Nincs módom ezt végigolvasni, valaki vázolná nekem, hogy mit értenek a hőcserélő hatásfoka alatt? Mert lehetne azt érteni hatásfok alatt, hogy a benti 20 és a kinti nulla felcserélődik, ez lenne a 100, vagy hogy mindketten 10 lesznek és az a száz? Mert akkor az egész kaka, a hőm 50%-át elveszítem a 100%-os szarkezettel:( Jó, tudom, hőszivattyú, de akkro hogy is van ez?
"ha veszek egy csövet és kivágok belőle egy olyan cikket ami megfelel 90 foknak aztán pedig összehajtom a csövet ,így jó lenne e az idom?"
Igen. De szerintem kivágás helyett sokkal egyszerűbb, ha egy csődarabot elvágsz 45 fokban és a két darabot elforgatva újra összeilleszted :)
Ennél is egyszerűbb, ha a derékdszögű törés egy kocka alakú doboz és ebbe csatlakozik be a két kerek cső (ennek a megoldásnak a csillapítása is jobb egy picivel).
"Hová praktikusabb tenni a90 fokos törést a csö elejére ,vagy a beáramlás elébe közvetlen ?"
"A" törés nem egy csodaszer: minden egyes ilyen törés csökkenti valamennyire a levegőben terjedő hangokat (és sajnos fékezi a légáramot), szóval ne gondold, hogy egy ilyennel megoldottad ezt a problémát. Nagyon ideges lakó, nagyon zajos ventilátor (és kemény falú csatorna) esetén el tudok képzelni akár 3-4-5 törést is mire az ingerküszöb alá ér a zajszint.
Ezeket a töréseket én egymástól minél távolabb osztanám el (már ha lehetséges).
"az elszívó ágba is kel törés ?"
Valószínűleg ott is jön a zaj, de az elszívási pontokon (konyha/WC/fürdő) kevésbé zavaró a zaj, így az elszívó ágba vagy nem kell zajcsilapítás, vagy jóval kevesebb is elég.
A derékszögű töréseknél kevésbé fékezi a légáramot az, amikor a légáram egy szakaszát hangelnyelő anyaggal, vagy üregekkel veszik körül. Ezek a megoldások azonban házilag nehezen kivitelezhetők (viszont bótban számos formában kaphatók).
A multkor felraktam a ház alaprajzát feltüntetve az elszívást és befúvást ami most van ,de az egész nem jó . Talán ha a fűrdőben lenne az elszívás és a két hálóban a befúvás az úgy jó lenne e ,vagy akonyhába is rakjak elszívást? Vagy ha jobb ötletetek van akkor írjatok valamit ,mert már nem tudom mit csináljak az egésszel . A zajtól a hálóba befúvás miatt is tanácstalan vagyok .
Szia! tehát ha veszek egy csövet és kivágok belőle egy olyan cikket ami megfelel 90 foknak aztán pedig összehajtom a csövet ,így jó lenne e az idom? Hová praktikusabb tenni a90 fokos törést a csö elejére ,vagy a beáramlás elébe közvetlen ? az elszívó ágba is kel törés ?
A levegőben terjedő hangokat igen jól csillapítják a derékszögű törések.
Egy kerek keresztmetszetű csatornát is lehet derékszögben megtörni.
A derékszögben bekanyarodásnak van külső íve, tehát NEM AZONOS a derékszögben megtöréssel.
Képzeld a levegőben terjedő hangot fényként, a kemény csőfalat pedig tükröződő felületként. Ha olyan lett a kanyarod, hogy a csőbe bevilágítva a fénynek csak egy nagyon kis része tudott csak "bekanyarodni", akkor jól dolgoztál. (ha van kedved/időd, akkor egy asztalon egy zseblámpával és pár élére állított tükörrel is lehet kísérletezni: minden rossz, ami nem legalább derékszögű)
Minden derékszögű megtörés fékezi a légáramot (=növeli a ventilátor watt-szükségletét).
Igen, a kanyar a lényeg. Szögletes csatornában a lapokról verődik vissza a hang, ha kanyar van, ezt kevésbé fogja megtenni. Ugyanakkor az éles kanyarok jelentősen növelik a nyomásasést azaz a csatorna légellenállását. Kb egy90 fokos törés 5m cső ellenállásának felel meg.
Esztétika és prektimum kérdése is. Ha a keresztmetszete megegyezik a légvezeték keresztmetszetével, akkor nem kell átalakító és ez a legolcsóbb.
Leg egyenletesebb légterítést a kör alakú anemosztátok adnak, ugyanakkor elszívásra mindegy milyen az idom. Nekem pl. négyzetesek, mert ki nem állhatom a kör alakú kinézetét.
Nem, egy hangcsillapito idom meg dragabb! Osszességeben evvel úszod meg a legolcsóbban.
Arak:
100-as, 9000Ft/10m
150-es, 12000Ft/10m
Egy 100nm-es családi házba kell kb 50m százas és 10m 150-es gerincnek. E mellett kellenek idomok az elosztáshoz, ki - befújáshoz. Ez a minimum amit rá kell költeni, kb 120 ezer forint.
Szia, sonoflex csövezés remekül megfelel, és könnyú vele dolgozni is. Ellenállása picivel nagyobb mint a fix csöveknek (műanyag vagy spiro), ugyanakkor evvel nem lesz zaj problémád külön zajcsillapítók beépítése nélkül sem.
Ha minőségi radiális ventiket vagy egy gyári gépet veszel, evvel a csövezéssel nem lesz gondod a zajjal. Konkrétan zajtalan, este is!
Sziasztok ! szeretnék házilag késziteni hővisszanyerős szellőzést . milyen csővezetéket kellene beépíteni ? és a beáramló levegő zaja miatt is aggódom ,mert a hálóban lenne a befúvás zajban pedig nem kellemes pihenni .
Ennyiért ez a gép nagyon drága! Sokkal jobb paraméterű gépet tudsz venni 300 000Ft-ért!
Kb. 450 000Ft anyagköltségből kil lehet hozni a teljes rendszert. Ha magadnak csinálod, akkor sokkal egyszerűbb elosztódobozzal dolgozni, mert csak egy csőméret kell, kevesebb lesz a hulladék.
Ha érdekel az ajánlat, keress meg privátban a paraméterekkel és összeírom hogy én mit honnan mennyiért vennék! Kivitelezésben nem tudok segíteni, de tanácsokkal igen.
Az általad megadott 400 m3/h-s gép 100-120 m3/h- környékére lelassítva valószínűleg egész tűrhető hatásfokot produkál, már ha le lehet lassítani ennyire (az olcsó 230 voltos aszinkron motoroknál a fordulatszám finom szabályozás mindig gondot jelent).
Ha talajhőcserélőt (földbe ásott hoszú csövet) is szeretnél, akkor
- olvass utána annak, hogy milyen egészségi kockázatokkal jár, ha a csőnek nem baktériummentes a belső bevonata,
- számold ki, hogy a csőnek mennyibe fog kerülni a beruházása és éves üzmeltetése és ezzel szemben évente kb hány forint nyereséget fog hozni
Egy köbméter szellőzőlevegő egy fokkal történő felmelegítése gázzal kb 0,006 forint, legdrágább árammal kb 0,018 forint, a fűtési szezon átlagos levegő hőmérséklete kb 5 fok, hosza kb 4000 óra, ha a talaj átlagosan 9 fokosra képes felfűteni 100 m3/h szellőzőlevegődet, akkor a talajcső átlagosan 4 fokkal melegíti fel azt.
4fok x 100m3/h x 4000óra x 0,006Ft = 10ezer Ft Ennyi hasznot hozna évente a talajcső (ha nincs levegő hőcserélőd).
Tovább rontja az összképet, hogy ezt a csövet működtetni is kell, egy folyamatosan üzemelő mondjuk 40 wattos ventilátor (óránként 2Ft) áramfogyasztása a 4000 órás fűtési szezon végére 8 ezer forintra fog kijönni, ezt még illik levoni a nyereségből. Marad 2 ezer forint/év. Ennyi tizta hasznot hoz a talaj hőcserélő, ha jól számoltam.
...már ha nincs a házban levegő hőcserélő. Mert ha van, akkor még ennyi hasznot sem hoz. Javítsatok ki, ha számolás közben valahol számottevő mértékben tévedtem volna.
Valamennyit szépít a dolgon az, hogy ha a ház nincs túl jól hőszigetelve (és az ablakok nincsenek jól árnyékolva), akkor nyáron felmelegedhet annyira,hogy nem árt egy picike levegő hűtés. Ezt a picike hűtőtejesítményt lehet akár a talajból is kivenni, habár a nyári oldalra sem ártana egy megtérülési számítás.
Épülő házunkba szellőztető rendszert is szeretnénk kiépíteni, amit költségcsökkentés gyanánt saját kezüleg oldanánk meg. Első kérdésem hogy érdemes-e olcsóbb kategóriás gépet beszerezni aminek csak 70-75%-os hővisszanyerő képessége van? (vagy egyáltalán mit vegyünk még figyelembe?) Van-e a között különbség hogy az elszivott és befújt levegő csőrendszerét T-idomokkal építem ki vagy elosztódobozt használok? A talajhőcserélőnek elég ha csak pl. 2m mélyen 30m hosszan (200-as sima műanyag cső) van kiépítve, a beszívás pedig csak egy mezei szűrőn keresztül történik vagy ahhoz kell valami különleges cucc? pl ez? http://webaruhaz.permanent.hu/termek/rekuperator-5/400m?/h_legszallitasu_kereszthocserelos_rekuperator-838
Szia! én írtam rosszúl nem a beszivásnál ,hanem az elszívásnál van az érzékelő a hálóban. a fűrdőbe külön páraérzékelős ventit szeretnék független a rendszertől . a konyha túl messze van és különálló helyiség ,de egybe lehet nyitni a lakással .a konyhába sem akartam a rendsztert vezetni a táv miatt is ott is van szellőzőnyílás és páraelszívó a tűzhey fölött . ezekhez kellene igazodni a rendszerrel.a rajz remélem érthető. http://kepfeltoltes.hu/view/120314/S6300246_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Szellőztetési alapfelállás, hogy a vizes helységekben (fürdő, WC, konyha), azaz a pára keletkezése helyén szívunk el és a tartozkodási zónákban (hálószobák, nappali, dolgozó) fújjuk be a friss levegőt.
Néhány alapfogalom, hogy pontosan tudd a problémádat megfogalmazni:
- Beszívás: a külső hideg levegő beszívása kintről a hőcserélőbe
- Kifúvás: az elhasznált, helyiségekből elszívott levegő szabadba küldése a hőcsere után
- Elszívás: az elhasznált, helyiségekből elszívott levegő továbbítása a hőcserélőbe
- Befúvás: a kintről beszívásott friss levegő hőcsere utáni továbbítása a szobákba
Ha ezek a fogalmak szerint is a beszívásnál van elhelyezve a páraérzékelő, akkor rossz helyen van.
A helyedben a páraérzékelőt a fürdőbe tenném, talán ott keletkezik a legtöbb pára, de a tuti megoldás, ha a konyhába is raksz egyet és a kettő párhuzamosan kötve kapcsolja a beszívó/kifúvó ventiket.
Szia. ! És mégis hol lenne megfelelőbb a befúvás ? Rakok fel rajzot a szobák elhelyezéseiről. A vezérlő sem úgy működik ahogy kellene , ha lejebb veszem a páratartalom szintet akkor nem áll le ,ha felyebb veszem meg nem kapcsol be . lehet hogy nem jó helyen van ? a beszívásnál van elhelyezve .
A gumi átmenet sem vezetett jobb eredményhez . a befúvásoknál hagosab mint a szívásnál, szögletes kifúvással is lehetne csökkenteni azajt ?vagy építsek be 90 fokos kanyarokat,esetleg mind a kettőt ?