem. Találtam 20mm vastag 5 kamrás polikarbonátot, illetve 4 mm vastag 1 kamrásat.
maga az hőcserélő ellenáramú része az 5 kamrásból lenne, több egymásra ragasztva, ezekben menne rétegenként változó irányba a levegő (így csak minden 5. elválasztó lenne dupla -> remélhetőleg növeli a hatásfokot), a két oldalon a 2-2 kivezetés pedig a 4mm-ből. Elméletileg a kettőnek pont illeszkednie kell majd a vízszintes elválasztásoknál, de jövő héten kiderül gyakorlatban is.
Szilikoncsövet tömítésnek egy korábbi projectemnél én itt láttam: http://www.bondex.hu
halaloszto pajtás beletapintott, nem oda lesz! :) A kondenzációs gépekből való egységek körbefutó tömítése lesz belőle (ház és hőcserélő illesztése), arra kiváló a profilja ill a mechanikai tulajdonságai miatt. Gumi is jó lenne persze, de elég egyedi a profil, így ez egyszerűbb, a poliuretán csík is jó lenne (pl. D profil), de a szilikon jobb szerintem hosszútávon, meg kevésbé deformálódik, öregedik...
De a lemezközepi távtartó a nagy egységeknél mindenképpen kell, az tuti, azt én is tapasztaltam, főleg ha sík lemez van, nem profilozott!!!
bird mar ki vazze. ki a fasz mondta, hogy a lemezek koze lesz? nem is lemezes hocserelot epit. unatkozol, kitalalsz valamit, hogy a masik mire gondolt, es elkezdesz vitatkozni a kitalalt ellenfellel. nyugi, turelem.
Kondenzvíznek szerintem túl vékony lesz, mert a víz felületi feszültsége miatt ilyen vékony csőben még nem "gurul" a víz (hanem kisebb-nagyobb dugókat képez, amelyek csak nehezen és csak külső erő hatására hajlandók mozogni).
Közben elkészült a doboz kialakítása; felkészítve a funkciókra, FBS-sel tömítve... ma este már nem tudom tesztelni, talán holnap... :) Még az illesztéseknél kivül is kap aluszalagot, biztos ami biztos, illetve egy plussz rögzítést turbo dübellel...
Apropo, nem tudja valaki 6 illetve 8 mm-es szilikoncsövet milyen "kommerszebb boltban" lehet beszerezni?
A konstrukció jó, a távtartók kiválasztása (anyag, rugalmasság, vastagság) nagyon fontos! Én az enyémmel kissé mellényúltam, mikor a könnyebb utat választva polifoammal próbálkoztam... nem jött be, összetolta a lemezeket... :)
nyáron a befelé, télen a kifelé áramló levegőből kondenzálódni fog a pára.
ez nem csak azért gond, mert a kondenzálódott pára megfogja a levegőben szálló port, hanem azért is, mert nem kívánt életformáknak nyújt lakóhelyet és táptalajt. gőzöm sincs, hogy a modern hőcserélős szellőztetők hogyan kezelik ezt a helyzetet, de érdemes rá odafigyelni.
én arra tippelnék, hogy a hőcserélő belső felszítén víztaszító és baktériumölő bevonat van.
Végigolvasva a fórumot (igaz, több szakaszban és hét alatt, sok-sok tervezés után...) belevágtam a saját tervezésű szellőztető elkészítésébe.
Úgy tervezem, hogy maga a hőcserélő többkamrás polikarbonátból lesz, kb 25m2 hőátadó felülettel, a ventilátorok eredetileg hőtárolós kályha ventik lettek volna, de mivel mint kiderült aszinkron motorok és problémás a szabályzásuk, ezért 12 voltos autó szellőztető ventik fogják terelgetni a levegőt (összehasonlítva a villanykályha ventikkel nagyobb nyomást és légmennyiséget képesek produkálni kb 1/3 fogyasztással).
A doboz kívülről horganyzott acél borítást kap, 30mm XPS belső szigeteléssel. Lesz benne by-pass ág a nyári szellőztetésre, illetve beépített légkollektor csatlakozás és fűtő kalorifer is.
Amit viszont most láttam az egy látszólag könnyen kivitelezhető ellenáramú hőcserélő így hőcserélő terén kissé meginogtam.
A bordákat el lehetne készíteni 3-4 mm-es PVC-ből, a hőátadó felületet pedig 0,2-es alumíniumból. A hatásfokára azért kíváncsi lennék, arról nem írtak.
"A felületet túl kicsinek látod ? Ha jól számoltam, kerekítve kb. 5-6 nm"
Nem gondoltam voln, hogy ilyen sok. Ha jól számoltad és tényleg ennyi a hőátadó felület, akkor még talán a 70-75 százalékos hővisszanyerő hatásfokot is elképzelhetőnek tartom.
A hajtógáza ezeknek sem más,mint a többi hajtógázas terméknek... alapban propán/bután, környezetbarátabbak pl. nitrogén, de semmi extra... a ragasztóhab része teszi tönkre a dolgokat, ha nem tudod lemosni acetonnal (pl. az aceton oldja a szennyezett tárgyat), de ez itt erősen OFF... :)
pár hete rendetlen módon a garázsban a padlón hagytam egy kiürült ragasztóhab palackot, és később ráejtettem egy csavarhúzót. azóta nem tudtam szándékosan reprodukálni, mi történhetett, de a csavarhúzó olyan szerencsétlenül találta el a palackot, hogy kilyukadt és fújni kezdte a gázt, néhány habszemcsével. reflexből odanéztem, szerencsére volt rajtam szemüveg (tönkre is ment).
a cianatok tokre nem igazan veszelyesek. a hidrogen cianid az igen, de az tok mas.
a pillanatragaszto is ciano akrilat, aztan ha szadba veszed az lesz a problema hogy osszeragad, nem az hogy cianos. hasznalnak cianoakrilat ragsztot seb osszeragasztasara.
Technikai vagy biztonsági adatlapot kell meglesni... pl. a Mester PUR rapasztóhab, vagy a Titán PUR ragasztóhab-nál is ez hozzáférhető. Ezek mind egykomponensű uretán alapú habok, a különbség a sima PURhabokhoz képest, hogy nem nő olyan mértékben a térfogatuk. Kifújás után kb. 10 sec alatt beáll, utána picit tágul, ha sokat fújsz, de pl. 10 perc után visszaigazítható, és azon meg is áll. Én a házra a hőszigetelést is ezzel tettem fel, nem "drájvittal"... :) Hogy mennyire egészséges nem tudom, de az én véleményem nem biztos, hogy mérvadó lenne, mert (kutató)vegyész(mérnökféle) volnék, így amit már messziről sem néz, én vígan eldolgozom vele... :)
Dehogynem, én tűröm a kritikát, ha megalapozott! :) De aki emlékszik, tudja, nem most kezdtem kitalálni mi legyen vele, picit talán értek is hozzá, és mint írtam ez nem a csúcsok csúcsának megdöntésére szolgáló rendszer! :) Ez egy páramentesítést és elszívásból adódó hőveszteséget csökkentő játékszer lesz, ezeddig pár ezer Ft-os ráfordítással... ettől én sem várok megváltást, de a nagy rendszerrel most nincs időm foglalkozni, ez meg esténként apránként összeáll itthon... :)
azt honnan lehet tudni, hogy egy ragasztóhab milyen anyagból van?
a PURHAB felirat többnyire (remélem) poliuretánhabot rejt, de a ragasztóhaboknál ez a bizonytalan tájékoztatás is hiányzik. mindenféle cianátokról recsegnek a feliratok, meg hogy ne lélegezzem be a habot és hasonlók.
A gondolatmenet jó, de az én speciális helyzetemmel árnyalva a képet sokat változik:
A ház nagyon jól hőszigetelt, könnyű(fa alap)szerkezetes, aminek két hozadéka van: nagyony alacsony folytonos hőigény és rendkívül kis hőtartóképesség. Ennél fogva a 230W folytonos hűtés pl. pár órán át már komoly hűtést jelent a központi,amúgy is leghidegebb helyiség alsó szintjén (galériás, északi határoló fallal, és sajnos amilyen jó a falak szigetelése, olyan rossz a padlóé, az sokat hűt!)! Nem beszélve a komfort érzetről!
Legutóbbi tapasztalat. Kb. két hete a turbós cirkó felmondta a harcot, és mivel nem akartam elkapkodni még így a tél derekán sem az utód kiválasztását, előkerült egy elektromos fűtőtest (digitális vezérlés, venti, 100-1200-2200W kapcsolható teljesítmények). Namost, amikor kint stabilan 0-5C között járt a hőfok, akkor a következőképpen alakult a történet:
1. nap délelőtt: próbáltam megjavítani az elektronikát, de sajna agyonintegrált, esélytelen volt... aznap semmi fűtés, de rel. jó szoláris nyereség mellett a hőfok a megszokott 20-21 fokról késődélutánra 17-re süllyedt.
1. nap este: üzembe állt a fűtőstest (galériába állítva, ajtók rányitva!) a max. 2200W-on, és későestére a hfok mindenhol (!) 19C felett volt, éjfél körül beállt a 20C körüli állapot, kint minuszok, hideg, szelesbe hajló idővel!
2. nap kora reggel levettem 1000W-ra, beállítottam, hogy 20C-nál állítsa le a fűtést. Innentől kezdve szinte folytonos, néha leállva szakaszos üzemben 3 napon keresztül (minusz pár fok este és plussz pár fok nappal) tarotta a 20 fokot, és múlthéten péntekig ez fűtött kizárólag, és végig nem ment ideiglenesen sem 19C alá a ház hőfoka. Tapasztalat szerint, ha nincs fűtve (előző kazán a végén volt, hogy megállt este!) akkor az esti 20C-ról reggel a nappaliban 14-15re sülyedt a hőfok, ha kint ilyen idő volt, mint mostanában!!!
MIért is írtam le: csak azért, hogy lásd, egy ilyen hőtechnikájú ház esetén sokkal többet jelent az a pár száz watt is, ami hűt vagy fűt, mindet egy többszörös tömegű téglaháznál, ahol komoly hőtraktározóképesség van!
Illetve a főzésnél mikor megy az elszívó, akkor minden meleg elmegy onnan, semmit nem érzünk belőle, ha lekapcsolom az elszívót, akkor persze azonnal jelentkezik a plussz hő a hőérzetben!
---
Vagyis amit írsz az így van, de amennyire egy hagyományos hőtechnikájú háznál ez nagyon kis hatás, nálam elég nagy... nem beszélve arról, hogy az a bizonyos elektromos fűtés csak azért lenne benne, ha valami miatt jól jön a kiegészítő fűtés... pl. nincs a kaloriferre melegvíz, vagy - remélem már évekig nem lesz ilyen gond, de - megáll a kazán stb... akkor jól föhet a hőntartáshoz is akár, zárt rendszerben keringetve a levegőt... de ami biztos, az alap egységbe nem kerül bele! :) Ellenben sok erőfeszítést sem kíván a megépítése, mert van hozzá minden, max. illeszteni kell a dolgokat!
Ami jobban foglalkoztat most első körben, az egy útváltó (Y vagy/és) pillangószelep megépítése, megvétele... persze motoros kivitelben... régebben csináltam ilyet szervomotorral, de amenni nyűg volt a pepecselésével, nem éri meg, jobb lene találni valami más/jobb megoldást...
(A felületet túl kicsinek látod ? Ha jól számoltam, kerekítve kb. 5-6 nm, nem olyan rossz az szerintem alapvetően 60 m3/h tervezett légáram mellett ... van itthon egy félkész alu rekupec, az az egész házra ment volna, az mondjuk ha jól rémlik 25 m2 felület körül van, de az nagy lenne már ide... :) ... erre a légáramra szerintem jó lesz ez, de majd lassan mérek is, akkorkiderül majd, mi az igazság! :) :) )