70 db kis csövet írtál, nekem így 1:2-höz (0,027:0,054 m2) arány jön ki a be és kimenő keresztmetszetekre (falvastagságot nem vettem figyelembe). Ezt a különbséget csökkenthetik a távtartók valamennyivel. A kis csövek számát 106 db-ra emelve jön ki 1:1-es arány.
"A csövek térfogata szinte egyforma tizedes eltérés van a kimenő 160-as és a bejövő 11-esek kőzött."
Megfogalmazom másképpen a kérdéseket:
- ha összeadod pl az öszes vékony cső összes lyukát, abból az össz-keresztmetszetből milyen átmérőjű cső jönne ki?
- ezen a keresztmetszeten milyen sebességgel fog áthaladni a tervezett 188 m3/h levegő?
- ha ismerjük a hőcserélő hosszát: a fenti sebesség mellett mennyi idő alatt halad át a levegő a hőcserélőn, másképp mondva: mennyi ideje lesz a levegőnek a hő átadására/átvételére?
Szerintem van olyan jó a hővezetése ,mint a polikarbonátnak ,mindkettőt kipróbáltam ,ha belefújok a csőbe szinte azonnal átmelegszik majdnem egy méteren.
A csövek térfogata szinte egyforma tizedes eltérés van a kimenő 160-as és a bejövő 11-esek kőzött. A csövek közti távolság kb 5-6mm ,közéjük távtartókat rakok és a szélsőkre is így nem fognak lelógni.A távtartókat szívószálakból gondoltam ,így a levegő is szabadon áramlik . A ventik 188-köbméter/ óra és 75 pa anyomás .
Én saját tapasztalatból lebeszélném a kollégát a sima kivezetésről, és a gravitációs zsaluról is... mindkettő sajnos addig jó, amíg nincs légmozgás (illetve ez arra az esetre igaz, amikor a nyílászárók stb kellő légzárással bírnak!!!!; ha minden szelel mindenhol, akkor ez sem lesz baj... :) ... ).
A sima kivezeté az beereszti a hideget, kiengedi a meleget, a gravitációs zsalus meg a legkisebb szélmozgásra is nyílik, csapdosódik... zajong.
A pillangószelep is "tudja" ezt, csak mondjuk halkabban... ha közel van az ember a zajforráshoz, zavaró lehet. Én a kis motoros zsalunál találtam meg az ideális megoldást! Mikor indul az elszívó, kinyit az is (230V átkötés kell neki a motorrol, vagy az elszívó lámpájáról pl.).Van ilyen pillangóban is, de sokkal drágábban... :( Legalábbis én így találtam mikor kerestem kb. 1-1,5 éve...
Ezt lehet alacsony energiájú háztól a passzív felé haladva egy rel. korrekten záró pillangószeleppel* is kiegészíteni a kivezetés közelében, így egy kis mini légzsilip is keletkezik, csökkentve a - jellemzően alu - cső áthűlését... szerintem... :)
*Olcsón lehet egy simát is szilikon tömítéssel nagyon jól légzáróvá tenni...
A PVCnek van egy szaga amit erezni szoktam. Ettol meg lehet, hogy nem artalmas, csak bebeszelem magamnak. De nem jo szivvel hasznalnam belso legcsovezeshez.
Talajkollektornal annyiban mas a kep, hogy ott kb. 10 fokos, igy nincs merheto kigozolgese es szerintem a statikussagot is kezelni lehet. (elvegre a foldben van, le van "foldelve" :-)
Ez mondjuk jo kerdes: ha a kulso resze "el van foldelve" a belsejen keletkezhet statikussag?
Kb milyen átmérőjű csőnek fog megfelelni a vékony csövek öszessége
és milyennek a 160-as csőben szabadon maradó keresztmetszet?
Hogyan oldod meg, hogy a vékony csövek középen ne "lógjanak le" egy kupacba a vastag cső aljára?
Azért tudok ilyen nehezeket kérdezni, mert egyszer végiggondoltam egy ilyen "sok vékony cső egy vastag csőben" típusú hőcseréőt és szerintem nem annyira egyszerű dolog ez, mint aminek elsőre látszik.
Valamikor ennek kapcsán közelítőleg végiszámoltam egy 50 méteres, 200-as KG csőből készült talajkollektort. Ha jól emlékszem, olyan szélsőséges feltételt vettem fel, hogy folyamatos 200 m3/h légáram 20 év alatt vigye be a lakásba a cső teljes anyagát :) Ekkor kapnánk ~1 ppm szennyezettséget. Azt meg tudjuk, sejtjük:
- a cső nem fog ennyi idő alatt és ilyen körülmények mellett teljesen "elpárologni";
- szép dolog lenne, ha a friss levegő csak 1 ppm-nyi szennyezőanyagot tartalmazna.
tobbszor vegigszamoltuk, a hovezetesi tenyezo total semmit nem szamit. vekony a cucc, nagy a felulet, a feluleti hoatadas lesz a korlat (ezert kell nagy felulet), nem a hovezetes.
1) Statikusan toltodik. Az esetleges por feltapadhat a szelere, utana meg lehet tisztitani
2) Kiparolgasi homerseklete 20 c korul van, oldoszereket ereget folyamatosan, sokaig. Ezt mindenki gondolja at magaban mekkora gaz, de szerintem azert szelloztetunk, hogy tiszta levegohoz jussunk.
3) A PVC nem a legjobb hovezeto. Sot.
A PE minden szempontbol jobb valasztas, persze gondolom abbol nincs felesleges x. db :-) De a legjobb szerintem a spriox cso.
Venti:
Az, hogy 18W meg semmit nem arul el arrol, hogy mekkora nyomast tud eloallitani. Gondolom lesz melle egy csohalozat is annak meg akar tetemes nyomasvesztesege.
A 160-as cső végeibe eggy-eggy műanyagkorongot teszek ,ami ki van fúrkálva egyenlően elosztva ,ezekbe helyezem a csöveket . mikor mindkét végét belehelyeztem a lyukakba körberagasztom szilikonnal aztán az egészet betolom a160-asba
Az kb. 12 m2 hőátadó felület, ha jól számolom, ami nem rossz, viszont a két irány keresztmetszetének különbsége több mint kétszeres, az nem tudom, hogy mennyire jó.
A kis csövek közösítését/elkülönítését hogyan tervezed megoldani?
Helósztok!Tervezek eggy hcs-t ami 160-as pvc -ből és benne 70db 11mm-es ugyancsak pvc egyenlően elosztva ílyet használnak a villanyszerelésnél ebbe húzzák bele avezetékeket ez összesen 250 cm hosszú lenne,2db 16w-os csőventi 125mm átmérővel 180-köb/h . Fűtőbetét is lessz ,ami a kazán fűtőkörére lessz kötve a befúvóelosztó előtt.A160-ason elhasznált levegő ki a11mm-eseken frisslevegő be. Mi erről a véleményetek? Várom észrevételeiteket!
A konyhában van egy páraelszívó, ami három réteg szűrőn keresztül tolja az elhasznált levegőt a hőcserélő felé, amikor nincs bekapcsolva, akkor anemosztátként működik. Amikor bekapcsolom, akkor 1-es fokozaton kb 150m3 a teljesítménye, ezért, ha megy az egész házban minden más elszívás leáll, csak ez szív el, de legalább nem borítja fel az egyensúlyt.
A fürdőkbe nem tettem + elszívó ventillátort, meg a wc-be sem, de áramot sem vittem az anemosztátokhoz, ezért ez most elmarad... Elvagyok nélküle, de ha valaki most kezd kiépítésbe, akkor talán érdemes elgondolkodnia raja.
Az általános párát (zuhanyozás, fürdés) kb fél óra alatt 60% alá viszi, de a szagoknak is kell kb 15 perc :-(
3. A hangnál, amit hallasz, ott a rezgést hallod, a légmozgást, vagy a motorhang vezetődik át?
A motorhangot, de nem a csöveken át, hanem az ajtón keresztül, a csöveknél síri csend van. A ventik egy-egy fémdobozban vannak, amik nagyon rosszul csillapítják a motorok hangját.
"Engem pl. kifejezetettn zavar, ha van egy alacsony teljesítményű elszívó a WC felett magasan, és effektíve rajtam keresztül szívja el a kellemetlen szagokat.."
Én kizárólag a csészéből gondolom a wc elszívást (nem az utca, hanem a hőcserélő felé), és a wc mennyezeténél lesz a levegő bevezető nyílás (a lakás felől). Reményeim szerint így különösebb turbó fokozat nélkül is elegendő lesz a wc-re jutó kb 30 m3/h légáram.
Nem, természetesen mindkét irányban emelkedett légszállítással dolgozik. Ezzel ugyan átmenetileg csökken a hőcsere hatásfoka, de inkább egy kicsit csökkenjen az adott időtartamra, mintsem nem sza*szag legyen, vagy égett piritós... szerintem... :) Engem pl. kifejezetettn zavar, ha van egy alacsony teljesítményű elszívó a WC felett magasan, és effektíve rajtam keresztül szívja el a kellemetlen szagokat... ezért is építettem ki úgy, hogy a csészéből szívja el, úgy ki sem jut a helyiség légterébe!
Amúgy nálam jelenleg, szellőztető nélkül is megvan a vákuumos effekt (a jelenlegi páraelszívó csak úgy ontja ki a meleget az udvarra!), és nincs érdemben érezhető negatív hatása leszámítva a helyette bejövő hideget, ami bizony érdemi üzemidőszak után észrevehető! Az más kérdés, hogy nálam az említett kialakítás miatt a ház belső terének közel fele közös légtér, és ebben van. Egy külön konyha helyiség esetén (és feltételezve a megfelelő légzárást az épületen) minden bizonnyal érezhető lenne a hatása (cuppanó ajtó, süvítő belső rések stb külön légrések nélkül... ) ... nálam ez nem jelentezik, sőt még a WCben sem a 100 m3/h körüli szintnél sem, pedig az kisebb helyiség, de ott mondjuk direkt van a levegőnek a belső helyiségek felől utánpótlása...
Jaja, pontosan! Nálunk is most 45% a pára, mondjuk ha asszonka kitereget, akkor felmegy 60 felé is... de ilyenkor azért 50-60 között szokott lenni, szóval a mostani tényleg kivételesen alacsony..
2, Konyha + fürdőnek van saját "turbó" elszívója (turbó értsd: önmagában min, 250 ill 150 m3/h) - mert anélkül tényleg kevés a teljesítmény... nálam a fürdőben van 100m3/h közvetlenül a csészéből elszívás, az jó a szag ellen... :) Plussz a konyhában a 200m3/h körüli szagelszívás, ami egyébként "túl" elég... :)
A hangnál, amit hallasz, ott a rezgést hallod, a légmozgást, vagy a motorhang vezetődik át?