Keresés

Részletes keresés

etomcat Creative Commons License 2016.04.05 -1 0 779

> a fázisváltó lényege - szerintem - a szinkron fordulatszám. Ha ez harmada annak, ami 50Hz-nél van, minden adat harmadolódik: végső soron a sebessége is 100km/óra helyett 33km/óra!

 

Nem hiszem, hogy a V40 / V60 mozdony saját fázisváltója egyáltalán be tudna húzni 42Hz alatti primér frekvenciára, talán még annyit sem, hanem csak mondjuk +/- 2Hertz-el a névleges 50 periódus alatt vagy felett járhat tartósan.

 

Ezért írtam a felvetésem végére, hogy: "Járna hozzá, mármint a Kandó mozdonyhoz, egy szerkocsi, benne 16,7Hz -> 50Hz periódusváltó géppel."

Nyilván ez egy abszurd elméleti felvetés volt, csak arra akartam vele utalni, hogy egy olyan látszólag egyszerű változás, mint a hazai 16 -> 25 kV áttérés akkora problémát okoz a Kandó-felélesztésben, amihez képest még a teljesen idegen német 15kV / 16.7Hz áramrendszer alatti futás megoldása is szinte könnyebb lenne.

(* Amúgy a fent említett periódusváltó gép, teljesen elméleti jellegű felvetésként, lehetne forgó gép vagy pedig nyugvó gép félvezetővel. Ma már gyárt olyanokat alállomási formában a Siemens SITRAS és az ABB cég is, például az osztrák vasútnak. IGBT-vel működik oda-vissza, a 16.7Hz felsővezeték alatt futó mozdonyok tudnak gyorsításkor fogyasztani és fékezéskor visszatáplálni is az országos 50Hz hálózatba.

Elég szépen tudják már közelíteni a szinusz görbét sok tucat lépcsővel, nem "négyszögletes" váltóáramot ad ki. Csak hát a félvezetők nagyon drágák, főleg ha spéci hűtés kell nekik. Ráadásul saját hazájában gyakorlatilag nem tudna vele működni a Kandó-mozdony, csak külföldön parádézhatna. Szóval ez teljesen abszurd, ötletelés jellegű felvetésem volt.)

Előzmény: kihúzóvágány (776)
etomcat Creative Commons License 2016.04.05 -1 0 778

> az osztrák vasút rendelt is fázisváltós próbamozdonyt, amelyet Kandó Kálmán nem akart elvállani, mondván: 16 2/3Hz-re értelmetlen.

 

Az osztrák prototípus 16,66Hz-es Kandó-mozdonyok fázisváltója a fennmaradt fotó alapján kb. akkora lehetett mint egy nílusi víziló, majdnem kétszer hosszabb és sokkal kövérebb, mint az 50Hz-es magyar kivitel. Talán akkor férhetne be a V40/V60 testébe, ha az egyik vezetőállást feláldoznák.

Ráadásul az ÖBB 1180.001 és 1470.001 psz. prototípus mozdonyok a kudarc után visszakerültek a Ganz-féle gyárba. Vélhetően el is bontották őket az utolsó szögig 1936 körül? Emiatt 50Hz-nél alacsonyabb frekvenciájú vasúti fázisváltó szerintem nem maradt fent.

 

(Hacsak az olaszok egyetlen 16/3kV és 45Hz/11kV két áramnemű prototípus mozdonyának a fázisváltóját meg nem őrizték, amikor vissza építették hagyományosnak?)

Előzmény: kihúzóvágány (776)
Qqberci Creative Commons License 2016.04.05 0 1 777

A fázisváltó lényege - szerintem - a szinkron fordulatszám.

 

Nem...

Előzmény: kihúzóvágány (776)
kihúzóvágány Creative Commons License 2016.04.04 0 0 776

A fázisváltó lényege - szerintem - a szinkron fordulatszám. Ha ez harmada annak, ami 50Hz-nél van, minden adat harmadolódik: végsősoron a sebessége is 100km/óra helyett 33km/óra! Vesd össze Foltán István (ha jól emlékszem a nevére) könyvével: az osztrák vasút rendelt is fázisváltós próbamozdonyt, amelyet Kandó Kálmán nem akart elvállani, mondván: 16 2/3Hz-re értelmetlen.

Előzmény: etomcat (775)
etomcat Creative Commons License 2016.04.04 -1 0 775

> az állomás kijáratátától a határig természetesen 15kV 16 2/3Hz volt - osztrák oldalról táplálva.

 

Ami különös, hogy felélesztett Kandó mozdony talán könnyebben üzemelhetne germán rendszerű felsővezeték alatt, mint itthon? Elég lehetne neki a stabil 15kV, mert 13700 V a minimum a fázisváltó primer kapcsai között. Járna hozzá egy szerkocsi, benne 16,7Hz -> 50Hz periódusváltó géppel.

Előzmény: kihúzóvágány (760)
etomcat Creative Commons License 2016.04.02 -1 0 774

> Győr Abda között kiépített és ideiglenesen üzembe helyezett feszültséghatárig

 

Meddig tartott az ideiglenes állapot, Kandó-mozdony mikor csinálhatott utoljára bármit aktívan? A Vasúthistóriás könyvben 1973-ból még van fotó V60.003 <--> M41 fékpróbáról, de állítólag létezik színes fotó, ahol a V60 a két korai Gigant prototípus között állt. Azt a képet csak propaganda célra exponálták vagy még a V63 számára is villany-fékezett a Kandó?

Előzmény: Bárdos Imre (773)
Bárdos Imre Creative Commons License 2016.04.02 0 1 773

 

Ez 1972-ben volt.

Előzmény: kihúzóvágány (770)
Bárdos Imre Creative Commons License 2016.04.02 0 1 772

Abdánál van a fázishatár. Ez volt az, aminek a feszültségét a 25 kV-os időkben is át lehetett kapcsolni  ideiglenesen 16 kV-ra, a fékmozdonyos próbákhoz. Kimle táplálta 16 és 25 kV-os üzem esetén is.

Előzmény: kihúzóvágány (770)
Qqberci Creative Commons License 2016.04.02 0 0 771

No, majd hétfőn otthon visszakeresem...

Előzmény: kihúzóvágány (770)
kihúzóvágány Creative Commons License 2016.04.02 0 0 770

Hogy lenne a fázishatár is, és a táplálás is Horvátkimlén, Ott csak a táplálás. A távolságok szerint a fázishatárnak valahol Abdánál kellene lennie, de erről nincsenek emlékeim.

 

Előzmény: Qqberci (768)
Bárdos Imre Creative Commons License 2016.04.02 0 0 769

Igaz, én írtam rosszul! Köszönöm a javítást mindenkinek!

Előzmény: kihúzóvágány (767)
Qqberci Creative Commons License 2016.04.02 0 0 768

Akkor a fázishatár és a táplálás is Horvátkimlén van...

Előzmény: kihúzóvágány (766)
kihúzóvágány Creative Commons License 2016.04.02 0 0 767

Nagyszentjános után a következő alállomás Kimle (Horvátkimle).

Előzmény: Bárdos Imre (761)
kihúzóvágány Creative Commons License 2016.04.02 0 0 766

Sajnos, csak részben jók az emlékeid: Kimlén, régebbi nevén Horvátkimlén alállomás van, tehát a táplálás volt ott.

Előzmény: Qqberci (765)
Qqberci Creative Commons License 2016.04.02 0 0 765

Ha jól emléxem, Kimle fázishatár volt, de hogy a táplálási pont hol volt...

Előzmény: Badenfahrt (764)
Badenfahrt Creative Commons License 2016.04.02 0 0 764

"Magyar oldalról Nagyszentjános,..."

 

Nem Kimle?

Előzmény: Bárdos Imre (761)
Bárdos Imre Creative Commons License 2016.04.02 0 0 763

Kandók nélkül mit is ér az egész! :)

Előzmény: Qqberci (762)
Qqberci Creative Commons License 2016.04.02 0 0 762

Osztrák oldalról a villamos üzem felvételére 1976-ban került sor.

 

Akkoriban én már elég távol voltam a vasúttól...

Előzmény: Bárdos Imre (761)
Bárdos Imre Creative Commons License 2016.04.02 0 0 761

Osztrák oldalról a villamos üzem felvételére 1976-ban került sor. Ekkor úgy építették át Hegyeshalom állomás felsővezeték rendszerét, hogy az több szakaszra bontva átkapcsolható mind a magyar, mind az osztrák rendszerre, igény szerint. Magyar oldalról Nagyszentjános, osztrák oldalról Nickelsdorf táplál.

Előzmény: etomcat (758)
kihúzóvágány Creative Commons License 2016.04.02 0 0 760

Nemcsak ez a válasz jó: akkor is működött a hegyeshalmi állomáson, amikor még nem volt kétáramnemű mozdony: az érkező vonat lehúzott áramszedővel bejárt, az induló vonatnak pedig átkapcsolták a megfelelelő áramnemre: külön kivilágított tábla mutatta az aktuális feszültséget; az állomás kijáratátától a határig természetesen 15kV 16 2/3Hz volt - osztrák oldalról táplálva.

Előzmény: Qqberci (759)
Qqberci Creative Commons License 2016.04.02 0 0 759

Többáramnemű mozdony a megfejtés...

Előzmény: etomcat (758)
etomcat Creative Commons License 2016.04.01 -1 0 758

A magyarországi 15kV/16,7Hz felsővezeték szakasz az mekkora és hogyan van kialakítva, átkapcsolós? Amikor 25kV akkor magyar oldalról táplálják, amikor 15kV akkor az osztrákoktól?

fantal Creative Commons License 2016.03.28 0 0 757

A V40 kasztniját a Ganz-Vagon Kft 1999-ben újította  fel, és azóta szabad ég alatt van. (Meg sem nyitott a Park, még építkeztek, amikor már ott volt szabad ég alatt.)

 

A V60 2010-ben lett felújítva. Ez a 11 év a kettő közti állapotkülönbség oka.

 

A fűtőház máskor nem üres, ott vannak az üzemképes, jórészt favázas személykocsik. Most azért volt üres a csarnok egy része, mert lesz a nyuszi expressz rendezvény.

Előzmény: etomcat (756)
etomcat Creative Commons License 2016.03.27 -1 0 756

Szegény V40 állapot romlása elkeserítő. Főleg a szekrényét látja az ember kívülről, de jelkép értékű, hogy a vezér állásában temetői mécsesek vannak... Nagy órák számlapjai teljesen lehámlottak, az ajtók nem zárnak, résnyire nyitva, lánccal. Rozsda buborékok mindenütt, egyik ajtó közepén tányérnyi helyen csupasz vas kilóg. Illetve a fűtőház felőli részen agyon korhadt talpfák vannak a futókerék és az első hajtott alatt, nehogy kimenjen a sín alóla!

 

Úgy tűnik a V60-nak jót tett a főiskolai oktatás vagy az, hogy egész 1972-ig aktív volt, mert a kasznija kevésbé megviselt - bár az sem nyugdíjas pap nem dohányzó feleségétől garázsban tartott kategória.

 

Az őszi avar még mindkét gép alatt halomban van, pedig egy lombfúvó csak beférne 1600/fő költségvetésbe? Nem értem miért nem kapnak fészert legalább, ha már a kőszínházba nem engedik őket. (Pedig egy csomó üres vagány van bent, ahová padokat állítanak. Elég magas épület a fűtőház ahhoz, hogy második szintet lehetne bele tenni, alul mozdonyok, felül rendezvény.)

 

A kisebbik V40,001 modell alatt kibicsaklott az egyik futótengely, az hogy sikerült zárt plexi dobozban?

Qqberci Creative Commons License 2016.03.26 0 0 755

Imre már szervezi egy ideje...

 

felengedik a látogatókat a mozdonyokra vagy akkor apránként eltűnne minden, ami a főkeretnél kisebb?

 

Szerintem még a főkeret is kisétálna a kapun...

Előzmény: etomcat (754)
etomcat Creative Commons License 2016.03.25 -1 0 754

Most, hogy újra kinyit a Füsti Park, érdemes lehet megszervezni a megtekintést / V40 azonosság kutatást / indítási műveletsor tovább adását, amiről év elején szó volt. Néhány hét múlva már egész jó időjárás lehet.

 

Talán két alkalomban lehetne gondolkodni: elsőnek érdemes körül ülni a nagy Kandó modellt, ha annak a belseje kidolgozottnak mondható. A hozzáértők elmutogatnák rajta, hogy mi fog történni és ha vita van, hogy ki-ki másképpen emlékszik a részletekre, azt lehetne előre tisztázni. Utána pedig élőben a megőrzött mozdonyokon.

 

Egyébként a szombat-vasárnapi megnyitón felengedik a látogatókat a mozdonyokra vagy akkor apránként eltűnne minden, ami a főkeretnél kisebb?

etomcat Creative Commons License 2016.03.23 -1 0 753

> Létezik ilyen "ground penetrating radar": Pattantyús Á. Géza unokáját kellene megkeresni.

 

Köszönöm a tippet! Pattantyús-Ábrahám Miklós már nyugdíjas, de a kutatóhely (ELGI) még létezik a Földtani Intézettel összevonva.

Előzmény: kihúzóvágány (752)
kihúzóvágány Creative Commons License 2016.03.23 0 1 752

Létezik ilyen "ground penetrating radar": Pattantyús Á. Géza unokáját kellene megkeresni.

Előzmény: etomcat (751)
etomcat Creative Commons License 2016.03.22 -1 0 751

A V50 csepeli villanymotorja ügyében az alábbi, további tájékoztatást kaptam:

"Van aki nem emlékszik rá. Van aki azt mondta, hogy szerinte még mindig ott van a motor, mert komplikált lett volna az új tulajdonosoknak kihozni és a sittet egyszerűen ráöntötték és megtöltötték a pincét. ( Ezt nem tartom valószínűnek, mert elég sok réz lehetett benne és a pincében is szét lehetett bontani.) Van aki azt mondta, hogy a Cseszü motorjavítójában kiselejtezték és szétbontották. Egyszóval: senki sem tudja, hogy mi lett ill. mi van vele."

Kérdés van-e valakinek "ground penetrating radar" berendezése, amivel a törmelék alatt is meg lehetne látni, ha tényleg ott maradt a Csepel Művek Sárgaréz hengerde pincéjében?

(Annál nem nagyobb hülyeség, mint akik a Discovery TV-ben keresik minden este a kalózok elásott kincsét az Oak Island-en...)

Előzmény: etomcat (747)
Qqberci Creative Commons License 2016.03.21 0 1 750

Érdemes azon is elgondolkodni, mi volt a mérés célja. Az indukciós motorról lehetett tudni, hogy mennyi a hatásfoka - szinkron sebességen. A vízindító veszteségét lehetett számolni a szlipből. A rendszer kritikus pontja a fázisváltó volt.

 

Fázisváltót csinálni egyszerű:

 

- Végy egy háromfázisú aszinkron motort, pörgesd fel, aztán tápláld egy fázisról és a szabad kapcsokról levehető a további kettő. Ez az Arno-Ferraris fázisváltó

 

- Vedd ki a kaliclás forgórészt és tegyél a helyére egy gerjesztettet, majd pörgesd fel: máris megvan a szinkron fázisváltó

 

- A táplálásra szolgáló tekercset "hosszabbítsd meg" a tápfeszültség és a kívánt fázisfeszültség arányában, mintha autotrafó volna: van egy szinkron fázisváltó, ami a tápfezültségtől független fázisfeszültséget tud adni.

 

- Szabályozd a forgórész gerjesztését a terheléssel arányosan: így tratható lesz az állandó - akár kapacitív - teljesítménytényező.

 

A jó teljesítménytényező tehát terhelésarányos gerjesztést igényel. A baj ott kezdődik, hogy az indukciós motor akkor adja a legjobb hatásfokot, ha a szlipje nem változik a terhelés füvvényében, ehhez viszont a terhelés négyzetgyökével arányos feszültségszabályozásra van szükség. Ehhez viszont mind galvanikusan, mind mágnesesen szét kell választani a táplálási oldalt és a sokfázisú oldalt. A galvanikus szétválasztás adja magát, külön szekundr tekercselés kell, a mágneses szétválasztásra viszont Kandó egy zseniális konfigurációt, a mágneses söntöt építette be. Azt lehet mondani, hogy a mágneses sönt egy analóg gyökvonógép: a primer oldalra terhelésarányos gerjesztést juttat, a szekunderre viszont a terhelés négyzetgyökével arányosat. A vázolt mérésnél tulajdonképp a mágneses sönt vizsgázott, és mint látható, kitűnőre. A mért veszteség ugyanis a két rendszer veszteségeinek az összege!

 

A mágneses sönt kialakítása, méretezése nem volt teljesen triviális. Olyannyira nem, hogy Ratkovszky például megkerülte a problémát, de az már egy másik történet...

 

 

Előzmény: kihúzóvágány (735)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!