Keresés

Részletes keresés

durkonorbi Creative Commons License 2012.02.01 0 0 4248

halaloszto pajtás beletapintott, nem oda lesz! :) A kondenzációs gépekből való egységek körbefutó tömítése lesz belőle (ház és hőcserélő illesztése), arra kiváló a profilja ill a mechanikai tulajdonságai miatt. Gumi is jó lenne persze, de elég egyedi a profil, így ez egyszerűbb, a poliuretán csík is jó lenne (pl. D profil), de a szilikon jobb szerintem hosszútávon, meg kevésbé deformálódik, öregedik...

 

De a lemezközepi távtartó a nagy egységeknél mindenképpen kell, az tuti, azt én is tapasztaltam, főleg ha sík lemez van, nem profilozott!!!

 

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (4246)
halaloszto Creative Commons License 2012.02.01 0 0 4247

bird mar ki vazze. ki a fasz mondta, hogy a lemezek koze lesz? nem is lemezes hocserelot epit. unatkozol, kitalalsz valamit, hogy a masik mire gondolt, es elkezdesz vitatkozni a kitalalt ellenfellel. nyugi, turelem.

 

vajk

Előzmény: Mekk Elek ezermester (4246)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2012.02.01 0 0 4246

"tömítés lesz belőle"

 

Egy cső-formát nehéz lesz a helyén tartani a lemezek legszélén amíg pakolod az emeleteket... oda inkább valami lapos  dologgal próbálkoznék.

(meg talán a lemezek közepére is tennék némi távtartót közéjük)

Előzmény: durkonorbi (4245)
durkonorbi Creative Commons License 2012.02.01 0 0 4245

Nem, nem annak lesz, hanem tömítés lesz belőle! A kondenz az fél collon jön majd le!

Előzmény: Mekk Elek ezermester (4244)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2012.02.01 0 0 4244

Kondenzvíznek szerintem túl vékony lesz, mert a víz felületi feszültsége miatt ilyen vékony csőben még nem "gurul" a víz (hanem kisebb-nagyobb  dugókat képez, amelyek csak nehezen és csak külső erő hatására hajlandók mozogni).

...még a 10 mm-es is határeset...

Előzmény: durkonorbi (4241)
durkonorbi Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4243

Ok, köszi!

Előzmény: halaloszto (4242)
halaloszto Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4242

gazdabolt, szerszambolt, brico es tarsai kerteszeti szerszamoknal es slagoknal.

 

vajk

Előzmény: durkonorbi (4241)
durkonorbi Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4241

Közben elkészült a doboz kialakítása; felkészítve a funkciókra, FBS-sel tömítve... ma este már nem tudom tesztelni, talán holnap... :) Még az illesztéseknél kivül is kap aluszalagot, biztos ami biztos, illetve egy plussz rögzítést turbo dübellel...

 

 

Apropo, nem tudja valaki 6 illetve 8 mm-es szilikoncsövet milyen "kommerszebb boltban" lehet beszerezni?

durkonorbi Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4240

A konstrukció jó, a távtartók kiválasztása (anyag, rugalmasság, vastagság) nagyon fontos! Én az enyémmel kissé mellényúltam, mikor a könnyebb utat választva polifoammal próbálkoztam... nem jött be, összetolta a lemezeket...  :)

 

 

Előzmény: Athos27 (4238)
elemes2 Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4239

nyáron a befelé, télen a kifelé áramló levegőből kondenzálódni fog a pára.

 

ez nem csak azért gond, mert a kondenzálódott pára megfogja a levegőben szálló port, hanem azért is, mert nem kívánt életformáknak nyújt lakóhelyet és táptalajt. gőzöm sincs, hogy a modern hőcserélős  szellőztetők hogyan kezelik ezt a helyzetet, de érdemes rá odafigyelni.

 

én arra tippelnék, hogy a hőcserélő belső felszítén víztaszító és baktériumölő bevonat van.

Előzmény: Athos27 (4237)
Athos27 Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4238

A képek kimaradtak:

 

 

 

 

Athos27 Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4237

Sziasztok,

 

Végigolvasva a fórumot (igaz, több szakaszban és hét alatt, sok-sok tervezés után...) belevágtam a saját tervezésű szellőztető elkészítésébe.

Úgy tervezem, hogy maga a hőcserélő többkamrás polikarbonátból lesz, kb 25m2 hőátadó felülettel, a ventilátorok eredetileg hőtárolós kályha ventik lettek volna, de mivel mint kiderült aszinkron motorok és problémás a szabályzásuk, ezért 12 voltos autó szellőztető ventik fogják terelgetni a levegőt (összehasonlítva a villanykályha ventikkel nagyobb nyomást és légmennyiséget képesek produkálni kb 1/3 fogyasztással).

A doboz kívülről horganyzott acél borítást kap, 30mm XPS belső szigeteléssel. Lesz benne by-pass ág a nyári szellőztetésre, illetve beépített légkollektor csatlakozás és fűtő kalorifer is.

 

Amit viszont most láttam az egy látszólag könnyen kivitelezhető ellenáramú hőcserélő így hőcserélő terén kissé meginogtam.

A bordákat el lehetne készíteni 3-4 mm-es PVC-ből, a hőátadó felületet pedig 0,2-es alumíniumból. A hatásfokára azért kíváncsi lennék, arról nem írtak.

 

Vélemény?

 

Üdv,

Athos

 

Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4236

"mindenféle cianátokról recsegnek a feliratok, meg hogy ne lélegezzem be"

 

Azok a mindenféle cianátok baromi erősen ragasztanak. Inkább a ragasztás mellett törik/szakad az xps, de maga a ragasztás nem válik szét.

Előzmény: elemes2 (4224)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4235

"A felületet túl kicsinek látod ? Ha jól számoltam, kerekítve kb. 5-6 nm"

 

Nem gondoltam voln, hogy ilyen sok. Ha jól számoltad és tényleg ennyi a hőátadó felület, akkor még talán a 70-75 százalékos hővisszanyerő hatásfokot is elképzelhetőnek tartom.

Előzmény: durkonorbi (4223)
halaloszto Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4234

jahogy a szemuvegedet oldotta??? a muanyag lencset megmarta az aceton? mondjuk logikus...

 

vajk

Előzmény: elemes2 (4232)
elemes2 Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4233

mindegy -- a tanulságért írtam le.

Előzmény: durkonorbi (4230)
elemes2 Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4232

ezt oldotta. szép lett a felülete. pedig próbáltam hamar letörölni :*)

Előzmény: durkonorbi (4230)
halaloszto Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4231

hat ha lemostad volna mielott rakot, akkor nem ment volna tonkre. 

 

a butan hajtogaz ha belelegzed legzesleallast okozhat. lasd meg az ongyujtogazzal szipuzo tizenevesek a hirekben.

 

vajk

Előzmény: elemes2 (4229)
durkonorbi Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4230

A hajtógáza ezeknek sem más,mint a többi hajtógázas terméknek... alapban propán/bután, környezetbarátabbak pl. nitrogén, de semmi extra... a ragasztóhab része teszi tönkre a dolgokat, ha nem tudod lemosni acetonnal (pl. az aceton oldja a szennyezett tárgyat), de ez itt erősen OFF... :)

 

Előzmény: elemes2 (4229)
elemes2 Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4229

pár hete rendetlen módon a garázsban a padlón hagytam egy kiürült ragasztóhab palackot, és később ráejtettem egy csavarhúzót. azóta nem tudtam szándékosan reprodukálni, mi történhetett, de a csavarhúzó olyan szerencsétlenül találta el a palackot, hogy kilyukadt és fújni kezdte a gázt, néhány habszemcsével. reflexből odanéztem, szerencsére volt rajtam szemüveg (tönkre is ment).

 

tanulság.

Előzmény: halaloszto (4228)
halaloszto Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4228

a cianatok tokre nem igazan veszelyesek. a hidrogen cianid az igen, de az tok mas.

 

a pillanatragaszto is ciano akrilat, aztan ha szadba veszed az lesz a problema hogy osszeragad, nem az hogy cianos. hasznalnak cianoakrilat ragsztot seb osszeragasztasara.

 

vajk

Előzmény: elemes2 (4224)
durkonorbi Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4227
Előzmény: durkonorbi (4226)
durkonorbi Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4226

Technikai vagy biztonsági adatlapot kell meglesni... pl. a Mester PUR rapasztóhab, vagy a Titán PUR ragasztóhab-nál is ez hozzáférhető. Ezek mind egykomponensű uretán alapú habok, a különbség a sima PURhabokhoz képest, hogy nem nő olyan mértékben a térfogatuk. Kifújás után kb. 10 sec alatt beáll, utána picit tágul, ha sokat fújsz, de pl. 10 perc után visszaigazítható, és azon meg is áll. Én a házra a hőszigetelést is ezzel tettem fel, nem "drájvittal"... :) Hogy mennyire egészséges nem tudom, de az én véleményem nem biztos, hogy mérvadó lenne, mert (kutató)vegyész(mérnökféle) volnék, így amit már messziről sem néz, én vígan eldolgozom vele... :)

Előzmény: elemes2 (4224)
durkonorbi Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4225

Dehogynem, én tűröm a kritikát, ha megalapozott! :) De aki emlékszik, tudja, nem most kezdtem kitalálni mi legyen vele, picit talán értek is hozzá, és mint írtam ez nem a csúcsok csúcsának megdöntésére szolgáló rendszer! :) Ez egy páramentesítést és elszívásból adódó hőveszteséget csökkentő játékszer lesz, ezeddig pár ezer Ft-os ráfordítással... ettől én sem várok megváltást, de a nagy rendszerrel most nincs időm foglalkozni, ez meg esténként apránként összeáll itthon... :)

Előzmény: elemes2 (4222)
elemes2 Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4224

azt honnan lehet tudni, hogy egy ragasztóhab milyen anyagból van?

a PURHAB felirat többnyire (remélem) poliuretánhabot rejt, de a ragasztóhaboknál ez a bizonytalan tájékoztatás is hiányzik. mindenféle cianátokról recsegnek a feliratok, meg hogy ne lélegezzem be a habot és hasonlók.

Előzmény: durkonorbi (4220)
durkonorbi Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4223

A gondolatmenet jó, de az én speciális helyzetemmel árnyalva a képet sokat változik:

 

A ház nagyon jól hőszigetelt, könnyű(fa alap)szerkezetes, aminek két hozadéka van: nagyony alacsony folytonos hőigény és rendkívül kis hőtartóképesség. Ennél fogva a 230W folytonos hűtés pl. pár órán át már komoly hűtést jelent a központi,amúgy is leghidegebb helyiség alsó szintjén (galériás, északi határoló fallal, és sajnos amilyen jó a falak szigetelése, olyan rossz a padlóé, az sokat hűt!)! Nem beszélve a komfort érzetről!

 

Legutóbbi tapasztalat. Kb. két hete a turbós cirkó felmondta a harcot, és mivel nem akartam elkapkodni még így a tél derekán sem az utód kiválasztását, előkerült egy elektromos fűtőtest (digitális vezérlés, venti, 100-1200-2200W kapcsolható teljesítmények). Namost, amikor kint stabilan 0-5C között járt a hőfok, akkor a következőképpen alakult a történet:

 

1. nap délelőtt: próbáltam megjavítani az elektronikát, de sajna agyonintegrált, esélytelen volt... aznap semmi fűtés, de rel. jó szoláris nyereség mellett a hőfok a megszokott 20-21 fokról késődélutánra 17-re süllyedt.

 

1. nap este: üzembe állt a fűtőstest (galériába állítva, ajtók rányitva!) a max. 2200W-on, és későestére a hfok mindenhol (!) 19C felett volt, éjfél körül beállt a 20C körüli állapot, kint minuszok, hideg, szelesbe hajló idővel!

 

2. nap kora reggel levettem 1000W-ra, beállítottam, hogy 20C-nál állítsa le a fűtést. Innentől kezdve szinte folytonos, néha leállva szakaszos üzemben 3 napon keresztül (minusz pár fok este és plussz pár fok nappal) tarotta a 20 fokot, és múlthéten péntekig ez fűtött kizárólag, és végig nem ment ideiglenesen sem 19C alá a ház hőfoka. Tapasztalat szerint, ha nincs fűtve (előző kazán a végén volt, hogy megállt este!) akkor az esti 20C-ról reggel a nappaliban 14-15re sülyedt a hőfok, ha kint ilyen idő volt, mint mostanában!!!

 

MIért is írtam le: csak azért, hogy lásd, egy ilyen hőtechnikájú ház esetén sokkal többet jelent az a pár száz watt is, ami hűt vagy fűt, mindet egy többszörös tömegű téglaháznál, ahol komoly hőtraktározóképesség van!

 

Illetve a főzésnél mikor megy az elszívó, akkor minden meleg elmegy onnan, semmit nem érzünk belőle, ha lekapcsolom az elszívót, akkor persze azonnal jelentkezik a plussz hő a hőérzetben!

 

---

 

Vagyis amit írsz az így van, de amennyire egy hagyományos hőtechnikájú háznál ez nagyon kis hatás, nálam elég nagy... nem beszélve arról, hogy az a bizonyos elektromos fűtés csak azért lenne benne, ha valami miatt jól jön a kiegészítő fűtés... pl. nincs a kaloriferre melegvíz, vagy - remélem már évekig nem lesz ilyen gond, de - megáll a kazán stb... akkor jól föhet a hőntartáshoz is akár, zárt rendszerben keringetve a levegőt... de ami biztos, az alap egységbe nem kerül bele! :) Ellenben sok erőfeszítést sem kíván a megépítése, mert van hozzá minden, max. illeszteni kell a dolgokat!

 

Ami jobban foglalkoztat most első körben, az egy útváltó (Y vagy/és) pillangószelep megépítése, megvétele... persze motoros kivitelben... régebben csináltam ilyet szervomotorral, de amenni nyűg volt a pepecselésével, nem éri meg, jobb lene találni valami más/jobb megoldást...

 

 

(A felületet túl kicsinek látod ? Ha jól számoltam, kerekítve kb. 5-6 nm, nem olyan rossz az szerintem alapvetően 60 m3/h tervezett légáram mellett ... van itthon egy félkész alu rekupec, az az egész házra ment volna, az mondjuk ha jól rémlik 25 m2 felület körül van, de az nagy lenne már ide... :) ... erre  a légáramra szerintem jó lesz ez, de majd lassan mérek is, akkorkiderül majd, mi az igazság! :) :) )

Előzmény: Mekk Elek ezermester (4221)
elemes2 Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4222

off

szerintem nem gyümölcsöző megmondani egy olvasótársnak, hogy elbaszta.

ha valóban elbaszta, rá fog jönni maga is. csak annak lehet haszna, ha olyan

(ellenőrzött) tanácsot tudunk adni neki, hogyan lehet korrigálni (ha lehet).

/off

Előzmény: Mekk Elek ezermester (4221)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2012.01.31 0 0 4221

Szerintem rá fox jönni, hogy az elektromos utófűtésre költött időd pénzkidobás volt: ha bejövő levegőt valami félreeső irányba állítod (pl teríted a mennyezeten), hogy ne közvetlen emberre irányuljon (legyen ideje felvenni a helyiség hőmérsékletét),  akkor észre sem fogod venni, hogy megy-e az utófűtés vagy sem.

Gondolj bele:

- tételezzük fel, hogy amíg főzöl, addig 100 m3/h levegőt akarsz ezen a szerkentyűn ki-be áttolni.

- egy m3 levegő egy fokal felmelegítése 0,000335 kWh, a fűtési szezon külső-belső átlaghőm. különbség legyen 17 fok, tehát 100 m3/h esetén 570 wattal kellene fűteni a bejövő levegőt (akkor, ha nem lenne a hőcserélő).

- de a hőcserélő ennek az 570 wattnak vissza fogja hozni mindjuk a 60 százalékát (két ilyen kis mütyürtől ennél jbob hatásfokra nem számítanék), tehát marad 230 watt átlagos hőigény. kb ennyit fog hűteni, ha a fenti feltételekkel üzemel és nincs benne utófűtés (pontoosabban még ennyit sem, mivel még nem számoltunk a pára kicsapatás hőjével).

Gondolj bele: amikor a konyhádban éppen üzemel egy akár több kilowattos extra fűtőberendezés (= asszony éppen főz), akkor mennire lesz érezhető a helyiség hőmérsékletén ez a 230 wattnyi "léghűtés"?

...szóval én a helyedben az első változatba nem tennék semmiféle utófűtést.

Előzmény: durkonorbi (4220)
durkonorbi Creative Commons License 2012.01.30 0 0 4220

NA estére elkészült a házikó az egységeknek.  A vázat 3 cm-es magas szilárdságú XPS adja, kifejezetten uretán alapú PS ragasztóhabbal ragasztva (tapasztalat szerint írtó erős és tartós!). Hagytam helyet a kintről beszívó ágon pollen/por szűrőnek, a bentről kifújó oldalon pedig ugyancsak egy szűrőnek, de ha találok fémszűrőt, teszek be azt is a kósza zsír miatt (hátha mégis odasettenkedik, mikor a mosogatógépben van a szűrő, és asszonypajtás nem veszi észre és ráindítja az elszívót! :) )! Plussz a belépő meleg oldalon van hely a kalorifernek is. Az elektromos fűtés majd elválasztva, fém dobozba kerül (túlhevülés ill. érintésvédelem miatt muszály). A két hőcserélő modul egy mozdulattal kivehető, és tisztítható, átnézhető, ha szükséges... Reggelre 100%-ra megköt, beáll, akkor FBS-sel kihúzok minden rést és élt, hogy teljesen vízzáró legyen. Utána lepróbálom majd a hőcserét is...   

Előzmény: durkonorbi (4219)
durkonorbi Creative Commons License 2012.01.30 0 0 4219

A páraelszívó egy igen komoly, minőségi darab, mivel a nappali-konyha egyben van (illetve egy függesztett falszakasz választja el), erre annak idején odafigyeltem, hogy minőségi legyen ne csak hang/légszállítás, hanem szűrés szempontjából is! 3-4 év távlatából el tudom mondani, hogy a rákötött, és kb. 2 méteren kivezetett flexi alucsőben egy lehelletnyi zsír, kosz stb. nincs, se tapintásra, se szagra, se fehér törlős próbával, olyan mint a patyolat!!!! Én lepődtem meg rajta a legjobban tavaly, mikor megnéztem,és idén sem cáfolt rá! :) Szóval az a bizonyos koszos levegő nem koszos itt, sőt, tiszta! :) :) :) 

A vízügyi részét illetően elég sok párára és ezáltal kondenzre számítok, illetve annak a hőjének megfogása is a nem titkolt cél! De mivel ez egy kondenz szárítógép egysége, mondanom sem kell, úgy van kiképezve, kialakítva, hogy sok víz le tudjon rajta kondenzálódni! A fagyás lehet nagy minuszban egyedül a gond, ezt természetesen automatikával védendő majd ki, nevezetesen lesz leolvasztó üzem*, ha feljegesedik a hőcserlő legutolsó szakasza!

Utófűtést illetően: igen, az lesz, mert a nappaliba lesz a belépő ág bevezetve, így oda nem akarok a szobahőfoknál hidegebb levegőt fújni, ezért lesz egy kalorifer benne, valamint lehet a biztonság kedvéért lesz benne egy fűtőszál is, amekkora légáram lesz (és eseti a használat is!) nem számítok nagy fogyasztásra, max. olyan néhányszor 10 esetleg 100W körüli nagyságra...  ezt majd a ténylegeses légsebesség meghatározza. PID vezérelt lesz ez a része úgyis, az meg szépen paramétezhető, a 4-20mA kilépőről meg fázishasítással szabályozható (ahogy tervezem... :) ...).

Majd teszek fel képet, ha odajutok, hogy fényképezek is! :)

 

 

*a jól bevált befelé áram megáll, kifújt levegővel leolvasztás módszer

 

 

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!