100mm-es alu fél-flexibilis csövekből van az osztódobozok utáni rész. Ezek azok a kb. harminc centis harmónikák, amiket 2.5 méteresre ki lehet húzni. A toldásokba 1m-es fehér légtechnikai műanyag csőveket (PE) használtam, illetve az ebből vágott 10 centis darabokat. Ezek egymás mellett vannak pl az OBI-ban, de gondolom egy légtechnikai vagy gépészeti boltban fléláron megvehető.
Szellőztető gép és az osztódobozok közti gerinc 150-es sonoflex cső. Ez ugyebár egy acéldróttal erősített két rétegű alu kasírozott fólia cső a rétegek között kőzetgyapot szigeteléssel.
Osztódobozokat először EPS-ből csináltam, aztán kukáztam. A második verzió 150 - 100 -as fém ágidomokból van, ketőt kettőt egymásba tolva. Evvel a megoldással már maradéktalanul elégedett vagyok, ajánlom másnak is!
Szai, én úgycsináltam, hogy a két flex csődarab kőzé belölre tettem 10-10 centis fix csődarabokat. Erre először félig ráhúztam az egyik csövet, körberagasztottam majd rátoltam a masik csődarabot és megint ragasztottam.
Sokat segít a ragasztásban hogy a merev csődarab benne van, jól meg lehet feszíteni a ragasztószalagot.
Kb mennyi lesz a hőmérskéklet különbség a befelé a hőcserélő után és a kifelé a hőcserélő előtti levegő között? Öt fok?
Házi feladat: hány százalékot változik a levegő térfogata, ha azt öt fokkal felmelegítjük?
"+/- 3Pa a pontossaga a. nyomasmeronek."
Melyik típus?
"Ez jonak mondhato, de akkor is ebbol csak majdnem balansz johet ki."
Ha nyomásKÜLÖNBSÉG a lényeg, akor nem érdekes a nyomásmérő(k) abszolút pontossága, csak a nyomások egymáshoz való viszonya. A tökéletes balanszot az elején egyszer beállíthatod egy pontos hiteles műszerrel (de akár egy egyszerű vízcsővel is lehet igen pontosan légnyomást mérni) és ezt tekinted etalon értéknek az olcsó nyomásmérő(kö)n.
Egyébként szerintem 3 pascal aszimmetriát még tekinthetünk egyenlőnek.
"Nincs pontos nyomas + fordulatszam => m3/h tablazat. Ehhez valoszinuleg kozeliteni lehet csak."
Érdekes lenne megtudni, hogy a blower door tesztelő ventilátoronál számolják, vagy mérik a köbméter/órát.
Addig én csak mért értékekben hinnék, számoltban nem.
"Hol merjem? a bearamlas kornyeken (+) az elszivasnal (-) iranyba fog csalni."
Lakásban valahol + külvilágban, persze jó távol mindenféle befúvótól meg elszívótól, sőt odakint széltől (és a szél torlónyomásától!!!) védett/kompenzált helyen (pl padlás).
"A szobaban igy eleg nehez merni. I2C nyomasmerorol van szo, ezt nem arra terveztek, hogy metereket lojjek at vele."
Ha jól választottál érzékelőt, akkor nem csak egy kerek lyuk van rajta, hanem egy (két) kiálló cső, a végén egy vastagodással. Na arra rátolsz egy(két) megfelelő szilikon csövet, a csővel meg már "átlőhetsz" akár tíz métert is (csak ne lapuljon össze sehol útközben terheléstől/töréstől, okos dolog pl gégecsőben vezetni).
De ha a külső érzékelő valahogyan a széltől túlnyomást/vákumot kap, az meghamisítja a egészet, úgyhogy én a helyedben inkább csak a dobozon belül méregetnék nyomásokat.
Egyébként az ilyen adatbuszokat (mint pl az i2C, de akár pl az USB is) igen nagy távolságra is el lehet vinni, csak a kábelezéskor a gyári ajánlásnál szigorúbbat kell alkalmazni. Pl próbáld ki, hogy milyen hosszú műholdas koaxkábel-pár kell ahhoz, hogy már bizonytalan legyen az adatkapcsolat a végére rakott I2C nyomásérzékelőddel ;)
Tulajdonkeppen az anemometer is igy meri, persze nem 0-24. Igazibol ezt a lehetoseget elvetettem.
A legmennyisegmeresnel a buktatok a kovetkezok szerintem:
1) hideg / meleg levego terfogata mas. De ezt korrigalni lehet.
2) +/- 3Pa a pontossaga a. nyomasmeronek. Ez jonak mondhato, de akkor is ebbol csak majdnem balansz johet ki.
3) Nincs pontos nyomas + fordulatszam => m3/h tablazat. Ehhez valoszinuleg kozeliteni lehet csak. Itt szerintem nagyonsok hiba tud becsuszni.
Szerintem ezzel csak valami kozelitest lehet csinalni, persze sokkal jobbat mint egy ket sebessegu csoventivel.
A masik otlet, amit te is emlitettel: kivul belul nyomaskulonbseg meres. Itt is van kis buktato, de ez jobban tetszik, mert talan pontosabb lehet:
1) Hol merjem? a bearamlas kornyeken (+) az elszivasnal (-) iranyba fog csalni. Szerintem az aldes-ek siman beleraktak az iranyitoba, oszt jonapot. Nekem webes felulete lesz, amit majd telefonrol lehet vezerelni, igy nincs "faliegyseg".
2) Nekem a padlason lesz a cucc es a vezerloje. A szobaban igy eleg nehez merni. I2C nyomasmerorol van szo, ezt nem arra terveztek, hogy metereket lojjek at vele. Erre talaltam ki a kovetkezot:
Szoba egy eldugott helyen lejovok egy PVC gegecsovel, a masikfelet pedig a nyomasmeroben landolna, rendesen kikenve, hogy ne legyen aramlas. Igy elviekben a cso vegeben ugyanakkora nyomasnak kell lennie, csak lassabban all be. Szerinted ez mukodokepes?
"Kis CPU ventillator bele a csatornaba, kalibralas utan pontos adatot ad"
Tehát ventilátorral mérnél légsebességet?
Egyrészt a venti belső mágneses tere egyfajta fékként működik, ezért kis légáramoknál meg sem mozdul (tehát ki kell belezni / át kell alakítani).
Másrészt pedig aminek csapágya van, az nemcsak nem örök életű, de ahogy öregszik a csapágyazás, úgy hamisítja meg egyre jobban a mérést. Én 80-100 ezer üzemórás MTBF-ű ventilátorokal kísérleteztem (más célból), de mérésre még egy ilyet sem mernék alkalmazni. Persze lehet, hogy csak én vagyok túl igényes....
A ki- és és bemenő légáramok arányát összehasonlító légsebesség méréssel, esetleg igényesebb megoldásként a lakás és a külvilág közötti légnyomáskülönbség méréssel terveztem megoldani.
(egy tipp: a "légsebesség összehasonlítás" lehet tulajdonképpen egyfajta légnyomáskülönbség-mérés is ;)
Az utolso nehany metert erdemes szigetelt flexi csobol csinalni, segit a hangcsillapitasnak. Mivel mar a hocserelod PVC, szerintem siman csinalhatod az egeszet abbol.
En eppen ilyesmin gondolkozom, el is kezdtem egy projektet arduino alapokon. Kovetkezo variansokat talatam ki:
a) Kis CPU ventillator bele a csatornaba, kalibralas utan pontos adatot ad
b) Aldes-ek, a ventilator a tacho kimenete es a venti altal keltett nyomaskulonbseg felhasznalasaval szamoljak legmozgast
b.1) Elszivas es a befolyas kobmeterre egyezzen meg. (korrigalni kell a homerseglettel a terfogatot)
b.2) Elszivast tachoval merem a lakasban meg elhelyezek egy nyomasmerot. A kulso es a belso nyomasnak nagyjabol meg kell egyeznie. Addig tolja a masik ventinek, amig nem egyenlitodik ki. Ez persze kerdeses, hogy mennyire mukodne.
Bartoszek, hogyan csinaljak ezt? Esetleg tudja valaki?
Szerinted, hogyan lehet maskeppen biztositani azt, hogy balanszban legyen a cucc?
Vannak érthető érvek az enyhén túlnyomásos lakás mellett (amikor picivel több levegőt tolsz be, mint amennyit elszívsz) és a vákuumos lakás mellett is, de a legtöbb érv az azonos légmennyiség mellett van.
Ráadásul sokan azt hiszik, hogy ha a beszívó és a kifúvó ventilátor egyforma, akkor azokon azonos mennyiségű levegő fog áthaladni, ez az esetek nagy részében tévedés: mivel a legritkább esetben azonos mértékű a fojtása a ház befúvó és elszívó csőhálózatának, ezért nagyon sok, a tulajdonos részéről kiegyenlítettnek képzelt szellőző rendszer a valóságban egy kicsit vákumos vagy éppen túlnyomásos. Ezzel a jelenséggel a családi ház méretű szellőző rendszerek tudtommal nem foglalkoznak (egyszer nekiálltam tervezni egy ezt is figyelő házi szellőztető vezérlést, de szabadidő híján úgysem lesz abból sem semmi :)
Az elszívott és a befúvott levegő mennyisége azonos kel hogy legyen? Ma összeraktam ahcs-t nem volt olyan egyszerü amilyennek gondoltam ,majdrakok fel képeket is.
nem. ugy kell szamolni, hogy mekkora a nyomaseses, ha egy 2.5m hosszu, 11mm csoben 27km/h-val megy a levego. minden csoben azonos a nyomaseses, a paralell kotottekben is, igy a kotegen is ugyanannyi.
"zert az a 27km/h, azaz 7.5m/sec az nem olyan felelmetes, bar duplaja a szokasos legtechnikai sebessegeknek."
Engem nem is a zaj aggaszt annyira, hanem inkább a légnyomás-esés (a ventillátora mindössze 75 pascalt tud). Hol is van az a táblázat az interneten, ahol ilyesmit lehet saccolni?
Vajon nagyjából reális-e, ha úgy kezdünk a nyomásesés számításnak hogy "két derékszögű törést (= levegő belépés és kilépés) tartalmazó (70x2,5) 175 méter hosszú 11 mm-es csövön áramlik (180/70) 2,57 m3/h levegő"
"A befúvást nem tudom hová hatásosabb tenni ? a mennyezet alá ,vagy a padló fölött 50-60 cm-re."
A befúvott levegő valamivel hűvösebb lesz a szobalevegőnél, ezért szerintem úgy irányítsd, hogy ne egyből olyan helyre menjen, ahol ember tartózkodhat, legyen neki ideje elkeveredni/felmelegedni. Én a mennyzet alatt teríteném vízszintesen.
egy 11 mm átmérőjű cső keresztmetszete (0,55 x 0,55 x 3,14 =) 0,95 cm2 tehát 70 darab cső összesen 66 cm2
Ezt elosztom 3,14-el, az 21,2 lesz, ennek négyzetgyöke 4,6, ami fenti a négyzetcentiméternek megfelelő cső sugara, tehát a csőátmérő (2x4,6=) 9,2 centi lenne.
A M3Hellrot 3622-es hozzászólásában volt szó a Marley höcserélös ventilátoráról (http://www.marley.hu/de/produkte/lueftungstechnik/der_marley_frischluft_waermetauscher/index.htm). Van esetleg valakinek gyakorlati tapasztalata ezzel? Itt 2 szeparált csatornán elmegy egymás mellett a kimenö, meg a bejövö legevö? Mi hajtja a bejövöt? A külsö oldal megoldható esztétikusabban is? A weboldalukon levö galériában minden képen látható egy tekergethetö szabályzó. Ezen állítható a 3 féle légcsere mennyiség? Vajon valami finomabb szabályzás ráköthetö? (merthogy pl. egy 30 m3-es szobában szerintem még a 15 m3/h is soknak tünik)
A befúvást nem tudom hová hatásosabb tenni ? a mennyezet alá ,vagy a padló fölött 50-60 cm-re.A szoba kb 20m2 -es és a penész is megjelent a falak alján.
70 db 11 mm-es átmérőjű cső össz-keresztmetszete 66,5 cm2 (ez egy 92 mm-es átmérőjű csőnek felel meg) ha jól számoltam.
Ha ezen a mindössze 0,00665 négyzetméternyi keresztmetszeten 180 m3/h levegőt akarsz keresztülpréselni, az szerintem valószínűleg még akkor is megeszi a rendelkezésre álló 75 pascal-od jelentős részét, ha nem számolunk azzal, hogy egy nagyobb csőhöz képest mennyivel jobban fékez sok pici cső (be-és kilépő örvények, súrlódó felületek, stb).
Szóval ha a ventilátorom csak 75 pascalt tudna, akkor én azt a 180 m3/h levegőt 70 helyett legalább 4-500 darab 11 mm-es csövön át engedném. Az egészet meg nem egy vastag csőbe raknám, hanem pl egy XPS-ből öszeragasztott dobozba.