Bárhol ahol ragasztott hidegburkolat lehet, mehet mögé az elektromos fűtőszőnyeg is. Legyen az akár padló akár oldalfal. Az üvegszövet háló miatt pluszban meg is erősíti a felületet, legyen az vakolat vagy hidegburkolat ragasztóban.
Szerintem a legjobb, észrevétlen fűtési megoldás részben a fenti beépíthetősége miatt is.
Ugyan magasabb a négyzetméter ára; de összességében, pláne ha a munkaigényt is nézzük, mindenképpen olcsóbb mint egy vizes fűtési rendszer kialakítása, ugyanakkora felületen.
A fal (25cm pth) jól szigetelt (30cm cellulóz). Az a helyzet, hogy kicsit ódszkodom a gipszkartontól. A pth tégla ilesztéseknél nem légtömör, én nyugodtabb lennék, ha az a tégla légtömörre lenne vakolva. Belső válaszfalnál teljesen ok a gipszkarton. A mennyezet látszó fa parasztfödém, szóval oda nem mehet, panelok, radiátorok kilőve, nem tetszik a látványuk. A háznak alacsony a hőigénye ezért lenne infra. Akkor marad a szőnyeg vakolat páros.
Nem néztem még ilyennek utána soha, mert fel sem merült bennem ilyen ötlet , de szerintem fizikai képtelenség hőtükör fóliát alárakni, mert fóliástól fog rád dőlni az egész fűtés és vakolat - még ha valahogy rajta is maradna. Ha mondjuk a ház kívül jól van szigetelve, akkor szerintem nem olyan nagy gond, ha nincs alatta reflex fólia, mert maga a fal is elraktározza a hőt és ki tudja sugározni a helyiségbe akkor is, ha épp nem megy a fűtés.
Másfelől viszont én nem sok értelmét látom a fűtőszőnyeges falfűtésnek. Vízkörös falfűtésre vannak jól bevált rendszerek, de az elektromos fűtőszőnyeg négyzetmétere van legalább 15e Ft. Eközben az infra fűtőfilm meg durván 3-4e ft. Az árkülönbségből már simán kijön egy gipszkarton előtétfal is vakolás helyett és akkor mehet mögé a hőtükör fólia is nyugodtan.
Infránál elég sokat számít, mert teszteltem már. Belső gipszkaronfalnál durván 40-50 fokos volt mindkét oldal felülete fólia nélkül. Ha raktam rá hőtükröt, akkor az az oldal lement emlékeim szerint 30 fok alá is, míg a másik felment kb 60-ra.
Én anno a rönkházra voltam ráizgulva nagyon. Volt esélye, hogy olyant építünk inkább zöldmezősen. Végül a legfőbb érvem az volt ellene - illetve a felújítandó ház mellett- hogy maga az épület még csak kijött volna hasonló összegből. Viszont eléggé veteránautó mániás vagyok és szükségem van nagy műhelyre szerelgetéshez. Ha azt is újonnan építettem volna, akkor már eléggé megdobta volna a végösszeget. Itt meg szinte korlátlanok a lehetőségek a bővülésre a pajta részen.
A házat is fogom még bővíteni picit, lesz kétállásos műhelyem+ külön a műhely a fém megmunkáláshoz. És akkor még ilyeneket nem is említettem, hogy van régi borospincém, szertárolóm stb-stb. Ha ezt mind újonnan építettem volna, akkor szerintem nyugodtan megszorozhattam volna kettővel a bekerülési költséget.
A csövezés tényleg kényes kérdés - már én is gondolkodtam a tisztítás mikéntjén. Ezek dupla falu szigetelt csövek és szerintem rengeteg helyen ilyent használnak. Én olyasmin gondolkodtam, hogy a hőcserélőbe fújok klíma tisztító habot és elindítom a ventilátort, vagy lezárom a fúvókákat és rakok bele ilyen elgázosítós tisztító spray-t valahol. Valahogy biztos megoldják nagyban is, mert nem hinném, hogy az irodaházakban, plázákban olyan sűrűn tisztítanák mechanikusan. De elég az autókra gondolni - ott sem lehet máshogy hozzáférni.
Másfelől viszont nem olyan eszméletlen drága az ilyen cső, hogy luxus lenne esetleg 8-10 év után cserélni. Nekem ez elég könnyen megoldható - hiszen csak fel kell hajtanom a padláson az üveggyapotot és kicserélni alatta a csöveket.
A párával leginkább télen van gond nálam a hőcserélőnél - ahhoz szerencsére van kondenzvíz elvezetés gyárilag. Elég sok pára tud kicsapódni, ha hideg a levegő odakint. Először nem volt elvezetve a kondenzvíz, aztán azt vettem észre, hogy óriási tócsa van a gép alatt.
Illetve van benne egy hőkapcsoló által fagyvédelem is - plusz pár fok alatt a két kör ventilátorai közül csak az elszívóág indul be, mert az ugye meleg levegőt szív ki a házból. A friss levegő esetében meg könnyen eljegesedhetne a hőcserélő, ha tolná rá a ventilátora. Mivel elég légtömör a ház, ilyenkor is van némi levegőcsere, mert ahogy kiszívja a ház levegőjét, úgy a nyomáskülönbség miatt be is áramlik, de jóval kisebb mennyiség a rendes üzemhez képest.
Mondjuk arra már utólag jöttem rá, hogy a hőcserélőt jobb lett volna fűtött térbe raknom - nem pedig a padlásra. Akkor kevesebbszer tiltott volna le és kevesebb kondenzvíz is keletkezett volna. Az is igaz, hogy később amolyan gardrobszobának tervezem majd azt a részt a padláson - ahol van - tehát nem lesz annyira hideg, mint most.
Én sok dolgot az intelligens vezérlés elkészítésével akarok majd megoldani. Például nyáron lehetőleg este menjen a szellőzés, télen pedig kora délután a legmelegebb időben. Ha túl nagy kint a páratartalom például egy őszi egész napos eső esetében, akkor ne erőltesse annyira a szellőzést. Ha viszont sok minusz volt télen és bejön egy enyhébb időszak, vagy az esős őszi napok után egy száraz meleg napos időszak, akkor pedig jóval többet akarom járatni.
Külső falra vakolat alá tennénk fűtőszőnyeget, ez alá kell valamilyen hőtükör fólia, vagy simán mehet a falra? Ha teszünk fóliát ezen simán megtapad a vakolat, a fűtőszőnyeg hálója megfogja?
Én az építkezést rábíztam szakikra, csak az intelligens ház vezérléssel és a kerti öntözéssel foglalkoztam hobbiból. Ez a cég a normál kőház árszint felett dolgozott, ami kritikus : minden fa Németországból a saját erdőjükből érkezett, a saját szárítógépükön mentek át és nem csicsergett rajta madár félórával az építkezés előtt :-) Egyedül az összeszerelő melósok voltak hazaiak.
Kicsit offoljuk az eredeti témát :-)
- a hővisszanyerős szellőztetés terén a befúvó ágban én nagyon félnék az ilyen csőtől. Nálunk csak elszívó van, 5 év után brutális por és penész gyűlt össze a csövek redőiben. Mivel csak elszívunk így nem zavar, de ha ez tolná vissza a friss levegőt akkor ez veszélyes lehet. Mi anno meglátogattuk a Kampa és a Weberhaus gyárait Németországban és mivel akkor még tervünk volt a hővisszanyerős szellőztetés mindkét cégnél konkrétan rákérdeztünk erre és megnéztük egy-egy 5 év körüli mintaház csöveit belülről. Ők kizárólag sima csövekkel dolgoznak, mindkettő antibakteriális és évente (!) egy csőgörény szerű cuccal javasolják áttisztíttatni + átmosni.
Nálad mióta megy ? A beszívott levegőben levő párával teszel valamit ? Anno a mi ajánlatunkban eleve volt egy tétel, ami a nyáron eső után beszívott levegő lehülésekor keletkező párát elszívta a rekuperátorból.
- esővízgyűjtőt mi szintén lehúztuk, hacsak nem nyerted meg készen akkor nem gazdaságos. Egy átlagos locsolás nálunk 5 m3/nap. Egy 15 m3-es esővízgyűjtő elkészítésére kompletten 300e körüli árat kaptunk, de ez ugye 3 napra lenne csak elég. Ezzel szemben a fúrt kutat mekkmester bácsi :-) összehozta 250-ből, hozzá a szivattyú+vezérlés még 220. Így igaz a duplája, de 3 nap után nem fogy el a víz.
- kerti öntöző tervezése tapasztalatlan laikusként brutál sok idő volt, a jelenlegi a harmadik nekifutás, de ezzel már elégedett vagyok. Ha szükséged van infóra írj, szivesen átadom amit összegyűjtöttem.
Egy pár hónapja beszéltem én is egy régi ismerősömmel, aki tavaly építtetett könnyűszerkezetes házat infra fűtéssel . Akkor röviden be is linkeltem ide a tapasztalatait:
Ő is vezetett egy blogot az építkezésről - amiben megemlíti a kivitelezőjét is (akivel amúgy maximálisan elégedett volt). Volt már aki kérte és elküldtem neki a blogot és benne a kivitelező linkjét emailben. Nem tudom, hogy Te esetleg kérted-e már, mert nem tudom összepárosítani fejben a neveket a fórumos nickkel. A blog nem privát, de az illető engedélye nélkül nem szeretném nyilvánosan linkelgetni - emailben viszont szívesen elküldöm, ha esetleg érdekel.
Hát te azért picit előrébb jársz már - mentségemre legyen, hogy nálam a napelemet telepítette csak külsős szakember, illetve az új villanyórát és áram főgerincet. Nem meg persze a tetőfedést és pár ötrétegű vízcső szakaszt a roppantáshoz szükséges célszerszám miatt- a többi munkával én kínlódok egyedül anyagi megfontolásból.
Részben ezért is ugrottam neki inkább házfelújításnak - itt a kutyát nem érdekli, hogy ki mit csinál az épületen :) ..
Egyébként mindig szívesen nézem az ilyen építkezős fotókat - őszintén szólva a tiednél idáig csak jóval szürkébb dizájnú könnyűszerkezetes házakkal találkoztam. Ez nem tűnik egy tesco gazdaságos háznak,pedig szerintem legtöbben szerintem pont anyagi kényszerből vágnak ilyenbe bele ;).
A kert pedig külön érdekesség számomra, mert én is automata öntözőrendszert tervezek majd az esővíz gyűjtőm mellé, de szerintem ez nálam inkább csak jövőre lesz napirenden a parkosítás befejezésével együtt.
A kérdésedre válaszolva hővisszanyerős szellőztetőt építettem be, de szerencsére elég korrekt áron vettem a magyar ajánlatokhoz képest - még ha ez csak 85%-os is és nem 90 feletti..
Hát ha látnád, hogy ez idő alatt nekem mennyi ősz hajszálam és ráncom lett :) ..
A teraszt valódi klinker falburkolóval burkoltam. Ez ugyan csak 6,5mm-es vastagságú (ha jól tudom, akkor a valódi klinker padló burkolók jellemzően legalább 8mm-esek), de ezt a baumax végkiárusításakor szereztem és került vagy 2000 Forintba. Úgy voltam vele, hogy itt tényleg csak gyalog jár az ember és a ragasztó minőségén sem spóroltam (Knauf Totál flex). Egyelőre várakozáson felül bírja az időjárás és terhelés viszontagságait - mondjuk le szoktam és tervezem is majd évente egyszer impregnálni - ahogy azt javasolják is a valódi klinkernél.
Azért választottam az árán túl anno ezt, mert szerintem illik ez a tégla burkolat imitáció a ház korához és stílusához.
A Praktikerben is szoktam látni ilyent, de most úgy tűnik, hogy épp kifutó - régebben pedig 3000Ft alatt volt ott is alapból.
Angoloktól jött rendesen számlával és a papír szerint a szálszakadásra élettartam garanciával. Emlékeim szerint 1,5fm-t vettem összesen - ami 0,75m2 és azt osztottam el a felületek között.
A nem rég belinkelt külső érzékelős termosztátom vezérli Floor/padló módra állítva - amilyen állásban van túlmelegedésvédelmi funkciója:
A nagy 5 éves, őt már igyekszünk átszoktatni a zuhanyzásra mi is.
Nagyon jók a képek, visszajött több emlék. A tükörfűtésre mi is gondoltunk (minden tükör mögött ott a táp), de az infra mellett nem lett rá szükség, minimális a párosodás.
Rossz hír : a válság elvitte a magyar képviseletet :( Itthon több mint 50, Németországban állítólag 3000 embert küldtek el.
Mi nagyon szerencsésnek érezzük magunkat, hogy ezt a céget választottuk. Nagyon jó volt a csapat, a mérnökök nagyon tapasztalt srácok mindenben segítettek. Szóltak ha feleslegesen túlterveztünk valamit (pl szigetelést, hőszivattyús bojler) felhívták a figyelmet a legapróbb részletekre ( pl milyen RAL kód-ig szabad sötét színt választani, mert túl sötét szín már túl sok hőt fog "felszívni". Stb, stb.) Minden határidőre készült el, a melósok segítették egymást. Munkaterület esténként felsöpörve, csikkek egyetlen fém dobozban. Minden doksi részletesen DVD-n + nyomtatva átadva, garancia jegyek tételesen, stb.
Falszerkezet : emlékeim szerint 18 cm "hungarocell" + 10cm a falban. Párazáró fólia körben, 2cm-es tűzálló gipszkarton. Járóbetonban talán 8 cm hőszigetelés + még az alap mentén 1,5m-re benyúlva talán további 8 cm
Padláson 30cm kőzetgyapot.
(...fel kellene állnom a doksikért :-) ha tényleg pontos adat érdekel szivesen megkeresem)
"Sajnos ez nem igaz, az okos bojlernek kell az állandó 220V, ha nincs áram nem tud akkor kapcsolni amikor úgy érzi hogy fűtenie kell, ráadásul elfelejti a tanultakat is"
Jogos, úgy értem okos bojler helyett inkább éjszakai áram.
"viszont ha ki kell építeni ami kb 100+ ezer ft...hát akkor már inkább az okosbojler :)"
Szerintem inkább az éjszakai. A mi esetünkben havi 8-10e Ft lenne a többlet. Egy év alatt bejön a vezérelt áram bekötésének a díja.
De ha csak 100kw-al számolunk akkor is a második évben nullszaldós és a harmadik évben már 50e Ft megtakarítás.
Viszont sok olyan hely van ahol én is ilyet láttam és jó ötlet. Egy ismerősünknél 50m földkábel jött be az órától, csak a 3 vezeték. Ott irreális többlet lenne azt kiásni, behúzatni új kábelt.
:) mindig megcsodálom a házadat, nagyon szép lesz! illetve már most is az... a 63. képen a lábazatnál láttam valamilyen dísztéglát olyat mennyiért sikerült beszerezni? Illetve az elektromos fűtőfilm ami a zuhanyzóban a padlólap alatt illetve az ülőkében van milyen típusú, miléyen hőmérsékleten üzemel, mennyi a fogyasztása, mivel vezérkled? Én majd a konyha/nappali/étkező lapozása előtt szeretnék ilyen megoldást....
ha van kiépítve éjszakai áram nem sokat kell gondolkodni, be kell tenni egy sima hőtárolósat , megfelelően túlméretezve és ezzel kész is, viszont ha ki kell építeni ami kb 100+ ezer ft...hát akkor már inkább az okosbojler :)
"A nappali / éjszakai áram szerintem az ECO bojlernél is praktikus lehet..."
Sajnos ez nem igaz, az okos bojlernek kell az állandó 220V, ha nincs áram nem tud akkor kapcsolni amikor úgy érzi hogy fűtenie kell, ráadásul elfelejti a tanultakat is
hát igen, a kádban fürdésnek is vannak hátrányai :)
Mint említettem mi csak zuhanyzunk ráadásul még egy perlátor is van a zuhanyfejben (és persze az összes csapban) ami szintén ad némi (20-30%) vízmegtakarítást valami ilyesmi csak a mienk narancssárga. 3 db (350Ft/klt) volt egy csomagban különböző furatokkal az 50%-os már érezhetően kevesebb vizet engedett át, de a középső kütyü már észrevehetetlen volt zuhanyzás közben.... a 100 liter így bőven elég 3 főnek, de amikor a lány barátja is nálunk aludt még 4 főnek is bőven volt melegvíz! Átlagos havi vízfogyasztásunk 3 (néha 4) főnek: 6-7m3 a perlátorok előtt 10m3 fölött voltunk ugyanilyen vizhasználati szokások mellett....
Most a házban komi gázkazán adja amelegvizet...hát azt is szokni kellett :)
Nálunk a nagyobbik lányom 9 éves, a kisebbik másfél múlt. A mostani házunkba 10 éve olyan zuhanykabint építtettünk be, ami magas tálcás, és kisgyerekek tudnak benne fürödni, mi magunk viszont jobban szeretünk zuhanyozni.Mos már a kisebbiket szerintem kb majdnem fél éve átszoktattuk már a zuhanyzásra. A fürdés szerintem nagyon fel tudja vinni a vízfogyasztást, így az új háznál inkább arra fektettem a hangsúlyt, hogy a zuhanyzás minél nagyobb élményt adjon.
Időközben még egy dolgot megtudtam a napelemet már használó barátaimtól (ami lehet, hogy csak nekem újdonság) a napelemnek nagy ellensége az árnyék. Árnyék esetén nem csak az épp leárnyékolt cella arányában esik a teljesítmény, hanem az összes vele kapcsolt cella (3-4 ?) teljesítménye is a leggyengébb láncszem arányára csökken. Nálam pedig van egy hársfa :(
- egy csecsemő és egy ovis, akiket még külön kádban fürdetünk
- 100l helyett 140l
- 40-50 helyett 60 fok
- keringető szivattyú ami igaz csak 1-2 percre, de naponta többször visszatolja a hűtött vizet
- és talán a legnagyobb fogyasztó : egy feleség aki szeret hosszan tusolni. De ennél rosszabb szokása ne legyen, ez bármit megér :-)
A nappali / éjszakai áram szerintem az ECO bojlernél is praktikus lehet, mert 100 kw esetén nem mindegy, hogy havi 2500 vagy 5000 Forintról beszélünk.
Ez szerintem fontosabb mint az ECO mód, mert én hagytam már áram nélkül a 60 fokos bojlert egy hétvégére és két nap után 50 felett volt még a hőmérséklete. (igaz, nem sima bojlert vettem, hanem a legkisebb napkollektorhoz rendelhető hőtárolós tartályt, bő 7-8 centis szigeteléssel.
Azaz ha az olcsóbb árammal akár feleslegesen is többlet mennyiséget melegítünk az az energia nem vész el.
azért a 30% árkülönbség a vezérelt és a nappali között elég jelentős, nagyon okosnak kell lenni a bojlernek, hogy ennyit megtakarítson...
Ha hely van rá, és a vezérelt áram is be van kötve, szerintem nem lenne hülyeség két bojlert sorba kötni.
Egy hagyományos, viszonylag kis méretű bojler mehetne vezéreltről, egy okos pedig nappaliról.
Mivel az okos előmelegített vizet kapna, jóval kevesebbet dolgozna a drága nappali áramról, viszont tuti mindig lenne elég meleg víz...
A vezérelt fogyasztás sem lenne sok, mert nem kellene 60-80 fokra felfűteni a vizet, ahol már jelentős a hőveszteség, elég lenne mondjuk 40-45 fokra fűteni vele.
Ez érdekes kérdés, hogy éjszakai árammal, nagyobb bojlerrel, vagy kisebb "okossal" nappalival jön-e ki olcsóbban, illetve mennyire kell kompromisszum a használatához. Gondolok itt arra, hogy a szokásostól eltérő használatnál mennyire zavaró, hogy nincs elég meleg víz, illetve mennyire elég 100-120 liter. Érdekelnének engem is a tapasztalatok.
"...Külön mérem a fűtés és a melegvíz energia költségét, sajnos ez utóbbi 3 fővel havi 9-10e körül mozog. "Éjszakai" árammal..."
Az valóban nagyon sok! Én ARISTON ECO 100 bojlert használtam szintén 3 fő részére 50C fokos hőmérsékletre beállítva. A havi villanyt kb 100kW-tal emelte meg!! Igaz mi csak mi csak zuhanyt használunk, és persze mosogatás stb... Fontos, hogy ehhez a boijlerhez NEM kell a vezérelt/éjszakai áram, mivel "okos/tanuló" vezérlkéssel rendelkezik: kb egy hét tanulási idő alatt a felhasználási szokásnak megfelelően fűti a vizet-> fűrdési időszak melőtt melegebbre fűti a vizet, a többi időszakban hagyja lehülni - nekem - kb 40C fokra
Nem zárja ki egymást a napelem és a vezérelt áram - nálam is úgy van. Ha belegondolsz, akkor gazdaságilag akkor jársz legjobban nem az összes fogyasztásod fedező napelem kapacitás esetén, ha az áramszolgáltató felé majdan kifizetendő többletfogyasztásod a vezéreltre kötött fogyasztáson keletkezik, mert az az olcsóbb.
Nálam jelenleg a bojler van csak éjszakain, de úgy csináltam meg az áramköröket, hogy akár a ház felének infrafűtése is átkerülhet oda, ha túl sokat kéne ráfizetnünk. Konkrétan a szobákat gondoltam esetlegesen rákötni, mert ott leginkább úgy is éjszaka vagyunk, a nappali, fürdő stb nem jöhet szóba, mert ott igény lehet bármely napszakban a fűtés feltolására.
Egyelőre viszont megvárom az első fűtésszezon tapasztalatait a beköltözés után.
Nekem szerencsém volt az árammal, mert egy régi parasztház jellegű házat újítok fel és anno a benne lakók lekötöttek több évtizede 3x35A-t egy takarmánykeverő miatt. Nyilván lehet jó megoldás a keringető is, de nekem az volt a célom, hogy minél egyszerűbb legyen a vízrendszer, mert két darab pár méteres szakaszt roppantot ötrétegű csőböl csinált egy ismerős vízszerelő, de az összes többit magam kiviteleztem a földben vezetve KPE csőben.
Illetve annyiból nem egyszerű, hogy a konyhát leszámítva minden víz egy központi elosztóból megy - ahova be van húzva a csöve a később létesítendő esővíz gyűjtőnek. Bármelyik kört át lehet kötni majd önmagában is.
Az érzékelt vízhozam szerintem nagyon fej/perlátor függő. Ha nem megfelelő perlátor van rajta, akkor csak csurog a melegvíz.
A Dafi melegítőknél is szokták írni még a 7,3-7,5KW-osoknál is, hogy javasolt hozzá a víztakarékos zuhanyfej.